SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 Julai 2020

Cuepacs gesa kerajaan kekal penebusan ganti cuti rehat

Sinar Harian

SYAHIDATUL AKMAL DUNYA
14/7/2020



 - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CEUPACS) menggesa keputusan asal mengenai penebusan Ganti Cuti Rehat (GCR) bagi kakitangan awam berkhidmat selama 15 tahun dapat dikekalkan.


Presidennya, Adnan Mat berkata, pihaknya membantah cadangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Takiyuddin Hassan yang mahu mengkaji semula pelaksanaan penebusan Ganti Cuti Rehat (GCR) kepada wang tunai selama 75 hari bagi penjawat awam yang telah berkhidmat selama 15 tahun.


Beliau berkata, alasan diberikan kerajaan bahawa penebusan awal GCR semasa dalam perkhidmatan tidak menguntungkan penjawat awam adalah tidak munasabah dan tidak boleh diterima oleh semua penjawat awam termasuk Cuepacs.

Menurutnya, soal menguntungkan atau tidak adalah perkara subjektif yang ditentukan sendiri oleh penjawat awam yang menerima manfaat tersebut.

"Penebusan GCR kepada wang tunai bukan wajib dan ia adalah pilihan kepada penjawat awam itu sendiri sama ada mahu menebusnya atau pun tidak.

"Pengeluaran GCR ini berbentuk sukarela dan bukan paksaan, sesiapa yang berasa rugi boleh menunggu pengeluaran semasa pencen.

"Komitmen kewangan sesetengah penjawat awam juga tidak sama kerana kebanyakan mereka yang telah berkhidmat lebih 15 tahun berada di fasa pembangunan keluarga yang mana anak-anak masih bersekolah di peringkat menengah dan tinggi," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Takiyuddin Hassan semasa sidang Dewan Rakyat hari ini berkata, kajian semula itu adalah wajar kerana penebusan awal GCR ketika dalam perkhidmatan tidak menguntungkan kepada penjawat awam.

ARTIKEL BERKAITAN Kerajaan kaji semula dasar penebusan GCR

Adnan menegaskan, Cuepacs tidak mahu apa jua cadangan untuk penjawat awam yang telah diumumkan sebelum ini dikitar semula bagi dibentangkan dalam mana-mana perancangan atau belanjawan pada masa akan datang.

"Cadangan ini juga telah dibentangkan oleh kerajaan terdahulu semasa pembentangan Belanjawan 2020 tahun lalu.

"Jadi, alasan Takiyuddin untuk melaksanakan kajian semula terhadap mana-mana perancangan termasuk GCR tidak boleh diterima oleh penjawat awam dan tidak signifikan dengan hasrat Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yaasin untuk memastikan ekonomi dalam negeri dirangsang oleh rakyat di dalam negara sendiri," katanya.

Menurutnya, jika kerajaan tetap memutuskan untuk mengkaji, ia akan memberi gambaran negatif kepada kerajaan yang dilihat sebagai 'flip flop' dalam setiap polisi yang mahu dilaksanakan.

Katanya, Cuepacs bimbang keyakinan penjawat awam akan terhakis sekiranya banyak perkara berkaitan penjawat awam sering diabaikan walaupun ia boleh dilaksanakan.

Justeru itu, katanya, Cuepacs berharap Muhyiddin dapat mengekalkan keputusan asal mengenai penebusan GCR.

"Apatah lagi Jabatan Perkhidmatan Awam sebelum ini dalam kenyataannya pada Februari lalu memaklumkan fasa pelaksanaan penebusan GBR telah berada di peringkat pindaan sedikit undang-undang bagi membolehkan ia dilaksanakan.

"Perkara ini sepatutnya tidak perlu ditangguh kerana ia telah membuang banyak masa untuk mengkaji semula pelaksanaannya," katanya.

Tiada ulasan: