Utusan Malaysia|
2/2/2014
Oleh Baharom Mahusin
APABILA kerajaan mengumumkan perbelanjaan berhemat dengan
memperkenalkan 11 langkah pada awal tahun ini, ia dibuat untuk
mengurangkan perbelanjaan awam dengan tujuan utamanya membantu
meminimumkan defisit kewangan negara dan membetulkan persepsi.
Langkah yang melibatkan secara langsung semua kakitangan awam ialah
penurunan kos utiliti elektrik sebanyak lima peratus, pengurangan
penggunaan syarikat pengurusan acara serta mengurangkan penyediaan makan
minum semasa mesyuarat dan majlis rasmi kerajaan.
Terdapat juga langkah yang menjejaskan sesetengah pegawai kanan di
peringkat Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA) ekoran pengurangan imbuhan
tetap keraian antara lima hingga 10 peratus, dan juga pengurangan
kemudahan bayaran tol yang boleh dituntut daripada RM50 hingga RM100
sebulan.
Kelayakan kelas tempat duduk penerbangan untuk perjalanan domestik
dan antarabangsa bagi penjawat awam juga dipinda. Semua pegawai JUSA C
dan ke bawah kini mengambil penerbangan kelas ekonomi.
Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa mengunjurkan melalui
langkah-langkah tersebut kerajaan boleh menjimatkan kira-kira RM400 juta
setahun pada tahun 2014.
Jika diperincikan penjimatan itu, secara purata dalam sehari
kakitangan dan pegawai kerajaan akan mengurangkan RM1.1 juta
perbelanjaan, dan jika dibahagikan dengan 1.4 juta bilangan pekerja
sektor awam yang berkhidmat di seluruh negara, secara purata setiap
seorang menjimatkan kira-kira 78 sen sehari.
Ada pelbagai sudut pandangan boleh diberikan mengenai langkah perbelanjaan berhemat itu.
Bagaimanapun, yang paling jelas ialah ia simbol pengorbanan para
pegawai perkhidmatan awam di Malaysia pada saat-saat getir ketika
kerajaan sedang berusaha mengurangkan defisit negara melalui
rasionalisasi subsidi demi kebajikan rakyat dalam jangka masa panjang.
Pegawai dan kakitangan awam merupakan tulang belakang kepada kerajaan dan menjadi teras negara ini.
Banyak pihak dalam sektor awam mahu pengorbanan para pegawai awam
tidak dilupakan oleh kerajaan dan dalam kes sesetengah langkah
penjimatan, misalnya kelayakan tempat duduk penerbangan kelas ekonomi
untuk perjalanan domestik pegawai JUSA C, mereka berharap idea itu
hanyalah inisiatif sementara.
Apabila kerajaan kembali mempunyai kemampuan kewangan kelak,
kelayakan untuk mereka yang menjadi sebahagian daripada terma-terma
perkhidmatan sewajarnya dikembalikan.
Jumlah pekerja sektor awam di Malaysia seramai 1.4 juta orang sering
dikritik sebagai terlalu besar untuk menyediakan perkhidmatan kepada 29
juta rakyat Malaysia. Itu adalah antara tuduhan tidak berasas yang
dicetuskan oleh pembangkang yang bertujuan untuk meremeh-remehkan
sumbangan pekerja sektor awam kepada negara.
Dalam perdebatan itu, isunya adalah bagaimana kita memberi definisi
kepada sektor awam dan perbezaannya dengan definisi perkhidmatan awam di
negara-negara lain.
Di United Kingdom, laporan Pejabat Perangkaan Nasional pada September
2013 menunjukkan di seluruh England, Wales, Scotland dan Ireland Utara,
jumlah orang yang bekerja dalam sektor awam adalah sekitar 19.4 peratus
daripada keseluruhan 29 juta pekerja di negara itu.
Dengan kadar peratusan itu, jumlah keseluruhan pekerja sektor awam di
United Kingdom adalah seramai 5.7 juta orang dengan 1.6 juta bekerja
dengan perkhidmatan kesihatan, 1.5 juta dalam bidang pendidikan dan 1.1
juta dalam pentadbiran am dan majlis-majlis tempatan.
Secara keseluruhannya terdapat 5.7 juta pekerja sektor awam di United
Kingdom yang berkhidmat untuk 63 juta penduduk negara tersebut yang
sistem pemerintahannya mempunyai pertalian dengan Malaysia. Di United
Kingdom, terdapat seorang kakitangan sektor awam bagi 11 orang rakyat
(1:11).
Dengan jumlah kakitangan awam hanya 1.4 juta, di Malaysia, nisbah
pekerja sektor awam kepada penduduk ialah seorang kakitangan awam
berkhidmat untuk 20 orang rakyat (1:20).
Di Greece, sebuah negara Eropah yang dilanda kemelut ekonomi, bankrap
dan terpaksa diselamatkan oleh Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dengan
pakej bernilai AS$328 bilion (RM1,098 bilion), ia asalnya mempunyai
seramai 913,000 pekerja sektor awam yang menyediakan perkhidmatan untuk
11 juta penduduk iaitu nisbah 1 kakitangan awam untuk 12 orang rakyat
(1:12).
Pada Disember tahun lalu, jumlah kakitangan awam di Greece dapat
dikurangkan kepada 681,000 orang iaitu pengurangan sebanyak 25 peratus
(232,000 orang) yang dibuat serentak dengan pemotongan gaji untuk
melunaskan komitmen Greece kepada IMF. Namun, nisbah pekerja sektor awam
kepada penduduk negara itu masih sekitar 1:16.
Sekiranya dibandingkan dengan Malaysia yang mempunyai nisbah
kakitangan awam dan penduduk 1:20, kakitangan awam di Malaysia
sebenarnya lebih efisien dan mempunyai pelanggan yang jauh lebih ramai
daripada rakan-rakan sejawatan mereka di United Kingdom, dan tidak
sebanding langsung dengan Greece yang telah bankrap.
Memandangkan nisbah itu besar, tidak hairanlah kini ada pegawai awam
di Malaysia terpaksa bekerja sehingga 10 jam sehari, yang diburukkan
pula oleh perkembangan teknologi maklumat yang menuntut mereka memantau
aduan rakyat melalui Facebook, Twitter, blog dan pelbagai lagi medium
media baharu.
Bagaimanapun, kerana politik Malaysia akarnya telah diserabuti
unsur-unsur perkauman, ada ahli politik pembangkang berketurunan Cina
membuat dakwaan bahawa saiz perkhidmatan awam Malaysia terlalu besar dan
perlu dikurangkan.
Berhati-hatilah apabila mendengar kritikan seumpama itu kerana ada
waktunya kecaman dibuat dengan tujuan untuk melemahkan pentadbiran
kerajaan. Apabila pentadbiran gagal ekoran kakitangan tidak cukup, ia
boleh membangkitkan kemarahan rakyat dan menumbangkan kerajaan.
Kita wajar bertanya, mengapakah negara seperti United Kindom
memerlukan saiz sektor awam yang terlalu besar sehingga 5.7 juta orang?
Tentulah ada alasan-alasan ekonomi.
Dalam mana-mana sistem ekonomi, melainkan jika anda menjadi rakyat
sebuah pulau kecil, kerajaan mempunyai peranan yang penting dalam
memastikan guna tenaga mencapai tahap maksimum dan optimum, dan jika
kerajaan berkemampuan untuk membayar gaji, tidak ada salahnya untuk
mencontohi corak guna tenaga negara kapitalis seperti United Kingdom.
Banyak orang tidak sedar bahawa di Malaysia kakitangan dan pegawai
kerajaan di Jabatan Kastam dan Eksais Diraja sahaja mengutip cukai untuk
negara sebanyak RM32 bilion setahun, dan perolehan itu kemudiannya
digunakan untuk menguruskan dan membangunkan negara ini.
Kutipan itu dibuat oleh 13,000 kakitangan dan pegawai awam yang
berkhidmat dengan Jabatan Kastam. Apakah yang akan berlaku jika
kakitangan jabatan itu dikurangkan?
Malaysia menjadi sebuah negara yang hebat kerana para pegawai
awamnya, bersama para pemimpin politik, sejak dari mula negara ini
merdeka sehingga sekarang telah mewujudkan sebuah sistem pentadbiran
yang kompetitif, mentadbir negara dengan perancangan tersusun,
mengaktifkan pelan pembangunan lima tahun, kajian separuh penggal
pembangunan dan sentiasa menampilkan pelbagai gagasan lain.
Dalam proses bernegara, kita telah berada pada landasan yang kukuh.
Dasar-dasar yang prorakyat diperkenalkan oleh pemimpin politik dan
pelaksanaannya dilakukan dengan baik oleh kakitangan dan pegawai
perkhidmatan awam dalam tempoh enam dekad lalu. Gandingan mantap, sifat
bahu-membahu dan saling memahami antara pemimpin politik dan para
pegawai awam mesti kita teruskan kerana hubungan itu merupakan jantung
kemakmuran Malaysia.
Perasaan terluka dan keliru ekoran langkah kawalan perbelanjaan yang
diperkenalkan mulai 1 Januari lalu perlu diubati segera, dan ia
sepatutnya menjadi ikhtiar sementara yang wajib difahami oleh pemimpin
politik dan kakitangan perkhidmatan awam.
Janganlah kita membiarkan diri kita terperangkap dalam tohmahan
kononnya wujud banyak sangat perkara negatif dan berleluasanya salah
laku pegawai awam. Di tanah air kita, pada umumnya gejala itu adalah
terkawal.
Malah, di Singapura yang diagung-agungkan oleh para pemimpin
pembangkang Cina Malaysia, pada tahun lalu beberapa pegawai awam Cina
Singapura terlibat dalam skandal seks dan penyelewengan pentadbiran
sebagai imbuhan kepada peranan mereka dalam pemberian kontrak.
Kes-kes di Singapura itu menunjukkan di mana-mana negara sekalipun tiada gading yang tidak retak
A