SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

26 Oktober 2015

CUEPACS PUAS HATI DENGAN GAJI ASAS MINIMUM RM1,200

Bernama
24/10/2014



JOHOR BAHARU, 24 Okt (Bernama) -- Presiden CUEPACS Datuk Azih Muda berkata pihaknya berpuas hati dengan penetapan gaji asas minimum RM1,200 seperti yang diumumkan dalam pembentangan Bajet 2016.

Penetapan gaji ini amat dinantikan 60,000 penjawat awam terutama mereka yang tinggal di bandar serta baru memulakan pekerjaan termasuk golongan belia, kata beliau.

Azih berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Persidangan Perwakilan Dwi Tahunan Ke-13 Kesatuan Sekerja Kakitangan Makmal Kementerian Pendidikan Semenanjung Malaysia di sini hari.

Gaji asas minimum itu nanti turut diharapkan dapat membantu penjawat awam berdepan dengan kos sara hidup yang semakin meningkat terutamanya yang tinggal di bandar.

Azih juga berkata CUEPACS berpuas hati berikutan kerajaan bersetuju menambah baik 252 skim perkhidmatan, menetapkan kadar pencen minimum RM950 sebulan dan faedah pemindahan gaji bersamaan satu kenaikan gaji tahunan mengikut gred yang akan dilaksanakan tahun depan.

Katanya pelantikan tetap pegawai lantikan 'Contract of Services' yang berkhidmat sekurang-kurangnya 15 tahun adalah perkara yang harus dilakukan dan golongan itu berhak mendapat peluang itu.

Beliau juga berkata penetapan gaji minimum baharu itu juga akan mengubah kenaikan gaji tahunan (KGT) penjawat awam dan kadar pencen yang akan dinikmati golongan berkenaan.

-- BERNAMA

87 ulasan:

Cik Hana berkata...

Alhamdulillah... .

ArD501 berkata...

Sykur..

Unknown berkata...

Asalam…Tahniah buat semua penjawat awam kerana mendapat imbuhan khas naik persekolahan RM500, ITP RM130 dan satu kenaikan mengikut gred tangga gaji bagi setiap gred RM80,RM115 ,RM145 ,RM225, RM300 hingga ke jawatan Jusa.. kalau dicampurkan bagi gred A-41 sebanyak RM950, lebih besar berbanding gred 41 ke bawah, kalau N17 hanya RM290 sahaja adalah lebih baik sekiranya gred R11 hingga 27 di beri 3 kenaikan tangga gaji, gred 29 hingga 44, diberi 2 kenaikan tangga gaji, gred 48 hingga jusa serta turus hanya di beri satu kenaikan tangga gaji… gaji jusa dan turus dah puluhan ribu, dianggar RM20 ribu hingga 50 ribu.sebulan termasuk elaun dan MOU. kalau tak naik satu tangga gaji pun tak pa..sebab semuanya percuma, bil telepon,api-air,siap ada pemandu, pembantu rumah, tukang kebun… jadi yg kesiannya R11 hingga N17 sebab gaji dia org kecik, duduk pulak di bandar-bandar besar spt KL,JB dan lainnya.. CUEPACS sepatutnya lebih CELIH dan ada ihsan pada mereka yg bergaji kecil nie. 252 SKIM tue, entah bila untuk dinaik taraf, tahun 2016 belum tentu lagi atau sekadar retorik, jadi pihak cuepacs fikir-fikirkanlah permainan politik tue, mcm TEORI DOMINO, Sepatutnya cuepacs memikirkan kemampuan penjawat awam, begitu juga dengan rumah prima, harga terendah mampu milik rumah penjawat awam, Kalau gaji RM1400 sebulan, rumah mampu milik rumah harganya mestilah RM100 ribu ke bawah.. satu lagi CUEPACS tertinggal kenaikan pangkat penjawat awam yg memiliki ijazah hanya perlu melalui proses temuduga sahaja, mereka inilah yg akan mencorak perjalanan sistem pentadbiran negara dan negeri bersama golongan perlaksanaan yang lain, juga golongan ini amat berpengaruh ke atas sistem politik tempatan, perubahan tuntutan elaun perjalanan dan lojing mesti dilakukan bagi gred 32 ke bawah naikkanlah daripada 1km-30 sen kepada 1km-40sen, begitu juga hotel dari RM110 kepada RM150, mana ada hotel sekarang nie ada RM110.. banyak perkara sepatutnya pihak cuepacs perhalusi dan mengkajinya..jgn mudah selesa apa yg anda dapat kerana yg menunggu di depan adalah sesautu yg akan menyesakkan anda serta perlu pergorbanan yg terlalu besar bagi diri anda sendiri.. tahun hadapan yg pastinya harga minyak akan naik, begitu juga dengan harga barangan dan perkhidmatan.. anda bersiap sedialah..akhir kata dari saya, tahniah buat semua penjawat awam dan swasta..

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

yang ni aku tak faham abis basic aku yang 1170 yang dah 10 tahun keja ni naik ke tidak .mohon pencerahan

Unknown berkata...

yang ni aku tak faham abis basic aku yang 1170 yang dah 10 tahun keja ni naik ke tidak .mohon pencerahan

toyol berkata...

Mcm mana dgn kami yg akan bersara jun 2016 ni? Sedangkan 1 pemindahan tangga gaji tahunan hanya dibayar pada jul 2016. Sepatutnya kgt yg lagi satu tu dibayar serentak dgn kgt sebenar. Mcm saya kgt pada setiap januari.

toyol berkata...

Mcm mana dgn kami yg akan bersara jun 2016 ni? Sedangkan 1 pemindahan tangga gaji tahunan hanya dibayar pada jul 2016. Sepatutnya kgt yg lagi satu tu dibayar serentak dgn kgt sebenar. Mcm saya kgt pada setiap januari.

Unknown berkata...

Mohon padamkan komen bapak rahmad bastian.....komen merapu....kenapa cuepac tak tapis komen bukan penjawat awam

mawar berkata...

n 17 tergolong x dlm skim 252...ada sape2 boleh jawab

Sad Goverment Staff berkata...

Sokong dengan ulasan atau pandangan En.Azhar Azhar...kos sara hidup yg semakin tinggi sgt membebankan bagi PA yang Gred 17 dan kebawah...bilakah nasib ini akan berubah...sy pun N17 yg sedang menanti suatu keajaiban...bilakah akn berlaku???

Unknown berkata...

@mawar - N17 termasuk dalam 252 Skim Pekhidmatan Kerajaan ( SKIM N - Pertadbiran dan Sokongan) . Kemungkinan Mulai tahun 2016 Kalau nak mohon Jawatan N17 kena ada Diploma

Unknown berkata...

Macam mana dengan perbezaan gaji antara N17 yang dilantik pada April 2015 dengan H11 yang dilantik pada Julai 2016 kelak? yang saya faham pada April 2016.

Gaji N17 RM928.00 + kenaikan gaji Tahunan RM101.25 = RM1029.25 akan naik KGT pula RM101.25 pada Julai 2016, bermakna Gaji N17 yang sudah bekhidmat 1 tahun ialah sebanyak RM1130.50

Nampak Tak? Gaji H11 lebih tinggi Dari gaji N17.

Unknown berkata...

apa yang tersenarai dalam semakkan semula skim 252 tersebut? bagaimana dengan gaji kami yang dah lama bekerja, adakah turut sama naik dengan perlaksanaan gaji minimum. macam saya masuk 3 tahun n17, tahun depan gaji pokok lebih kurang rm 1200 lepas KGT. takkan gaji saya n17 dah 3 tahun kerja sama dengan gred h11 yang baru masuk???? pohon pencerahan wahai kupek...

Kagumas berkata...

Sepatutnya setiap gred perlu dosemak semula tangga gajinya bila gaji minimum RM1200 diperkenalkan. Gred 27 gaji T1 RM13xx, Gred 41 gaji T1 RM16xx... tidak munasabah!

Unknown berkata...

Yang penting keputusan dah ada tentang gaji minima rm1200 penjawat awam,cuma ianya wajib diselaraskan kepada semua yang berkaitan yang telah lama berkhidmat dalam kerajaan.

Demi keadilan dan jarak tempoh perkhidmatan wajar diambil perhatian melalui anjakan gaji kepada yang sedang berkhidmat.

Sangat tidak wajar hanya tertumpu kepada gaji minima pengambilan baru,namun ANJAKAN GAJI kepada yang sedang berkhidmat juga wajib diberi.Inilah kerajaan yang adil mengambil kira semua dalam golongan berkenaan.

Saya yakin golongan 60,000 ini akan mendapat manfaat hasil gaji minima yang diumumkan oleh PM yang kita sayangi.

Unknown berkata...

SAYA SOKONG PANDANGAN YANG MEMINTA CUEPACS UNTUK BERUNDING SEMULA MENGENAI KAKITANGAN KUMPULAN SOKONGAN YANG TELAH MEMILIKI KELULUSAN TERTINGGI SERTA BERPENGALAMAN LAMA DALAM PERKHIDMATAN.... SEPATUTNYA MEREKA HANYA MELALUI PROSES TEMUDUGA BUKAN PROSES YANG PANJANG SEPERTI MENDUDUKI PEPERIKSAAN DAN SETERUSNYA BEBERAPA PROSES LAGI.

WiseOne berkata...

Ahli-ahli CUEPACS kena sedar bahawa presiden kita sekarang tidak berani bersuara. Datuk Azih Muda takut untuk bertegas apabila berhadapan dengan KSN Ali Hamsa. Ali Hamsa ini mamak. Kita semua tahu bahawa mamak memang "tahi hidung masin". Sifat kedekut mengalahkan kendekut "tangkai jering" Melayu. Saya lebih menghormati keberanian Datuk Omar Osman. Walaupun beliau tidak berpelajaran tinggi, tetapi semangat beliau memperjuangkan nasib penjawat awam telah terbukti. Penambahbaikan 252 skim telah dipersetujui 4 tahun yang lepas tetapi sampai sekarang habuk pun tarak. Setiap kali CUEPACS berjumpa Ali Hamsa, jawapan nya sama juga... sedang dikaji, sedang dikaji, sedang dikaji. Nanti 1 Julai 2016 pun belum tahu jadi. Mungkin akan dikaji semula. Penjawat awam tunggu lah sampai dapat presiden CUEPACS baru atau KSN baru yang lebih prihatin kepada nasib kamu semua.

WiseOne berkata...

Mungkin juga benar tuduhan Tun Dr Mahathir bahawa bagi PM Najib Razak, "Cash is King". Dengan kuasa tersebut dia boleh tundukkan semua pemimpin CUEPACS.

Unknown berkata...

Asalam… rumah mampu milik RM79ribu-RM300ribu, rumah mesra rakyat RM85ribu, rumah kos sederhana 3 bilik RM150ribu-350ribu, rumah mewah banglo RM750ribu-2juta, rumah agam RM3-60juta… SIAPAKAH PEMILIK RUMAH DIATAS ?..
Rumah Mampu Milik- PA gred 38 ke bawah & rakyat biasa dan berniaga..
Rumah Mesra Rakyat- PA gred 27 ke bawah & rakyat berpendapatan RM1500 ke bawah.
Rumah Kos Serderhana 3 bilik- PA gred 44 ke bawah dan rakyat yg berniaga.
Rumah Mewah Banglo-PA gred 48 hingga jusa dan ahli perniagaan..
Rumah Agam-PA gred turus, Menteri, YB,Senantor dan ahli perniagaan…
Kebanyakan PA yg memilki rumah yg mewah adalah dari kalangan PTD, PEGAWAI TADBIR NEGERI GRED 41-52, JUSA DAN TURUS...
Jadi kamu semua fikir-fikirkanlah…

Unknown berkata...

boleh saya bertanya bilakah akan berkuatkuasa pemberian gaji minimun rm1200 ini? ada sesiapa boleh bagitahu?

dinadatanglagi berkata...

ni lah bila yg buat bajet tu xstudy betul2..mmg la bgs gaji minimum jd rm1200. tapi xadil la untuk mereka yg dh lama kerja n gaji masih kurang drp rm1200. beza gaji dgn n27 rm 100 manakala lebih drp n17 sebanyak rm200. apa cerita ni? yg lg best beza dgn degree rm600 ja?
aku rela kerja n11 kalo gaji masyuk mcm ni..xpayaj pecah otak fikir n spend masa lama2 kt ofis..nk ngular pon senang...
mntk tlg la kqlo nk propose any kind of new improvement, pls study overall jgn hanya melepaw batuk di tangga

WiseOne berkata...

Saya tidak faham bagaimana CUEPACS boleh berpuas hati dengan pemberian bonus RM500 sahaja walau pun mereka mencanangkan di dada akhbar, di media elektronik dan juga di media alternatif bahawa telah meminta kerajaan untuk tiga bulan bonus. Apa kah pemimpin CUEPACS fikir perasaan ahli-ahli mereka boleh dipermainkan dan digula-gulakan dengan harapan palsu? Bagaimana kah perasaan mereka nanti apabila kerajaan Negeri Selangor dan Pulau Pinang mengumumkan pemberian bonus satu bulan gaji atau setengah bulan gaji dengan pemberian minimum sebanyak RM1,000 kepada kakitangan mereka? Kerajaan patut menjaga hati dan perasaan penjawat awam persekutuan yang jumlah mereka akan menentukan siapa pemerintah negara akan datang.

nour el ecah berkata...

dgr cerita kontrak yg lain akan di berhentikan..betol ke? kesian kami yg contract for service under pakej rangsangan ekonomi...langsung xde yg nmpk..keje sama je,xde potongan kwsp plak tu. agak klu kena buang..apa nak jd..

Unknown berkata...

Assalamualaikum semua,sebenarnya dlm hal ini tidak adil jika kita sering kali salahkan pihak ceupacs shj.Mereka dah susah payah mnta bonos 3 bln,tp apakan daya kewangan kerajaan tidak mgizinkan.Kita brdoa supaya selepas ini kerajaan dpt mmberikn bonus yg setimpal terutama skali selepas hasil kutipan cukai gst yg brmula 1 april.Yakin lah bajet 2016 akan di suarakan lg oleh ceupacs brkaitan bonus.Mari kita sama-sama lihat dahulu hasil pnmbahbaikan 257 skim yg brmula tahun hdpn.pnmbahbaikan ini adalah untuk kita semua.Selepas ini kita akn berasa lega dgn pnmbhbaikan skim ini,syukur atas rezeki yg diterima seadanya.

Unknown berkata...

http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2015/pp022015.pdf sahih ker ni?

Unknown berkata...

pekeliling tu dlm portal jpa,tp knp kuat kuasa 1 jan 2015.Kena tanya yg lebih arif ni.

Unknown berkata...

Assalam..pendapat sy memang sepatutnya jika gaji minimum gred11 telah dinaikkan sebanyak rm1200, gred yang lain juga perlu dinaikkan bagi mengimbangi kenaikan gred11.. sepatutnya perbezaan gaji antara gred 11, 17, 27, 41 dll adalah sama seperti sekarang.. contohnya jika skrg n17 gaji mula 900++ dan n27 1200++, jika kenaikan gaji gred 17 ialah 1200, gred n27 sepatutnya teranjak sekali ke 1500.. perbezaan tu perlu bagi membezakan gred..

Begitulah pandangan peribadi sy

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Assalam..pendapat sy memang sepatutnya jika gaji minimum gred11 telah dinaikkan sebanyak rm1200, gred yang lain juga perlu dinaikkan bagi mengimbangi kenaikan gred11.. sepatutnya perbezaan gaji antara gred 11, 17, 27, 41 dll adalah sama seperti sekarang.. contohnya jika skrg n17 gaji mula 900++ dan n27 1200++, jika kenaikan gaji gred 17 ialah 1200, gred n27 sepatutnya teranjak sekali ke 1500.. perbezaan tu perlu bagi membezakan gred..

Begitulah pandangan peribadi sy

nur aiesya adrianna berkata...

Suami saya mula berkhidmat dengan kerajaan pada Julai 2009, Gred R1 manakala saya pula telah berkhidmat dengan kerajaan bermula tahun 1996, bermula dari taraf kontrak N17, kemudian tetap Gred N11, lepas tu naik semula ke Gred N17 dan sekarang menerima gaji pokok RM 1,967.00 (2015). Bayangkan beza tahun saya berkhidmat dengan yang bakal @ baru berkhidmat pada tahun 2015 dengan Gred H11 yang mana pada sefahaman saya akan terus menerima gaji pokok baru RM1,200.00 berbanding dengan tempoh perkhidmatan saya selama hampir 20 tahun pada tahun 2016 nanti dan Gaji Pokok RM 1,200.00 suami yang telah berkhidmat selama 6 tahun. Kami yang telah lama berkhidmat hanya menerima anjakan gaji sebanyak 1 tangga gaji sahaja? Bila diselaraskan semua, bermaksud, gaji suami yang berkhidmat 7 tahun pada 2017 hanya berbeza satu tangga dengan yang baru melapor diri pada tahun 2017? Dan kami pulak yang telah lama berkhidmat, hanya berbeza beberapa ratus dari penjawat awam yang baru? Dengan perbezaan Gred dan gaji, ternyata tiada beza antara kami. Sekiranya berlaku penambah baikan untuk Gred 17, saya telah pun mengambil inisiatif sendiri dengan melanjutkan pelajaran di peringkat Diploma dengan wang poket sendiri tanpa bantuan PTPTN mahupun kerajaan. Dengan keadaan ekonomi sekarang yang susah nak buat pinjaman. Adakah kerajaan telah membuat kajian yang terperinci berkenaan dengan perbezaan Gred Gaji dan Perkhidmatan ini. Mohon pencerahan dari pihak berkenaan. Terima kasih.

nur aiesya adrianna berkata...

Suami saya mula berkhidmat dengan kerajaan pada Julai 2009, Gred R1 manakala saya pula telah berkhidmat dengan kerajaan bermula tahun 1996, bermula dari taraf kontrak N17, kemudian tetap Gred N11, lepas tu naik semula ke Gred N17 dan sekarang menerima gaji pokok RM 1,967.00 (2015). Bayangkan beza tahun saya berkhidmat dengan yang bakal @ baru berkhidmat pada tahun 2015 dengan Gred H11 yang mana pada sefahaman saya akan terus menerima gaji pokok baru RM1,200.00 berbanding dengan tempoh perkhidmatan saya selama hampir 20 tahun pada tahun 2016 nanti dan Gaji Pokok RM 1,200.00 suami yang telah berkhidmat selama 6 tahun. Kami yang telah lama berkhidmat hanya menerima anjakan gaji sebanyak 1 tangga gaji sahaja? Bila diselaraskan semua, bermaksud, gaji suami yang berkhidmat 7 tahun pada 2016 hanya berbeza satu tangga dengan yang baru melapor diri pada tahun 2017? Dan kami pulak yang telah lama berkhidmat, hanya berbeza beberapa ratus dari penjawat awam yang baru? Dengan perbezaan Gred dan gaji, ternyata tiada beza antara kami. Sekiranya berlaku penambah baikan untuk Gred 17, saya telah pun mengambil inisiatif sendiri dengan melanjutkan pelajaran di peringkat Diploma dengan wang poket sendiri tanpa bantuan PTPTN mahupun kerajaan. Dengan keadaan ekonomi sekarang yang susah nak buat pinjaman. Adakah kerajaan telah membuat kajian yang terperinci berkenaan dengan perbezaan Gred Gaji dan Perkhidmatan ini. Mohon pencerahan dari pihak berkenaan. Terima kasih.

Unknown berkata...

kenaikan n17 saya setahun rm95 je...

Unknown berkata...

tu pekeliling lama, khas utk yg gaji maksimum, dpt kenaikan khas 3%

Unknown berkata...

gaji.naik.rm.1200 bagus.bagi.orang baru tapi bagi.orang lame hilang.seniority beb...depa naik.dekat.300 kita.naik.satu.tangga gaji.je huhu pelik makin.pelik

Unknown berkata...

gaji.naik.rm.1200 bagus.bagi.orang baru tapi bagi.orang lame hilang.seniority beb...depa naik.dekat.300 kita.naik.satu.tangga gaji.je huhu pelik makin.pelik

Unknown berkata...

gaji.naik.rm.1200 bagus.bagi.orang baru tapi bagi.orang lame hilang.seniority beb...depa naik.dekat.300 kita.naik.satu.tangga gaji.je huhu pelik makin.pelik

Ahmad berkata...

35 tahun pelaksana kerja.Gaji dekat nak pencen ni baru sekitar 3500.Apalah kau Najib.Aku sudah tidak percaya sama PM yang berdahi licin.Semoga bertambah kaya ler engkau,kroni engkau dan puak puak jpa ptd dan seangkatan dengannya.

Unknown berkata...

selalu sangat dikaji.. dari tahun 2013 sentiasa di kaji.. mudah sangat kita ni di tipu.. 2016 nanti entah jadi ke tidak.. alamatnya kita di tipu lagi....

WiseOne berkata...

Kepada kerajaan Malaysia, JPA dan CUEPACS terutama mereka yang bertanggung jawab dalam menentukan pembahagian gaji kepada penjawat awam. Kalau engkau tidak berlaku adil dan hak aku kau tidak berikan, aku tidak halal kan. Engkau tanggung lah dosa hingga ke akhirat.

PAK DENDI berkata...

Saya ingin menyampaikan kepada
seluruh TKI yang bekerja di negeri orang ,,
saya PAK DENDI seorang TKI DI MALAYSIA
pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos pulang
sempat saya putus asa, apa lagi istri dengan keadaan hamil
dan gaji aku pun buat makansehari2 saja, sedangkan hutang banyak.
kebetulan istri saya buka-buka facebook mendapatkan
nomor MBAH KASENG katanya bisa bantu orang melunasi hutang
melalui jalan TOGEL ,,dengan keadaan susah jadi saya coba
hubungi MBAH karna saya pikir tidak ada salah,nya kita coba dan minta
angka bocoran MALAYSIA angka yang di berikan MBAH 6D dan alahamdulillah ternyata betul-betul tembus 100% bagi saudarah-saudarah di indonesia maupun di
luar negeri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas
jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda dengan meriktualkan angka togel ghaib SINGAPURA/HONGKONG/MALAYSIA 2D,3D,4D,5D, Atau 6D yang betul-betul tembus
hubungi MBAH KASENG di nomor 0823-1434-8847 silahkan anda buktikan sendiri
demi allah saya sudah membuktikan angka dari MBAH sekrang giliran anda untuk MEMBUKTIKANNYA!!!












Unknown berkata...

Saya setuju. Klu tidak diperhalusi lagi, negara ini akan terus merudum khususnya dr segi pencapaian akademik... Tak perlulah blajar tinggi2... Gaji pekerja yg baharu masuk keja akan lebih tinggi drpd yg lebih tinggi kelayakkan dan pengalaman! Pelik bin Ajaib!!!

Kalau nak gaji Minima rm1,200 maka perlulah samarata dgn pekerja2 gred yg lain2... Contoh, klu N11, rm1200 minima, N17 hendaklah rm1400 minima...CONTOHNYA! BRU ADIL!!!

Unknown berkata...

Sepatutnya ada anjakan gaji atau pelarasan gaji kepada yang telah lama berkhidmat apabila gaji minima rm1200 telah diputuskan..

Apa pun kena tunggu dan lihat pihak J.P.A keluarkan pekeliling baru berkenaan gaji..

Terima kasih kepada pihak kerajaan kerana mendengar denyut nadi 60,000 penjawat awam berkenaan yang sekarang terhimpit kewangan disebabkan kenaikan pelbagai produk termasuk GST.

Segala usaha kerajaan dalam meningkatkan ekonomi negara wajar disokong penjawat awam pelbagai peringkat NAMUN pihak kerajaan juga sangat wajar untuk memenuhi segala tuntutan penjawat awam terutama golongan pelaksana 1 dan 2 melalui wakil cuepacs.

Jika dinaikkan elaun khidmat awam dan elaun sara hidup,kerajaan mempunyai penjimatan kerana tidak melibatkan pesara.

Unknown berkata...

Penambahbaikan 252 skim untuk kakitangan awam akan bermula pada tahun 2016.Penambahbaikan skim ini melibatkan kakitangan awam di beberapa peringkat.Yang pasti ianya satu perubahan kearah kebaikan kita bersama.Tahniah juga diucapkan kepada semua yang berusaha kearah ini hingga berjaya juga ditambah baik 252 skim yg akan dikuat kuasa tahun 2016.Hasil pembentangan bajet 2016 cukup bererti bagi kakitangan terutama sekali kenaikan khas anjakan gaji yang bermula pd bln julai tahun hadapan.ini brmkna pihak kerajaan begitu serius mmbantu kakitangan awam terutama di peringkat bawahan.Ceupacs juga harus lebih mnunpukan usaha keras agar ianya berjaya untuk semua kakitangan awam.Tahun 2016 adalah tahun perubahan kerana kakitangan awam di bantu dgn pelbagai imbuhan termasuklah pnmbah baikan skim ini.Bagi saya,memnjatkan kesyukuran adalah yg paling utama kerana pnmbhbaikan 252 skim ini brjaya mgubah nasib kakitangan awam menjadi lebih selesa.

az berkata...

Pada 1 Julai 2016 PA mendapat 1 KGT

Gred 11 - RM80.00 X 6 = RM480
Gred 17 - RM95.00 x 6 = RM570
Gred 22 - RM115.00 x 6 = RM690
Gred 26 - RM125.00 x 6 = RM750
Gred 27 - RM145.00 x 6 = RM870
Gred 32 - RM155.00 x 6 = RM930
Gred 36 - RM180.00 x 6 = RM1,080
Gred 41 - RM225.00 x 6 = RM1,350
Gred 44 - RM250.00 x 6 = RM1,500
Gred 48 - RM270.00 x 6 = RM1,620
Gred 52 - RM290.00 x 6 = RM1,740
Gred 54 - RM320.00 x 6 = RM1,920

Terimakasih Najib, Hidup Najib

Unknown berkata...

Syukur,nasib kita semakin dibela..Gunakan kenaikan gaji ini dgn penuh berhemah dan tidak membazir.Yg dok marah-marah sgt bonus sikit,tetapi kenaikan gaji ni tak nampak plk.Mmg seimbang lah bonus rm 500 dgn kenaikan gaji bln julai dan di tmbah dgn skim 252.Mmg untubg sgt kakitangan awam,syukur lah.

andyleo berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Gojes

Gred 11 - RM80.00 X 6 = RM480
Gred 17 - RM95.00 x 6 = RM570
Gred 22 - RM115.00 x 6 = RM690
Gred 26 - RM125.00 x 6 = RM750
Gred 27 - RM145.00 x 6 = RM870
Gred 32 - RM155.00 x 6 = RM930
Gred 36 - RM180.00 x 6 = RM1,080
Gred 41 - RM225.00 x 6 = RM1,350
Gred 44 - RM250.00 x 6 = RM1,500
Gred 48 - RM270.00 x 6 = RM1,620
Gred 52 - RM290.00 x 6 = RM1,740
Gred 54 - RM320.00 x 6 = RM1,920


(mana dapat darab dengan 6 tu?)
minta pencerahan

faid berkata...

6 tu 6 bln jan hungga jun 2016

faid berkata...

Dngar x da pelarasan pun....

faid berkata...

Cam mana dia dpt sampai gred54...kan dlm budget ckp gred pelaksana saja iaitu 11 sampai 40...

az berkata...

Pada 1 Julai 2016 PA mendapat 1 KGT
=======================================
Gred 11 - RM80.00 X 6 = RM480
Gred 17 - RM95.00 x 6 = RM570
Gred 22 - RM115.00 x 6 = RM690
Gred 26 - RM125.00 x 6 = RM750
Gred 27 - RM145.00 x 6 = RM870
Gred 32 - RM155.00 x 6 = RM930
Gred 36 - RM180.00 x 6 = RM1,080
Gred 41 - RM225.00 x 6 = RM1,350
Gred 44 - RM250.00 x 6 = RM1,500
Gred 48 - RM270.00 x 6 = RM1,620
Gred 52 - RM290.00 x 6 = RM1,740
Gred 54 - RM320.00 x 6 = RM1,920
( 6 bulan = Dari Julai 2016 hingga Disember 2016)

Pada Julai 2016 = Gaji minumum RM1,200
===========================================================
Katakan seorang Penjawat Awam PAP Gred H11 mula baru kerja pada tahun 2015

Gaji mula pada 1 Januari 2015 = RM837.00
Gaji pada 1 Januari 2016 = RM917.00
Gaji Minumun pada 1 Julai 2016 = RM1,200

RM1,200 - RM917 = RM283 x 6 = RM1,698.00
campur Bantuan Kewangan RM500.00
campur pulak Kenaikan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP)
naik RM120.00 mulai bulan November 2015
RM120.00 x 14 bulan (Nov 2015 hingga Dis 2016) = RM1,680

Jadi PA Gred H11 akan menerima durian runtuh :
RM1,698 + RM500 + RM1,680 = RM3,878
tak heran lah tak dapat bonus tiga bulan gaji pun tak pa.....

Seronoknya jadi kakitangan Kumpulan Sokongan 2
kami Kumpulan Sokongan 1 (Gred 27 - Gred 40) kesian kat kami
sikit saja kami dapat....
apapun Jutaan terima kasih Najib...
Hidup Najib.... Hidup Najib..... Hidup Najib

Firdaus berkata...

Semua dpt lah..

Firdaus berkata...

Semua dpt lah..

Unknown berkata...

setuju dgn pndpt az,kakitangan awam semakin dibela lebih-lebih lagi selepas prbntangan bajet.Kerajaan begitu perihatin,elaun rumah telah dinaikkan dan ditmbah pula satu kenaikan gaji tambahan mulai tahun depan.Syukur,selepas prlaksanaan GST kakitangan awam menerima hasil yang cukup baik.Terima kasih juga kpd semua pasukan ceupacs yg begitu gigih membela nasib PA terutama di prgkat bawahan.Hasil GST juga berjaya diterjemahkan melalui pnmbhbaikan sbyk 252 skim utk semua PA.Mana yg tidak brpuas hati,hrp boleh buat cadangan lain kpd pihak ceupacs untuk disalurkan kpd pihak kerajaan.

rengayong2 berkata...

Blogger az berkata...
Pada 1 Julai 2016 PA mendapat 1 KGT
=======================================
Gred 11 - RM80.00 X 6 = RM480
Gred 17 - RM95.00 x 6 = RM570
Gred 22 - RM115.00 x 6 = RM690
Gred 26 - RM125.00 x 6 = RM750
Gred 27 - RM145.00 x 6 = RM870
Gred 32 - RM155.00 x 6 = RM930
Gred 36 - RM180.00 x 6 = RM1,080
Gred 41 - RM225.00 x 6 = RM1,350
Gred 44 - RM250.00 x 6 = RM1,500
Gred 48 - RM270.00 x 6 = RM1,620
Gred 52 - RM290.00 x 6 = RM1,740
Gred 54 - RM320.00 x 6 = RM1,920
( 6 bulan = Dari Julai 2016 hingga Disember 2016)

Pada Julai 2016 = Gaji minumum RM1,200
===========================================================
Katakan seorang Penjawat Awam PAP Gred H11 mula baru kerja pada tahun 2015

Gaji mula pada 1 Januari 2015 = RM837.00
Gaji pada 1 Januari 2016 = RM917.00
Gaji Minumun pada 1 Julai 2016 = RM1,200

RM1,200 - RM917 = RM283 x 6 = RM1,698.00
campur Bantuan Kewangan RM500.00
campur pulak Kenaikan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP)
naik RM120.00 mulai bulan November 2015
RM120.00 x 14 bulan (Nov 2015 hingga Dis 2016) = RM1,680

Jadi PA Gred H11 akan menerima durian runtuh :
RM1,698 + RM500 + RM1,680 = RM3,878
tak heran lah tak dapat bonus tiga bulan gaji pun tak pa.....

Seronoknya jadi kakitangan Kumpulan Sokongan 2
kami Kumpulan Sokongan 1 (Gred 27 - Gred 40) kesian kat kami
sikit saja kami dapat....
apapun Jutaan terima kasih Najib...
Hidup Najib.... Hidup Najib..... Hidup Najib

Sabtu, November 07, 2015 9:21:00 PG

kalau begitu saudara az...... gred 11 yang baru masuk pada 1 julai akan dapat gaji sama dengan gred 11 yang dah setahaun lebih bekerja.... anda pokir logik kah? gred 17 pulak sama juagak 1200 baru masuk... gred 27 baru jer 1300

az berkata...

Saudara rengayong2

Apapun bersabarlah saudara rengayong2, kita tunggu pekeliling keluar, biasanya sepanjang 30 tahun saya berkhidmat dalam kerajaan ni, kerajaan akan cuba memuaskan hati semua penjawat awam. Tentu lah nanti ada pelarasannya.

Memanglah tidak adil tapi bila teliti ucapan bajet ianya melibatkan 60 ribu kakitangan
Yang jadi tanda tanya siapa 60 ribu adakah hanya Kumpulan Pelaksana Sokongan 2 (Gred 1 - Gred 26)
Bagaimana dengan Kumpulan Pelaksana Sokongan 1 (gred 27 hingga gred 40)

Petikan Ucapan Bajet 2016
=================================
Pucuk dicita ulam pun mendatang, saat dinanti kini menjelang. Bagi Menghargai Perkhidmatan Awam, atas segala sumbangan dan khidmat bakti kepada negara, Kerajaan bersetuju:

Pertama : Memberi faedah pemindahan gaji bersamaan satu kenaikan gaji tahunan mengikut gred yang akan memanfaatkan 1.6 juta warganya dengan peruntukan 1.1 bilion ringgit;

Kedua : Menambah baik sebanyak 252 skim perkhidmatan yang akan memanfaatkan 406 ribu penjawat awam;

Ketiga : Menetapkan gaji permulaan terendah dalam Perkhidmatan Awam kepada 1,200 ringgit sebulan yang akan memanfaatkan 60 ribu penjawat awam;

Keempat : Menetapkan kadar pencen minimum sebanyak 950 ringgit sebulan, yang akan melibatkan hampir 50 ribu pesara awam dengan sekurang-kurangnya 25 tahun tempoh perkhidmatan; dan

Kelima : Melantik secara tetap pegawai lantikan Contract of Service yang telah berkhidmat sekurang-kurangnya 15 tahun. Ini akan memanfaatkan lebih 10 ribu pegawai kontrak.

Pelaksanaan kesemua langkah ini Tuan Yang Dipertua, akan berkuatkuasa pada 1 haribulan Julai 2016 dengan peruntukan sebanyak 1.4 bilion ringgit.


az berkata...

Saudara Khairul Haizal memang lah sekali KGT tu

tapi cuba saudara bayangkan jika kita dapat bonus tiga bulan tu pun sekali sahaja
KGT ni tiap-tiap bulan selama 6 bulan, faham tak.

Kesimpulannya :

Bulan Januari 2016 : Bantuan Kewangan Khas RM500

Januari 2016 : RM120 (lebihan kenaikakan ITP : RM300 - RM180)
Februari 2016 : RM120
Mac 2016 : RM120
April 2016 : RM120
Mei 2016 : RM120
Jun 2016 : RM120
Julai 2016 : RM120 + RM90 = RM210 ( 1 KGT untuk Gred 17)
Ogos 2016 : RM210
September 2016 : RM210
Oktober 2016 : RM210
November 2016 : RM210
Disember 2016 : RM210

Ok, sepanjang tahun kita akan ada penambahan RM2,480
Itupun belum campur lagi dengan kenaikan gaji minima RM1,200 pada Julai 2016
dan juga penambahbaikan 252 skim

Unknown berkata...

Saudara az,bagus.pencerahan anda dpt membantu mereka yg kurang faham.Apa2 pun hrp saudara brsabar seandainya ada kalangan kita tdk sependapat dgn anda.

Unknown berkata...

Still tk faham lg lah.klau mcm sy ni yg bru brkhidmat dlm bulan september 2015 gred 17,gaji skrg rm936.selaras 1200 jgak ke?mintak pencerahan,jgn kecam sy ��

az berkata...

Saudara syafiq rosly

Itulah saya katakan bersabarlah kita tunggu pekeliling JPA keluar, barula kita tahu kedudukan yang sebenarnya.

Apakah gaji minima RM1200 dikira dari gaji pokok atau gaji kasar.

Jika dikira dari gaji pokok adalah habuan saudara syafik, jika tidak hanya 1 KGT.

Pada 1 Julai nanti : Gaji Pokok saudara naik 1 KGT dari RM936 + RM90 = RM 1026

Gaji Pokok : RM1,026
ITP : RM300
ITKA : RM115
BSH : RM300
Gaji Kasar : RM1,741 (Jika gaji minima itu dikira gaji kasar ini saja yang saudara dapat)

Jika dikira gaji minima itu gaji pokok saudara akan perolehi pada 1 Julai 2016 seperti berikut :

Gaji Pokok : RM1,200
ITP : RM300
ITKA : RM115
BSH : RM300
Gaji Kasar : RM1,915

Maka jika gaji minima ini dikira dari gaji pokok, sauadara syafiq rosly akan ada penambahan
RM264 (RM1200 - RM936) tapi jika dikira dari gaji kasar hanya 1 KGT saja yang saudara dapat.

Unknown berkata...

saudara az boleh jadi perwakilan ceupacs ,pengetahuan beliau luas dalam perkiraan gaji dan juga dasar JPA. mmg layak untuk mewakili ceupacs.harap ianya menjadi kenyataan.

az berkata...

Saudara zul karnain

Cukuplah saya menjadi ahli biasa sahaja, kerana jika kita ada jawatan kita tak boleh nak bersuara lebih-lebih kononnya nak jaga hati orang atasan.

Jika masa akan datang biarlah Presiden ceupacs adalah dari kalangan orang bawahan jika boleh dari Kumpulan Pelaksana Sokongan 2 (Gred 26 kebawah) atau pun dari bangsa lain (maaf cakap) barulah mereka ni boleh cakap apa saja tanpa berselindung dan sentiasa memikirkan kebajikan kita semua yang kebanyakkan orang bawahan.

Terkenang zaman Siva Subramaniam, kita PA pernah mogok jika kita tak bersetuju dengan kerajaan ataupun kerajaan tidak mengikut kehendak kita.

Begitu juga zaman Dato Osman Omar, tak protokol sangat, ucapannya pun pakai belasah saja, tapi ada juga penambaikkannya, sekarang no komen........

Minta-minta penambahbaikan 252 skim ini ada perubahan kepada Skim Perkhidmatan Kewangan.
Bayangkan lah Juru Audit, Akauntan, Penguasa Kastam, Pegawai Penilaian menggunakan Klasifikasi Gred yang sama iaitu W sedangkan keempat-empat jawatan ini mempunyai kepakaran masing-masing.

Sedangkan Juru Audit, Akauntan dan Pegawai Penilaian macam Doktor juaga ada Lembaga masing-masing.

JPA boleh kelaskan seperti Guru yang ada DG, DH, DM, DS, DUF, DUG
Pernah pada Pekeliling SBPA dulu (telah dibatalkan) JPA bagi WK kepada Kastam.

Apakata diubah tangga gaji masing-masing : (contoh aje)

Penilaian : W41 kepada WP 41 dengan gaji permulaan RM2,360 sama dengan J 41
Akauntan : W41 kepada WA 41 dengan gaji permulaan RM2,260 sama dengan U 41
Juru Audit: W41 kepada WJ 41 dengan gaji permulaan RM2,260 sama dengan U 41
Kastam : W41 kepada WK 41 kekalkan RM1,925

Mohon mencadang Tuan Pengarah JPA.

az berkata...

Saudara Khairul Haizal saya faham, bukan saya bermaksud tiap-tiap bulan akan naik 1 KGT, maksud saya lebihan daripada kenaikan itu.

Contoh : Kenaikan Gaji Tahunan saya bulan April 2016

Pada Januari 2016: Gaji Pokok : RM2000

Jan 2016 : Gaji Pokok - RM2,000
Feb 2016 : Gaji Pokok - RM2,000
Mac 2016 : Gaji Pokok - RM2,000
Apr 2016 : Gaji Pokok - RM2,090 (Kenaikan biasa 1 KGT : RM90 untuk Gred 17)
Mei 2016 : Gaji Pokok - RM2,090
Jun 2016 : Gaji Pokok - RM2,090
Jul 2016 : Gaji Pokok - RM2,180 (Kenaikan najib bagi 1 KGT : RM90 untuk Gred 17)
Ogo 2016 : Gaji Pokok - RM2,180
Sep 2016 : Gaji Pokok - RM2,180
Okt 2016 : Gaji Pokok - RM2,180
Nov 2016 : Gaji Pokok - RM2,180
Dis 2016 : Gaji Pokok - RM2,180

So Saudara Khairul kita akan dapat lebihan RM90.00 mulai Julai 2016 hingga Disember 2016
iaitu selama 6 bulan kali RM90 = RM540.00

Jika tidak diberi 1 KGT pada bulan Julai 2016, apa yang kita dapat hanyalah RM500 Bantuan Khas Kewangan dan BSH sahaja yang akan naik RM120 daripada RM180 kepada RM300

So kesimpulannya pada sepanjang tahun depan kita akan dapat bukan sekali gus tapi setiap bulan lebihan RM120.00 (BSH) dan lebihan RM90.00 (1 KGT untk Gred 17)mulai Bulan Julai 2016

Ringkasannya ialah
Januari 2016 : RM500.00 (Bantuan Khas Kewangan)
Januari 2016 - Disember 2016 : RM1,440 (lebihan BSH - RM120.00 x 12 bulan)
Julai 2016 - Disember 2016 : RM540.00 (lebihan 1 KGT - RM90.00 x 6 bulan)

Jadi ada penambahan di sepanjang tahun 2016 sebanyak : RM2,480
bukan saya bermaksud setiap bulan ada kenaiakan 1 KGT

Contoh:

Jul 2016 : Gaji Pokok - RM2,180 (Kenaikan najib bagi 1 KGT : RM90 untuk Gred 17)
Ogo 2016 : Gaji Pokok - RM2,270
Sep 2016 : Gaji Pokok - RM2,360
Okt 2016 : Gaji Pokok - RM2,450
Nov 2016 : Gaji Pokok - RM2,540
Dis 2016 : Gaji Pokok - RM2,630

Saya tidak bermaksud seperti di atas, yang saya maksudkan lebihan setipap bulan RM90.00

JANGAN JADI MUNAFIK! berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
az berkata...

Berbalik kepada Gaji Permulaan RM1,200 pada 1 Julai 2016
saya cukup risau kerana kerajaan perkenalkan Jaduka Gaji Minumun - Maksimun (JGMM) dengan lain perkataan tiada tangga gaji seperti dulu:

Contoh: Gred N117 jika ikut JGMM adalah antara RM928 - RM3,375

Sekarang 1 Julai 2016
============== ============
T1 928 T1 1,200
T2 1,018 T2 1,290
T3 1,108 T3 1,380
T4 1,198 T4 1,470
T5 1,288 T5 1,560
T6 1,378 T6 1,650
T7 1,468 T7 1,740
T8 1,558 T8 1,830
T9 1,648 T9 1,920
T10 1,738 T10 2,010
T11 1,828 T11 2,100
T12 1,918 T12 2,190
T13 2,008 T13 2,280
T14 2,098 T14 2,370
T15 2,188 T15 2,460
T16 2,278 T16 2,550
T17 2,368 T17 2,640
T18 2,458 T18 2,730
T19 2,548 T19 2,820
T20 2,638 T20 2,910

Contohnya N17 dah bekerja selama 20 tahun sekarang mendapat RM2,638 tahun adakah ianya mendapat RM2,910 atau paling hampir iaitu RM2,640 (beza RM2.00) atau RM2,730 (beza RM92.00)

Sedangkan N17 yang baru bekerja 2 tahun akan mendapat perbezaan (RM182.00) : RM1,200 tolak RM1,018, jika baru bekerja setahun lagi banyak lah.

Gred H11 ikut JGMM : antara RM837 - RM2,619

Sekarang 1 Julai 2016
============== ============
T1 837 T1 1,200
T2 917 T2 1,280
T3 997 T3 1,360
T4 1,077 T4 1,440
T5 1,157 T5 1,520
T6 1,237 T6 1,600
T7 1,317 T7 1,680
T8 1,397 T8 1,760
T9 1,477 T9 1,840
T10 1,557 T10 1,920

Jika Gred H11 ini telah bekerja 4 tahun adakah ia akan mendapat perbezaan RM43.00 sedangkan yang baru kerja setahun mendapat perbezaan RM363.00

Bila teliti saja ucapan bajet nampak gaya Gred 27 ke atas hanya gigit jari saja

**** Ketiga : Menetapkan gaji permulaan terendah dalam Perkhidmatan Awam kepada 1,200 ringgit sebulan yang akan memanfaatkan 60 ribu penjawat awam;

Bersabarlah semua PA, moga-moga pekeliling yang akan keluar nanti tidak akan ada PA yang di anak tirikan.

az berkata...

Saudara kzam ada berkata

Salah kira tu bulan 11 naik rm180 sahaja kerajaan mana ada duit.

Khamis, November 12, 2015 3:33:00 PTG

================================================
kemudian saya jawab balik

Suadara kekal RM180 ke naik RM120 ke
cer cerita mana datangnya naik RM180

Khamis, November 12, 2015 7:04:00 PTG

===================================================

Saudara kzam tak baik mengata kepada kerajaan "kata kerajaan mana ada duit"
cuba semak pay slip Gaji bulan November dah ada kenaikan Imbuhan Tetap dari RM180.00 kepada RM300.00

Terimakasih Najib, Janji Mu Di Tepati
Alhamdulilah

Saudara kzam bertaubatlah.....

Unknown berkata...

Bgi yg masuk blan januari 2015 . . Mcm mne kenaikan dia . .basic rm936

Unknown berkata...

Nk tanya ni... cmane kiraan ni?? Apa maksud 6 tu??? Sefahaman aku, yg dimaksudkn ialah kenaikn gaji dgn satu KGT mengikut gred berkuatkuasa 1 Julai 2016... maknanya utk thn 2016, setiap PA akn dpt dua kali kenaikan la... satu utk KGT biasa n satu lg kenaikn KGT spt yg dibntngkn dlm bajet 2016... yg peliknya, macmna ko kira setiap KGT mengikut gred didarab dgn 6?? Apa mksud 6 tu??

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Kenaikan lebih mudah jika kerajaan membuat kenaikan gaji secara peratus mengikut kumpulan gred spt zaman Pak Lah dulu...sbg contoh utk gred 1-26 10% gred 27-38 7% dan gred 41-54 5% pasti kaedah ini lebih munasabah memandangkan gaji penjawat awam pun sudah 8 tahun tiada semakan...

Farah The Flower 🌻 berkata...

Berapa gaji basic keje kat 7e

Farah The Flower 🌻 berkata...

Berapa gaji basic keje kat 7e

critera chinta berkata...

Saya masih keliru dan tak faham..
Saya lantikan Februari 2014 dalam gred W17.
Tiada sijil kira-kira so gaji permulaan adalah RM927.00.Sekarang setelah setahun lebih,basic saya RM1024.00.Pergerakan gaji saya adalah pada bulan Januari.So Julai 2016 nanti basic saya akan jadi RM 1214.00.Hanya beza RM 14.00 dari Gaji Permulaan RM 1200.00.Sangat menyedihkan dan mendukacitakan jika gred 17 seperti saya tidak mendapat perhatian dan pelarasan sewajarnya daripada pihak kerajaan terutamanya yang baru memasuki perkhidmatan awam (maksimum 7 tahun ke bawah). Apatah lagi gaji saya hanya lebih RM 14.00 sahaja dengan gaji lantikan baru gred 11 yang pastinya begitu ketara. Perbezaan gaji, tempoh lantikan dalam perkhidmatan awam perlu diambil kira sebelum sesuatu keputusan itu dilakukan.

Unknown berkata...

Salam tuan/puan,

Diharap semua bersabar, tunggulah Pekliling Perkhidmatan berkenaan perkara ini dikeluarkan. Tidak perlulah kita mengeluarkan pelbagai teori tanpa asal usul periksa. Semakin kitarancak memberikan teori yang kita keluarkan tanpa ada asas, semakin teruk persepsi orang ramai terhadap isu ini.

Saya percaya JPA turut memgutarakan isu-isu yang tuan/puan bincangkan dan saya percaya ada juga penambahbaikan kepada semua pihak berasaskan kepada penambahbaikan gaji minimum RM1,200.

Kita doakan Pekeliling Perkhidmatan tersebut dikeluarkan secepat mungkin agar pencerahan terhadap isu ini dapat diterima.

ParagonAda berkata...

x adil la mcm ni sbb kita semua naik satu kenaikan je...

asan berkata...

Saya terasa stress kat tempat kerja.. dulu waktu masuk semua 17.. FT dan J..Kelayakan sama sijil.. poli pun poli sama.. kerja dah 10 tahun.. tiba2 depa J semua naik gred jadi J29..saya masih FT17..dulu bila lepak sama takder apa2 isu.. skrng depa perli..gurau bodoh pasal FT.. terasa beb.. ada pulak budak mentah baru masuk J17 tak cukup setahun pun lagi dah boleh mengarahkan saya pulak. senang jer depa cakap saya 29 mu 17.. betul2 malu beb..dahla kerja lebih 10tahun..orang pangkat tinggi takpayah citerla..depa mmg sllu kenakan kita..tp skrg budak kelayakan sama pun dah mula mengarah..sbb dia gred tinggi..
inilah akibatnya bila dasar yang dibuat tak dikaji sebetulnya.. masih tarah jer.. tak pikir menyeluruh..saya dah mula muak dah.. dulu kerja tip top..skrng malas..sng citer kalu hari ini ada hati nak buat kerja saya buat kalu tak saya lepak opis.. tak jawab talipon pun..kalu dulu semua orang cakap ringan tulang.. skrng semua tanya mana pi.. lama tak jumpa dah.. dulu rajin pi minum dengan geng J.. skrng beli makan kat opis atau pi dgn skim lain.. bengang asyik kena buli..
Ini semua salah sapa..JPA la..alasan apa .. J semua kelayakan sijil..FT ramai kelayakan spm.. Sapa bodoh disini..JPA la.. napa.. sapa suruh ambik budak SPM buat kerja teknikal...ramai lagi budak sjil IT dan Tek Komp yang buat kerja tak relevan kat luar tu.. napa tak ambik depa...Kebodohan sesetengah pihak dalam pengurusan JPA..terutama bahagian pengambilan dan dasar.. menyebabkan perkhidmatan PA terjejas..sila ambil iktibar dan cari jalan penyelesaian dlam masa terdekat.. bukan buat kajian bertahun2 lepas tu buat dasar macam budak sekolah.. bila dipersoal bagi alasan kekanggan kewangan..daripada buat projek tak berguna.. bagi kontrak melebihi nilai asal.. baik memperkukuh dan memperkasa perkhidmatan awam Malaysia.. supaya masa depan Malaysia dan rakyat jelata lebih cerah..

Unknown berkata...

kenapa swasta 1000 je gaji minimum dan awam 1200 gaji..sungguh tidak adil..sori nak cakap 1000 xcukup untuk sara hidup yang tinggi di malaysia ni.pekerja swasta jugak ada anak bini..sepatutnya kerajaan kena saksamakan kenaikan gaji..sbb gst dan segala cukai pekarja swasta bayar sama jer...(patut kena samakan kenaikan gaji)

Unknown berkata...

Salam tn admin... mcm mna dgn skim ft17... sy skng basic 1o68... dgn sijil skm... dgn gaji minima 1200..jd gaji basic n11 dgn ft17 sma?

Unknown berkata...

Ya tn...agak2 x releven ft d ambk dr spm... belambak lulusan sijil dn diploma kemahiran d malaysia...alih budak spm yg d ambk... btl2 bodoh la...

Unknown berkata...

Ya tn...agak2 x releven ft d ambk dr spm... belambak lulusan sijil dn diploma kemahiran d malaysia...alih budak spm yg d ambk... btl2 bodoh la...

helmi berkata...

bila pekeliling nak keluar nie..

Unknown berkata...

Sy stju 100℅

Unknown berkata...

Salam. Saya baru saje dilantik t kewang w17 universtiti malaya...adakag gred saya akan jadi w19 julai nanti

Unknown berkata...

Salam. Saya baru saje dilantik t kewang w17 universtiti malaya...adakag gred saya akan jadi w19 julai nanti

Unknown berkata...

saya pn pnjawat awam juga.officeboy je...
saya nak tanya sesuatu,saya dh berkhidmat 3thn..tapi gaji minimun sya rm1099.69 je..adakah saya layak untuk terima gaji minimum rm1200m

Unknown berkata...

saya pn pnjawat awam juga.officeboy je...
saya nak tanya sesuatu,saya dh berkhidmat 3thn..tapi gaji minimun sya rm1099.69 je..adakah saya layak untuk terima gaji minimum rm1200m