SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

23 Mei 2023

Tak semua penjawat awam kaki ponteng - Cuepacs

 Sinar Harian
23 Mei 2023


SHAH ALAM - Kes tata tertib membabitkan ponteng atau tidak hadir bertugas seperti didedahkan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) tidak menggambarkan keseluruhan sikap penjawat awam.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Datuk Adnan Mat berkata, jumlah mereka yang dikenakan tindakan terlalu sedikit berbanding kira-kira 1.6 juta penjawat awam yang ada ketika ini.

Beliau menegaskan, integriti penjawat awam ketika ini dilihat semakin bertambah baik selaras dengan usaha kerajaan dalam meningkatkan kualiti dan mutu perkhidmatan awam.

"Usaha meningkatkan integriti dan disiplin ini juga disokong sepenuhnya oleh penjawat awam melalui dasar transformasi perkhidmatan awam yang dilakukan kerajaan bagi mewujudkan perkhidmatan awam yang berkualiti.

"Ini kerana berdasarkan statistik SPA pada 2020, seramai 117 orang dikenakan tindakan tata tertib, tetapi berkurangan kepada 83 (2021) dan 51 (2022)," katanya dalam kenyataan pada Selasa.

Pengerusi SPA, Tan Sri Zainal Rahim Seman, sebelum ini mendedahkan, bahawa ponteng kerja atau tidak hadir bertugas menjadi kesalahan paling 'popular' dilakukan penjawat awam.

Beliau berkata, sikap culas sedemikian tidak sepatutnya berlaku dalam perkhidmatan awam.

Mengulas lanjut, Adnan berkata, Cuepacs mengambil maklum mengenai laporan tindakan tata tertib yang dikenakan kepada penjawat awam dalam tempoh tiga tahun seperti yang didedahkan SPA.