SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

30 April 2014

PERAK UTAMAKAN RAKYAT ISU URUS SISA PEPEJAL

Utusan Malaysia
30/4/2014




Zambry Abd Kadir
 


Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, biarpun pelaksanaan Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 (Akta 672) telah diluluskan di Parlimen, namun pihaknya hanya memberi penekanan kepada aspek-aspek yang memberi kebaikan kepada negeri.

“Kita tidak mahu pada akhirnya projek seperti ini mempunyai tujuan keuntungan dan bukan mencapai matlamat yang dihasratkan oleh kerajaan bagi mengatasi masalah sampah-sarap dalam menjadikan negara bersih.“Dulu, mereka ada memberikan tarikh akhir kepada kita, sebab itu mereka tutup pejabatnya di negeri ini. Namun, mereka kembali semula dengan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang baharu iaitu Datuk Abdul Rahman Dahlan.

“Mereka dahulunya ingin melaksanakannya macam itu sahaja, sebab itu saya tidak boleh terima. Anda kena meyakinkan kerajaan negeri dan membuat sesuatu kerana kita mesti bertanggungjawab kepada rakyat," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas pendirian Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang menyokong Zambry kerana masih belum menandatangani perjanjian tersebut.Dalam pada itu Zambry berkata, kerajaan negeri bagaimanapun telah mengambil pendekatan kreatif dengan mengadakan perbincangan secara terbuka bersama Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan kira-kira dua minggu lalu.

Beliau berkata, perbincangan itu bukan sahaja melibatkan wakil rakyat daripada kerajaan, malah juga pembangkang.“Inilah caranya kita menyelesaikan kes berkepentingan awam, kita wujudkan jawatankuasa bipartisan. 

“Jika CUEPACS lebih mengambil berat mengenai kebajikan pekerja tetap dan kontrak, kita melihat kepada keseluruhan perspektif tanpa menjejaskan tanggungjawab negeri pada masa hadapan dalam soal pengurusan sampah," katanya

1 ulasan:

Unknown berkata...

apa projek untuk orang melayu kat negeri perak nie yang dia buat .. pakat-2 pilih Pr la PRU 14 nie ...