SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

12 April 2016

PENDERITAAN PESARA MENDAPAT PEMBELAAN KERAJAAN

Bernama
10/4/2016




BUTTERWORTH, 10 April (Bernama) -- Penderitaan seorang pesara yang mengalami masalah kesihatan terus mendapat pembelaan apabila beliau menerima sumbangan dan bantuan daripada pelbagai pihak menerusi Program Ziarah 1Pesara.
Abdullah Salleh, 69, yang hanya bergantung kepada 30 tin susu seberat 400 gram sebulan sebagai makanan rutin harian, melahirkan kesyukuran di atas keprihatinan kerajaan terhadap dirinya itu.

Abdullah mengalami kelumpuhan dan pendarahan di kepala akibat kemalangan 15 Sept tahun lepas.

Kesyukuran itu dizahirkan melalui isterinya Maznah Yayaha, 60, ketika ditemui pemberita di kediamannya di Kampung Permatang Pauh, Penaga dekat sini, semalam, selepas menerima sumbangan yang disampaikan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamed Zabidi Zainal.

Turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Pulau Pinang Datuk Seri Farizan Darus.

Abdullah menerima sumbangan tilam angin, katil khas, mesin penyedut, kerusi roda dan susu daripada Pejabat SUK Pulau Pinang.

Bercerita lanjut, Maznah berkata sejak kemalangan itu, suaminya tidak boleh mengambil makanan pepejal dan hanya meminum susu setiap tiga jam sekali.

"Pakcik kini cuba belajar menelan dan mengambil makanan pepejal, tetapi hanya boleh dua sudu," katanya sambil menambah bahawa suaminya itu telah berkhidmat di pejabat SUK selama 30 tahun.

Maznah turut berterima kasih kepada Mohamed Zabidi kerana sudi menziarah dan tidak melupai jasa suaminya yang pernah berkhidmat dengan kerajaan.

Sementara itu, Mohamed Zabidi berkata program kebajikan untuk pesara kerajaan itu bertujuan membantu mengurangkan beban dan keperitan hidup pesara yang mengalami masalah kesihatan berikutan kos perubatan tinggi.

"Ia antara usaha murni dan keprihatinan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi mengenang jasa pesara yang telah menabur bakti kepada negara semasa dalam perkhidmatan," katanya.

Beliau berkata kerajaan sentiasa prihatin dan mengambil berat masalah yang dihadapi pesara terutama berkaitan kesejahteraan mereka.

Selain Abdullah, dua lagi pesara turut menerima sumbangan ialah Abu Bakar Awang, 80, dari Kampung Lembah, yang menerima kerusi roda daripada JPA, dan Adnan Md Ali, 65, dari Jalan Bawah, Penaga yang menerima kerusi roda bermotor, juga daripada JPA.

-- BERNAMA