Utusan Malaysia
4/10/2014
4/10/2014
KUALA LUMPUR 3 Okt. - Ibu bapa, guru serta murid-murid perlu
didedahkan dengan kepentingan sistem pendidikan sepanjang hayat agar
mereka tidak terlalu tertumpu kepada pencapaian akademik bagi
mengelakkan insiden kebocoran kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah
Rendah (UPSR) daripada berulang.
Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional
(PIBGN), Prof. Madya Datuk Mohd. Ali Hasan berkata, hal demikian kerana
sistem pendidikan UPSR sekarang yang terlalu menumpukan kepada
pencapaian peperiksaan akhir tahun telah memberi tekanan kepada ibu bapa
dan guru-guru.Beliau berkata, sistem pendidikan yang terlalu fokus untuk mendapat
banyak A menyebabkan pembangunan dalam elemen pendidikan lain tidak
dapat dilakukan dengan setimpal sehingga membawa kepada perkara-perkara
negatif untuk pembangunan sosial negara.
"Saya mencadangkan jika boleh 60 peratus penilaian dalam UPSR
berdasarkan peperiksaan akhir tahun, manakala 40 peratus lagi ditentukan
dalam ujian dan aktiviti di sekolah masing-masing."Kita perlu transformasikan sistem penilaian peperiksaan bukan sahaja
tertumpu kepada bidang akademik tetapi juga dalam bidang lain yang juga
amat penting seperti kokurikulum, sukan dan kepimpinan," katanya.Beliau berkata demikian dalam Bicara Persada bertajuk Kebocoran
Soalan UPSR: Manifestasi Apa Sebenarnya?, di Universiti Kebangsaan
Malaysia (UKM) Bangi dekat sini hari ini.
Antara ahli panel yang mengambil bahagian ialah Pengerusi Biro
Integriti Majlis Perundingan Melayu, Tan Sri Mohd. Zaman Khan; Timbalan
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam
(CUEPACS), Shaman Jaes dan Pensyarah Fakulti Pendidikan UKM, Dr. Mohamed
Yusoff Mohd. Nor.Sementara itu, Mohamed Yusoff berkata, peperiksaan UPSR perlu diberi
nilai tambah agar murid tidak terlalu didedahkan dengan budaya mengejar
A.
"Negara kita seharusnya mempunyai satu sistem pendidikan yang
membolehkan guru-guru mengukur perkembangan, potensi dan pencapaian
sebenar murid-murid yang bukan berorientasikan kepada peperiksaan
semata-mata."Ini kerana sistem peperiksaan sedia ada sudah baik cuma perlu tambah
baik dengan meningkatkan integriti dalam pembinaan dan pengurusan
kertas soalan serta mereka yang mengendalikan peperiksaan itu,"
jelasnya.Dalam pada itu, Mohd. Zaman berkata, budaya integriti perlu disemai
dalam sistem pendidikan untuk memastikan perkara kebocoran soalan UPSR
tidak berulang.
"Jika tiada budaya integriti maka mereka akan mudah melakukan perkara yang bertentangan dengan undang-undang," jelasnya
Apa pandangan wakil Cuepacs di dalam Program Bicara Persada ini?
BalasPadamBagi saya banyak faktor perlu diambilkira ...
adakah keghairahan guru-guru memburu kecemerlangan pelajar sambil beriltizam untuk mendapat ganjaran Kementerian Pendidikan yakni hasil kejayaan sekolah dan pelajar menyebabkan mereka terdedah kepada longgokan soalan-soalan yang dikatakan bocor?
apakah ketirisan ini bermula daripada guru atau ibubapa yang gelojoh dan cuba memintas jalan cepat meraih kejayaan pelajar, anak dan sekolah mereka?
sistem latihtubi akademik menjelang peperiksaan di sekolah perlu diubah. Latihtubi ini terdedah kepada virus soalan bocor!
kerajaan patut juga pantau kelas tusyen yang kebanyakan share holder dan tenaga pengajarnya adalah guru.
mohon maaf. ini pandangan saya. sila betulkan saya jika saya tersilap.
saya sokong program ni
BalasPadam** Tonton Movie/Drama dengan Percuma secara online **