Berita Harian
Oleh Azman Mahmood
azmanm@bharian.com.my
2011/12/24
Pertemuan dengan JPA jelas kekeliruan timbulKUALA TERENGGANU: CUEPACS lega apabila lima isu berbangkit membabitkan hak perundingan bersama, isu penyelarasan gaji dan dasar pemisah atau exit policy dan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) berjaya diselesaikan dalam satu perundingan dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kelmarin.
Katanya, perjumpaan itu diadakan bagi memberi penjelasan berikutan ada beberapa kekeliruan terhadap SBPA yang berbeza maklumat serta taklimat di antara JPA dan CUEPACS kepada kakitangan awam.
Beliau berkata, pada pertemuan itu, CUEPACS gembira apabila JPA juga bersetuju membuat semakan semula terhadap 250,000 kakitangan awam dalam kumpulan gred 17 yang tidak berubah.
“CUEPACS dengan JPA tidak ada perbalahan cuma kita kesal kerana ketika proses menyediakan SBPA, CUEPACS tidak dijemput bersama untuk memberi pandangan.
“Namun, kita lega semuanya dapat diselesaikan dengan baik termasuk semakan segera kakitangan awam kumpulan gred 17 seperti di Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Imigresen membabitkan pembantu tadbir dan perkeranian yang gred mereka tidak berubah,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Persidangan Perwakilan Tri Tahunan ke-24 Kesatuan Kebangsaan Kakitangan Pihak Berkuasa Tempatan (ANULAE) Semenanjung Malaysia yang dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said di sini, semalam.
Omar berkata, taklimat Abu Bakar itu dijangka menyelesaikan segala kekusutan yang berbangkit sebelum ini dan diharap ketua jabatan tidak menekan kakitangannya supaya menandatangani segera borang opsyen SPBA.
Bagaimanapun, beliau mengulangi pendirian CUEPACS menolak sebarang pengambilan orang luar yang bukan dalam perkhidmatan awam berkhidmat dalam sektor berkenaan.
“Kita tetap membantah polisi ini kerana kita hanya mahu orang dalam perkhidmatan awam saja mengisi jawatan tertinggi dalam sektor awam,” katanya.
311 ulasan:
«Lebih lama ‹Lebih lama 201 – 311 daripada 31132. Prinsip pemindahan gaji di bawah opsyen SBPA adalah daripada matagaji yang akhir
diterima di gred gaji asal kepada matagaji tertinggi berhampiran dalam JGS, di mana
perbezaannya tidak kurang daripada satu (1) Pergerakan Gaji Biasa di gred gaji asal
===================================TERIMA KASEH,SEKARANG ANA SUDAH FAHAM LA...TERIMA KASEY...KATA KUNCINYA" PERBEZAANNYA TIDAK KURANG DARI (1) PERGERAKAN GAJI BIASA DIGRED GAJI ASAL.AKU DAH FAHMA SEKARANG USIN....cuma mungkin ada yang keliru bila baca lampiran C terlepas pandang PERBEZAANNYA TIDAK KURANG DARI (1) PERGERAKAN GAJI BIASA DIGRED GAJI ASAL,sebab tu gaji saya kurang.....
Tanpa Nama berkata...
kepada semua penjawat awam tak kira di negeri mana anda berkhidmat...
jom kita "ACU UBAH SKALI LAGI" PRU13 akan dtg..
apa kata anda semua?
Selasa, Disember 27, 2011 9:02:00 AM
----------------------------------
mula-mula aku ingat nak ubah..tapi diberi pilihan antara DAP dan UMNO...aku pilih UMNO sebab melayu....aku tak diarah oleh cina
nyah....dengar sini aku nak cerita...
Kau tau tak ,kat tempat keje aku...aku sorang je yang ambik kisah pasal SBPA,benci aku...nyampah!!!
Dia orang macam tak kesah langsung pasal SBPA,aku rasa dia orang banyak duit....auwwww.
Dia orang tak kesahpun kalau ada yang naik gaji cuma 30 ringgit..
tapi kan aku rasa la...dia orang semua naik gaji sikit sebab En Nordin CC yang gatal tu tak paham cara pemindahan gaji SSM ke SBPA,benci aku....nyampah
kau tau nyah, masa aku tanya dia dia boleh tenging aku,dia sampai hati lukakan perasaan orang lembut macam aku...nyampah aku,
Aku rasa semua ni salah pembantu tadbir macam En Nordin tu..nyampah aku... dah la kasar dengan nyah,pastu tak nak dengar cakap kita bila kita nak runding....eeeee geram aku nyah..
Semua kumpulan telah mempertikaikan gred masing-masing dengan mengutarakan pelbagai formula dan justifikasi mengikut perkiraan masing-masing, jadi macam mana kalau kenaikan bermula sekarang berpandukan kelayakan yang diperolhi terkini, kepada mereka yang mamiliki kelayakan tinggi biarkan naikkan gred dengan tanpa jawatan, dan selepas tu baru gunakan formula terkini saya rasa baru JPA adil.
YANG SEPATUTNYA CAMANI
GRED J,Q,G,N,E YANG MEMEGANGANG SIJIL
SEMASA LANTIKAN :
1. POLITEKNIK
2. SIJIL PERTANIAN
KEDUA2 SIJIL NI TELAH DIIKTIRAF SETARAF PADA PERKELILING BIL 10 TAHUN 1999
ADALAH LAYAK DIBERIKAN KENAIKAN SEPERTI YANG DINIKMATI OLEH GRED J.
JANGAN DIABAIKAN GRED LAIN YANG MEMPUNYI KELAYAKKAN YANG SAMA.
CUBA PIHAK JPA/CUEPACS RENUNG DAN AMBIL JALAN YANG TERBAIK UNTUK DISELESAIKAN.
CONTOH JE!
KALAU GRED J17 KEJ27
GRED J22 KEJ29
GRED J26 KEJ36
JADI KALU GRED Q17 KE Q27
GRED Q22 KE Q32
GRED Q26 KE Q36
UNTUK PEMEGANGAN KEDUA2 SIJIL YANG DIATAS YANG TAK ADA KEKAL DI GRED YANG SAMA.
JPA/CUEPACS BERILAH PERHATIAN SEWAJARNYA
(KEDUA2 SIJIL NI TELAH DIIKTIRAF SETARAF PADA PERKELILING BIL 10 TAHUN 1999 )
kesian juga mereka yang berada dibawah gred N17,tak ada yang nak ambil perhatian,mereka pun salah satu penyumbang utama dalam melaksanakan transfomasi Perkhidmatan Awam..yang berhormat Dato harap mereka yang berada dibawah Gred N17 tidak disisihkan.Terima Kasih Dato
kesian PA yang berada gred dibawah gred N17,mereka sepatutnya diberi perhatian juga,kerana mereka juga adalah tunjang utama dalam transfomasi perkhidmatan awam,semoga pihak yang berkenaan tidak mensisihkan merekan yang dibawah ini..
Tanpa nama berkata
SEPATUTNYA
J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3
J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2
...........................
DALMA SBPA ADA DUA PERINGKAT BAGI SKIM INI CUBA LIHAT LAMPIRAN C.
ada tanggagaji bagi `penyandang yang memenuhi syarat' dimasukkan ke 3-1 dan juga tanggagaji yang bagi `penyandang yang tidak memenuhi syarat' dimasukkan ke 4-1, 4-2, 4-5
apa maksud memenuhi/tidak memenuhi syarat tu aku tak tahu , kena tanya HR masing2. KEMUNGIKINAN berkisar kepada kelayakkan kot, SPM @ Sijil Poli. Jangan gaduh2 ye.
mintak Cuepac dan JPA lihat sepatutnya J17, J22 dan J26 tidak patut diletakkan dalam gred yang sama iaitu JA3-1..Ini kerna gred J22 adalah gred Kekananan dan gred J26 adalah gred Tertinggi sepatutnya diletakan sepertimana gred-gred yang lain sepatutnya :-
J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3 dan
untuk yang mempunyai SijiL Politeknik @ UiTM
J17(Sijil) = J3-1
J22(Sijil) = J3-2
J26(Sijil) = J3-3 ...sepertimana gred-gred yang lain...harap diambil perhatian...
supaya kenaikan gred dibawah gred-gred berkenaan tidak menjejaskan chain of command di jabatan masing-masing, gred-gred senior seperti 22,26,27,32,36 tidak boleh dipintas dari segi kekananannya dan kuasa penyeliaan berbanding gred di bawah gred-gred berkenaan...sokong ulasan dan komen saudara KASSIM..
ASSLAMUALAIKUM...
GRED JUSA C GAJI ASAL DI T1 SSM 6900...
BILA SAIN SBPA DAPAT RM 12000.....
ELAUN ITKA PUN BERIBU2,ELAUN PERUMAHAN BERIBU2...ELAUN PEMBANTU RUMAH LAGI....ELAUN KERAIAN YANG TAK PERNAH RAI SAPA2 PUN...DUIT DIEORANG TAK BELANJA PUN....
NI 7-13% PERCENT KA.....KALAU IKUT AKU LA NI DALAM 50% KENAIKAN...
MASAK LA KITA KUMPULAN PELAKSANA TAHUN DEPAN ...
SIGN SBPA CUMA NAIK RM 79...TAPI HARGA BARANG NAIK MELAMBUNG ...TAK DAPAT TAMPUNG KENAIKAN.....
APA KOMEN ANDA....
ADAKAH KEADILAN DALAM SBPA NI....
diminta kepada golongan berpelajaran tinggi tolong jangan hina golongan bawah yang kurang berpendidikan (spm)
ingat kesenangan dan kejayaan yang mu miliki hanya lah pinjaman
manusia nie hina dissi ALLAH.
DUNIA INI ADALAH PINJAMAN DARI ALLAH
Macam mana dengan jawatan asal Juruteknik Percetakan Rendah dijumud dalam SSB kemudian jadi Pembantu Penerbitan dan sekarang SBPA dah jadi Pembantu Penerangan tapi tugasannya menjalankan mesin offset yang sepatutnya dijalankan oleh seorang juruteknik. Maknanya nama skim tak sesuai dengan tugas yang dijalankan.
Saudara Kasim jangan hanya nampak kumpulan PnP yang bergaji RM 5000. Bukan semua kumpulan P n P bergaji sebanyak itu ketika pelarasan 2007. Apa yang menyedihkan adalah kami di kalangan kumpulan sokongan yang baru naik ke kumpulan berkenaan yang rata-rata bergaji dalam lingkungan RM 2500.Rata-rata daripada kami ketika itu telah berkhidmat lebih 10 tahun dan ada yang menjangkau 20 tahun. Bayangkan betapa sedih dan terpinggirnya suara kami ketika itu. Ada Cuepac nak bela....menangis merataplah sorangSebabnya Cuepac diterajui oleh kumpulan sokongan. Yang tersenyum lebar masa tu kalangan kumpulan gred 32 hingga 40 yang sememangnya gajinya agak tinggi...
________________________________
saya setuju dengan tulisan di atas ni. Saya adalah salah seorang dari mangsa golongan ini....berkhidmat 30tahun...wpun berada dlm gred 41 tetapi gaji ciput...dan gaji gred 32&36 amat tinggi jauh berbeza..hingga kini gaji saya tetap jauh ketinggalan dari 32&36 walaupun dalam sbpa....
...............................................
Mengapa Ceupecs tidak kisah mengenai kump Pnp ye ? Adakah kami kump Pnp perlu wujudkan persatuan sendiri ? Actually its a good idea
Ye jugak ! Kenapa tak selaraskan gaji gred 41 yg lebih rendah dari gred 32 dan 36 ? Ceupecs buat dek aje ! Adakah Dato Omar seorg pemimpin yg adil ? Sy rasa tidak ! Actually Ceupecs ini tak guna pun ! Perjuangan yg tidak adil langsung !
Eh kau ni Omar, rasa penat pulak aku sokong kau. Bertambah la penat bila fikirkan aku sia2kan cuti Ahad aku berhimpun utk kau kat Chan Sow Lin tempohari. Komen kat sini pun buat aku bertambah tambah penat. Semuanya sia2! Aku rasa kau dgn geng Cuepacs bkn baca pun keluhan orang kat sini, hanya ikut naluri dengan kepala hotak kau aje. Dah kita katakan suruh highlight pasal ketidakadilan kenaikan gaji serta kehilangan seniority tu masalah utama selain exit policy; alih2 exit policy tu jugak yg kau bawa ke hulu ke hilir. Dah la tu, hampir semua gred bermasalah; yg gred tertentu jugak kau gi sebut! Kesudahannya semangat mcm panglima perang; alih2 perlanjutan tempoh opsyen SBPA tu aje yg kau megah2kan...Yg naik 100% tetap tersenyum lebar! Seminggu kau lantang dengan kitorang ni turut temankan kau berjuang; cuma dalam 3 jam aje tempoh diperlukan JPA utk buat kau terlentok & mengangguk! Entah2 kau tu yg markah selalu bawah 70. Dah la golongan bawah ni diperbodoh bodohkan; yang jadi wakil pun sekarang dah jadi bangang...Apalah nasib!
===================================
LANTIK PRESIDENT BARU JE...DARI KALANGAN PROFESSIONAL.....SUSAH CKIT PTD DI JPA NK KENCING.....NI OMAR......BWTNYE PTD SPEAK ENGLISH CKIT DAN PENING OMAR...TERUS IKUT JE....SALAH KORANG JUGAK,AMBEK PRESIDENT DR KUMP SOKONGAN,SUPAYA BOLEH DIJADIKAN ALAT UNTUK BELA KORANG JE...LAST - LAST MAKAN TUAN DAAAAAA.....
########################################
Sokong & Setuju Sangat!! Kita Lantik Presiden Baru Lebih Baik, Seeloknya Dari P&P. Otak Bijak; Speaking Pandai; Cakap Pun Tak Gagap...Bukan Kaki Kencing Macam OMAR!!
Isnin, Disember 26, 2011 11:19:00 AM
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
kumpulan dlm cuepacs ramai pemimpin yg bukan pak sanggup spt sdr. ramli dpd MARDI, ali dpd FAMA, hr. rozaini KEPAK, Dr. dpd Perst. Akademik UiTM, Mat Shah dpd KESATRIA, Ku Azmi dpd UUM, ramai lagi ... tetapi semasa AGM Cuepacs 2010 mereka diketepikan oleh puak Omar.
Nasib ngko ler Cuepacs dibawah Omar .. suruh omar letak jwtn .. bagi mereka di atas pegang jwtn, Cuepacs BOLEH GEGARKAN JPA.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Bila lagi pemilihan jawatan tertinggi Cuepacs ni? Tak sabar pulak aku nak berkempen, biar lebih awal dari PRU 13. Nak sangat aku tengok Omar & puak-puak hapraknya tu terguling. Biar berambus cepat...Bodoh!!
Isnin, Disember 26, 2011 7:50:00 PM
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Hari dia jumpa KPPA pulak kononnya. Setakat jumpa dan mengganguk aje la nampak gayanya tu. Apa pun tak boleh! Tak payah letak harapan apa-apa!! Tak boleh harap!!!
Kenapa kelayakan SPM/SRP dapat naik JA3-1 gak.. Tak adapun sebarang perbezaan J4-1/4-2??? sy x paham kelayakan Juruteknik dikira mcm mana??? Mungkin skim lain x puas hati??
Kenapa kelayakan SPM/SRP dapat naik JA3-1 gak.. Tak adapun sebarang perbezaan J4-1/4-2??? sy x paham kelayakan Juruteknik dikira mcm mana??? Mungkin skim lain x puas hati??
uishh....da masuk "ACU UBAH SKALI LG" PRU13...plak da nih...apa cerr??
aku x nampak apa kelebihan sbpa kepada gred pelaksana 17...hakikatnya peluang kenaikan pangkat masih lg sempit...
MEMPAMERKAN/MENZAHIRKAN SIFAT BESAR DIRI, TAMAK, DAN MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI KAMU.
Selasa, Disember 27, 2011 9:29:00 AM
___________________________________
Tamak kepala hangguk nko....cuba kamu duduk dalam kasut J22/26(Poli) tu. Dah memang dasar kerajaan jawatan ikut kelayakan. Terer mana PA kalau ada sijil poli takleh naik j29 pun. PA yg ada diploma takkan naik j41. So apahal juruteknik guna srp/spm disamakan dengan j22/26(sijil poli).
teringat citer p.ramli malam td.. jaga singh tu berkata..
" diaorg punya nasib, diaorg makan... lu punya nasib, lu makan... ape salah makan sama2 " , aku setuju ape yg jaga singh tu ckp...tp aku tetap rase terkilan kerana kenaikan gaji yg sikit ini akan menyebabkan kenaikan harga barang yg mendadak,dahlah turun tangga gaji dari T8 ke T4... JUSA2 yang naik 100% tu bleh lah senyum walaupun kenaikan harga barang, kami yg dibawah ni tertekan... BAIK TAK PAYAH NAIK GAJI LANGSUNG, TAK ADE LAH PENINGKATAN HARGA BARANG
Pembantu Kesihatan Awam juga perlu dinaikkan gred yg lebih tinggi kerana kelayakan kami untuk masuk ke kolej kesihatan menggunakan spm.Kami juga perlu menghabiskan masa selama 2 tahun dengan menjalani peperiksaan sebanyak 4 semester.Harap presiden cuepacs memandang serius dan mengambil berat tuntutan kami.Sila lihat silibus yg kami perlu pelajari di kolej..
apa macam,,,ft 17 yang mempunyai sijil politeknik.tapi gaji sama mcm spm.sijil kami tak laku ker? kalo camtuh..taun depan tutup jer politeknik..
Hasil taklimat KPPA-CEUPACS pd hari ini, alhamdulillah, sbpa diteruskan. Kajian pelarasan gaji, insya' Allah akan dibuat. Syukur alhamdulillah di atas keprihatinan JPA. Jadi, kita semua perlu sign opsyen SBPA secepat mungkin, kalau tidak, kita ketinggalan. Peratus yg sign pun dah tinggi. Yg tak nak sign tak apa, teruskan dgn gaji SSB tetapi ikut sistem penilaian dan exit policy SBPA.
SEPATUTNYA
J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3
J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2
Ahad, Disember 25, 2011 2:06:00 AM
PPJ berkata...
CADANGAN UTK JPA TUKAR NAMA JURUTEKNIK JA3-1 KE PEMBANTU PENOLONG JURUTERA SUPAYA DAPAT MEMBEZAKAN JURUTEKNIK LULUSAN SPM
Ahad, Disember 25, 2011 2:09:00 AM
Tanpa Nama berkata...
pihak jpa dan ceupacs sendiri perlu meneliti berkenaan kekananan pangkat dalam dalam ssm untuk diaplikasikan dalam sbpa, jangan gred 17 (gred diselia) sudah sama pangkat dengan 22,26 dan 27, (gred penyelia) kalau begitu macam mana nak buat arahan? chain of command atau rantaian arahan akan terjejas, kena kaji betul-betul dan adakan skim yang berbeza antara gred yang diselia dengan gred penyelia. begitu juga dengan hal gred 32 dan 36, perlu dinilai sama kalau gred 22,26, dan 27 naik, apa yang penting disini adalah rantaian arahan, itu yang utama, kalau yang diselia dengan penyelia mempunyai pangkat yang sama, siapa nak beri arahan dan siapa nak terima arahan? ini perlu dikaji dengan mendalam supaya operasi jabatan tidak terjejas dan setiap kerja dapat dijalankan dengan baik.
kasim.
Ahad, Disember 25, 2011 2:34:00 AM
Tanpa Nama berkata...
pembantu kemahiran gred h 4-1 kenaikan lebih tinggi dari gred kanan h 4-3...gaji mati h 4-1.. ssm p3 rm 18++ , sbpa gaji mati rm 2805..bila tolak gaji mati ssm dengan sbpa...kenaikan rm 1000..
bagi yang kanan pula h 4-3 gaji mati ssm p1 rm 2555.++ sbpa 3140..kenaikan rm 585...kami bukan tolak sbpa,tapi perkiraan gaji yang tak betul..itu kami bantah
Ahad, Disember 25, 2011 3:00:00 AM
dan semua komenter belom penat lagi ke.. keadaan takkan berubah sudah. Tumpukan ke PRU 13 saja.
SEPATUTNYA
J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3
J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2
JANGAN LONGGOKKAN SEKALI LULUSAN SPM NGAN SIJIL POLI/UITM PD GREG JA3-1, DAH HILANG KEKANANAN PD J22 DAN J26...
apa cerita terkini perjumpaan Ceupacs dengan KPPA?
Sesiapa yang ada info sila kongsi....dengan syarat jangan nak libatkan perkara tak relevan spt benci PTD,benci Umno,Benci pas,benci JPA,benci PnP dan benci....
dan ...jangan pula meraban,memaki hamun,sendu pilu tanpa fakta...
Silakan .....bagi info
Saya mewakili golongan yang sedang mencari pekerjaan dengan pihak kerajaan mencadangkan agar kerajaan dapat memberikan pencen awal kepada kakitangan kerajaan sedia ada seperti umur bersaraan pada 50 tahun atau 53 tahun...kerana apabila ramai kakitangan kerajaan bersara awal...jadi golongan macam kami ini dapat merasa peluang untuk bekerja di sektor kerajaan.Saya rasa ramai juga org yg bekerja di sektor kerajaan menyokong hal ini kerana ramai juga anak2 mereka atau kenalan mereka yang masih menganggur hingga kini....Sekiranya tempoh persaraan ini dilanjutkan ke 60 tahun...semakin ramailah golongan yang menganggur..mcm2 boleh terjadi bila takde kerja...hope ade yg prihatin masalah kami.
J22/26 BERSIJIL POLI DAH KATEGORI SENIOR TAPI DILETAKKAN SEBARIS DGN J17 (SPM) DLM SBPA JA3-1. HMM BUAT PENAT JER MASUK POLI NGAJI 2 TAHUN LEBIH...
-----------------------------------
INILAH MANUSIA ZAMAN SKRG, DAH BG BETIS NK PEHA... ILMU TU WAJIB DITUNTUT, XPYHKAH KO NK MENGELUH PLAK PENAT NGAJI APE BAGAI. DLM ISLAM TAK DISURUH UTK MENCARI NAMA, CARI ILMU ADALAH. SO XPAYAH NK KELUH2, NNT DPT DOSA JER, DAH LA DOSA SEDIA ADA TAK TERTANGGUNG, LU PIKIR LAH SENDIRI, HUHUUHUHUH
Aku rasa ni yg paling baik utk JPA lihat pada gred juruteknik semua gred J17, J22 dan J26 tidak patut diletakkan dalam gred yang sama iaitu JA3-1..Ini kerna gred J22 adalah gred Kekananan dan gred J26 adalah gred Tertinggi sepatutnya diletakan sepertimana gred-gred yang lain sepatutnya :-
J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3 dan
untuk yang mempunyai SijiL Politeknik @ UiTM
J17(Sijil) = J3-1
J22(Sijil) = J3-2
J26(Sijil) = J3-3 ...sepertimana gred-gred yang lain...harap diambil perhatian...
tak guna ada sijil poli/uitm kalau dah sama gred ngan SPM dan pelukis pelan SRP yg dah naik sama gred iaitu JA3-1....ape JPA dah pening keee atau dah hilang akal dah kot...ade ke patut di longgokkan sekali J17, j22 dan j26 lullusan SPM dan sijil poli ke gred JA3-1 (27).....nampak sgt JPA dah pening
J22/26 BERSIJIL POLI DAH KATEGORI SENIOR TAPI DILETAKKAN SEBARIS DGN J17 (SPM) DLM SBPA JA3-1. HMM BUAT PENAT JER MASUK POLI NGAJI 2 TAHUN LEBIH...
-----------------------------------
INILAH MANUSIA ZAMAN SKRG, DAH BG BETIS NK PEHA... ILMU TU WAJIB DITUNTUT, XPYHKAH KO NK MENGELUH PLAK PENAT NGAJI APE BAGAI. DLM ISLAM TAK DISURUH UTK MENCARI NAMA, CARI ILMU ADALAH. SO XPAYAH NK KELUH2, NNT DPT DOSA JER, DAH LA DOSA SEDIA ADA TAK TERTANGGUNG, LU PIKIR LAH SENDIRI, HUHUUHUHUH
===================================
Kalaupun nak bagi nasihat...gunalah bahasa yang lemah lembut.Jangan nafikan hak dia untuk menyampaikan apa yang dia rasa tak puas hati.Jangan lah kata kata kita menyakitkan lagi hatinya....dia berhak.
SIJIL MATRIKULASI KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA (KPM),KENAPA SIJIL NI TAK TERPAKAI UNTUK PENGIRAAN TANGGA GAJI????...SUSAH2 BLAJA TAPI XBLE PAKAI....ASAL SIJIL POLI JE DIPAKAI???MATRIK LAGI SUSAH LA BEB..
SEPATUTNYA
J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3
J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2
...........................
DALMA SBPA ADA DUA PERINGKAT BAGI SKIM INI CUBA LIHAT LAMPIRAN C.
ada tanggagaji bagi `penyandang yang memenuhi syarat' dimasukkan ke 3-1 dan juga tanggagaji yang bagi `penyandang yang tidak memenuhi syarat' dimasukkan ke 4-1, 4-2, 4-5
apa maksud memenuhi/tidak memenuhi syarat tu aku tak tahu , kena tanya HR masing2. KEMUNGIKINAN berkisar kepada kelayakkan kot, SPM @ Sijil Poli. Jangan gaduh2 ye.
==================================
adik2... terimalah hakikat semua gred J17 telah dinaiktaraf ke taraf STPM /sijil.
gred gaji untuk penyandang tu, maksudnya, staf yg dilantik ke gred J17 hanya ade SPM,( ikut syarat dulu2, kelulusan minimum utk gred J17,SPM jer)yang tiada sijil STPM @ sijil poli. Apabila genap perkhidmatan(jwtn tetap shj) selama 6 tahun, barulh pegawai ini diserap ke gred JA3-1( Tempoh perkhidmatan selama 6 tahun = kelulusan sijil poli)
Sekarang saya nak tanya mereka yang ada sijil poli akan dinaikan ke J27 yang seraraf dengan STPM jadi macam mana pula dengan mereka yang ada Diploma Poli, macam mana pula mereka yang ada diploma Perniagaan/Public Adm. mereka di tempatkan pada gred N27 so macam mana ni..JPA rombak semula SPBA dan Omar jangan hanya anggok-anggok geleng-geleng kerana tuntan gred suku sakat kau berjaya.
Sekarang saya nak tanya mereka yang ada sijil poli akan dinaikan ke J27 yang seraraf dengan STPM jadi macam mana pula dengan mereka yang ada Diploma Poli, macam mana pula mereka yang ada diploma Perniagaan/Public Adm. mereka di tempatkan pada gred N27 so macam mana ni..JPA rombak semula SPBA dan Omar jangan hanya anggok-anggok geleng-geleng kerana tuntan gred suku sakat kau berjaya.
Selasa, Disember 27, 2011 4:43:00 PM
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`
memiliki kelulusan bukan syarat menentukan gred anda.
Gred anda akan ditentukan berdasarkan syarat minimum lantika ke jwtn tersebut. Contoh;
lantikan ke gred NP27 (penghulu)sekarag NP3-1
Syarat minimumnya adalah lulus STPM, kalau pun anda memiliki Diploma pentadbiran awam, ijazah pengurusan korporat pun, lantikan anda tetap di gred NP3-, mungkin dibezakan tangga gaji permulaan je.
Berbeza dgn lantikan jwtn Penolong akauntan gred W2-1, syarat minimumnya adalah diploma perakaunan dr mane2 IPTA @ IPTS yg diiktiraf JPA, maka lantikannya adalah ke gred W2-1. (bermakna lulusan STPM tidak layak dilantik ke jwtn penolong akauntan)
sepatutnya.....
JPA dapat 3 bilion untuk SBPA..
JPA ambil 1.5 bilion ,simpan dulu.
buat SBPA untuk kumpulan pelaksana (70%) dari jumlah PA.
declare SBPA untuk PnP dan JUSA ditangguhkan sementara,keutamaan untuk membela PA yang berpendapatan rendah
Kumpulan Pelaksana rasa gembira dan syukur kerana PnP tak dapat kenaikan,semua akan sign SBPA dan bereterima kasih kpd JPA.
SELEPAS ITU....
JPA keluarkan yang disimpan 1.5 bilion ntuk diagih kepada 30% lagi PA dalam kateori PnP dan JUSA.
Bayangkan.....tadi kita bahagi 1.5 bil untuk 70% PA pelaksana,sekarang 1.5 bilion juga utk 30% kumpulan PnP dan JUSA.
pelaksana tak boleh marah lagi kerana tadi mereka dah ucap terima kasih dan syukur.
kita KAYA.....
1.5 UNTUK 30% PA KUMP PnP DAN JUSA...
BAYANGKAN....
BETAPA BANYAK KENAIKAN PUAK PUAK KITA....
Kami Pembantu Kesihatan Awam berharap agar cuepacs memperbaiki dan menyemak semula gred kami.Kami perlu menghabiskan kursus selama 2 tahun dan melalui peperiksaan sebanyak 4 semester diwajibkan lulus.Kelayakan kami untuk masuk ke kolej kesihatan telah pun dinaikkan kepada spm.Harap cuepacs memandang berat rintihan kami.
Cuepacs..minta kaji semula jawatan Pembantu Kesihatan Awam.Kami berharap agar diberi penambahbaikan dalam perjawatan dan gred yg lebih baik.Kami perlu berkursus selama 2 tahun dan menjalani peperiksaan sebanyak 4 semester dan diwajibkan lulus sebelum layak bergelar PKA..Kelayakan kami untuk masuk ke kolej kesihatan adalah dengan menggunakan spm..Harap CUEPACS mendengar rintihan kami.
Kepala bapak ko, siapa kata kaum guru tamat belajar aje terus dapat gred 41, kepala bapak yg berkata begitu. Hei bodoh, sebenarnya apabila sesuatu kelulysan sambung belajar dibuat, JPA dah tetapkan berapa kekosongan yg ada dan barulah Kementerian pelajaran ambil berdasarkan kekosongan itu. Guru ini menghadapi ramai murid, memang setiap tahun beribu yg pencen dan ada kekosongan. Ko dulu kaki ponteng kelas malas belajo. Memang kene pada waktunya ko dapat gaji bernilai sial...babi punya org..sial
Terima kasih byk2 Datuk di atas keperihatinan kepada kami PT PO N17. Dah berpuluh-puluh tahun kami menunggu berita baik ini. Sebelum ni kami cuma menggigit jari apabila gred lain diupdate. Operator telefon pun dah sama dgn gred kami.. Begitu juga dgn tukang masak.. Gaji PAP & Pemandu pun dah tak jauh bezanya dgn gaji kami yg merupakan tulang belakang kepada mana2 jabatan/kementerian. Setiap hari kami stress kerana mengejar dateline. Jd, memang selayaknya gred kami diupgrade.. Terima ksh byk2 Datuk. Jasamu akan kami kenang sampai bila2..
Kepala bapak ko, siapa kata kaum guru tamat belajar aje terus dapat gred 41, kepala bapak yg berkata begitu. Hei bodoh....
==================================
sabar....jangan dilawan kemarahan dengan kemarahan..jangan dilawan kebodohan dengan kebodohan...
terbakar kampung nampak hasap.terbakar hatinya sapa tahu....
MOHON TAHUN DEPAN RAYA DEEPAVALI KAUM INDIA DAPAT 2 HARI CUTI.
1 MALAYSIA..
mat fakta berkata...
apa cerita terkini perjumpaan Ceupacs dengan KPPA?
Sesiapa yang ada info sila kongsi....dengan syarat jangan nak libatkan perkara tak relevan spt benci PTD,benci Umno,Benci pas,benci JPA,benci PnP dan benci....
dan ...jangan pula meraban,memaki hamun,sendu pilu tanpa fakta...
Silakan .....bagi info
Selasa, Disember 27, 2011 2:59:00 PM
----------------------
PTD = Pegawai Tipu Duit tetap makan besar & melahap duit rakyat dengan serakus-rakusnya.. yg gred pelaksana tetap makan sup tulang ayam jer...
j22/26 berkata...
Macamana jawatan kanan 22 boleh diletakkan sama dgn 17? dlm sbpa ja3-1
Isnin, Disember 26, 2011 11:26:00 PM
---------------------------
kan gred dah diupgrade.. takkan nak bagi yg J22 ke J32 & J26 ke J34.. bodoh.. start dari bawah baliklh.. dah diupgrade pun masih tak tau bersyukur..
Kepala bapak ko, siapa kata kaum guru tamat belajar aje terus dapat gred 41, kepala bapak yg berkata begitu. Hei bodoh, sebenarnya apabila sesuatu kelulysan sambung belajar dibuat, JPA dah tetapkan berapa kekosongan yg ada dan barulah Kementerian pelajaran ambil berdasarkan kekosongan itu. Guru ini menghadapi ramai murid, memang setiap tahun beribu yg pencen dan ada kekosongan. Ko dulu kaki ponteng kelas malas belajo. Memang kene pada waktunya ko dapat gaji bernilai sial...babi punya org..sial
--------------------------------
eh betul ke ko ni cikgu? patutlah budak2 sekarang ni perangai macam s**l. rupanya cikgunya pun pemaki hamun macam s**l.Balik sekolah ko yang dulu pecut balikkan? patutlah budak2 banyak jadi mat rempit.. cikgunya pun rempit.epss sori terkasar bahasa... hahaha s**l. p*****k ko.
Pihak JPA perlu menilai dan mempertimbangkan gred-gred penyelia yang di dalam SBPA telah disamatarafkan atau dengan bahasa kasarnya telah dijatuhtarafkan seperti gred kakitangan yang diselia.
Perkara ini adalah penting supaya chain of command atau rantaian arahan yang sering saya utarakan sebelum ini tidak terjejas. Sekiranya gred kakitangan yang diselia melebihi atau setaraf dengan kakitangan yang menyelia, bagaimanakah arahan hendak dibuat dan bagaimanakah arahan hendak dilaksanakan? Perkara ini adalah penting supaya chain of command atau rantian arahan di jabatan tidak menjadi caca marba yang akhirnya akan memberikan kesan yang buruk kepada operasi jabatan.
Saya melontarkan persoalan dan pandangan ini adalah kerana sebelum ini kenaikkan gred secara KUP bagi yang telah berkhidmat lebih 15 tahun telah mendatangkan masalah chain of command dan juga mendatangkan rasa tidak puas hati di pejabat. Ini berlaku kerana bagi gred 22 sedia ada yang berkhidmat sebagai CC atau penyelia dia menjalankan semua tugas yang berkaitan dengan tugasnya, tetapi bagi gred KUP hanya menjalankan kerja perkeranian biasa seperti gred 17, ini telah mendatangkan rasa tidak puas hati. Perasaan tidak puas hati ini tidak boleh disalahkan kepada orang yang tidak puas hati saja, apa tidaknya gaji dan pangkat sama, tetapi dari segi bebanan tugas ada yang lebih rileks dan ada yang berhempas pulas. Saya bukannya hendak mempertikaikan kakitangan yang naik pangkat secara KUP itu, tetapi dari segi perlaksanaan dasar yang dijalankan oleh JPA ini jelas memberikan masalah kepada operasi jabatan. Perkara ini adalah tidak bagus untuk jabatan, ini kerana apabila gred yang diselia dan gred penyelia sama atau gred yang diselia lebih pangkatnya dari gred penyelia, maka operasi jabatan akan tunggang langgang, perjalanan tugasan akan haru biru, kesannya hasil kerja akan jadi kucar kacir dan buruk kerana bagaimana hendak memberikan arahan kepada kakitangan gred yang sama atau gred yang lebih tinggi? Apakah pihak JPA tidak terfikir akan perkara ini?
Oleh itu, sebagaimana yang saya nyatakan sebelum ini, penilaian dan penelitian dalam membuat dasar adalah penting, jangan terlalu semberono hingga mencetuskan berbagai kontroversi dan masalah kepada operasi jabatan, ini adalah tidak bagus untuk perkhidmatan awam.
Apa pun, terpulanglah kepada pihak JPA untuk menilai dan mengkaji akan perkara ini, saya telah memberikan komen yang lembut dan keras untuk renungan bersama. Malahan komen keras dan kasar saya sebelum ini adalah sebagai tindak balas terhadap sikap JPA yang tidak mempedulikan pandangan kakitangan bawahan dalam membuat dasar hingga akhirnya yang menjadi mangsa adalah kakitangan bawahan sendiri dan juga jabatan akan terpalit dengan berbagai masalah yang juga akan memburukkan imej perkhidmatan awam serta memburukkan imej kerajaan.
kasim.
DATO' CUEPACS.... JELASKAN PADA KAMI 5 ISU BERBANGKIT YANG TELAH DISELESAIKAN SECARA DETAIL.... KAMI PA PUN NAK TAHU GAK.... TAKKAN PIHAK CUEPACS NAK JADI CAM JPA JUGA YANG SEMB UNYIKAN SKILL GAJI SBPA...
Tanpa nama Selasa, Disember 27, 2011 9:10:00 PM, anda jelas tidak memahami peraturan dalam pentadbiran serta pengurusan. Dalam pengurusan ada istilah 'chain of command' atau dalam bahasa Melayunya disebut sebagai rantaian arahan di mana ada penyelia dan ada yang diselia.
Di dalam SBPA, penyelia telah disamatarafkan dan ada yang telah dijatuhtarafkan berbanding gred yang diselia.
Misalnya gred 17 dinaikkan taraf kepada gred 27, ada gred 22 yang juga dinaikkan kepada 27 malahan ada yang gred 22 dan 26 yang tidak naik gred kekal di gred yang sama. Ini jelas menjejaskan chain of command atau rantaian arahan. Sekiranya perkara ini berlaku, siapakah yang akan memberikan arahan dan siapa pula yang akan menerima arahan? Anda perlu sedar bahawa perkara ini adalah serius walaupun anda memandang enteng akan perkara ini. Perkara ini amat serius kerana sekiranya chain of command atau rantaian arahan telah terjejas, rosak dan tunggang langgang, maka operasi jabatan akan jadi caca marba dan haru biru, pada masa itu kerja akan ditolak ke sana ke mari, yang penyelia kata di penyelia dan sebelum ini dia beri arahan, yang diselia pula mengatakan pangkat mereka sudah sama dan ada yang kata pangkat mereka lebih tinggi, kesannya akan jadi ketegangan dalam pejabat kerana chain of command telah tunggang langgang dan haru biru hinggakan tugasan ditolak ke sana ke mari hingga akhirnya tiada siapa yang membuatnya. Kesannya masyarakat akan terjejas, imej jabatan akan menjadi buruk, nama baik kerajaan akan rosak, kepentingan awam telah terjejas, ini adalah kesan di mana chain of command telah dipunahkan secara membuta tuli oleh pihak yang membuat peraturan yang tunggang langgang, inilah yang diyatakan oleh pihak yang mengutarakan perkar ini. Tetapi malangnya anda tidak tahu akan kerja-kerja penyeliaan telah membuat tuduhan melulu. Perkara ini adalah tidak bagus, sekiranya anda di gred 17, pada masa ini pun anda tidak memahami akan perbezaan penyelia dan kakitangan yang diselia, bagaimana penyelia anda hendak berurusan dengan anda selepas ini? Oleh itu, jangan semberono, malahan JPA pun jangan semberono, sekiranya gred 17 dinaikkan kepada 27, maka gred 22 hendaklah dinaikan lebih dari gred 27, sekiranya gred 22 dinaikkan lebih dari gred 27, maka gred 26, 27 sedia ada, 32, dan 36 perlu naik lebih dari gred-gred yang berkenaan mengikut turutan yang sebelum ini. Ini perlu supaya chain of command atau rantaian arahan tidak terjejas hingga boleh menjejaskan operasi jabatan yang juga akan menyebabkan kesusahan kepada masyarakat dan juga mendatangkan imej yang buruk kepada jabatan dan kerajaan serta memberikan kerugian kepada negara dalam tempoh jangka masa panjang, oleh itu pihak JPA perlu merenung kembali perkara ini dan buatlah penilaian yang sewajarnya supaya semua pihak berpuas hati dan apa yang lebih dari itu adalah operasi jabatan akan lancar dan licin demi kepentingan awam.
kasim.
Tanpa nama Selasa, Disember 27, 2011 4:56:00 PM, anda tidak boleh berhujah sedangkal itu, kalau begitu naikkan saja gred 27 jadi 41, gred 32 jadi 44, gred 36 jadi 48 kerana anda tulis kelayakan akademik tidak apa-apa dan ikut lantikan, kerana anda perlu faham ada kakitangan gred 36 yang berbelas tahun menyandang gred 36 tanpa naik ke 41.
Anda perlu faham sijil dan diploma dalah berlainan, malahan STPM adalah hampir setaraf dengan diploma, sebab itu ia dipanggil Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia, malahan pengajian di STPM pun bercorak di universiti dan berbeza dengan pengajian biasa di sekolah.
Saya menasihatkan anda supaya tidak sesuka hati memberikan hujah-hujah yang tiada hujung pangkalnya kerana selain dari kelayakan akademik, perkara ini juga melibatkan Chain Of Command seperti yang saya sebutkan sebelum ini, rantaian arahan akan terjejas dengan perkara ini, ini perlu difahami kerana seperti yang saya jelaskan sebelum ini, sekiranya rantaian arahan dalam organisasi terjejas, ia akan menjejaskan operasi, ini kerana dalam chain of command adalaah siapa yang memberikan arahan dan siapa yang menerima arahan, sekiranya penyelia sepangkat atau setaraf dengan kakitangan diselia, atau lebih buruk lagi penyelia lebih rendah pangkatnya dari kakitangan yang diselia, bagaimana arahan hendak dikeluarkan dan bagaimana arahan hendak dipastikan dijalankan? Anda memang tidak jelas akan perkara ini kerana anda tidak berada di kedudukan penyelia yang menyelia anda sebelum ini. Malahan ini bukan antara seliaan dengan penyeliaan sahaja, malahan dari segi tanggunjawab dalam memikul amanah, ia juga penting kerana dalam sesuatu keputusan, siapa yang akan bertanggunjgawab? Kalau kakitangan yang diselia yang lebih tinggi atau sama pangkat dengan penyelia tidak mahu ikut arahan penyelia yang setaraf atau lebih rendah pangkat darinya, maka beban tanggungjawab adalah di atas penyelia, maka ini akan berlaku konflik dalam pengurusan hingga akhirnya mencetuskan perasaan tidak puas hati dan yang lebih buruk kerja tidak berjalan dengan baik hingga menyusahkan orang ramai dan merugikan negara. Ini anda perlu jelas sebelum mempertikaikan berkenaan perlunya perbezaan antara gred penyelia dengan gred yang diselia.
kasim
Tanpa nama Isnin, Disember 26, 2011 9:07:00 PM, sungguh dangkal pemikiran anda, dalam tahun 2007 sebenarnya gred 32 tidak naik pun gaji sehingga 35%, itu untuk gred 1-16 sahaja. Anda sudahlah tidak tahu hujung pangkal bila nak berhujah, malahan memberi hujah palsu. Sebenarnya gred sokongan 1 iaitu gred 17-40 hanya menerima kenaikan sebanyak 25% sahaja, 10% lebih rendah dari tuduhan anda.
Saya menasihatkan anda lebih banyak memperlajari Perintah Am dan banyak membaca pekeliling perkhidmatan awam dan juga pekeliling perbendaharaan, anda jelas tidak mempunyai maklumat dan anda hanya serkap jarang dan menuduh secara membabi buta saja.
Lagi satu tuduhan anda berkenaan anak haram itu adalah jelas menunjukkan moral dan jati diri anda adalah rapuh dan rendah. Sekiranya anda gred 41 ke atas, inikah nilai anda, apakah nilai ijazah anda, apakah setaraf sampah yang layak dibakar sahaja kerana anda bukan saja tidak mempunyai maklumat berkenaan perkhidmatan awam, malahan anda menipu, tidak cukup dengan itu anda berkelakuan seperti orang tidak berpelajaran.
Nasihat saya pada anda, anda mungkin pegawai muda, jangan telalu gopoh, dalam perkhidmatan awam, perlu lihat sekelilinngnya supaya operasi kerja terjejas, oleh sebab itulah saya sering mengutarakan betapa pentingnya chain of command dalam organisasi dan pegawai atasan patutnya tunjukkan teladan yang baik, kalau pegawai atasan perangai lebih buruk dan keji dari orang yang tidak berpelajaran, maka layakkan anda jadi pegawai atasaan? Renung-renungkanlah.
kasim.
Tanpa nama Selasa, Disember 27, 2011 10:59:00 AM, inilah yang perlu dinilai oleh JPA, janganlah kerana dasar yang tunggang langgang akhirnya chain of command jadi caca marba, kerja jadi haru biru, perkhidmatan jabatan jadi terjejas dan banyak kerja terbengkalai, masyarakat akan mendapat masalah, kemudian masyarakat akan memaki hamun jabatan, kerajaan akan dapat nama buruk, akhirnya semua benda menjadi punah ranah dan lingkup jahanam akibat dasar yang dibuat tidak melihat kepada kepentingan chain of command yang menjadi nadi utama penggerak operasi jabatan bukan sahaja di sektor awam, malahan di sektor swasta sekali pun, chain of command ini adalah penting, kalau JPA kata chain of command ini tak penting, maka tak tahulah apa akan jadi dengan perkhidmatan awam pada tahun 2012 dan seterusnya. Renung-renungkanlah.
kasim.
cuepacs2
terima kasih jpa. kenapa tangga gaji jawatan chargeman jauh berbeza dengaN JAWATAN JURUTEKNIK ELEKTRIK .SEDANGKAN CHARGEMAN SIJIL KOMPETEN DARI SURUHANJAYA TENAGA.MAHIR DAN PENGALAMAN DARI SEGI ELEKTRIK .BAHKAN MENJADI PENGAJAR KEPADA JURUTEKNIK ELEKTRIK YANG BARU KERJA .KENAPA PERBEZAAN GAJI BERGITU KETARA ,SKIM GAJIPUN JAUH BERBEZA.ADAKAH JPA PILIH KASIH DAN TIDAK MELIHAT KAMI YANG MELAKSANAKAN AKTA DAN PERATURAN ELEKTRIK DI JABATAN KERAJAAN,KENAPA GAJI KAMI TIDAK DISAMAKAN DENGAN JURUTEKNIK ELEKTRIK.KALAU SKIM SSM SKIM JURUTEKNIK ELEKTRIK LEBIH KURANG SAMA DENGAN CHARGEMAN TAPI SKIM SBPT JAUH BERBEZA ....DIMANA KAH KEADILAN ...
Rakan A memasuki PA 1994
1994 = Gred 17 =RM435
2003 = Gred 22
2009 = Gred 26
2009 = Gred 27 =RM3045 =SBPA RM3245?
(Ambil KPSL)
Rakan B meamsuki PA 1994
1994 = Gred 17 =RM435
2003 = Gred 22
2009 = Gred 41 =2500 = SBPA RM2595
(Ambil Degree)
Redha...tapi kommen...sedih juga..
Aku seorang guru sejak 1994. Tahun 2004 aku dapat KUP DGA32 dan DG41. Tahun 2010, PTK lulus penuh, gaji di P2. Tahun 2011 dapat DG44 KUP. Pada tahun 2012, gaji aku sama dengan senior yg dilantik ke DG44 pada 2010, bezanya mereka naik gaji pada Januari, aku pula di pindahkan daripada Januari ke April, beza hanya 3 bulan.
Kesimpulannya, SPBA memang menguntungkan junior dalam sesuatu jawatan.
tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 10:43:00 PM, apa yang ko melalut ni mangkuk? pemandu nak claim jadahnya apa? sekadar ot bolehlah, tnt mana boleh klaim sebab dia memandu kenderaan jabatan. geng pegawai atasan pula boleh tuntut tnt, ada kenderaan jabatan pun tak nak naik, naik kenderaan sendiri, lepas tu klaim tnt. jangan korang nak berdengki dengan pemandulah, pemandu klaim atas hak dia yang kerja lebih masa, korang pula ada kenderaan jabatan tak nak naik, nak naik kereta sendiri, lepas tu klaim tnt, beza benar di mana pemandu sudah tiada pilihan, maka dia kena ot, kalau membawa kakitangan atau pegawai lain hingga lebih waktu pejabat, maka dia layak ot le? korang geng pegawai atasan pula ada kenderaan jabatan tak nak naik apahal, lepas tu klaim tnt beribu-ribu sebulan, apa kejadahnya? blah la, tuduh orang pandai, tapi diri sendiri pandir. sedarlah diri korang tu.
...................................hang tu yang bodoh....pemandu claim perjalanan dari rumah ke opis kalau sabtu ahad, ot lagi, lojing lagi..kalu hari biasa x de byk kerja, lepak je..kalau bawa pegawai semua nak kitaorg blanje mkn..x caya??hang tgk diri hang sendiri
Buat Bang Kasim...pah tengok bang kasim asik guna chain of command je...Bang Kasim pakai kereta guna timing chain yeee...
Ape pun pah sgt menyokong perjuangan Bang Kasim yeee bang kasim...
salam,
saya kategori dalam kerugian besar juga masa 2007. hendak berkata-kata...
tak payah la dok cadang itu...ini...sapa pun tak peduli...kita siapa..nak tegur mereka...tak da maknanya...hampes............lebih baik tidur..............
puak2 N17 kalau nak gaji lebih kenapa masa sekolah dulu malas belajar..ukur baju dibadan sendiri...kelulusan rendah nak gaji besar..xmalu..xmalu100xxxx
masing2 nak hak masing2..ape bleh buat..dunia..xpe pru-13 ni kita ubah kerajaan lain plak..nnt dpt pelarasan/kenaikan gaji n pangkat plak..
Sekadar renungan dalam keghairahan mengejar dunia...
"Rasulullah bersabda, "Bukanlah kekayaan itu dari banyaknya harta, akan tetapi kekayaan itu adalah rasa cukup yang ada didalam hati." (HR. Bukhari no 6446 dan muslim no. 1051)
Anak2 sihat dan baik, diri sendiri yang sihat dan baik, isteri2 yang sihat dan baik, bahagia dan tenang adalah lebih baik dari kesombongan yang dilitupi dengan kegelisahan dan penyakit rohani dan jasmani.
Terima kasih kerajaan kerana memperkenalkan SBPA. Saya terima dan harap langkah2 pembetulan yang munasabah dan adil pada tempatnya akan terus dilakukan dari semasa ke semasa.
Bersyukur menambahkan nikmat.
Kufur menghilangkan berkat.
saya ingin mencadankang satu perkara berdasarkan pengalaman kerja saya sebagai......gred 41.
Jabatan saya banyak melakukan kerja luar ...
Saya sebagai pegawai 41 akan pergi kerja luar bersama 3 orang kumpulan pelaksana yang gred mereka 17 dan pemandu.
Biasanya bila kerja diluar,kami akan makan diluar.
Sebagai 41,saya selalu diharapkan untuk membayar makan minum (mereka fikir gaji saya besar,padahal gaji 32 dan 36 lagi tinggi dari gaji saya)
Dalam 1 bulan ,saya terpaksa habiskan leih kurang 500 gaji saya untuk belanja makan team kerja saya bila kerja diluar.
TOLONG PANJANGKAN ELAUN KERAIAN UNTUK GRED 41,BERDASARKAN APA YANG SAYA CERITAKAN DIATAS.KALAU BOLEH BIAR JUMLAHNYA MUNASABAH,CONTOHNYA KALAU 48 DAPAT 700,BAGI KAMI 41 NI 300 DAN KIRA OK.
SAYA NAK MERAIKAN KUMPULAN PELAKSANA YANG BEKERJA DENGAN SAYA SEBAGAI SATU PASUKAN
Mohon utk dibangkitkan dengan JPA bagi skim F kumpulan Sokongan I.
Gred F29 : F2-1 KGT = RM145
Gred F32 : F2-2 KGT = RM155
Gred F38 : F2-5 KGT = RM195
Semasa SSM, perbezaan gaji tahunan antara F29 dan F32 ialah RM31.76, mengapa di SBPA beza hanya RM10.00??
Dari segi bidang tugas bukan sahaja sebagai penyelia tetapi juga membuat kerja-kerja pemprograman dan juga membantu gred F29 dari segi pemprograman. Adalah tidak wajar perbezaan KGT hanya RM10.00.
SBPA tidak wajar menyelaraskan semua skim kerana tidak semua skim mempunyai gred yang sama. Contohnya, skim F tiada gred 36 tetapi skim J mempunyai gred J36.
Mohon pihak Ceupacs bangkitkan isu ini dengan JPA.
tan sri abu bakar cakap kalau kaji balik gaji kumpulan pelaksana akan menyebabkan implikasi kewangan yang besar...berita harian hari ni....
apa cerita ni...jusa bila sain sbpa dapat naik 5 ke 6 ribu...
elaun itka beribu2,elaun perumahan beribu2,elaun pembantu rumah beribu...elaun keraian beribu2,elaun COLA pun sapu.....elaun function lagi,elaun handphone lagi...celah mana dieorang belanja duit banyak tu........
ni tak banyak implikasi kewangan ka....kami tahu hang pa decision maker...tapi berpada2 ler....
takkan kita nak wujudkan jurang lagi.....
tolong la kumpulan pelaksana ni...
roti canai pun dah naik jadi rm 1 sekeping....
example: gaji mati pt po cuma naik rm 300 je dari rm 2400 jadi rm 2700 sedangkan untuk gred lain gaji mati naik beribu2......
kami tak kisah kalau paras kenaikan tak melampau ..
Eh kau ni Omar, rasa penat pulak aku sokong kau. Bertambah la penat bila fikirkan aku sia2kan cuti Ahad aku berhimpun utk kau kat Chan Sow Lin tempohari. Komen kat sini pun buat aku bertambah tambah penat. Semuanya sia2! Aku rasa kau dgn geng Cuepacs bkn baca pun keluhan orang kat sini, hanya ikut naluri dengan kepala hotak kau aje. Dah kita katakan suruh highlight pasal ketidakadilan kenaikan gaji serta kehilangan seniority tu masalah utama selain exit policy; alih2 exit policy tu jugak yg kau bawa ke hulu ke hilir. Dah la tu, hampir semua gred bermasalah; yg gred tertentu jugak kau gi sebut! Kesudahannya semangat mcm panglima perang; alih2 perlanjutan tempoh opsyen SBPA tu aje yg kau megah2kan...Yg naik 100% tetap tersenyum lebar! Seminggu kau lantang dengan kitorang ni turut temankan kau berjuang; cuma dalam 3 jam aje tempoh diperlukan JPA utk buat kau terlentok & mengangguk! Entah2 kau tu yg markah selalu bawah 70. Dah la golongan bawah ni diperbodoh bodohkan; yang jadi wakil pun sekarang dah jadi bangang...Apalah nasib!
-----------------------------------
Takde patah kata yang sesuai untuk aku ungkapkan-SETUJU 101% dengan statement diatas!!!dia,Omar hanya memperjuangkan visi-misi tertentu!!bukan nak memperjuangkan secara menyeluruh!!!!Pendek kata setiap patah kata baris komen diatas,senada dan sealiran dengan apa yg sering aku komen-perjuangkan...dia Omar,bukanlah seorang pemimpin yg luhur melainkan hanya memperjuangkan agenda peribadi semata2...
Sekian..
Hamba Allah
Tamak kepala hangguk nko....cuba kamu duduk dalam kasut J22/26(Poli) tu. Dah memang dasar kerajaan jawatan ikut kelayakan. Terer mana PA kalau ada sijil poli takleh naik j29 pun. PA yg ada diploma takkan naik j41. So apahal juruteknik guna srp/spm disamakan dengan j22/26(sijil poli).
Selasa, Disember 27, 2011 12:12:00 PM
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`
KAMU TAK FAHAM ISTILAH JUMUD DAN NAIKTARAF. TAKPE, TAPI SEORG YG BIJAK KALAU DIA TAK TAU, DIA AKAN BERTANYA; BUKAN BERTEGANG LEHER MENEGAKKAN PENDAPATNYA SENDIRI .
JIKA KAMU FAHAM ISTILAH JUMUD DAN NAIKTARAF, SY PERCYA, KAMU AKAN TERIMA SEMUA INI DGN HATI YG TERBUKA.
ANDAI, SATU HARI NTI, JURUTEKNIK DINAIKTARAF KE SKIM JURUTERA, KAMU YG ADE SIJIL NI, AKAN DINAIK KE SKIM JURUTERA TERTAKLUK LH KPD SYARAT YG DITETAPKAN OLEH JPA. CONTOHNYA SEKARANG, PENGALAMAN 6 TAHUN LULUSAN SPM = KELULUSAN SIJIL POLI. MUNGKIN NTI, PENGALAMAN KERJA 10 TAHUN SBG JURUTEKNIK = IJAZAH KEJURUTERAAN, SO MS TU KAMU LAYAKLAH JADI JURUTERA, WALOPUN XDE IJAZAH.
jgn risau lh, kami di gred 17 ni masih ade adab sopan, tetap hormat kamu sbg bos kami satu masa dl, walopun kini, kita sama gred, . kalu pun title ketua unit tu dh lupus, kami masih hormat kamu sbg org yg lebih berusia dari kami dan lebih berpengalaman dari kami. kami tetap akan rujuk dgn kamu, jika kami ade masalah.
Rakan A memasuki PA 1994
1994 = Gred 17 =RM435
2003 = Gred 22
2009 = Gred 26
2009 = Gred 27 =RM3045 =SBPA RM3245?
(Ambil KPSL)
Rakan B meamsuki PA 1994
1994 = Gred 17 =RM435
2003 = Gred 22
2009 = Gred 41 =2500 = SBPA RM2595
(Ambil Degree)
Redha...tapi kommen...sedih juga..
-----------------------------------
Apa yang nak disedihkan??
Ko Xperasan ke kawan ko yg A tu dah naik ke gred kanan-26???beza tang starter jer kawan..tiap tahun dia naik berapa ko naik berapa plak???
KENAPA TAK SEMAK SEMUA GRED 17... JANGAN PILIH-PILIH BARU ADIL
Assalamualaikum
Terima kasih dan bersyukur atas kenaikan gaji baru dari SSM ke SBPA.
SBPA sepatutnya mengambil kira PA semasa berada di Gred tanggagaji tu.
Saya cadangkan agar dibuat sesuatu tahun berkhidmat dalam gred yang sama contoh nya
Berkhidmat tahun 1-5 1 kenaikan SSM
Berkhidmat tahun 6-10 2 kenaikan SSM
Berkhidmat tahun 11-15 3 kenaikan SSM
Berkhidmat lebih 15 tahun 4 kenaikan
kemudian baru lah pindah ke SBPA
Mungkin dengan cara itu orang-orang yang lama berkhidmat dalam sesuatu gred akan lebih rasa dihargai.
Terima kasih.
Apa benda yg cuepacs perjuangkan ni? turunkan markah dari 70% ke 60%, nak dapat 70% tu pun bukannya senang melainkan pegawai mmg betul2 malas dan tak dtg kerja. Bagi saya sepatutnya lihat perkara ini :-
1. Sekiranya ada hukuman bagi yg berprestasi rendah, maka sepatutnya ada ganjaran bagi yg berprestasi tinggi, barulah adil (reward & punishment must come together)
2. SBPA kena jelas dan tidak ada lagi penambahan sebelum seseorg peagawai itu diminta utk t/tgn. Jangan kata nnt ada lagi pekeliling yg akan menyusul. Sekiranya ada pekeliling tambahan nnt, kene bagi semula opsyen utk t/tgn semula.
3. Sekiranya takut klausa bawah 70% boleh diberhentikan dalam tempoh 6 bulan, JPA boleh membuat "check & balance" dengan memberi panel penilai kepada jabatan selain dari jabatan pegawai itu sendiri.
Aku tolong copy n paste je ni, coz soalan n jwpn tu sinonom jer:
Aku rasa ni yg paling baik utk JPA lihat pada gred juruteknik semua gred J17, J22 dan J26 tidak patut diletakkan dalam gred yang sama iaitu JA3-1..Ini kerna gred J22 adalah gred Kekananan dan gred J26 adalah gred Tertinggi sepatutnya diletakan sepertimana gred-gred yang lain sepatutnya :-
J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3 dan
untuk yang mempunyai SijiL Politeknik @ UiTM
J17(Sijil) = J3-1
J22(Sijil) = J3-2
J26(Sijil) = J3-3 ...sepertimana gred-gred yang lain...harap diambil perhatian...
tak guna ada sijil poli/uitm kalau dah sama gred ngan SPM dan pelukis pelan SRP yg dah naik sama gred iaitu JA3-1....ape JPA dah pening keee atau dah hilang akal dah kot...ade ke patut di longgokkan sekali J17, j22 dan j26 lullusan SPM dan sijil poli ke gred JA3-1 (27).....nampak sgt JPA dah pening
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
KAMU TAK FAHAM ISTILAH JUMUD DAN NAIKTARAF. TAKPE, TAPI SEORG YG BIJAK KALAU DIA TAK TAU, DIA AKAN BERTANYA; BUKAN BERTEGANG LEHER MENEGAKKAN PENDAPATNYA SENDIRI .
JIKA KAMU FAHAM ISTILAH JUMUD DAN NAIKTARAF, SY PERCYA, KAMU AKAN TERIMA SEMUA INI DGN HATI YG TERBUKA.
ANDAI, SATU HARI NTI, JURUTEKNIK DINAIKTARAF KE SKIM JURUTERA, KAMU YG ADE SIJIL NI, AKAN DINAIK KE SKIM JURUTERA TERTAKLUK LH KPD SYARAT YG DITETAPKAN OLEH JPA. CONTOHNYA SEKARANG, PENGALAMAN 6 TAHUN LULUSAN SPM = KELULUSAN SIJIL POLI. MUNGKIN NTI, PENGALAMAN KERJA 10 TAHUN SBG JURUTEKNIK = IJAZAH KEJURUTERAAN, SO MS TU KAMU LAYAKLAH JADI JURUTERA, WALOPUN XDE IJAZAH.
jgn risau lh, kami di gred 17 ni masih ade adab sopan, tetap hormat kamu sbg bos kami satu masa dl, walopun kini, kita sama gred, . kalu pun title ketua unit tu dh lupus, kami masih hormat kamu sbg org yg lebih berusia dari kami dan lebih berpengalaman dari kami. kami tetap akan rujuk dgn kamu, jika kami ade masalah.
SAYA INGIN MEMBERI KOMEN TERHADAP SIKAP SEBAHAGIAN PEGAWAI IMIGRESEN YG TDK MENJAGA IMEJ DIRI & NEGARA DLM MENJLNKAN TUGAS DI KAUNTER.DARI PENGALAMAN SAYA YG BERULANG-ALIK DARI SINGAPURA KE JOHOR BAHRU SETIAP HARI,SAYA AMAT KECEWA DENGAN SIKAP SAMBIL LEWA MEREKA. ADA YG TIDUR LENA DI KAUNTER,ADA PULA YG MEROKOK SEHINGGA ASAP ROKOK BERKEPUL-KEPUL KELUAR DR KAUNTER TERUS MERESAP MASUK KE DLM KERETA KAMI.ADA YG MENUKAR LAMPU HIJAU KE MERAH SEDANGKAN DIA MASIH ADA DI DALAM KAUNTER. JUSTERU PEMANDU KERETA DI KAUNTER TERPAKSA BERHEMPAS-PULAS UNDUR KE BELAKANG UTK KE KAUNTER LAIN.KEADAAN INI MAKAN MASA KERANA KERETA DARI BELAKANG TIDAK MEMBERIKAN LALUAN.SAYA TDK MENYANGKAL MASIH ADA PEGAWAI IMIGRESEN YG BERTANGGUNGJAWAB DAN RAJIN.NAMUN NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA.SEPERKARA LAGI,DIDAPATI KERETA-KERETA KEPUNYAAN PEGAWAI-PENGAWAI JUGA DILETAK DI SEPANJANG LALUAN KE KAUNTER. INI BUKAN SHJ MENYEBABKAN KESESAKAN, MALAH AMAT BAHAYA SEKIRANYA BERLAKU KECELAKAAN YG TDK DIDUGA. MEMANDANGKAN SEMUA PA MERAYU AGAR DIPERTIMBANGKAN UTK MENIKMATI KENAIKAN GAJI MENERUSI SKIM sbpa INI, OLEH ITU DISERU AGAR MEREKA TDK MELEPASKAN TANGAN KETIKA MENJALANKAN TUGAS DEMI MENJAGA IMEJ NEGARA KRN KASTAM MERUPAKAN SALAH SATU GERBANG UTAMA PELANCONG ASING MASUK KE MALAYSIA. APATAH LAGI SEKARANG PROJEK ISKANDAR DI SELATAN JOHOR HANGAT DIPROMOSIKAN KPD DUNIA LUAR.DIHARAPKAN SEMUA PEGAWAI IMIGRESEN KHASNYA MENUNJUKKAN TRANSFORMASI SEPERTI MANA YG TERTERA DLM PEKELILING SBPA BARU-BARU INI.
saya tidak puas hati le bila kelayakkan untuk menjawat jawatan pembantu awam dan pembantu operasi memerlukan bahasa melayu kepujian dalam PMR. kenapa tidak lulus sahaja BM dalam PMR kerana jika PA yang telah bekerja dalam taraf kontrak/tetap kelayakkan tersebut menentu tangga gaji yang berbeza jika seorang PA kelulusan BM tidak mendapat kepujian maka tangganya BERBEZA dengan PA yang mempunyai kepujian dalam BM utk PMR. kenapa tiada kelonggaran di situ, cukup lah hanya lulus sahaja dalam BM dalam PMR.tolonglah isu kan hal ini untuk PA yang mempunyai kelulusan yang rendah macam saya ini.
saya tidak puas hati le bila kelayakkan untuk menjawat jawatan pembantu awam dan pembantu operasi memerlukan bahasa melayu kepujian dalam PMR. kenapa tidak lulus sahaja BM dalam PMR kerana jika PA yang telah bekerja dalam taraf kontrak/tetap kelayakkan tersebut menentu tangga gaji yang berbeza jika seorang PA kelulusan BM tidak mendapat kepujian maka tangganya BERBEZA dengan PA yang mempunyai kepujian dalam BM utk PMR. kenapa tiada kelonggaran di situ, cukup lah hanya lulus sahaja dalam BM dalam PMR.tolonglah isu kan hal ini untuk PA yang mempunyai kelulusan yang rendah macam saya ini.
apa apahal pun kami dari sokongan 2paling tertindas dan dianaktirikan, tidak mengapa kawan kawan ku, PRU 13 nanti kita sama2 tengok
Keputusan di tangan PA semua untuk
menentukan PRU 13, sama sama kita pangkah...
puak2 N17 kalau nak gaji lebih kenapa masa sekolah dulu malas belajar..ukur baju dibadan sendiri...kelulusan rendah nak gaji besar..xmalu..xmalu100xxxx
Bukan nk gaji sangat tapi keadilan sewajarnya...mane perkara2 yang dibentangkan pada Budget 2011?????????aper pun tak der??
lain PM cakap lain yang dibuatnya..Ini nama nye salah gune kuasa, ape hukumnya makan duit haram?????bagi anak bini makan duit tu ape kesanya???sebab tu pada akhir zaman ini banyak remaja buat maksiat dan dosa sebab terlalu banyak makan duit haram...........lu pikir lah sendiri
F 29 = F2-1
F 32 = F2-2
N29 = N3-1
N32 = N3-2
adil ke..32 lg kecik dri 29..???
jom kita ubah sekali,tengok camne..bukan soal sbpa je..ni soal lain2 jugak.
mailgolok
F 29 = F2-1
F 32 = F2-2
N29 = N3-1
N32 = N3-2
adil ke..32 lg kecik dri 29..???
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
rupanya ramai penjawat awam yg bertaraf "pegawai" di pejabat tak faham ttg skim ni ye?
Skim N tu adalah skim pentadbiran, kelayakan minimum utk jwt tu hanyalah STPM, so, angka 3 tu menunjukkan kelayakan masuk.
32 tu dh gred kenaikan pangkatkan, asal kemasukannya ialah mengikut syarat minimum STPM shj.
sila rujuk jadual 3, m/s 3 dlm pekeliling SBPA 11/2011
Tanpa Nama berkata...
aku hairan kenapa dalam ssm kenaikan gaji tahunan pada bulan januari tapi dalam sbpa kenaikan gaji tahunan telah diubah ke bulan april. kalau macam ini aku akan rugi rm 750 setiap tahun sehingga pencen
Isnin, Disember 26, 2011 10:06:00 PM
Aku pun sama. Tapi jika dikekalkan pada Januari akan menyebabkan gaji sama dengan senior. Akhirnya aku yang kembali menjadi junior mendapat nikmat. Sebelum ini apabila berlaku perubahan skim, aku memang terlepas.
Jangan lupa, walaupun kerugian RM750 setahun, tetapi pertambahan lebih RM500/ sebulan.
SEPATUTNYA....
sepatutnya...sepatutnya....apa ke hal ko orang nk dengki mendengki ni...dah rezeki dia, ko ada sijil poli dia x de sijil ke apa ke...dah termaktub SBPA J17 bg sama adil,terima jela... entah2 org yd x de sijil poli lg expert dr ko orang yg ada sijil poli tu...tunggu je thn 2012 pengambilan stpm or sijil poli, sebab tu dia selaraskan dulu...JA3-1 RM1410-RM4185
Harap dalam tempoh 3 bulan ini JPA & CEUPACS berbincang dan mengkaji semula gred2 jawatan dari SSM ke SBPA. Terlalu banyak kekeliruan yang menimbulkan rasa tidak puashati sesetengan PA. Paling mudah lihat skim JA3-1 & J2-1. mereka mendapat KGT yang sama (RM 145.00) dan ini memberi kesan ke atas moral kakitangan ini. Selain itu diharap pengalaman tidak digunakan untuk menukarganti sijil. Tidak sama nilainya pengalaman 6 tahun jika nak dibandingkan pembelajaran 2 tahun di tingkatan 6 atau politeknik.
Kassim tu sial mampos. Yg cakap taik tu lagi sial. Ijazah ko tu tak relevan dgh tugas ko, siapa nak pegi kerja kelayakan ijazah,bodohlah ko ni.
Harap dalam tempoh 3 bulan ini JPA & CEUPACS berbincang dan mengkaji semula gred2 jawatan dari SSM ke SBPA. Terlalu banyak kekeliruan yang menimbulkan rasa tidak puashati sesetengan PA. Paling mudah lihat skim JA3-1 & J2-1. mereka mendapat KGT yang sama (RM 145.00) dan ini memberi kesan ke atas moral kakitangan ini. Selain itu diharap pengalaman tidak digunakan untuk menukarganti sijil. Tidak sama nilainya pengalaman 6 tahun jika nak dibandingkan pembelajaran 2 tahun di tingkatan 6 atau politeknik.
Rabu, Disember 28, 2011 12:23:00 PM
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
TUAN PRESIDENT CEUPACS,
TOLONG NAIKKAN GRED PENULIS DI ATAS NI KE GRED J1-1, BAGI DIA PUASHATI DAN XDENGKI DGN LULUSAN SPM YG DIUPGRED NI. KAMI LULUSAN SPM NI, XPELAH DUK DI GRED STPM NI SMPE MATI.
SETIAUSAHA PEJABAT, PENOLONG PEGAWAI TANAH, RENJER HUTAN, XDE PULAK HASAD DENGKI MCM NI, BERJUANG SAMA2, BILA BERJAYA SAMA2LH MERASA.RS BESO SGT KE, SIJIL POLI TU? JURUTEKNIK YG ADE DIPLOMA PUN XSEBURUK AWAK HASAD DENGKINYA.
SKIM JA2-1 XDE PULAK PERTIKAIKAN ORG SPM NAIK KE GRED JA3-1 NI, KO YG ADE SIJIL MEMANDAI JE XPUASHATI BAGI PIHAK DIORG.
Tanpa nama Rabu, Disember 28, 2011 12:39:00 PM, mengapakah kamu menjadi tidak keruan sedemikian rupa hingga menuduh saya yang bukan-bukan? Saya menerangkan akan hakikat sebenar dalam perkhidmatan awam, malahan ia juga digunakan di sektor swasta, chain of command atau rantaian arahan adalah penting dalam menjalankan tugas secara teratur dan mencapai matlamatnya. Sekiranya chain of command tunggang langgang dan haru biru, maka tugasan yang dibuat juga akan jadi huru hara dan kelam kabut, akhirnya kerja akan terbengkalai dan akan menyusahkan masyarakat. Oleh yang demikian, saya telah memberikan saranan dan nasihat kepada pihak JPA menilai gred-gred penyelia yang tidak bergerak sedangkan gred kakitangan diselia bergerakan sehingga 10 anak tangga. Sepatutnya sekiranya gred 17 naik 27, maka gred 22,26,27 sedia ada, 32 dan 36 perlu naik lebih dari gred sekarang ini supaya chain of command tidak terganggu hingga akhirnya menjejaskan operasi jabatan. Anda jelas tidak memahami pengurusan sumber manusia, tetapi anda sibuk menuduh itu dan ini pada saya, sikap ini adalah tidak betul dan tidak baik kerana dengan adanya pemikiran dangkal seperti anda inilah yang akan menjahanamkan perkhidmatan awam.
JPA perlu menyemak semua skim penyelia gred 22,26,27 sedia ada, 32 dan 36 supaya penyeliaan dan arahan di jabatan tidak akan terjejas akibat kesilapan dalam SBPA ini.
kasim
bodoh betulh skim J ni.. Bila tak dibagi upgrade skim J memekak siang dan malam di blog Ceupacs ni. Bila dah dibagi masih juga tak puas hati.. Korang nak apa lagi? Ni dah kira bagus Ceupacs dh fight ke JPA utk upgradekan skim korang.. Dasar manusia tak tahu bersyukur.. Byk lagi skim lagi yg masih terkial-kial inginkn pembelaan yg sewajarnya di luar sana seperti gred N, G, U, KP dan lain2. Kalau nak gaji besar sambung belajar ambik Diploma, Degree, Master sehinggalh ke PHD. Confirm gaji korang akan besar.. Bini pun besar2..
bodoh betulh skim J ni.. Bila tak dibagi upgrade skim J memekak siang dan malam di blog Ceupacs ni. Bila dah dibagi masih juga tak puas hati.. Korang nak apa lagi? Ni dah kira bagus Ceupacs dh fight ke JPA utk upgradekan skim korang.. Dasar manusia tak tahu bersyukur.. Byk lagi skim lagi yg masih terkial-kial inginkn pembelaan yg sewajarnya di luar sana seperti gred N, G, U, KP dan lain2. Kalau nak gaji besar sambung belajar ambik Diploma, Degree, Master sehinggalh ke PHD. Confirm gaji korang akan besar.. Bini pun besar2..
Rabu, Disember 28, 2011 1:25:00 PM
=================================
setuju dgn awak;
Ni kes hasad dengki la ni, kalu boleh dia sorg je nak dinaikkan taraf/pangkat. orang lain tu tak payah;
Ade ke dia pandai-pandai nak ajar org JPA jgn nilai pengalaman keje 6tahun= sijil poli,(errrr, malu lh skit) sedangkan itulah sifir yg digunapakai untuk gred-gred lain yg dijumudkan sjak dulu lg pun..
kononnya kalu dia je naik gred, yg SPM xnaik, yg SPM ni jadilah staf dia.. hmmm? impian tak kesampaian.. ahaks.
Tanpa nama berkata
SEPATUTNYA
J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3
J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2
Aku setuju yang ini...contoh aku sendirilah. Aku masuk kerja tahun 1981 (guna sijil poli), si Ahmad(bukan nama sebenar)masuk tahun yang sama guna SRP sebagai juruteknik rendah . Kemudian si post si Ahmad diserap ke gred 17. Tahun 2006 aku naik gred J22 hakiki (setelah 25 tahun berkhidmat dan 4 kali interview dan lulus exam). 2-3 tahun yang lalu PM umum gred KUP untuk yang sudah 15 tahun...jadi si Ahmad pun dapat KUP gred j22. 2011 aku dah 2 tahun gaji dinding, si ahmad ada lagi setahun nak dinding. tup..tup dalam sbpa, gaji aku sama dengan si Ahmad.
Masuk tahun yg sama :
Aku guna sijil poli
Si Ahmad guna SRP
SBPA gaji sama dua-duanya
Bab Kerja : tentulah aku lebih sebab Gred Kanan Hakiki. Gred KUP ni biasalah mereka akan cakap " Aaah ngko lah buat, aku cuma KUP aje". Rata PA yang KUP ni rasa mereka masih di gred 17 walhal gaji sapu gred 22....Bos..Bos pun sama, tak nampak yang gred KUP ni sama segala benda dengan gred Hakiki...asyik tala kerja kat gred hakiki saja.
===================================
ALHAMDULILLAH.....
aku masuk krja guna SRP je sbg pelukis pelan rendah(PPR. SPM dpt SAP je.Tahun 1995, PPR dijumudkan dn dinaiktaraf ke gred J7, dgn syarat kalu xde SPM, pengalaman kerja 6 tahun, layak dpt J7, sy pun dpt J7, masa SSM tukar ke gred J17.2007, lulus PTK tahap 4, dpt gaji di P2, tahun 2009, lulus lagi PTK tahap 4, dpt lagi gaji di P3. 2010, dapat naik ke J22KUP dgn tangga gaji P1T4.Yang membuatkan aku bangga, juruteknik yg ade sijil poli, tak pulak lulus PTK di tahap 4, paling bagus pun dia dpt tahap 3 je.... So gaji sy dh langkau gaji lulusan poli hanya dgn exam PTK. Yang peliknya, kenapa lulusan sijil poli ni, xdpt pn cmerlang (tahap 4) dlm PTK. disini aku persoalkan "kebagusan" diorg.
Dan 2012, akan mencatat sejarah, sy akan naik ke gred STPM/sijil poli walaupun gagal SPM dan gaji permulaan sy, lbih tinggi (walaupun skit) dr lulusan sijil Poli...
ITULAH REZEKI NAMANYA...
gaji N17 macamana??? asyik cite pasal J17 jek...
Apa 5 isu yang telah selesai. Tolong nyatakan dengan jelas oleh cuepacs sebab kami kakitangan awam pun nak tahu juga.
Saya sokong P&P naik gaji. Ye la, dah penat2 belajar, mestilah nak juga dibela. Saya nampak yang menjadi ketidakpuasan selama ini adalah, apabila semakan/pelarasan/upgrade antara kumpulan sokongan itu sendiri yang dirasakan 'melampau'. Ada gred yang dok bawah naik beria, gred yang dok tengah mcm 17 ni tak bergerak-gerak. (sampaikan jawatan Pembantu Tadbir 'serupa takde' walaupun dah kaluar surat kata nak kaji, nak kaji...berapa tahun nak kaji? Buat2 pejam mata, ye?
cadangan saya gred 17 dinaikan ke gred 27 dengan syarat seperti berikut:
3.1 kelulusan STPM dan Diploma
4.1 hingga 4.6 - kelulusan SPM
Minta perhatian untuk skim U ;
Kami Jururawat Masyarakat belajar 2 stgh thn dpt sijil.
Kami Pembantu Pembedahan Pergigian belajar 2 thn dpt sijil.
Kami Pembantu Kesihatan Awam belajar 2 th dpt sijil.
Masing2 masuk kerja berdasarkan sijil (pembelajaran di kolej latihan dan pra perkhidmatan).
Tapi dalam SBPA kami disama tarafkan dengan kelulusan SPM 4-1.Sepatutnya bagilaa kami 4-2.Sijil kami ni x bernilai ke???Kalo x bernilai tutup jelah semua kolej latihan.Biar semua masuk keje pakai SPM pastu belajar+periksa je semasa bekerja.Kalo kami semua pakat x pegi keje 1 hari baru tau betapa haru-birunya perjalanan operasi klinik+hospital...
aku ni dah muak dengar cerita pasal gaji gred bukan graduate ni.Dulu masa gaji naik berlipat ganda pada 2007, golongan ni menikus macam babi, tapibila naik sikit, peranai ko orang cukup sial lagi kurang ajar. JPA jgn dengar pensial-pensial ni semua, teruskan apa yg diputuskan.Kerajaan jgn takut BN tetap menang dlama PRU 13. golongan sial ni takkan perjudikan nasib anak cucu mereka.
SEPATUTNYA
J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3
J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2
...............................
J22/26 BERSIJIL POLI DAH KATEGORI SENIOR TAPI DILETAKKAN SEBARIS DGN J17 (SPM) DLM SBPA JA3-1. HMM BUAT PENAT JER MASUK POLI NGAJI 2 TAHUN LEBIH...
.................................
Saya tambah cadangan tanpa nama tu,
J17(SPM) = J4-1 kekal nama juruteknik
J22(SPM) = J4-2 kekal nama juruteknik
J26(SPM) = J4-3 kekal nama juruteknik
J17 (POLI) = JA3-1 pembantu pen. jurutera
J22/26 (POLI) =JA3-2 pembantu pen. jurutera kanan
Ahad, Disember 25, 2011 2:26:00 AM
..................................
G17-GA3-1
G22-GA3-2
G26-GA3-3
Harap Cuepacs tengok2 dan selesaikan..
..................................
G17 = GA3-1
G22/26 = GA3-2
DATUK OMAR SILA BETULKAN DGN JPA.
Ahad, Disember 25, 2011 7:35:00 PM
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
APE KATE KALU DITUKAR GINI, COZ JPA MEMANG TAK PANDANG SENIOR JUNIOR NI, DIORG PANDANG TAHAP KELULUSAN JE;
JURUTEKNIK ADE SPM =JA3-1
JURUTEKNIK ADE SIJIL =JA3-2
JURUTEKNIK ADE DIPLOMA = JA3-3
Setuju? kalu terjadilah begini, lagi bengang la J/G 22 & 26 yg xde sijil/diploma kan.
mane nak, sama taraf ke @ diturun taraf?
Kenapa kelayakan SPM/SRP dapat naik JA3-1 gak.. Tak adapun sebarang perbezaan J4-1/4-2??? sy x paham kelayakan Juruteknik dikira mcm mana??? Mungkin skim lain x puas hati??
_________________________________
Awak kna faham istilah "jumud dan diberi penarafan semula". awk akan terima seadanya.
syukur dengan rezeki yang diterima... manusia tidak pernah puas dengan apa yang ada...
SAYA YAKIN YANG MENYOKONG SBPA INI ADALAH MEREKA YANG TIBA-TIBA MENDAPAT DURIAN RUNTUH KENAIKAN GAJI YANG DIBUAT OELH JPA=JERAT PENJAWAT AWAM.
KITA BUKANNYA DENGKI KEPADA MEREKA YANG MENDAPAT KENAIKAN YANG TINGGI DAN BERBALOI. KITA BUKANNYA TIDAK BERSYUKUR. TETAPI CARA PERUBAHAN GAJI YANG TIDAK ADIL, TIDAK KONSISTEN KENAIKAN DALAM TANGGA GAJI ITU SENDIRI DAN BEBERAPA TERMA DAN SYARAT SBPA= SISTEM BODOHKAN PENJAWAT AWAM, ITU YANG MELAHIRKAN RASA TIDAK SELESA DI KALANGAN PENJAWAT AWAM SEPERTI SAYA.
"Sekiranya tuan/puan TIDAK BERSETUJU menerima opsyen ini, tuan/puan akan terus kekal atas skim perkhidmatan asal serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi tuan/puan sebelum 1 Januari 2012 kecuali sebagaimana yang dinyatakan dalam perenggan 93 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2011."
ITU ADALAH SALAH SATU TERMA DAN SYARAT DALAM PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 11 2011. WALAUPUN SESEORANG PENJAWAT AWAM MENOLAK SBPA, NAMUN DIA TETAP TERIKAT DENGAN "perenggan 93". TIADA BEZANYA! SESEORANG PENJAWAT AWAM MASIH TERIKAT DENGAN TERMA DAN SYARAT SBPA SEKALIPUN DIA MENOLAK SBPA. MAHU ATAU TAK MAHU, TERPAKSA JUGA TANDATANGAN. TIADA PILIHAN.
HANYA ORANG YANG MENGALAMINYA SAHAJA YANG DAPAT MERASAKAN KETIDAKADILAN SBPA INI.
SAYA YAKIN YANG MENYOKONG SBPA INI ADALAH MEREKA YANG TIBA-TIBA MENDAPAT DURIAN RUNTUH KENAIKAN GAJI YANG DIBUAT OELH JPA=JERAT PENJAWAT AWAM.
KITA BUKANNYA DENGKI KEPADA MEREKA YANG MENDAPAT KENAIKAN YANG TINGGI DAN BERBALOI. KITA BUKANNYA TIDAK BERSYUKUR. TETAPI CARA PERUBAHAN GAJI YANG TIDAK ADIL, TIDAK KONSISTEN KENAIKAN DALAM TANGGA GAJI ITU SENDIRI DAN BEBERAPA TERMA DAN SYARAT SBPA= SISTEM BODOHKAN PENJAWAT AWAM, ITU YANG MELAHIRKAN RASA TIDAK SELESA DI KALANGAN PENJAWAT AWAM SEPERTI SAYA.
"Sekiranya tuan/puan TIDAK BERSETUJU menerima opsyen ini, tuan/puan akan terus kekal atas skim perkhidmatan asal serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi tuan/puan sebelum 1 Januari 2012 kecuali sebagaimana yang dinyatakan dalam perenggan 93 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2011."
ITU ADALAH SALAH SATU TERMA DAN SYARAT DALAM PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 11 2011. WALAUPUN SESEORANG PENJAWAT AWAM MENOLAK SBPA, NAMUN DIA TETAP TERIKAT DENGAN "perenggan 93". TIADA BEZANYA! SESEORANG PENJAWAT AWAM MASIH TERIKAT DENGAN TERMA DAN SYARAT SBPA SEKALIPUN DIA MENOLAK SBPA. MAHU ATAU TAK MAHU, TERPAKSA JUGA TANDATANGAN. TIADA PILIHAN.
HANYA ORANG YANG MENGALAMINYA SAHAJA YANG DAPAT MERASAKAN KETIDAKADILAN SBPA INI.
Jumaat, Disember 30, 2011 12:24:00 AM
~~~~~#~~~~~~#~~~~~#~~~~~#~~~~~~#
Setuju 1000000% dgn kamu. :)
Salam 1 malaysia. Isu utama tentang semakan gaji adalah kenaikan yang tidak sama walaupun pada gred yang sama dan telah berkerja lebih lama daripada junior tetapi hanya mendapat separuh daripada junior. Sebagai contoh, saya di T8 di SSM dan SBPA pada T6 dengan kenaikan RM190 tetapi rakan saya digred yang sama T5 SSM telah pergi ke T5 SBPA dengan kenaikan RM400.00. Bukan isu turun tangga gaji tapi perbezaan kenaikan yang menjadi isu. Kenaikan saya tidak sampaipun 5% manakala rakan saya lebih daripada 10%. Apakah kenaikan ini termasuk didalam janji PM iaitu 7 - 13%. Selain daripada itu, taklimat yang diberi oleh kementerian/JPA tentang contoh pegerakan gaji juga tidak seperti yang berlaku iaitu memberi kenaikan satu tangga gaji SSM. Hakikat yang sebenarnya semakan gaji dibuat berdasarkan kepada gred-gred SSM disatukan dan diselaraskan dengan tangga gaji SBPA. Inilah yang menjadi isunya dimana terdapat perbezaan gaji yang ketara walaupun PA berada di tangga gaji yang lebih tinggi daripada rakannya (3 tangga gaji bagi diri saya). Bagi mengatasi masalah ini adalah dicadangkan bahawa PA diberikan satu kenaikan tangga gaji SSM terlebih dahulu sebelum diselaraskan dengan tangga gaji SBPA seperti taklimat yang diberikan oleh JPA/Kementerian. Sekiranya dilaksanakan kenaikan gaji adalah didalam lingkungan 7% - 13% dan ini akan menyelesaikan isu ketidak adilan tersebut. Adalah diingatkan bahawa kakitangan PA bersyukur dan berterimakasih kepada kerajaan dengan terlaksananya SBPA dan apa yang diharapkan adalah hak/rezeki kakitangan awam itu sendiri mestilah adil dan JPA haruslah memastikan bahawa apa yang dicakap oleh Perdana Menteri mestilah dilaksanakan. rakyat adalah raja manakala calon-calon pilihanraya adalah hamba seperti juga didalam perniagaan pelanggan adalah raja.
tanpa nama Disember 25, 2011 6:36:00 AM, sebenarnya gaji pemandu sebelum ini adalah lebih rendah dari Rm 700.00, selepas kenaikan 35% barulah jadi RM 700.00 ini bermakna sebelum ini gaji pemandu hanyalah RM 600 lebih saja. kamu lihatlah gaji ptd yang mencecah RM 2000.00 lebih itu dan nilailah dengan gaji pemandu.
kasim.
___________________________________
dah mmg gaji pemandu byk tu....klu kita asyik fkr gaji org lain mmglah akan sentiasa dengki.... kalau pemandu nak sama dengan jusa tak payah belajo tinggi2 lah.... asyik dengki jeeee.....
knp semua sibuk psl gaji, masa mohon kerja dulu kan dah tau kelayakan dan gaji kita ni tak sama dengan yang belajo tinggi tu...piiiirahhhhhh
alaaaaaaa kaasssimmmmmmmmmmmmmmmmm
U17 jawatan apa ya? Jawatan yang syarat kemasukan SPM (lulus bahasa malaysia)ke?
pergerakan gajiRM100 setahun. pergerakan harga barang RM200 setahun. lepas ni gomen bungkus pasir banyak-banyak, bagi PA makan yer... wat pasir masak lemak... kan... pe kata semua PA jadi lembu jer. tengok lembu...makan rumput pun bule gemok... free lak tu. sapa ada tanah, tanam rumput banyak2. pastu makan...cuma bayar cukai tanah jer...hahahahaha... 5 tahun lagi... makanan laut dan daging batang pinang adalah makanan asas pihak atasan jer... kita-kita ni, mcm td la...makan pasir ke rumput ker... beli umah low cost kena utang, owg atas beli medium low cost-cashhhhh... sedap tu bro... tanggungjawab owg atas memang besau...tp bila ada kes jer, dia tunjuk owg bawah punya kerja. alasan dia " saya beri kepercayaan pada owg bawah sya. dah tentu la maklumat dia sediakan. sya sign jer la...mana la nak tau, dia tipu sya..." hahahahahaha...kita ni timun. dowg derian...kita langgar ker...kena langgar ke...sama jer...pe nak wat...sign jer la SBPA tu...ada pilihan lain ker? amik SSM? gaji lagi kcik dr SBPA...tp peraturan, tetap baru. SSM ke, SBPA ke...ikut law baru...
apa yg ko org lorat sangat. Dah malas belajar masa sekolah dulu, terimalah gaji rendah..yg 41 ke atas masasekolah dulu mneleaah pelajaran bagai nak mampos, ko org joli sana joli sini dahlah bodoh pemalas pulak tu, nak gaji naik, kepala bapak ko
Ahad, Disember 25, 2011 9:53:00 AM
===================================
bahlooolll punyer ayatt
kaji kaji dan kajiii......
tengokk la PRU 13 NTI mcm mane...
mcm LIBYA la nti
Saya mewakili golongan yang sedang mencari pekerjaan dengan pihak kerajaan mencadangkan agar kerajaan dapat memberikan pencen awal kepada kakitangan kerajaan sedia ada seperti umur bersaraan pada 50 tahun atau 53 tahun...kerana apabila ramai kakitangan kerajaan bersara awal...jadi golongan macam kami ini dapat merasa peluang untuk bekerja di sektor kerajaan.Saya rasa ramai juga org yg bekerja di sektor kerajaan menyokong hal ini kerana ramai juga anak2 mereka atau kenalan mereka yang masih menganggur hingga kini....Sekiranya tempoh persaraan ini dilanjutkan ke 60 tahun...semakin ramailah golongan yang menganggur..mcm2 boleh terjadi bila takde kerja...hope ade yg prihatin masalah kami.
===================================
saya sokong idea encik ni.,,
elok juga PA di berikan pencen awal,, dlm 50,,, bole gak tumpu pd amal ibadat n bole berehat,, memandang kan skg byk pnykit2 dtg..
kekosongan bole di isi oleh PA2 baru... penat mereka bersengkang mata blaja dulu,,
Kepala bapak ko, siapa kata kaum guru tamat belajar aje terus dapat gred 41, kepala bapak yg berkata begitu. Hei bodoh, sebenarnya apabila sesuatu kelulysan sambung belajar dibuat, JPA dah tetapkan berapa kekosongan yg ada dan barulah Kementerian pelajaran ambil berdasarkan kekosongan itu. Guru ini menghadapi ramai murid, memang setiap tahun beribu yg pencen dan ada kekosongan. Ko dulu kaki ponteng kelas malas belajo. Memang kene pada waktunya ko dapat gaji bernilai sial...babi punya org..sial
===================================
ni ayat guru pendidik ke ni???
mmg power sial punya ayat... rosak bangsa klo mcm ni...
Saya setuju dengan apa2 skim..naik gaji biar pn sikit kira syukur gak lh... cuma dsini ingin memberi pandangan..sprti cnth juruteknik yg dnaiktaraf jawatan..y tidak diselaraskan untuk semua jns jawatan..J17(poli) = SBPA JA3-1..sdgkn bg pembantu tadbir (kew) 17 ada sijil poli masih 4-1..sdgkn msk kja guna sijil poli..p knapa perlu jawatan tertentu je ditukar ke 3-1?...kenapa x melihat utk semua jwtn yg menilai dr segi kelayakan akademik..?
Saya setuju dengan apa2 skim..naik gaji biar pn sikit kira syukur gak lh... cuma dsini ingin memberi pandangan..sprti cnth juruteknik yg dnaiktaraf jawatan..y tidak diselaraskan untuk semua jns jawatan..J17(poli) = SBPA JA3-1..sdgkn bg pembantu tadbir (kew) 17 ada sijil poli masih 4-1..sdgkn msk kja guna sijil poli..p knapa perlu jawatan tertentu je ditukar ke 3-1?...kenapa x melihat utk semua jwtn yg menilai dr segi kelayakan akademik..?
MASUK GOV.DAH 7 TAHUN GUNA SPM ATAS JAWATAN PEMBANTU TADBIR N17 (P/O) PAS2 DAPAT LAK ANJAKAN GAJI,NAK NAIK PANGKAT N22 PUN X LEH ...KENA TUNGGU TEMPOH EDAh (15 tahun) NAK KEHIDUPAN LEBIH BAIK SAMBUNG LAK BELAJAR SKG NI DAH NK HABIS BELAJAR .......now, SBPA gred N 27 DAH BAGI BUDAK STPM MASUK ...BIS2 DEN NAK KEMANO...MANO NK GUNO DIPLOMA.......LAIN LA GRED SPM TP ADA KELAYAKAN ...GAJI GUNA KELAYAKAN DIPLOMA KE IJAZAH KE.....X KE PENDINDAS WAHAI PEMIMPIN ATASAN OOOOIIII
kenaikan pangkat bukan perlu 15 tahun, 7 tahun....tp adalah usahan dan komitmen semua penjawat awam ....jd kenapa perlu beza tahun dengan gred yang lain..........
klu 17-15 tahun
klu DG- 8 thn/7thn
renungkan lah JPA..
Aku cuma nak mintak satu jer...boleh tak kalau dimansuhkan potongan separuh untuk elaun cola kepada kakitangan yang mendiami kuarters kerajaan.Dah la potong elaun rumah tu tak kisah laa sebab mohon duduk sewa di kuarters.Tetapi,yang p potong elaun cola tu buek apo...?Saya duduk menyewa kuarters kerajaan di Asam Kumbang Taiping...rumah 2 bilik jer...lepas tu rumah buleh kalo nak buat pengambaran cerita ke filem hantu ke puaka...!!!
Catat Ulasan