SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

31 Disember 2010

MTUC PERLU BEBAS PENGARAUH PARTI POLITIK

Berita Harian
Oleh Nazura Ngah
nazura@bharian.com.my
2010/12/31



Pendekatan guna pentas demonstrasi tak lagi relevan

KUALA LUMPUR: Kekalahan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) mempertahankan jawatan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja (MTUC) kelmarin dilihat sebagai petanda awal dasar dan program transformasi kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak mula diterima rakyat khususnya golongan pekerja. Keputusan pemilihan yang tidak memihak kepada Ketua PKR Cabang Kelana Jaya, Syed Shahir Syed Mohamud apabila kalah kepada bekas timbalan presiden kongres, Mohd Khalid Atan dengan majoriti 42 undi itu juga membuktikan kaedah dan pendekatan menggunakan pentas demonstrasi dan piket bagi memenuhi tuntutan ahli kesatuan tidak lagi relevan. Bagaimanapun MTUC yang menaungi 260 kesatuan sekerja dengan keahlian lebih 500,000 orang perlu menonjol sebagai badan bukan kerajaan (NGO) bebas daripada mana-mana pengaruh parti politik jika mahu dilihat sebagai pertubuhan memperjuangkan kepentingan dan nasib golongan pekerja.

Penganalisis politik, Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian, berkata perubahan kepemimpinan itu bertujuan memperingatkan kepemimpinan baru bahawa kepemimpinan lama lebih mengutamakan nilai politik sehingga membelakangkan isu dan kepentingan pekerja.

Beliau yakin kepemimpinan kerajaan BN semakin mendapat kepercayaan dan keyakinan di kalangan pekerja dan peluang yang diberikan itu seharusnya digunakan sepenuhnya oleh kerajaan untuk meningkatkan perancangan dan dasar supaya sokongan daripada golongan berkenaan akan berterusan.

“Kerajaan harus menggunakan peluang kerana peluang tidak datang dua kali,” kata Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM) itu.
Kelmarin, Syed Shahir yang menyandang jawatan presiden sejak 2004 mendapat 213 undi, manakala Mohd Khalid yang buat pertama kali bertanding jawatan Presiden MTUC menerima 255 undi.

Pensyarah Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Samsul Adabi Mamat, berkata keputusan pemilihan kongres memberi impak kepada politik semasa apabila reputasi pakatan pembangkang terutama PKR mula menurun sejak kebelakangan ini.

Beliau berkata, keputusan itu juga menjadi petunjuk kepada perubahan minda rakyat, sekali gus memberi ruang kerajaan untuk memperkasakan sokongan terhadap kerajaan melalui dasar yang lebih mesra kepada pekerja.

“Apa yang berlaku ketika ini membuka ruang kepada kerajaan melakukan usaha pemulihan kepercayaan dan sokongan kepada kerajaan,” katanya.

Penganalisis politik dari USM, Dr Mohd Zaini Abu Bakar, berkata kemungkinan ahli mahu melihat MTUC berubah dan melalui anjakan paradigma selain memerlukan kepemimpinan yang selari dengan dasar kerajaan.

2 ulasan:

Chinta berkata...

mana2 pihak pihak yg memperjuangkan hak sama ada ngo ataupun penjawat awam memang pelu bebas pengaruh politik

Buletinsemasa berkata...

seharusnya MTUC bebas dari mana2 pengaruh politik agar lebih telus dan amanah