SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 Oktober 2007

2 JUTA HILANG KER -- KEBANJIRAN PEKERJA ASING SEKAT PELUANG WANITA MALAYSIA

Petikan dari Utusan Malaysia
17/10/2007
KUALA LUMPUR 16 Okt. – Keghairahan majikan Malaysia mengambil pekerja asing bekerja dalam sektor perkhidmatan telah menyebabkan peluang lebih dua juta wanita di negara ini untuk mendapatkan peluang pekerjaan tersekat.
Sambil menyifatkan perkembangan itu sebagai sesuatu yang amat merugikan, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) menggesa kerajaan bertindak segera mengatasi gejala itu agar sumber tenaga wanita di negara ini tidak dibazirkan begitu sahaja.
Pesuruhjaya Suhakam, Datuk N. Siva Subramaniam berkata, fenomena itu berlaku kerana majikan swasta di negara ini secara senyap dan sistematik cuba menggantikan pekerja tempatan terutama wanita dengan warga asing semata-mata untuk membayar gaji yang lebih murah.
Katanya, perbuatan majikan tersebut secara langsung telah menafikan hak wanita Malaysia untuk mendapatkan pekerjaan.
“Mereka tidak mahu mengambil wanita Malaysia bekerja sebaliknya mengutamakan orang asing,” kata Siva Subramaniam kepada Utusan Malaysia di sini.
Katanya: “Kehadiran warga asing benar-benar memberi kesan negatif dan ia menyekat jumlah penyertaan wanita di negara kita dalam sektor pekerjaan.
“Tanpa pekerja asing, saya menganggarkan sekurang-kurangnya dua juta penduduk wanita di Malaysia boleh diberikan peluang untuk bekerja.”
Beliau yang merupakan bekas Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mengulas laporan Utusan Malaysia hari ini mengenai kemasukan sehingga 1,600 pekerja asing sehari ke Malaysia ekoran peraturan Imigresen dan dasar pengambilan pekerja yang disifatkan sebagai amat longgar.
Menurut Siva Subramaniam, antara sektor yang boleh dipelopori oleh wanita di negara ini tetapi sekarang dikuasai oleh pekerja asing ialah sektor perkhidmatan.
“Cuba kita lihat di stesen minyak dan pusat beli-belah, hampir semua jawatan dikuasai warga asing. Sebenarnya ramai wanita tempatan boleh bekerja di kedua-dua tempat itu.
“Siapa kata wanita tidak mahu bekerja di pusat beli-belah? Kami mendapat aduan bahawa terdapat segelintir majikan tidak mahu mengambil wanita tempatan bekerja,” katanya.
Demikian juga dalam sektor kawalan keselamatan. Beliau berkata, bekas anggota polis dan tentera tidak lagi menjadi pilihan syarikat-syarikat pengawal keselamatan untuk diambil berkhidmat. Sebaliknya, kata Siva Subramaniam, syarikat-syarikat kawalan keselamatan lebih mengutamakan pekerja asing.
“Bukan saya kata setiap pekerja asing akan bekerja sebagai pengawal keselamatan tetapi sekarang kita lihat rakyat Nepal sudah mula menguasai pekerjaan itu,” ujarnya.
Beliau memberitahu, Suhakam mendapati pekerja asing cenderung bekerja di Malaysia kerana mereka mudah mendapat pekerjaan berbanding jika mereka berhijrah ke negara-negara lain.
Katanya: “Saya merasakan adalah tidak wajar kalau dikatakan rakyat kita terlalu memilih pekerjaan. Kalau diberi peluang dan gaji yang munasabah, saya percaya rakyat Malaysia akan bekerja.
“Saya percaya sekiranya majikan tidak terlalu bergantung kepada pekerja asing, kemasukan golongan itu ke negara ini dapat dikurangkan.”

2 ulasan:

Chinta Chundary berkata...

benar ni tok..banyak warga asing wanita kat negara ni...siap jadi penghancur keluarga lagi..minta kerajaan pandang berat hal ni

Chinta berkata...

malaysia negara prihatin..warga asing mengambil kesempatan..halau je mereka ni..banyak yg mendatangkan masalah di negara