SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

24 Mei 2018

CUEPACS rayu kerajaan laksanakan KGT

Berita Harian
23/5/2018
 
KUALA LUMPUR: Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) merayu kerajaan melaksanakan pemberian Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) kepada seluruh 1.6 juta penjawat awam di negara ini.

Presidennya, Datuk Azih Muda, berkata walaupun perkara itu dijanjikan kerajaan terdahulu, pelaksanaan KGT memiliki asas kukuh, iaitu gaji penjawat awam sedia ada tidak selari dengan kenaikan kos sara hidup.

"CUEPACS berharap kenaikan ini dapat diteruskan kerajaan baharu kerana ia sangat ditunggu-tunggu penjawat awam yang rata-rata gaji mereka tidak mampu menanggung beban kenaikan kos sara hidup.
 

"Ini berikutan Sistem Saraan Malaysia (SSM) sudah begitu lama tidak disemak. Kali terakhir ia disemak ialah pada 2002, iaitu hampir 16 tahun lalu.

"SSM sepatut disemak setiap lima tahun. Namun apabila ia tidak berlaku, kenaikan kos sara hidup jauh meninggalkan gaji penjawat awam," katanya ketika dihubungi NSTP, hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet, hari ini, yang menjelaskan kerajaan tidak terikat dengan KGT dijanjikan pentadbiran terdahulu.

"Bagaimanapun, kami akan melihat perkara (KGT) itu secara positif sama ada mereka (penjawat awam) berhak diberi elaun tambahan atau bentuk bantuan lain," kata Perdana Menteri.

Pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam (MAPPA) Ke-16 pada 4 April lalu, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengumumkan pemberian kenaikan gaji bersamaan satu KGT kepada semua penjawat awam berkuat kuasa 1 Julai depan, membabitkan implikasi kewangan sebanyak RM1.46 bilion.

Azih berkata, CUEPACS yakin kerajaan baharu pimpinan Dr Mahathir akan menampilkan inisiatif lebih baik untuk kakitangan awam, namun KGT adalah sesuatu yang amat diharapkan.

"CUEPACS merayu kepada Perdana Menteri untuk melihat ke arah kebajikan penjawat awam yang menjadi tulang belakang kerajaan," katanya.

216 ulasan:

1 – 200 daripada 216   Terbaru›   Baru»
Unknown berkata...

seeloknya bg penjawat awam kad mcm touch n go tu,tetapi,khas untuk petrol sehaja..amaun dalam tu rm150 sebulan..auto reload..

Unknown berkata...

Dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, kerajaan hari ini janganlah terlalu mendadak membuat keputusan. Kasihan kami nak teruskan kelangsungan hidup.

Unknown berkata...

Abis la..bonus raye pun dah xde...

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Eh tak dapat ke kite bonos??

leeyanasir berkata...

dengar2 bonus raya x do? betul ke

Unknown berkata...

bonus raya ada sebab dh keluar pekeliling awal tahun...

Alexander The Great berkata...

terasa menyesal lak kerajaan ni...tak prihatin penjawat awam...patut teruskan je la 1 KGT Julai 2018...iskk..iskk...penjawat awam ibarat keluar mulut naga masuk mulut singa..sama je nasib

Rashid berkata...

kannn

Unknown berkata...

padan muka..boooo..hahahaha..puas ati korang?

Unknown berkata...

inshaa Allah..... berdoa mg Allah bg kite rezeki yang x disangka2 nti.....

uncleputrajaya berkata...

...adoyai...makin terok lah nasib kite yg keje gomen ni nmpknye. Lom smpai sebulan memerintah dh mcm2 yg menakutkan org gomen. nasib.....nasib....hmmmm

Muhamad Firdaus berkata...

Kerajaan PH perlu prihatin dengan penjawat awam, Kenaikan RM250 itu amat wajar memandangkan gaji penjawat awam tidak besar mane pun. Mohon pertimbangan kerajaan PH.

Unknown berkata...

250 tu banyak juge.teman ni 150 je pun

Maga berkata...

Saya berharap ada kenaikan pd julai nanti sepertimana yg dijanjikan oleh kerajaan.. .Tidak kira kerajaan mana yg janji tp itu tetap janji kerajaan
..Ada yg sudah plan budget selepas dpt info kenaikan julai dan berharap kgt itu ada.saya pun amat berharap ..Semoga dpt yg terbaik.

Cinta Peace berkata...

admin cuepacs, mohon sekat iklan segala putaran alam ni, nampak macam penjawat awam ni hantu judi lah pula... apapun mudahan kerajaan baharu mampu menurunkan kos sara hidup yang terlalu menekan rakyat...

bukan orang bandar berkata...

marilah mari.. kita berhuhuhu..

Unknown berkata...

Bartabah la kita....reski allah tentukan...kita pangkah harapkan lebih baik...lain dapatnya

Unknown berkata...

Jangan menyesal. Dah nak kn perubahan. So berubah la..
Tu belum lagi hal2 agama islam. Bila bukan islam mula diberi kuasa besar.

Unknown berkata...

tinggal janji-janji manis mu..
Bantuan hari raya...elek
KGT pun...elek
Apa lagi kejutan utk kakitangan awam...tungguuuuu

Pejuang berkata...

Kalau bonus raya tak dapat bulan ni.. truk la kita... gaji dh tak seberapa..keja bertimbun2 .. kita dh sokong kerajaan baru.. tp ini balasan yg kita dpt...

Hash berkata...

X payahla menyesal. Kan ramai kakitangan awam yang mengundi pakatan harapan. Dah elok2 kerajaan dulu siapa suruh tukar...

ahmadalbab berkata...

Amacam PA yg pangkah PH? Puas hati? Hahahaha...KGT, BONUS RAYA, BR1M... bye bye!!!

Faishal berkata...

KLU KERAJAAN DULU MASIH MEMERINTAH X TAU LA BYK MANA DUIT DIA ROMPAK..PELIK LA PENJILAT2 UMNO NI..RELA X TUKAR KERAJAAN JNJI GAJI NAIK X SEBERAPA SANGUP BUTAKAN MATA YG MEMTERI2 KAUT DUIT RAKYAT..KERAJAAN BARU X BUAT APE2 KEPUTUSAN LAGI MCM MN..NI DAH DOK KALUT BAGI ULASAN...KERAJAAN BARU DAH UMUM KE BONUS XDE...DAH UMUM KE GAJI YG NAJIB BAGI TU DAH TERBATAL..X LAGI KAN...DAH KENAPA KITA PULA DOK MEMANDAI2

annuarothman berkata...

Betul tu.. Setuju sangat...

Dr-Vroom berkata...

HARI TU AKU UNDI PAKATAN HARAPAN, SEKARANG NI, INGAT DAPAT 3 BULAN BONUS SEPERTI YG DIJANJIKAN KERAJAAN SELANGOR. PENJAWAT AWAM DI NEGERI LAIN SATU BULAN BONUS PUN CUEPACS TERPAKSA RAYU !! DR MAHATHIR NI PERLU LAH PRIHATIN DGN KERJA KERAS BEBAS RASUAH PENJAWAT AWAM MCM KITA, YANG HANYA BERGANTUNG KPD GAJI SAJA.

Unknown berkata...

Berkorban la sikit demi negara..jgn selfish & fikirkan jangka pendek je. KGT setiap tahun mmg akan dapat..cuma yg extra ni ditarik balik..

Unknown berkata...

Takkan sebab takde KGT extra ni haru biru kewangan korang? So kalau najib tak umum April hari tu macamana?
Perancangan kewangan tanggungjawab sendiri..pandai pandai lah..

Unknown berkata...

Entah. Korg tahu hutang kerajaan berpaa. Kita bkn nk hidup sorang. Anak cucu kita gak. Selfish korang ni. Bg la peluang tun m betulkan apa tak betul. Ni tak dpt bonus kgt dah serabut. Apa pemerintah dulu bg. Bg 500 naik kgt minyak naik brg naik. Tekan lagi. Tu berapa nilai rampasan najib. 1.2 juta je ada kat umah. Lum masuk harga beg n mcm2 brg lg. th ?", felda, kwap. Entahnpe lg. tahun ni tk dpt ada 4 tahun lagi. Aishh. Pelik korang ni

Abah008 berkata...

Bonus RM500/= adalah sebahagian drp bonus RM1500/= dlm bajet 2018...

Unknown berkata...

Dalam ni rasanya tak perlu berpolitik bagai... Macai la.. Penjilat la... Kita ni kena pro kerajaan memerintah... Kalau dulu sokong kerajaan barisan..skrg kena la sokong kerajaan pakatan.. Xde istilah p la mintak kat najib. .Pi la mintak kat tun M... Yg bukan kakitangan awam x payah nak cbuk dlm ni..

annuarothman berkata...

Setuju... Naikkan satu KGT tambahan sebagai Hadiah... Kerana PH ke Putrajaya... Buah tangan.. Katakan.. Baru owesome..

Harimau Malaya berkata...

kasihan kita penjawat awam. Diluar sana berbakul bakul pekerja swasta menghina dan mengutuk penjawat awam. kononnya terlalu mendesak. Allah. Kami penjawat awam ni bukan mendesak. misalnya pemberian bonus..bukan perkara baru dah keluarkan pun pekelilingnya. Dan KGT julai patutnya bagi lah. PH patut hadiahkan lah pada kakitangan awam. Kami pun pengundi juga. 1.9 juta kakitangan awam sangat harap dah, dah rancang elok elok dah. Allah, tiba tiba mendadak aja PH kata tiada itu dan ini pada penjawat awam. Katankan dalam manifesto..siap manifesto no.1 lagi tu...mengatakan akan mengutamakan kemaslahatan penjawat awam. Apa lah salahnya bagi hadiah pada kami ni. Sedih tau penjawat penjawat awam diluar sana...nak puasa dan nak Raya hilang kegembiraan

Unknown berkata...

PERDANA Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dijangka mengumumkan pemberian bantuan khas sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri terutama untuk kakitangan awam berpangkat rendah.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, beliau akan mengusulkan cadangan kepada Perdana Menteri mengenai bantuan sempena Aidilfitri yang akan disambut umat Islam tidak lama lagi.

“Kita tahu untuk menyambut hari raya ini ada yang tertanya-tanya, bagaimana pula dengan bonus raya. Tapi saya harap tuan-tuan dan puan-puan bolehlah juga bertimbang rasa kerana keadaan ekonomi yang kurang baik.

“Bagaimanapun untuk daripada pangkat bawah (berpangkat rendah), saya akan minta sekurang-kurangnya ada sikit bayaran. Ini saya akan minta daripada kabinet Perdana Menteri. Tapi jangan harap banyak-banyaklah, cuma sekurang-kurangnya untuk golongan bawah kita akan usahakan.

“Ini adalah raya, mesti ada sesuatu. Itu yang saya rasa kita akan cadangkan, tetapi jumlahnya akan diumumkan Perdana Menteri,” katanya ketika berucap pada Majlis Perhimpunan Bulanan Kementerian Kewangan di Putrajaya, hari ini.

Ketika pembentangan Bajet 2018 pada 27 Oktober tahun lalu, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan, penjawat awam akan menerima bayaran khas berjumlah RM1,500, di mana bayaran itu disalurkan dua kali iaitu RM1,000 pada awal Januari lalu dan RM500 lagi menjelang sambutan Aidilfitri 2018.

Pada tahun lalu, Najib mengumumkan pemberian Bantuan Khas Kewangan RM500 kepada 1.6 juta penjawat awam sebagai persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri 2017.

Dalam pada itu, katanya, kerajaan Pakatan Harapan akan memastikan kebajikan rakyat sentiasa dijaga walau apa pun cabaran dan tekanan yang ada.

“Itu bukan saja prinsip perjuangan Pakatan Harapan, tetapi menjadi perjuangan saya sendiri. Jadi saya harap dalam Kementerian Kewangan, kita bukan saja ada tugas untuk mencergaskan pertumbuhan ekonomi, tetapi bertanggungjawab untuk memastikan pengagihan dibuat secara adil dan saksama supaya tiada rakyat yang ketinggalan.

“Kita mahu jadikan Malaysia sebagai negara keusahawanan dan berkebajikan, walaupun dianggap bertentangan kerana keusahawanan dan kebajikan tidak boleh bergerak seiring, tetapi ia sebenarnya boleh sekiranya kita benar-benar berintegriti.

“Ketika mesyuarat kabinet pertama, kita (menteri) pun kena potong gaji sendiri, tetapi kita tidak tuntut anda (penjawat awam) punya gaji dipotong. Lebih baik kita potong dulu gaji kita daripada gaji anda dipotong,” katanya.

Unknown berkata...

KGT untuk penjawat perlu diteruskan malah perlu digandakan lagi pada masa akan dtg. Penjawat awam lah yg sebenarnye menggerakkan ekonomi negara. Gaji yg diperoleh kebanyakkan dipotong siap2 utk kerajaan. Kemudian penjawat awam byk berbelanja dlm Negara dan secara tidak langsung meningkatkan aktiviti ekonomi Negara. Maka penjawat awam menyeru melalui CUEPACS agar memastikan Kerajaan Harapan tidak menegecewakan semua penjawat awam Negara ini dengan meneruskan KGT semua bantuan kewangan yg pernah diberi sebelum ini.

ParagonAda berkata...

huhu..naseb la

Wan Ramzi berkata...

Kalau padi katakan padi tidak hamba tertampi tampi kalau jadi katakan jadi kalau tak jadi jadikanlah jugek

Unknown berkata...

Sewajarnya dapat kerana ianya memberi motivasi kpd penjawat Awam...InshaAllah

Unknown berkata...

Buat masa ini saya rasa Tun akan bagi bonus Hari raya dulu sebagai permulaan.Selepas hutang Negara dapat dikurangkan dan berada diparas ekonomi yang stabil dan mantap baru ada limpahan ekonomi spt tambahan KGT atau bonus atau tambahan elaun atau sistem Saraan Malaysia diubah balik ke sistem yang menjana pembangunan insan iaitu SSB. Kita tunggu dan lihat.

Unknown berkata...

sekiranya benar perkara yang diumumkan oleh LGE bahawa tiada bayaran khas aidil fitri untuk kakitangan awam dan pesara .......apa perasaan korang...?

bukan orang bandar berkata...

dulu masa kerajaan dulu pun penjawat awam mintak macam2 jugak..disokong ja.. malah ceupacs pulak dikutuk sebab tak mintak apa2.. pasaipa la ni bila mintak dikatakan selfish?? sapa jilat sapa ni??

bukan orang bandar berkata...

masalahnya dari dulu ceupacs duk mintak tak timbul pun isu ni.. apasal tiba2 mintak sekarang nak dipertikaikan pulak??

uncleputrajaya berkata...

ye btul tu saya setuju sesangat

MeteorX berkata...

Kalo undi BN hari tu mesti dapat naik gaji..tol pun free 5 hari..ni hampeh satu hapa pun takder..x gembira apa pun. tahun ni x nak raya la..biar kedai2 bungkus. Jom boikot jgn beli barang raya

MeteorX berkata...

janji mesti ditepati..tak kisah la apa kerajaan pun..jgn keluar balik Mahazalim

uncleputrajaya berkata...

aduh....jgn le, aku penah merasai zaman pemerintahan mahazalim di era 90an. gaji naik ciput, kenaikan gaji tahunan RM22 shj, perit sungguh..

az berkata...

Sejarah Bonus Dibayar sewakatu Tun Mahatir Jadi PM dulu......

Tahun Jumlah Pembayaran
1993 Bonus penjawat awam satu bulan gaji kakitangan kerajaan (minima RM400)
1994 Bonus penjawat awam satu bulan gaji (minima RM600)
1995 Bonus penjawat awam satu bulan gaji (minima RM600)
1996 Bonus penjawat awam satu bulan gaji (minima RM700)
1997 Bonus satu bulan gaji (minima RM700)
1998 Bantuan Khas Kewangan RM400
1999 Bonus satu bulan gaji kakitangan awam (minima RM1000)
2000 Bonus setengah bulan gaji (minima RM500)
2001 Bonus setengah bulan gaji (minima RM1000)
2002 Bonus satu bulan gaji (minima RM1200)
2003 Bonus satu bulan gaji kakitangan awam

Sejarah Kenaikan Gaji masa Tun Mahatir jadi PM dulu....

1991 Kenaikan Gaji 5%
1992 SSB diperkenalkan (Naik Gaji antara RM50 hingga RM200)
1995 Kenaikan Gaji SSB Baru (Naik Gaji antara RM60 hingga RM250)
2000 Kenaikan Gaji 10%
2002 (Jun) Kenaikan Gaji 10%
2002 (Nov) SSM diperkenalkan naik gaji lagi.....

Masa Tun BN dulu pun Tun jaga kebajikan penjawat awam, tak kanlah Tun jadi PM sekarang dia akan lupa jasa-jasa penjawat awam.

az berkata...

Wahai uncleputrajaya

Jika uncleputrajaya masih ingat di era Tun M dulu jika kita dapat kenaikan gaji jika belanjawan bulan Oktober 2002, kenaikan gaji tidak dibayar mulai bulan Julai 2003.
Keanaikan gaji itu dikira back dated iaitu mulai Januari 2002 dan dibayar pada Januari 2003.
Tak ingat ke.........

uncleputrajaya berkata...

ada lagi payslip area thn 92..93...94 tu. ...mna ntah aku simpan. naik rm22 jawatan PAR N13 masa tu. gaji pokok msa tu rm325 EKA rm65 seksa gile. rsa nk benti kje je. sib baek amik peksa naik pngkat. skng bole la sikit.

Cha Cha berkata...

Sekiranya ada, mohon dipertimbangkan untuk semua dan bukan untuk berjawatan rendah sahaja.. kami terutamanya di peringkat P&P juga ada family dan terkesan dengan kenaikkan harga barang semasa..

Unknown berkata...

PM dh umum bonus raya untuk kakitangn awam sbentar tadi..jumlah dan siapa yg layak akan diumumkan kemudian..

Unknown berkata...

Bajet 2000 naik 10%
Bajet 2002 naik 10%

ahmadalbab berkata...

Hutang negara hanya retorik kerajaan baru yg tidak mahu tunaikan manifesto! Padahal rizab negara paling kukuh jika dibandingkan dgn zaman dulu! Bonus sememangnya wajib dibayar RM500 sbb dah diputuskan dlm bajet 2018 dan mendapat kelulusan parlimen! Ni semua wayang nk tunjukkan bonus adalah ehsan kjaan baru! Kalau bagi lebih drp RM500 barulah ia merupakan pemberian drp kjaan baru. Sekirannya sama... atau kurang. Mmg kjaan baru x boleh diharapkan...

Unknown berkata...

Padan muka kepada sape sape yg undi pakatan harapan. Aku memang tak percya pakatan harapan dari dulu lagi. Penjawat awam semakin tertindas sebab penjawat awam kebanyakan org melayu. Fikir fikir kan lah

banggoi petai berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

ulasan ini telah dialihkan oleh memerang

Mahmood Adam berkata...

bonus for hari raya!

brace yourself, bonus is coming for this hari raya!
i hope you guys can understand english.

Unknown berkata...

Top up bonus raya najib RM 500 + Tun M RM 500 cukup laa..KGT extra tak perlu teruskan.


Fox berkata...

Ulasan didelet kerana ganas
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh penjerang air

Unknown berkata...

Kemungkinan besar PM umum bonus Raya esok. Harap terbaik dpd PM

Unknown berkata...

sah..rm400..gred 41 ke bwah..pesara dpt rm200 bonus raya

Hash berkata...

Jadi dpt rm 900 ke bonus raya tahun ni yg bwh gred 41? Masih x jelas lg...

uncleputrajaya berkata...

sangat jelas di BERITA tv1 tadi Tun M sebut ...... Bonus raya gred 41 kbwh HANYA rm400 sahaja ye. Tol pulak cuma diskaun 50% shj (untuk 2 hari sebelum raya). projek MRT 3 BATAL (x dpt le org putrajaya naik MRT). RON95 kekal, Disel kekal, RON97 diapungkan pulak ikut hrga semasa, BR1M diganti dgn BSH (bantuan sara hidup) tapi x bagitahu dpt berapa jumlah nye & bila dpt nye. Tun M mohon derma dari rakyat msia utk pulihkan ekonomi negara. Hmmmmm........... ntahlah

uncleputrajaya berkata...

“Pada mesyuarat Kabinet kali kedua hari ini, dalam tempoh seminggu kita temui banyak lagi masalah yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu.

“Hal demikian peruntukan kewangan perlu diuruskan dengan lebih berhati-hati supaya dapat mengurangkan kos pentadbiran, bukan kita sengaja tetapi kita kurangkan perbelanjaan membazir tanpa menjejaskan pentadbiran negara, namun kerajaan berusaha mengukuhkan kedudukan kewangan,” katanya ketika sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Kabinet, hari ini.

nota : INI JE LAH MODAL KATA2 YG AKAN DIGUNAKAN SAMPAI KESUDAH...huhuhu

annuarothman berkata...

Uish... Bantuan Khas Yg diluluskan dlm belanjawan pun tak dapat ke... Ini memang tidak adil...

Unknown berkata...

Mana terimakasih kerajaan PH pada rakyat kakitangan awam....perangai mcm nie 5 tahun tuko balik nie

Unknown berkata...

Mana terimakasih kerajaan PH pada rakyat kakitangan awam....perangai mcm nie 5 tahun tuko balik nie

Unknown berkata...

Mana terimakasih kerajaan PH pada rakyat kakitangan awam....perangai mcm nie 5 tahun tuko balik nie

Unknown berkata...

Mana terimakasih kerajaan PH pada rakyat kakitangan awam....perangai mcm nie 5 tahun tuko balik nie

MADU TAYYIBAH PREMIUM (BATU PAHAT) berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
SAD berkata...

Tidak adil untuk penjawat awam ber gred 44 ke atas.. Kami bayar cukai, kami tak dapat BRIM, kami tak dapat pertangguhan PTPTN etc... setakat RM400 pun tak dapat nak pertimbangankan untuk kami yang tak ramai ni.. so sad....

Unknown berkata...

kepada penjawat awam...terima dengan rasa syukur bonus RM400...apapun pandai-pandai korang le rancang guna RM 400 tu......ni cek nak tanya duit bonus nak beli apa ??????

Mahmood Adam berkata...

40 dan ke bawah: rm500 + rm400
pesara gred 40 dan ke bawah: rm250 + rm200

41 dan ke atas: rm500
pesara gred 41 dan ke atas: rm250

macam tu la kut? kah kah kah.

ahmadalbab berkata...

Kah...kah...kah...kah... kalau BN menang bonus RM500 semua gred, tol FREE 5 hari! Skarang ni??? Apamacam??? 😁😁😁

Pejuang berkata...

bila loan boleh buat 20 tahun balik ni...

Dr-Vroom berkata...

Alamak Maha Firaun sudah kembali, dah mulai potong ini dan itu, batal ini dan itu, termasuk potong kepala penjawat awam ?! Maha Firaun ingat sektor awam akan lancar selepas ini ke? Tengok lah bos-bos sektor awam boikot dan laksana polisi Dr M dengan separuh hati. Orang Putih cakap "What u give, that's what u get."

bukan orang bandar berkata...

kahkahkahkah.. RM400.. banyak woiii.. 7 keturunan makan tak abih.. kahkahkah

Dr-Vroom berkata...

Maha Firaun pun dah tahu, dia hanya ada masa 1-2 tahun utk jahanam apa yang patut. Ya Allah selamatkan lah negara Msia !

Hash berkata...

Sepatutnya bagi semua penjawat awam rm 400 tu. Ingat gred bawahan je yang buat kerja dlm sektor kerajaan? Lepas ni masing2 kena pikir panjang dulu sblm nak undi ph...

ahmadalbab berkata...

Terima kasih PM7... kerana utamakan gred 41 ke bawah. Semoga KGT tambahan pada bulan Julai ni juga diberikan kepada PA gred 41 ke bawah... aamiin. Syukur alhamdullillah.

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
sapirudin berkata...

mmg elok bg kt pelaksana jer. yg pnp nih mkn gaji buta jer, ngangkang kt opis, yg wat keje majoriti org gred 19/22 & some of 29/32 yg len nih lagak cam bos besa. wat bazir duit jer baya gaji kt derang nih. to PH gov, terminate jer biawak2 idup spesis nih. jimat sket duit negara.

HIDUP PH!!

eri berkata...

kalau potong elaun keraian agak2 berapa banyak boleh jimat??bukannya ada apa nak diraikan pun...

Mahmood Adam berkata...

gred 41-54 & jusa c-a meningkat hampir 10 kali ganda, bilangan hanya tak sampai 80,000 dari tahun 90an sampai sekarang ni jadi hampir 510,000 walhal gred pelaksana sekitar 600,000 pada tahun 90an hanya meningkat kepada 760,000+++ pada tahun kini. kerajaan banyak membazir duit bayar gaji kepada budak-budak fresh graduate yang tak tahu berdikari hanya pandai mintak disuap yang bersepah dalam kumpulan gred 41-54 ni.

elok kurangkan bilangan "pengurusan & profesional" ni kepada jumlah yang masuk akal dengan zaman sekarang ni. aku setuju dengan ulasan di atas, yang melaksanakan tugasan harian majoritinya adalah kumpulan sokongan & pelaksana.

annuarothman berkata...

Tak patut sangat.. Gred 50 ke bawah layaklah.. Cuepac please la...

amazs2010 berkata...

Dato Azih semakin berani..masa najib dulu kecut, suruh minta bonus xberani..bila nak letak jawatan?

Unknown berkata...

Kabo ekonomi tenat. Hutang brbilion trilion la. Tp Siap minta rakyat derma . Tp 40 juta je utk bola.. Horeyyyyy 😆😆😆

Ikmal berkata...

Aku ni kontrak SPS dah 9 tahun.. Tgal kami 12 org. Apa pun takda. Kenaikan. Alaun. Kwsp... Habuk tadak. Kadang heran. Pendatang bela sangat.. Tk kesian ka kat kami ni

Ikmal berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
banggoi petai berkata...

Benar sekali !! Sekolah murid tidak sampai 400 orang , yang bergred 44 bersepah , buat jadual masing2 takut mengajar tahun 6 . Makin lama servis makin bacul pikul tanggungjawab .Haprak punya orang.

NASIB LABU LABI berkata...

Buat yg memahami ja ya

Labu : gred 44 (isteri surirumah) = rm 0

Labi : gred 41 & isteri gred 41 = rm 800 (byk Tak?)

Lebih menyedihkn c LABU ni nak smbut Raya ni... LABI Pula tidak smbut Hari Raya...

Nasib LABU LABI... Terima ja la

bukan orang bandar berkata...

ingatlah hutang negara.. kesedihan bro akan hilang..

hutang.. hutang.. hutang.. ratib zaman sekarangni..

gagagaga..

seriyau berkata...

Alhamduliillah, terima kasih Tun M.
Dapat juga Kami merasa Elaun Keraian Setahun Sekali.
Nak Rai kan Tetamu yg berkunjung kerumah..
Tahun Depan Bagi kami Elaun mcm ni tiap2 Bulan Bole???
HIk3..

M.K.A.K berkata...

Rindu zaman DSN...zaman prihatin penjawat awam.

ahmadalbab berkata...

Mohon Kupek perjuangkan KGT tambahan untuk bulan Julai ni. KGT tambahan wajib dapat... persetankan alasan hutang negara! Hutang kepala bapak dia... negara lain pun lebih banyak hutang tp tak la sampai bg tabung untuk rakyat derma! Ni dh mcm kjaan komunis...

SAD berkata...

Bersedialah pegawai gred 44 ke atas utk next kejutan.. selepas menteri & MB kena potong 10%, slps ni tak mustahil pegawai gred 44 ke atas juga akan kena.. mugkin juga bonus akhir tahun, KGT, bonus seterusnya, tiada HARAPAN lagi untuk pegawai 44 ke atas.. harap CUEPAC juga perjuangkan hak kami terutamanya yang ber gred 44 dan 48 ni

Hash berkata...

Kalau nak bagi bonus bg pada semua. Boleh plk beza2. so selama ni kakitangan bawahan je la yg bekerja keras utk negara? yg 44 ke atas semua goyang kaki tidur baring dkt ofis?

Muhamad Firdaus berkata...

Kerajaan PH buat keputusan x bijak. Kumpulan Sokongan dengan OT laa.. KAmi PNP ni mcm x buat ape2 ke..

Unknown berkata...

Majoroti Kumpulan Penjawat Awam yang tidak layak menerima bonus raya adalah daripada kalangan guru..

eri berkata...

ya

Pejuang berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Pejuang berkata...

No 17 tu bila boleh laksanakan... pinjaman peribadi kembali seperti dlu dari 10 thn ke 20 tahun

▶ Insentif Pakatan🇭🇰 Harapan jika BN Direhatkan PRU 14 akan datang.

1⃣Gaji Penjawat Awam/Pesara dan Bonus di tingkatkan.

2⃣Gaji Penjawat Swasta bermula Minimum RM1500.

3⃣Elaun Kebajikan/ Oku/Ibu tunggal Di tingkatkan untuk Minimum permulaan RM800 - RM1000

4⃣ Bantuan pasangan berkahwin RM500 Seorang untuk perkahwinan pertama.

5⃣Lesen motosikal Percuma.

6⃣Mansuh GST.

7⃣Stabilkan Harga minyak di bawah paras RM1.50 seliter.

8⃣Bantuan Pendidikan Percuma.

9⃣Bantuan Pesakit Buah Pinggang,pesakit Jantung Bagi rawatan berkos Tinggi.

1⃣0⃣Subsidi Air percuma dan Bil Elektrik.

1⃣1⃣Mansuh PTPTN dan nikmati biasiswa/ pendidikan percuma.

1⃣2⃣Salur Agih kekayaan mengikut kawasan dan daerah tercicir pembangunan.

1⃣3⃣Wifi percuma Berkelajuan Tinggi Bandar serta Luar Bandar.

1⃣4⃣Menstabilkan harga barang.

1⃣5⃣Bantuan Duit Dapur bagi isi rumah berkahwin/ ibu tunggal kepada Rakyat Miskin serta berpendapatan rendah sebanyak RM250 sebulan.

1⃣6⃣Kad Peduli sihat Rakyat setahun RM500.

1⃣7⃣Pinjaman Peribadi Penjawat Awam untuk tempoh 10 Tahun di naikan semula kepada 20 Tahun bayaran.

1⃣8⃣Royalti Minyak kepada negeri negeri di tingkatkan Royalti.

1⃣9⃣Mencegah Ketirisan khazanah negara serta mengagih kekayaan kepada Rakyat.

2⃣0⃣Menghapuskan Tol di seluruh Malaysia.

2⃣1⃣Harga kereta baru lebih rendah serta cukai kereta import di turunkan.

2⃣2⃣Mewujudkan Peluang Pekerjaan lebih banyak.

2⃣3⃣Mewujudkan peluang mesra usahawan/Peniaga kecil serta pinjaman mudah.

2⃣4⃣Bantuan Persekolahan tahunan kepada Pelajar sebelum sekolah di buka tahun baru.

2⃣5⃣Cukai insuran kereta di turunkan kepada kenderaan di bawah 1500CC.

2⃣6⃣Memperbanyakan Rumah mampu milik bawah RM100,000 dengan insentif bantuan kerajaan.

2⃣7⃣Siaran EPL Percuma kepada Rakyat Malaysia.

2⃣8⃣Mengutamakan wang poket Rakyat mencukupi.

2⃣9⃣Agihan Percuma Sekampit Beras setiap bulan kepada setiap isi rumah berkahwin miskin serta berpendapatan rendah.

3⃣0⃣Insentif tunai Kelahiran Baru.

3⃣1⃣ Insentif tabung Pendidikan Awal kepada bayi,kanak2 hingga dewasa.

3⃣2⃣Menarik pelabur asing lebih banyak.

3⃣3⃣Menjadikan malaysia dan Rakyat berpendapatan tinggi menjelang 2020.

3⃣4⃣Mengurangkan kos sara Hidup Rakyat.

3⃣5⃣Khidmat kesihatan Percuma.

3⃣6⃣Sistem Giliran Perdana menteri hanya 2 penggal.

3⃣7⃣Menjadikan badan SPRM. Bebas serta lapor terus kepada Parlimen.

3⃣8⃣Gaji Anggota Polis/Tentera akan di tingkatkan bagi meminima salah guna kuasa serta rasuah untuk golongan pasukan pertahanan/penguatkuasa undang undang.

3⃣9⃣ Menaik taraf kehidupan Rakyat.

4⃣0⃣Menaik taraf infrastruktur kuarters Tentera dan Polis dengan lebih baik.

4⃣1⃣Menghadkan campurtangan Perdana menteri terhadap jabatan jabatan kerajaan dan Syarikat GLC.

4⃣2⃣ Menghapuskan saman tertunggak pesalah lalulintas terutama kepada pesalah kesalahan Tiada lesen motosikal.

4⃣3⃣Memansuhkan sistem AES

4⃣4⃣Memberi kelonggaran berpolitik kepada seluruh Rakyat Malaysia.

4⃣5⃣Mengembalikan wang Rakyat 1MDB di luar negara kepada Rakyat Malaysia.

🛑Semoga inisiatif PAKATAN HARAPAN serta mandat Rakyat bakal mengubah Malaysia serta Rakyat menjadi lebih baik demi malaysia yang tercinta.🇲🇾☑☑☑ ☑☑☑☑

SHARE RAMAI2 JOMMM...

Unknown berkata...

Janji 100 hari ditangguh

Kamil Maslih 
Dan Sofian Baharom
01 Jun 2018 3:00 AM
LIM GUAN ENG 2
LIM GUAN ENG
PUTRAJAYA 31 Mei - Kebimbangan rakyat me­ngenai Janji 100 Hari Pakatan Harapan (PH) tidak mampu direalisasikan semakin menjadi kenyataan apabila beberapa inisiatif yang dijanjikan ber­kemungkinan terpaksa dita­ngguhkan berikutan kekangan kewangan.

Meskipun 10 inisiatif berkenaan dijanjikan untuk tempoh 100 hari, namun pihak kerajaan memberi bayangan bahawa kemampuan kewangan negara yang terhimpit kerana hutang setinggi RM1 trilion perlu diberi perhatian.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, kerajaan memutuskan untuk menangguhkan sementara beberapa inisiatif dalam Janji 100 Hari mereka sehingga keadaan kewangan negara bertambah baik.

Kata beliau, antara inisiatif yang akan ditangguhkan ialah pemberian subsidi petrol bersasar bagi kereta di bawah 1300 cc dan motor di bawah 125 cc.

Selain itu, beliau berkata, penangguhan berkenaan melibatkan skim caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kepada suri rumah, peningkatan gaji minimum, pe­nangguhan bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk graduan berpendapatan RM4,000 ke bawah sebulan dan pelaksanaan Skim Peduli Sihat.

“Walaupun kerajaan ingin me­laksanakan semua janji 100 hari itu, namun kerajaan juga mempunyai tanggungjawab fiskal dan tidak akan mengulangi kesilapan kerajaan dahulu dengan menyebabkan masalah kewangan yang tentunya akan membawa negara ke arah muflis jika tidak dibendung.

“Kerajaan akan terus komited untuk memenuhi janji-janji ma­nifesto apabila keadaan kewa­ngan mengizinkan,” katanya da­lam sidang akhbar di Kementerian Kewangan di sini hari ini.

Beliau menjelaskan, selain mempunyai hutang yang tinggi, kerajaan juga akan kehilangan pendapatan sehingga RM21 bi­lion selepas melaksanakan cukai barang dan perkhidmatan (GST) berkadar sifar mulai esok.

Keadaan tersebut sudah tentu memburukkan lagi kedudukan kewangan negara kerana GST me­rupakan sistem kutipan cukai yang banyak membantu mengu­kuhkan kerajaan sebelum ini de­ngan kutipan melebihi RM40 bi­lion.Lim Gua n Eng dalam sidang akhbar di Kementerian Kewangan, Putrajaya, semalam. – UTUSAN/Zaki Amiruddin

Bagaimanapun, Kementerian Kewangan telah mengenal pasti langkah penjimatan perbelanjaan sebanyak RM10 bilion bagi menampung kekurangan kutipan akibat pelaksanaan GST sifar itu, selain peningkatan perolehan daripada jualan minyak.

‘‘Dengan peningkatan harga mi­nyak dunia dengan purata RM278.50 setong, jangkaan kenaikan hasil berkaitan minyak hanyalah sebanyak RM5.4 bi­lion,” katanya.

Menurutnya, langkah penjimatan tertumpu kepada semakan semula perbelanjaan meliputi pengecilan, penangguhan serta pemansuhan program dan projek yang tertindih serta tidak ter­desak.

Sementara itu Guan Eng memaklumkan, Tabung Harapan Ma­laysia yang ditubuhkan sebagai platform untuk rakyat menyalurkan sumbangan bagi mengurangkan beban hutang kerajaan telah mengumpul sehingga lebih RM7 juta setakat 3 petang ini.

Unknown berkata...

utang negara 1trilion..ini lah lagu yg di dendang kn ph selama 5tahun

eri berkata...

Ok la tu drpd ekonomi malaysia berkembang kukuh...kdnk naik peratus2...fundamental ekonomi kuat...kadar ppk meningkat tapi bonus 500...peruntukan tuk kesihatan pun potong...tu x kira budget lain2 kementerian lagi tu semuanya dikurangkan or dirasionalisasikan kepala bapak kau...
Suka kena tipu hari2 ka???

Unknown berkata...

blog cuepacs ni jarang@lmbt bebeno update sesuatu perkara or info..kena aktif skit la..topik bonus raya tak post lg..terpaksa komen topik bonus raya bawah topik ni..

seriyau berkata...

Boleh dibuktikan daripada Arkib Berita Dari Tahun 2008 hingga 2016 mencapai Ratusan Info yang dimasukkan dalam Blog ni.. Tahun 2017 dan 2018 Tiada daya lagi sehingga tidak mencapai 100 topik pun ..... Lemau je.. depa ni..

Unknown berkata...

Cepat sangat buat keputusan...Tak tau duduk diam2 sudahlah...Tun bukannya Bodoh Macam Najib...Puak UMNO kenyang kroni dedak saja...Naper lama tak dapat dedak Najib yer...Ini zaman Tun...Apa pun jangan cepat melatah..Naaaaaaa!!!

Unknown berkata...

Ini seorang lagi tak tau mensyukuri nikmat tuhan...Nak aku maki..karang malu dapat..Yang naga tu korang...jer... Buat2lah belajar bersyukur...

Unknown berkata...

Sikit lagi kau pun Elek...jangan cakap banyak larr..ikut saja Sudahlah...long Salleh...oiiiii..

Mahmood Adam berkata...

pp012018 dah keluar berkenaan bantuan raya rm400. dalam tu ada kata pp072017 dengan ini dibatalkan.

jadi persoalan di sini, adakah rm1000 yang dibayar bulan 1 haritu melalui pp072017 perlu dipulangkan semula?

he he he.

Unknown berkata...

bonus raya dah msuk hari ni..selasa..hurey..lambatnya cuepacs ni update sesuatu topik..

JEWEL berkata...

Guru-guru DG42 tidak dapar bantuan Raya RM400...!!!

JEWEL berkata...

Guru-guru DG42 tidak dapat bantuan Raya RM400 pada hal DG41 dan DG42 itu adalah setara (Sama). Bagaimana Kerajaan PH tidak prihatin kepada PA. Kenaikan satu KGT yang telah dijanjikan oleh PM terdahulu seharusnya diteruskan oleh PM PAKATAN, tetapi nampanknya kerajaan PH ini kurang prihatin kepada keperluan PA.

sapirudin berkata...

come on ler guru "DG42". camnih ker standard guru DG42??? rm400 pn nk mnyalak2? jtuh miskin ker nkorang klu xdpt rm400 tuh?? kt pjbt msing2 gah dgn pangkat & gred yg ader, last2 bla xdpt 400 terus ilang gah tu per citer? lek lerr.... start bln dpn nko menabung rm100, trust me beza gaji nko dgn gred 19/29 jauh lg beza wpun nko dh ptong 100 tuh :P

lps 4 bln, nko ade lebihan rm400, still beza gaji nko jauh lg bnyk dr gred 19/29. nko guru kn, msti phm simple math yg aku wat nih ek? :P

pe ler p&p dlm pa nih, rm400 xdpt pun nk nanges.. jtuh standard weii!

Unknown berkata...

utk makluman semua bagi DG42 yg masih blm menerima Bantuan Hari Raya, pihak AG sedang memproses bayaran tersebut ketika ini dan bayaran Bantuan Hari Raya bagi kes ini akan dibayar pada 11.06.2018..

info untuk Gred DG42

sapirudin berkata...

hahhh! tuh dpt tuhhhh... lekkk JEWEL, dh leh kesat air mata tuhhh... shhhh xyah nanges lg yerr... waakakkakakakakak

tp cm aku kt kt atas tuh, start ler mnabung rm100 tuh stiap bln, nnti ujung thn ader rm1200. tuh pn klu nko jnis xkbulur duit ler. klu jnis kbulur duit, bg rm50,000/bln pn xckup!

Unknown berkata...

Bantuan Hari Raya lebih baik ikut Gaji minimum.. Contoh RM4000 ke bawah layak mendapat bantuan hari raya... Baru Adil untuk semua penjawat awam... Yang gajinya rendah.. Bila letak Dg41 ke bawah.. Ada yg digi ya rendah.. Income sebulan RM6000 mengalahkan DG44. Sila ambil peduli perkara ini wahai yang BERWAJIB.

Unknown berkata...

Bantuan Hari Raya lebih baik ikut Gaji minimum.. Contoh RM4000 ke bawah layak mendapat bantuan hari raya... Baru Adil untuk semua penjawat awam... Yang gajinya rendah.. Bila letak Dg41 ke bawah.. Ada yg digi ya rendah.. Income sebulan RM6000 mengalahkan DG44 dan DG44. Sila ambil peduli perkara ini wahai yang BERWAJIB.

Unknown berkata...

DG36 dan DG38 cecah RM6000 . DG44 pun baru RM5000. Bantuan RM400 itu adil utk penjawat awam..

cikgu salwa berkata...


DG38 dan DG 34 sudah keja berapa tahun? yang dg44 baru kerja berapa tahun, gaji sudah sama dengan dg 34 dan dg 38.

Unknown berkata...

perdana menteri akan ganti 1 KGT tambahan kepada knaikan elaun..harap dilaksanakan dalam masa terdekat..

bukan orang bandar berkata...

ye ke ..ye ke.. ya2 sy pcaya.. gagaga

Unknown berkata...

Bukan dikira berapa tahun kerja... Persoalannya... Ambil kira pendapatan yg rendah nak beri bantuan hari raya.. Gred DG38 dah banyak kan..... Oleh itu.. Tidak layak la.. Bukan soal lama atau baru.. Ada juga DG44 gaji baru RM5400 tapi dah kerja 26 tahun....

Unknown berkata...

Kita bukan persoal gaji DG38 tu .. Memangla dah kerja lama.gaji dia tinggilah.. Masalah gaji DG42 dan DG44 yg rendah daripada mereka Yang rendah la layak bantuan raya... Mengapa yang tinggi dapat yg rendah tak dapat.. .. Persoalannya... Ambil kira pendapatan yg rendah nak beri bantuan hari raya.. Gred DG38 dah banyak kan..... Oleh itu.. Tidak layak la.. Bukan soal lama atau baru.. Ada juga DG44 gaji baru RM5400 tapi dah kerja 26 tahun...faham maksud saya dengan teliti.. TQ

Unknown berkata...

Fully agreed

Unknown berkata...

Saya setuju apa yang Raunna Wish cakap, untuk keadilan, patut cut off line pada gaji pokok bukan gred lagi.
Ketidakadilan berlaku pada zaman Pak Lah, akhirnya gaji guru bukan siswazah lebih tinggi daripada gaji guru siswazah.
😢😥

Unknown berkata...

kerajaan perlu ubah dasar..gaji kakitangan awam perlu diberi berdasarkan pengalaman atau kepakaran kerja tidak kira pekerja itu ada master@degree@ sekadar SPM sahaja..kualiti kerja bukan based on sijil2,tetapi daripada pengalaman..think positif apa yg sy tulis ni..

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

saya hanya nak tengok manifesto seperti gaji penjawat awam akan dinaikkan akan menjadi realiti atau pun khayalan..harapan sy tinggi agar kami p.a.tidak akan d pulaukan..

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

pada pendapat saya.... jika nak naikkan gaji perlulah di fikirkan juga gaji gred yang lain... berdasarkan setiap gred... ataupun jika gaji minimum dinaikkan dari 1000 kepada 1500.. gaji gaji penjawat awam yang dah lama bertugas juga dinaikkan 500...
barulah dikatakan adil...
bukan hanya memikirkan gaji minimum je... kerana jika begini jadinya... berkemungkinan masa akan datang... banyak universiti akan tutup... kerana jika gaji SPM hampir sama dengan peringkat ijazah... sapa nak masuk universiti... ibu bapa mana nak hantar universiti..yang memerlukan belanja sedangkan akhirnya nanti pendapatan yang sama..? lainlah hanya jika untuk memohon kerja swasta..
sememangnya selama ini pun gaji adalah berdasarkan pengalaman kerana semakin lama bekerja gaji adalah meningkat... dan begitu juga kepakaran... semakin pakar maka semakin mudah kenaikan pangkat...
sebagai contohnya pemberian bonus dan BSH
Gred 41 kebawah :
Gaji bawah 4000 akan dapat BSH + Bonus
Gaji lebih 4000 akan dapat Bonus tiada BSH
Gred lebih 41:
tiada Bonus dan BSH
Gred JUSA :
Dipotong Elaun Keraian.

:. sedangkan gred 41 dan keatas kebanyaknnya adalah pembayar cukai...

apa pun ini cuma pendapat dan tidak memihak kepada mana2

Unknown berkata...

👍

Bilik Sewa Harian AN-NUR berkata...

Harap presiden ceupacs letak jwtan. Anda gagal membela nasi penjwt awam. Andan lebih mementingkan agenda peribadi. Nak jd senator. Jgn guna ceupacs zebagai batu loncatan.

akmal berkata...

tahniah cuepacs diam terus xbsuara,apa cerita kgt 1julai ni,bubar jelah cuepacs ni law dia seribu bhasa.

Unknown berkata...

Setuju. Relevan..

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

30% pada tahun 2007...naik RM600 ke atas... Sedang dg41 naik serendah RM200 kerana 15%.Kesan hingga kini...

Unknown berkata...

Tak perlu susah2 habis masa dan RM pi belajar tinggi.. Lepasan SPM gaji menghampiri yg menyahut seruan kerajaan. .

ahmadalbab berkata...

Mana punya mangkuk DG44 lerja 26 tahun gaji masih RM5400? Nk menipu pun bior cerdik sikit! Ada masalah disiplin kot sbb tu gaji kena tahan!

ahmadalbab berkata...

Kurang2 xde la yg kena buang kerja, potong gaji, potong elaun bagai! Yg paling lawak buat Tabung kutip derma! Kepala bapak ko... negara Spore, Jepun, US yg hutang paling banyak drp Msia pun x buat tabung kutip duit rakyat! Kena laa penyokong dgn pemerintah baru... sama2 bangang.

ahmadalbab berkata...

KGT tambahan harus dituntut oleh Cuepacs. Sebab kita tengok 0% gst pun harga masih mahal dan bebabkan rakyat. Ni belum buat SST. Maka akan lagI terbeban laa rakyat. Dengan nilai mata wang, saham semua merudum jatuh disebabkan kebodohan pemimpin PH manipulasi hutang dan ekonomi negara. Dah la menipu, isu bonus pun apek haramjadah tipu konon xde dlm bajet! Cilakak sungguh...

AbKassa berkata...

KGT yang diumum olih mantan PM DSN dulu masa perhimpunan penjawat awam yang menghimpun lebih 10 ribu penjawat awam perlu ditunaikan olih kerajaan sekarang kerana itu hak penjawat awam awam yang sejak sekian lama tidak mendapat kenaikan seperti yang diumum. Pihak CEUPACS perlu jumpa dgn pihak kerajaan PH utk maklumkan bahawa ini hak penjawat awam dan kenaikan pun bukannnya banyak...jika kerajaan PH tidak tunaikan atau tangguhkan seolah-olah kerajaan PH cuba menghukum penjawat awam...sedangkan penjawat awam kebanyyakkannya memberi mandat kepada PH. Mungkin YB Lim Guan Eng akan mempertimbangkanya kerana LGE seorang yang prihatin dgn masalah yang dihadapi penjawat awam. Mohon Presiden CEUPACS Tn.Azi dapat segerakan bertemu dgn LGE sebelum akhir Jun ini kerana KGT yg dijanjikan berkuatkuasa 1 Julai 2018. Ingat lah..kalau tiada sokongan rakyat maka tidak akan ada kerajaan...
T.kasih.

Unknown berkata...

bilalah elaun dengan klim petugas PRU14 nak masuk ni?dah sebulan PRU14 berlangsung..kalau dapat sebelum raya ni, dapat jugak topup mana2 yg lompong..

Mr.Beast berkata...

Jika tiada kenaikkan pada Julai ini...No more vote for PH!!

Unknown berkata...

Semoga cuepac take action...

sekpermatangbuloh berkata...

Mohon perjuangkan KGT khususnya untuk penjawat awam yang berada di peringkat B40. Ini kerana golongan inilah yang terasa sekali dengan bebanan hidup masa kini. tidak seperti M40 dan T20 yang lebih selesa.

no name berkata...

Penjawat awam yang x perlu bonus dan kgt adalah dari kalangan guru. Bulan 12 hujung tahun comfirm dah gaji free ja... goyang kaki pun dapat gaji... best kan?

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

suka suka nko jer.... goyang kaki nko.. x tau jgn cakap

Walet berkata...

Komen apakah ini....
Kalau rm400 tk jd miskin...tuan bg la rm400 sebulan kt sy..
Tuan pasti tk akan jatuh miskin dgn sbb rm400 sebuln tu leerrr.....boleh?

sapirudin berkata...

kerajaan perlu kaji semula KGT yang tidak adil yang dibuat secara cacamarba & hentam kromo sebelum ini. peratusan kenaikan gaji dibuat pada gaji penjawat awam pada tahun semasa dan bukannya pada tahun lantikan. sebagai contoh, penjawat awam A diberi kenaikan gaji 10% ketika perkhidmatannya tahun ke 10 walhal penjawat awam B yang baru tahun ke 4 diberi kenaikan 10% juga. apabila penjawat awam B memasuki tahun perkhidmatan ke 10 gaji tahunannya pada tahun itu lagi tinggi nilainya dari penjawat awam A yang berkhidmat pada tahun ke 10 pada sebelum itu.

JGMM dan KGT perlu di'overhaul' semula dan dibuat penjadualan semula supaya setiap penjawat awam menikmati amaun yang sama mengikut tempoh tahun perkhidmatan mereka. pembayaran tunggakan atau pemotongan lebihan bayaran perlu dibuat apabila penjadualan semula ini telah dibuat.

sebagai contoh bagi perkhidmatan N19, gaji permulaan mereka adalah 1,352.00 dengan kgt rm100 setiap tahun. apabila mencecah perkhidmatan 10 tahun pastinya mereka mendapat gaji pokok rm2,352.00 tetapi apa yang berlaku kepada mereka yang sudah mencecah perkhidmatan 10 tahun pada tahun pengumuman kenaikan gaji tempohari mereka hanya diberi kenaikan peratusan berdasarkan gaji pokok mereka pada ketika itu. ini menyebabkan gaji pokok mereka pada tempoh perkhidmatan 10 tahun hanya bernilai sekitar 1,701.00 - 1,986.00 sahaja walhal mereka sepatutnya menikmati gaji pokok bulanan rm2,352.00 pada ketika itu.

diharap ketidakadilan ini dapat dikaji semula supaya memberi keadilan kepada semua.

sekian terima kasih.

muslim berkata...

Apabila matinya anak adam, 2 perkara yg dapat bantu di alam kubur...1. Doa anak yang soleh 2. Amal kebajikan dan ILMU YANG BERMANAFAAT selagi mana ilmu itu memberi kebaikan kpd org ramai

Sebab tu aku jadi cikgu...nak kata apa kau kata la

Unknown berkata...

Huh terbaik tapi fikir kan la PH tak jaga kebajikan kakitangan awam khasnya melayu ....

Unknown berkata...

Betul bross akhirnya awak bangkitan

Unknown berkata...

Harapan tggl harapan...PH...penipu haprak..mahazalim..

Unknown berkata...

cuepacs sudah tiada erti.... tidak bertaring....

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Harap harap dapat lah seperti yg dijanjikan oleh kerajaan terdahulu.kerajaan PH sudah tentu lebih perihatan kepada kakitangan awam yang sedia mendokong mana mana kerajaan yg memerintah.

Unknown berkata...

tak naik kgt 1 julai ni pun xpe la... walaupun komitmen sy tinggi.. sy bersyukur apa yang ada.. yang penting negara malaysia ni aman dan makmur... klu kita buat kje dengan ikhlas satu ari nanti Allah akan membalasnya... bersyukurlah apa yang ada... biar lah negara pulih dulu yer.....

Mal berkata...

maaf lari tajuk sikit kalau boleh cek semula dasar yang di buat kerajaan sebelum ni tentang tbk 13 tahun yang di buat pada 2013 tukar lantik dari gred n1 ke lantikan baru gred n11 katanya kalau x sain terus susah nak naik pangkat yang lebih baik tapi bila dah sain masuk ni dari 2013 hingga sekarang 2018 masih lagi cmm tu je x da apa2 kenaikan pon seolah2 mcm kene tipu je aku sanggup lepaskan kup aku untuk benda yang lebih baik tapii indah khabar dari rupa dh la sain dh jadi seolah2 mcm baru masuk keje je so aku kene tggu lagi 9 tahun untuk naik kekananan masa taklimat dari jpa itu hari x da pulak dia ckp bila dh sain gaji x naik atau jadi mcm freshie balik ke ni sain semata2 sebab tukar gred je buat apa ....... :( :( :(

bukan orang bandar berkata...

kikikiki.. tiba2 baru tau erti bersyukur..

Red One Blogger berkata...

saya mengharapkan ada perubahan rasional untuk keseluruhan penjawat awam dari gred 11 hingga gred 54/56 serta dari jusa c hingga ke turus I dan gred KSN. apa yang saya nampak jurang perbezaan ketara adalah dari segi kenaikan kgt (keseluruhan gred) dan imbuhan tetap yang mana ketika ini patut diselaraskan ke suatu bacth marking yang sesuai berdasarkan keadaan semasa malaysia, baik dari sudut ekonomi dan sosial budaya sekarang. Perumpamaan dahulu "gaji kecil pun boleh hidup" dah tidak wajar dibangkitkan kerana zaman sentiasa berubah dan perkara silam adalah sejarah dan masa depan adalah hak kita sebagai kakitangan awam untuk bersuara. kita faham kerajaan PH mungkin terbeban dengan peninggalan harta pusaka nenek moyang kerajaan yang memerintah sebelum ini, akan tetapi apa yang kami harapkan dari majikan baharu kami ini adalah suatu kebajikan yang dapat di manfaatkan oleh keseluruhan kakitangan awam khususnya. oleh yang demikian saya menuntut satu kajian transformasi baik dari segi ,Perjawatan Semasa PA,Kenaikan Pangkat PA, Laluan kemajuan Kerjaya (KPSL) PA, Gaji Permulaan dan Elaun Tetap PA, Kemudahan Asas PA dan Manafaat lain PA di kaji semula agar tiada golongan yang keciciran dalam menikmati kesuburan hasil bumi di tanah tumpah darahku malaysia ini hendaknya. Akhir Kalam # Positif dalam Perbuatan dan Pertuturan.

AMISHA berkata...

Sekiranya anda ingin pinjaman, saya boleh mengajar anda bagaimana untuk mendapatkan pinjaman pelaburan jangka panjang sehingga RM900,000. hubungi saya (Ammisha1213@gmail.com)

Unknown berkata...

Betul tu ramai yang takut. .

Unknown berkata...

Rm150 pun banyak..kawan sy dpt rm 80 je

Mir berkata...

Kalau takde 1kgt bermula bulan julai ni...kita penjawat awam tidak akan sokong lagi PH!!!!.....kos hidup pun tak turun2....

ahmadalbab berkata...

Bkn setakat takde KGT, bangsat punya presiden suruh PA potong gaji bg sumbangan tabung harapan! Anjing spesis apa ni???

Neza Q berkata...

Assalamualaikhm
Salam sejahtera

Sy mohon supaya CUEPACS mengkaji semula ELAUN WILAYAH DAN PERUMAHAN WILAYAH yg diberikan kepada Penjawat Awam dari SABAH/SARAWAK ke SEMENANJUNG MALAYSIA. Ini adalah kerana jumlah yg begitu ketara yg diterima perbezaan Penjawat awam dari Semnanjung ke Sabah/Sarawak. Bagi kami kerajaan yg ada sekrg lebih adil dan memberi hak yg sama. Kesian buat penjawat Awam yg berasal dari Sabah Sarawak kerana kos hidup di Semenjung Tinggi. Untuk makluaman Tuan, elaun2 ini sudah lama tidak dipinda atau ada kenaikkan..mohon kaji semula demi kesejateraan semua.

Terima Kasih

stimkerapu berkata...

👍

Shaguero berkata...

Ni mesti mamat yang kecewa, diperbodohkan kerana terlalu taksub dengan politik fitnah dan hearsay. Dahlah kena kencing pasal bonus, skrg Ni pasal Tabung Harapan Tin Milo pula, penjawat awam kena potong gaji. CUEPACS sepatutnya jaga kebajikan penjawat awam, bukan main politik....cadangan yang mengarut, pencen je lah Azih oiiii

SAD berkata...

Cadang potong gaji penjawat awam untuk tabung harapan?.. adoi, apa punya cadangan lah.. kepada semua ahli tertinggi CUEPACS, mohon letak jawatan sekiranya tak mampu untuk menjaga kebajikan kami semua..

Unknown berkata...

Betoi cakap kau,satu cadangan yang mementingan diri sendiri.tunggulah masa pemilihan presiden kita tukar presiden baru je lah.

Mal berkata...

Agak2 korang la kan apa yg kita tulis ni pihak dorang akan tgk tak keresahan penjawat awam yg bawah2 ni huhuhu

Unknown berkata...

Sudah lama mana boleh ingat lagi.sudah masuk mulut keluarjadi baja dah.

akmal berkata...

potong gaji pak azih dulu..10rgt pn 1rgt pn aku bekira dgn keadaan serba mencabar ni.

Unknown berkata...

apa yg ko resah sgt? gaji x ckup ke

amazs2010 berkata...

Dari dulu sy dah suggest ttg hal ni tapi entah kenapa kulit dia tebal sangat kot..

Unknown berkata...

Degree dah bersepah oi...kt swasta tu yg ada degree pun kje biasa2 je...tu apa citer pulk..rezeki masing2...negara kita bkn antara negara kuasa ekonomi besar..gaji dah x releven dgn sara hidup skrg..saudara mgkin berpangkt n golongn pemikir...tp teruk sgt ke kje kt office tu...ada mcm kerja swsta...fikir2 la...presure..perfomance..kpi

LJ berkata...

CEUPACs sepatutnya mesti cuba memberi keyakinan dengan kerajaan PH tentang perlunya KGT untuk kakitangan awam. Diharap juga Pengerusi CEUPACS tidak menjanjikan bulan dan bintang kepada kakitangan awam tanpa berbincang dengan kerajaan dan seharusnya mengeluarkan apa-apa kenyataan setelah yakin berjaya dalam apa-apa perbincangan dengan kerajaan. Jangan cakap saja menyebabkan kakitangan awam seperti kempunan sahaja. Inilah yang berlaku semasa musim pilihanraya mei lalu di mana CEUPACS telah mengeluarkan kenyataan tanpa ada hitam putih dari kerajaan.

Diharap CEUPACS selepas ini hanya mengeluarkan apa-apa kenyataan apabila ada hitam dan putih secara bertulis dan bukan berdasarkan cakap-cakap kedai kopi sahaja. Penjawat awam yang akan kempunan sedangkan khabar angin ini boleh menyebabkan harga barang melonjak sehingga 100%.

z berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
z berkata...

Mana janji???

Unknown berkata...

kalu x ada gak kgt bulan 7 ni, bolehlah ahli cuepacs melantik presiden cuepacs yg lbh berkelayakan dan lbh mempunyai suara.... penjawat awam kecewa dgn anda semua....

ahmadalbab berkata...

Bodoh punya presiden. Kedarah elaun buta... tak boleh harap!

Mahmood Adam berkata...

baru muat turun slip dari epenyatagaji @ anm tadi. tengok KGT naik setakuk je (KGT aku memang bergerak setiap bulan 7). patut 2 takuk. lepastu baru aku tersedar. lupa pula kita kini berada di era "kerajaan baharu" dan "malaysia baharu".


i will missed you najib!

ahmadalbab berkata...

Aku ingatkan jutawan kosmetik saja bapuk/pondan... rupa2nya presiden kesatuan sekerja pun satu spesis jugak! Bacul...

Unknown berkata...

PH penipu

Adam's Mom berkata...

Salam CUEPACS. Kalau rasa2 susah sangat nak dapat kenaikan gaji, apa kata cadangkan supaya PTK diperkenalkan semula? Yg lulus, diberi 2 @ 3 kenaikan KGT ikut tahap PTK. Drpd mengharap sesuatu yg x pasti, sekurang2nya kalau ada PTK, kita boleh usaha sendiri utk kenaikan gaji. 😢

Red One Blogger berkata...

Assalammualaikum dan salam sejahtera, saya nak tanya admin pengumuman gaji minimum sektor swasta akan dimaklumkan dalam masa terdekat pada bulan ogos 2018 ini oleh kerajaan PH, bagaimana pula dengan Gaji minimum Penjawat Awam terkini adakah ianya akan sama dinaikkan atau ada garis panduan lain, Sekian mohon pencerahan

Bernard Ryan berkata...

THE HACK GEEKS
The Hack Geeks is an organisation of HACKERS with the motive to help individuals understand the limitations in technology.

We offer services in:
*Phone cloning, hacking and tracking.
*Computer programming
*Web designing
*Cyber attacks
*Credit score upgrading
*Document sniffing, deleting or changing and lots more.

We give you details of how we will get the job done and the hacker who is in charge of your job.
Contact:
thehackgeeks@gmail.com
THE HACK GEEKS.

AbKassa berkata...

nampak macam dah lama CEUPACS tak bersuara...harap2 sebelum pembentangan bajet bulan depan CEUPACS akan beri justifikasi mengapa penjawat awam perlu diberi kenaikan gaji...terutama gred 40 kebawah yang emnderita...kalau zaman Najib sudah tentuy bulqan Julai yang lalu pemberian eknaikan gaji sudah dirasa...tap[i apa yang dirasa sekarang adalah keperitan yang kian bertambah...
Kumpulan gred 40 kebawah perlu...kalau PH dapat beri kenaikan 2 KGT pada bulan Oktober ini sebagai bukti bahawa PH benar2 prihatian dgn kesusahan hidup..saya fikir pada masa akan dtg PH akan terus berkuasa keranas juml;ah 1.6 juta kali 4 dgn keluarga adalah tunggak kpd kemenangan masa depan... fikir2kan lah...Kpd Presiden CEUPACS datuk Azi Muda..mohon perjuangkan dan buktikan akan berhasil...

Unknown berkata...

harap sebelum pembentangan bajet tahun 2019 , president cuepacs dapat letak jawatan . kami harap lantikan president cuepacs baru akan lebih prihatin dan berwawasan demi kematangan dan kemajuan perkhidmatan awam .

Mr JJ berkata...

cuepas kini dah hilang taring...kgt yg dijanjikan kerajaan dahulu kian hilang...
begitu juga dgn kajian penyelarasan semula baki skim yang grednya belum dinaikkan, pun turut sama hilang...
menjelang bajet bulan depan, permohonan bonus pun kian senyap...
cuepacs kini sekadar mengikuti shj keputusan-keputusan kerajaan baru tanpa niat membantah...
sebab menjaga periuk nasi masing2...

Unknown berkata...

KGT... MENARUH HARAPAN
....MENGHARAP SINAR MENELAN KABUS ..keh keh keh ...

Unknown berkata...

Kian merana...

Tanpa Nama berkata...

BAGAIMANA AKU MUNGKIN A VICTOR SELEPAS BANYAK YANG MEMBERIKAN BANYAK MEMENUHI PINJAMAN.

Saya berasa sangat diberkati dan terpenuhi. Saya enggan memohon pinjaman yang saya dengar tentang talian kerana segala-galanya seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, tetapi saya yakin & terkejut apabila kawan saya di tempat kerja saya mendapat pinjaman daripada Progresive Loan INC. & Kami berdua mengesahkannya dan saya juga terus maju untuk memohon, hari ini adalah pemilik syarikat yang bangga dan membuat wang untuk keluarga saya dan ibu yang bahagia. Baiklah aku Annie Joe dengan nama dari Pauls Valley, Oklahoma. Sebagai ibu tunggal dengan tiga anak, sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang dapat menjaga saya dan anak-anak saya dan saya mempunyai banyak bil untuk membayar dan membuatnya terburuk saya mempunyai kredit yang buruk jadi saya tidak dapat memperoleh pinjaman dari mana-mana bank. Saya mempunyai ideal untuk memulakan perniagaan sebagai stylist rambut tetapi tidak mempunyai modal untuk memulakan, Mencoba semua jenis bank tetapi tidak berfungsi sehingga saya dirujuk oleh rakan sekerja saya untuk iklan peminjam yang beradab untuk memberi pinjaman pada 2 % kadar bunga. Saya menghantar mereka mel menggunakan alamat e-mel rasmi mereka (progresiveloan@yahoo.com) dan saya mendapat balasan serta-merta dan pinjaman saya telah diluluskan, dan saya diarahkan ke laman web Bank di mana saya mengeluarkan pinjaman saya terus ke akaun saya. Untuk memotong cerita pendek saya bangga dengan syarikat stylist rambut saya dan berjanji untuk memberi kesaksian kepada dunia bagaimana hidup saya berubah .. Jika anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman, saya menasihatkan anda menghubungi Progresive Loan INC dan diangkat secara kewangan E-mel: progresiveloan@yahoo.com ATAU Call / WhatsApp: +16626183756, anda boleh juga melawat: Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com



Unknown berkata...

bg semua gred lah... bknnya 40 ke bwh je, nnt gaji bulanan diorg lbh tggi dr 40 ke atas

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 216   Terbaru› Baru»