Bernama
12/12/2012
PUTRAJAYA, 12 Nov (Bernama) -- Inisiatif Pusat Panggilan 1Malaysia
(1MOCC) yang dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak
Isnsin akan mengeratkan lagi hubungan antara 1.4 juta penjawat awam
dengan seluruh rakyat di negara ini, sekaligus mencipta ekosistem yang
harmoni.
Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa berkata golongan penjawat awam perlu memastikan perkhidmatan yang ditawarkan itu mampu beroperasi seperti mana yang dihasratkan oleh pihak-pihak berkepentingan.
"Kita perlu memastikan agar tugas membina, mengumpul dan menyalurkan maklumat dan perkhidmatan yang akan diberikan kepada rakyat bukanlah terletak kepada pegawai khidmat pelanggan yang bertugas semata-mata.
"Malah setiap penjawat awam sama ada daripada kumpulan pengurusan tertinggi, pengurusan dan profesional mahupun kumpulan sokongan bertanggungjawab bagi memastikan imej dan kewibawaan perkhidmatan awam negara sentiasa dipelihara dan dimartabatkan dalam hati dan sanubari rakyat Malaysia," katanya pada majlis perasmian itu.
Melalui 1MOCC, rakyat boleh menggunakan talian tunggal 03-8000 8000 untuk menyalurkan sebarang pertanyaan, aduan atau cadangan mengenai pelbagai agensi dalam perkhidmatan awam, yang beroperasi 24 jam sehari 365 hari setahun.
-- BERNAMA
Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa berkata golongan penjawat awam perlu memastikan perkhidmatan yang ditawarkan itu mampu beroperasi seperti mana yang dihasratkan oleh pihak-pihak berkepentingan.
"Kita perlu memastikan agar tugas membina, mengumpul dan menyalurkan maklumat dan perkhidmatan yang akan diberikan kepada rakyat bukanlah terletak kepada pegawai khidmat pelanggan yang bertugas semata-mata.
"Malah setiap penjawat awam sama ada daripada kumpulan pengurusan tertinggi, pengurusan dan profesional mahupun kumpulan sokongan bertanggungjawab bagi memastikan imej dan kewibawaan perkhidmatan awam negara sentiasa dipelihara dan dimartabatkan dalam hati dan sanubari rakyat Malaysia," katanya pada majlis perasmian itu.
Melalui 1MOCC, rakyat boleh menggunakan talian tunggal 03-8000 8000 untuk menyalurkan sebarang pertanyaan, aduan atau cadangan mengenai pelbagai agensi dalam perkhidmatan awam, yang beroperasi 24 jam sehari 365 hari setahun.
-- BERNAMA
gua fist!!
BalasPadamPas ni rakyat makin mngada la... Tengok je la nnti...
BalasPadamlepasni 1MOCC la yang dapat pujian walhal yang melaksanakan dan menyelesaikan aduan adalah agensi lain
BalasPadamini serupa macam BPA yang menerima aduan awam, memanjangkan kepada agensi berkaitan, di akhir rancangan, BPA juga yang dapat nama dan KPI/KPT nya main naik.
MAMPU ni ibarat posmen. Kredit dia nak, realiti dan bala yang dihadapi Agensi Kerajaan nak laksanakan program bodoh dan celup dia perkenalkan, dia tak peduli. Pegawai berlagak jer bagus bila buat naziran. Padahal otak kosong.
BalasPadamTolong tengok juga kebajikan semua Perkhidmatan Awam....Selaraskan.. Kalu nk beri ape2 elaun, gaji, naik pangkat ke beerila pd semua..
BalasPadamSalam. Kebajikan kami sebagai pkp siapa nak jaga dgn pelaksanaan 1MOCC? pusat 1MOCC ni di cyberjaya. kami yg bukan dari kawasan terdekat, takkan sampai perlu berpindah rumah ke cyberjaya semata-mata nak jayakan 1MOCC ni? bagaimana kalau yg sudah membeli rumah di tempat sekarang, yg dah apply pertukaran untuk pulang ke kampung halaman menjaga ibu yg sakit? pihak terlibat tolong pertimbangkan sebelum meluaskan 1MOCC ke semua kementerian. terima kasih.
BalasPadamrakyat didahulukan katanye..kami pkp ni pon rakyat jgk..tp kami dibuat mcm bola..sepak sn tendang cni..mmg la dh sain akujanji tp tgk jgk la keadaan nya cmne kan..yg dh bli rumah rugi je kene pindah..rumah nk bayar pastu kene nyewa plak kt cyberjaya..dh smakin bsr plak tanggungan yg perlu kami hadap..ni mmg nk bg MAMPUs pkp sume..np x dibuat pengambilan baru je..ramai calon yg sdg menunggu utk kj ngn gomen..np perlu kacau pkp yg de ni..mmmm...nth la..
BalasPadamMOCC nih bukan effect PKP sajer tp keluarga skali...mana isteri yg bekerja jugak...anak2 yg bersekolah, rumah yg telah dibeli...kenapa tak ambil pengambilan baru sahaja ataupun beri pilihan nak atau tak...ini tak...nak jayakan benda nih semua kena paksa..menyusahkan betul....
BalasPadamsaya setuju kenyataan "ISTERI PKP" kenapa nak tarik org yg dah balik daerah masing2 apa salahnya ambil budak2yg baru contohnya baru2 nie kementerian kesihatan buat pengambilan baru utk pkp terus je buat penempatan di cyberjaya tu..
BalasPadamdah elok2 sokong kerajaan skrg kena ubah kerajaan...
UNTUK PERHATIAN PM
BalasPadam1MOCC yang menyusahkan. Harap PM kaji semula... siapa punya idea bodoh nie?? Selama ini urusan panggilan ke pejabat kerajaan ok jer... nie dah susah, sambung sana sambung sini last2 putus..... Kepada warga PKP lagi kesian... kena kerja shift pulak, baik gi keje kilang lagi bagus... kami perlukan KERAJAAN BERKEBAJIKAN.... what the stupid ideas....
laki aku keje uniform..keje shift dah semestinye..kejap2 keje luar...skung terlibat dengan ops daulat...1mocc ni mcm nk bagi aku mati je...mana lagi dengan nk jaga anak2, dengan keje shift...Moga PM pertimbangkan balik program ni...Amik orang baru atau bagi option pada sesapa yang ndak...Itu lebih adil...
BalasPadamMohon PM halusi bende ni..Pada dasar, memang nampak elok dan bagi kepentingan pada rakyat, tapi dalam msa yang sama, kami PKP yang jadik mangsa...Saya duduk di Sungai Buloh, kerja di Putrajaya...Jauh berulang..dengan minyak n tol...lao keje shift, apa jaminan keselamatan saya spnjang perjalanan???Lao kene Suami kerja Uniform, & pastinye keje shift....Tolonglah jangan buat kami macam ni..Kami ni bukan menumpang di negara orang, tapi duduk di negara sendiri...Kalau bukan pemimpin yang dengar masalah kami ni, sapa lagi yg boleh diharapkan???MOHON PERTIMBANGAN SEWAJARNYA....
BalasPadamDengar2 suma pkp akan dipanggil ke MOCC dan saya dgr khabar angin kalo ingkar, sain surat letak jawatan... sampai camtu sekali..saya dah pasrah, dah letih memperjuang nasib pkp.. tukar kerajaan la gamaknya.. nape x panggil ja penjawat awam yang malas,kaki ponteng,kaki bodek keja x jalan,kaki ngumpat letak kat MOCC.. hah, baru tau..x semestinya PKP ja jwb tepon.
BalasPadamKecian korang busy k mocc tue..kan ramai staff?
BalasPadam