SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

15 Jun 2014

BERMULA MUSIM BERSENGKANG MATA, BERKORNAM TIDUR

Utusan Malaysia
AWAL pagi Jumaat semalam bermulalah Piala Dunia 2014, edisi ke-20. Brazil, selaku tuan rumah membuka tirai kejohanan bola sepak terulung di atas muka bumi ini bertemu Croatia. Seperti dijangka tuan rumah menang selesa 3-1.Selama sebulan akan datang, rutin seharian peminat bola sepak akan berubah. Tidak kiralah sama ada dia peminat bola tegar atau peminat ikut-ikutan. 

Oleh kerana jadual perlawanan pusingan awal kejohanan ini ada tiga sesi iaitu pukul 12 tengah malam, 3 pagi dan 6 pagi, para penonton di Malaysia kena bangkit pada salah satu waktu itu untuk memberi sokongan kepada pasukan masing-masing.Rutin harian yang terjejas teruk ialah rutin tidur. Waktu tidur perlu diatur sama ada diawalkan, dilewatkan atau tidak tidur terus.

Kalau pasukan pilihan mereka bermain pada pukul 12 tengah malam dan tamat dua jam kemudian, mereka ada empat atau lima jam untuk tidur sebelum ke tempat kerja.Itupun kalau pasukan pilihan menang. Kalau kalah, silap-silap langsung tidak lena sampai ke pagi. Jika perlawanan bermula pukul 3 pagi pula, masih ada tiga atau empat jam untuk tidur sebelum perlawanan bermula. Itupun bagi yang biasa ‘tidur sikit-sikit.’ Bagi yang `tidur banyak’ dan cepat nyenyak, tolong kunci jam loceng masing-masing!

Bagi yang masuk pejabat pukul 8 atau 9 pagi, lupakanlah perlawanan yang bermula pada pukul 6 pagi. Pukul 6 pagi adalah waktu anda menghidupkan enjin kereta untuk ke tempat kerja. Pada ketika itu perlawanan baru bermula.Dengan bahasa mudah, musim bola sepak Piala Dunia adalah musim semua peminat bola sepak berkorban. Dalam sebulan ini mereka berkorban macam-macam. Antaranya mengurangkan tidur kerana berjaga malam hingga ke dini hari. Mereka bersengkang mata menunggu siaran langsung perlawanan pasukan pilihan.

Sebahagiannya pula mengorbankan masa berkualiti bersama anak isteri semata-mata mahu ‘qada’ tidur.Tanpa memerlukan satu kajian khusus, musim bola sepak Piala Dunia adalah musim di mana graf kualiti, kuantiti dan produktiviti kerja seharian menunjukkan trend menurun. Sesetengahnya menjunam dan merudum.Pada musim ini graf menguap, mengantuk dan mudah lena menunjukkan peningkatan ketara. Perkara ini normal, bukan luar biasa dan berlaku di mana-mana.Apabila sudah mengantuk khususnya pada waktu pejabat, pelbagai idea timbul. Ada yang mencuri-curi tidur kucing di atas mangkuk tandas. Surau pejabat atau masjid juga menjadi tempat tumpuan biasanya pada waktu makan tengah hari.

Bagi yang mahu tidur dengan tenang mereka memilih tempat letak kereta. Hidupkan enjin kereta, baringkan tempat duduk, pasang pendingin hawa paling maksimum dan tidurlah tanpa gangguan untuk sejam dua..Menyedari perkara inilah, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) awal-awal lagi sudah menasihati ahli-ahlinya supaya sentiasa segar dan cergas bekerja walaupun menonton siaran langsung pada waktu dini hari.

Presidennya Azih Muda meminta penjawat awam yang mahu menonton perlawanan yang disiarkan selepas pukul 3 pagi memilih tidur malam lebih awal supaya memperoleh tidur yang mencukupi.Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) (Operasi) Datuk Seri Zainal Rahim Seman juga memberikan nasihat yang sama.Penjawat awam mesti mematuhi peraturan kerja sepanjang musim Piala Dunia 2014 ini. Minat kata beliau, tidak seharusnya menjejaskan prestasi dan tugas mereka. 

"Kalau masuk kerja pukul 8 pagi, maka masuklah kerja pukul 8 pagi dengan penuh dedikasi seperti mana mereka menonton Piala Dunia itu dengan penuh dedikasi,’’ kata beliau."Pusingan kedua yang melibatkan 16 pasukan terbaik akan bermula pada 29 Jun, tarikh yang sama umat Islam mula berpuasa. Cabaran menonton perlawanan bola sepak pada bulan Ramadan lagi besar. Bezanya, waktu sahur tahun ini bertemankan siaran langsung bola.Bagaimanapun semua itu terpulang kepada seseorang individu. Mereka yang bijak merancang jadual, masih boleh menikmati keseronokan menonton kejohanan ini tanpa mengorbankan kesihatan, kualiti serta produktiviti kerja.Mereka yang bijak juga tidak akan mensia-siakan keberkatan Ramadan yang datang setahun sekali.

21 ulasan:

alkarchutty pendang berkata...

Sukan inilah yang merosakkan ketekunan kerja.....dan boleh bawa masuk neraka kerena terleka..INSAFLAH....

Cinta Hati berkata...

salam.ada bantuan raya ker

tukjanggut berkata...

Tiada sesiapa di dunia ini yg memaksa anda untuk bersengkang mata.Kenapa perlu berkorban diri kerana perkara yg melalaikan dan tiada langsung berfaedah.Apa yg kita dapat kalau pasukan pilihan kita menang?kalau bangun utk solat tahajjud baguslah.....jgn lah buat perkara yg tidak dituntut oleh agama iaitu pengorbanan yg tak sepatutnya demi kepuasan nafsu

Tanpa Nama berkata...

sudahlah cuepacs ni mengajar penjawat awam untuk menjadi gila harta, gila duit, gila imbuhan, gila elaun, diajar pula supaya gila bola. apa nak jadi dengan cuepacs ni ntah?

ajarlah mereka kunci jam bangun 3 pagi atau akhir malam untuk tahajjud & qiamullail, bukannya ajar kunci jam/atur waktu tidur semata-mata untuk menonton bolasepak yang bermula samada jam 12, 3 mahupun 6.

inilah masalah cuepacs; dia taktau mana satu perkara utama yang perlu diutamakan.

sakura luncai berkata...

cuepacs makin tongong ...

Hanan A berkata...

Elaun-elaun bagi skim yang lain tu bila nak lihat semula? Dah lama sangat

Mocta Asnas berkata...

Tak payah sembang la.....orang dok nak dengaq pasai perjumpaan PM dengan Cuepacs ( MAPA ) , apa sudah jadi.......lidah sudah kelu tidak terucap kata.......raya dah nak dekat niihhhhh....... nanti habuk pun tarak........pasai bola biaq pi kat depa noooo.

john labu berkata...

perjuangkan nasib PA dah la kupek....itu yg penting...anda dah semakin lemah kupek..xsedar ke...

Kakitangan Awam berkata...

Macam mana dengan perjumpaan antara Najib dengan CEUPACS yang kononnya nak bincang pasal perkhidmatan awam dalam bulan jun ini?

Nak main wayang lagikah?

Malahan saya juga ingin menarik perhatian betapa teruknya pimpinan atasan dan golongan pegawai atasan yang entah apa-apa.

Misalnya dalam isu R.S.N. Rayer, Adun Sri Delima di Pulau Pinang yang memaki hamun UMNO dengan kata-kata UMNO celaka, beliau telah ditangguhkan kes oleh peguam negara dan hakim. Tetapi ahli-ahli UMNO yang marah dengan Rayer yang masuk kawasan DUN Pulau Pinang tak pula ditangguhkan kes, terus dibicarakan sahaja.

Inilah jenis kalau pimpinan atasan dan pegawai atasan macam Najib, Gani Patail dan hakim yang bangang membuat itu dan ini sesuka hati, mencerminkan kebangangan dengan alasan hak asasi manusia, tapi di pihak lain tak pula mereka sibuk dengan hak asasi manusia.

Golongan atasan yang bodoh dan bangang hanya akan memusnahkan negara ini, lihatlah orang yang pertahankan diri ditangkap dan dibicarakan, tapi orang yang menghina, mencaci, mencetuskan ketegangan kaum ditangguhkan perbicaraan, dasar-dasar haram jadah macam inilah yang merosakkan negara.

Najib, Gani Patail Peguam Negara dan Hakim berfikir guna kepala butoh untuk membuat keputusan yang macam haram jadah, puaslah hati korang.

Sedarlah semua.

Kakitangan Awam berkata...

Para hakim, peguam negara, dan Najib, macam mana pula dengan kes Namewee yang hina Islam, hina Melayu, hina Lagu Negaraku, hina raja. Malahan Patrick Teoh yang hina Melayu dan Islam. Begitu juga dengan Melissa Gooi yang hina Islam, hina Melayu, hina raja. Serta juga Alvin dan Vivian Porno yang hina raja, hina Islam, hina Melayu, bila nak dibicarakan?

Kepala butohlah para pimpinan Najib dan kuncu-kuncunya, bila Islam dihina, Melayu dihina, raja dihina, Najib dan kuncu-kuncunya menikus macam pundek sahajalah.

Sama juga dengan Gani Patail Peguam Negara, bila Islam dihina, Melayu dihina, raja dihina, Gani Patail pun menikus macam pundek sahajalah.

Para hakim pun sama, bila Islam dihina, Melayu dihina, raja dihina, hakim-hakim menikus macam pundek sahajalah.

Undang-undang patut dibuang dalam lubang jamban sahajalah bila perlaksanaan dibuat secara pilih bulu.

Kalau orang Melayu pertahankan diri, dituduh rasis dan melanggar undang-undang, terus ditangkap dan dibicarakan.

Tapi kalau para pundek dari Pakatan Rakyat buat hal macam haram jadah, maka Najib, Gani Patail Peguam Negara, hakim-hakim pun menikus macam pundek takut ambil tindakan, kononnya hak asasi manusia, pundek kepala butoh kamu semua sahajalah.

Najib Pundek,
Gani Patail Peguam Negara Pundek
Hakim Pundek

Blah la, dasar muka tak tahu malu dan pelingkup dan pengkhianat masyarakat adalah mereka bertiga itulah.

Sedarlah diri.

Kakitangan Awam berkata...

Para hakim, peguam negara, dan Najib, macam mana pula dengan kes Namewee yang hina Islam, hina Melayu, hina Lagu Negaraku, hina raja. Malahan Patrick Teoh yang hina Melayu dan Islam. Begitu juga dengan Melissa Gooi yang hina Islam, hina Melayu, hina raja. Serta juga Alvin dan Vivian Porno yang hina raja, hina Islam, hina Melayu, bila nak dibicarakan?

Kepala butohlah para pimpinan Najib dan kuncu-kuncunya, bila Islam dihina, Melayu dihina, raja dihina, Najib dan kuncu-kuncunya menikus macam pundek sahajalah.

Sama juga dengan Gani Patail Peguam Negara, bila Islam dihina, Melayu dihina, raja dihina, Gani Patail pun menikus macam pundek sahajalah.

Para hakim pun sama, bila Islam dihina, Melayu dihina, raja dihina, hakim-hakim menikus macam pundek sahajalah.

Undang-undang patut dibuang dalam lubang jamban sahajalah bila perlaksanaan dibuat secara pilih bulu.

Kalau orang Melayu pertahankan diri, dituduh rasis dan melanggar undang-undang, terus ditangkap dan dibicarakan.

Tapi kalau para pundek dari Pakatan Rakyat buat hal macam haram jadah, maka Najib, Gani Patail Peguam Negara, hakim-hakim pun menikus macam pundek takut ambil tindakan, kononnya hak asasi manusia, pundek kepala butoh kamu semua sahajalah.

Najib Pundek,
Gani Patail Peguam Negara Pundek
Hakim Pundek

Blah la, dasar muka tak tahu malu dan pelingkup dan pengkhianat masyarakat adalah mereka bertiga itulah.

Sedarlah diri.

Kakitangan Awam berkata...

Alasan yang digunakan oleh peguam negara untuk tidak mahu mendakwa Rayer DAP Pundek yang menghina UMNO adalah dengan mengatakan kata-kata itu dalam Dewan Undangan Negeri, ada kekebalan sebagai ADUN.

Tapi apakah Peguam Negara Gani Pundek dan hakim pundek tidak mengkaji kes Datuk Mark Koding yang dibicarakan di mahkamah kerana beliau mempertikaikan SRJK di Dewan Rakyat pada tahun 1982 dengan alasan walaupun dalam Dewan Rakyat, tetapi jika melibatkan masalah perkauman, maka boleh didakwa.

Betapa Peguam Negara Gani Pundek dan hakim pundek bangang tak menilai kes, ini kerana mereka adalah golongan pundek yang pengecut dan bangang.

Sedarlah.

Kakitangan Awam berkata...

a

Kakitangan Awam berkata...

Kepimpinan CEUPACS patut letak jawatan sahajalah, cakap di belakang berdegar-degar, nak buat itu dan ini, tapi depan najib, pimpinan CEUPACS terketar-ketar sampai terberak dan kencing dalam seluar.

Blah la Azih Muda, kau boleh berhenti sama Najib, kalau Najib melingkupkan Barisan Nasional, kau pula melingkupkan CUEPACS, elok sangat kamu berdua berambus sahajalah untuk membetulkan dan menyelamatkan keadaan, itu pun kalau jenis ada maruah lagilah.

Kalau jenis syok sendiri, sampai ke sudah pun nak peluk jawatan, kononnya dirinya terbaik sedangkan macam haprak sahajalah.

Sedarlah semua.

Kakitangan Awam berkata...

Sekarang Najib boleh buat apa lagi untuk sekat orang dari mengkritik dan menghentam dasar-dasar bangsat yang dibuat olehnya?

Sekarang sudah terlalu liberal, berapa ramai yang buat itu dan ini tidak diambil tindakan walaupun tindakan pihak berkenaan memudaratkan negara?

Sekarang, saya memberikan pandangan saya, saya ada hak asasi manusia untuk cakap itu dan ini, apa hak najib nak sekat saya?

Sedangkan Melissa Gooi, Namewee, Patrick Teoh, Alvin dan Vivian, Jack Chow, dan ramai lagi terutamanya dari puak DAPundek yang menghuru-harakan negara, tak ada pun tindakan diambil, ini kerana kerajaan pimpinan Najib adalah kerajaan pengecut, bacul dan tak guna, kerajaan Najib adalah kerajaan yang boleh diperkotak katikkan, boleh ditendang-tendang seperti bola sahajalah sekarang ini.

Kerajaan Najib lemah, teruk, dan tak mampu nak bertindak, sebab itulah buatlah apa saja hatta memburukkan negara, menghina negara, bersikap perkauman menghina agama dan bangsa serta menghina institusi diraja, kerajaan Najib tak mampu buat apa-apa.

Undang-undang negara ini boleh dihumban dalan lubang jamban kerana kerajaan Najib bukannya nak kuatkuasakan undang-undang, tapi membiarkan keadaan menjadi makin haru biru, yang jadi perkauman dibiarkan bebas bergentayangan berbuat sesuka hati, tapi yang mempertahankan diri dan bangsa serta agamanya dari terus dihina dituduh sebagai rasis dan membuat jenayah.

Inilah taraf mentaliti Najib dan kuncu-kuncunya yang jenis pundek dan tak berguna.

Sedarlah, wahai Najib, kamu membuka ruang yang melampau dengan tujuan nak populariti politik murahan, kesannya sangat buruk sekarang ini, negara pun tergugat, malahan kau pun kena maki.

Blah la Najib, berundurlah jika kau masih ada maruah dan gentleman.

Sekian, terima kasih.

Kakitangan Awam berkata...

a

Mahmood Adam berkata...

tengok je cara dia eja BERKORBAN jadi BERKORNAM tu pasal B & N tu dia teralih jadi N & M.

mengeja pun bodoh, lepastu ajar penjawat awam jadi bodoh dengan bersengkang mata waktu pagi semata2 untuk tengok bola, bukannya untuk tahajjud!

Poh Jin Bee Bee berkata...

Jangan jadi bodoh

Safwan Firdaus berkata...

Sepatutnye gaji kita dibayar 13 times per year. 1 month - 4 weeks, 1 week - 7 days mean total 1 month are 28 days. Thus, 365/28 = 13.04 kali gaji perlu dibayar. Betol x?? So, nape kita dibayar 12 kali sahaja sebab ikot bulan. Walhal, kalu cuti kita ditolak gaji by per day. Bukan ke sepatutnye kita dapat 13 kali gaji. Boleh x sesiapa yang dalam goverment ke or HR boleh bg pencerahan tentang ini? Sbb kalu ikotkan la.. Patutnye 13 kali dibayar gaji dalam setahun.

Kakitangan Awam berkata...

Dalam perhimpunan Hari Pekerja di Melaka baru-baru ini, Najib dengan bangganya mengatakan bahawa dengan mengadakan GST akan membolehkan pihak kerajaan mempertimbangkan kenaikan elaun kepada penjawat awam.

Kenyataan yang sangat melampau dan keterlaluan kerana GST sepatutnya bukannya untuk memberikan elaun kepada penjawat awam, tetapi sebagai mekanisma penstrukturan semula cukai SST dan untuk mengelakkan kegiatan melarikan diri dari cukai oleh peniaga.

Lihatlah betapa mentaliti Najib bila berucap di khalayak, merapu yang bukan-bukan.

Kenyataan sedemikian menyebabkan perasaan kurang senang orang ramai kepada penjawat awam kerana mereka menyangka tujuan GST kerana nak naikkan elaun penjawat awam, tetapi inilah kenyataan yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri Malaysia yang bernama Najib.

Selain itu, Najib juga mengatakan bila perlaksanaan GST, barang-barang kena GST akan naik harga, katanya bukan semua barang akan naik harga kerana barang tak kena GST tak naik harga.

Kenyataan sedemikian adalah kenyataan yang mengelirukan kerana GST bukannya akan menyebabkan kenaikan harga kerana GST bukannya cukai baharu atau cukai tambahan, tetapi penyelarasan semula Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan sahaja dengan kaedah baru.

Kalau Najib sendiri pun tak faham pasal GST, tak hairanlah Unit PEMANDU buat iklan merapu kerana Najib yang buat dasar GST pun tak reti dan tak faham pasal GST, menteri pun tak faham dan tak reti pasal GST, ahli politik Barisan Nasional pun ramai tak faham dan tak reti GST, payahlah agensi kerajaan nak buat penerangan kerana yang buat dasar pun tak faham, apatah lagi penduduk kampung di pedalaman, dan tak hairanlah orang marah kerajaan pasal GST kerana kerajaan pun tak faham pasal GST.

Kepada Najib, bak kata Ahmad Maslan, Timbalan Menteri merangakap Ketua Penerangan UMNO Malaysia, kalau 10 tahun tak mau ambil tahu pasal GST, sampai bila nak faham? Patutnya Najib pun kena ambil tahu pasal GST, bukannya merapu tak tentu pasal sahaja.

Sekian, terima kasih.

sakura luncai berkata...

ya , setuju sangat dengan kakikatangan awam .. mentaliti dan fikiran manusia bernama najid sangat rendah . menbuang duit rakyat sesuka hati , menaikkan harga subsidi minyak , membebankan rakyat dengan kos sara hidup yang tinggi .. inilah menteri yang paling teruk dari Pak lah .. Gst ,semua rakyat kena bayar .. bukanya yang kaya saja . cukup zalim pemimpin bernama tu ?