SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

12 September 2013

ANGKASA MINTA TEMPOH BAYARAN BALIK PINJAMAN PERIBADI DIPANJANGKAN KE 15 TAHUN

Bernama
12/9/2013

PUTRAJAYA, 11 Sept (Bernama) -- Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA) meminta kerajaan menimbangkan semula tempoh bayaran balik maksimum pinjaman peribadi dari 10 tahun ke sekurang-kurangnya lima belas tahun.

Presidennya, Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata ini bagi menjaga kepentingan khususnya kakitangan awam yang terpaksa menanggung beban hutang yang tinggi setiap bulan apabila tempoh itu dipendekkan.

"Selain itu ia juga akan menjejaskan perniagaan koperasi sebagai entiti peniagaan apabila seseorang kakitangan awam itu tidak mampu untuk membuat pinjaman," katanya.

Beliau bercakap pada sidang media selepas perjumpaan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersama Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman di Pejabat Perdana Menteri di sini Rabu.

Abdul Fattah berkata 99 peratus dari dua (2) juta ahli koperasi adalah penjawat awam dan bila tempoh tersebut dipendekkan ia menjejas ahli yang tidak lagi mampu membuat pinjaman sekaligus 389 koperasi yang ada tidak boleh menjalankan perniagaan dan tidak memperolehi dividen.

Pada 5 Julai lepas, Bank Negara menetapkan tempoh maksimum bayaran balik pinjaman peribadi selama 10 tahun manakala 35 tahun bagi pembiayaan pembelian rumah untuk penjawat awam.

Langkah itu dikatakan bertujuan mengekang hutang isi rumah ketika ini yang berada pada paras 83 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

-- BERNAMA

22 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

15 tahun pun ALHAMDULILLAH :)!

Tanpa Nama berkata...

SEBAIK-BAIKNYA KITA PEJAWAT AWAM CARILAH SUMBER PENDAPATAN LAIN ELAKKAN BERHUTANG DAN MENERIMA RASUAH...NANTI AKAN JADI SATU KETAGIHAN NAK BUAT PINJAMAN...NAK BAYAR BALIK AMBIL MASA YANG LAMA...DUIT DI TANGAN SEKEJAP AJE DAPAT LEPAS TU HABIS DI BELANJAKAN.

The Red BURET berkata...

KENCING DOL HANCING...KENCING TARA BUNYI

kekasih berkata...

Seorang guru gred DG41 buat part time tuition dan freelance photographer.

Tanpa Nama berkata...

latih la diri untuk berbelanja secara berhemah dan ukur baju di badan sendiri.

selagi tak sedar diri, selagi tula takkan cukup duit gaji tu.

Tanpa Nama berkata...

Guru buat part time bagai..patut la ajar cam nk tak nak je kt kelas..puih!

Tanpa Nama berkata...

Anon8.19.......jgn salahkan cikgu. Mungkin anak tuan tu yg bengap sangat.

Tanpa Nama berkata...

Lagi panjang tempoh bayaran lagi banyak la pa buat hutang. Tak cukup lagi ke kejaan naikkan gaji? Klu tak cukup pun, cari la duit cara lain. Hari minggu dan sabtu banyakkerja bole buat utk tambah pendapatan. Jangan asyik membuta! Cikgu cthnya, bole buat tuisyen, pa lain bole jual air dan goreng pisang tepi jln, jual kek online dll. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Kena ingat, pinjaman peribadi bukan cara atasi masalah tapi tambah masalah dlm jangka asa panjang. Lagi satu, klu pendapatan tu takat tahap proton iswara, tak payah la nak belagak bawak estima. Duduk flat bawak estima atau bmw, buat orang gelak aje......

Tanpa Nama berkata...

Cikgu skrg byk kerja. balik awal tp tetap bawa balik kerja, siapkan dirumah.. sabtu pun ada sekolah ganti,aktiviti koko, kursus dll.. kekangan utk berniaga.. kalau setakat katalog avon, tuperware tu boleh la selit2.. untung x byk la.. pape pun, ukur baju di bdn sndiri.. pakai myvi @ saga blm boleh la.. nak pakai honda, toyota pun boleh, tp cukup bulan duit cukup2 la...

Tanpa Nama berkata...

Orang yg senang gaji selesa & kaya bolehlah menghadkan pinjamannya ,sepatutnya Krjaan @ BNM meletakkan kadar faedah bergantung kpd jumlah pinjaman & jangka masa mengikut Gred perjawatan dalam Perkhidmatan Awam .Contoh : Gred 1 - 40 ( Sokongan ) Golongan inilah yg memerlukan pinjaman kerana masalah kos sara hidup & keperluan semasa diperlukan .
Pinjaman bolehlah dilonggarkan Syaratnya mungkin disebbkan anak menyambung pelajaran , wang kecemasan & keperluan semasa bukan kehendak .

Tanpa Nama berkata...

apa lh benggang punya orang...kita buat pinjaman bkan untuk suka2 lh...tp untuk buat rumah atas tapak tanah sendiri...kita tak mampu nk beli rumah siap coz harga terlampau tinggi...membuat pinjaman peribadi saja dapat kita buat rumah tu pun beberapa kali buat pinjaman baru rumah nak siap....kalau tempoh tu di panjang kn ke 15 thn Alhamdulillah...lagi lama lagi bagus...tp jgan lupa kurang kn kadar faedah....

Tanpa Nama berkata...

Kepada pak Omar Osman dan ANGKASA trima kasih atas keperihatinan kalian...apa2 pun u all memahami keluhan penjawat awam...smoga Allah saja membalas nya...

Wai007 berkata...

Siapa kata PAS dan PAkatan Rakyat tidak bagus, mereka bagus. Mereka ada Anwar Ibrahim yang pernah menjadi TPM.. Banyak pengalaman beliau.. Mahkamah kata Anwar tidak bersalah.. So apa lagi jom kita undi Pas dan PR pada pilihnraya akan datang...

Soal BONUS dan pinjaman 10 tahun dibuat oleh pemimpin yang sudah terlalu lama memerintah negara. UMNO dan sekutunya. Inilah akibat jika kita sanjung orang terlalu lama. Mereka akan hilang kesedaran diri bahawa mereka sebenarnya setaraf dengan kita. Kita yang undi mereka, tapi mereka pijak kembali kepala kita.

Bila mereka nampak baik? Semasa nak dekat pilihanraya lah. Cuba tengok semasa selepas baru pilihnraya, semua keputusan menindas rakyat dihumban kepada rakyat. Macam dah terkumpul banyak sangat sampai tak mengumumkan dari jauh. Terus mendadak pengumuman. Kurang ajar mereka ni.

Dah jangan nak undi UMNO dan sekutunya lagi. Mereka ni jenis pijak kepala dan naik kepala jika menang. Cukuplah tu. Undilah PR dan PAS. Siapa kata orang Melayu Islam tidak boleh jadi PM? Tak semestinya UMNO sahaja. PErangi UMNO, kejadah buat pinjaman 10 tahun saje.

Tanpa Nama berkata...

Kena fikirkan juga kesan jgka panjang akibat drp isu2 yg byk timbul sejak election 13 lepas. Mohon BNM longgarkan syarat yg dilihat bakal meruntuhkan institusi kewgn negara pd masa akan dtg...

Tanpa Nama berkata...

Betui.cikgu2 ni byk masa terluang.cuti sekolah dh dpt gaji penuh keja tk buat.bohong la kalau bw balik keja kt rumah.hanya 3 atau 4 org saja dr 10 org cg rajin bw keja kt rumah.adavyg tiba ja hr jumaat dh tk reti ngajar dah dok teringat nk balik kg.kalau nk naik gaji naikkan sj untuk kakitangan kumpln sokongan.kerja teruk gaji ciput.

Tanpa Nama berkata...

Selesanya hidup cikgu..kerja office hour..sabtu ahad atau cuti sekolah bole buat kelas tusyen..buat kerja lain lg...pikir2la yg kerja shift mcm doktor atau nurse..bila plak nak buat kerja lain???

Tanpa Nama berkata...

Mak hg pundek

Glory Chilly berkata...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

Maklumat peminjam:

Nama Penuh: _______________
Negara: __________________
Jantina: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor Telefon: ________
Puan Glory

Fatma Fatma berkata...

BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
Feyilfatma Nama saya, tinggal di malaysia, saya adalah seorang Muslim yang taat saya mahu menggunakan
Media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana mereka everywhere.Few bulan lalu, saya adalah dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. Saya tidak berputus asa sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan theresa yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar $ 57,000 dalam masa 24 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat ansuran pertama saya amaran 2 jam selepas saya digunakan. Saya menggalakkan rakan-rakan malaysia yang memerlukan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui: theresaloancompany@gmail.com
Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: feyzilfatma@gmail.com

Matilda Blake berkata...

Adakah Anda Memerlukan kewangan pinjaman segera?
* Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman adalah bayaran fleksibel dan bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Kami menawarkan balasan awal kurang dari 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat amanah berlesen yang dibenarkan dan dibenarkan
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat lanjut Soalan dan borang permohonan pinjaman Hubungi kami melalui

e-mail: matildablakeloanfirm@gmail.com
Dr Matilda Blake
Pemilik dan Pengasas
Matilda Blake Firma Pinjaman

merit hope berkata...

Hello am Puan, Merit Hope, pinjaman pemberi pinjaman yang sah dan boleh dipercayai untuk pinjaman
dalam terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami pada kadar faedah 2%. daripada
USD $ 12,000 kepada $ 8000000, euro dan pound sahaja. Saya memberikan pinjaman perniagaan,
Pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil-bil. jika awak
perlu loana yang
anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
Dalam: (hopeofgloryprayerhome@gmail.com)
Tuhan merahmati kamu.
Yang ikhlas,
Puan: merit Hope
E-mel: (hopeofgloryprayerhome@gmail.com)

Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: (hopeofgloryprayerhome@gmail.com)

Sulis Susanti berkata...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman