SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

06 Julai 2017

PEGAWAI PERUBATAN LANTIKAN KONTRAK BAHARU WAJIB LULUS BM

Bernama
Tarikh kemaskini: 05/07/2017



Datuk Seri Dr S.Subramaniam
PUTRAJAYA, 5 Julai (Bernama) -- Kabinet hari ini memutuskan Pegawai Perubatan Gred UD41 lantikan kontrak baharu wajib lulus Bahasa Melayu (BM) di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S.Subramaniam.

Beliau berkata perkara itu diputuskan bagi mewujudkan keseragaman dalam lantikan dan Kementerian Pendidikan akan membantu dalam mewujudkan peperiksaan BM peringkat SPM yang boleh diambil secara tunggal tanpa membabitkan subjek lain.

Dr Subramaniam menjelaskan sejak 2003, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memberi kelonggaran dan tidak mewajibkan syarat lulus BM bagi pelantikan pegawai perubatan latihan siswazah dengan kementerian kerana wujud keperluan kementerian untuk mengambil pegawai perubatan secara kontrak.

Katanya, dalam tempoh dua tahun mereka menjadi pegawai latihan, mereka perlu lulus mata pelajaran tersebut sebelum dilantik sebagai pegawai perubatan.

"Sejak beberapa hari, isu kelonggaran syarat lulus BM menimbulkan pelbagai kekeliruan. Saya ingin memperbetulkan dan menjelaskan isu itu. Satu kenyataan rasmi akan dikeluarkan oleh Timbalan Perdana Menteri.

Saya ingin menjelaskan pada 2015, Kementerian Kesihatan secara sendiri telah memutuskan bahawa lulus BM perlu menjadi syarat untuk pelantikan pegawai perubatan.

"Jadi, kami membuat permohonan itu pada Nov 2015, dan JPA balas pada awal 2016 serta meluluskan permohonan Kementerian Kesihatan bahawa semua pegawai perubatan yang akan dilantik perlu lulus Bahasa Melayu," katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah bahawa JPA telah memberi persetujuan untuk melonggarkan syarat pelantikan secara kontrak bagi jawatan Pegawai Perubatan Gred UD41 di Kementerian Kesihatan pada 23 Feb lepas.

Sabtu lalu, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi meminta Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Joseph Entulu Belaun dan Dr Subramaniam untuk memberi penjelasan berhubung kelonggaran syarat lulus Bahasa Melayu di peringkat SPM pada mesyuarat Jemaah Menteri hari ini.

Mengulas lanjut, Dr Subramaniam berkata lantikan kontrak untuk Pegawai Perubatan diperkenalkan sejak Disember 2016 berikutan kebanjiran graduan perubatan.

Beliau berkata sejak Dis 2016 sehingga sekarang, seramai 4,500 pegawai perubatan telah dilantik dan daripada jumlah itu, hanya 23 pegawai perubatan latihan siswazah bersama kementerian tidak mempunyai kelulusan dalam Bahasa Melayu atas pelbagai faktor.

"Semasa lantikan ini, kita menghadapi situasi di mana sekumpulan kecil yang tidak dapat mengikuti sistem pendidikan seperti di negara ini kerana mengikut ibu bapa bekerja di luar negara. Sistem pendidikan mereka berbeza dengan negara ini dan tidak mengambil subjek BM.

"Hari ini, Kabinet memutuskan bahawa 23 individu ini diberi peluang untuk lulus BM semasa mengikuti latihan siswazah mereka selama dua tahun," katanya.

-- BERNAMA

2 ulasan:

Unknown berkata...

Saya sangat berterimakasih banyak kepada aki wono atas bantuan dana ghaibnya dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisa mendapatkan uang sebesar 470 juta,berkat bantuan aki saya bisa melanjutkan bisnisku lagi dan saya tidak pernah menyanka kalau ini benar benar nyata karna sudah banyak paranormal yang sudah saya hubungi dan saya datangi,itu tidak pernah membawakan hasil bahkan uang saya habis dibawa lari sama mereka dan cuma aki wono saja yang membawakan hasil kalau anda mau di bantu silahkan hbg aki wono di nmr 085-320-535-559...aki wono juga bisa mengeluarkan angka togel yg di jamin 100% tembus seperti 4d 5d 6d angka dari aki betul-betul tembus karna sya udah buktikan terimakasi

Unknown berkata...

BERITA BAIK

Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk bermula?
Saya pengarah Nadira Muhammad Loans Limited,
Perkhidmatan pinjaman Nadira Muhammad adalah lesen kredit pelaburan undang-undang, kami menawarkan
Pinjaman kepada Individu dan perniagaan dan menyediakan
Perkhidmatan dan pelaburan yang boleh dipercayai untuk tahap pelanggan / calon
Dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%, dengan jumlah minimum pinjaman dari
(3000 $ / € / Rp) untuk jumlah pinjaman maksimum ($ 700 miliar $ / € / Rp) dengan
Tempoh 1 tahun hingga 25 tahun. Hubungi kami dengan syarikat
E-mail di: Nadiramuhammadloancompany@gmail.com

Misi syarikat ini adalah untuk menyediakan individu dan syarikat
Pertubuhan diri sendiri
Memenuhi keperluan mereka, berharap dan membantu meningkatkan jiwa kita
Dan komuniti mereka. Perlu pinjaman prom? Sekitar
48 jam perkhidmatan penuh untuk pelanggan kami.

Saya berharap dapat bertanya kepada anda secepat mungkin untuk bermula
Seketika, kami bersedia untuk melayani anda
Cari pinjaman yang berminat untuk mengisi borang permohonan di bawah gaji