SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

20 September 2013

UJIAN FIZIKAL DAN BMI PEGAWAI BERUNIFORM UNTUK JAGA IMEJ JABATAN - PENGERUSI SPA

Bernama
19/9/2013




 PUTRAJAYA, 19 Sept (Bernama) -- Syarat mewajibkan ujian fizikal dan Indeks Jisim Badan (BMI) untuk kenaikan pangkat pegawai beruniform harus diterima secara positif kerana ia mencerminkan imej keseluruhan jabatan, kata Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).
Tan Sri Mahmood Adam berkata SPA bukan sahaja memberi peluang kepada calon kenaikan pangkat secara lantikan (KPSL) tetapi pada masa sama memberi pertimbangan sewajarnya untuk semua calon.

"Ujian fizikal untuk jawatan Pegawai Penguatkuasa Gred N41 telah berlangsung dari 8 Sept hingga hari ini (19 Sept) melibatkan 18 pusat ujian di seluruh negara.

"Sejumlah 40,125 permohonan diterima dalam urusan pengambilan Pegawai Penguatkuasa Gred N41 bagi mengisi 16 kekosongan jawatan di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan 22 jawatan di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar di SPA di sini Khamis selepas menghadiri mesyuarat membincangkan kenyataan Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman semalam yang meminta SPA melonggarkan syarat ujian kenaikan pangkat secara lantikan untuk pegawai badan beruniform di sini Khamis.

Mahmood berkata daripada jumlah keseluruhan permohonan itu, hanya 12,129 calon layak mengikuti tapisan untuk dipanggil menghadiri ujian fizikal dan pancaindera (ujian mengenalpasti sama ada calon rabun warna dan pendengaran).

Calon yang berjaya akan ke peringkat temuduga yang diadakan sehari selepas ujian berkenaan, katanya.

Akhbar semalam melaporkan kenyataan Omar bahawa SPA tidak seharusnya membebankan calon berkelayakan tinggi dari segi pengalaman dan cara bertugas, dan pelaksanaan syarat wajib menduduki ujian BMI yang dikuatkuasa SPA sejak tiga tahun lalu dilihat seolah menyekat calon dinaikkan pangkat dan menikmati elaun pencen lebih bagus.

Mahmood berkata calon KPSL juga diberi pengecualian ujian penglihatan, kecergasan dan kelonggaran syarat ujian BMI iaitu ketetapan antara 19 hingga 20 BMI berbanding calon lain yang disyaratkan mempunyai BMI antara 19 hingga 26.

"Tiada tapisan bidang pengajian atau Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) dikenakan kepada calon KPSL itu berbanding 9,963 calon lantikan terus yang dipanggil untuk menghadiri ujian sama (ujian fizikal dan pancaindera)," katanya.

Beliau berkata SPA sentiasa bersikap terbuka dan jika ada calon yang tidak boleh menghadiri temuduga atas sebab yang tidak dapat dielakkan, mereka boleh menghubungi SPA untuk memohon pertukaran tarikh yang sesuai sama ada pada waktu malam atau hujung minggu.

Sementara itu, Omar yang turut hadir pada sidang akhbar itu berkata beliau berharap SPA akan mempertimbangkan untuk melonggarkan syarat ujian kepada calon yang sedang berkhidmat dengan memberi peluang kedua dan ketiga sekiranya ujian pertama gagal dan mengambil kira tempoh perkhidmatan mereka.



-- BERNAMA

91 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PENGERUSI SPA DULU KENA BUAT....SEBAB DIA BOS SEGALA PA.

Tanpa Nama berkata...

Patut telah lama dilaksanakan dari dulu lagi. Sila percepatkan. Banyak org naik pangkat tidak melepasi BMI. Tidak adil kepada anggota-anggota yang lebih sihat dan cergas. Macam mana hendak mendapatkan kepercayaan rakyat jika yang banyak paku-paku gemuk pendek. Bomba byk KB 22 gemuk-gemuk (yang mmg layak tidak perlu dipertikaikan ). Tak yah pegi Jabatan lain. Kot fungsi KB 22 ini mengarah, mamantau saja, tak perlu cergas kot. Ujian UKJK byk tipu.Byk anggota2 yang layak tidak berpuas hati. Minta maaf jika terasa. Tapi kenyataan mmg pahit mahu telan.

Tanpa Nama berkata...

Salam..betul tue, pengerusi SPA dan sekutunya kena melalui ujian BMI, ujian kecergasan, berlari 6 pusingan padang dalam masa 14 minit, bumping 30 kali, lari100 meter dalam masa 10 saat mcm Ben Johson, Carl Lewis, merentas desa dalam masa 20 minit, akhir sekali ujian penglihatan dan pendengaran mcm komando (penembak tepat), lulus semua tue pegi pulak ujian bertulis mcm PTD, English 911/ standard English UK, lepas tue Temuduga kena pakai kabel Tan Sri, Dato', MB, PM, TPM, KSU,KPPA,KSN, baru anda semua layak menjawat jawatan tersebut, mcm pegawai tadbir negeri spt johor,kedah..mana penjawat awam yg badan gemuk,gempal tak melepasi BMI, kena masuk program bigger loser dulu kasi badan kurus melengkung dulu, walaupun tak ada pengalaman kerja, yg boleh menjana ekonomi negara tak pa janji dpt kerja dulu, kerajaan nak lingkup dia punya pasal, janji gaji jalan, tiap bulan cucuk dinding, janji ada, lepas dapat kerja perhabiskan duit kerjaan, lantak pergi kursus, taklimat,seminar setiap bulan, sebab bebal-bodoh tak ada pengalaman kerja..inilah yg di kehendaki kerajaan, pada awalnya kerajaan menggalakkan penjawat awam sambung berlajar, lepas tue tak ada pengambilan bagi penjawat yg dah habis berlajar, kena pulak katanya ikut syarat freshi, punya bodoh betul punya pengurusan-pentadbiran, kami bukan kisah sgt semua tue, tapi kesian kat kerajaan sebab penjawat awam yg herpengalaman serta pakar menyumbang kepakaran mereka kepada kerajaan pakatan rakyat..mereka semua nie specialist, berani ke hadapan dan dapat menjangkan sesautu yg akan berlaku, itulah kelebihan penjawar awam yg berpuluh tahun pengalaman.. nantikan kami PRU-14 NIE..

Tanpa Nama berkata...

Sebut bab pengambilan anggota PA baru, buat saya sgt sedih dan kesal apabila kedengaran isu2 penyelewengan. Masa kan tidak ada calon yg layak dinafikan hak kerana hendak memberi laluan kpd calon dari kalangan suku sakat yg sebenarnya tidak layak pun. Ada yg terang-terangan gagal sesi ujian fizikal dan disingkir dari ujian seterusnya tetapi disebabkan pengaruh 'kabel' yg kuat calon tak layak ini telah dilayakkan. Senario ini sering berlaku semasa pemilihan utk jawatan pasukan beruniform. KENAPA PAK OMAR TAK TEGAS DGN GEJALA PENIPUAN YG MERUGIKAN INI? JGN MARAH JIKA MUTU PERKHIDMATAN PEGAWAI AWAM TERUK KERANA ADA YG MEMANG TAK LAYAK DIAMBIL JUGA.

Tanpa Nama berkata...

PTD-PTD SEMUANYA BONGNGOK..DIA RASA BIJAK-PANDAI, RUPANYA BONGNGOKKK..!!!!

Tanpa Nama berkata...

Ini semuanya kerja nak menyusahkan penjawat awam yg berpengalaman kerja.. tak masuk akal langsung.. kerja kena pakai kebijaksanaan akal fikiran, bukannya pakai kepala lutut.. tak faham aku.. spa, spa, apalah nak jadi..!!!

Tanpa Nama berkata...

bila nak serap pekerja berstatus kontrak untuk jawatan tetap...!!!

Tanpa Nama berkata...


ManKEY Men said :

huhuuuhuuuuuu...ni kene habak dgan KAK MAH ni, suruh dia keluarkan arahan agar PA ni tidak dibenarkan cuti selama setahun...kene kerja utnk menjanakan pendapatan negara, PA asyik berblog aje yg dia orang tau..baru ada akal nanti....kene ingat bahawa KAK MAH berkuasa lah, kuasa melebihi power ranger lagi tu, tu belum dia gabung dengan ultraman lagi tu, lagi berganda power tu, tu belum lagi tambah power thundercat tu, kalau tambah power tu, mau kencing berlari tu...ada KAK MAH kisah...!!!!

Tanpa Nama berkata...

Elok le tu buat latihan lasak sikit kuruskan pegawai yang gemuk-gemuk tu...terutama latihan bergayut kat palang besi macam Mankey man AKA BERUK MAK YEH.....

Tanpa Nama berkata...

BUKAN PTD JEA BONGNGOK, CIKGU-CIKGI PUN SAMA, LAGI TERUK ADALAH DGN KES-KES GANGGUAN SEKSUAL KE ATAS PELAJAR, CIKGU-CIKGU GILA SEKS..APE NAK JADI DA, HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI..

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Man said :

KAK MAH ckp dia punye BMI pun lebih kurang 36....ada KAK MAH kisah...!!!!!! kepada PA jgn sibuk pasal KAK MAH punye BMI....KAK MAH bos korang kuli...harap maklum

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Men said :

buta huruf atau buta warna apa ko ni...ade ke aku disamakan mankey = monkey = beruk mak kau aje....suka hati bapak kandung mak tiri laki sebelah datuk dan nenek mak ko aje lah, bangang dan bengong tak habis habis supa kambing gurun daaaa....huhuuuhuuuuuu...ni kene habak dgan KAK MAH ni, suruh dia keluarkan arahan agar PA ni tidak dibenarkan cuti selama setahun...kene kerja utnk menjanakan pendapatan negara, PA asyik berblog aje yg dia orang tau..baru ada akal nanti....kene ingat bahawa KAK MAH berkuasa lah, kuasa melebihi power ranger lagi tu, tu belum dia gabung dengan ultraman lagi tu, tak pun gabung dgn superman...jadi lah tajuk indontu AKU BUKAN LAH SUPERMAN....lagi berganda power tu...ada KAK MAH kisah...!!!!...dan KAK MAH tidak pernah kisah pun dgn PA...jadik dok lah diam diam gigit kuku tangan...habis kuku tangan...gigit kuku kaki pulak....huhuuhuuuuuuuu

Tanpa Nama berkata...

STATUS BERKHIDMAT / KPSL

1)GRED 17-26
KUMPULAN 1 : BERIJAZAH
KUMPULAN 2 : BERIJAZAH DAN LULUS
KPSL UNTUK MEMASUKI GRED 27

2)GRED 27-38
KUMPULAN 3 : BERIJAZAH
KUMPULAN 4 : BERIJAZAH DAN LULUS
KPSL UNTUK MEMASUKI GRED 41
KUMPULAN 5 : KPSL DAN LULUS
UNTUK MEMASUKI GRED 41

Jika dilihat 5 kumpulan di atas hanya dua kumpulan mendapat pembelaan daripada pihak SPA iaitu kumpulan 4 dan 5.
Syarat untuk memasuki gred N41 ialah berijazah atau lulus KPSL.
Jika ditinjau para pegawai yang sedang berkhidmat / KPSL mempunyai pengalaman kerja dan umur melebihi 40 tahun. Alangkah bertuahnya bagi mereka yang berada di kumpulan 4 dan 5 kerana mendapat pengecualian dari ujian mata dan BMI 19-30.
Adakah logik bagi pegawai yang berkhidmat selama 25 tahun dan berumur 40 tahun ke atas dari kumpulan 1,2 dan 3 menjalani ujian kecerdasan seperti larian 2.4km, lari ulang alik 4x10m 11 saat, lompat jauh berdiri 215cm.
Adilkah pihak SPA mengenakan syarat tersebut kepada kumpulan 1,2 dan 3. Mohon kerjasama dan keprihatinan pihak berkaitan mengambil tindakan sewajarnya terhadap kumpulan tersebut.

PTD Cerdik berkata...

siapa tak suka dan membantah arahan kerajaan BN dan SPA maka diminta duduk dalam hutan

Rakyat Didahulukan, Pencapaian diutamakan

Tanpa Nama berkata...

cerdiknye jawapan.....patutlah dengan tagline dia tu.....KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH.....

PTA/PTD berkata...

SETUJU.
SEPATUTNYA JUGA KERAJAAN KENA BUAT UNDANG-UNDANG AGAR SIAPA YG NAK DILANTIK UNTUK JAWATAN PENGERUSI SPA PUN KENA UJIAN LASAKMACAM JAWATAN LAIN.

BADAN PENEGRUSI SPA PUN MONTEL,BULAT.

Tanpa Nama berkata...

Menurut sumber : Terbaru budget 2014, di mana tiada keistimewaan bagi 1.42 juta penjawat awam, hanya mendapat bantuan sekolah diberikan sebanyak RM500 pada akhir tahun naik persekolahan, itu telah di kira bonus cukup RM1000 dicampur bantuan raya tempohari bulan dulu, skim baru diperkenalkan tidak menguntungkan gred bawahan iaitu gred R1-N32 tetapi menguntungkan gred 41 ke atas, ada sedikit penambahan elaun tetap perumahan, tapi tiada perubahan bagi elaun cola, elaun khidmat awam, elaun kritikal, elaun kerja luar, elaun keraian, BITK, elaun perjalanan, lojing, overtime dsbnya.. tiada kenaikan gaji, tempoh kenaikan pangkat KUP masih 13 tahun, tiada kenaikan pangkat bagi penjawat awam yg memiliki ijazah dan master bagi tempoh lama berkhidmat, skim transformasi tiada anjakan gaji serta pangkat serta akhir sekali pemilikan rumah mampu milik bagi penjawat awam masih di takuk lama, harga rumah dianggarkan RM180 ribu- 300 ribu, kini kos sara hidup akan meningkat naik pada awal bulan Oktober nie (bulan 10) dgn kenaikan harga minyak RON 95 -20 sen, Diesel-20 sen dan RON 97-15 sen, kenaikan segala bentuk barangan dan perkhidmatan akan naik mendadak.. bajet 2014 juga akan memperlihatkan kenaikkan segala jenis cukai eksais dsbnya, yg terhimpitnya adalah penjawat awam gred R1-N32 yg kini dalam kesempitan hidup..

Tanpa Nama berkata...

Kroni kerajaan, perkara ini berlaku bagi kerajaan negeri spt johor, kedah , di mana pegawai-pegawai tadbir yg dilantik berdasarkan kaum-kerabat, anak beranak, saudara-mara dan kroni, di mana sekiranya bapak berpangkat besar anaknya akan menjawat jawatan di dalam kerajaan negeri, khususnya pegawai tadbir negeri, manakala anak-anak org kebanyakkan dinafikan haknya walaupun mempunyai kelulusan yg baik, begitu kakitangan golongan bawahan yg mempunyai kelulusan ijazah dan master serta mempunyai pengalaman belasan tahun dinafikan untuk menjawat tersebut malah temuduga tersebut hanya syarat saja untuk menutup mata kakitangan tersebut, perlantikan berdasarkan kroni itulah menyebabkab kerajaan johor, kedah negeri mengalami defesit kewangan negeri, kebanyakkan mereka yg dilantik tiada mempunyai pengalaman kerja yg luas, lemah daya permikiran, berfikiran masih kebudak-budakan, kurang matang, tidak hersungguh-sungguh serta ilmu yg kurang dalam sesuatu jabatan, sebab itulah kami tidak berapa berminat menyokong kerajaan sedia ada.. Di dalam organisasi anda berapa ramaikah yg mereka berpendapatan tinggi bermaksud gaji melebihi RM 7,000 sebulan, itulah yg dikatakan berpendapatan tinggi, adakah rakyat akan dpt mencapai berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 seperti yang diwar-warkan oleh kerajaan, kenaikan harga barangan kini telah membebankan seluruh rakyat malaysia kecuali mereka yg berpendapatan tinggi seta berpendapatan serderhana tinggi. Kenaikan harga barang kini naik sehari demi sehari, barangan keperluan spt beras, gula, susu tin, susu bayi, bawang besar dan kecil, ikan, daging, telur, sayuran,tepung gandum, susu tepung, tepung gandum, serbuk kopi-teh, majerin, gas dapur, minyak masak, dan paling teruk kenaikan harga ayam, ini adalah keperluan rutin harian yg diperlukan oleh seisi keluarga untuk keseimbangan kesihatan, kalau sesiapa nak boikot, dia boikotlah seorang diri , tak masuk akal, tak payah isi gula minum kopi-teh, tak payah isi santan masak rendang, itu belum lagi di kira keperluan harian untuk berkerja spt minyak kereta-motor, tol, bayaran parking kereta, tambang bas-teksi, keperluan pakaian dsbnya.. Begitu juga dengan kenaikan harga kereta nasional spt myve, pesona, inspira, preve, viva, suprima S, Bagi perjawatan Turus, Jusa, Gred 41-54, PM, TPM, YB, Menteri, bagi mereka tiada masalah kerana mereka tergolong di dalam yg berpendapatan tinggi, bagaimana pula mereka yg gred R1-32, berpendapatan rendah serta rakyat jelata yg bertungkus-lumus menampung keluarga yg sekian hari harga barangan keperluan semakin naik, tiada turunya, jadi fikir-fikirkanlah..inilah natijahnya jikalau urus tadbir negara, negeri tidak di urus dengan cara yang berlandaskan Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW..

JEJAK SANG PENDITA berkata...

Airmata!!..
kelopak natijah rindu
kapan harus menunggu??

setiap hening, ku panggil duhai pendita The Red Buret
walau hanya bayang, walau tampak berbalam

yang satu masa teman karib mu!!..
yang satu ketika sahabat cita mu!!..

jiwa bersalut duka
hari-hari berduri luka
langkah sumbang sadung
gelincir dampar saling memaling
sendu bersulam alam
mengerti kah kalian??

tinggalkan bersama sengsara
Kenapa biarkan mereka berteman durja??

.. yang menyeksakan
.. yang mengguriskan
.. yang menggusarkan
Seolah tiada hujung..

Agung sakti harapan ini
Gunung tinggi penantian ini
Tersadung kaki tergolek DOG..
..tak terbangunkan lagi..

Tanpa Nama berkata...

Apa kau merepek syaitan..

Tanpa Nama berkata...

ini bukan tahap kefahamang mu ni. mu otak udang, lembab.

Tanpa Nama berkata...

kalu bodo....dok diam2 sudahlah....

The Red BURET berkata...

HEHEHEEEEEEEEEEEEHHEEEEE.........

DAH MCM P.RAMLEE DOK CARI SANG PENDITA DLM CERITA LABU LABI......

APA APA PUN JEJAK SANG PENDITA.....

TERBAIK BEB.....

TUNGGUUUUUUUUUUUUUU.....

TUNGGU KELUARAN TERKINI SPECIAL EDITION TRB........

YG MEMBENCI AKAN BERTAMBAH BENCI....

YG SUKA AKAN BERTAMBAH TAMBAH SUKA.........

WAIT AND SEE.........

HEHHEHHEEEEEEEEEEEEEEHHEHE.......

The Red Buret@D'Janggo berkata...


AMCM TAGLINE BARU KAWE........

MINTA PENDAPAT SIKIT SAHABAT SAHABAT.....

TGH SERVEY.....

PERNAH KE TGK FILEM D'JANGGO BOH BOH....

MINTA KOMEN AND ADJUST SIKIT BOHHHH....

JEJAK SANG PENDITA berkata...

sahabat..TRB@D'janggo..

biarkan mereka gembira
seolah2 mereka tidak akan melalui episod duka

biarkan mereka ketawa
seolah2 mereka takkan pernah terluka

biarkan mereka mengutuk dan menghina
seolah2 mereka sempurna

biarkan mereka mengeji
seolah2 mereka takkan pernah diuji!!..

The Red Buret@D'Janggo berkata...


PEHHHHH....

MENDALAM BETUL MAKSUD TUAN JEJAK SANG PENDITA....

TABIK SAMO TUAN....

MCM D'JANGO....

SIAPA YG AKAN KENE DAN SIAPA PULAK YG AKAN TERKENE......

TUNGGUUUUUUUUUUUUUU.....

SPECIAL EDITON AKAN MAIIIIII......

TUNGGU MASA DAN KETIKA AJO.....

Tanpa Nama berkata...

elok la tu ..memang nampak semak je tengok PA yang badan peti ais 2 pintu terkedek2 jalan...dah la gemok..busuk pulak tu..kalau yang laki2 tu asyik dok kedai mamak time kerja..yang pompuan kalau rehat hari jumaat macam bison je jalan2 kat supermarket dengan tag nama kat tengkok tu..

so belajar2 la turun berat badan tu ye...

Tanpa Nama berkata...

BMI ini sebenarnya subjektif. sebagai contoh, sekiranya seseorang itu mempunyai ketinggian 170cm, dia mesti mempunyai berat antara 57kg - 70kg untuk diiktiraf sebagai "ideal". sekiranya kurang dari itu, dia dianggap kurang berat/kurus kering, manakala kalau terlebih dianggap "over weight" atau terlebih berat.

masalah di sini, angka tersebut adalah subjektif. ada yang kononnya mempunyai BMI "ideal" tetapi semput, tak larat berlari jauh, malah langsung tidak aktif bersukan. ada juga yang mempunyai penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, kolesterol tinggi dan sebagainya.

aku pernah tengok seorang penjawat awam sedang berkhidmat yang sekiranya anda lihat badannya macam tong dram dan pastinya BMI dia melebihi >30 (obesiti). tapi dia aktif bersukan! dia mampu menamatkan larian 2.4km walaupun terlebih masa (hampir 20 minit kot), tapi sekurang-kurangnya dia tak berhenti sekerat jalan. dia juga bermain badminton, futsal dan sebagainya.

jadi di sini, adakah dia dianggap sebagai "tidak sihat" ataupun "mempunyai berat badan yang TIDAK IDEAL"? walhal dia aktif bersukan?

BMI adalah subjektif. SPA ni makin hari makin merepek. beberapa tahun dahulu kakitangan sedang berkhidmat dikecualikan dari ujian fizikal, peperiksaan, pac dan sebagainya yang perlu dilalui oleh pemohon kerja baru. tapi sekarang dah takda beza kakitangan sedang berkhidmat dengan graduan baru.

sekarang ni pula BMI diselaraskan dimana KPSL kena ikut julat 19-24. sudahlah yang sedang berkhidmat pun diukur dengan julat sebegitu, yang KPSL pun sama.

jadi apa bezanya KPSL/sedang berkhidmat dengan fresh graduate?

selagi SPA/JPA diterajui oleh golongan bodoh, selagi tula benda mengarut sebegini akan berterusan dari hari ke hari dan semakin hari semakin parah.

The Red Buret@D'Janggo berkata...


SOKONG TUAN DI ATAS....

TU LA NAME NYE....POLITIKUS TUAN...BILA SEMUA PERKARA DAH DIPOLITIK KAN...INI LAH JADINYE...BILA ORG BANGANG@BENGGONG@TOLOL YG MEMERINTAH NI LAH JADI NYE...BATAK BETUL....

HARAP SIJIL DIPLOMA AND IJAZAH PANJANG BERJELA....TAPI BANGANG TAK SUDAH SUDAH....

NI LAH AKIBATNYE....BILA DEPA DATANG LAWAT BILA HULUK TGN HABIS TGN DICIUMNYE....KALAU BOLEH KAKI PUN DEPA NAK CIUM....

NAK KIPAS PUN TGK KEADAAN LAH....

SOKONG TUAN DI ATAS TEN PLUS TEN....

TABIK TUAN...

Tanpa Nama berkata...

BMI adalah subjektif. SPA ni makin hari makin merepek. beberapa tahun dahulu kakitangan sedang berkhidmat dikecualikan dari ujian fizikal, peperiksaan, pac dan sebagainya yang perlu dilalui oleh pemohon kerja baru. tapi sekarang dah takda beza kakitangan sedang berkhidmat dengan graduan baru.

SPA skg semakin hilang arah serta hala tuju, tidak dpt membezakan antara intan dan kaca, penjawat awam yg sedang berkhidmat di ibaratkan sebagai intan yg tiada nilainya, inilah kebodohan dan ketidakpedulian pihak-pihak atasan khususnya SPA,.. betullah kata anwar ibrahim ketidakpedulian kerajaan kepada rakyat.. akhir sekali mcmana rupanya sekiranya pengerusi SPA di ajak berlari sejauh 2.4 km atau 6 pusingan padang, sekarang nie.. ada berani..!!!!!

Tanpa Nama berkata...


JEJAK SANG PENDITA berkata...

sahabat..TRB@D'janggo..

biarkan mereka gembira
seolah2 mereka tidak akan melalui episod duka

biarkan mereka ketawa
seolah2 mereka takkan pernah terluka

biarkan mereka mengutuk dan menghina
seolah2 mereka sempurna

biarkan mereka mengeji
seolah2 mereka takkan pernah diuji!!..

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

FALSAFAH........

Tanpa Nama berkata...

nk ngeluh pun xguna. top mgmt spa nih dipilih oleh YDPA atas 'nasihat' PM. pm kita sape? & yg pling penting, nape dok undi lg? wakakaka.

padan muke kita sume! undi ler lg!!

The Red Buret@D'Janggo berkata...


KITA MAU QUALITY ATAU KUANTITI.....

SOALAN : ANDA MAU BMI MELEBIHI HAD MUATAN TAPI MANTAP DARI SEGI PENGURUSAN KERJA....OR ANDA MAU BMI CANTIK TAPI KERJA ASYIK MENGULAR,BLOGER, DLL YG TAK BAIK...

TOLONG BAGI JAWAPAN...

Tanpa Nama berkata...


ManKEY Men said :

maklumat dari sumber KAK MAH...menyatakan bahawa mereka ke new york dua dlm satu....termasuk pg shopping hujung tahun sekali....jadi jgn nak mimpi dan berangan angan lah nak tu dan ini masa bajet nanti....untuk PA kerja macam biasa...tingkatkan produktiviti bagi menjana pendapatan negara...PA dah boleh gigit kuku tangan dari sekarng, habis kuku tangan gigit pulak kuku kaki ok....ada KAK MAH kisahhh...!!!!!!!!!!!! GET LOST PA

Tanpa Nama berkata...

pemikiran rendah saja yg nk mintak2 kelonggaran BMI dan syarat seumpamanya..atas dasar apa?? kesian?? ingat Pak Omar, ini penguatkuasaan..bukan kerja bukak buka tutup file, atau potostat dokumen pegawai atau update buku perkhidmatan..akai kepala lutut..nk mintak kelonggaran dan timbang rasa biar bertempat.

Tanpa Nama berkata...

TEMPAT TU KAT MANA, BOLEH BAGI TAU.

Wai007 berkata...

Tak habis-habis menindas PA

Wai007 berkata...

Tanpa Nama berkata...
BMI adalah subjektif. SPA ni makin hari makin merepek. beberapa tahun dahulu kakitangan sedang berkhidmat dikecualikan dari ujian fizikal, peperiksaan, pac dan sebagainya yang perlu dilalui oleh pemohon kerja baru. tapi sekarang dah takda beza kakitangan sedang berkhidmat dengan graduan baru.

SPA skg semakin hilang arah serta hala tuju, tidak dpt membezakan antara intan dan kaca, penjawat awam yg sedang berkhidmat di ibaratkan sebagai intan yg tiada nilainya, inilah kebodohan dan ketidakpedulian pihak-pihak atasan khususnya SPA,.. betullah kata anwar ibrahim ketidakpedulian kerajaan kepada rakyat.. akhir sekali mcmana rupanya sekiranya pengerusi SPA di ajak berlari sejauh 2.4 km atau 6 pusingan padang, sekarang nie.. ada berani..!!!!!

Ahad, September 22, 2013 2:33:00 PG

............

Inilah padahnya mendengar kata PTD-PTD muda yang lidah bercabang.. PTD-PTD tua di SPA pula angguk kepala pada PTD muda kononnya idea baru... Patutnya PTD tua fikirlah tentang org tua pegawai beruniform..

BMI PM dan TPM berapa? BMI Ketua Pengarah SPA berapa? Tu nak dengar dulu. Jangan pandai cakap sahaja, cakap pun tak serupa bikin.. Bikin panas..

The Red BURET@D'Janggo berkata...

HAHHAHAAAHAHHAAAAA........

SOKONG PENDAPAT TUAN......

PAKU DULANG PAKU SERPIH..
MENGATA ORG DIA ORG YG LEBIH BMI.....

HEHEHEEEEHEHHEE.......

Tanpa Nama berkata...

Saya pun gemuk jgk la..tapi tinggi 189cm..berlari boleh,main futsal boleh,mata tak rabun,makan pun boleh..tapi tekan tubi je tak boleh..dulu ujian fizikal suma lepas kecuali tekan tubi...takkanla boleh tak layak...dari flower taik ayam..

The Red BURET@D'Janggo berkata...


KASI ADJUST DULU BMI KAPLA KAPLA TU DULU WEIII...

BARU BOLEH SEMBANG PASAL BMI TU.....

KAPLA KAPLA PUN GEMOK GEDABAK LAGI MAU SEMBANG PASAI BMI KAA.....

HEHHEHEHEEEEE.....

MCM MCM RAGAM.....

ANGGUK ANGGUK NGELENG NGELENG.....

Tanpa Nama berkata...

http://www.beritaterkini.my/kenaikan-gaji-baru-2013-2014?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+beritasemasa%2FPCgr+(Berita+Semasa+Online+%7C+Berita+Harian+Terkini+Utusan+Malaysia)

Tanpa Nama berkata...

NMI buka perkara baru. siapa yang nak naik gred, bukan setakat lulus KPSL tapi kena lulus BMI juga. Dah syarat macam tu, kenapa pertikai? Kalau tak lulus BMI, anda memang tidak layak..

Tanpa Nama berkata...

AKU PINJAM KATA JEJAK SANG PENDITA.....BIARKAN......

Tanpa Nama berkata...

Aku badan sedang-sedang dan sedang berkhidmat, dulu aku mohon penguasa bila ujian BMI katanya aku tak cukup berat, tinggi dah o.kea, skg aku pegi lagi ujian BMI, katanya pulak berat badan aku lebih berat sikit jea, jadi aku tak layak..aku tak tau serta pelik, mana satu betul, dah jogging dah jogging dah, last aku rasa butoohhh..!!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
BUKAN PTD JEA BONGNGOK, CIKGU-CIKGI PUN SAMA, LAGI TERUK ADALAH DGN KES-KES GANGGUAN SEKSUAL KE ATAS PELAJAR, CIKGU-CIKGU GILA SEKS..APE NAK JADI DA, HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI..

Jumaat, September 20, 2013 6:56:00 PTG------------------------------------------kamu dah terlepas cakap menggangap golongan cikgu-cikgu gila seks..aku nasihatkan kamu buat pernytaan maaf secara terbuka dlm blog ni kepada cikgu-cikgu. itu sahaja nasihat aku utnuk kamu selepas mlm ini, untuk kamu hidup aman tenteram dlm segala urusan kamu dan keluarga kamu. Percaya la ckp aku, sbb aku pernah terlpas ckp mcm kamu..tak payah citer byk, kamu buat apa yg aku nasihatkan..nytakan keihklasan kamu kerana Allah Ta'ala.

Tanpa Nama berkata...

zaman sekarang dah takda PEMIMPIN. yang ada KETUA. sebab tu mereka kerjanya hanya mengarah, buat keputusan itu ini, suruh orang itu ini, tapi mereka sendiri tak menunjukkan contoh.

sebab tu mereka ini pandai menetapkan itu ini, tapi mereka sendiri tak layak kalau mengikut ketetapan yang mereka buat. contoh paling senang seperti BMI inilah. suruh penjawat awam mempunyai tubuh badan yang mengikut julat, tapi mereka yang dipanggil KETUA ini semuanya boroi, tak cergas, cakap pun terketar-ketar.

memalukan diri sendiri saja.

Tanpa Nama berkata...

여기서 JSP 및 TRB
JSP = JEJAK SANG PENDITA
TRB = THE RED BURET

Tanpa Nama berkata...

Aku yang dulu

bukanlah yang sekarang

dulu ku slim aja

sekarang gemuk pula

bila dah berusia

banyak pula timbul syaratnya.........

Tanpa Nama berkata...

Bagus ulasan anda...correction utk kpsl julat 19-30...soalan apa bezanya sedang berkhidmat dengan fresh gradute sgt bagus!!! Hampir 4 temuduga saya pergi dilihat saya paling tua...tanye calon freshie ni...x nmpk pn kpsl...terbaru pemilihan dimelaka...mengulas kenyataan statistik tan sri, utk gred 41 penguatkuasa jpj/kppdnk...40 ribu lebih mohon...terlepas tapisan 12 ribu lebih...sy tergolong 12 ribu lebih yg dh ditapis...bila dtg hampir 50 % tak mai...dlm 80 org sy plg tua...sy dtg pasal memenuhi ketiga2 kriteria pemilihan penguatkuasa 41...1..ijazah...2. Ijazah..3. Bekas asp pdrm or kapten atm setaraf..
Namun 10 minit dh boleh balik pasal bmi lebih 2 point...die nak 26 maksimum...yg tinggal majoriti kaum hawa freshie n adam freshie dlm x smpi 10 org...semua adam keding2...hawa of cozlah...depa bukan berat sgt...belum ujian ke 2 dlm pemeriksaan fizikal yskni penglihatan pendengaran dan seterusnya kawad dsbg...kalau lulus fizikal barlah ujian kecergasan lari 2.4km selama 14 mint...tekan tubi 30...seat up 30...lompat 2meter...
Kt sini sy kesal dgn kriteria pemilihan dan kaedah ujian...bmi tak akan berkurang jika usia meningkat...begitu juga kecergasan kian mundur...sepatutnya yg lebih pakar dlm sains sukan menjadi agen pelaksana dgn pengukuran kecergasan...dahulu semasa berkhidmar hasil ujian kecergasan penting bagi prestasi kerja (skt) utk kursus peningkatan kerjaya dan kenaikan pangkat...namun ada kalanya penyelewengan berlaku...namun ukuran kecergasan dikira dgn faktor usia...contoh larian 2.4km bagi 35thn ke 39 thn adalah 18minit...bg usia 18 ke 24 dibwh 14 minit..ni hanya contoh...setiap temuduga sy p x de ujian air kencing...heran2..

10 minit jer dah suh blk...sblm blk sy tanye pegawai pengambilan tertinggi kt situ..usianya muda dr sy..lawa...kenapa tak buat temuduga or guna kaedah lain...sy adalah kriteria 1 2 dan 3 yg awsk nak dlm deskripsi jawatan dan tugas...berapa org mcm saya kt pemilihan dimelaka dan 1 malaysia...agaknya tak penah org tanya die tersentap nk bg jawapan...cik...kita ukur ikut ketetapan...x kire bekas asp pdrm ke bekad kapten atm ke semua kene same diuji...kecuali kpsl hanya buat bmi dr 19 ke 30...31 boleh dpertimbangkan...sy tanye lagi..puan penah terpikir tak kalau asyik p timbang berat je tak lepas utk jawatan yg ditunggu bertahun2 lamanya klu ysia sy dh menjangkau 50 thn larat ke nk wat semua ni...freshie nk bentuk makan masa bertahun...patutnya ambil peluang org berpengalaman menjawat tampuk2 dijabatan puan...nilah sy terkilan dgn staf2 puan yg gred dibawah puan dengan reaksi sinis....takpe...terima kasih puan atas panggilan ini..klu x dtg kang spa letak status tak hadir bila kptsn kuar...hahaha

Terkilan sgt dgn kriteria 1 2 dan lebih2 lg 3...sy cadangkn kriteria 3 tak payah letak...dan cadangan ditutup...bekas ni lah bekas tulah...bekas lain x nak...temuduga kononnya dr 11 panel pd esoknya jika lulus semua...cehhhhh...patut golongan camni temuduga soal siasat dulu barulah uji...mana tau..depa2nilah ada kredibiliti...

Rekod perkidmatan sy yg baik...kelayakan akademik...pengalaman membangunkan sistem pertahanan negara seakan sehelai daun kering yg reput ditelan bumi..

DATO' cuepacs...sy tau dato tak baca komen2 ni...jika kroni2 terbaca sampaikanlah salam nostalgia ni.....

Berbelas tahun ku bersiap siaga demi nusa bangsa....berbelas tahun kukorban nyawa demi tanahair tercinta...kini demi nama ayahbonda dan keluarga tercinta...ku menagih semula jasa baktiku dulu....bukan kerna apa...tetap bersemadi kukuh dijiwa...3 perkataan keramat yang menjadi pembakar usaha..."BERKHIDMAT UNTUK NEGARA".....

BUKTIKANLAH MALAYSIA SEBUAH NEGARA BERDAULAT YANG MENGENANG JASA....

terakhir dr sy...seronok baca sumpah seranah kt sini....teruskan...tp gunalah cara yg bijak...selagi kita masih amab dan tenang...bersyukurlah...amin

Tanpa Nama berkata...

pasukan berunifom naik gred tak bajet ni...............

Tanpa Nama berkata...

duit dah habis, digunakan semasa shopping PM ke NY....jadi takde naik gred...jgn mimpi

Tanpa Nama berkata...

Inilah senario yg berlaku setiap kali ada pemilihan anggota beruniform. Sebenarnya itu alasan mereka je kerana dikalangan calon yg hadir memang ada yg xlayak langsung pun tapi oleh sebab ada hubungan baik dgn pegawai yg membuat pemilihan maka calon2 inilah yg mengisii kuota2 tersebut. Inilah barah yg sehingga kita sengaja xnak di ambil kisah oleh pihak atasan. Yg penting kerja siap dan pihak2 kroni dpt manfaat serta puas kerana calon 'emas' mereka yg xlayak dilayakkan mendpt jawatan. Tahniah dan teruskan kerja2 yg baik ini sebab mereka sajalah yg ada harus diberi peluang utk dpt apa saja mereka nak.

Tanpa Nama berkata...

Tapi persoalannya, ada calon yg xlayak terpilih juga apabila calon berkenaan ada "kuasa". Manakala ada calon yg layak tidak dipilih dan disingkir atas sebab yg langsung xboleh diterima. Komen ini berdasarkan pengalaman lepas. Dlm kata lain calon yg ikhlas hanya bergantung kpd nasib walaupun mereka layak. Tahu2 sajalah sebabnya.

Tanpa Nama berkata...

Aku cuma nak tau apa berita baik untuk PA sempena Bajet nanti.

Tanpa Nama berkata...

dah dikabarkan....jgn dok tunggu bajet ni...duit dah habis di guna pakai oleh Big Mama di NY....jgn dok tunggu buah tak jatuh...baik jaga buah yg dah sedia tergantung tuuu...kah kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

org bwah bmi truk hampa kacau,klau org atasan yg brpaku nk tmbah paku lg bmi truk hmpa x kcau,nmpk sngt kroni..hmpa tgu soal kubur nt..jgn lari..

Tanpa Nama berkata...

7bdn uniform akan naik gred,hanya 1 yang taknak naik gred

Tanpa Nama berkata...

Mana badan beruniform yg naik gred dan yang tak naik gred

The blue BURET berkata...

NasionalProfesion guru perlu dimartabat
2013/09/25 - 01:41:14 AM Cetak Emel Kawan
2Kuala Lumpur: Profesion keguruan perlu diberi pengiktirafan dan dimartabatkan ke peringkat lebih tinggi bagi menjadikannya kerjaya rebutan setanding bidang profesional kritikal seperti doktor.

Felo Penyelidik Kanan, Jabatan Pengurusan, Perancangan dan Dasar Pendidikan di Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya (UM), Prof Datuk Dr Hussein Ahmad, berkata usaha itu perlu bagi memastikan profesion itu mampu menarik penyertaan lebih ramai lulusan cemerlang.
Beliau berkata, antara langkah ialah menawarkan gaji lebih tinggi setimpal beban tugas, selain menyediakan kemudahan pengajaran dan pembelajaran mencukupi serta berkesan dengan suasana kerjaya terbaik.

“Pengiktirafan ini penting kerana tugas mendidik anak bangsa berat, selain menggalakkan individu cemerlang menjadi guru dan melahirkan lebih banyak idea hebat dalam membantu meningkatkan sistem pendidikan negara.

Pembelajaran interaktif

“Ini juga akan membantu usaha kerajaan yang meletakkan pencapaian 7A sebagai syarat kelayakan untuk lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) melanjutkan pengajian dalam bidang pendidikan,” katanya selepas Forum Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025: Bagaimana Merealisasikannya?’ di Fakulti Pendidikan UM, di sini semalam.

Forum turut disertai dua panel lain, iaitu Felo Penyelidik Kanan, Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Prof Emeritus Datuk Dr Isahak Haron; serta Profesor (Kurikulum) Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof Dr Nagendralingan Ratnavadivel.
Ia dipengerusikan Felo Penyelidik Kanan, Jabatan Kurikulum dan Teknologi Pengajaran UM, Prof Emeritus Datuk Dr Abu Bakar Nordin.

Nagendralingan berkata, setiap guru sekolah rendah dan menengah perlu lebih bijak mewujudkan suasana pembelajaran interaktif serta aktif dan bukan pasif ketika mengajar.

“Guru harus berfikir dan mengeluarkan pendapat secara terbuka dalam mencari teknik pengajaran lebih menyeronokkan serta menarik minat dan keyakinan pelajar, selagi ia tidak menimbulkan masalah,” katanya.

Tanpa Nama berkata...

Tahun 2010 menteri KDN janjikan penambahbaikan dan kebajikan Jabatan Imigresen...tapi janji hanya tinggal janji...kebajikan masih tidak terbela...yang naik tiap tahun...tekanan dan bebanan kerja.

Tanpa Nama berkata...

NasionalProfesion guru perlu dimartabat
2013/09/25 - 01:41:14 AM Cetak Emel Kawan
2Kuala Lumpur: Profesion keguruan perlu diberi pengiktirafan dan dimartabatkan ke peringkat lebih tinggi bagi menjadikannya kerjaya rebutan setanding bidang profesional kritikal seperti doktor.
..................................
Sorri yer kerajaan najib dah takder duit nk bayar gaji guru hakikatnya ekonomi dah merudum.Habis duit saja bayar gaji guru mahal mahal,yg bangkang pun guru yang ramai.

Tanpa Nama berkata...

yang dah jadi pegawai, pengarah, pegawai tadbir, setiausaha, ketua setiausaha, ketua pengarah, pengerusi, timbalan menteri, menteri dan sebagainya juga perlu menjalani ujian fizikal dan bmi yang sama. Barang siapa yang gagal, maka mereka perlu diturunkan pangkat semula. Sebabnya, kita mana nak semangat kerja kalau ketua dan boss kita jalan memboyot, perut menggeleber dan pipi melayut!! Kita mesti mempunyai ketua dan boss yang slim, bergetah, cun dan mantap supaya kita bersemangat untuk bekerja. Bos yang cun dan begetah dari sudut bmi dan ujian fizikal boleh meningkatkan produktiviti dalam jabatan kerajaan. Bos yang memboyot, menggeleber dan melayut menyebabkan mata kita mengantuk ketika berada di pejabat atau ketika menjalankan urusan komunikasi di luar.

Jelasnya, boss kita pun perlu menjalani ujian fizikal dan mematuhi bmi dengan nilai yang tepat!

Tanpa Nama berkata...

Betul tu. Lebih2 lagi pegawai2 yg menetapkan syarat ini, merekalah yg sepatut mendahului ujian ini supaya pegawai lain tak kata cakap tak serupa bikin. Pegawai2 PTD diwajibkan menjalani ujian BMI ini setiap 10 thn sekali. Pegawai2 atasan mesti sentiasa cergas dan sihat sbg role model kpd pegawai bawahannya. Berani cakap berani tanggung. Bagaimana seorang bapa hendak menegur atau menghalang anak2nya merokok jika dia sendiri seorang perokok tegar?

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah kalau ade kenaikan gred atau kenaikan gaji. Nampaknya harapan macam tipis je sbb kerajaan dh xde duit. KPPA yang ade skrg pun x boleh pakai...dia lagi mcm mangkuk hayun dari ex KPPA yg dibersarakan atas sbb sbpa yg lepas. KPPA yg baru ni lagi banyak guna duit kerajaan untuk keselesaan dia. Transformasi kepala malaun tu. Korang pi tanya JPA ape dh jadi ngan staf dorang & korang pun akan merasa ape yg staf JPA hadapi skrg. Nak kecilkan jabatan campak penjawat awam ke mane2 jabatan lain walhal jabatan tu mmg xde kekosongan.

Tanpa Nama berkata...

tahun lalu...adik saya telah diminta lapor diri...TLDM....tapisan pertama di buat...sesiapa yg mempunyai masaalah...dibuang dari latihan....minggu ke-2...bagi yg menghidap buasir dan pelbagai masaalah kesihatan....disingkirkan...adik saya mengikutilatihan tersebut sehingga keakhirnya sebelum di serap masuk...tapi sayangnya...dihari terakhir dia disingkirkan dengan alasan terdapat tanda2 yang dia Akan menghidap buasir...ada kakitangan TLDM meminta adik sy menyaman pihak TLDM kerana kerana terlepas pandang....jika benar dia mempunyai masaalah kesihatan dia seharusnya telah diarah pulang lebih awal...dan bukannya dibiarkan meneruskan latihan2 yg berat....adik sy mengatakan dia ada cuba membuat rayuan agar dia diterima...tetapi pegawai disana menyatakan laporan telah dihantar ke KL...dan "dia tanya adik saya ada kenal sapa2 org dlm tak"...mana ada kenal sapa???? kami ni org kampung jerr..tak sangka zaman sekarang masih pakai cable utk dpt kerja....dan lebih menyakitkan adik saya ada berjumpa dengan beberapa org yg gagal interview TLDM dulu berada di pusat latihan..kerana masaalah ketinggian dan BMI....bila ditanya mereka mengatakan ada surat dari sipolan dan sipolan....sedihnya dunia....adik sy mengatakan akan mengambil tindakan saman tetapi pegawai tersebut menasihatkan dia bersabar dan memberi jaminan adik saya akan di panggil lagi utk latihan yg akan dtg...TAPI hampeh! bila dia balik dulu sy memang rasa x puas hati....kami bawa dia buat pemeriksaan di hospital swasta...resultnya dia sihat dan tiada tanda2 buasir...mulanya kami sepakat mahu mengambil tindakan saman...tapi adik sy menghalang kerana termakan janji pegawai tersebut....di mana ketelusan?? pihak kerajaan...klu perkerjaan boleh dibeli dengan tangan2 ghaib...bayangkan lah apa yg akan jadi...yg layak dibuang...Mengapa? cth jika sibodoh berjaya membeli perkerjaan sebagai guru....maka akan lahirlah golongan yg bodoh selepas itu...TELUSLAH!!!!

Tanpa Nama berkata...

tldm tahun lepas....anak sedara saya pun kena jugak...balik pi check...tak ada tanda buasir...depa dah ada orang tu puiiiiihhhh

Tanpa Nama berkata...

sapa tak sakit hati...surat suruh pi tu...bukan main mintak beli barang mcm2 kami pakat2 satu keluarga pi beli barang2 yg mesti dibawa utk latihan....baju renang muslimahlah....harga RM2++...dan mcm2 lagi...tapi sampai sana tak guna langsung...kerja pun tak dapat!!!kecewa

Tanpa Nama berkata...

Nasib malang serupa dialami oleh anak saya semasa pemilihan polis konstabel thn lepas. Seawal 7 pagi anak saya dah berada di pusat pemilihan setelah uji punyi uji utk ujian fizikal/kecergasan spjg pagi, syukur sgt kerana segalanya lepas. Pd sesi temuduga sebelah ptg pun dia lepas dan tinggallah hingga hampir jam 6 ptg apabila diumumkan mereka yg masih tinggal di pusat tu adalah calon2 berjaya. Maka sesi mengisi borang terima ikut latihan dan penyerahan salinan dokumen telah dijalankan. Bukan main seronok lagi mereka hingga pegawai2 polis yg mengendalikan sesi pemilihan dan para calon saling ucapkan tahniah antara satu sama lain. Malangnya kegembiraan hanya sementara saja buat anak saya dan seorang lagi calon apabila pd saat2 mereka hendak bersurai mereka berdua dibatalkan. Apabila anak saya bertanya kpd tuan-tuan besar kenapa dia disingkirkan, mereka kata anak saya tak serius. Serius yg mcm mana tuan2 tu nak? Kalau dia tak serius kenapa tudak disingkir awal2 spt calon lain? Usah mereka hendak perbodohkan org lain sebegitu mudah semata-mata kerana hendak memberi laluan kpd calon konco2 atau kroni mereka. Mereka nak jadikan semua peluang pekerjaan hanya untuk mereka walaupun ada yg tak layak.Inilah isu yg harus ditangani awal2 sebelum tangan2 ghaib ini terus memusnahkan PA dgn melantik org2 yg tak layak dan bermasalah. Bayangkan jika mereka yg tak.layak ini menjawat jawatan tinggi satu hari kelak maka sudah tentu akan melakukan kerja2 serong. Adakah ini yg kita semua mahu?

Tanpa Nama berkata...

Kenapa Blog Cuepacs ini tidak update, admin tdo ko

Tanpa Nama berkata...

SAYA BUKAN BODOH...
SAYA BUKAN BODOH...
SAYA BUKAN BODOH...
SAYA BUKAN BODOH...
SAYA BUKAN BODOH...
SAYA BUKAN BODOH...
SAYA BUKAN BODOH...
SAYA BUKAN BODOH...
SAYA BUKAN BODOH...

Tanpa Nama berkata...

Masih berharap agar pekerja kontrak kerajaan diberi keutamaan untuk diserap ke jawatan tetap. Mohon pihak yang berkenaan prihatin.

Tanpa Nama berkata...

Masih berharap agar pekerja kontrak kerajaan diberi keutamaan untuk diserap ke jawatan tetap. Mohon pihak yang berkenaan prihatin.

Jumaat, September 27, 2013 9:51:00 PTG
___________________________________

PERKARA NI PM, JPA, SPA DA BNYK KALI BAGI TAHU..TIADA..SY ULANG...TIADA..SEKALI LAGI ULANG...TIADA KEISTIMEWAAN BAGI PEGAWAI KONTRAK UNTUK SERAP TETAP... TAK PERLU MENYALAK BANYAK KALI...SPA DA KELUARKAN KETETAPAN DAN KEPUTUSAN JELAS...YANG KONTRAK KENE BERSAING DGN YANG FRESHI...UNTUK DAPAT JAWATAN TETAP...KALAU DA BERPENGALAMAN..TUNJUK KAN KEBOLEHAN..BUKAN MERAIH SIMPATI..NAMPAK SGT ORG KONTRAK LEMAH..TAK PANDAI BUAT KEJE, TAK KOMPETEN..SPA DA KATA TAK BOLEH..MASIH NAK MERAYU..ATAU ORG2 KONTRAK NI TAKUT SBB DEGREE CUKUP MAKAN JE..TAK BERANI BERSAING....YE LA..SY BIASA JD PANEL PAC..ORG KONTRAK NI GAYA JE LEBIH..TP BILA BAB PRESENTATION..GAGAL..SY ULANG..GAGAL..SO, WHAT TO DO..TERPAKSA AMIK YG FRESHI LE..

Takda Nama berkata...

SPA DAH BOLEH BUANG DAH COLUMN "PEGAWAI SEDANG BERKHIDMAT" DALAM BORANG SPA TU SEBAB BAGI AKU COLUMN TU MEMBUANG MASA SAJA. SEKARANG NI PSB/KPSL DAH TAKDA BEZA/KEISTIMEWAAN DAH.

SUSAH SANGAT, LETAK SAJA SYARAT; MESTI FRESH GRADUATE. JADI TAK PERLULAH PSB/KPSL NI MEMBUANG MASA & MENARUH HARAPAN.

BODOH PUNYA SPA! CUEPACS PUN SAMA BODOH! TAU MINTA NAIK GAJI, MINTA BONUS. ITU SAJA DALAM KEPALA DIA. BAB PSB/KPSL NI TAKDA PULAK NAK DIPERJUANGKAN NYA!

Tanpa Nama berkata...

nak tak nak kita kena akui cuepacs adalah suara PA...cuepacs hanya minta....yg meluluskan pihak kerajaan....

Tanpa Nama berkata...

minta pun salah juga ke?.. yang dapat bagus kata PA kata terima kasih pada cuepacs kerana memperjuangkannya..
Kalau tak dapat, bukan main kutuk lagi.. kita sebagai masyarakat harus berubah pada yang lebih baik akhlaknya. bila dpt ucaplah terima kasih.. join lah jadi ahli.. jgn jadi parasit sahaja..

the blue buret berkata...

dengar kaba minyak mau naik lg.betul ke!!!!

Tanpa Nama berkata...

Nasib malang serupa dialami oleh anak saya semasa pemilihan polis konstabel thn lepas. Seawal 7 pagi anak saya dah berada di pusat pemilihan setelah uji punyi uji utk ujian fizikal/kecergasan spjg pagi, syukur sgt kerana segalanya lepas. Pd sesi temuduga sebelah ptg pun dia lepas dan tinggallah hingga hampir jam 6 ptg apabila diumumkan mereka yg masih tinggal di pusat tu adalah calon2 berjaya. Maka sesi mengisi borang terima ikut latihan dan penyerahan salinan dokumen telah dijalankan. Bukan main seronok lagi mereka hingga pegawai2 polis yg mengendalikan sesi pemilihan dan para calon saling ucapkan tahniah antara satu sama lain. Malangnya kegembiraan hanya sementara saja buat anak saya dan seorang lagi calon apabila pd saat2 mereka hendak bersurai mereka berdua dibatalkan. Apabila anak saya bertanya kpd tuan-tuan besar kenapa dia disingkirkan, mereka kata anak saya tak serius. Serius yg mcm mana tuan2 tu nak? Kalau dia tak serius kenapa tudak disingkir awal2 spt calon lain? Usah mereka hendak perbodohkan org lain sebegitu mudah semata-mata kerana hendak memberi laluan kpd calon konco2 atau kroni mereka. Mereka nak jadikan semua peluang pekerjaan hanya untuk mereka walaupun ada yg tak layak.Inilah isu yg harus ditangani awal2 sebelum tangan2 ghaib ini terus memusnahkan PA dgn melantik org2 yg tak layak dan bermasalah. Bayangkan jika mereka yg tak.layak ini menjawat jawatan tinggi satu hari kelak maka sudah tentu akan melakukan kerja2 serong. Adakah ini yg kita semua mahu?

Khamis, September 26, 2013 5:46:00 PTG

***********************
Berlapang dada ... terima seadanya Ketentuan dpd Allah swt.
akauntabiliti kita bukan setakat di dunia malah hingga ke akhirat !

soalan mungkar nangkir dalam KUBUR pun belum tentu dapat dijawab, inikan pula persoalan di Mahkamah Allah swt.
Berlapang dada ... ada HIKMAH dpd Allah swt.
Pintu REZEKI Allah ada di mana-mana jua.
BERTAWAKALLAH ....
Syabas kpd anak tuan kerana dipilih oleh Allah utk terima UJIAN ini ...
HANYA insan yg terpilih shj dipilih oleh Allah utk terima ujian di dunia ini.
Berlapang dada ... ada HIKMAH dpd Allah swt.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Nasib malang serupa dialami oleh anak saya semasa pemilihan polis konstabel thn lepas. Seawal 7 pagi anak saya dah berada di pusat pemilihan setelah uji punyi uji utk ujian fizikal/kecergasan spjg pagi, syukur sgt kerana segalanya lepas. Pd sesi temuduga sebelah ptg pun dia lepas dan tinggallah hingga hampir jam 6 ptg apabila diumumkan mereka yg masih tinggal di pusat tu adalah calon2 berjaya. Maka sesi mengisi borang terima ikut latihan dan penyerahan salinan dokumen telah dijalankan. Bukan main seronok lagi mereka hingga pegawai2 polis yg mengendalikan sesi pemilihan dan para calon saling ucapkan tahniah antara satu sama lain. Malangnya kegembiraan hanya sementara saja buat anak saya dan seorang lagi calon apabila pd saat2 mereka hendak bersurai mereka berdua dibatalkan. Apabila anak saya bertanya kpd tuan-tuan besar kenapa dia disingkirkan, mereka kata anak saya tak serius. Serius yg mcm mana tuan2 tu nak? Kalau dia tak serius kenapa tudak disingkir awal2 spt calon lain? Usah mereka hendak perbodohkan org lain sebegitu mudah semata-mata kerana hendak memberi laluan kpd calon konco2 atau kroni mereka. Mereka nak jadikan semua peluang pekerjaan hanya untuk mereka walaupun ada yg tak layak.Inilah isu yg harus ditangani awal2 sebelum tangan2 ghaib ini terus memusnahkan PA dgn melantik org2 yg tak layak dan bermasalah. Bayangkan jika mereka yg tak.layak ini menjawat jawatan tinggi satu hari kelak maka sudah tentu akan melakukan kerja2 serong. Adakah ini yg kita semua mahu?

Khamis, September 26, 2013 5:46:00 PTG

***********************
Berlapang dada ... terima seadanya Ketentuan dpd Allah swt.
akauntabiliti kita bukan setakat di dunia malah hingga ke akhirat !

soalan mungkar nangkir dalam KUBUR pun belum tentu dapat dijawab, inikan pula persoalan di Mahkamah Allah swt.
Berlapang dada ... ada HIKMAH dpd Allah swt.
Pintu REZEKI Allah ada di mana-mana jua.
BERTAWAKALLAH ....
Syabas kpd anak tuan kerana dipilih oleh Allah utk terima UJIAN ini ...
HANYA insan yg terpilih shj dipilih oleh Allah utk terima ujian di dunia ini.
Berlapang dada ... ada HIKMAH dpd Allah swt.

Ahad, September 29, 2013 5:14:00 PTG------------------------------

Betul kita harus menerima hakikat...tentu ada hikmah di sebaliknya....tapi! apa yg kita nampak di sini berlaku ketidak adilan...ketidak telusan...tak dapat memanglah tak dapat sesiapa pun pada mulanya akan sakit hati dan akhirnya pasti redha....tapi yang menerima yg tidak layak ini perlu juga diambil tindakan...kerana kita juga tidak mahu negara diuruskan oleh orang2 yg tidak layak dan mengamalkan amalan kronisma....

Tanpa Nama berkata...

sape2 yg jd ketua jbatan kna jalani proses ngundi,btanding brebut jwatan,brulah nmpk peel masing,mcm btanding dlm parti politik,stakat ada sjil,pgalaman ada tp prangai buruk jd ketua dia dgn anak branak knyang,

Tanpa Nama berkata...

Statistik SPRM Kementerian/Jabatan/Badan Kerajaan terlibat dengan RASUAH mengikut Ranking:
1. POLIS DIRAJA MALAYSIA
2. KASTAM DIRAJA MALAYSIA
3. JABATAN PENGANGKUTAN JALAN
4. PEJABAT TANAH DAN GALIAN
5. JABATAN LAUT
6. JABATAN IMIGRESEN
7. JABATAN PERHUTAN
DAN LAIN-LAIN..


BAB BMI , UJIAN FIZIKAL NAK JAGA IMEJ KONON TAPI BAB RASUAH APE CITE..!!!

Tanpa Nama berkata...

kepimpinan melalui tauladan..
so dri pucuk pimpinan sampai ke bwh kena kuruskn bdn cam osman kering...hahahaha

The Red BURET@D'Janggo berkata...

Ninting Lemai Ku Nanya
Ninting Lemai Ku Ngiga
Kini Ka Panunga
Nuan Di Atu Dara

Aku Ngajih Ka Tua
Ulih Bertemu Mua
Lelengau Atiku
Rindu Ka Nuan Sulu

Naka Penyayau Ati
Aku Ka Nuan Dara
Enti Maya Ku Rindu
Mua Nuan Slalu Ayan
Tang Udah Selatan Tua Jauh

Kasih Aku Meda
Nuan Dara
Ditinggalka ku Ngapa
Saban Ari nuan Nganti
Penatai Aku Enda ga Aku Pulai

Kada Nuan Agi Sayau
Kada Nuan Agi Rindu
Irau Amai Atiku
Rindu Ka Nuan Sulu.......

HAAA TU DIA DOK MAI......

The Red BURET@D'Janggo berkata...

Luruihlah jalan Payakumbuah
Babelok jalan Kayu Jati
Dima hati indak kan rusuah
Ayam den lapeh, ohoi … ayam den lapeh

Mandaki jalan Pandaisikek
Manurun jalan ka Biaro
Di ma hati indak maupek
Awak takicuah, ohoi … ayam den lapeh

Sikua capang sikua capeh
Saikua tabang sikua lapeh
Tabanglah juo nan karimbo
Ai lah malang juo

Pagaruyuang jo Batusangka
Tampek mandaki dek urang Baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo

Den sangko lamang nasi tuai
Kironyo tatumpah kuah gulai
Awak ka pasa alah usai
Oi lah malang denai

O hoi … ayam den lapeh........

HAAAA DIA DAH MAI DAHHHHH......

WAT UP BROOO.....

The Red BURET@D'Janggo berkata...



BAHASA JIWA BANGSA.....

Tanpa Nama berkata...

Masjid runtuh lagi di T'ganu.

Ini semua salah pekerja Bangladesh,Nepal dan Indon ... Tak ikhlas masa buat kerja ?

Hanya sekadar buat persoalan !

Tanpa Nama berkata...

bomba takde langsung kes rasuah..kehkehkeh konon..

Tanpa Nama berkata...

bagi aku...pemilihan masuk jawatan awam ada yang guna kabel...ada yang tak guna kabel...mcm aku...masuk xde guna kabel...sebelum interview aku da kaji apa kerja jawatan yang aku pohon...last2 dapat...tu pertama kali aku g temuduga...2 jawatan aku pegi..dua jawatan aku dapat..salah satunye JPJ...jgn nk menyalahkan org kalo jawatan yang di pohon tu tak dapat....kebanyakkan yang pohon g interview bila tanya xdpat nk jawab...so modus operandi nye...yang xdpt tu yg bongok...pastu pandai menunding jari...dia xtau ka satu tunjuk kat org yang selebihnya kat diri sendiri...maafla kalo bahasa saya ni kasar..tapi tu la realiti nye...hidup TRB...dari flower taik ayam...

Tanpa Nama berkata...

Isunya yg guna kabel seharusnya xwujud lagi jika kita kejar kecemerlangan dan integriti pejawat awam. Yg guna kabel tu turut kebal dan berpengaruh tau kerana mereka anggap org2 atasan tu orang2nya maka buat kerja 'cincai' pun mereka xtakut. Inilah antara virus yg merosakkan imej dan prestasi PA di mata rakyat sebagai pembayur cukai yg inginkan mutu perkhidmatan yg baik. Sepaututnya calon yg xlayak tu biarkanlah buat apa nak ada perasaan empati dan simpati kpd mereka kerana syarat2 perjawatan terang-terangan dah menyatakan yg xpenuhi kelayakan akan tersingkir, xde pun sebut pasal yg pakai kabel akan menjadi keutamaan.

Tanpa Nama berkata...

dalam pa beruniform..
banyak je pegawai2 yg berbengkung cover perut sampai ke peg turus

tu xkira lagi yg dah status nametag merah BE/LE boleh jer sambung perkhidmatan melebihi pencen wajib..

ada sesetengahnya bmi lebih..tp semua skop kerja boleh buat..fleksible...orang mcm nak kick out ke dari yg langsung itu ini x bley...hermmm..

Tanpa Nama berkata...

bagaimane pula nasib kami KAWALAN KESELAMATAN DAN PENGUATKUASA di majlis perbandaran,kerje kami pun mempunyai resiko nyawa jugak ,tapi tak dapat pembelaan yang sempurna ,di pandang sebelah mate je....