SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

04 Julai 2020

Perkasa agenda kebajikan penjawat awam – CUEPACS


HarakahDaily
4/7/2020



KUCHING: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) meminta Kerajaan Perikatan Nasional (PN) meneliti kembali perkara yang telah diumumkan dan dirancang oleh kerajaan terdahulu berhubung agenda pemerkasaan serta peningkatan kebajikan penjawat awam di negara ini.

Presidennya, Adnan Mat, berkata kongres itu mendengar keluhan dan kekecewaan penjawat awam kerana perkara yang dirancang melibatkan agenda pemerkasaan dan kebajikan pekerja sektor awam tidak dapat dilaksanakan ekoran perubahan landskap politik dan kerajaan memerintah.
“Antara perkara yang telah diumumkan tetapi tidak dilaksanakan sehingga kini ialah Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) bersamaan satu KGT secara khas kepada semua penjawat awam, di samping KGT biasa setiap tahun berkuatkuasa 1 Julai 2018.
“Kedua, pemendekan kenaikan pangkat secara ‘time based’ kali kedua daripada 13 tahun kepada 10 tahun berkuatkuasa 1 Januari 2018.
“Penebusan awal Gantian Cuti Rehat (GCR) sebanyak 75 hari untuk ganjaran wang tunai bagi penjawat awam yang telah berkhidmat sekurang-kurangnya 15 tahun dan permohonan penyamarataan tambahan Elaun Sara Hidup (COLA) di antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia sebanyak RM50 yang diletakkan dalam Elaun Wilayah,” katanya.
 
Bercakap kepada pemberita selepas Majlis Apresiasi Bagi Petugas Barisan Hadapan dan Majlis Bersama Ketua-ketua Jabatan di Pejabat CUEPACS Sarawak di sini, semalam, beliau berkata kesatuan itu sehingga kini masih tidak menerima sebarang jawapan kukuh mengapa perkara tersebut tidak dapat dilaksanakan. 

Adnan berkata perkara tersebut tidak melibatkan implikasi kewangan yang besar kepada kerajaan sekiranya dilaksanakan, memandangkan kerajaan sebelum ini menyatakan bahawa kedudukan kewangan negara sekarang masih kukuh walaupun berhadapan dengan pandemik COVID-19.
“Kami merayu dan memohon pertimbangan kerajaan untuk melaksanakan segera semua perkara yang telah diumum dan dirancangkan untuk penjawat awam sebelum ini,”  katanya.
Pada majlis itu, beliau menyampaikan sijil penghargaan kepada 25 agensi kerajaan dan persatuan yang memainkan peranan sebagai petugas barisan hadapan semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dalam membendung penularan wabak COVID-19. – BERNAMA

Tiada ulasan: