SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

11 Disember 2014

CUEPACS MOHON KERAJAAN PERCEPAT PENAMBAHBAIKAN 252 SKIM PERKHIDMATAN AWAM

Bernama
11/12/201


KUALA LUMPUR, 11 Dis (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) memohon supaya kerajaan mempercepat penambahbaikan kesemua 252 skim perkhidmatan awam bagi membantu penjawat awam menangani kos sara hidup yang semakin meningkat.

Presidennya Datuk Azih Muda berkata ketika kerajaan berhasrat mencapai negara maju
berpendapatan tinggi menjelang 2020, namun pendapatan penjawat awam terutama bagi Kumpulan Pelaksana I dan II serta kumpulan menengah masih lagi rendah.

"Gaji penjawat awam Kumpulan Pelaksana I dan II ini masing-masing RM805 dan RM820 iaitu di bawah paras kemiskinan nasional yang ditetapkan pada RM880.

"Jadi penjawat awam merasa bimbang menjelang lima tahun akan datang ini, apakah pendapatan pergajian penjawat awam ini boleh melayani kehidupan kita dalam tempoh lima tahun lagi," katanya selepas menghadiri mesyuarat kongres berkenaan di sini, hari ini.

Azih berkata, sehingga kini kesatuan itu belum mendapat gambaran tarikh kuat kuasa pelaksanaan skim baharu berkenaan yang sepatutnya telahpun disiapkan pada awal tahun ini.

"Kalau ikut perundingan awal kita dengan kerajaan, skim ini sepatutnya bermula pada 2014, tapi 2015 sudah tinggal tidak beberapa hari lagi daripada sekarang.

"Hari ini bukan persoalan hendak memiliki rumah, persoalan sekarang bagaimana hendak menggunakan duit gaji untuk sara keluarga, makan minum dan pendidikan anak-anak," katanya.

Beliau turut menyarankan agar kerajaan melaksanakan gaji minimum RM1,200 bagi membolehkan penjawat awam di peringkat rendah menikmati kehidupan yang lebih baik.

Dalam pada itu, Azih sekali lagi memohon agar kerajaan mempercepat pembayaran bonus sekurang-kurangnya pada minggu pertama Januari tahun hadapan bagi meringankan beban penjawat awam menjelang sesi persekolahan pada 2015.

"Harapan Cuepacs supaya walaupun kerajaan bercadang bayar pada Januari, minta bonus dibayar pada minggu pertama dan tidak dibayar bersama gaji, tapi dibayar lebih awal untuk membolehkan persediaan dibuat oleh ibu bapa untuk persekolahan anak-anak mereka," katanya.



-- BERNAMA

31 ulasan:

Mohd Asmaddie berkata...

Meletop kejap...lepas ni tenggelam plak...

Mohamad Encik berkata...

Isu penambahbaikan skim perkhidmatan awam yang diabaikan sebelum ini akan hanya diambil berat sekiranya Najib berambus dari Presiden UMNO dan jawatan Perdana Menteri serta kepimpinan CEUPACS sedia ada letak jawatan dan biarkan pemilihan baharu untuk memperkasakan kembali CEUPACS sebagai sebuah badan yang memperjuangkan kebajikan perkhidmatan awam. Najib pula perlu berambus dari jawatan Presiden UMNO kerana dengan jawatan itu dia akan jadi Perdana Menteri, selagi Najib jadi Perdana Menteri, dia akan memperkotak katikkan penjawat awam lain menjadi mangsa sahajalah, bila ada isu-isu besar barulah nak bersuara sikit, lepas tu diam balik.

Oleh itu, kepada Najib, berambuslah kamu dari UMNO kerana kau bukan sahaja menjahamankan UMNO dan Barisan Nasional, malahan kau menindas penjawat awam, tidak pernah dibuat lagi oleh mana-mana yang jadi Perdana Menteri di Malaysia ini, hanya pada zaman kau saja masalah macam-macam, perkhidmatan awam jadi tunggang langgang, caca marba kerana kau hanya syok sendiri.

Sedarlah diri kepada Najib dan kepimpinan CEUPACS, kalau dah tak reti tu jangan nak nak syok sendiri hingga menyusahkan orang lain.

Tolonglah sedar diri.

Mohamad Encik berkata...

Azih Muda kata nak piket kalau isu penambahbaikan skim ini tak diselesaikan segera sebelum ini, sekaran Azih Muda dah dapat naik gred, dari N32 kepada N36, lepas tu diberikan habuan gelaran Datuk, maka diam membisu sahajalah, kerana dah dapat untuk kepentingan diri, sedangkan penjawat awam lain dibiarkan diperkotak katikkan oleh Najib mangkuk hayun itulah, saya tidak akan sesekali menyalahkan Barisan Nasional, saya hanya menyalahkan Najib, kerana dia merosakkan segala-galanya, kerana dia syok sendiri, jenis bangang berlagak pandai, jenis bangsawan tak tahu erti hidup susah, macam Najiblah.

Kepada DATUK Azih Muda, nak tunggu penjawat awam buat piket depan pejabat CEUPACS minta kamu letak jawatankah baru kamu nak sedar diri?

Saya bukannya nak bertelagah tak tentu pasal, tapi saya sudah tidak dapat bersabar lagi permainan jahanam antara kepimpinan atasan CEUPACS dengan Najib yang menjadikan penjawat awam sebagai mangsa mereka.

Sekarang apa yang boleh saya katakan kepada kepimpinan atasan CEUPACS dan Najib adalah memang haram jadah, dasar penipu, kononnya membela penjawat awam, tapi kamu semualah yang menjadi puaka menghisap darah penjawat awam, pergi jahanamlah dengan kamu semua, dasar pengkhianat!!!!!!!!!!!!!!!

Mohamad Encik berkata...

Persamaan Azih Muda dan Najib adalah kedua-duanya adalah orang yang berlagak sebagai pemimpin hebat sedangkan sebenarnya mereka itu manusia gagal yang hanya menyusahkan orang lain dan jenis syok sendiri.

Mohamad Encik berkata...

Najib, struktur perkhidmatan awam dah tunggang langgang, kau apa tau, kau tau syok sendiri sahajalah.

Malahan Najib bila mau ulas pasal pertanyaan Rosmah ke luar negara ikuti program itu ini anjuran negara luar itu guna duitnya sendirikah atau peruntukkan kerajaan?

Kerana kalau guna peruntukkan kerajaan, maka itu adalah salah satu penyelewengan, kerana Rosmah bukannya penjawat awam atau ahli pentadbiran kerajaan.

Malahan mana dia SPRM dan Audit Negara dalam isu ini, tak dapat kesan penyelewengan ke atau buat-buat buta, buat-buat tak peduli kerana yang membuat itu adalah Rosmah bini Najib?

Integriti boleh buang dalam lubang jamban sahajalah, malahan maruah SPRM dan Audit Negara lebih hina dari sampah, kerana kononnya telus, tetapi kalau Rosmah buat semuanya tembus, tak apa, tak ada tindakan.

Memang haram jadah semuanya, dasar pengkhianat!!!!!!!!!!!!!!!

John Labu berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
John Labu berkata...

kesian cuepacs,,suara mereka kerajaan tak ambik peduli langsung...kenapa..kerana cuepacs sebuah badan yg lemah..

zamri rahman berkata...

kita perlukan 1 realiti.jika permohonan..jawapannya akan dipertimbangkan dan ia akan berlarutan lagi.
Sedangkan isu ini telah lama.Memang benar dulu kata akan dimuktamadkan awal 2014.sekarang hampir masuk 2015.
Kita nak keputusan dan bukan lagi pertimbangan.
Sekarang kita ada saluran bersuara,tak salah jika kita ingatkan pada yang lupa atau buat lupa isu kenaikan GAJI dan ELAUN RUMAH.
Kita perlukan ISU KENAIKAN GAJI DAN ELAUN RUMAH MENJADI KENYATAAN.

dah lama isu ni....
jom ramai ramai gegar isu ini hingga jadi realiti.
Tambahan kita nak berhadapan GST...

Mohamad Encik berkata...

Dalam Perhimpunan Agung CEUPACS pada tahun 2015 nanti, bersiap sedialah semua kepimpinan CEUPACS untuk dihujani berbagai persoalan serta luahan perasaan dari para perwakilan berhubung isu skim dan isu kuarters terutama di kawasan bandar.

Penjawat awam adalah dikhianati oleh kepimpinan CEUPACS sekarang ini yang hanya menjaga temolok masing-masing sedangkan penjawat awam lain dibiarkan terkontang kanting.

Pimpinan atasan CEUPACS jangan terkejutlah kalau ada perbahasan panas yang boleh menyebabkan pimpinan atasan CEUPACS tidak boleh tidur dengan lena sebelum perbahasan dan selepas perbahasan nanti.

Ini semua adalah angkaran pimpinan atasan CEUPACS yang gagal untuk menjadi pembela kepada penjawat awam, tetapi mengkhianati penjawat awam serta menjadi Si Kitol dan Raja Mendeliar, membodek Najib untuk kepentingan diri seperti pimpinan atasan CEUPACS diberikan habuan kenaikan gred serta gelaran Datuk seperti DATUK Azih Muda, tetapi penjawat awam lain dibiarkan terkontang kanting tanpa pembelaan, malahan terus dibiarkan ditindas tanpa belas kasihan.

Sedarlah semua.

Mohamad Encik berkata...

Saya mencadangkan agar kepimpinan CEUPACS menjemput Najib untuk acara perasmian Perhimpunan Agung CEUPACS 2015 nanti, kita lihatlah bagaimana respon penjawat awam terhadap Najib Si Penipu itu.

Sekian, terima kasih.

Mohamad Encik berkata...

Antara isu yang akan dibangkitkan oleh penjawat awam adalah isu Rosmah ke luar negara menggunakan dana kerajaan, walaupun jelas salah berdasarkan Arahan Perbendaharaan yang tidak membenarkan orang selain penjawat awam menggunakan dana kerajaan bagi tujuan yang bukan urusan rasmi kerajaan. Malahan orang yang bukannya penjawat awam tidak boleh terlibat dalam acara rasmi kerajaan seperti lawatan ke luar negara kononnya untuk menghadiri jemputan kerajaan asing kerana jemputan kerajaan asing itu adalah atas tiket individu kerana individu itu bukannya penjawat awam, maka adalah sangat salah menggunakan dana kerajaan bagi tujuan itu.

Saya meragui komitmen kerajaan untuk membenteras ketirisan, serta saya sangat meragui komitmen Audit Negara serta Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara serta pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang tidak mengambil peduli isu Rosmah menggunakan wang negara untuk tujuan peribadinya itu.

Sekian, terima kasih.

mat legasi berkata...

Kepada Mohamad Encik :
Perhimpunan Agung CUEPACS tahun 2015 - tidak ada bos!

Yang ada Konvensyens Tri Tahunan CUEPACS yg bakal diadakan pada tahun 2017 ! (AGM 3 tahun sekali bos!)

Datuk Azih pun saya lihat dah tak berape sihat semasa Mesy kongres 11 dis lalu. Mungkin undur diri adalah jalan terbaik utk beliau dan CUEPACS!

Perjuangan pekerja dan PA perlu diteruskan.

Penambahbaikan 252 skim perlu dipercepatkan. JANJI DITEPATI !

afdi berkata...

Elaun rumah dah tak praktikal lagi. Mohon elaun cola dinaikan juga. Kedua-dua kenaikan elaun ni sedikit sebanyak dpt menampung isu kenaikkan harga rumah yg makin meningkat. Jom pakat piket ramai2 dpn putrajaya!!
Cuepac ni berunding atas pagar je

idrus islam berkata...

Penjawat awam kena bangkit pertahankan hak mereka...memang betul najib dan datuk azih kena meletaknjawtan segera..klu tdk sistem pentadbiran awam akan lebih kacau bilau

Kagumas berkata...

Setakat naik Elaun saja mmg x cukup! Kami mau gaji dinaikkan sekurang2 nya 30% SEMUA gred! Dengan ekonomi negara terumbang ambing nilai matawang pun jatuh apa yg ada walaupun gaji RM3000 sebulan? Bayar itu ini belum hujung bulan dah langsai gaji. Bil elektrik naik, brg2 keperluan naik harga, KANGKUNG pun dah mahal. Memang CELAKA pemimpin yang ada sekarang - Mamak Ali, Azih & Najib... berambus kamu semua!!!

Mohamad Encik berkata...

Hanya PTD yang mendapat perhatian Najib, kakitangan awam pelaksana gred bawah hanya melukut ditepi gantang sahajalah.

Lihat ini: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kerajaan-lulus-8232-tanah-rumah-kelab-pptd-1.37897

Isu skim pun tak dipedulikan, penjawat awam gred bawah hanya untuk dipermainkan oleh Najib dan kuncu-kuncunya serta pegawai atasan di JPA sahajalah.

Sedarlah semua.

zamri rahman berkata...

tapi wajar kita bersatu golongan pelaksana untuk menuntut sesuatu yang telah dijanjikan...
Teruskan bersuara hingga jadi realiti.
GAJI dan ELAUN RUMAH sangat wajar dinaikkan seperti yang dijanji oleh pihak tertentu.
Kita akan berhadapan GST

Mohamad Encik berkata...

Penjawat awam kumpulan pelaksana hanyalah melukut di tepi gantang pada pandangan Najib.

Biasalah golongan bangsawan macam Najib hanya akan pandang golongan atasan macam PTD dan gologan pegawai atasan sahajalah. Golongan bawahan hanya dianggap boleh dipermainkan, kelas rendah, dan tak ada nilai pada pandangan mata Najib.

Sebab itulah penjawat awam pelaksana mana dipedulikan sangat, macam sebelum ini, SBPA, penjawat awam PTD dan pegawai atasan yang diutamakan, isu skim pun sama, golongan atasan diutamakan, gred rendah ini dianggap bodoh dan hanya akan menjadi pak turut dan tak ada nilai oleh Najib.

Biasalah, gred bawahan ini ibarat mentimun, sedangkan Najib dan kuncu-kuncunya adalah durian, bila Najib dan kuncu-kuncunya menggelek maka kita golongan bawahan ini akan dilukai, kita nak menggelek mereka pun kita juga akan terluka.

Kesimpulannya adalah penjawat awam gred rendah ini hanya untuk dihina dan dipandang enteng sahajalah oleh Najib, kerana perasaan bangsawan pada dirinya masih menebal.

Sedarlah semua.

Mohamad Encik berkata...

Kepada Najib, sedarlah bahawa ramai penjawat awam sudah marah kepada kerajaan kerana kamu, kerana kamu dan kuncu-kuncu kamu.

Begitu juga dengan orang-orang kampung, orang-orang berpendapatan sederhana dan rendah di bandar dan di desa pun sudah meluat dengan cara pentadbiran kamu yang lingkup lagi melingkupkan itu.

Terus terang saya jelaskan kepada Najib dan kuncu-kuncunya bahawa Kerajaan Barisan Nasional akan tumbang dalam PRU 14 selagi Najib dan kuncu-kuncu bebalnya itu masih kemaruk di tampuk kuasa dan tak mau beri peluang kepada pimpinan lain yang berkelayakan untuk menggantikan kepimpinan.

Kepada DATUK Azih Muda, teruskan bersuka ria dengan kenaikan gred dari N32 kepada N36, lepas tu dapat gelaran DATUK, lepas ni mungkin DATUK SERI pula kerana menjadi PECACAI SETIA kepada Najib dan kuncu-kuncunya. Teruskan MENGKHIANATI penjawat awam gred rendah kerana kamu dah dapat habuan, teruskanlah perangai bangsat kamu itu, teruskan.

Sedarlah semua.

Mohamad Encik berkata...

Saya mencadangkan agar Najib mengarahkan Unit PEMANDU mengadakan kajian di setiap lokaliti peti undi pilihanraya di setiap parlimen di seluruh negara berhubung tahap sokongan rakyat terhadap kerajaan dan Najib.

Saya menyakini bahawa majoriti lokaliti parlimen akan memilih tidak menyokong Najib dan kerajaan. Ini kerana rakyat tidak berasa gembira dan tidak senang hati dengan dasar bodoh dan bangang yang dibuat oleh Najib dan kuncu-kuncunya selama ini.

Sedarlah Najib bahawa kamu adalah liabiliti kepada Kerajaan Barisan Nasional. Oleh yang demikian, lebih eloklah kamu berambus kerana kamu akan menjadi punca tumbangnya Barisan Nasional dalam PRU 14 kelak.

Malahan dalam perkhidmatan awam pula, banyak dasar bodoh dan dungu oleh Najib dan kuncu-kuncu menyebabkan perkhidmatan awam makin tunggang langgang di mana rantaian arahan, struktur organisasi sudah caca marba. Malahan dengan peningkatan kos sara hidup penjawat awam terutama di gred bawahan di kawasan bandar, menyebabkan penjawat awam kian sukar dalam kehidupan mereka.

Sesungguhnya Najib adalah Perdana Menteri yang GAGAL dalam sejarah Malaysia, tiada Perdana Menteri yang berprestasi yang seburuk Najib dalam sejarah Malaysia selama ini.

Sedarlah bahawa jika Najib masih Perdana Menteri, maka keadaan ini akan menjadi malapetaka kepada negara, kepada rakyat, kepada perkhidmatan awam.

Sedarlah bahawa Barisan Nasional tiada salah dalam isu ini, yang menjadi malapetaka utama adalah Najib dan kemudian kuncu-kuncunya. Meskipun begitu, kerana Najib, maka Barisan Nasional menjadi mangsa keadaan.

Sedarlah semua.

Sekian, terima kasih.

Mohamad Encik berkata...

Sedarlah Najib bahawa penjawat awam sekarang ini sudah tidak menyokong dasar-dasar merapu yang kamu buat itu. Kami tidak akan buat penerangan kepada masyarakat setempat berhubung dasar gila babi dan merosakkan yang kamu nak buat sangat itu kerana jika kami menyokong dasar gila babi itu, ini bermakna kami menyokong kepalsuan, pembohongan, penipuan untuk memuasnkan nafsu serakah kamu itu sahajalah.

Sedarlah bahawa tanpa sokongan dari kakitangan awam yang menjadi barisan hadapan yang berurusan dengan masyarakat, maka kamu akan menghadapi masalah. Sokongan rakyat kepada kerajaan akan menjunam, kami sebenarnya tak sanggup nak biarkan Barisan Nasional tumbang, tetapi apakah daya, selagi kamu berkuasa, maka akan macam-macam masalah yang kamu akan buat hingga menjahanamkan negara ini dan menyebabkan negara ini menjadi negara mundur dan menjadi kerbau dicucuk hidung oleh negara-negara asing.

Kepada penjawat awam sekalian, dahulunya saya menyokong GST, tetapi bila dikaji balik, GST ala-Najib ini akan menyebabkan masalah besar kepada sektor ekonomi negara, ini kerana pihak industri boleh pula tuntut balik GST terhadap input untuk membuat barang-barang itu seperti mesin dan beberapa lagi, tetapi di pihak rakyat, tak ada tuntutan boleh dibuat. Malahan GST ala-Najib ini hanya menguntungkan industri sedangkan rakyat akan menjadi mangsa.

Najib melalui iklan yang dibuat dalam televisyen menyatakan GST akan memacu negara ke arah pembangunan, tetapi pembangunan apakah yang akan dibuat? Tak ada hanya untuk biaya nafsu serakah Najib dan Rosmah untuk keluar negara ke hulu ke hilir dan bersuka ria di sana dengan alasan lawatan rasmi, itu sahajalah.

Dalam isu 1MDB, saya memang tak percaya dengan cara perniagaan 1MDB ini kerana negara akan dibebankan dengan hutang yang boleh menyebabkan keadaan gelembung ekonomi seperti yang melanda Amerika, Portugal, Sepanyol, Greece, Irelan dan beberapa negara Eropah lain yang mana akan menyebabkan penguncupan dalam ekonomi hingga menyebabkan inflasi makin meningkat, kemudian akan menyebabkan keruntuhan dalam ekonomi dan seterusnya menyebabkan pengangguran mendadak naik akibat banyak syarikat muflis dan ramai pekerja kehilangan pekerjaaan.

Begitu juga dengan TPPA, ini adalah amat bahaya kepada negara kerana TPPA akan menjadikan Malaysia sebagai negara pengimport kerana produk Malaysia tidak mencapai standard negara maju seperti Amerika dan lain-lainnya, kesannya banyak syarikat Industri Kecil dan Sederhana akan gulung tikar. Malahan Malaysia terpaksa membeli barangan yang jenis dari pembekal pemegang paten dari Amerika dan negara maju lain. Ini menyebakan kos makin meningkat dan negara akan menjadi kerbau dicucuk hidung oleh negara besar seperti Amerika dan banyak perusahaan bungkus, ramai pekerja akan kehilangan pekerjaan, pekerja asing yang dibawa beramai-ramai oleh Najib pula bila hilang pekerjaan, maka mereka berpotensi besar untuk melakukan jenayah untuk kepentingan mereka sendiri. Oleh itu yang menjadi mangsa adalah rakyat Malaysia sendiri.

Ini baru tiga perkara yang perlu rakyat fahami dan menentang habis-habisan untuk mengelakkan keruntuhan ekonomi dan kehancuran keselamatan negara ini. Sedarlah semua.

Sedarlah semua.

Sekian, terima kasih.

zamri rahman berkata...

tolong putuskan kenaikkan gaji dan elaun rumah dinaikkan bermula januari 2015..

Bukan mempertimbangkan semakan gaji dan elaun rumah,sebab tahun 2013 juga ayat begini.

Harap president cuepacs tegas dalam isu ni.Bagaimana penjawat awam nak beri penerangan jika penjawat awam sendiri terhimpit kewangan.

Penjawat awam mampu beri penerangan tentang kebaikan GST,tetapi tuntutan kenaikan gaji dan elaun rumah wajar diberi perhatian dan sangat wajar diputuskan kenaikan bermula Januari 2015.

Kagumas berkata...

Cadangan saya... sekiranya tidak ada apa2 kenaikkan gaji atau elaun pada Februari 2015... saya cadangkan Penjawat Awam khususnya kumpulan pelaksana tubuhkan kesatuan baru! Beramai-ramai tinggalkan Cupek. Buat kesatuan yg betul2 bebas dan berani menuntut hak. Berani untuk berpiket... bukan kesatuan bacul yg dipimpin oleh bapak segala pondan!

bongek berkata...

Sembang je..yg lepas pun belum tunaikan.

zamri rahman berkata...

dalam berita harian 19 Desember 2014 muka depan tertera kenyataan yang belum pasti menjadi realiti..
tetapi telah diheboh 1 Malaysia termasuk negara tertentu telah ketahui.
Tapi tiada realitinya.Kita lihat lagi ayat ini akan diulang dan ulang.
Penjawat awam terutama golongan pelaksana mengharap ia jadi realiti.
Walaupun coretan ini ditulis,tugas tetap berjalan dan selesai.Namun kenaikan gaji dan elaun rumah amat diharapkan sesuai kos sara hidup yang meningkat.

Kagumas berkata...

Front page.... elaun rumah penjawat awam dikaji! Citttt poooddaahh... kalau 3 tahun lepas umum relevan la. Skarang ni KAMI NAK GAJI DINAIKKAN!!! Setakat elaun tu naik mmg x cukup. Ahli parlimen awal2 lg dah naik... haram jadah punya pemimpin.

Dr-Vroom berkata...

Salah satu SYARAT utk mencapai status negara MAJU menjelang 2020 ialah pekerja berpendapatan tinggi, utk SEMUA Kumpulan, dari yang rendah sehingga yg tinggi, seperti kumpulan JUSA. Jgn ada pihak atau CUEPACS cuba menafikan Kumpulan Gred41-45-46-48-51-52 dan 54 ini. Ingatlah bahawa mereka inilah OTAK dibelakang strategi pembangunan negara.

musimpanas berkata...

Aku pon rasa camtu. Mmg beban sangat bawah pentadbiran najib nih...

musimpanas berkata...

Yg ni komen lawak..

sakura luncai berkata...

cakap banyak tak guna jugak .. ada otak , kakitangan tak guna pon lagi tak guna .. yang penting hargai kakitangan tu pemberian allah ..

blog sekolah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.