SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

25 Ogos 2017

JKKP SABAH TERUS KOMITED LAKSANA AUDIT DI SEKTOR AWAM

Bernama
Tarikh kemaskini: 24/08/2017


KOTA KINABALU, 24 Ogos (Bernama) -- Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) Sabah komited melaksanakan audit pematuhan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 (AKKP 1994) di sektor awam bagi memastikan keselamatan pekerja di tempat kerja sentiasa terjamin.

Pengarah JKKP Sabah Mohd Zahari Hitam berkata pada tahun ini, audit pematuhan AKKP 1994 akan memfokuskan kepada hospital awam, jabatan di bawah Kementerian Sumber Manusia serta agensi berisiko tinggi.

"Sebagai penggubal, pelaksana dasar dan perundangan, kerajaan merupakan pemacu utama bagi memastikan peningkatan tahap Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (KKP) negara menerusi pelbagai kaedah dan pendekatan sebagai insiatif dalam menerapkan budaya pencegahan di tempat kerja," katanya ketika berucap merasmikan Bengkel Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Sektor Awam (HIRARC) peringkat negeri Sabah, Khamis.

Zahari berkata pada tahun lepas, JKKP telah melakukan audit di 35 agensi kerajaan di Sabah dan mendapati banyak agensi masih kurang peka mengenai tahap pematuhan AKKP 1994, pengurusan dokumen KKP serta kesedaran pihak pengurusan dan kumpulan sokongan penjawat awam kurang memuaskan.

Menurutnya, ketua agensi, jabatan dan penjawat awam perlu memberikan komitmen baik dalam meningkatkan tahap keselamatan dan kesihatan pekerja di tempat kerja di samping mengamalkan pengurusan KKP berkesan agar keselamatan dan kesihatan penjawat awam terjamin," katanya.

Mengenai majlis itu, seramai 50 peserta daripada pelbagai agensi kerajaan menyertai bengkel berkenaan untuk memberi pendedahan kepada penjawat awam berkaitan perundangan KKP, sistem pengurusan dan amalan KKP bagi menjadikan tempat kerja di sektor awam sentiasa kondusif.

Beliau berkata, bengkel sehari itu memfokuskan kepada HIRARC iaitu 'Hazard Identification, Risk Assesment and Risk Control' selaras dengan Pelan Induk Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 2020 (OSHMP2020) yang telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tahun lepas.

"OSHMP2020 merupakan agenda negara yang berupaya menyumbang kepada pengurangan kadar kemalangan dan kesihatan pekerja selain meningkatkan kualiti hidup masyarakat khususnya penjawat awam," katanya.

Bengkel anjuran JKKP itu turut mendapat kerjasama daripada Majlis Negara bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (MNKKP) serta Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Perkhidmatan Awam Malaysia (CUEPACS).

-- BERNAMA

2 ulasan:

PAK HERLAN DI CIREBON berkata...

Dulu saya tidak percaya sama bantuan dari paranormal tapi sekarang saya sudah percaya awalnya saya ragu untuk pasang nomor togel dari Mbah Budi Hartono tapi saya pikir tidak ada salahnya untuk mencoba dan setelah saya menghubungi Mbah Budi Hartono saya minta bantuan melalui angka jitu 4d bocoran singapore dan saya benar-benar sudah membuktikan sendiri saya akui bahwa Mbah Budi Hartono bisa merubah kehidupan saya dalam sekejap awalnya saya sangat miskin makan pun susah alhamdulillah dengan bantuan Mbah Budi Hartono saya bisa merubah kehidupan saya jauh lebih baik dari pada sebelumnya beliau membantu saya melalui angka ghaibnya syukur dapat 370.juta saya sangat berterima kasih kepada Mbah Budi Hartono atas bantuannya dan saya menyapaikan kepada saudarah-saudarah yang butuh angka ghaib hasil ritual ingin merubah nasib seperti saya hubungi Mbah Budi Hartono di 085 256 077 899 atau kunjungi website Mbah
Silahkan KLIK DISINI ANGKA JITU 2D 3D 4D 5D 6D

Unknown berkata...

BERITA BAIK

Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk bermula?
Saya pengarah Nadira Muhammad Loans Limited,
Perkhidmatan pinjaman Nadira Muhammad adalah lesen kredit pelaburan undang-undang, kami menawarkan
Pinjaman kepada Individu dan perniagaan dan menyediakan
Perkhidmatan dan pelaburan yang boleh dipercayai untuk tahap pelanggan / calon
Dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%, dengan jumlah minimum pinjaman dari
(3000 $ / € / Rp) untuk jumlah pinjaman maksimum ($ 700 miliar $ / € / Rp) dengan
Tempoh 1 tahun hingga 25 tahun. Hubungi kami dengan syarikat
E-mail di: Nadiramuhammadloancompany@gmail.com

Misi syarikat ini adalah untuk menyediakan individu dan syarikat
Pertubuhan diri sendiri
Memenuhi keperluan mereka, berharap dan membantu meningkatkan jiwa kita
Dan komuniti mereka. Perlu pinjaman prom? Sekitar
48 jam perkhidmatan penuh untuk pelanggan kami.

Saya berharap dapat bertanya kepada anda secepat mungkin untuk bermula
Seketika, kami bersedia untuk melayani anda
Cari pinjaman yang berminat untuk mengisi borang permohonan di bawah gaji