SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

11 Julai 2015

PENJAWAT AWAM PERLU RUNDING KAEDAH PEMBAYARAN PTPTN - KP PERKHIDMATAN AWAM

Bernama
10/7/2015


PUTRAJAYA, 10 Julai (Bernama) -- Penjawat awam perlu berunding kaedah penyelesaian pembayaran pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mengikut kemampuan masing-masing, kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal.
Beliau berkata penjawat awam juga dikehendaki berjumpa dengan pihak PTPTN untuk menetapkan kadar minimum jumlah potongan gaji bulanan agar ia tidak membebankan kewangan mereka.

Katanya pihak PTPTN akan melawat setiap agensi kerajaan dan kementerian dan berjumpa dengan penjawat awam berkenaan untuk tujuan pembayaran balik pinjaman pendidikan itu.

"Kita mahu semua agensi dan kementerian membuat pemotongan gaji bulanan mulai September ini. Kita memilih September kerana kita faham umat Islam sedang membuat persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri.

"Jadi, masih ada masa untuk membuat rundingan dengan PTPTN berhubung pembayaran itu," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan surat arahan kepada para Ketua Setiausaha (KSU) dan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) bagi pembayaran balik pinjaman pendidikan PTPTN.

Surat arahan itu mengandungi senarai nama penjawat awam yang membuat pinjaman PTPTN agar mereka membayar balik melalui potongan gaji.

"Selain menyelesaikan pinjaman, penjawat awam juga membantu pihak PTPTN untuk memperoleh dana yang mencukupi bagi menampung kos yuran pengajian dan kos sara hidup di institusi pengajian tinggi awam dan swasta generasi akan datang," katanya.

Pada Isnin lalu, Mohamad Zabidi berkata kesemua 163,007 penjawat awam yang tidak membuat pembayaran dan tidak konsisten menyelesaikan pinjaman PTPTN diwajibkan membuat bayaran melalui potongan gaji.

Sementara itu, Ketua Eksekutif PTPTN Agos Cholan berkata penjawat awam boleh membuat perjanjian pembayaran balik yang baharu sekiranya mereka tidak bersetuju kepada cadangan pihak PTPTN mengenai pembayaran bulanan itu.

-- BERNAMA

1 ulasan:

noname berkata...

assalam tuan, boleh ke tuan usulkan agar Pinjaman Boleh Ubah JPA dibuka bagi golongan pelaksana melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah sarjana muda, kerana pinjaman ini amat membantu anggota meningkatkan tahap pelajaran mereka selaras dengan seruan kerajaan. Terima kasih