Bernama
9/9/2015
9/9/2015
JOHOR BAHARU, 9 Sept (Bernama) -- Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)
bakal memperkenalkan perkhidmatan 1Serve, yang memberi kemudahan kepada
orang ramai untuk membuat urusan dengan pelbagai agensi kerajaan,
bermula dengan tempoh percubaan November ini.
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata perkhidmatan ini adalah hasil pendekatan oleh Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS).
"Kaunter ini bukan sahaja tertumpu kepada pemberian perkhidmatan yang ada di bawah JPA tetapi pendekatan kita lebih daripada itu, seperti pembaharuan lesen, kad pengenalan dan pasport," katanya ketika ditemui pemberita selepas melancarkan Konvensyen Pentadbir 2015 anjuran Universiti Teknologi Malaysia, di sini hari ini.
Beliau berkata ini merupakan pendekatan baharu dengan teknologi dan maklumat yang boleh memudahkan pelbagai perkhidmatan, mengguna pakai konsep yang sama seperti Pusat Transformasi Bandar (UTC).
Mohamad Zabidi berkata menerusi perkhidmatan baharu itu, ia bukan sahaja dapat menjimatkan masa dan memudahkan masyarakat tetapi sekaligus memperkasa tenaga kerja JPA.
Beliau berkata pihaknya telah mendapat persetujuan daripada lapan agensi yang terlibat dengan perkhidmatan itu, dengan tiga daripadanya mengikuti tempoh percubaan tersebut.
"Kita perlu bagi latihan supaya mereka mahir, latih mereka ini untuk berhadapan dengan masyarakat sebelum kita laksanakanya," kata beliau.
Bagi tempoh percubaan, perkhidmatan 1Serve akan bermula di ibu pejabat JPA di Putrajaya sebelum diperluaskan di negeri-negeri lain, kata Mohamad Zabidi.
-- BERNAMA
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata perkhidmatan ini adalah hasil pendekatan oleh Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS).
"Kaunter ini bukan sahaja tertumpu kepada pemberian perkhidmatan yang ada di bawah JPA tetapi pendekatan kita lebih daripada itu, seperti pembaharuan lesen, kad pengenalan dan pasport," katanya ketika ditemui pemberita selepas melancarkan Konvensyen Pentadbir 2015 anjuran Universiti Teknologi Malaysia, di sini hari ini.
Beliau berkata ini merupakan pendekatan baharu dengan teknologi dan maklumat yang boleh memudahkan pelbagai perkhidmatan, mengguna pakai konsep yang sama seperti Pusat Transformasi Bandar (UTC).
Mohamad Zabidi berkata menerusi perkhidmatan baharu itu, ia bukan sahaja dapat menjimatkan masa dan memudahkan masyarakat tetapi sekaligus memperkasa tenaga kerja JPA.
Beliau berkata pihaknya telah mendapat persetujuan daripada lapan agensi yang terlibat dengan perkhidmatan itu, dengan tiga daripadanya mengikuti tempoh percubaan tersebut.
"Kita perlu bagi latihan supaya mereka mahir, latih mereka ini untuk berhadapan dengan masyarakat sebelum kita laksanakanya," kata beliau.
Bagi tempoh percubaan, perkhidmatan 1Serve akan bermula di ibu pejabat JPA di Putrajaya sebelum diperluaskan di negeri-negeri lain, kata Mohamad Zabidi.
-- BERNAMA
Perkhidmatan 1 serve pulak 252 penambaikkan skim pun belum selesai lagi..kaji mengkaji dan terus mengkaji....
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamjpa ke, mampu ke, semua nih byk merepek jer. patut perkasakan sistem & perkhidmatan yg sedia ada, bukan pi buat mende baru. sudahnya jd cam sbpa dulu. jpa jugak yang buat, dia jugak yang jahanamkan menda tuh.
BalasPadam