SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

24 Mei 2023

Cuepacs: 2023 Budget lacks solutions to address cost of living

   Nst
   24 Mei 2023



KUALA LUMPUR: The Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs) expressed its disappointment that the 2023 Budget lacked solutions to solve the cost of living issue civil servants faced.

Cuepacs president Datuk Adnan Mat said reducing individual income tax would not have a significant impact on the people's income, especially civil servants.

He said civil servants wanted a new remuneration system as the current one has not been reviewed since November 2002 and is not suitable for the current economic environment.

"The extra income of up to RM1,300 through tax reduction does not reflect the real situation the people are facing.

"Salary and wage rates cannot keep up with the increasing cost of living. This includes basic needs such as food, healthcare and housing.

"The key for the country to escape this cost of living situation is to increase the salaries and wages of workers, in addition to implementing measures to control the increase in the cost of living."

Adnan said the government did not commit to re-evaluating the public service remuneration system to increase the income of civil servants.

He said the 2023 Budget also did not touch on affordable housing for civil servants.

"An affordable housing programme for civil servants needs to be introduced.

"The Satu Rumah Satu Anggota Programme (SASaR) for military personnel can be expanded to all civil servants.

"They are not asking for free housing because they are willing to pay for it, but prices offered by developers are ridiculous compared with current salary rates."

Adnan thanked the government for continuing the early redemption of replacement leaves of up to 50 per cent, with a maximum of 90 days.

"The Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri of RM700 for Grade 56 civil servants and below, including contract employees, was implemented by previous governments and will continue."

23 Mei 2023

Isu tatatertib, jangan pukul rata semua penjawat awam – Cuepacs

 Kosmo
23 Mei 2023


PETALING JAYA – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam Malaysia (Cuepacs) menasihati orang ramai tidak terus menghukum atau membuat tanggapan buruk kepada keseluruhan penjawat awam.

Ia ekoran pendedahan yang dilakukan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) baru-baru ini mengenai laporan tindakan tatatertib yang dikenakan kepada penjawat awam dalam tempoh tiga tahun sebelum ini.


Pengerusinya, Datuk Adnan Mat berkata, kes-kes salah laku dalam yang direkodkan tersebut sebenarnya tidak menggambarkan keseluruhan sikap warga perkhidmatan awam.

Ujarnya, berdasarkan statistik SPA pada 2020, seramai 117 orang dikenakan tindakan tatatertib, tetapi berkurangan kepada 83 (2021) dan 51 (2022).

“Usaha meningkatkan integriti dan disiplin ini juga disokong sepenuhnya oleh penjawat awam melalui dasar-dasar transformasi perkhidmatan awam yang dilakukan kerajaan bagi mewujudkan perkhidmatan awam yang berkualiti,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Tambah Adnan, penjawat awam perlu melihat semula kepada aku janji dalam perkhidmatan awam seperti yang pernah dilafazkan dan dikekalkan sehingga tamat tempoh perkhidmatan.

Katanya, rakyat sentiasa memandang dan menilai setiap apa yang dilakukan dan akan memberi kesan kepada keseluruhan perkhidmatan awam walaupun jumlah pesalah integriti itu hanya seorang.

Dalam pada itu, pihaknya berterima kasih kepada SPA atas laporan tersebut yang menunjukkan kerajaan tidak pernah sesekali berkompromi atau menyembunyikan salah laku melibatkan anggotanya.

“Sememangnya terdapat penjawat awam yang bermasalah dan tindakan tatatertib termasuklah disingkirkan daripada perkhidmatan sewajarnya diambil oleh kerajaan.

“Ia jelas untuk memastikan supaya penjawat awam kekal berdisiplin dan relevan sepanjang masa dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada negara dan rakyat,” ujarnya. – KOSMO! ONLINE

Tak semua penjawat awam kaki ponteng - Cuepacs

 Sinar Harian
23 Mei 2023


SHAH ALAM - Kes tata tertib membabitkan ponteng atau tidak hadir bertugas seperti didedahkan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) tidak menggambarkan keseluruhan sikap penjawat awam.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Datuk Adnan Mat berkata, jumlah mereka yang dikenakan tindakan terlalu sedikit berbanding kira-kira 1.6 juta penjawat awam yang ada ketika ini.

Beliau menegaskan, integriti penjawat awam ketika ini dilihat semakin bertambah baik selaras dengan usaha kerajaan dalam meningkatkan kualiti dan mutu perkhidmatan awam.

"Usaha meningkatkan integriti dan disiplin ini juga disokong sepenuhnya oleh penjawat awam melalui dasar transformasi perkhidmatan awam yang dilakukan kerajaan bagi mewujudkan perkhidmatan awam yang berkualiti.

"Ini kerana berdasarkan statistik SPA pada 2020, seramai 117 orang dikenakan tindakan tata tertib, tetapi berkurangan kepada 83 (2021) dan 51 (2022)," katanya dalam kenyataan pada Selasa.

Pengerusi SPA, Tan Sri Zainal Rahim Seman, sebelum ini mendedahkan, bahawa ponteng kerja atau tidak hadir bertugas menjadi kesalahan paling 'popular' dilakukan penjawat awam.

Beliau berkata, sikap culas sedemikian tidak sepatutnya berlaku dalam perkhidmatan awam.

Mengulas lanjut, Adnan berkata, Cuepacs mengambil maklum mengenai laporan tindakan tata tertib yang dikenakan kepada penjawat awam dalam tempoh tiga tahun seperti yang didedahkan SPA.

01 Mei 2023

Terima kasih PM - CUEPACS

   Berita Harian
   1 Mei 2023


PUTRAJAYA: Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) merakamkan penghargaan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim atas keprihatinan kepada kedudukan sistem pengajian penjawat awam khususnya kumpulan terkebawah dan masih dibelengu dengan kos sara hidup.

Presidennya, Datuk Adnan Mat, berkata Perdana Menteri turut memberi jaminan kos sara hidup penjawat awam ini akan dikaji semula.

Beliau berkat,a CUEPACS turut berterima kasih kepada Perdana Menteri atas beberapa pengumuman lain mengenai kebajikan dan dana berjumlah RM1 juta.

Katanya, Anwar juga sedia maklum mengenai kesusahan dan kepayahan kehidupan penjawat awam seperti yang disebut secara terus ketika menyampaikan ucapan.

"Peruntukkan RM1juta ini akan digunakan untuk kerja pentadbiraan dan kursus keahlian termasuk mengadakan kajian yang akan diadakan CUEPACS," katanya kepada pemberita pada Majlis Sambutan Hari Pekerja 2023 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Terdahulu, Anwar mengumumkan sumbangan RM1 juta masing-masing kepada CUEPACS dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).

Dana terbabit adalah bagi memastikan pengurusan dua badan berkenaan lebih berdaya saing.

Sementara itu, Presiden MTUC, Mohd Effendy Abdul Ghani turut berterima kasih kepada Perdana Menteri yang memberikan dana dalam bentuk pengurusan bagi membantu pekerja diluar termasuk menggerakkan kesedaran dalam kalangan gabungan MTUC.

"Ia suatu kejutan bagi MTUC kerana sebelum ini pihaknya pernah memohon kepada Perdana Menteri pada pertemuan yang diadakan Mac lalu.

"Jadinya, kita akan berbincang dengan Ahli Jawatan Kuasa bagaimana untuk mengurus dana yang diterima itu nanti," katanya.