SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

13 September 2013

ZETI : BNM TIDAK AKAN SEMAK SEMULA KEPUTUSAN HAD 10 TAHUN PEMBAYARAN SEMULA PINJAMAN

Bernama
12/9/2013


KUALA LUMPUR, 12 Sept (Bernama) -- Bank Negara tidak akan menyemak semula keputusannya mengehadkan tempoh pembayaran semula pinjaman selama 10 tahun, kata Gabenor Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.
Mengulas rayuan Cuepacs untuk meneliti kembali had pembayaran semula pinjaman peribadi itu, Zeti berkata: "Dalam dunia, 10 tahun untuk pembayaran semula pinjaman peribadi adalah yang tertinggi dan biasanya enam tahun di negara-negara lain.

"Ini ialah kerana apabila seseorang itu meminjam, sama ada untuk membayar set televisyen ataupun untuk berkahwin, wang itu habis dalam beberapa hari."

Zeti berkata bank pusat mahu mengelakkan senario peminjam terbeban dengan hutang selama 25 tahun, yang mana si peminjam telah berbelanja dalam beberapa hari sahaja.

"Pinjaman peribadi berbeza dengan pinjaman perumahan kerana apabila peminjam membeli rumah, mereka akan memiliki aset sebaik sahaja mereka telah melunaskan pinjaman itu.

"Pinjaman peribadi pula, mereka membelanjakan wang dalam beberapa hari dan mereka perlu melalui kesengsaraan membayar hutang untuk tempoh 10, 15 hingga 20 tahun. Tidak, tiada semakan semula," tegas beliau.

Zeti berkata demikian kepada pemberita di luar acara penutupan majlis Forum Dasar Global (GPF) Perikatan bagi Rangkuman Kewangan (AFI) 2013 Khamis.

Forum tiga hari itu, yang dianjurkan bersama oleh AFI dan bank pusat, tamat hari ini dengan komitmen AFI Network untuk Perjanjian Sasana.

Melalui perjanjian itu, strategi dan penggubalan dasar rangkuman kewangan akan melihat bukti dan hasil berasaskan data keputusan yang boleh menyumbang kepada usaha mempercepatkan kemajuan dan ukuran terhadap kesan.

-- BERNAMA

184 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

EEEEmmmm....apa nak dikata....?..kita tengok siapa yang kena...

Tanpa Nama berkata...

Hahhha Zeti belum kenal siapa cuepacs.....sbpa pun boleh batal

Tanpa Nama berkata...

Padan muka pak omar dan cuepacs, pak najib dah malukan cuepacs, begitu juga zeti, awal-awal kami dah kata.. semua tue sendiwara jea, hakikatnya tetap 10 tahun..itu belum bajet 2014.. kami dapat telah apa yg pak najib nak umumkan nanti, spt RM 500 bantuan persekolahan akhir tahun nanti, tiada BONUUSSS..!!!

flower marang perapu kepunden marang sekeper berkata...

BETUL KE.........

The Red BURET berkata...

SATU SKRIP LAGI DARI KRJAAN KENCING DOL HANCING...TUNGGU LAGI SKRIP YG BAKAL MENYUSUL PAS NI....MCM MCM...JANJI PIALA PESTABOLA MERDEKA MILIK MALAYSIA....2-0

Tanpa Nama berkata...

aku setuju dengan kenyataan gabenor bank negara tu. inilah penyakit orang malaysia sekarang. buat pinjaman peribadi untuk memuaskan nafsu dan mengikut KEHENDAK, bukan mengikut KEPERLUAN.

Tanpa Nama berkata...

Kau nie satu hal, kalau kerja buruh anak 7 org, semua sekolah, gaji buruh berapa sen sgt, terpaksalah meminjam nak menampung keperluan sekolah spt kasut, pakaian, buku tulis, peralatan menulis, baju sukan, dsbnya, mana cukup lagi-lagi duduk KL, aku gaji RM5xxx, pun tak cukup tanggung 5 org anak, duduk KL , ada kea najib dan zeti nak bagi pinjam duit nak tampung semua tue, menyusahkan org lagi ada la..

The Red BURET berkata...

UKUR BAJU BADAN SENDIRI.......

The Red BURET berkata...

KRJAAN KENCING DOL HANCING CKP HARGA MINYAK KITA ADALAH TERENDAH...
TAPI NEGARA LAIN NAIK HARGA MINYAK GAJI PUN AKAN NAIK...
MALAYSIA PULAK NAIK MINYAK DAH BERKALI KALI...
GAJI TETAP CAM TU...
APA CER...TOLONG JAWAB

Tanpa Nama berkata...

Kroni kerajaan, perkara ini berlaku bagi kerajaan negeri spt johor, kedah , di mana pegawai-pegawai tadbir yg dilantik berdasarkan kaum-kerabat, anak beranak, saudara-mara dan kroni, di mana sekiranya bapak berpangkat besar anaknya akan menjawat jawatan di dalam kerajaan negeri, khususnya pegawai tadbir negeri, manakala anak-anak org kebanyakkan dinafikan haknya walaupun mempunyai kelulusan yg baik, begitu kakitangan golongan bawahan yg mempunyai kelulusan ijazah dan master serta mempunyai pengalaman belasan tahun dinafikan untuk menjawat tersebut malah temuduga tersebut hanya syarat saja untuk menutup mata kakitangan tersebut, perlantikan berdasarkan kroni itulah menyebabkab kerajaan negeri mengalami defesit kewangan negeri, kebanyakkan mereka yg dilantik tiada mempunyai pengalaman kerja yg luas, lemah daya permikiran, berfikiran masih kebudak-budakan, kurang matang, tidak hersungguh-sungguh,serta ilmu yg kurang dalam sesautu jabatan, sebab itulah kami tidak berapa berminat menyokong kerajaan sedia ada..Di dalam organisasi anda berapa ramaikah yg berpendapatan tinggi bermaksud gaji melebihi RM 7,000, itulah yg dikatakan berpendapatan tinggi, adakah rakyat akan dpt mencapai berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020, kenaikan harga barangan kini telah membebankan seluruh rakyat malaysia kecuali mereka yg berpendapatan tinggi seta berpendapatan serderhana tinggi. Kenaikan harga barang kini naik sehari demi sehari, barangan keperluan spt beras, gula, susu tin, susu bayi, bawang besar dan kecil, ikan, daging, telur, susu tepung, tepung gandum, serbuk kopi-teh, majerin, gas dapur, minyak masak, dan paling teruk kenaikan harga ayam, ini adalah keperluan rutin harian yg diperlukan oleh seisi keluarga untuk keseimbangan kesihatan, kalau sesiapa nak boikot, dia boikotlah seorang diri , tak masuk akal, tak payah isi gula minum kopi-teh, tak payah isi santan masak rendang, itu belum lagi keperluan harian untuk berkerja spt minyak kereta-motor, tol, bayaran parking kereta, keperluan pakaian dsbnya.. Begitu juga dengan kenaikan harga kereta nasional spt myve, pesona, inspira, preve, viva, suprima s,Bagi perjawatan Turus, Jusa, Gred 41-54, PM, TPM, YB, Menteri, bagi mereka tiada masalah kerana mereka tergolong di dalam yg berpendapatan tinggi, bagaimana pula mereka yg gred R3-32, berpendapatan rendah serta rakyat jelata yg bertungkus-lumus menampung keluarga yg sekian hari harga barangan keperluan semakin naik, tiada turunya, jadi fikir-fikirkanlah.. inilah natijahnya jikalau urus tadbir negara, negeri tidak di urus dengan cara yang berlandaskan Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW..

Tanpa Nama berkata...

Hrp cuepacs n angkasa terus prjuangkn prkara ni...bgi yg "bijak" urus kwngn tu bersyukur la jgn pula hnya tong kosong..kt berbeza latar blkng...ada yg perlu utk pndidikn.,buat rumah..ksihatan dll..terpulng kpd pminjam urus wang tu..lg pun 1sen pun kita org tidk minta korang byr pinjman tu..harap mklum..
Sekian..terima kasih..
.

The Red BURET berkata...

AGENDA PEMERKASAAN EKONOMI BUMIPUTERA (PEB)....SATU LAGI SKRIP KRJAAN KENCING DOL HANCING....UNTUK PERUT KRONI DAN BIROKRASI KEPADA RAKYAT....MCM MCM

The Red BURET berkata...

RAKYAT DIPERBODOH DAN DIPERKUDAKAN....MCM MCM

Tanpa Nama berkata...

Menurut sumber : Terbaru budget 2014, di mana tiada keistimewaan bagi 1.42 juta penjawat awam, bantuan sekolah diberikan sebanyak RM500 pada akhir tahun naik persekolahan, itu telah di kira bonus cukup RM1000 dicampur bantuan raya tempohari bulan dulu, skim baru diperkenalkan tidak menguntungkan gred bawahan iaitu gred R1-N32 tetapi menguntungkan gred 41 ke atas, ada sedikit penambahan elaun tetap perumahan, tapi tiada perubahan bagi elaun cola, elaun khidmat awam, elaun kritikal, elaun kerja luar, elaun keraian, BITK, elaun perjalanan, lojing, overtime dsbnya.. tiada kenaikan gaji, tempoh kenaikan pangkat KUP masih 13 tahun, tiada kenaikan pangkat bagi penjawat awam yg memiliki ijazah dan master bagi tempoh lama berkhidmat, skim transformasi tiada anjakan gaji serta pangkat serta akhir sekali pemilikan rumah mampu milik bagi penjawat awam masih di takuk lama, harga rumah dianggarkan RM180 ribu- 300 ribu, kini kos sara hidup akan meningkat naik dgn kenaikan harga minyak RON 95 -20 sen, Diesel-20 sen dan RON 97-15 sen, kenaikan segala bentuk barangan dan perkhidmatan akan naik mendadak.. yg terhimpitnya adalah penjawat awam gred R1-N32 yg kini dalam kesempitan hidup..

The Red BURET berkata...

UNTUK TEMPOH SEBELUM 2018...KRJAAN KENCING DOL HANCING AKAN BAGI GULA-GULA PERISA PAHIT PADA RAKYAT...NAK DKT SEBELUM 2018 BARU BAGI GULA-GULA PERISA MANIS PADA RAKYAT...SUPAYA RAKYAT LUPA YG TELAH MEREKA BUAT SEBELUM TU...RAKYAT DIPERBODOH DAN DIPERKUDAKAN...MCM MCM

Tanpa Nama berkata...

Bagi yg bergaji besar syarat pinjam 1 tahun pun tak apa,, bagi yg bergaji kecik kalau had pinjam 1 tahun alamat habis gaji bayar hutang,,cara fikir zeti ni utk yg bergaji besau jee mana dia tau yg bergaji kecik nk menampung belanjawan yg semakin defisit,, apa kata zeti nasihat najib supaya malaysia tdk meminjam utk menampung belanjawan defisit yg mencecah tahap negara nk muflis,,

Tanpa Nama berkata...

Inilah kesan kepada rakyat apabila belanjawan negara diuruskan oleh perompak2 terhormat,, yg akan menanggung segala taik2 hasil pemborosan oleh pak najib setelah segala hasil2 dibelanjakan sewenang2nya sebelum pr13,,jika dibiarkan kesannya amat pahit utk rakyat, ini baru permulaan selepas ini akan menyusul lagi segala bala atas rakyat yg dungu menyokong seorang pemimpin yg hanya menanam tebu dibibir

Tanpa Nama berkata...

hahahahaha , dunia tipu daya :-)

The Red BURET berkata...

KU SOKONG LU BROTHER.........

PAK JIB ADALAH PEMIMPIN YG SENTIASA TERSENYUM WALAU MCM MCM KES BENG BENG BERLAKU.....MCM TAKDE APA YG BERLAKU....CUKUP MASA NAIK FLIGHT PERGI MAKAN ANGIN....HEHEHEEE...TAK TAU KESUSAHAN RAKYAT....MCM MCM

PELIK KU....ADA YG BOLEH JAWAB

The Red BURET berkata...

KU RASA LAH KALAU KRONI YG KAYA RAYA TU MAKAN UBI KAYU REBUS SELAMA 1 MINGGU....MAU MUNTAH ANGIN DIA ORG TU...HEHEEHE...DIA ORG TAK TAU KESUSAHAN RAKYAT...DIA ORG CUMA TAU CKP-CKP AJE...DIA ORG TAK PERNAH HIDUP SUSAH...

MCM MCM RAGAM...

flower marang perapu kepunden marang sekeper berkata...

BETUL KE..........

Tanpa Nama berkata...

BNM mudah lupa PA antara membantu ekonomi gawat 1997/98

Tanpa Nama berkata...

Tuudiia nak ekot negara lain pulok... kalau meringankan/menguntung kan usus perut korang ko org ckp mcm tue...kalau nak reduce tax herga ketaa mcm2 alasan dia weii choiii..kita dah merdeka lah weii ekot cara kiter lerr...

Tanpa Nama berkata...

20 tahun lg bagus sb kurangkan beban bayar bulanan.. tapi siapalah kami mau bersuara...

Tanpa Nama berkata...

Buat apa jga korang nak buat loan smpai 20thn? Tak da faedahnya. Betul la kata gabenor tu. Pinjam 10k, lps tu byr balik slama 20thn. Ia mnguntungkn bank yg bg pnjaman tu.. Duit loan dlm masa smnggu pn da hbis. Tp mmbyrnya smpai 20thn. Fikir2kanla. Jgn nak asyik melenting jer

Tanpa Nama berkata...

Teringat zaman susah dulu, ar2sh bapa aku berkerja siang malam mencari rezeki... ada masa kami makan nasi dgn ikan kering. Ibu membuat kerja sampingan, aku masih ingat masa usia aku 3 tahun, ibu dan ayah aku kerja buroh kontrak...!!!waktu kecil aku dah kenal erti kesusahan.. pernah meminta beras dgn jiran dan sanak sedara utk makan kami sekeluarga... Tapi tak pernah dengar bapa dan ibu aku sumpah seranah kerajaan.. berkat usah bermula modal rm50 sedikit demi sedikit kami bertapak selangah demi selangkah.. ayah ada kedai runcit, ada restoran.. kami adik beradik diajar untuk bersukur kepada apa yg ada... dan Allah maha penyayang.

Tanpa Nama berkata...

Tapi aku percaya, rezeki ada di mana mana... Tabung Amanah Iktiar Malaysia AIM, TEKUN, PUNB dll sedia utk kita terokai dunia baru ...Insyallah akan berhasil.

Tanpa Nama berkata...

aku cume nk tlg jew.......
nie no along berlesen
bleh buat loan smpai 20thn...
0172237032......
xperlu penjamin......

Tanpa Nama berkata...

Betul la tu....golongan pemrintah mn tahu perik getir rakyat bawahan.
Nampak rakyat boleh pakai kereta, boleh buat rumah, boleh beli ayam....dah mula nak
menyusahkan rakyat pulak. Tak cukup lg apa yg dia org dh bolot, nk bebankn
rkyat bwahan ni...

Tanpa Nama berkata...

Setuju...kerajaan tk mampu menjana ekonomi...
Yg tahu, menjahanamkan ekonomi....
Lepas tu ambik duit anak, salah....ambik dr rakyat.
Bergegar pulak cakap nak rangsang ekonomi.....hancussss.
Kalau hanya dgn susahkan rakyat baru dpt kukuhkan negara...baik tukar jerrrr

Tanpa Nama berkata...

setuju sbb atuk najib kaya
bapak najib pun kaya
najib lgla kaya raya
najib xpernah rasa susah seperti kita........

Tanpa Nama berkata...

Orang yg senang gaji selesa & kaya bolehlah menghadkan pinjamannya ,sepatutnya Krjaan @ BNM meletakkan kadar faedah bergantung kpd jumlah pinjaman & jangka masa mengikut Gred perjawatan dalam Perkhidmatan Awam .Contoh : Gred 1 - 40 ( Sokongan ) Golongan inilah yg memerlukan pinjaman kerana masalah kos sara hidup & keperluan semasa diperlukan .
Pinjaman bolehlah dilonggarkan Syaratnya mungkin disebbkan anak menyambung pelajaran , wang kecemasan & keperluan semasa bukan kehendak .

The Red BURET berkata...

HEHEEHEEEE...MCM MCM...
BUKAN PAK JIB AJE...
SEMUA MP OR SENATOR YG ADA DGN KRJAAN SKRNG NI MANA PERNAH IDUP SUSAH BROTHER...
KALAU ADA PERNAH IDUP SUSAH PUN...SUDAH LUPA DARATAN....
UMPAMA KACANG LUPAKAN KULIT...

"DIMANA BUMI KU PIJAK...DI SITU LANGIT KU JUNJUNG"...

"IKUT RESMI PADI...TUNDUK BILA BERISI...JGN IKUT RESMI LALANG...DITIUP ANGIN HABIS TERBANG...."

MCM....MCM

BANK NEGARA MALAYSIA berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Kau nie satu hal, kalau kerja buruh anak 7 org, semua sekolah, gaji buruh berapa sen sgt, terpaksalah meminjam nak menampung keperluan sekolah spt kasut, pakaian, buku tulis, peralatan menulis, baju sukan, dsbnya, mana cukup lagi-lagi duduk KL, aku gaji RM5xxx, pun tak cukup tanggung 5 org anak, duduk KL , ada kea najib dan zeti nak bagi pinjam duit nak tampung semua tue, menyusahkan org lagi ada la..

Ahad, September 15, 2013 7:24:00 PG

-------------------

kau ni pun satu hal, dah tau pendapatan tak seberapa, jangan la asyik MENYONDOL je. bawak2 la merancang. ada orang yang tak kahwin disebabkan nak sara diri sendiri pun tak mampu, tapi jadi bahan kutukan. ada yang berkahwin tak ada anak, samada memang taknak anak mahupun tak mampu/mandul, pun jadi bahan kutukan.

malangnya yang beranak banyak pasal asyik henjut je kerjanya, tapi hari-hari merungut pasal pendapatan tak cukup untuk menyara anak, tak pulak dapat kutukan ye? pelik betul orang malaysia ni.

jadi kat sini aku nak bagi kutukan sikit pada orang sebegini:

DAH TAU PENDAPATAN TAK SEBERAPA, RANCANGLAH KELUARGA TU! DAH TAU PENDAPATAN TAK SEBERAPA, BELILAH BARANG KEPERLUAN IKUT KEPERLUAN, BUKAN IKUT KEINGINAN.

GAJI KECIK, PAKAI KERETA, PULAK TU SORANG SATU SUAMI ISTERI. RUMAH NAK ADA ASTRO, FULL PACKAGE LAGI, SETIAP SEORANG ADA SMARTPHONE DENGAN DATA PLAN LAGI BAGAI.

lepastu merungut lagi, pampers anak tak cukup la, nestum tak cukup la, buku sekolah tak cukup la, baju sekolah tak cukup la.

DAH TAU KALAU DARI AWAL KURANG KEMAMPUAN, RANCANGLAH!

ataupun kalau nak sangat beranak banyak, berusahalah dengan lebih gigih untuk dapatkan pekerjaan lain yang menghasilkan pendapatan lumayan, atau buat kerja sampingan seperti berniaga di pasar malam dan sebagainya

BUKAN MERUNGUT DALAM NI MINTA MAJIKAN/KERAJAAN NAIKKAN GAJI, BAGI BONUS ITU INI.

DASAR MINDA KELAS TIGA!

Melayu Tulen . berkata...

Aku sokong Zeti gabenor BNM.

Pegawai kerajaan ini memang kaki berhutang.Hutang pula suka buat masa panjang.

Hutang pula tak ukur kemapuan.

Kalau gaji RM 4000 sebulan.

Mana nak cukup.

Hutang kereta 1500
Pinjam rumah 800
belanja dapur 1000
-----------------------------
Jumlah 3300
-------------------------------

Kalau pegawai kerajaan belanja ikut kemapuan tak jadi masaalah.

Zeti dan BNM tahulah keadaan sebenar.

Lagi pun hutang masa panjang pihak Bank dan Coop lah yang dapat untung banyak kerana faedahnya yg dikenakan.

Contohnya.

Pinjam 10,000 dgn faedah 4% setahun.
10 tahun x 4 = 40% drp 10,000=

kalau 15 tahun pula.

15 tahun x 4% = 60 % drp 10000=

Siapa yg untunh.

belanjlah ikut kemampuan bukan belanja ikut perasaan.

jangan salah kerajaan.

Apakah kalau PKR/DAP/PAS jadi kerajaan dia akan beri gaji SPM lebih tinggi drp Diploma atau Degree.

Atau kalau PKR/DAP/PAS jadi kerajaan dia akan beri bonus 4 bulan gaji.

Waraslah pemikiran.

BN/UMNO/PKR/DAP/PAS sama sahaja.

Yang kaya kumpulan mereka juga.

Pergilah tengok banglo mereka UMNO/BN/Pas/Dap/Pkr semua hebat hebat.

Nak gaji besar kena sambung belajar lah.Masa zaman belajar dulu pemalas.Dapat kerja dengan kerajaan pun syukorlah.

The Red BURET berkata...

HELO BROTHER NUN DI ATAS SANA....

PASAL LU PUNYE PENDAPAT TU...RANCANG KELUARGA...
KU TAK SETUJU...
SEBAB...KITA BUKAN TUHAN UNTUK MENENTUKAN SEGALANYA...
RANCANG DGN CARA APA PUN...BROTHER KENE INGAT DAN JGN LUPA AYAT INI...

"KUN FAYA KUN...."

SIAPA KITA DIBUMI INI BROTHER...
PADA SAHABAT YG ANAK RAMAI NUN...
SABAR SAHABAT...ADA REZEKI LAIN TU...
TUHAN TELAH TETAPKAN REZEKI MASING MASING...
ADA HIKMAH SAHABAT....

The Red BURET berkata...

KEPADA SAHABAT ANAK RAMAI NUN...

INGAT SAHABAT...MEME REZEKI DUNIA SAHABAT SUSAH...
TAPI REZEKI AKHIRAT SAHABAT MELIMPAH LIMPAH...

KERANA ANAK ANAK SAHABAT AKAN MENDOAKAN YG TERBAIK UTK IBU BAPA DIA KELAK MASA KITA TELAH TIADA NANTI...

HARTA DUNIA SEMENTARA...HARTA AKHIRAT KEKAL ABADI...

Tanpa Nama berkata...

YG PATUT BERSYUKUR PA YG BERGRED RENDAH JE,, UTK PEMIMPIN YG MENKETEDADAH DUIT RAKYAT PI MAMPUS DGN BERSYUKUR DASAR HARAMJADAH!!!!

Tanpa Nama berkata...

Dialu-alukan untuk menyertai?iPanel Malaysia?,iPanel Malaysia?adalah sebuah laman web yang sangat baik dan anda boleh mendapat sedikit wang saku dalam masa lapang anda. Datang dan menyertai kami! copy link di sini untuk memasuki laman pendaftaran:

http://my.ipanelonline.com/register?inviter_id=2122741

The Red BURET berkata...

Majlis Pemerkasaan Ekononi Bumiputera (MPEB) bukti komitmen krjaan Kencing Dol Hancing bantu bumiputera....

betul ke...

atau untuk bantu kroni untuk jadik lebih kayo...

MCM MCM RAGAM KRJAAN KENCING DOL HANCING....

ASYIK FIKIR HARTA DUNIA AJEEEE...

HARTA TU PUN BUKAN BOLEH NAK TANAM SEBELAH KUBUR...

JADIK SAMA SIKIT RASA LAH...

The Red BURET berkata...

Merenungi luar jendela..
mengagumi kebesaran yang Maha Esa
Ku menilai kehidupan dari sudut berbeza...
Tak memadai hanya kecapi rasa selesa
Maukan harta yang mampu beli 1 semesta...
Berpesta ke pagi botol bergelimpangan...
Kekasih muda bukan setakat berpegang tangan...
Harta dan jamuan nafsu tidak berkekalan...
Bila menjelang tua bukan itu jadi bekalan...
Dan jangan puisi ini disalah tafsir pula...
Bukan berkhutbah cuma betuli diri jua...
Ingin hidup sempurna aset nilai berjuta...
Saling tukar wanita, senyum dan mati tua...
Bakat dikurnia jangan disalah guna
Jangan kufur nikmat yang diberi percuma...
Guna kelebihan untuk hikmah bersama
Jagalah nama hidup penuh pementasan dan drama...
Ada berisi ada yang kurus, ada melencong ada yang lurus bukan semuanya tulus...
Ada sempuna ada kurang upaya ada yang jadi buta hanya bila sudah kaya
Sebesar rumah bermula dengan sekecil bata, boleh hilang dalam sekelip mata...
Ucaplah alhamdulillah bukannya sukar, kerna semua yang kaya atau besar...
Tetap Allahuakbar!!!!!!

Jadikanlah ku tentera Fisabilillah yang tertera di kalimah harap memanduilah...
Entah apabila persimpangan tiba, hidup penuh dengan rintangan harus kuhadapinya...
Harapku tidak lupa diri bila gembira, dan cuma mula mencari kau disaat hiba...
Ku cuma manusia penuh dengan kesilapan tapi bisa membezakan cahaya dan kegelapan
Tabah bila dihalangan duri onak dan cobaan...
Teguh bila dicobakan keruh kuasa dan perempuan...
Oh, Sentiasa legar diminda, dikejar dan dipinta dari zaman bermula hingga ke akhirnya...
Ku mengerti siapa ku tanpamu disisi dan apa guna posisi juga posesi
Sementara ini cuma hanya puisi, nukilan tulisan dan bisikan isi hati
Mencari ketenangan, menjiwai peranan menepati pesanan janji juga saranan...
Alhamdulillah atas kurniaan rezeki, moga tidak leka dalam perjalanan ini...

Aku yang memandang di dalam lubuk hati, mencari-cari zat rahsia yang katanya tersembunyi...
Aku yang melihat alam meliputi wujud menyertai lalu ku pindahkan alam ke dalam mata hati...
Aku hakiki, aku mengerti segala yang terjadi di langit dan di bumi
Gunanya tiada fantasi, pelik dan benar, qada' dan qadar kau berilah ku kekuatan...
Agar dapat ku hindarkan segala kesesatan...
Usah kau biar nafsuku terliur dari pandangan majazi ini,
Aku yang hodoh lagi hina amat benar merindui...
Moga cahaya lelapku tak membutakan mataku, semoga segala puji tak ku meninggi diri...
Moga segala janji dapat juga ku penuhi, moga dapatku hadapi tikaman dari belakang...
Lidah setajam pisau, ku tidak akan risau dengan cabaran, dugaan sepanjang perjalanan
Ku pasrah ku akur 7, 8, 6 Alhamdulillah Syukur...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam Semua

Saya amat setuju dengan saranan sup aya KCS dikaji semula kerana biarlah ketulusan. Penstrukturan ini amat penting kerana setiap kali mengadakan perbincangan/mesyuarat dengan PTD dan KCS amat beza dan ketara.

Dari segi kepatuhan masa dan ketegasan dan pengetahuan PTD mendahului.

Kepada sahabat TRB sudah-sudah jangan buang masa dan jika hendak beri pendapat biarlah berintergiti dan suasa menang2.

salam Flower

Tanpa Nama berkata...

Salam..Pada pandangan sy, kalu betul BNM nak mengurangkan kadar keberhutanan isi rumah, kenapa tidak kurang kan shj kadar faedah pinjaman peribadi bank kepada 2% shj. Sy percaya dengan pengurangan itu bank masih lg akan mendapat keuntungan yg besar apatah lg kalu 3-4%. Dengan itu ianya akan dapat mengurangkan bebanan kepada peminjam. Keadaan ini tetap akan sama kiranya tempoh 10,15 atau 20 thn..kiranya 10 thn bayaran faedah kurang tetapi bulanan tetap tinggi. sekiranya 20 thn kadar faedah bertambah tetapi bulanan akan kurang..tetapi sekiranya kadar faedah dikurangkan, akan memberikan kesan yg besar kpd peminjam..Tidakkah tindakan BNM tidak memberikan kesan kepada isi rumah tetapi manjaga periuk nasi kroni2..Seperti cadangan utk memendekkan pinjaman kereta kepada 7 tahun dan deposit sebanyak 20%, tetiba dibatalkan..KENAPA..? kerana sekiranya berlaku demikian, jumlah jualan kereta nasional akan merosot dan ini akan merugikan SIAPA....? Sepatutnya kerajaan dan BNM mengambil tindakan utk menjaga rakyat bukannya menjaga periuk nasi kroni shj..Kadar ramai yg muflis adalah disebabkan oleh pinjaman kereta dan rumah..SAYA ULANG ADALAH DI SEBABKAN PINJAMAN KERETA DAN RUMAH..? bukannya pinjaman peribadi.KURANGKAN KADAR FAEDAH sekiranya kerajaan BETUL2 ingin membela rakyat..bukannya membela kroni...wasallam

Tanpa Nama berkata...

ada bonus tak?pastikan ada ye...

Tanpa Nama berkata...

inilah bahananya apabila RIBA' dijadikan asas perniagaan.

sebenarnya arahan bank negara itu memang ada baiknya, nak mengelakkan penjawat awam ni berhutang kepada benda yang mereka tidak mampu. beli rumah, tanah, mahupun harga yang boleh menjana keuntungan seperti emas, saham dan sebagainya bolehlah menggunakan pinjaman peribadi. tapi beli benda yang pakai habis, atau susut nilai seperti kenderaan, pakaian berjenama tak perlulah sampai buat pinjaman peribadi pulak tu bayaran sampai berpuluh tahun.

jadi daripada anda semua ni menyalak-nyalak tak tentu hala, muhasabahlah diri. elok juga tak meminjam untuk membeli benda yang tak berapa diperlukan sebab anda boleh mengelakkan dari terjebak dengan RIBA'

RIBA' itu sudah terang-terangan haram. tak kiralah ditukar namanya jadi yang sedap-sedap, ianya tetap RIBA'. namun ianya dibolehkan sekiranya anda membeli sesuatu yang memang menjadi keperluan asas seperti kenderaan dan rumah, TETAPI, ianya mestilah sebuah sahaja. sekiranya anda memiliki sampai 2 kenderaan, 2 rumah menggunakaan pinjaman yang terang-terang RIBA' maka anda memang sudah bergemulang dengan RIBA' kerana anda membeli lebih dari keperluan.

JAUHILAH RIBA'

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Man said :

maklumat di terima dari sumber yg boleh dipercayai dari org berdekatan dgn KAK MAH MANSOR...tahun ni tara bonus...DUIT HABIS BAYAR KES ANTTATUYA SEBAB NAK SETTLE AGAR BUANG KES....harap maklum

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Man said :

pasal bajet 2014 pulak..takde yg menarik...bajet sekadar syok sendiri aje...sekadar bagi keras batang pelir sendiri saja...jadi jgn harap dan tunggu pengumuman tsb...harap maklum

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Man said :

bagi org org yg wakil cuepacs...baik korang dok pej diam-diam...cukup masa balik...jgn buang masa nk tu dan ini...keputusan dah muktamad...KAK MAH ckp takde bonus dan apa-apa yg baik utk kebajikan PA...jadi kerja mcm biasa...jgn bagi KAK MAH pening kepala...banyak lagi dia nak fikir...yg PA ni dok memekak saja tahu...harap maklum

malaysiabumibertuah berkata...

kita tengok dan lihat siapa lebih berkuasa...penjawat awam yg telah berjasa dgn memberi kerjasama semasa undi pilihanraya PRU13 atau Zeti aziz..Harap PM dapat memberi keputusan dgn segera...1.4 juta PA..

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Man said :

wahai saudara malaysiabumibertuah, harap saudara jgn lah bermimpi disiang hari..KAK MAH yang berkuasa sekarang..keputusan telah dibuat..terima saja lah...KAK MAH pun dah tak nak layan dah dgn krenah PA ni, kalau PA nak sabotaj pun, dia tak kisah, ramai lagi anak2 buah dan saudara dia yg nak kerja dgn kerajaan...jgan mimpilah saudara...harap maklum

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Man said :

baik dia pergi shopping di luar negara lagi dapat faedah dari melayan kerenah PA yang asyik meraung tu dan ini...tapi hampehhhh....harap muka wayang dato osman aje...muka nampak mcm tak bersalah aje tok man...luaran muka nampak ganas tok man, tapi dlm hati kecik, kene gempak sikit habis telur masuk dalam...

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Man said :

apalah sangat 1.4 juta PA tu..bangla, myanmar dan indon lagi ramai lah...dianggar lebih kurang 3.2 juta lah, tolak 200 ribu yg kene hantar balik tinggal lagi 3 juta di seluruh negara...apa lah mcm ramai lah sangat 1.4 juta PA tu...bongok tak habis habis lah

The Red BURET berkata...

HAHAHAAAAHAAAA.......

MANKEY MAN LAH PULAK....MCM MCM RAGAM

Tanpa Nama berkata...

PERATURAN APA INI....ADA MOTIF NAK BAGI AHLONG HIDUP

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan jangan beri muka sangat ke rakyat ni, apa rakyat minta terus lulus.. beri macam-macam bantuan yang tak sepatutnya.. Kalau nak beri itu semua boleh dengan syarat duit negara jaga baik-baik, jangan tiris dimana-mana.. banyak perkara yang boleh bagi free, dan yang miskin sangat boleh diberi elaun bulanan macm negeri-negeri lain.. pihak kerajaan kena ambil langkah yang sepatutnya.

Tanpa Nama berkata...

apa lh punya BNM kita buat pinjaman bukan untuk habis kn satu dua mnggu je..kita buat rumah lh kak zeti oi...kita tk mampu nk beli rumah coz harga yg terlampau tinggi...cuba lh pikiak sikit...pak omar tlg lh kami penjawat awam ni...dato sri tolong....

Tanpa Nama berkata...

mudah-mudahan apa yg kita hajati di permudah kn oleh Nya....kepeda cuepace terus kan perjuangan...kepada BNM jgn keras kepala...kepada Dato Sri tlg pertimbang kn...

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Man Said :

KAK MAH ckp apa yg kau org meraungkan tu weiiii....dia ckp NO WAY lah...dah takde jalan dah...terima saja hakikatnya tu....KAK MAH yang berkuasa lah....tak reti bahasa betul lah korang ni...ngok betul lah

mana red buret...senyap aje...sembang betul lah

Tanpa Nama berkata...

11orang cina pandai bisnes.patutlah hidup senang .org kita asyik nak harap kerajaan tlg, mana nak hidup senang.ambik anak ramai2 ,pas tu harap kerajaan je tlg.bangunla wahai anak bangsa.takkan nak tunggu kerajaan nak bangkrup baru nak belajar berdikari....

Tanpa Nama berkata...

Tuhan kurniakan bumi Malaysia tanah subur hinggakan celah bangunan dan celah konkrit di lampu isyarat ditumbuhi rumput dan lalang.Hutan kayu balak berpuluh ribu hektar yang tak ternilai harganya,beribu hektar tanah ditanam komoditi bernilai seperti getah dan sawit.Dikurniakan pula minyak mentah yang membuak-buak di pesisir pantai Kelantan,Terengganu,Pahang,Johor,Sarawak,Labuan hingga ke Sabah.Terletak pula Selat Melaka penghubung timur dan barat Asia Timur dengan Asia Barat.Jangan lupa pula mineral dan bijih seperti emas,timah,arang dan lain-lain di dalam perut bumi bertuah ini.Yang paling menakjubkan begini banyak hasil pemberian tuhan bumi bertuah ini cuma diduduki 29 juta rakyat +/-3.2 juta warga asing yang turut bersama merasai kurniaan ini.Yang paling sedihnya, setelah 56 tahun Merdeka,cuma satu sahaja MANAGER yang bertampuk dan masih gagal MANAGE semua hasil ini dengan adil dan saksama.Fikir-fikir lah saudara saudari satu CUEPACS.Bukannya menjadi PRA hingga pegawai atasan kerajaan ini adalah golongan yang malas atau makan gaji buta,cukuplah sekiranya diberi pampasan perjam kerja yang adil dan saksama.Mana letaknya harga diri dan kepuasan hidup di masa kini dengan beban cukai pintu,cukai tanah,cukai jalan,cukai pendapatan,cukai jualan,cukai pembelian kenderaan,cukai jualan dalam semua bentuk produk,cukai yang dikenakan kepada pengeluar atau pengimport barangan harian yang dimasukkan ke dalam harga barangan tersebut dan ditanggung pengguna semua,duti itu dan ini dan terkini berbaur sudah suara suara gendangan sokongan terhadap GST (goods sales tax). Jangan lupa pula hutang belajar PTPTN yang berbunga dan makin mekar berkembang dan segala macam bunga-bungaan yang keluar dari hutang pinjaman yang halal melalui ANGKASA ataupun yang haram ikut ALONG,hutang kartu kredit 1-2% per bulan,kadar inflasi yang tak terkawal.Bagi mereka yang pandai berdikari syukur alhamdulillah.Bagi mereka yang terhimpit dengan keadaan,entahlah apa lagi yang boleh dibuat.

Tanpa Nama berkata...

MOHON ELAUN COLA DI PANJANGKAN KE SABAH DAN SARAWAK... KAMI PUN RAKYAT MALAYSIA.. INGAT BN, SABAH DAN SARAWAK LAH PENYEBAP BN MASIH MENERINTAH SEKARANG

Tanpa Nama berkata...

SOKONG KATA ZETI ... barulah semua orang dapat mengawal pebelanjaan dan dapat menjadikan seorang lebih Berhemah dalam Kewangan mereka ...

sixpenditagila berkata...

ya , dapat gelaran Dato Seri dan Tan Seri makin benggap ? taniah, taniah ....

Tanpa Nama berkata...


Kalau tak ada duit...hidup macam orang tak ada duit laaa..
Ni nak berlagak je lebih, pastu nak salahkan org lain pulak tu...

Roy berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Aku setuju dengan pendapat anda...

Jabba the HUT berkata...

Hahhha Zeti belum kenal siapa cuepacs.....sbpa pun boleh batal

--------------------------------
Kupek yang belum kenal Zeti, the iron lady.
Terlopong mulut Pak Oma Pesden kupek

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju sangat komen anda ni... Benda tak jadi pada diri sendiri boleh lah cakap mcm tu. Gaji die >RM10k kot...

Tanpa Nama berkata...

Harapan utk kenaikan cola dan bantuan sewa rumah macam tak de HARAPAN lah yea???? oh sedihnya.

Tanpa Nama berkata...

aku yang berkata..
aku berharap sangat pinjaman di rombak semula..
bagi sesiapa yg rasa 10 tahun tu bagus tahniah lah..
aku seorg PA berjawatan R3 gaji tahu2lah..
aku telah hilang segalanya semasa tamat kontrak ngan kerajaan setahun yg lepas..
rasa nak bunuh diri&keluarga aku sekali..
rezki anak ke2 aku aku dapat tetap awal tahun ni di jabatn kerajaan..
aku cuba untuk selesaikan segala masalah kewangan aku tetapi dek kerana bank negara dah had 10thn segalanya2 agak kabur..
hemmm.. bagi org2 senasib mcm aku tahu lah keadaanya..
elaun rumah rm180..
aku sewa rumah pun dah rm400..
nak duk kuarters rm330..
kenapa x rm 180 jer..
belanja anak,kena lak duduk kat johor bahru ni ibarat megemis di negeri sendiri.. segalanya duit..
hanya allah sahaja tahu apa yang berlaku.. pada sang pembesar2 negara tu hidup lah dengan selesa ya.. semoga anda dapat tidur lena..
terima kasih allah kerana telah memberi rezki & menghindari aku dari membuat pekara yg mungkar..

Tanpa Nama berkata...

turun la interest to...kalau 1o tahun......mengong betul

Tanpa Nama berkata...

kalau tak bagi 20 tahun tak apa tetapi turunkanlah kadar feadah bank kepada 1.75% setahun, baru adil

Tanpa Nama berkata...

traesoukan aku dulu ada cakap....gred 17 dan kebawah wajib posting tempat sendiri aka kampung barula cukup...ni tidak..hantar kat bandar jgk...katanya cari pengalaman..palotak depa...hanya TRB je yang dgr luahan hatiku ini..tq TRB...Bkn senang zaman skarang ada org mcm TRB yang masih menyokong melayu mcm saya...buktikan anda bukanlah robot...tapi MELAYU.................................salam flower taik ayam

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Men said :

KAK MAH ckp NO WAY!!!!!!!!.....tak reti bahasa betul la.....terima aje hakikat tu...asyik nak memekak aje...diulang sekali lagi bahawa BONUS TAKDE....KAK MAH nak buat shopping hujung thn ni...harap maklum

The Red BURET berkata...

HEHEHEHHHHHHEEEEEE.....

SIAPA LAH KU SAHABAT....FLOWER TAIK AYAM...KU HANYA MEMERHATI SKRNG...BILA TIBA SAAT DAN KETIKA...KU AKAN BERUBAH WATAK KEMBALI...MUNGKIN LEBIH GANAS PAS NI.....TQ SAHABAT FLOWER TAIK AYAM

MCM MCM RAGAM......

Tanpa Nama berkata...

Kerana nila abis susu sebelanga. Kerana ada yang salah guna pinjaman, abis rosak plan orang lain. Yang sebenarnya adakah BNM akan rugi jika tempoh dipanjangkan 25 tahun? Lagipun syarat utama baki gaji 40% boleh dianggap relevan takpun naikkan syarat baki tidak boleh kurang 45% adalah lebih baik vs kurangkan tempoh pinjaman

Tanpa Nama berkata...

Kronologi kekalahan BN dalam PRU ke-14:

1. Tiada bonus sepanjang 2013 dan 2014. Bonus satu bulan gaji pada 2015. Bonus satu setengah bulan gaji pada 2016. Masih tak berubah kan?

2. BNM menyekat kebebasan rakyat membuat pinjaman untuk peribadi tak kira tujuan untuk berniaga atau menanggung kos kesihatan. Yang penting nampak prestasi kewangan negara meningkat. Rakyat didahulukan ke ni?

3. Rayuan rakyat dan penjawat awam tidak diutamakan. Yang penting pendapat ahli korporat. Ada aku kisah?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
apa lh punya BNM kita buat pinjaman bukan untuk habis kn satu dua mnggu je..kita buat rumah lh kak zeti oi...kita tk mampu nk beli rumah coz harga yg terlampau tinggi...cuba lh pikiak sikit...pak omar tlg lh kami penjawat awam ni...dato sri tolong....

Isnin, September 16, 2013 9:00:00 PTG

ENTAH APA-APA ZETI NI... PRESTASI NAK JATUH KE??

JEJAK SANG PENDITA berkata...

batas nan lusuh!!..
ragawi dok silih berganti
penantian yang belum pasti
sirna disaat surya tiba, kemanakah dikau duhai sang pendita
sembunyi dibalik kemilau lazuardi??

Setiap pasang mata menanti bayanganya,
Menunggu bagai penunggu lantas bertanya,
“Kapan datangnya dia??”
“Dimanakah dirinya berada??”

Aku tak mencari harta duniawi
Aku tak mencari emas atau permadani
Aku cari dan ku nanti
ntah bile kunjung datang menghampiri..

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Men said :

dey ine deyy...apa yg ko org dok memekak lagi tu, kan dah dikhabarkan dari KAK MAH...NO WAY AND NO BONUS...so sendiri faham lah, apa ke benda ko orng ini asyik memekak..PRU sembang lain, la ni KAK MAH nak shopping dulu, jadi ko org kerja mcm biasa, kuli tetap kuli...harap maklum

The Red BURET berkata...

HEHEEHHEEEEE....

MANKEY MEN....SAHABAT KAU NI TAK HABIS HABIS LAH...MCM BESAR SANGAT PKT KAU TU...DISINI KU INGIN INGATKAN...SEJARAH DAH MEMBUKTIKAN BAHAWA ORG YG GILA KUASA AKAN JATUH DGN AMAT DASYAT SEKALI...MCM PRESIDEN MARKOS FILIPINA...TGK APA TERJADI DGN IMELDA WANITA PERTAMA ?

FIKIR FIKIR KAN WAHAI MANKEY MEN...

KU INGATKAN SEKALI LAGI...NAK TGK KE SEJARAH KALI KEDUA WAHAI MANKEY MEN...

Tanpa Nama berkata...

NAK HABAQ MAI SAT NO...TUUUUUUUU DIA SANG PENDITA TRB DAH MAI DAAAAAH...

JEJAK SANG PENDITA berkata...

dihatinye mengalir sungai duka
kebosanan menggigit rase
resah jiwa nan lara
sendu di jiwe nan hiba

Selayaknya pendita, seperti
mawar putih yang dicumbui
butiran embun pagi
kini menjadi cerita perih dalam sebuah elegi
yang melipurkan sang pendita TRB
dalam sebuah harapan hampa

dalam bersendiriaan..
tapaki jejak kehidupan kian kelimutan
Penuh insan bertopeng kepuraan
kemana harus sang pendita berjalan??

Tanpa Nama berkata...

rakyat malaysia malas meyimpan, kalau kos perubatan itu, boleh lah menabung pada skim takaful... boleh cari saya kalau nak...

johny berkata...

Jadi pengemis je la orang2 gred rendah ni lagi senang. Hari-hari nak ngemis. Lain kali kalau rasa diri tu bengap tapi berlagak nak duit banyak kerja jadi petani.petani ni mungkin level2 rendah macam korang tapi sebab usaha lebih boleh lebih berjaya dari korang yang bengap, malas kerja keras.nak mengemis kat sini pakai komputer pejabat. Memang patut pun korang kena pijak-pijak dalam hidup ni. Jadi zalim pulak kalau tak pijak-pijak korang yang tak sedar diri ni.

Tanpa Nama berkata...

Setau aku setakat ini masih belum kedengaran mana-mana PA yang dikenakan tindakan tatatertib kerana potongan emolumen melebihi 60%. Oleh itu, marilah kita beramai-ramai apply personal loan atau wat obelap dan kita tinggalkan baki bersih kurang dari RM500. Takkan baki gaji bawah RM500 dikira bangkrap kot.

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Man said :

maklumat di terima dari sumber yg boleh dipercayai dari org berdekatan dgn KAK MAH MANSOR...tahun ni tara bonus...DUIT HABIS BAYAR KES ANTTATUYA SEBAB NAK SETTLE AGAR BUANG KES....

pasal bajet 2014 pulak..takde yg menarik...bajet sekadar syok sendiri aje...sekadar bagi keras batang pelir sendiri saja...jadi jgn harap dan tunggu pengumuman tsb...

bagi org org yg wakil cuepacs...baik korang dok pej diam-diam...cukup masa balik...jgn buang masa nk tu dan ini...keputusan dah muktamad...KAK MAH ckp takde bonus dan apa-apa yg baik utk kebajikan PA...jadi kerja mcm biasa...jgn bagi KAK MAH pening kepala...banyak lagi dia nak fikir...yg PA ni dok memekak saja tahu...

KAK MAH yang berkuasa sekarang..keputusan telah dibuat..terima saja lah...KAK MAH pun dah tak nak layan dah dgn krenah PA ni, kalau PA nak sabotaj pun, dia tak kisah, ramai lagi anak2 buah dan saudara dia yg nak kerja dgn kerajaan...jgan mimpilah saudara...

baik dia pergi shopping di luar negara lagi dapat faedah dari melayan kerenah PA yang asyik meraung tu dan ini...tapi hampehhhh....harap muka wayang dato osman aje...muka nampak mcm tak bersalah aje tok man...luaran muka nampak ganas tok man, tapi dlm hati kecik, kene gempak sikit habis telur masuk dalam...

apalah sangat 1.4 juta PA tu..bangla, myanmar dan indon lagi ramai lah...dianggar lebih kurang 3.2 juta lah, tolak 200 ribu yg kene hantar balik tinggal lagi 3 juta di seluruh negara...apa lah mcm ramai lah sangat 1.4 juta PA tu...bongok tak habis habis lah

Tanpa Nama berkata...

Orang kaya-kaya mmg mcm tu...semua dh lupe diri...diorang x rasa ape golongan berpendapatan rendah ni rasa...sampai nk beli rumah pn x mampu...nama jer kerja kerajaan...padahal orang kerja kebun lagi kaya...kami dh tolong kerajaan untuk menang dlm pilihanraya lepas...xkn ini balasan nye...

Wai007 berkata...

Siapa kata PAS dan PAkatan Rakyat tidak bagus, mereka bagus. Mereka ada Anwar Ibrahim yang pernah menjadi TPM.. Banyak pengalaman beliau.. Mahkamah kata Anwar tidak bersalah.. So apa lagi jom kita undi Pas dan PR pada pilihnraya akan datang...

Soal BONUS dan pinjaman 10 tahun dibuat oleh pemimpin yang sudah terlalu lama memerintah negara. UMNO dan sekutunya. Inilah akibat jika kita sanjung orang terlalu lama. Mereka akan hilang kesedaran diri bahawa mereka sebenarnya setaraf dengan kita. Kita yang undi mereka, tapi mereka pijak kembali kepala kita.

Bila mereka nampak baik? Semasa nak dekat pilihanraya lah. Cuba tengok semasa selepas baru pilihnraya, semua keputusan menindas rakyat dihumban kepada rakyat. Macam dah terkumpul banyak sangat sampai tak mengumumkan dari jauh. Terus mendadak pengumuman. Kurang ajar mereka ni.

Dah jangan nak undi UMNO dan sekutunya lagi. Mereka ni jenis pijak kepala dan naik kepala jika menang. Cukuplah tu. Undilah PR dan PAS. Siapa kata orang Melayu Islam tidak boleh jadi PM? Tak semestinya UMNO sahaja. PErangi UMNO, kejadah buat pinjaman 10 tahun saje.

the blue BURET berkata...

Wai007 berkata...
Siapa kata PAS dan PAkatan Rakyat tidak bagus, mereka bagus. Mereka ada Anwar Ibrahim yang pernah menjadi TPM.. Banyak pengalaman beliau.. Mahkamah kata Anwar tidak bersalah.. So apa lagi jom kita undi Pas dan PR pada pilihnraya akan datang...

Soal BONUS dan pinjaman 10 tahun dibuat oleh pemimpin yang sudah terlalu lama memerintah negara. UMNO dan sekutunya. Inilah akibat jika kita sanjung orang terlalu lama. Mereka akan hilang kesedaran diri bahawa mereka sebenarnya setaraf dengan kita. Kita yang undi mereka, tapi mereka pijak kembali kepala kita.

Bila mereka nampak baik? Semasa nak dekat pilihanraya lah. Cuba tengok semasa selepas baru pilihnraya, semua keputusan menindas rakyat dihumban kepada rakyat. Macam dah terkumpul banyak sangat sampai tak mengumumkan dari jauh. Terus mendadak pengumuman. Kurang ajar mereka ni.

Dah jangan nak undi UMNO dan sekutunya lagi. Mereka ni jenis pijak kepala dan naik kepala jika menang. Cukuplah tu. Undilah PR dan PAS. Siapa kata orang Melayu Islam tidak boleh jadi PM? Tak semestinya UMNO sahaja. PErangi UMNO, kejadah buat pinjaman 10 tahun saje.

Rabu, September 18, 2013 9:23:00 PG
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
saya stuju

Tanpa Nama berkata...

Pinjaman peribadi juga digunakan untuk Buat Rumah dan Renovatian Rumah .... Pelaburan yang menguntungkan !

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan pun BERHUTANG !

Tanpa Nama berkata...

BAIK NYA CUPEK TAHUN INI TAK MINTA APA-APA UNTUK BAJET TAHUN 2014.. KATA NAJIP: "OSMAM YANG BAIK NANTI AKU BAGI LAGI KAU DANA BERJUTA JUTA"

Tanpa Nama berkata...

Rakyat pun kai hutang juga laaaa !

Tanpa Nama berkata...

saya setujuk komen diatas!! saya org asli dr sukuk kaum temuan..seorg penjawat awam..gajik saya skang rm1419.38..dh 6 thun berkhidmat...saya nk overlap tak boleh...saya nk tlg bapak saya buat kebun getah.. teroka hutan tanah rizab org asli...hutan dah siap teroka bulan 6 2013...saya dan bapak saya sewa JCB dan Escavator berantai..upah semua buat lereng cerun utk tanah getah semua rm20 ribuk..dan masalah saya skang. masih berutang dgn tokey Cinak...Saya bukan pegawai begaji besar...tolong la ,saya dan bapak saya...jgn kejam dgn kamik..saya bkn nk pinjam nkak enjoy,nak beli prabot,nak tukar sportrim,nak melancong...SAYA PINJAM SBB SAYA SAYANG DAN NAK MAJUKAN TANAH RIZAB ORANG ASLIK...

Tanpa Nama berkata...

harga telur ayam !

Mantah RM 0.50 sebijik

Masak / rebus / goreng = RM 1.20 sebijik

campur nasi kosong sepinggan RM 1.00

kuah percuma satu senduk kecil !

SUMBER : Kedai Kak Timah Pokok Cheri.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju 10 tahun !

Kadar Faedah/Keuntungan jugak perlu turun !

Jangan Cekik Darah !

The Red BURET berkata...

HEHEEEHEHEEEEE...........

MCM MCM RAGAM....

spontan berkata...

bagi aku sebagai PA saudara/saudari yang rasa sudah stabil ekonomi dan perancangan kewangannya yang telah mantap tolong la jaga sikit perasaan kawan2 yang tidak senasib dengan anda.kita hidup tidak semestinya di atas kadang2 kita berada di bawah juga.. Pendapat saya BNM cuma nak jaga prestasi serta mengelakkan negara dari tersenarai negara-negara hutang sesi rumah yang tinggi... tapi malangnya dah terlambat dan tergesa2.. kenapa dari dulu tak difikir dan mengkaji tentang akibat memberi pinjam sehingga 25 tahun?.. sedangkan pada awal tahun 2000 pinjaman hanya 10 tahun.. siapa yang meluluskan pinjaman hingga 25 tahun kalau bukan BNM sendiri.Bila PA dah dimanjakan dan sudah dikaburkan dengan pinjaman hingga 25 tahun baru sekarang nak berpatah balik???? ini bukan soal politik dan kerajaan yang sedia ada.. tetapi egensi-egensi berkepentingan macam nie la yang menyebab orang menuduh kerajaan kejam dan zalim.. kenapa BNM dah tak de orang untuk berfikir ke untuk mengelakkan perkara macam nie berlaku dari dulu lagi.. aku penah pinjaman bank pada masa itu bayaran balik 10 tahun tetapi interestnya 6.99%.. beberapa tahun kemudian ada bank offer 15 tahun.. seterusnya 20 tahun.. kenapa skang nak balik semula 10 tahun??? ape motif BNM?

Tanpa Nama berkata...

saya setujuk komen diatas!! saya org asli dr sukuk kaum temuan..seorg penjawat awam..gajik saya skang rm1419.38..dh 6 thun berkhidmat...saya nk overlap tak boleh...saya nk tlg bapak saya buat kebun getah.. teroka hutan tanah rizab org asli...hutan dah siap teroka bulan 6 2013...saya dan bapak saya sewa JCB dan Escavator berantai..upah semua buat lereng cerun utk tanah getah semua rm20 ribuk..dan masalah saya skang. masih berutang dgn tokey Cinak...Saya bukan pegawai begaji besar...tolong la ,saya dan bapak saya...jgn kejam dgn kamik..saya bkn nk pinjam nkak enjoy,nak beli prabot,nak tukar sportrim,nak melancong...SAYA PINJAM SBB SAYA SAYANG DAN NAK MAJUKAN TANAH RIZAB ORANG ASLIK...

BAKAL PENSIONER berkata...

2 tahun lebih lagi dah masuk umur 60 tahun. Rumah masih tiada lagi. Nak keluarkan sebahagian ganjaran (gratuity)melalui Bank Muamalat untuk membeli tanah/rumah pun tidak kesampaian. Alasan Bank Muamalat kemudahan tersebut telah DIBERHENTIKAN ATAS ARAHAN BANK NEGARA sejak awal tahun 2013. Adakah ini sebagai langkah BNM untuk menyeksa PA? Adakah kerajaan prihatin kepada masaalah PA seperti ini?

Tanpa Nama berkata...

akuk orang aslik...aku susah kerja dgn kerajaan skang...kalau tak Jabatan Hal Ehwal O.Asli paksak suruh aku isik borang duluk..aku xkerjak mcm nek..akuk dah bebas buat kerjak kebun akuk kat hutan sanak,boleh jual tengiling,jual barbik...aku tak terhimpit susah macam nek...kerjak ngn kerajaan bkn pilihan akuk tai...

PekkAbooo berkata...

Tahun ni tiada bonus kerana baru lepas PRU. PA kalau nak bonus tunngguuuuuuuu, sebelum PRU 14 baru ada bonus 1 bulan .
tq very much.

JEJAK SANG PENDITA berkata...

berbicara lagi sang pendita TRB
ayuh teruskan diskusi
bukan diskusi mengejar populariti
ENGGAK juga diskusi mengayam mimpi

wajah sang pendita dikilas mimpi
tak pernah ditemui dalam realiti
di alam maya megah berdiri
lagak satria berjiwa keluli

ibarat Da’ei korbankan diri
sengsara meniti jalan muflih
bukan dunia yang hendak diraih
sabar dan don't give up penguat tatih
langkah bertongkat pemikiran jernih..
kerana itulah hakikat.................>>>>>

Tanpa Nama berkata...

Universiti Pengurusan Hutang perlu di tubuhkan !

Tanpa Nama berkata...

Selaras dengan kenaikan harga minyak baru-baru ini, adalah wajar kerajaan menaikkan COLA dan ITP untuk kaki tangan awam. Cadangan saya:
Gred 1 - 34 COLA naik RM200, ITP naik RM200.
Gred 41 - 44 COLA naik RM150, ITP naik RM150.
Gred 48 - 54 COLA naik RM100, ITP naik RM100.
Tiada kenaikan untuk JUSA kerana gaji dan pelbagai elaun yang sedia ada sudah tinggi dan lebih dari memadai.

The Red BURET berkata...

HEHHEEHEHEEEEEE........

MCM MCM RAGAM AND KERENAH.....

PENDITA LAH PULAKKKK...FENOMENA TRB MELANDA.......

HEHHEHEHEEE........

SYOK GAK JADI PEMERHATI NI......

The Red BURET berkata...

FUHHHH....PUITIS AND MENDALAM....

FALSAFAH WAHAI SAHABAT JEJAK SANG PENDITA.....

SIAPA LAH AKU WAHAI JEJAK SANG PENDITA.......

HANYALAH BURET YG BERWARNA MERAH.....HUHUUUHUUUHUUUUUU

TAKPO KU TUNGGU MASA AND KETIKA.....

PASTI AKAN BERGEGAR.....

TUNGGUUUUUUUUUUUUUUUU

HEHHEHEHHEHEEEEE.........

MCM MCM..........

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Selaras dengan kenaikan harga minyak baru-baru ini, adalah wajar kerajaan menaikkan COLA dan ITP untuk kaki tangan awam. Cadangan saya:
Gred 1 - 34 COLA naik RM200, ITP naik RM200.
Gred 41 - 44 COLA naik RM150, ITP naik RM150.
Gred 48 - 54 COLA naik RM100, ITP naik RM100.
Tiada kenaikan untuk JUSA kerana gaji dan pelbagai elaun yang sedia ada sudah tinggi dan lebih dari memadai.

Rabu, September 18, 2013 3:30:00 PTG

*****
Janganlah nak dengki dengan orang gaji besar..kalau orang gred bawah dapat elaun lagi banyak dari orang profesional, nanti tangga gaji lebih kurang sama...orang profesional dibayar gaji mengikut akademiknya...dibayar gaji mengikut beban tugasnya..so janganlah pertikai kalau gaji mereka lagi banyak dari orang kumpulan sokongan...Yang JUSA tu gaji tinggi tugasnya lebih susah dari kumpulan sokongan..diorang kena buat keputusan..kena gubal dasar..setaip dokumen yang ditandatangani dia kena bertnggungjawab...kene susun pentadbiran yang adakalanya dekat 500 orang dibawahnya..so mmg patutlah gaji diorang besar..yang kumpulan sokongan menurut arahan dan menyokong gred atasan..gred sokongan kerja malam dapat OT tapi yang gred 41 ke atas tu kerja sampai esok pagi pun mana boleh claim OT..Diorang kena cukai lagi..so janganlah pertikaikan.. kalau cemburu dengan gaji orang gred 41 ke atas.. pergilah sambung belajar..apply jawatan 41 ke atas tu...tak pun berenti kerja kerajaan dan pergi ke swasta..sana bonus 4 bulan terus...ramai orang yang nak masuk kerje kerajaan tak dapat, merayu2 dan meinta2 nak kerje kerajaan..yang dah dapat pula asyik nak complain je..tuntut itu dan ini...subhanallah

Nasib Labu Labi berkata...

Zeti kata dia risau dgn tahap keberhutangan isi rumah...nonsense...ingt dia risau ke kita nak hutang berapa pun? Sebnarnya dia nak jga imej n rankingnya d mata dunia ja..nanti bole la dia kelentong dgn rakan sejawatny yg dia urus kwngan negara dgn baik..indah khabar dr rupa... PM bru kata akan pertimbangkn...zeti dgn cepat ckp..no way... Wonder siapa lebih brkuasa... Apa pun kita ckp...ada dia kisah ka?Hantam ja la labu....

juragan senja.. berkata...

pulau pandan jauh ketengah
gunung daik bercabang tiga

"doh tau pulau pandang jauh ketengoh,
bodo!!.. nok gi wat pe"..
tunggu lorh siap perahu dlu..

Tanpa Nama berkata...

ko ingat..bile buat pinjaman tu selesai masalah..apakebenda punye pemikiran..lagilah banyak ko kene potong bulan2..lepas tu merungut..salahkan kerajaan...duit gaji kurang sebab nak penuhi nafsu haloba korang..itu pun nak salahkan kerajaan pulak..weiiii ukur baju kat badan sendiri lah..kalau dah tahu gaji kau banyak itu..belanjalah ikut kemampuan diri

Tanpa Nama berkata...

Akuk pinjam akuk nk tlg bapak akuk...dh bnyak tanah rizab org aslik bAngsa asing dh teroka...aku nk byar sewa JCB dgn escavator untuk buat cerun kebun getah....20ribuk nk kna byar....akuk bkn nk enjoy mcm jobok (melayu), tkar sportrim, tinted kereta...tolong akuk klau krajaan xnak bagik geran utk tanah tu pun tak apa...akuk nak pinjam nak buat kebun...akuk sayang tanah tok nenek akuk....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...Selaras dengan kenaikan harga minyak baru-baru ini, adalah wajar kerajaan menaikkan COLA dan ITP untuk kaki tangan awam. Cadangan saya: Gred 1 - 34 COLA naik RM200, ITP naik RM200.Gred 41 - 44 COLA naik RM150, ITP naik RM150.Gred 48 - 54 COLA naik RM100, ITP naik RM100.Tiada kenaikan untuk JUSA kerana gaji dan pelbagai elaun yang sedia ada sudah tinggi dan lebih dari memadai.
Rabu, September 18, 2013 3:30:00 PTG

Nampak benar kau nie kaki pembohong, munafik serta lidah bercambang..ada kea gred R1-N32 elaun lebih beaar dar gred41-54, pembohong betul kau nie, nak tipu tengoklah sikit.. nampak benar kau nie tak tau skim gaji semuagred.. bagi gred 44 ke atas, dia org tak ada eka tapi diganti dgn elaun keraian RM 400, itu tidak termasuk berbagai jenis elaun dan kemudahan bagi gred 42-54, tempat aku gred 41 ke atas, masing-masing pakai kereta RM 120 ribu ke atas, itu dikatakan gred 41 ke atas elaun kecil, belum masuk lagi duit tepi dan bawah meja.. lain kalau mau cakap, kena ada fakta da..

Tanpa Nama berkata...

Memang dah pun ukur kain kat badan sendiri..x msalah pinjam 180k..utk buat umah (klu nak bli rumah taman.. 180k besar manalah ya? )..Bulanan 1600+ utk 16thn(bkn nak pinjm 20thn pun)..tolak itu ini..ada jg baki utk d smpan...skrg 10thn... Kena byr 2300k..klu gov prihatin sgt napa x kurang ja interest..pasti org tak merungut di hadkn 10thn..klu stkat nak bgi tau pinjam lma byar byk..pinjm skit byr skit...simpan ja nasihat tu utk cucu...budak skolah pun tau la....

Tanpa Nama berkata...

Woi lahanat sarawakian..lu cakap.malayu jobok..lu lancau la..face to fece klau berani..

Tanpa Nama berkata...

ko pun wat pjaman gak. same je. jgn hipokrit.

Tanpa Nama berkata...

itu cuma cdgan je. pe yg marah sgt? rileks la brader.

Tanpa Nama berkata...

Macam mana ni!!Bercanggah keputusan..yang beban PA yg gaji kecik macam kami..

Brg2 dah melambung naik..itu pun sebab harga minyak naik 20sen..Gaji tetap d tangkuk lama

The Red BURET berkata...


RELEKKK...BRADEEEE...BRADEEE...RELEK

RELEKKK...BRADEEEE...BRADEEE...RELEKKKKKKKKK

HEHEHEEHEHEHEEEEEE......

MCM MCM RAGAM....

JURAGAN SENJA.. berkata...

buat komentar sekalian
disini ku peringatkan!!..
jaga tutur dan kata
marah biar lah berpada,
janganlah sampai mengutuk, mengata dan menghina..

setiap perbuatan pasti terima balasan
lumrah kehidupan kadang diatas kadang dibawah
terkena diri sendiri atau keluarga menyesal tak sudah..

koko j-lo berkata...

sabo je la!

Tanpa Nama berkata...

manusia itu dituntut supaya banyak bersabar dengan kenaikan harga minyak dan pinjaman hanya tempoh 10 tahun pasti ada hikmah di sebaliknya...allah mengasihi orang yang bersabar dan tidak mudah melatah... semoga ada rahmat di sebaliknya.

Tanpa Nama berkata...

Ceupacs patut mendesak kerajaan utk menurunkan interest rate pinjaman perumahan . Turun 1 % pun ok gak ! Jgnlah mencekik rakyat lagi ! Khasnya PA , diharap faedah pinjaman perumahan diturunkan dan dinaikkan had pinjaman utk yg bergaji rendah ni. PA rata rata bumiputera, kenapa kerajaan tidak mahu membantu PA ?

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Men said :

KAK MAH ckp apalah sangat dgn kenaikan minyak 20 sen tu, pejam mata aje, itu pun nak memekak dkt sini, terima aje lah kenaikan minyak dan harga barang tu, KAK MAH ckp lepas ni kene kumpul duit dulu baru boleh beli barang yg diinginkan...KAK MAH ckp jgn ikut dia, dia petik jari aje semua ada dan dapat, PAK NAJIB akan uruskan semuanya...jadi kepada semua PA kerja tu lebih penting...agar dapat menjanakan pendapatan negara...supaya pas ni KAK MAH akan dapat lebih untuk pg shopping di luar negara..

Tanpa Nama berkata...

ambank 3.90% max 20thn.. loan tenure dah extend smpai 20thn blik? huh..

Tanpa Nama berkata...

KALAU IKUT FIRASAT SAYA LAH..KERAJAAN BN INI AKAN TUMBANG SEBELUM PRU KE-14....SAMA2 KITA LIHAT...

The Red BURET berkata...

BARU FIRASAT SAHABAT.....

HAKIKATNYE TAK PASTI LAGI SAHABAT....

TU BELUM CERITA MAKRIFAT LAGI SAHABT...

PANJANG CRITA NYE......

SKRNG NI DEPA DOK BAGI GULA GULA PERISA PAHIT.....

DKT PRU NANTI DEPA BAGI BUBBLE GUM SAHABT.....

LEKAT HABIS TU.....

HEHEHEEEEEEEHHEHEEEEEEEEE

MCM MCM RAGAM.....

Tanpa Nama berkata...

Gaji dia 10k... Tp nak jaga anak sorang pun blom tentu mampu... Tuh pun kalo ada anak... Syukur rezeki dia dpt 7 anak sbb kalo didikan agamanya bagus dah tentu pahala sampai ke kubur drpd gaji 10k anok diberi kemewahan sampai tua mak bapak anto ke umoh org tua pdn muke...

Tanpa Nama berkata...

Setuju sangat.

Tanpa Nama berkata...

Mankey = monkey ..

Tanpa Nama berkata...

Cakap biar guna otak. Kalau yg berpendapatan tinggi xpelah buat loan bayar 10tahun. Ada yg berpendapatan rendah perlukan duit dalam keadaan kecemasan. Seperti bayaran hospital. Anak sakit, ibu bapa atau diri sendiri yg memerlukan rawatan segera atau pembedahan yg memerlukan duit yg banyak. Jika berlaku kejadian sebegini mana kau nak cari duit jika pinjaman cuma 10tahun je. Jika 10 tahun dah tentu jumlah pun sedikit. Ada x kau fikir benda ni? Lagi satu interest bank tinggi. Hanya nak bebankan peminjam. Dah la loan 10 tahun. Interest pula tinggi. Sepatutnya bnm fikirkan hal interest yg tinggi yg mrnbebankan peminjam. Bukan memikirkan had pinjaman 10 tahun . Tapi apakah nasib mereka2 diatas dah kaya. Mana nak fikirkan golongan bawahan. Kasihan .

Tanpa Nama berkata...

Cakaplah mcm mana pun. Diorg yg atas pekakkan telinga je. Yg susah kita bukan yg atas. Yg atas kenyang makan kaya raya manakah ada class nak dgr rintihan golongan bawah mcm kita ni. Kita di perbodohkan lagi adalah. Bila pekara yg menguntungkan mereka suruh kita contohi negara luar. Tapi pekara yg menguntungkan golongan bawahan seperti harga kereta murah di negara luar x pula mereka ikut. Kasihan...

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Men said :

buta huruf apa...ade ke aku disamakan mankey = monkey, suka hati mak tiri laki sebelah datuk dan nenek mak dia aje lah, bangang tak habis habis....huhuuuhuuuuuu...ni kene habak dgan KAK MAH ni, suruh dia keluarkan arahan agar PA ni tidak dibenarkan cuti selama setahun...kene kerja utnk menjanakan pendapatan negara, PA asyik berblog aje yg dia orang tau..baru ada akal nanti....kene ingat bahawa KAK MAH berkuasa lah, kuasa melebihi power ranger lagi tu, tu belum dia gabung dengan ultraman lagi tu, lagi berganda power tu...ada KAK MAH kisah...!!!!

koko j-lo berkata...

hahaha plawok! plawok!

The Red BURET berkata...

WAH KAH KAH KAH...WAH KAHKAAHAKAHHAA...

HEBAT MR MANKEY MEN.....

DLM BAIK TERKENA....

SIAPA YG KENA DAN SIAPA YG TERKENA....

HAHAHHAHAHAAAAAAAAHHHAAAAAAA......

MCM MCM RAGAM.........

Tanpa Nama berkata...

Mankey = Monkey = Beruk Mak yeh...hehehe

Tanpa Nama berkata...

ManKEY Men said :

buta huruf atau buta warna apa ko ni...ade ke aku disamakan mankey = monkey = beruk mak kau aje....suka hati bapak kandung mak tiri laki sebelah datuk dan nenek mak ko aje lah, bangang dan bengong tak habis habis supa kambing gurun daaaa....huhuuuhuuuuuu...ni kene habak dgan KAK MAH ni, suruh dia keluarkan arahan agar PA ni tidak dibenarkan cuti selama setahun...kene kerja utnk menjanakan pendapatan negara, PA asyik berblog aje yg dia orang tau..baru ada akal nanti....kene ingat bahawa KAK MAH berkuasa lah, kuasa melebihi power ranger lagi tu, tu belum dia gabung dengan ultraman lagi tu, tak pun gabung dgn superman...jadi lah tajuk indontu AKU BUKAN LAH SUPERMAN....lagi berganda power tu...ada KAK MAH kisah...!!!!...dan KAK MAH tidak pernah kisah pun dgn PA...jadik dok lah diam diam gigit kuku tangan...habis kuku tangan...gigit kuku kaki pulak....huhuuhuuuuuuuu

Wai007 berkata...

Doa org dizalimi akan makbul insya Allah.. Tengoklah nanti. Kepada Pakatan Rakyat, anda semua dah boleh mula bincang baik2 urusan pentadbiran kerajaan Pusat selepas PRU14 nanti. Anda kini telah mendapat perhatian dan sokongan kami. Sayonara BN - salah dirimu jua..

Saya boleh tolong insya Allah kemenangan PR. Insya Allah selagi PR berada dijalan benar dan selagi BN menindas PA.

Tanpa Nama berkata...

harappppp.......akhirnye BN gak yg menang...politik kotor di malaysia ni....kene agar mcm mesir tu aje....buang masa saja dengan cara baik baik ni....demokrasi bendanye....pemerintahan kapitalis atau kuku besi BN ni.....ingat kene jadi mcm bosnia malaysia ni....kita tunggu PRU 14

Suhaily Ally berkata...

cuba ZETI ..cuba bayangkan...,kalau ada PA yg memerlukan pinjaman itu rawatan kesihatan...dah tu keje sebagai PA ni gred yg rendah lak..,mmg mengharapkan kemudahan pinjaman ni utk tampung kos rawatan kesihatan ...,tiba2 lak ZETI and the GANG sekat kemudahan pinjaman ni...,apa akan jadi pada kami ni...ke ZETI boleh bagi kebenaran pada kami PA yg gred 40 ke bawah ni...,p rumah KAK ZETI ramai2...,nak p buat pinjaman peribadi dengan kak zeti na...boleh na...kak ZETI takpela..,berak pun orang tolong bayar kan ...

Tanpa Nama berkata...

sokongggggg lahhhhhhh.....basuh cipap pun ada org tolong basuh kan bro

Tanpa Nama berkata...

keputusan yang dibuat ada baik buruknya..
kalau difikir dr segi positif..memang bagus sebab terlalu ramai kakitangan awam yang terjerat dengan pinjaman peribadi ni..lebih malang apabila masing2 akan membuat overlaping kalau gaji naik..
hutang makin tambah sedangkan simpanan tak pernah fikir..pd pendapat saya,tujuan arahan ini adalah untuk membantu kakitangan awam supaya sedar akan pentingnya pengurusan kewangan di mana hutang tak akan habis sampai bila2 jika tak dipaksa untuk tidak berhutang..

cuba kalikan bayaran bulanan dengan tempoh yang kena bayar..barulah sedar betapa ruginya berhutang dengan interest yang tinggi..sedangkan kalau menyimpan dengan jumlah yang sama setiap bulan,kita akan dapat jumlah yang sama banyak dengan pinjaman kite jauh lebih awal..biasanya peminjam akan bayar hampir sekali ganda jumlah pinjaman kepada bank..

saya perhatikan pihak bank juga sudah kurang mengedarkan flyers ttg pinjaman peribadi sekarang..kenapa? sebab bila tempoh bayaran dipendekkan,untung juga akan kurang..kalau ada pelanggan yang hendak membuat overlapping juga akan merugikan pihak bank kerana tempoh maksimum sekarang hanya 10 tahun di mana interest nya lbh rendah dan tempoh yg pendek..mereka lebih suka pelanggan berhutang dlm tempoh yg lama..

cuma yang agak merisaukan,kalau2 ada dikalangan kite ni terdesak dan pendek akal meminjam dengan pihak tak bertanggungjawab atas desakan hidup..tapi diharap agar masing2 pandailah memilih jalan terbaik untuk diri sendiri dan keluarga..

hidup di bawah kemampuan adalah yg terbaik..utamakan menyimpan dan berjimat cermat demi kelangsungan hidup yang tenang..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...
Cakap biar guna otak. Kalau yg berpendapatan tinggi xpelah buat loan bayar 10tahun. Ada yg berpendapatan rendah perlukan duit dalam keadaan kecemasan. Seperti bayaran hospital. Anak sakit, ibu bapa atau diri sendiri yg memerlukan rawatan segera atau pembedahan yg memerlukan duit yg banyak. Jika berlaku kejadian sebegini mana kau nak cari duit jika pinjaman cuma 10tahun je. Jika 10 tahun dah tentu jumlah pun sedikit. Ada x kau fikir benda ni? Lagi satu interest bank tinggi. Hanya nak bebankan peminjam. Dah la loan 10 tahun. Interest pula tinggi. Sepatutnya bnm fikirkan hal interest yg tinggi yg mrnbebankan peminjam. Bukan memikirkan had pinjaman 10 tahun . Tapi apakah nasib mereka2 diatas dah kaya. Mana nak fikirkan golongan bawahan. Kasihan

*******
Sekrg ni siapa yg tak pakai otak..ko tu yg bodoh nak mampus yang tak pakai otak...kalau dah nak meminjam, kenelah terima interest bank..ko ingat bank tu mak bapak kau punye?. orang bodoh je yang bagi pinjam x nak untung...kalau kau dah tak boleh terima interest bank..tak usahlah pinjam..berjimat cermat..simpan duit...kalau dh sain terime..kenelah bertanggungjwab membayar..tu lah..mak bapak dulu suruh belajar pandai2 masa sekolah..tak nak...lepas tu nak merungut dan sakit hati orang lain gaji tinggi...lain kali kali kalau sibuk bising pasal gaji rendah..apa lagi berhentilah woii..pergi masuk swasta..ko ni tak reti nak bersyukur...cakap orang tak pakai otak..diri sendiri tak pakai otak tak nak emngaku pulak..

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju dgn langkah BNM ni..elakkan setiap hari orang muflis kerana banyak hutang...ada orang bila berhutang x nak bayar...belanja ikut kemampuan diri..kalau dh gaji kecil..buat cara gaji kecil..tahan nafsu diri...teruskan peraturan ini..tak payah peduli mereka yang keyboard warrior ni...kat sini je berani nak menyalak...

Tanpa Nama berkata...

cuba ZETI ..cuba bayangkan...,kalau ada PA yg memerlukan pinjaman itu rawatan kesihatan...dah tu keje sebagai PA ni gred yg rendah lak..,mmg mengharapkan kemudahan pinjaman ni utk tampung kos rawatan kesihatan ...,tiba2 lak ZETI and the GANG sekat kemudahan pinjaman ni...,apa akan jadi pada kami ni...ke ZETI boleh bagi kebenaran pada kami PA yg gred 40 ke bawah ni...,p rumah KAK ZETI ramai2...,nak p buat pinjaman peribadi dengan kak zeti na...boleh na...kak ZETI takpela..,berak pun orang tolong bayar kan ...

****
Kau kalau bukan kerje kerajaan tak payahlah nak bising2...dah sah2..kerajaan ada berikan kemudahan kesihatan percuma kepada penjawat awam yang sakit..Tak tahu ke?. cuba baca perintah am kerajaan..baru faham..pesara kerajaan pun layak dapat rawatan percuma tu..tu bukti kerajaan prihatin...kalau tak tahu janganlah sibuk nak komen..ada faham?.

Tanpa Nama berkata...

Kenyataan sebegitu cukup menimbulkan kemarahan kepada penjawat awam yg bpdtn kurang dr rm3000 ke bwh. Jgn nak bandingkan negara kita dgn negara lain. Duit tu bukan mengalir keluar pun,masih jugak kembali pada negara kita sendiri. Bukan semua penjawat awam bersikap sebegitu. Jgn nak cakap yg bukan2. Terpulanglah pada peminjam bgmana nak handle duit diorg. Gaji kami dipotong melalui angkasa,bukannya kami byr pinjaman guna by hand. Kenapa BNM tak mempersoalkan ttg penjawat awam yg duit gajinya habis sebab beli kereta mahal melebihi kemampuan diorg .adakah sebab diorg bergaji besar? Makin besar gaji,makin gelojoh lah nafsu diorg nak beli mcm2.tapi bila duit dah habis,loan lagi. Pada yg bpdptn rm3000 ke bwh,bgmana pula nasib mereka yg mcm kami ini. Jgn gunakan kuasa sbg gabenor sesuka hati. Fikirkan juga ttg nasib mereka yg kurg bkemampuan.

Tanpa Nama berkata...

Saya perlukan personal loan yg panjang utk sambung belajar .. bukan utk berjola joli .... erm .. ape lah nasib ... x faham .. zeti org senang xde rase susah ... mana nak rase org gaji kecik macam aku ni .. mmg mcm %$#@&^*# ... geram aku

Tanpa Nama berkata...

Btul tu..mmg la hov tggung rwtn hospital tp klu kita perlu suplemen tmbhn untuk penyakit kita mestila kita nk kena guna duit sendiri...bt loan utk berjoli dh x relevan sbnrnya lbh kpd kelangsungan hdup..

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan perlu tegas bagi tempuh pinjaman yang tlh diputuskan krn ia lebih banyak membawa kebaikan dari keburukan. Kakitangan kerajaan (terutama generasi x dan Y mesti diberi bimbingan dan dipimpin kesedaran membuat pinjaman jangka panjang mendatangkan lebih banyak keburukan dari kebaikan. harap pempimpim ceupacs lebih rasional dalam membuat tuntutan.

Tanpa Nama berkata...

Salam! Sungguh menyedihkan..Keborosan negara mengakibat PA merana, apa tidaknya GNP kita turun disebabkan oleh negara terlalu banyak berhutang dan justeru dibebankan kepada rakyat jelata iaitu PA sebagai pengguna domestik

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Salam! Sungguh menyedihkan..Keborosan negara mengakibat PA merana, apa tidaknya GNP kita turun disebabkan oleh negara terlalu banyak berhutang dan justeru dibebankan kepada rakyat jelata iaitu PA sebagai pengguna domestik.

****

Mana fakta yang kau ambil yang terus ko buat analisis penurunan GNP akibat keborosan kerajaan?.Ko faham x maksud GNP?. Mana fakta yang kau ambil?. mana sumbernye?. Apa statistik yang menyatakan perbelanjaan kerajaan terlalu boros sehingga menyusahkan rakyat?. Adakah kerajaan gagal memberikan gaji kepada Penjawat awam?. Adakah negara kita x cukup makan?. Adakah rakyat kita dikenakan cukai yang tinggi?. Apa sumber kerjaaan?. Bagaimana kerajaan belanjakan wang?. Apa maksud keborosan atau ketirisan?. Maklumat kat internet sahaja x cukup..kena nilai berdasarkan sumber ke atas..kene rujuk kepada pakar ekonomi..so kalau kau tak tahu apa2..so aku nasihatkan kau..buatlah kerje tu elok2..tak usah nak menyalak bukan2 kat sini...jadi keyboard worrior..ok?. tu nasihat aku pada kau lah..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Kenyataan sebegitu cukup menimbulkan kemarahan kepada penjawat awam yg bpdtn kurang dr rm3000 ke bwh. Jgn nak bandingkan negara kita dgn negara lain. Duit tu bukan mengalir keluar pun,masih jugak kembali pada negara kita sendiri. Bukan semua penjawat awam bersikap sebegitu. Jgn nak cakap yg bukan2. Terpulanglah pada peminjam bgmana nak handle duit diorg. Gaji kami dipotong melalui angkasa,bukannya kami byr pinjaman guna by hand. Kenapa BNM tak mempersoalkan ttg penjawat awam yg duit gajinya habis sebab beli kereta mahal melebihi kemampuan diorg .adakah sebab diorg bergaji besar? Makin besar gaji,makin gelojoh lah nafsu diorg nak beli mcm2.tapi bila duit dah habis,loan lagi. Pada yg bpdptn rm3000 ke bwh,bgmana pula nasib mereka yg mcm kami ini. Jgn gunakan kuasa sbg gabenor sesuka hati. Fikirkan juga ttg nasib mereka yg kurg bkemampuan

****

Sebab BNM nak kawal pendapatan isi rumahlah diketatkan pinjaman?. menganiaya ke namanya?. Bukan ke ianya merupakan satu langkah yang bijak?. BNM takut ramai penjawat awam yang muflis. Statistik sekarang dah cukup menakutkan..Adakah dengan tindakan yang baik untuk mengekang masalah dikaitkan dengan keborosan kerajaan?. wahai saudara..berfikirlah sebelum berhujah...kalau mampu nak bayar balik hutang, buatlah pinjaman, tak siapa nak larang..tapi kalau dah potongan melebihi 50%..adakah ini nak disalahkan kerajaan lagi?. cuba jadi umat yang reti bersyukur ye...

Tanpa Nama berkata...

11/9/2013 desas desus akan dipertimbangkan perkara ini.12/9/2013 makcik zeti terus jawab dengan bongkak dan sombong.Cepat betul.Dia tak pikiaq langsung.kepada kt.awam yg gaji bawah 3k.Duit pinjaman inilah kami nak buat rumah walaupun hanya 35k.Kalau nak beli dari pemaju mahaila makcik zeti oii.Bawah 100k takdakdah .

처음으로 berkata...

Selasa, September 24, 2013 5:30:00 PTG

*******

지금 고통 전에 나는 행복

Tanpa Nama berkata...

Wa setuju sama lu

Tanpa Nama berkata...

Maaf le mencelah ek, apa yg dpt aku perhatikan ramai yg jd bohsia ngan pelacur murahan adalah dari golongan miskin yang ramai anak,
bila tegur kita plak dimarahnye, mak bapak x ambik port pun, sokong anak ade le,
xde plak tgk anak org kaya berpeleseran cari jantan

Tanpa Nama berkata...

Pelarasan kenaikan gaji baru 2013/2014 kakitangan awam : Jikalau sebelum ini iaitu sekitar bulan Julai 2013 tempoh hari, kalangan kakitangan kerajaan telah pun menikmati & menerima Kenaikan Gaji Tahunan yang baru (KLIK SINI). Dan berita gembira buat 1.4 juta kakitangan awam tidak akan berhenti setakat ini sahaja. Ini kerana….

Pelarasan Gaji : Gaji Baru Naik Berkuatkuasa Seawal Disember 2013?

Berita ini, baru Berita Semasa perolehi langsung daripada Putrajaya sebentar tadi.

Berdasarkan maklumat yang pihak Berita Semasa terima melalui salah seorang panel yang menjadi wakil bagi pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang telah terlibat secara langsung dalam pelarasan gaji baru kakitangan awam kali ini memaklumkan akan ada berita gembira sekitar 3 bulan daripada sekarang di mana pengiraan untuk pelarasan gaji baru telah pun dijalankan dan dijangka akan mula dikuatkuasakan sekitar bulan 12 (Disember 2013) ataupun awal tahun 2014. Sama-sama kita nantikan.

Tanpa Nama berkata...

Wa sokong sama lu the red...teruskan usaha defend sahabat2 seangkatan..

Tanpa Nama berkata...

patut dari dulu dah stick 10tahun.. nie biler dah ramai yang meminjam sampai 20 tahun, baru nak tarik balik.... bodoh punya zeti. ang gabenor dari rm100k per month bole r cakap..... bodoh bodoh bodoh......(gaya mcm bini matyo)

Tanpa Nama berkata...

xkisah lah sape memerintah..... yang penting kebajikan rakyat dijaga.... BN pun xbetul, pakatan pun xbetul... so sama2 muhasabah diri.... yang penting nak negara nie aman.....tue jer......

minyak naik 20 sen, makanan naik 50 sen ...pe kes?

minyak biar maintain lah......xbg BRIM pun xpe. BRIM tue cover balik subsidi minyak....aku nie pun penerima BRIM...tapi biler tgk minyak naik, mcm xberbaloi gak dapat BRIM.......

Najib ku sayang, pemikiran profesional mmg lain dengan pemikiran sokongan, tapi tanya r pandangan gred sokongan dulu sblum wat keputusan.......

menteri2.....gaji berpuloh puloh ribu, tapi kete free, tol free, p bercuti free, umrah/haji free, bagi drebar lagi...bis tue duit angpa yang bertingket-tingket wat pe?

ada statement kata, kalau xmampu isi minyak, jangan pakai kete....kete skrg nie bukan kehendak, tapi keperluan... nak ke mana pun kene ada kete......

statement TUN M aku sokong, cut ape yang patut dari menteri yang dapat laa nie..... tapi ada plak yang kata TUN M B***H... pe punya menteri lah mcm tue....xbaik tau....TUN M jadi PM paling lama dalam sejarah malaysia.....walaupun ada perkara yang dia wat xmenyenangkan semua pihak, tapi xberlaku pepecahan yang teruk spt skrg.....

tolong buka mata k..... kami warga PA akan sokong ape yang dibuat oleh kerajaan, tapi kene pikir kebajikan kami seadanya.....

Tanpa Nama berkata...

Zeti bolehlah cakap xsemak dia xpe gaji besar xperlu nk fikir sangat harga barang mahal ke sama je minyak naik ke xde masalah.yg susahnya org bwahan yang kerja lebih gaji kurang .orang atsan xpe keje skit gaji banyak.elaun saje bnyak mana bila gi wat urusan.kakitangan bwahan ni claim ikut prosuder tapi bila masuk claim cek2 kena potong lak lagi.dh lah claim teksi satu tempat duduk logik ke?
mana de sorng naik teksi gi jauh2 byar tuk satu tempat duduk mestilah kena byar penuh ikut jarak.pelik2 xtahu apa benda yg orang atas fikir n wat ikut suka hati je.

Tanpa Nama berkata...

Serius..baru2 ni aku ke TESCO..beli barang..mmg serius harga barang dah mula naik..kalau biasa aku hanya belanja dalam 250 je..tapi dah naik sampai lebih tiga ratus...sudah mula risau..gaji aku taklah banyak mana..tapi dengan harga barang naik ni buat aku tak tidur malam...kerajaan mesti buat sesuatu..kawal harga barang...sebab kuasa membeli rakyat Malaysia semakin kurang...

n17 berkata...

Zeti.Nasib baik hg buat keputusan ini lepas pilihanraya.Kalai sblm pilihanraya lingkop .Tak pikiaq org bawah langsung haiiiiiigggghhbb.Aku baru nak buat rmh sekerat jalan bumbumg takdak .Ingat nak gaji bln7 blh wat loan.jadi macam ni pulak.

Tanpa Nama berkata...

semua benda ni dibuat sebab 'kerana nila setitik rosak susu sebelanga'.

contoh macam subsidi diesel. 10-20 tahun lepas, harga diesel sangat murah, sekitar 60-65 sen. sebab diberi subsidi yang besar. bila dah terlalu banyak kes seludup sampai merentas sempadan, jadi kerajaan hukum semua orang dengan mengurangkan subsidi. hasilnya segala benda menjadi mahal.

sekarang ni tempoh pinjaman peribadi pula dikurangkan. ianya berpunca dari beruk-beruk yang tak reti pakai duit. dapat seguni, tak sampai seminggu habis seguni. lagi 3 minggu mengeluh, lepastu salahkan orang lain sebab dah takleh makan, walhal diri sendiri tu yang bangang tak reti berbelanja.

bagi yang membuat pinjaman peribadi untuk perkara yang berfaedah seperti menuntut ilmu, mengerjakan umrah dan sebagainya tu memang bagus la. tapi beruk-beruk yang berjoli sakan ni. golongan inilah yang diibaratkan 'kerana nila setitik'.

Tanpa Nama berkata...

Ada jugak yg setuju dgn menteri yg buat lawak minyak naik kerana nk benteras penyeludupan......yg setuju ni lebih lawak dr pak menteri tu!
Tengok bahasa pn dh mcm trmasuk dlm golongn kerana nila setitik jugak ni....

Tanpa Nama berkata...

bg up lg lh gaji n elaun..yg mna gaji dh tinggi tu xpyh bg naek..dp pn bkn heran sgt gaji naek ker tdk sbb dp dh bnyk duit...hehehehe

Tanpa Nama berkata...

TAN sri katalah cnme pun,awk gaji 100k

Tanpa Nama berkata...

org2 yg bergaji besar ni xkan faham masalah kita sbb diorang x rasa kesusahan org bwh ni. last2 kita dibodohkan balik. xpe lah...

Tanpa Nama berkata...

minyak naekkk..kompom brg2 pn naek..pastu nk buat GST lk tue..adus..pedih..up gaji lh...baru betul kerajaan yg mengambil brt kebajikan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Betoi........hamba Allah sokong zeti untuk mengamalkan amalan berjimat cermat jangan asyik..... loan? ........ Memanjang sampai da nak pencen mc membayoooorrrrrr tp yg di bayar rumahhhhhh tingkat?..........

Tanpa Nama berkata...

Bajet 2014 dah bentang...bila pm nak announce psl ni...hai hrp pak omar boleh usulkan sekali lagi..kami setia menunggu moga2 jwpnnya positif...

Tanpa Nama berkata...

Bajet 2014 dah bentang...bila pm nak announce psl ni...hai hrp pak omar boleh usulkan sekali lagi..kami setia menunggu moga2 jwpnnya positif...

Tanpa Nama berkata...

yang kerajaan hutang dengan bank dunia sampai berbilion-bilion nenek zeti x mau pulak hadkan....nampak sgt dasar suka susahkan rakyat.....negara berhutang tu dok settle hutang ker dok tambah hutang???tu bleh plak nenk zeti pejam mata...yg kakitangan awam dok pinjam berbilion kot sebab tu dy kaco.....hahaha

Tanpa Nama berkata...

aku pun buat pinjaman peribadi.aku buat lima tahun aje.tak bising pun.maki orang...

Tanpa Nama berkata...

tukar je kerajaan . zeti tu org krjn . tukar kerajaan baru .. lantik le gabeno baru . baru padan muke dia . ingat BNM tu bapak dia punya ke !!

ahmad care berkata...


Hello
I am Mr. Muhammad a private loan lender that gives loan at the interest rate of 2
% , I offer loans to individuals and companies or groups of people who
are financially down . It is a financial opportunity at your door step
today and get a quick view of credit there.
There are many funding opportunities and assist in all aspects and
still counting . But it's a financial opportunity on the doorstep ,
and the dry season is coming to an end, and can not miss this unique
opportunity . Do you need financial assistance ? Do you need a loan to
expand your business? Do you need a loan to start a business on a large
scale? You need a loan that can change your life and your current
financial status ? Do You need a loan urgently to put things
in right place ? Then look no further , because your loan is your dream
door step today.The service is provided to individuals , businesses
and business men . The amount of credit available in the range of $
1,000.00 to U.S. $ 500,000,000.00 or your choice I give out loans for
project , business , taxes , bills, and many other reasons , our loan
are easy and * censored * for more information contact us by email
:ahmadcare11@gmail.com
REQUEST FOR LOAN
================================
Name : ...................
Second name : ..................
Contact Address : .................
Country : ...................
Age : ..........................
Sex : ....................
Phone Number : ..............
Status: .................
Occupation : ...............
position : .................
monthly income : ..............
Loan Amount : .................
Purpose for Loan: ...............
duration : ....................
Have you applied for loan before : ............
you understand English : .................
SOME QUESTIONS ANSWERED (Frequently Asked Questions) We have a simple
form for you to fill to apply for a loan . fill it out and send it
to me. The application covers the following topics . * Authorization *
Credit Borrower information1 .
What is the interest rate ? The interest rate depends on the project .
The rate is 2 % monthly interest only annual interest rate payable.
2 . Will my credit matter ? not
3 . Where do you loan? We loan World
4 . How long does it take to fund ? After submitting the loan
application , you can expect a preliminary answer less than 24 hours
and funding within 72-96 hours after receiving the information we need
from you .
5 . What will my payments be ? Which will be calculated for you and
sent to you on a repayment schedule alongwith the loan terms .
We are looking forward to a strong business relationship with you.
Sincerely ,
cash firm

UBA BANK berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan, dan jika ada, sila hubungi kami di: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

nama:
Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
negeri:
negara:

Carlijne Sahrizan berkata...

Pencari Pinjaman Dear

Adakah anda dalam apa-apa masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan? Ini syarikat pinjaman telah ditubuhkan oleh manusia organisasi hak yang luas dengan tujuan tunggal untuk membantu orang-orang miskin dan orang yang dalam kesulitan kewangan kehidupan dunia. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, dapatkan kembali kepada kami dengan butiran di bawah melalui e-mel: carlijnehrizan@gmail.com

nama:
Jumlah Pinjaman Diperlukan:
Tempoh pinjaman:
Nombor Telefon:

Yang benar,
Puan Carlijne Sahrizan

Heather White berkata...

Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
(heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

The Community Loans Company berkata...

Kami menjalankan yang sah, di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera untuk kerajaan dan sektor swasta pekerja. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.

Perlukan wang segera?
* Pemindahan itu sangat cepat dan berpuasa akaun bank anda.
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
akaun deposit
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
* Syarat-syarat pinjaman adalah bayaran fleksibel dan bulanan.
* Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Kami menawarkan sambutan awal yang kurang daripada 24 jam.
Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
dari

Hubungi syarikat kredit yang diberi kuasa dan berlesen dibenarkan.
Bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan permohonan yang lebih bentuk menghubungi dengan pinjaman ini.

E-mel: thecommunityloancmp@gmail.com
Laman Web: Thecomloan.com

The Community Loans Company berkata...

Kami menjalankan yang sah, di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera untuk kerajaan dan sektor swasta pekerja. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.

Perlukan wang segera?
* Pemindahan itu sangat cepat dan berpuasa akaun bank anda.
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
akaun deposit
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
* Syarat-syarat pinjaman adalah bayaran fleksibel dan bulanan.
* Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Kami menawarkan sambutan awal yang kurang daripada 24 jam.
Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
dari

Hubungi syarikat kredit yang diberi kuasa dan berlesen dibenarkan.
Bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan permohonan yang lebih bentuk menghubungi dengan pinjaman ini.

E-mel: thecommunityloancmp@gmail.com
Laman Web: Thecomloan.com

aisyah berkata...

Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, sila mendengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda. Suami saya dan saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita tanpa mendapat pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
Kami juga meminjam wang untuk membayar untuk pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kita mendapat apa-apa.
Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar sebanyak $ 150,000 tanpa cagaran.
Untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Maha Suci: gloryloanfirm@gmail.com

Indriaty Manirjo berkata...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.