SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

27 April 2008

PENILAIAN PEGAWAI ATASAN LEBIH SESUAI

Petikan dari akhbar Utusan Malaysia

ABD. LATIP JANTANJalan U Thant

SAYA ingin mengucapkan syabas kepada Perdana Menteri yang peka dan melihat secara positif cadangan CUEPACS untuk menukar kaedah Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) daripada bentuk peperiksaan kepada kaedah penilaian yang lain yang lebih sesuai.
PTK yang dikendalikan sekarang oleh jabatan kerajaan tidak menguji tugas sebenar yang dijalankan oleh pegawai berkenaan. Sukatan-sukatan peperiksaan PTK adalah terlalu umum dan tidak menguji kompetensi teknikal pegawai.
Seseorang anggota yang lulus PTK tidak menjamin anggota itu mempunyai pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang baik dalam menjalankan tugas jawatannya.
Pegawai yang lulus PTK mungkin kerana mereka menghafal subjek-subjek dalam sukatan peperiksaan sedangkan dari segi realitinya pegawai berkenaan tidak cemerlang dan berkemahiran dalam menjalankan tugasnya.
PTK berbentuk peperiksaan hanya menguntungkan kepada kakitangan muda yang baru dalam perkhidmatan awam. Kakitangan yang lama dan hampir bersara daripada perkhidmatan awam mendapati sukar untuk lulus.
Ini menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan anggota berkenaan dan membuatkan mereka kurang motivasi untuk meningkatkan kualiti kerja.
Sebenarnya, kaedah penilaian yang paling sesuai dalam mengukur kompetensi anggota ialah melalui penilaian yang dibuat oleh pegawai atasan.
Mereka lebih mengetahui siapa yang benar-benar telah menunjukkan mutu kerja yang cemerlang dan mempunyai kemahiran dalam menjalankan tugas bukannya penilaian melalui peperiksaan.
Penilaian lain yang boleh difikirkan ialah penilaian melalui Continuous Professional Development (CPD).
Dalam penilaian ini anggota perlu menunjuk kepada pengurusan atasan pengetahuan dan kemahiran yang telah diperoleh oleh anggota melalui kursus atau seminar yang telah dihadiri, mesyuarat, pembacaan, kelayakan kepakaran lain yang diperoleh, kegiatan luar dengan masyarakat, penulisan dan penglibatan anggota dalam kegiatan jawatankuasa di jabatan.
Pihak pengurusan akan menilai hasil kegiatan anggota berkenaan dan memperakukan anggota tersebut diberi imbuhan yang setimpal atau layak untuk pertimbangan kenaikan pangkat.
Penilaian kaedah CPD dapat memastikan anggota perkhidmatan awam sentiasa berusaha untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran kerjanya sesuai dengan kemajuan teknologi masa kini dan dalam era dunia globalisasi ke arah mewujudkan anggota yang berpengetahuan (K-Workers).

1 ulasan:

chinta berkata...

memang CPD berkesan :)