SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

12 Mac 2014

MERAKYATKAN PERKHIDMATAN SPA

Utusan Malaysia
10/3/02014





MAHMOOD ADAM

DALAM tempoh dua bulan pertama tahun ini, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) telah menerima lebih sete­ngah juta permohonan untuk berkhidmat sebagai kakita­ngan kerajaan.Jumlah itu adalah satu peningkatan mendadak jika diban­dingkan dengan 2.1 juta permohonan sepanjang 2013. Dalam wawancara dengan wartawan Utusan Malaysia, ­NIZAM YATIM dan jurugambar, QAMARUL RIZAL di Putrajaya baru-­baru ini, Pengerusi SPA, TAN SRI MAHMOOD ADAM menjelaskan peningkatan itu adalah hasil program transformasi yang bertujuan merakyatkan perkhidmatan awam dan meningkatkan kecekapan suruhanjaya itu.
Boleh ceritakan latar belakang SPA?
MAHMOOD: Ia ditubuhkan pada 31 Ogos 1957 iaitu sama umur dengan kemerdekaan negara yang sudah nak masuk 57 tahun.Terdapat enam tugas SPA yang termaktub dalam Perkara 144(1) Perlembagaan Persekutuan termasuk urusan melantik lebih kurang 70 peratus daripada keseluruhan 1.4 juta penjawat awam di seluruh negara.

Urusan pelantikan lain dilakukan oleh pihak berkuasa lain iaitu seperti Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran, Suruhanjaya Pasukan Polis, Majlis Angkatan Tentera dan Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan.SPA juga tidak terlibat dalam pelantikan kakitangan badan berkanun seperti universiti, Felcra, Felda dan juga pihak berkuasa tempatan.Pelantikan di peringkat negeri juga tidak dilakukan oleh SPA kecuali di Perlis, Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Melaka.
Di sembilan negeri lain, ia dilakukan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri (SPN) masing-masing iaitu Johor, Selangor, Perak, Kedah, Kelantan, Terengganu, Pahang, Sabah dan Sarawak.Tugas lain adalah pengesahan dalam perkhidmatan, pemberian taraf berpencen, kenaikan pangkat, pertukaran perkhidmatan dan kawalan tatatertib.
Difahamkan banyak transformasi dilaksanakan SPA?
Setakat ini kita sudah ada 75 transformasi. Ia selaras dengan gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Maknanya apa sahaja dasar atau peraturan baharu yang kita nak buat hendaklah bagi memenuhi kehendak rakyat.Ia juga selaras dengan Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang menekankan supaya penjawat awam mempunyai sikap, cara bekerja dan cara berfikir yang sesuai dengan kehendak rakyat sekarang.
Inisiatif ini juga dibentuk dengan tujuan merakyatkan perkhidmatan dan meningkatkan kecekapan SPA.Transformasi ini berasaskan tujuh prinsip iaitu tidak melibatkan pertambahan peruntukan kewangan, tidak memerlukan pertambahan jawatan dan tidak perlu kepada pindaan undang-undang. Prinsip lain adalah berasaskan pendekatan yang popular dan sangat dikehendaki oleh orang ramai terutama pemohon pekerjaan, pelaksanaan yang menghasilkan impak menang-menang, bersifat besar dan mempunyai titik sentuhan.
Apakah contoh transformasi yang dibuat?
Kita telah panjangkan tempoh sah laku permohonan pekerjaan secara dalam talian (online) daripada setahun kepada lima tahun. Kalau pemohon terlupa untuk membuat permohonan baharu selepas setahun, mereka masih berpeluang untuk dipanggil menghadiri temu duga. SPA juga mengadakan sesi temuduga pada waktu malam, hujung minggu dan secara panggilan telefon untuk kemudahan pemohon yang tidak dapat hadir pada waktu siang atau ketika hari bekerja.
Transformasi ini bersifat menang-menang kerana menggalakkan lebih ramai orang memohon pekerjaan sebagai penjawat awam dan pada masa sama memberi lebih banyak pilihan kepada SPA untuk memilih calon terbaik. Kita juga membenarkan pemohon mendaftar sebanyak mana jawatan kerajaan yang dikehendaki dan bukannya maksimum 15 jawatan sahaja seperti sebelum ini. Kita turut menghapuskan dasar ‘One Step Lower’ bagi membolehkan calon berkela­yakan lebih tinggi memohon jawatan gred rendah yang memerlukan kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sahaja.Mereka yang ditawar jawatan oleh SPA tetapi telah menolaknya sebelum ini juga tidak akan disenarai hitam.
Apa lagi transformasi yang akan dilaksanakan?
Kita sedang mengkaji semula 1,113 peraturan SPA bagi memastikan ia tidak bertindih dan masih relevan pada masa sekarang. Kita akan permudahkan peraturan terbabit supaya berpihak kepada penjawat awam dan mereka yang memohon pekerjaan. Sejak Januari tahun ini, SPA turut mengadakan kursus percuma setiap Sabtu di seluruh negara bagi menerangkan kepada mereka yang berminat mengenai ciri-ciri pegawai kerajaan yang dikehendaki. Sepanjang dua bulan pertama tahun ini, jumlah kehadiran melebihi 7,000 orang di seluruh negara.
Antara ciri yang disenaraikan adalah cepat, tepat dan berintegriti (CTI); produktif, kreatif dan inovatif (PCI) serta bersifat setia, berfikiran terbuka dan memudahkan rakyat (LOF). Mereka juga diajar cara-cara menghadapi sesi temu duga SPA yang berdasarkan kepada kaedah Temuduga Berasaskan Kompetensi (CBI) dan psikometrik, cara-cara menjawab soalan peperiksaan dengan betul dan sukatan pelajaran yang kita gunakan.

Apakah transformasi paling besar?

Ia adalah transformasi ke-75 yang dijangka mula dilaksanakan pada Jun ini melibatkan peperiksaan penjawat awam secara dalam talian. Langkah-langkah keselamatan akan diperkenalkan bagi membolehkan peperiksaan melalui kaedah ini dijalankan dan ti­dak berlaku sebarang penipuan. Kalau berlaku penipuan pun, kita masih mempunyai mekanisme untuk mengesannya iaitu ketika temu duga dan sesi peni­laian lain.
Sebagai permulaan, peperiksaan dalam talian ini akan diadakan secara kecil-kecilan tanpa membabitkan penjawat awam yang ramai sebelum diperluas melibatkan peperiksaan paling besar iaitu Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) yang boleh mencecah 70,000 orang.Peperiksaan dalam talian ini akan menjimatkan duit kerajaan sekurang-kurangnya RM1.5 juta setahun. Kita juga dapat menjimatkan masa, tenaga kerja dan kertas. Pegawai kita juga tidak perlu lagi pergi ke universiti luar negara bagi menguruskan peperiksaan untuk rakyat Malaysia yang merupakan pelajar tahun akhir di sana.
Bagaimana cara untuk memastikan individu mempunyai rekod jenayah tidak diambil bekerja?
Kalau dahulu, kakitangan awam akan menjalani tapisan keselamatan semasa mereka dalam tempoh percubaan iaitu antara satu hingga tiga tahun, sebelum disahkan jawatan. Ini bermakna tapisan dibuat semasa mereka sudahpun masuk ke dalam perkhidmatan awam.Tetapi dengan transformasi yang dibuat, kita melaksanakan tapisan keselamatan sebelum calon menerima surat lantikan. Ini melibatkan tapisan taraf kewarganegaraan, status kebankrapan dan rekod jenayah.
Untuk tujuan itu, kita sudah wujudkan Sistem Semakan Maklumat Individu (SSMI) dengan kerjasama polis, Jabatan Pendaftaran Negara, Jabatan Insolvensi, Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) serta agensi kerajaan lain. Sejak dilancarkan pada tahun lepas, kita telah tapis kira-kira 37,000 pemohon dan terdapat 27 kes yang tersangkut kerana mempunyai rekod tidak memuaskan.
Berapakah jumlah permohonan pekerjaan yang diterima?
Untuk Januari dan Februari tahun ini, kita telah menerima 553,365 permohonan. Sepanjang tahun lepas pula, jumlah permohonan ialah 2.1 juta. Ini adalah satu peningkatan besar dan puncanya besar kemungkinan pertama, mereka tertarik dengan gaji tinggi yang ditawarkan kerajaan. Keduanya, kerana tertarik dengan kemudahan-kemudahan yang diterima pegawai kerajaan dan ketiga, saya percaya mereka tertarik dengan ketelusan sistem pengambilan kakitangan kerajaan oleh SPA.
Pada 2013, kita sudah melantik 60,059 orang sebagai kakitangan kerajaan. Proses pengambilan ini dibuat secara berterusan apabila terdapat kekosongan jawatan.
Apakah langkah untuk menarik lebih ramai bukan Melayu?
Kita telah menyiarkan iklan kekosongan jawatan di akhbar-akhbar Cina dan Tamil serta mengadakan pertemuan dengan wa­kil media terbabit. SPA juga telah mewujudkan jawatankuasa khas bagi mengkaji penyertaan kaum Cina dan India dan berjumpa dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili kaum itu secara berkala bagi mendapat pandangan mereka mengenai cara-cara menarik bukan Melayu serta mengubah persepsi negatif kaum berkenaan terhadap perkhidmatan awam.
Pegawai SPA juga pergi memberi pene­rangan di institusi pendidikan yang mempunyai ramai kaum Cina dan India seperti Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) dan Kolej Tafe. Kita juga telah mengadakan taklimat kerjaya di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dengan kerjasama Gabungan Persatuan Cina Malaysia.
Berapakah pecahan angka pengambilan mengikut kaum?
Pada tahun lepas, kita menerima 1.7 juta permohonan daripada orang Melayu; 44,633 Cina; 75,361 India dan 295,461 kaum lain. Pemohon Melayu yang dipanggil temu duga seramai 212,913 orang; daripada jumlah itu hanya 149,906 orang hadir manakala 45,392 orang berjaya mendapat pekerjaan.Peratus kejayaan pemohon Melayu berdasarkan bilangan yang hadir temu duga dengan yang dilantik adalah 30.28 peratus.
Seramai 7,262 pemohon Cina dipanggil temuduga; namun hanya 4,694 orang hadir dan daripada jumlah itu, 2,901 orang berjaya. Peratus kejayaan adalah 61.80 iaitu yang tertinggi. Daripada 7,373 orang pemohon India yang dipanggil temu duga pula, sejumlah 4,960 orang hadir dengan 2,018 orang berjaya memperoleh pekerjaan iaitu kejayaan 40.69 peratus.
Untuk dua bulan pertama tahun ini pula, kita menerima 440,019 permohonan daripada Melayu; 7,763 Cina; 14,622 India dan 90,961 kaum lain.Yang kita telah lantik secara tetap, Melayu sebanyak 3,863 orang; Cina 223 orang; India 324 orang dan kaum lain 848 orang.

246 ulasan:

1 – 200 daripada 246   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

BOLEH TAK CEUPACS PERJUANGKAN AGAR TIME BASED TIDAK DIBUAT UNTUK GURU-GURU. MEMBAZIRKAN DUIT KERAJAAN. BAYANGKAN GURU PUNYA GAJI DAH ADA MENYEKAT REZEKI PA YANG LAIN. DEGREE SAHAJA TANPA PENGALAMAN DG 41 TAMBAH ELAUN DAH RM 3500. LEPAS TU SETIAP LAPAN TAHUN GAJI DG 44 MASUK ELAUN DAH JADI RM 5000. LEPAS TU KEJE 8 TAHUN LAGI DA DPT GRED DG 48. GAJI DA DEKAT 6000 RIBU. PAS TU 3 TAHUN GAJI DG51..DEKAT 8 RIBU.. KEJE SAMA MENGAJAR BUDAK SEKOLAH. CUBA TENGOK DAH LA GURU ADA DEKAT 400 RIBU ORANG, JADI GAJI GURU SEBENARNYA BANYAK MENYEKAT KENAIKAN COLA, KENAIKAN ELAUN-ELAUN LAIN...TOLONG MINTA HAPUSKAN TIME BASED. KERAJAAN TERPAKSA BERBELANJA BESAR UNTUK TAMPUNG KEMEWAHAN GAJI GURU-GURU...HAPUSKAN TIME BASED GURU!!!!

Tanpa Nama berkata...

hairan dan nampak bodoh benar JPA ni...dah memang orang cina tak mahu sertai sektor awam..JPA pulak bukan main galak nak suruh orang cina masuk sektor awam..hingga di beri kelonggaran khas pada kaum cina..contohnya untuk menjadi anggota polis..sepatutnya tiada kelonggaran pada mana-mana kaum untuk sertai sektor awam..kalau mereka tidak mahu sertai sektor awam..itu masalah mereka..yang dok buat kerja bodoh buat apa.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu. Keikhlasan lebih penting bukan sekadar nak cukupkan kuota. Jgn main paksa sebab buruk akibatnya yg kerajaan terpaksa tanggung pd masa akan dtg. Dah lumrah manusia normal utk ada minat terhadap sesuatu dan mengetepikan sesuatu yg baik kpd org lain. Jika dia sudah berminat dan pandai memasak kenapa harus kita pula yg pandai2 menentukan kerjaya yg dia tak minati. Ramai pelajar cemerlang lepasan spm yg memperoleh 10A+ tidak memilih jurusan sains perubatan apabila menyambung pelajaran ke ipta/ipts kerana minat dan keyakinan terhadap bidang perubatan kurang. Jgn pula kita paksa dia buat sesuatu yg dia tidak minati kerana jika dia gagal menyerah bukan salah dia. Justeru itu, isu memberi keistimewaan itu dan ini semata2 utk menarik minat pihak tertentu menyertai PA harus tidak wujud.
- Isu utama yg SPA harus sedar ialah kenapa kaum bukan melayu kurang meminati sektor awam?
1. kerana sistem kuota, dgn menggunakan sistem kuota ramai calon yg layak tidak dipilih. Maka faktor kaum, nasib dan penggunaan kabel dan yg sewaktu dgnnya akan menjadi penentu calon mana yg layak. Maka calon2 kaum lain yg beberapa kali mencuba tetapi gagal akan mula memberi gambaran negatif kpd rakan2 yg sekaum dgnnya bahawa memohon jawatan SPA hanya membuang masa kerana peluang berjaya dilantik mungkin hanya 5%.
Kesimpulannya: SPA harus telus dan transformasi dlm pengambilan pegawai baru harus berlaku dgn adil spya tidak berlaku kekosongan jawatan kerani dikawasan majoriti tertentu pun diisi oleh kaum berlainan yg dtg dari daerah atau negeri lain. Nampak seolah2 ditempat berkenaan langsung tidak ada yg lulusan spm pun. Biarlah adil berdasarkan keadaan setempat kecuali jika tiada calon drpd kawasan berkenaan memohon. Utamakan org tempatan dahulu jika jawatan itu bukan jawatan profesional dan kritikal spt doktor.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan dah tahu bahawa ramai PA tidak puas hati dengan guru-guru..terkini adalah beberapa pengetatkan syarat-syarat yang dikuatkuasakan oleh kementerian pelajaran terhadap para guru

1) Tiada lagi istilah terus dapat kerja selepas belajar untuk pelajar-pelajar kursus perguruan..maknanyer guru-guru yang kategori "bodoh" tidak akan mendapat kerjaya sebagai guru-guru...tidak lagi seperti sebelum ini..banyak guru-guru tajaan kategori "bodoh" terlepas dapat kerja kerajaan.

2. Time based tidak lagi tertakluk pada 8 tahun..sebaliknya digantikan dengan kecemerlangan bekerja.

3. Time based akan dikekalkan sekadar nama, tapi tidak lagi ramai guru yang kategori "bodoh' akan mendapat secara percuma..

4. Guru-guru yang melahirkan pelajar-pelajar beresult "bodoh" akan menghadapi penilaian semula dari kementerian pelajaran.

Tanpa Nama berkata...

BIAR ORANG BODOH SPT DI ATAS BUAT KERJA BODOH DAN DIBAYAR GAJI BODOH....SEGALA2NYA BODOH SELAMANYA.

Tanpa Nama berkata...

Itu lah...yg bodoh buat kerja bodoh dan dibayar gaji bodoh. Adilkan? Yg cemburu buat kerja cemburu dan tak perlu risau ttg hal kelemahan diri.

Tanpa Nama berkata...

Elok dibuat kajian data utk mencari kaum mana di kalangan guru yg paling ramai bermasalah dan masuk IPG dgn mudah spya strategi penambahbaikan dari segi pengambilan dpt diketatkan. Di sarankan sistem kuota kaum diimansuhkan spya tidak lagi wujud guru2 import terkaung kaung minta pindah keluar dari sekolah pedalaman sarawak meskipun baru beberapa bulan ditempatkan di sekolah berkenaan. Calon tempatan yg komited dan berkelayakan mesti diberi keutamaan. Dgn berbuat demikian dptlah mengurangkan masalah kekurangan guru di kawasan atau negeri tertentu, di samping menggurangkan pengambilan calon guru wanita yg rata cuma lebih selesa berkhidmat di sekolah2 bandar yg menyebabkan kelebihan guru di bandar dan kekurangan guru di kawasan luar bandar dan pedalaman.

Tanpa Nama berkata...

Semua skim perkhidmatan tanpa kira gred telah diperketatkan dari segi pengurusan sumber manusianya selagi kerajaan sedia komited utk meningkat mutu PA dan berjimat cermat dlm hal pengurusan wang rakyat. Skrg kerajaan dah sedar kesilapan maka kita harap ia bukan sekadar hangat2 tahi ayam.Time based sepatutnya dimansuhkan utk semua skim PA, biar balik gunakan sistem kenaikan pangkat secara hakiki spt zaman era mantah PM tun mahathir. Time based telah menyebabkan gaji junior lebih tinggi drpd gaji senior dan menyebabkan kerajaan berbelanja besar. Ceupacs harus mencadangkan kpd PM spya isu timebased dikaji semula dan dipertimbangkn utk permansuhan.

Tanpa Nama berkata...

spa hanya berselindung disebalik istilah "merakyatkan" dan "transformasi". walhal apa yang biasa dilihat adalah lebih kepada MENGKRONIKAN PERKHIDMATAN SPA. lihat saja la berapa ramai "graduan baru" yang diambil kononnya atas alasan dia seorang yang berwibawa, mempunyai CGPA 4.0, pakar dalam pengajian itu dan ini. walhal apabila diselidiki, dia adalah BIN atau BINTI kepada manusia yang sedang ada dalam perkhidmatan awam sebagai orang yang berpengaruh. sebagai contoh berapa ramai ptd yang aku kenalpasti mempunyai ayah yang seorang dato' tan sri' mahupun dato' sri dan apabila dilihat pada nama bapanya, rupanya dia seorang ptd juga, samada seorang SETIAUSAHA SPA, seorang KSU KEMENTERIAN DALAM NEGERI, seorang TIMBALAN KETUA PENGARAH BHEUU, seorang TIMBALAN KETUA PENGARAH KERJA RAYA dan sebagainya (di atas sebagai contoh, janganlah anda pergi cari pula siapa pemegang jawatan di atas). itulah realitinya. paling tidakpun dia hanya berBIN atau berBINTIkan orang biasa yang tidak dikenali, tetapi orang biasa itu mempunyai rakan mahupun saudara mara di dalam perkhidmatan awam yang mempunyai jawatan penting.

BULLSHIT saja semua ini. ini semua retorik sahaja. anak-anak orang susah, anak-anak penjawat awam peringkat rendah mahupun penjawat awam sedang berkhidmat yang tidak mempunyai hubungan istimewa dengan orang tertentu di dalam pengurusan tertinggi perkhidmatan awam semuanya diketepikan sahaja.

Tanpa Nama berkata...

nak kata guru-guru yang masuk maktab pada tahun 80an sebagai "bodoh" tentulah nampak bodoh kenyataan tersebut..sebab pada tahun-tahun tersebut kelayakan masuk adalah kredit dalam matematik...malah kalau nak dibuat kajian terhadap PTD yang keluar U pada tahun 70an dan 80an..berapa kerat je yang kredit matematik pada peringkat SPM..malah PTD-PTD ni sekarang menjadi pengarah kementrian ,jabatan dll..tentulah nampak bodoh dari guru yang dikatakan bodoh tersebut ..tambahan lagi kelulusan PT pada zaman tersebut...lagilah bodoh kelulusannya berbanding guru yang dikatakan bodoh tersebut...yang paling bodoh ialah tindakan orang bodoh dalam SPA yang sanggup beri kelonggaran pada kaum cina untuk menyertai perkhidmatan awam..itulah contoh mereka-mereka yang tidak kredit matematik dalam SPM dan sekarang menjadi JUSA..nampak benarnya bodohnya.

Tanpa Nama berkata...

PENDEK CERITA: YG BODOH SEBENARNYA BUKAN GURU TETAPI PEGAWAI2 JPA/SPA YG MELANTIK. JIKA MEREKA MEMILIH CALON BIJAK MAKA BIJAKLAH PA ITU DAN SEBALIKNYA. MAKA JGN BUAT KOMEN BODOH NANTI SAMA PERAHU DGN PEGAWAI JPA/SPA.
- MUDAH SAJA...

Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam telah pun memberikan perkhidmatan cemerlangnya kepada rakyat cuma kerajaan, SPA dan JPA yg belum mengtranformasi kebajikan 1.42 juta penjawat awam dari segi kenaikan gaji bulanan (KGB) , kenaikan gaji tahunan (KGT), kenaikan gred dengan time based yg munasabah spt 13 tahun kpd 8 tahun, kenaikan pangkat melalui perperiksaan dan temuduga, kenaikan elaun perumahan, cola, keraian, kerja luar, elaun khidmat awam dan sebagainya. Semua ini wajib bagi memastikan kesinambungan penjawat awam dalam menyara kehidupan. Ini juga sebagai motivasi bagi penjawat awam dalam menghargai jasa mereka dalam menempuh pelbagai rintangan di dalam menjalankan tugas. Jadi penjawat awam berhak menuntut hak mereka bagi menuntut janji yg diwar-warkan oleh PM. Tetapi ape yang mendukacitakan janji hanya tinggal janji, janji kosong. Kenaikan kos sara hidup beserta dengan kenaikan harga barangan telah menyebabkan penjawat awam menghadapi kesukaran dalam menyara kehidupan harian, jgn pula kerana hendak mengejar GLAMOUR ATAU NAMA kerajaan terpaksa mengorbankan jutaan penjawat awam ke dalam kesukaran hidup, adakah perlu pengambilan fresh baru penjawat awam sedangkan yg sedia ada terabai kebajikan mereka di dalam semua aspek perjawatan mereka.

kote banggali berkata...

semua orang bodoh dan banggang asalnya kelahiran .. termasuklah PM itu ..

Tanpa Nama berkata...

HANYA MANUSIA BODOH SAHAJA YG SENTIASA MEMBUAT KOMEN BODOH KERANA GAGAL MENGKAJI PUNCA MASALAH. JIKA ANDA GAGAL MENCARI PUNCA MASALAH DAN MEMBUAT KOMEN BERCANGGAH MAKA BODOHLAH ANDA.

Tanpa Nama berkata...

Dlm blog ni terlalu ramai pegawai jusa yg memberi komen hingga sanggup membuat pelbagai komen tidak berasas. Sedarlah bahawa selagi kita hanya pandai bersuara tetapi tidak menunjukkan bukti maka tiada org akan percaya. Pembuat dasar ada sebab2 tertentu utk melaksanakan keinginan mereka meskipun salah dari segi pandangan rakyat. Maka timbullah yg bodoh buat kerja bodoh dan ada juga yg bodoh kerja org bijak meskipun sekadar lepaskn batuk ditangga.

Tanpa Nama berkata...

Satu persoalan yg menjadi duri dlm daging.

Tanpa Nama berkata...

? ada ? xda. biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.

seperti melepaskan batok ditangga berkata...

? ada ? xda. biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.

Tanpa Nama berkata...

Yg bodoh dan xpandai layak buat kerja bergaji rendah. Terima saja pilihan yg dibuat sendiru seadanya. JPA/SPA/SPP tak lantik sesiapa tanpa merujuk kpd permohonan yg dibuat. Justeru itu, jika anda ada ilmu yg tinggi tapi memilih utk menjadi pemandu pelancong maka bersyukur diatas pilihan kerjaya yg telah dibuat. Yg penting dpt hidup bahagia.

Tanpa Nama berkata...

SPA sial aku yang datang interview berkeputusan tidak hadir temuduga..barwa sungguh mahmood adam muke konfirm xbley jadi pelakon penipu besar..

Tanpa Nama berkata...

kat bangsa CINA diberi galakkan dan kelonggaran, bangsa sendiri yg ada degree x pernah nk diberi perhatian, minta pegawai 41, mcm2 halangan...bukan SPA AJE, pegawai yg dilantik dari jabatan berkenaan pun bukan main street lg,,silap sikit suruh balik...silap skit suruh balik...mcm laaa dia tuu perfect sangat......

sendiru berkata...

? ada ? xda. biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.

Tanpa Nama berkata...

Etnik minoriti dari sabah dan sarawak ramai yg boleh dipilih utk jawatan dlm kerajaan, cuma kerajaan yg hanya menanam tebu dibibir saja dgn mereka. Adakah patut sekolah2 kawasan pedalaman pun menggunakan guru 'import' dari seberang? Adakah org tempatan terlampau bodoh semua? JPA/SPA/SPP tolong jgn fikir 'budak kecik' tidak bijak berfikir dan menilai. Jgn kerana minoriti maka sesuka hati dipermainkan dan cuma hormat dan takut kpd kaum yg bijak dan kaya raya hingga sanggup melutut di depan mereka. Kita sama2 manusia yg mempunyai darah yg berwarna merah. Apabila ada kemalangan dan darah diperlukan utk menyelamatkn nyawa, kita tidak pernah meletakkan syarat spya hanya darah org kaya, seagama dan sekaum saja yg dikehendaki. Orang putih pun boleh guna darah org kulit hitam. Maka kenapa dlm bab menawarkan pekerjaan kaum2 tertentu diberi pelbagai keistimewaan? Di mana letaknya konsep 1msia?

Tanpa Nama berkata...

Selagi kita manusia tanpa mengira kaum majoriti, minoriti, kaya, miskin, agama, bijak, bodoh berupaya utk berfikir dan menilai. Justeru itu, pihak kerajaan harus melakukan sesuatu dgn adil iaitu 'walk the talk'. Bukan sekadar keluar kenyataan seolah2 cuma utk memujuk bayi yg tak henti2 menangis. Apabila menjelang pilihanraya pelbagai janji manis ditabur termasuk kpd kaum2 minoriti tapi semua dah tau ia cuma umpann

Tanpa Nama berkata...

Yg minoriti sentiasa menjadi mangsa meskipun berpendidikan dan berkemahiran kerana yg majoriti sentiasa dominank dan menjadi pilihan utama. Contoh nisbah sistem kuota: jika ada 10 kekosongan; 7 adalah utk kump majoriti manakala 3 utk direbut oleh kaum2 lain dan etnik2 minoriti yg begitu ramai bilangannya. Sudah tentu ramai yg kecewa.

Tanpa Nama berkata...

Satu realiti.....

Tanpa Nama berkata...

Org dah lma tinggai bn.. la sokong pr.. lantak hempa la nk sokong rejim ni lagi. . Dpa membaziaq rakyat d suruh berjimat. . Guru sk upsr pun x skor..kita komplen..kita plak dpa suruh ajaq ank senniri.. nurse herdik pesakit lma dah org dok tgoq tpi kta plak dpa kta jgn hntaq spital kerajaan. .. hempa pikiaq la rakyat ada dimna dlm kerajaan bn.. di kaki!

Tanpa Nama berkata...

Strict bukan street. Patut tak dapat.

Tanpa Nama berkata...

spa hanya berselindung disebalik istilah "merakyatkan" dan "transformasi". walhal apa yang biasa dilihat adalah lebih kepada MENGKRONIKAN PERKHIDMATAN SPA. lihat saja la berapa ramai "graduan baru" yang diambil kononnya atas alasan dia seorang yang berwibawa, mempunyai CGPA 4.0, pakar dalam pengajian itu dan ini. walhal apabila diselidiki, dia adalah BIN atau BINTI kepada manusia yang sedang ada dalam perkhidmatan awam sebagai orang yang berpengaruh. sebagai contoh berapa ramai ptd yang aku kenalpasti mempunyai ayah yang seorang dato' tan sri' mahupun dato' sri dan apabila dilihat pada nama bapanya, rupanya dia seorang ptd juga, samada seorang SETIAUSAHA SPA, seorang KSU KEMENTERIAN DALAM NEGERI, seorang TIMBALAN KETUA PENGARAH BHEUU, seorang TIMBALAN KETUA PENGARAH KERJA RAYA dan sebagainya (di atas sebagai contoh, janganlah anda pergi cari pula siapa pemegang jawatan di atas). itulah realitinya. paling tidakpun dia hanya berBIN atau berBINTIkan orang biasa yang tidak dikenali, tetapi orang biasa itu mempunyai rakan mahupun saudara mara di dalam perkhidmatan awam yang mempunyai jawatan penting.

BULLSHIT saja semua ini. ini semua retorik sahaja. anak-anak orang susah, anak-anak penjawat awam peringkat rendah mahupun penjawat awam sedang berkhidmat yang tidak mempunyai hubungan istimewa dengan orang tertentu di dalam pengurusan tertinggi perkhidmatan awam semuanya diketepikan sahaja

Setuju dgn kenyataan di atas..kroni Bin dan Binti ni dah lama berlaku..dr zaman dl lg..yg kena tipu dek mrk yg beriya2 pergi temuduga utk SPA cukupkan syarat..sebenarnya jawatan dah di isi oleh tgn2 yg mempunyai Jawatan Besar di dlm SPA. Amik Tindakan klu SPA BEBENAR TELUS dan AMANAH.

Tanpa Nama berkata...

Ada iklan kat FB bagi yang berkelayakan :

tumpang iklan sapa yg berminat pm atok segera

PENGAMBILAN pada bulan APRIL!
JAWATAN KOSONG 2014 bagi yg berminat!
KELAYAKAN : 1. SPM / SPMV / STPM/Diploma/Ijazah
Sarjana/Master/PhD...
2. DIPLOMA DALAM APA-APA LAPANGAN (LEBIH
BERPELUANG)...
KELEBIHAN :
1. Kerja di bawah kerajaan
2. Gaji pokok : RM1800-3400
3. Elaun bulanan (Cola&khidmat awam)RM450
4. Elaun penginapan(tugas luar kontinjen) RM300
5.Elaun 24 jam RM 300
6. Uniform(setahun3x): RM780
7. Dobi(bulanan) RM200
8. Percuma kursus mempertahankan diri (tae kwon do,judo,karate do,muay thai,wushu&silambam)
9. Percuma kursus bahasa mandarin,jepun,korea,thai dan inggeris(2 pilihan sahaja)
10. Kenaikan pangkat secara lantikan dari ketua unit
jawatan dan mengambil ujian khas
*Sekiranya berminat sila hadir pada sesi temuduga dan
dikehendaki membawa kad pengenalan diri,sijil berkaitan(spm/spmv/diploma/ijazah)serta 3 keping gambar berukuran passport pada 7 Mac 2014 di Jabatan
Pertahanan yang berhampiran.
Syarat-syarat kelayakan:Umur 17-28tahun sahaja. (L)ketinggian minima 165cm.(W)ketinggian minima 156cm,bebas dari pengaruh dadah,bebas dari kes polis)Bagi yang berkelayakan
uniform akan diberikan 3 pasang setiap seorang dan
kelengkapan lain (full coat) serta perlu melaporkan diri
60 hari dari surat tawaran jawatan.
JAWATAN-JAWATANYANG DITAWARKAN :-
Jawatan:
1. Tukang teropong(B 48)
2. Tukang pegang raga(B 41)
3. Tukang dayung(B 48)
4. Tukang pegang kelapa(B41)
5. Tukang sauk guna raga.(BOMOH 27)


Tanpa Nama berkata...

Dalangnya JPA/SPA/SPP kerana hanya buat benda cantik atas kertas sdgkn amalan semuanya yg negatif; rakyat diluar sana jgn dianggap bodoh manakala pegawai2 kanan kerajaan yg 'terlalu berkuasa' jgn fikir diri tu hebat. Ramai lg kat luar yg jauh lebih hebat tetapi kerana dasar penipuan maka yg hebat drpd kump minoriti dimasukkan ke dlm tong sampah. There's nothing to proud about....better go to hell with all those bullshit statements.

Tanpa Nama berkata...

Disarankan agar panel penemuduga dan bhgn pengambilan serta lantikan pegawai baru dan kenaikan pangkat dianggotai oleh pelbagai kaum sbg 'check and balance' spya tidak lagi wujud pemilihan yg hanya mengutamakan kaum tertentu saja. JPA/SPA/SPP harus berani sahut cabaran jika tidak mahu dilabel pilih kasih/menyeleweng semasa proses pengambilan PA baru. Harap perubahan lebih positif dan telus serta pengaruh politik harus dihapuskan sama sekali jika kita hendak berlaku adil dan saksama.

Tanpa Nama berkata...

Penyalahgunaan kuasa/penyelewengan semasa pengambilan pegawai baru lah yg menyebabkan sektor awam kita dipandang rendah oleh pelbagai pihak. Lahirlah pegawai2 yg cuma tunggu hujung bulan dan biar mati action jgn mati accident yg berlambak. Semua dah tahu siapa org nya....

Tanpa Nama berkata...

SEMOGA SISTEM KUOTA KAUM DIHAPUSKAN.... TRANSFORMASI...KERAJAAN BERANI DAN TELUS?

Tanpa Nama berkata...

Hapuskan semua jawatan kerani?kerajaan ada berani

Tanpa Nama berkata...

swastakan semua jabatan kerajaan baru tak ade yang bising

Tanpa Nama berkata...

ceupacs juga perlu dibubarkan tak ade faedah langsung ceupacs ditubuhkan. hanya pembaziran sahaja.

ANTI NEPOTISME berkata...

benda yang rosak takleh dibaikpulih sebaliknya kena tukar dengan baru.

sama seperti spa/jpa yg dah rosak. takleh betulkan lagi dh. kena tukar dgn yg baru.

ade paham??
kena wujudkan suatu suruhanjaya untuk memantau suruhanjaya yang dah rosak ni kerana membuat pengambilan berat sebelah.

satu lagi, usahlah memaksa orang yang tak berminat dengan perkhidmatan awam untuk mereka menyertainya. nanti bertambah rosak perkhidmatan awam. biarlah mereka itu tidak berminat duduk luar. ambil yang berminat & yang benar-benar tahu buat kerja sahaja. bukan disbebkan ia anak dato' anak datin, anak saudara ksu, menantu kp, anak kpd besan ksn dan sebagainye.

Tanpa Nama berkata...

kebanyakan staf kerajaan adalah terdiri dari saudara mara dan rekomen sehabat handai.. yg pergi temuduga boleh dikatakan 90 peratus layak tapi sekiranya markah temuduga yang terdiri daripada mereka seperti diatas akan diberi keistimewaan dan markahnya akan ditokok tambah disana sini. janji termasuk yang layak.. kerana semua itu adalah kerja manusia..mereka yang tiada kenalan hanya segelintir sahaja yang berjaya..

Tanpa Nama berkata...

Inilah istimewanya hidup di msia. Persaingan tidak sihat yg dihalalkan. Yg layak digagalkan, yg tak layak diluluskan hingga penagih dadah pun diambil wpun akhirnya ada yg dikesan dan dibuang. Ini bermakna pihak penemuduga dan panel pemilihan telah melakukan penyelewengan dan tidak amanah maka patut dihadapkan ke muka pengadilan.

Tanpa Nama berkata...

Pengambilan pegawai ala msia: mengutamakan kaum kerabat, amalan pilih kasih yg kronik, suku sakat, berunsur rasuah, ambil calon ini kerana bapa dia anak org2 kenamaan, ambil calon ini kerana dia kaum kita.
- tolak calon ini kerana dia tidak sekaum dgn kita, tolak calon ini kerana dia anak org miskin/kampung yg rendah darjat.
PENING2...... SYAITAN...... MEREKA BUKAN MANUSIA YG MENGAMALKAN KEADILAN.... BERPELAJARAN TINGGI TETAPI HATI DAN PEGANGAN HIDUP LEBIH TERUK DARI ORG KAFIR.

Tanpa Nama berkata...

Kenyataan2 drpd pihak SPA yg sering mengatakan kaum melayu kurang berminat menyertai sektor awam amat menarik utk dikupas secara adil dan telus drpd pelbagai sudut tanpa prejudis. Kerajaan harus membuat kajian secara menyeluruh oleh pelbagai pihak yg boleh menghasilkan dapatan yg boleh dipercayai. Jgn sesekali membuat kesimpulan berdasarkan andaian yg tidak berasas. Persoalan berikut jarang diambil perhatian oleh SPA:
1. Apa punca kaum bukan melayu kurang berminat menyertai PA?
- berdasarkan pengalaman peluang utk dilantik terlalu tipis kerana sistem kuota kaum; kaum minoriti yg terdiri drpd pelbagai etnik kekadang langsung xdpt maka harapan dan kepercayaan mereka kian pudar terhadap SPA.
2. Berdasarkan pengalaman lepas, banyak peluang pekerjaan bukan profesional spt PT dan guru yg terdpt di kawasan luar bandar dan pedalaman diisi oleh pegawai2 'import' yg bukan sekaum dgn penduduk setempat. Apatah lagi jika di bandar. Perasaan hairan dan terikilan mula menyelubungi pemikiran penduduk mempertikaikan pelantikan tersebut yg sepaturnya diberi kpd penduduk setempat. Sebenarnya mereka tahu puncanya.... penyelewengan dan penidasan.
Kekecewaan demi kekecewaan mereka terima, dahlah peluang utk mendapat pekerjaan dlm sektor swasta pun 2x 5. Hendak menjadi penyanyi xda syarikat rakaman yg sudi ambil, nak menjadi pelakon pun sama susah, nak menjadi penguasa makan, faktor agama dan bantuan yg sukar diperolehi menjadi penghalang.
- hujung2 hanya laku sbg petani, pekebun, pekerja kontrak yg kais pagi makan pagi kais ptg mkn ptg.
RUTIN HIDUP KAUM MINORITI YG BERGANTUNG KPD NASIB DAN KASIHAN JIKA ADA YG BERHATI MANUSIA MULIA.

Tanpa Nama berkata...

Pembetulan pd petikan di atas sepatutnya ....kaum bukan melayu kurang berminat menyertai sektor awam...

Tanpa Nama berkata...

Sama saja bro... selagi spesis yg sama menerajuinya. Masih juga wujud kroni, tak kenal maka tak cinta. Susah hidup di malaysia ni... bermegah dgn slogan "malaysia truly asia" tapi rakyat dibahagi kpd 'gred' ; ada gred A, B dll.... yg gred bawah hidup merana.

Tanpa Nama berkata...

Eh kelayakan jadi PT dan guru ni berdasarkan geografi ke atau kepandaian?

Tanpa Nama berkata...

KALAU NAK TUDUH, SAPA SAPA PUN BLEH TUDUH... EVEN TOK BOMOH 1MALAYSIA PUN BLEH NAK BUAT TUDUHAN...

TAPI MANA BUKTI... TAKAT BUKTI AIR LIUR... KORANG TELAN JER LA AIR LIUR KORANG TU...

KORANG SEMBANG KENCANG... ARAH ORG NI LETAK JAWATAN, ORG TU LETAK JAWATAN... KORANG SENDIRI PUN TAK MAMPU NAK LAKSANAKAN... SENDIRI MAU INGAT LA...

Tanpa Nama berkata...

Ko tak faham situasi setempat jgn cakap.. Cuba ko fikir logik kah tidak jika di kawasan luar bandar dan pedalaman yg terdapat ramai pemohon lulusan spm yg berkelayakan spt di swak tetapi akhirnya manusia 'import' yg dilantik mengisi jawatan PT dan guru yg terdpt di situ. Bukan setakat itu sahaja kesan yg penduduk setempat terpaksa hadapi. Apabila calon berkenaan sudah melapor diri dan berada kat situ beberapa bulan me reka mula buat perangai; berusaha habis2an utk berpindah ke sekolah idaman, tumpuan terhadap core bisnis dah tergendala kerana jiwa tak tenteram, ada yg dtg kerja pun lewat meskipun diberi peringatan berkali2. Nak cerita semua kat sini tak habis, kalau ko nak cari buka buatlah siasatan dan kajian, dlm masa sehari ko akan dpt merungkai semua kesahihan isu itu.
- isu yg sekian lama menjadi duri dlm daging. Penduduk setempat pun pandai berfikir dan menilai secara adil jika di kawasan berkenaan memang langsung tiada calon layak memohon dan terlalu mustahil jawatan PT, PPM, Penyelia asrama pun mereka tak berkelayakan langsung. Dtglah ko ke kawasan pedalaman sarawak dan buat survei. Jgn hanya pandai buat andaian berdasarkan ko ditempat ko sendiri yg hanya di huni kaum ko sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Ubahlah masa pilihanraya. Ini tidak, undi bertambah juga, walau dah ada bukti.

Tanpa Nama berkata...

Tukar kerajaan pun masih pegawai yg sama ideologi menerajui SPA. Cuma pemimpin politik je yg bertukar.

Tanpa Nama berkata...

Minta kerajaan mansuhkan kenaikan pangkat secara time based utk semua skim dan gred jawatan tanpa mengira samada kump pelaksana maupun pnp. Rasionalnya:
1. spya kerajaan dpt jimat puluhan jutaan ringgit setahun
2. Gred jawatan hancur dan caca marba; gaji pegawai senior lebih rendah drpd gaji pegawai junior,
3. ada pegawai buat kerja sambil lewa sebab cukup tempoh boleh naik pangkat time based
4. tempoh yg dijadikan syarat tidak konsisten dan tidak seragam; sekali lagi merugikan pegawai senior. cth: guru dari 10 ke 8 tahun; tiada keistimewaan langsung diberi kpd pegawai senior.
PENGHARAPAN:
SEMOGA TIME BASED DIMANSUHKAN SEPENUHNYA UTK SEMUA GRED JAWATAN.

Tanpa Nama berkata...

Satu cadangan yg pihak ceupacs harus ambil secara serius. Elok duit yg bakal diguna utk membayar tunggakan gaji pegawai yg naik pangkat secara timebased diguna utk menaikkan pelbagai elaun yg sekian lama tidak berubah. Kenaikan elaun dpt dinikmati oleh semua PA secara seragam mengikut gred jawatan.

Tanpa Nama berkata...

HAHAHAHAHA KOMENTAR KAT BLOG NI YANG PALING LAWAK...

JUSTIFIKASI MENGGUNAKAN AKAL KEPALA LUTUT...

IKUT SEDAP JER NAK MENAIP APA YANG BOLEH DISEBABKAN HAJAT HATI "DIA" TAK DAPAT SEPERTI YANG DIHARAPKAN...

HAHAHAHAHAHAHAHA... HAHAHAHAHAHAHAHA... HAHAHAHAHAHAHAHA... HAHAHAHAHAHAHAHA... HAHAHAHAHAHAHAHA...

HAHAHAHAKKKK TUIIIIHHHHH...

Tanpa Nama berkata...

Nah.... ada pula yg ketawa bagai org gila kerana cuma tahu dunianya sahaja. Mungkin kerana mulut dan telinganya kepedasan kot selepas termakan banyak cili api.... Biar betul bro.

Tanpa Nama berkata...

Mansuhkan time based spya pegawai malas terpaksa berusaha menaikkan.prestasi jika hendak naik pangkat secara hakiki. Pegawai malas buat kerja sambil lewa kerana peluang naik pangkat melalui timebased sentiasa ada. Kerajaan berbelanja wang rakyat terlalu besar utk tujuan itu.

Tanpa Nama berkata...

Sekadar membuat penambahbaikan berkaitan cara pengambilan dan pelantikan pegawai PA baru pun sukar sgt kah? Patutlah!!!!

Tanpa Nama berkata...

Hapuskan time based seperti 8 tahun dan 13 tahun. Hanya pegawai berprestasi tinggi dan memenuhi syarat dilantik time based tersebut. Ini bertujuan mengurangkan perbenlanjaan awam.

Keduanya, perlu pihak JPA dan SPA membuat audit jawatan di semua agensi seperti Kementerian supaya tidak berlaku pertindihan tugas dan tiada kerja terutamnya dari Kumpulan Pelaksana.

Ketiganya, mohon pihak SPA melonggarkan syarat lulus bagi keputusan peperiksaan gred 41 kepada pegawai yang sedang berkhidmat. Ini adalah kerana ada sebahagian pegawai berkenaan berprestasi tinggi, telah lama berkhidmat dan membantu usaha kerajaan dalam menjayakan dasar2 kerajaan.

Keempat, segerakan hasil keputusan bagi pelaksaanaan skim perkhidmatan terbaru yang menggantikan SBPA yang telah dimansuhkan pada tempoh terdahulu.

Tanpa Nama berkata...

Hapuskan time based seperti 8 tahun dan 13 tahun. Hanya pegawai berprestasi tinggi dan memenuhi syarat dilantik time based tersebut. Ini bertujuan mengurangkan perbenlanjaan awam.

Keduanya, perlu pihak JPA dan SPA membuat audit jawatan di semua agensi seperti Kementerian supaya tidak berlaku pertindihan tugas dan tiada kerja terutamnya dari Kumpulan Pelaksana.

Ketiganya, mohon pihak SPA melonggarkan syarat lulus bagi keputusan peperiksaan gred 41 kepada pegawai yang sedang berkhidmat. Ini adalah kerana ada sebahagian pegawai berkenaan berprestasi tinggi, telah lama berkhidmat dan membantu usaha kerajaan dalam menjayakan dasar2 kerajaan.

Keempat, segerakan hasil keputusan bagi pelaksaanaan skim perkhidmatan terbaru yang menggantikan SBPA yang telah dimansuhkan pada tempoh terdahulu.

Tanpa Nama berkata...

Lain Dari Yang Lain !

Seorang pengamal perubatan alternatif Ibrahim Mat Zain mengancam untuk menampar Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin kerana menggesa agar beliau ditangkap.

Ibrahim, yang mencetus kontroversi susulan upacara perbomohan yang dijalankannya di lapangan terbang KLIA bagi mengesan pesawat MH370, mengancam demikian kerana marah dengan kenyataan menteri tersebut di Twitter.

"Biar saya cakap terang-terang pada Khairy Jamaluddin hari ini. Saya cabar dia.

"Letak jawatan jadi menteri dan saya letak jawatan sebagai mahaguru. Kita berlawan.

"Saya tampar dia macam (semudah menampar) buaya nanti, baru dia tahu," katanya.

Katanya, beliau juga akan mengemukakan saman sebanyak RM100 juta sekiranya ketua Pemuda Umno itu mengulangi kenyataan tersebut.

Ancaman tersebut disiarkan melalui dalam satu rakaman video di satu blog dinamakan suara.tv.

"Saya bagitahu Khairy, kalau dia buat lagi saya nak saman dia RM100 juta. Menjatuhkan imej Datuk Mahaguru Ibrahim Mat Zain.

"Anak murid saya seramai beberapa juta orang akan sanggup ke depan ke mahkamah," katanya lagi.

Menteri itu pada 12 Mac lalu menulis, "bomoh permaidani sakti" itu perlu ditangkap kerana "memalukan" negara.

Ibrahim pada hari Isnin lalu mendapat perhatian meluas apabila muncul di balai berlepas KLIA dengan dua batang buluh dan satu bubu.

Bubu itu diletakkannya di atas kepala seorang lelaki yang hadir di situ dan beliau menggunakan batang buluh berkenaan sebagai satu teropong untuk meninjau ke arah bubu berkenaan sambil membaca surah Yasin.

Beliau muncul sekali lagi pada hari Rabu dan bersama tiga orang pembantu yang diarahkannya supaya duduk bersila dalam satu barisan di atas satu pengalas, dengan diperhatikan oleh orang ramai.

Dalam upacara tersebut, salah seorang pembantunya itu menggunakan sebatang tongkat untuk membuat gaya mendayung sampan dan seorang lagi menggunakan satu bakul untuk menunjukkan gaya mencedok air.

Individu terakhir dalam barisan tersebut memegang dan menggerakkan buah kelapa di kedua-dua belah tangan.

Dalam upacara itu mereka melaungkah takbir beberapa kali.

Tanpa Nama berkata...

Kebebasan........

Tanpa Nama berkata...

..kalau segerakn pelaksanaan skim baru....meningkatkan perbelanjaan kerjaan
..juga kalau permudahkn naik ke gred 41...juga mningktkan prbelnjaan krjaan

Tanpa Nama berkata...

Dari : Bernamaaa

Harga Sardin King Cup Serendah 5 Ringgit Di Sungai Petani, Jum Ke sana….
SARDIN KING CUP

KUALA LUMPUR, 16 Mac (Bernama) — Harga sardin cap King Cup (425 gram) dijual semurah RM5.19 setin di pasar raya G Mart Sungai Petani, Kedah.

Menurut portal pengguna www.1pengguna.com Ahad, di Cold Storage Mid Valley, di sini, harga makanan dalam tin itu dijual RM6.99 sementara di pasar raya Survey Sandakan, Sabah, harganya RM6.90.

Portal itu juga melaporkan ikan cencaru bersaiz sederhana dijual pada harga RM9 sekilo di Pasar Besar Segamat, Johor, sementara di pasar raya Nirwana Bandar Segamat pula dijual pada harga RM6.99 sekilogram.

Di Pasar Tanjung Bungah, Pulau Pinang pula ikan cencaru dengan saiz dan kuantiti yang sama dijual pada harga RM8 sementara di Pasar Basah Tanjong Tokong pula harganya adalah RM9.

Sementara itu, pasar raya Tunas Manja, Kemaman, Terengganu, beras Super Jati TWR 5 peratus bagi bungkusan 10 kilogram dijual RM26.80 sementara di Giant, Kuantan, Pahang, harga makanan asas berkenaan dijual RM31.99 bagi 10 kilogram.

Di Negeri Sembilan, beras berkenaan dijual RM39.99 di Tesco Putra Nilai sementara di Giant Nilai pula dijual RM31.99, bagi jumlah yang sama.

Anggur merah berbiji di Tesco Rawang, Selangor pula dijual hanya RM11.99 sekilogram berbanding RM18 di Pasar Basah Bukit Sentosa.

Di Perak pula, anggur merah berbiji berharga RM16.90 sekilogram di AEON Co (M) Sdn Bhd, Manjung, dan RM11 di Giant Manjung.

Portal itu juga melaporkan epal merah Washington bersaiz sederhana dijual RM1.30 sebiji di pasar raya Econsave, Kuala Pilah, Negeri Sembilan sementara di Kelantan, buah berkenaan dijual 92 sen sebiji di Billion Kota Bharu berbanding RM2.05 di pasar raya Pacific Kota Bharu.

Menerusi aplikasi Pricewatch dalam portal itu, para pengguna boleh merancang perbelanjaan secara bijak dengan membuat perbandingan harga dan mengetahui premis berhampiran yang menawarkan harga barangan berpatutan.

Portal ini juga mempunyai forum dan blog yang boleh dimanfaatkan pengguna sebagai saluran alternatif untuk membincangkan isu-isu kepenggunaan.

– Bernama

Tanpa Nama berkata...

Tak usah naikkan gred, naikkan gaji semua PA lg bagus. Naik gred cuma segelintir je dpt... Harap kerajaan hentikan terus amalan naik gred sokongan ke p&p tlh banyak merugikn kerajaan dan menyebabkan ketidakpuashatian gred pd skim jawatan lain.....

Tanpa Nama berkata...

Biar org kecewa dan cemburu buat kerja bodoh dan menjijikkan. Kasi ajar dia puas2.....

Tanpa Nama berkata...

Buah anggur buah nenas; kena tegur lalu panas...Hampehhh

Tanpa Nama berkata...

Buah anggur buah nenas, kena tegur lalu panas... Prasan.

Tanpa Nama berkata...

Apalah hebat gred 41? Boleh terus kaya kah?

Tanpa Nama berkata...

INI JER PENJAWAT² AWAM KERAJAAN PANDAI...

MINTA SEGALANYA... TAPI HASIL KERJA HAPRAK...

HAPRAK... HAPRAK... DTG PUNCH KAD PAGI, MINUM MAKAN, PASTU HILANG TAK DER DALAM PEJABAT...

GI BUAT KERJA SAMBILAN YANG MANA DAH JADI KEJER FULL TIME... BUKA BISNES LAIN WAKTU KEJER 8PG - 5 PTG.

SAMPAI 5 PTG DTG PUNCH KAD...

CUKUP TARIKH 25HB, CUCUK KAD ATM DREW DUIT GAJI...

RASA DIRI TAK BERSALAH, MAKAN GAJI BUTA...

WOI PENJAWAT AWAM KERAJAAN... SEDAR SEDAR LAH DIRI TU...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa Pihak Cuepac serta SPA tidak perihatin tentang pekerja kontrak yang masih belum tetap sehingga sekarang dan telah berkhidmat diantara 20-30 tahun lama. Kasihan kami semua.

Tanpa Nama berkata...

Inilah kesan yg terpaksa ditanggung kerana berlaku penyelewengan semasa proses pengambilan dan pelantikan. Malangnya ada yg sakit baca luahan hati walaupun memang berlaku hingga sanggup minta mengemukakan bukti. Mungkin dia adalah orgnya yg membuat penyelewengan atau dia yg dpt kerja dgn cara tak sah. "Buah anggur buah nenas, kena tegur lalu panas" . hahahawakawaka...... prasan

Tanpa Nama berkata...

Aik.. Dah nama pun kontrak. Memang x dserap la. Ada ke janji untuk dserap sblm mintak keje kontrak tu dulu. Nk tahu juga kalau ada djnjikan. Aku pun kije kontrak juga. Kena paham la istilah kontrak tu..

Tanpa Nama berkata...

Jika dirujuk Kamus Dewan, apakah maksud 'kontrak' bro?
Tlg jelaskan....

Tanpa Nama berkata...

Aku pun pekerja kontrak... bina bangunan bersama2 pekerja indon dan bangla. Apabila siap bangunan dibina tamatlah kontrak kat situ maka kena cari kat tempat baru. Berdasarkan pengalaman kontrak tetap kontrak selamanya.

Tanpa Nama berkata...

BUKTI MANA BUKTI... SETAKAT SEMBANG BUAT TUDUHAN... TOK BOMOH 1MALAYSIA PUN BLEH... SIAP GUNA BUBU, BULUH BUAT TEROPONG... PALING KELAS TIKAR PANDAN TERBANG...

WEI, SEMBANG TUDUH BUKAN MAIN... DAH INTERVIEW TAK DAPAT, TERIMA JER LA BUKAN REZEKI ANDA... SO ANGKAT KAKI GI TEMPAT LAIN LA...

BILA INTERVIEW TAK DAPAT, MULALAH BUAT TUDUHAN TIDAK BERASAS...

Tanpa Nama berkata...

Mulut tue jaga sikit ya, bomoh-bomoh jgn sebut sgt, tengah meletop nie, zam,zam ala kazam, o.k caww.. kami nak terbang..

Tanpa Nama berkata...


Penganjuran acara muzik terbesar selama tiga hari di Stadium Negara Bukit Jalil yang dilihat sebagai satu tindakan biadab dan tidak menghormati sensitiviti rakyat Malaysia mendapat sokongan padu lagi jitu dan restu seorang Menteri?

Omak Kau rasa terkilan dan sedih sayu di kala negara sedang diuji ALLAH SWT dengan ketidaktentuan cuaca hingga dilaporkan 10,000 kebakaran hutan, jerebu pada tahap membimbangkan dan kehilangan MH370, namun pihak kerajaan masih membenarkan pesta muzik diadakan.

Ketika ramai pihak menganjurkan solat hajat di masjid-masjid dan solat Istisqa memohon pertolongan ALLAH untuk menurunkan hujan, tetapi anak-anak muda terkinja-kinja lupa diri berpesta di Stadium Bukit Jalil.

Kelmarin dulu, enam individu termasuk seorang pelajar dari sebuah universiti di utara tanah air maut dan tiga kritikal disyaki akibat pengambilan dadah secara berlebihan ketika berhibur di acara muzik terbesar itu.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Seri Mohmad Salleh berkata, kesemua mangsa warga tempatan berumur 19 hingga 28 tahun dan disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) dan Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM).

Mereka ialah Kamal Zekry Kamal Basha, 22, Victor Wong E Hern, 26, Sabreena Kamaruddin, 21, M Suresh, 28, Syazana Sohaime, 23, dan Nor Faizza Mohd Wazir, 27.

Dua orang yang kritikal ialah warga Singapura dan seorang lagi warga tempatan, dalam lingkungan umur 19 dan 27 tahun yang kini menerima rawatan di PPUM dan di PPUKM.

Ekoran dari tragedi ini, pihak polis memberitahu penganjur bahawa konsert untuk hari ketiga perlu dibatalkan tanpa alasan kerana menyebabkan masalah keselamatan.
Anda mungkin juga meminati:

Tanpa Nama berkata...

Sunday, 16 March 2014
PENGANJUR FUTURE MUSIC FESTIVAL ASIA ORANG ISLAM, DITAJA OLEH SYARIKAT ARAK DAN TOURISM MALAYSIA
Agaknya inilah cara pelaksanaan konsep Maqasid Syariah yang begitu galak diwar-warkan oleh PM 1Malaysia yang wasatiyyah.

Dalam keadaan seluruh dunia sedang murung dan tertanya-tanya mengenai nasib 239 penumpang dan anak kapal MH370 yang ghaib, tiba-tiba kita dikejutkan dengan tragedi di hadapan mata:

BERITA SINGAPURA KATA 6 MATI

BERITA MALAYSIA KATA 5 MATI (UTUSAN)

PENGANJUR KATA 1 MATI (SUMBER)

Tak kiralah, 6, 5 atau 1 orang mati. Hakikatnya remaja atau remaja-remaja itu tetap mati. Mati kerana hadir parti maksiat. Mati sebelum menjadi dewasa dan berpeluang belajar tentang sepak terajang dunia kehidupan. Kelmarin remaja-remaja ini masih ketawa dengan keluarga dan rakan-rakan. Hari ini keluarga dan rakan-rakan dihurung kedukaan.

Syarikat Livescape, penganjur pesta maksiat itu pengasasnya memakai nama Islam. Tetapi, antara penajanya termasuk syarikat arak, rokok, IT Service provider, barangan jenama dan paling mendukacitakan - Tourism Malaysia:

SUMBER

Berapakah nilai sebuah nyawa anak muda? Adakah Malaysia wajar menjadikan anak muda yang berniaga dengan cara ini sebagai ikon? Banggakah kita?

IQBAL AMEER (KIRI) DAN PENGARAH BERSAMA LIVESCAPE (SUMBER)

Membuat laporan polis di atas kejadian kematian pengunjung tidak akan membersihkan dosa di tangannya.

Iqbal seharusnya bertaubat. Carilah rezeki lain di bumi Allah ini yang halal, yang bersih dari gejala dadah, arak dan rokok. Gunakan usia yang masih muda itu untuk mencari keredaan Allah.

Hadith Riwayat Ibn Majah dan al-Tabrani menyebut:

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: Sesungguhnya roh al-Qudus telah datang kepada aku memberitahu bahawa seseorang itu tidak akan mati selagi tidak sempurna rezeki Allah S.W.T. kepadanya. Maka takutlah kepada Allah S.W.T. dan berusahalah dengan baik; dan lambatnya datang sesuatu rezeki itu janganlah menjadi pendorong kepada kamu untuk melakukan usaha mencari rezeki berbentuk maksiat kerana sesungguhnya rezeki Allah S.W.T. tidak akan dapat diperolehi melainkan dengan cara ketaatan.

Kita yang dewasa, tua dan berpengalaman, tugas kita mengingatkan dan membimbing yang muda dan mentah. Bukankah Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia itu seorang bapa bernama Mohamed Nazri Bin Abdul Aziz yang beragama Islam?

Inilah akibatnya apabila Kebudayaan di bastardised (digampangkan) dengan pelancongan.

Fikir-fikirlah.

Tanpa Nama berkata...

BOLEH TAK CEUPACS PERJUANGKAN AGAR TIME BASED TIDAK DIBUAT UNTUK GURU-GURU. MEMBAZIRKAN DUIT KERAJAAN. BAYANGKAN GURU PUNYA GAJI DAH ADA MENYEKAT REZEKI PA YANG LAIN. DEGREE SAHAJA TANPA PENGALAMAN DG 41 TAMBAH ELAUN DAH RM 3500. LEPAS TU SETIAP LAPAN TAHUN GAJI DG 44 MASUK ELAUN DAH JADI RM 5000. LEPAS TU KEJE 8 TAHUN LAGI DA DPT GRED DG 48. GAJI DA DEKAT 6000 RIBU. PAS TU 3 TAHUN GAJI DG51..DEKAT 8 RIBU.. KEJE SAMA MENGAJAR BUDAK SEKOLAH. CUBA TENGOK DAH LA GURU ADA DEKAT 400 RIBU ORANG, JADI GAJI GURU SEBENARNYA BANYAK MENYEKAT KENAIKAN COLA, KENAIKAN ELAUN-ELAUN LAIN...TOLONG MINTA HAPUSKAN TIME BASED. KERAJAAN TERPAKSA BERBELANJA BESAR UNTUK TAMPUNG KEMEWAHAN GAJI GURU-GURU...HAPUSKAN TIME BASED GURU!!!!
----------------------------------
GURU SEPERTI PENJAWAT AWAM LAIN AMIK DEGREE, LEPAS TU SAMPAI PENCEN, TUGAS HAKIKI SAMA DENGAN PENJAWAT AWAM LAIN YANG PUNYAI DEGREE..SETUJU HAPUSKAN TIME BASED GURU!!!..TIDAK ADIL SEOLAH-OLAH KERAJAAN MEMASTIKAN SETIAP GAJI GURU YANG MEMPUNYAI DEGREE AKAN TAMAT PADA DG 52. BELUM TENTU ADA PENJAWAT AWAM LAIN BERSYARATKAN GRED 41 MEMPUNYAI KEISTIMEWAAN INI...BILA PENCEN PASTI DAPAT GAJI RM 8000 KEATAS...PUI!!!

Tanpa Nama berkata...

Saya merupakan seorang pensyarah perubatan pelatih dari sebuah IPTA. Saya mewakili rakan-rakan seperjuangan (pensyarah perubatan dan pergigian pelatih) ingin menyampaikan rasa kecewa dan terkilan kami dan amat berharap permasalahan kami dipandang serius oleh pihak yang berwajib.

Sebagai permulaan, kami, pensyarah-pensyarah perubatan dan pergigian pelatih, secara dasarnya adalah merupakan doktor perubatan dan doktor pergigian. Perbezaan antara kami dan doktor perubatan dan pergigian di hospital dan klinik kerajaan adalah dari segi kementerian. Kami berkhidmat di bawah naungan Kementerian Pelajaran Malaysia, manakala doktor perubatan dan pergigian di klinik dan hospital kerajaan berkhidmat di bawah naungan Kementerian Kesihatan Malaysia. Dari segi kelayakan, bidang tugas dan jumlah tahun berkhidmat dalam perkhidmatan kerajaan tiada bezanya antara kami di IPTA dan juga doktor di Kementerian Kesihatan Malaysia.

Yang menjadi permasalahan buat kami, pensyarah perubatan dan pergigian pelatih, adalah skim perkhidmatan masih belum dikaji semula. Untuk seseorang doktor di Kementerian Kesihatan yang telah berkhidmat selama lima tahun, mereka akan dinaikkan pangkat ke gred UD48. Sedangkan seseorang pensyarah perubatan/pergigian pelatih yang berkhidmat pada tempoh masa yang sama (lima tahun), masih lagi kekal di gred DU45.

Dari segi perbezaan gaji pokok pula, untuk doktor bergred UD48 di Kementerian Kesihatan Malaysia adalah sebanyak RM5,000 dan kami, pensyarah perubatan/pergigian pelatih adalah sebanyak RM3,400. Terdapat perbezaan yang amat ketara di antara gred dan gaji pokok di sini. Untuk makluman, gaji doktor di Kementerian Kesihatan Malaysia telah dikaji semula pada bulan Mac 2010. Menjadi tanda tanya buat kami, kenapa gaji kami tidak selaras dengan doktor di Kementerian Kesihatan. sedangkan dari segi tugas, kelayakan dan juga pengalaman berkhidmat, kami di IPTA dan doktor di Kementerian Kesihatan adalah sama? Kami terasa seperti dianaktirikan.

Kami amat berharap pihak yang bertanggungjawab dapat mengkaji dan menyelaraskan semula gaji pensyarah perubatan/pergigian pelatih dengan gaji doktor di Kementerian Kesihatan Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Gaji Pensyarah Memang Rendah.. Kalo nak tahu Kementerian Pendidikan memang BODOH sikit.. Gaji PENSYARAH memang RENDAH walaupun lebih berwibawa mcm kes PENSYARAH VS GURU....

DG 52 (GURU- RM 5,537.53 - Ijazah sahaja).. (ajar pelajar PMR,SPM, STPM)
DS 52 (PENSYARAH-5,168.02- PHD Holder).. (ajar pelajar diploma, ijazah, master dan PHD)

Gaji pensyarah lebih rendah dari GURU sebanyak RM 369.51

Pensyarah: TIADA TIME BASED macam GURU...Maka Harap CEUPACS MANSUHKAN TIME BASED GURU.. !!!!!

Tanpa Nama berkata...

TOLONG CEUPAC DATANG JPA....PA DISINI TERLAMPAU TERBEBAN DGN JERJA SEKARANG...TOLONG DTG

Tanpa Nama berkata...

tengok orang kumpulan professional pun mengeluh.
apatah lagi kumpulan sokongan yang memang rendah gaji ni.
gaji dan elaun kumpulan sokongan perlu dinaikkan dulu

Tanpa Nama berkata...

Gaji Pensyarah Memang Rendah.. Kalo nak tahu Kementerian Pendidikan memang BODOH sikit.. Gaji PENSYARAH memang RENDAH walaupun lebih berwibawa mcm kes PENSYARAH VS GURU....

DG 52 (GURU- RM 5,537.53 - Ijazah sahaja).. (ajar pelajar PMR,SPM, STPM)
DS 52 (PENSYARAH-5,168.02- PHD Holder).. (ajar pelajar diploma, ijazah, master dan PHD)

Gaji pensyarah lebih rendah dari GURU sebanyak RM 369.51

Pensyarah: TIADA TIME BASED macam GURU...Maka Harap CEUPACS MANSUHKAN TIME BASED GURU.. !!!!!

................................

Apa kata yang PENSYARAH BER P.H.D turun mengajar tingkatan tiga selolah di luar bandar mau kaa ?

Tanpa Nama berkata...

Jgn alang2... Mansuhkan atau hapuskan sama sekali time based spya kerajaan dpt jimat duit. Duit yg dijimat itu boleh digunakan utk menaikkan gaji atau elaun semua PA, kan lebih adil? Timebased mengntungkan pegawai malas dan junior. Buat kereja cincai pun tak pa cukup tempoh dpt naik.pangkat juga. Inilah mindset PA zaman skrg, prestasi kereja menjadi perkara no 2. Semoga ceupacs bawa usul ini kpd jemaah menteri utk pemansuhan timebased secepat mungkin. Sama2 berdoa agar timebased dikuburkan segera.

Tanpa Nama berkata...

INI semua KOMEN2 bodoh kakitangan kerajaan yg berpangkat rendah ,dan kalau ditgk dari segi gaya kutukan dan hinaan pada guru ini pasti kerani atau PAR ini .Mahupun pensyarah tapi Lembab dan BODOH semuanya.Guru menjaga anak2 bangsa,ada yg pandai bodoh atas didikan ibubapa mereka iaitu U ALL LER IBU DAN BAPA pada anak2 ini.Tugas guru mengajar mereka jadi BODOH KE PANDAI DAN BERADA,selebihnya didikan dirumah dan cara asuhan agama dari ibu bapa.Susah hdk mendidik anak2 bangsa yg lemah dan nakal,degil dan pandai.Bukan senang juga u all menjadi ibubapa menjaga anak2 dirumah KAN ??? Jadi begitu juga guru.Tugas pensyarah mengajar budak2 yg sementisnya dah PANDAI dan ada sedikit ajer kekurangan dibandingkan pelajar sekolah yg sedang melalui berbagai2 liku2 kehidupan yg baru..JADI WAJARLAH GURU diberikan penghormatan dan GAJI LEBIH atas usaha gigih mereka mendidik anak2 u all yg memang susah u all hdk didik.Harap satu hari hari nanti anak2 bangsa kita tak terikut2 cara IBU DAN BAPAnya yg pendengki iri hati dgn gaji org dan berbagai2lah,minta dijauhkanlah agar mereka menjadi yg terbaik demi negara yg tercinta..CINGU RAMAI SEBAB MURID PUN RAMAI AKIBAT U ALL JUGA BUAT ANAK YG RAMAI2...Guru mengajar dengan 40 org satu kelas dan mcm2 ragam dgn pelajar skrg,hdk tanda kertas,hdk semak buku,hdk buat soalan dan hdknya menjadikan murid itu berjaya.Iaitu anak U ALL juga satu hari nanti.Beza dgn guru sekolah rendah agak kurang sikit beban berbanding sek men yg begitu ketara.Jadi tugas guru byk dibandingkan pensyarah atau pun PAR ni atau kerani2 ni...Jika disuruh u all buat kerja lebih di rmh free BOLEH? semua tak mau kan..! malahan kerja lebih menyungut ,gaji mau BESAR GILER2 sebab tg gaji org besar.Eloklah kerajaan selepas ini padamkan tangga gaji tangga gaji yg lain,biar tangga gaji mereka utk mereka shj utk berjawatan besar dan mereka yg berkelayakan hanya mereka ajer yg tahu.Jadi selepas ini jika ada pendengki yg begini kita tahu siapa,KERANI SEK,PAR,ATAU KERANI DALAM JPA SENDIRI sebab iri hati yg teruk giler menggiler ni. JADI eloklah jabatan2 buat tanggagaji sendiri dari diumumkan utk semua kakitangan awam,kerana ini menyebabkan mereka iri hati di tahap GABAN ...Tolong BERHENTI jika tidak minat dgn kerja dan Gaji ANDA...Pasti Boleh punya sebab kerajaan susah hdk buang org tapi jika hdk berhenti kerajaan tak LARANG pun..

Tanpa Nama berkata...

INI semua KOMEN2 bodoh kakitangan kerajaan yg berpangkat rendah ,dan kalau ditgk dari segi gaya kutukan dan hinaan pada guru ini pasti kerani atau PAR ini .Mahupun pensyarah tapi Lembab dan BODOH semuanya.Guru menjaga anak2 bangsa,ada yg pandai bodoh atas didikan ibubapa mereka iaitu U ALL LER IBU DAN BAPA pada anak2 ini.Tugas guru mengajar mereka jadi BODOH KE PANDAI DAN BERADA,selebihnya didikan dirumah dan cara asuhan agama dari ibu bapa.Susah hdk mendidik anak2 bangsa yg lemah dan nakal,degil dan pandai.Bukan senang juga u all menjadi ibubapa menjaga anak2 dirumah KAN ??? Jadi begitu juga guru.Tugas pensyarah mengajar budak2 yg sementisnya dah PANDAI dan ada sedikit ajer kekurangan dibandingkan pelajar sekolah yg sedang melalui berbagai2 liku2 kehidupan yg baru..JADI WAJARLAH GURU diberikan penghormatan dan GAJI LEBIH atas usaha gigih mereka mendidik anak2 u all yg memang susah u all hdk didik.Harap satu hari hari nanti anak2 bangsa kita tak terikut2 cara IBU DAN BAPAnya yg pendengki iri hati dgn gaji org dan berbagai2lah,minta dijauhkanlah agar mereka menjadi yg terbaik demi negara yg tercinta..CINGU RAMAI SEBAB MURID PUN RAMAI AKIBAT U ALL JUGA BUAT ANAK YG RAMAI2...Guru mengajar dengan 40 org satu kelas dan mcm2 ragam dgn pelajar skrg,hdk tanda kertas,hdk semak buku,hdk buat soalan dan hdknya menjadikan murid itu berjaya.Iaitu anak U ALL juga satu hari nanti.Beza dgn guru sekolah rendah agak kurang sikit beban berbanding sek men yg begitu ketara.Jadi tugas guru byk dibandingkan pensyarah atau pun PAR ni atau kerani2 ni...Jika disuruh u all buat kerja lebih di rmh free BOLEH? semua tak mau kan..! malahan kerja lebih menyungut ,gaji mau BESAR GILER2 sebab tg gaji org besar.Eloklah kerajaan selepas ini padamkan tangga gaji tangga gaji yg lain,biar tangga gaji mereka utk mereka shj utk berjawatan besar dan mereka yg berkelayakan hanya mereka ajer yg tahu.Jadi selepas ini jika ada pendengki yg begini kita tahu siapa,KERANI SEK,PAR,ATAU KERANI DALAM JPA SENDIRI sebab iri hati yg teruk giler menggiler ni. JADI eloklah jabatan2 buat tanggagaji sendiri dari diumumkan utk semua kakitangan awam,kerana ini menyebabkan mereka iri hati di tahap GABAN ...Tolong BERHENTI jika tidak minat dgn kerja dan Gaji ANDA...Pasti Boleh punya sebab kerajaan susah hdk buang org tapi jika hdk berhenti kerajaan tak LARANG pun..

Tanpa Nama berkata...

aku sokun bro,ini sebab mereka tg gaji org besar itu yg iri hati broooo..

Tanpa Nama berkata...

Minta yg pensyarah berkhidmat di kawasan.pedalaman sarawak... sanggup? Jgn. komplain itu dan ini. Cubalah! berani! Usah cemburu pasal segalanya sendiri yg memohon... Kalau dah kerja cuci tandas buat lah kerja cuci tandas. Jgn terlalu berkira sgt. Kalau stres sgt menjadi pensyarah mudah je, letak jawatan mohon jadi cikgu. Itu pun kalau ko sanggup ditempat di.kawasan Penan di ulu baram dan belaga. Jgn fikir ko pensyarah sbg org hebat, guru biasa di sekolah rendah pun.ada yg ada master dan Phd, apa lagi di sekolah menengah.

Tanpa Nama berkata...

Ada org menyamar sbg pensyarah bro... Terlalu terdesak nampaknya.... Dengki + iri hati + cemburu + tohmahan + sakit hat = STRES MELSMPAU LALU GILA DAN M.A.T.I....MATI MATI MATI.

Tanpa Nama berkata...

TERBAIK BRO ...

Tanpa Nama berkata...

Hehehee.... mengkarong pakar menyamar...
PUNCANYA: CEMBURU + IRI HATI + SAKIT + GILA = MATI...MATI..
Tak kasihan kah tengok muka anak2 yg masih memerlukan kasih sayang anda? Jgn terlalu stres pasal gaji guru k,; nanti ko mati cepat. Hingga sanggup menyamar menjadi pensyarah.

Tanpa Nama berkata...

Sui ya....kebabooooo... stres melampau hingga diserang sakit jantung lalu mati baru tau... Tak habis dgn komen gila babi. Bangsat.... Tiada guna kita tunduk dgn manusia tidak hormat dgn org lain. Biar dia buat api dulu, lepas itu kita suram minyak dgn minyak petrol. Pendengki ni langsung tak puas jika tidak membuat komen provokasi. Mungkin dia ni pekerja yg paling teruk di pejabatnya....pasti 100%

Tanpa Nama berkata...

BOLEH TAK CEUPACS PERJUANGKAN AGAR TIME BASED TIDAK DIBUAT UNTUK GURU-GURU. MEMBAZIRKAN DUIT KERAJAAN. BAYANGKAN GURU PUNYA GAJI DAH ADA MENYEKAT REZEKI PA YANG LAIN. DEGREE SAHAJA TANPA PENGALAMAN DG 41 TAMBAH ELAUN DAH RM 3500. LEPAS TU SETIAP LAPAN TAHUN GAJI DG 44 MASUK ELAUN DAH JADI RM 5000. LEPAS TU KEJE 8 TAHUN LAGI DA DPT GRED DG 48. GAJI DA DEKAT 6000 RIBU. PAS TU 3 TAHUN GAJI DG51..DEKAT 8 RIBU.. KEJE SAMA MENGAJAR BUDAK SEKOLAH. CUBA TENGOK DAH LA GURU ADA DEKAT 400 RIBU ORANG, JADI GAJI GURU SEBENARNYA BANYAK MENYEKAT KENAIKAN COLA, KENAIKAN ELAUN-ELAUN LAIN...TOLONG MINTA HAPUSKAN TIME BASED. KERAJAAN TERPAKSA BERBELANJA BESAR UNTUK TAMPUNG KEMEWAHAN GAJI GURU-GURU...HAPUSKAN TIME BASED GURU!!!!
----------------------------------

guru banyak perasan seolah-olah dorang banyak kerja..memang tugas guru mengajar.. sama jugak dengan pensyarah mengajar..pegawai kastam..tentera..semua ada tugas malah lebih mencabar dari guru..cuma banyak PA tidak puas hati atas dasar apa yang melayakkan guru-guru dilapik dengan tilam manja time based.. kan mudah kalau semua jawatan penjawat awam mendapat kemudahan yang sama sedangkan skim pensyarah yang hatta lagi hebat dari guru pun tiada time based LOL !!!!

Tanpa Nama berkata...

GURU BANYAK PERASAN SEOLAH-OLAH DORANG BANYAK KERJA..MEMANG TUGAS GURU MENGAJAR.. SAMA JUGAK DENGAN PENSYARAH MENGAJAR..PEGAWAI KASTAM..TENTERA..SEMUA ADA TUGAS MALAH LEBIH MENCABAR DARI GURU..CUMA BANYAK PA TIDAK PUAS HATI ATAS DASAR APA YANG MELAYAKKAN GURU-GURU DILAPIK DENGAN TILAM MANJA TIME BASED.. KAN MUDAH KALAU SEMUA JAWATAN PENJAWAT AWAM MENDAPAT KEMUDAHAN YANG SAMA SEDANGKAN SKIM PENSYARAH YANG HATTA LAGI HEBAT DARI GURU PUN TIADA TIME BASED LOL !!!!

Tanpa Nama berkata...

GURU BANYAK PERASAN SEOLAH-OLAH DORANG BANYAK KERJA..MEMANG TUGAS GURU MENGAJAR.. SAMA JUGAK DENGAN PENSYARAH MENGAJAR..PEGAWAI KASTAM..TENTERA..SEMUA ADA TUGAS MALAH LEBIH MENCABAR DARI GURU..CUMA BANYAK PA TIDAK PUAS HATI ATAS DASAR APA YANG MELAYAKKAN GURU-GURU DILAPIK DENGAN TILAM MANJA TIME BASED.. KAN MUDAH KALAU SEMUA JAWATAN PENJAWAT AWAM MENDAPAT KEMUDAHAN YANG SAMA SEDANGKAN SKIM PENSYARAH YANG HATTA LAGI HEBAT DARI GURU PUN TIADA TIME BASED LOL !!!!

Tanpa Nama berkata...

CEMBURU + SAKIT HATI + STRES + GILA = MATI
KO MAU MATI CEPAT? RELAK .... IKUT RASA BINASA, IKUT HATI MATI. TAK SEMENA2 KO MATI PASAL CEMBURU DGN GAJI GURU HINGGA BUANG MASA WAKTU PEJABAT SKRG. KO NI SAH PEGAWAI BERMASALAH LAH. JGN CEPAT MATI K..

Tanpa Nama berkata...

Tiada guru tiada pensyarah. Tanpa ada guru yg mrmperkenalkan huruf dan angka kpd murid, tiada pelajar yg pensyarah nak ajar. Itu pun bahlol ni tak faham kah? Tak perlu Phd utk fahami hakikat ini. Kalau ko kata kerja guru susah kenapa ibubapa bersusah payah hsntar anak.ke sekolah. Ko kata tugas mengajar mudah cuba ko ajar anak sendiri. Pensyarah beruntung kerana mengajar pelajar yg dah pandai hasil titik peluh cikgu. Sdgkn guru terpaksa berhadapan dgn murid pelbagai kebolehan dan kekurangan. Ko senang je cakap tapi ajar anak ko.yg cuma 2 atau 3 tu pun belum tentu mampu.

Tanpa Nama berkata...

Aku mula risau skrg takut ramai PA bukan guru akan mati cepat gala2 terlampau stres/cemburu dgn gaji. Entah2 mungkin ada yg makan dan tidur pun tak lalu. Tolong sayangkan nyawa anda sblm. terlambat. Buatlah akt berfaedah/berbicaralah dgn adab sopan jgn hanyut dibawa perasaan cemburu tu... MATI akibatnya.

Tanpa Nama berkata...

Apa hebat pensyarah? Mintalah pensyarah ajar murid2 lemah/pemulihan atau murid2 di kawasan pedalaman. Adakah mereka mampu mengajar murid2 pedalaman hingga cemerlang? Cakap memang senang. Saya pun boleh mengaku pandai mengajar pelajar kat universiti sebab saya pun ada pengkhususan yg sesuai. Itu lah mudahnya kita cakap...

Tanpa Nama berkata...

BODOHNYA BILA TENGOK GURU-GURU KATEGORI "BODOH" BERBICARA.. NI MESTI BATCH GURU "BODOH" YANG MENDAPAT TAJAAN ..TERUS DAPAT KERJA GURU WALAUPUN TIDAK CEMERLANG..NASIB BAIK SEKARANG KEMENTERIAN PELAJARAN TELAH MENYEKAT PELAJAR-PELAJAR PERGURUAN YANG KATEGORI BODOH TIDAK SECARA AUTOMATIK MENDAPAT JAWATAN GURU..

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan dah tahu bahawa ramai PA tidak puas hati dengan guru-guru..terkini adalah beberapa pengetatkan syarat-syarat yang dikuatkuasakan oleh kementerian pelajaran terhadap para guru

1) Tiada lagi istilah terus dapat kerja selepas belajar untuk pelajar-pelajar kursus perguruan..maknanyer guru-guru yang kategori "bodoh" tidak akan mendapat kerjaya sebagai guru-guru...tidak lagi seperti sebelum ini..banyak guru-guru tajaan kategori "bodoh" terlepas dapat kerja kerajaan.

2. Time based tidak lagi tertakluk pada 8 tahun..sebaliknya digantikan dengan kecemerlangan bekerja.

3. Time based akan dikekalkan sekadar nama, tapi tidak lagi ramai guru yang kategori "bodoh' akan mendapat secara percuma..

4. Guru-guru yang melahirkan pelajar-pelajar beresult "bodoh" akan menghadapi penilaian semula dari kementerian pelajaran.

Tanpa Nama berkata...

Semua di sini Busuk hati pada Guru KENAPA ? ...Kerana Guru adalah pendidik bangsa yg terbaik dan bergaji besar,itulah sebab ramai yg dengki dan iri hati.Patut bersyukur kerana GURU adalah org yg mampu mendidik anak2 kita dan anak2 bangsa kita...Jadilah org yg bangga dgn kejayaan dan kekayaan yg diperolehi oleh bangsa sendiri,macam mana hdk maju BANGSA sendiri jika ada duri dalam daging mcm ni.

Tanpa Nama berkata...

SEMAKIN LAMA SEMAKIN RAMAI YG STRES TERUK DAN AKAN MATI.
CEMBURU + DENGKI + SAKIT HATI + GILA MENTAL = MATI MATI MATI MATI MATI...... TERUSKAN SEMOGA KO ORG RAMAI YG AKAN MATI KERANA DLM AGAMA PUN TIDAK MENGAJAR KITA BERDENGKI, BERDENDAM, CEMBURU DAN SEGALA BENTUK HATI YG BUSUK.

Tanpa Nama berkata...

MENGAKU PANDAI DLM BLOG NI SEMUA PUN BOLEH. TAPI HAKIKATNYA KERANA KAU ORG BODOHLAH YG MENYEBABKAN KITA ORG DPT GAJI BODOH. ORG BODOH BUAT KERJA BODAH MAKA DPT GAJI BODOH.
- KERANA KITA ORG BODOH LAH YG MENYEBABKAN MASIH TERUS MENERUS MENGHANTAR ANAK2 KE SEKOLAH.
- KALAU KITA ORG HEBAT DAN.PANDAI AJARLAH ANAK2 MASING2.
BETUL2 MANUSIA GILA - BESOK MASIH JUGA KE SEKOLAH HANTAR ANAK.
- CUBA LAH KITA ORG MEMANG BIJAK, SENANG JE JGN.HANTAR ANAK2 KE SEKOLAH. MASING2 AJAR ANAK KAT RUMAH BARU BOLEH TUMBANG KERJAYA GURU. TIADA MURID TENTU CIKGU PUN TIADA. BUATLAH...BUATLAH....SENANG JE. KOMEN DLM BLOG NI TIADA KESAN. MEMBUAT ANDA BERTAMBAH GILA ADALAH.

Tanpa Nama berkata...

Semoga semua yg buat komen2 cemburu dan berdengki dgn cikgu yg rata2 seagama dan sekaum ini akan dipendekkan umur. Mereka tidak menghormati org lain..... kalau anda memang baik dan pandai kenapa buat kerja bodoh, dpt gaji bodoh. Kalau ko memang bijak spt mana ko buat komen dlm blog ni rasanya jawatan CEO pun ko dah lama dpt. Tapi ko hanya mampu menjadi budak suruhan kat pejabat. Itulah dinamakan org bodoh buat kerja bodoh, gaji pun bodoh selamanya. Jgn mulakan benda yg tak elok jika tak nak org lain hentam anda dgn komen jahanam.

Tanpa Nama berkata...

napa blog cuepacs ni x update ada jugakah yang baca semua komen dan pandangan orang ramai ni? mcm x ada fungsi ja blog ni....mcm sia-sia ja komen yang baik tidak di ambil perhatian oleh blog ni (cuepacs)....

Tanpa Nama berkata...

Menurut Sumber: PRESIDEN CUEPACS AZIH MUDA DAN AJKNYA tidak pernah membaca komen-komen didalam blog cuepacs nie, mereka tiada masa langsung utk membuka blog cuepacs ini, pada mereka pendapat dan pandangan dari blog ini langsung tidak berguna dan boleh diabaikan, blog cuepacs di buka sekadar memenuhi kehendak 1.42 juta penjawat awam.. Mereka menggangap idea yg dilontarkan oleh penjawat awam lebih kepada kepentingan diri sendiri dan lebih kepada bertindak BODOH...

Tanpa Nama berkata...

Menurut Sumber: PRESIDEN CUEPACS AZIH MUDA DAN AJKNYA tidak pernah membaca komen-komen didalam blog cuepacs nie, mereka tiada masa langsung utk membuka blog cuepacs ini, pada mereka pendapat dan pandangan dari blog ini langsung tidak berguna dan boleh diabaikan, blog cuepacs di buka sekadar memenuhi kehendak 1.42 juta penjawat awam.. Mereka menggangap idea yg dilontarkan oleh penjawat awam lebih kepada kepentingan diri sendiri dan lebih kepada bertindak BODOH...

Tanpa Nama berkata...

KPD SEMUA YG DENGKI DAN CEMBURU DGN GAJI GURU. BERIKUT INI ADA BEBERAPA JLN PENYELESAIAN. JGN TERLALU STRES KERANA DIKHUATIRI PENYAKIT KEMURUNGAN/DEPRESSION MENYERANG ANDA DAN BERAKHIR DI RUMAH SAKIT GILA:
1. APA KATA SEMUA IBU BAPA BERHENTI MENGHANTAR ANAK2 KE SEKOLAH. ELOK IBU BAPA SENDIRI MENGAJAR MEREKA. DGN BERBUAT DEMIKIAN BARULAH GURU TIDAK ADA PEKERJAAN. TIADA MURID TIADA GURU. BETUL KAN? MAKA SATU KEJAYAAN BUAT ANDA SEBAB SEMUA SEKOLAH TUTUP GURU GULUNG TIKAR. CADANGAN NAMPAK BODOH TETAPI IA BERKESAN JIKA DIBANDINGKAN DGN HANYA BUAT KOMEN2 DENGKI DAN CEMBURU TERHADAP GURU YG TIADA KESAN LANGSUNG.
2. JIKA ANDA SANGGUP TUDUH GURU SBG MANUSIA BODOH, TIDAKKAH ANDA SEDAR BAHAWA YG SEBENARNYA BODOH IALAH ANDA SENDIRI..
KERANA ANDA TERUS MEMPERCAYAI ORG BODOH UTK MENGAJAR ANAK ANDA. OLEH KERANA ANDA LEBIH PANDAI MAKA INILAH PELUANG ANDA UTK MEMBUKTIKAN ANDA PANDAI - AJARLAH ANAK ANDA DGN SEGALA ILMU YG MENJADIKAN ANDA HEBAT/PANDAI DRPD GURU ITU.
3. ADAKAH ANDA INGIN SGT SPYA GURU HANYA LAYAK DPT GAJI GRED 17?
KALAU ITU IMPIAN ANDA JGN MENGERUH DAN TERUS MELABEL GURU SBG MANUSIA BODOH. JIKA HARI INI GAJI GURU SETARAF GRED 17, ESOK PASTI SEMUA SEKOLAH LINGKUP, TIADA SIAPA YG SANGGUP MENJADI CIKGU YG TERPAKSA BERHADAPAN DGN JUMLAH MURID YG RAMAI DAN PELBAGAI KERENAH DAN KEBOLEHAN. MEREKA BUKAN ROBOT YG BOLEH DIKAWAL DGN REMOTE CONTROL.
- JUSTERU TLG JGN CEMBURU DAN IRI HATI DGN APA YG GURU DAPAT KERANA TERANG2 AN MENGAMBARKAN BETAPA BODOHNYA DIRI ANDA KERANA MASIH MEMPERCAYAI ORG YG ANDA HINA ... SEPATUTNYA ANDA JAUHI ANAK2 ANDA DARIPD GURU YG ANDA ANGGAP BODOH ITU.

Tanpa Nama berkata...

Memang BODOH, CEMBURU, IRI HATI hingga ada yg kronik apabila makan pun tak lalu, tidur pun tak lena, mandi pun tak basah. Entah2 ada yg kemalangan lalu mati dlm perjalanan pergi atau balik kerja kerana terlampau geram dgn gaji guru. Selera utk "berasmara dana" pun mungkin hilang.. Betul2 kasihan kehidupan mereka tu.

Tanpa Nama berkata...

x score....nak melahirkan scorer/top scorer....? ada ? xda....biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai....

Tanpa Nama berkata...

Kau nie apa hal beb..meroyan tak habis-habis, pasal cikgu, yg si cikgu nie tak habis-habis bergalak, ICT PUTRAJAYA siasat sape mereka nie dan ambil tindakan atas akta HASUTAN...

Tanpa Nama berkata...

Yg stres dan cemburu biar mati cepat.. Bodoh buat kerja bodoh marah. Buah anggur buah nenas kena tegur lalu panas. Yg nak skor tu skorlah butoh ko ke dlm lubang pukek. Mesti skor punya.. sblm mati stres dan.cemburu.

Tanpa Nama berkata...

CEMBURU + SAKIT HATI + BODOH + STRES + GILA BABI + HOSPITAL GILA = MATI/CI/DIE/MAMPUS TERUS XDA PELUANG NAK SKOR.

Tanpa Nama berkata...

APABILA ORG BODOH MELABEL ORG LAIN BODOH SDGKAN YG BERLAGAK BIJAK ITULAH YG SEBENARNYA RAJA SEGALA BODOHHHHH.....

Tanpa Nama berkata...

BLOG PEMECAH BELAH UMAT....

HAHAHAHAHAHAKKKKTUIHHHHHHH

GITULAH PENJAWAT AWAM... SOMBONG, BONGKAK...

Tanpa Nama berkata...

CEMBURU + DENGKI + SAKIT HATI + GILA BABI + HOSPITAL MENTAL = MATI...MATI....MATI..... HABIS CERITA.

Tanpa Nama berkata...

BERANI BUATLAH... TENGOK SIAPA MULA MENGHASUT.
YG CEMBURU NAK MAMPUS TAK MENGHASUT? CI YA CIBAI KONG NGA...

Tanpa Nama berkata...

Kerja org yg malas dan bodoh memang spt itu. Warisan turun temurun.

Tanpa Nama berkata...

Salam..info dari mana tu tuan..pandai2 je..kalau buka xkan itu pun kena war2 kan.please la..berfikirlah secara profesional..zaman skrang maklumat di hujung jari...Terlajak perahu boleh diundur terlajak kata fitnah namanya tuan..renung2kanlah ye..wassalam..

Tanpa Nama berkata...

Ada benar semunya benar dan benar katanya:

__________________________________
BOLEH TAK CEUPACS PERJUANGKAN AGAR TIME BASED TIDAK DIBUAT UNTUK GURU-GURU. MEMBAZIRKAN DUIT KERAJAAN. BAYANGKAN GURU PUNYA GAJI DAH ADA MENYEKAT REZEKI PA YANG LAIN. DEGREE SAHAJA TANPA PENGALAMAN DG 41 TAMBAH ELAUN DAH RM 3500. LEPAS TU SETIAP LAPAN TAHUN GAJI DG 44 MASUK ELAUN DAH JADI RM 5000. LEPAS TU KEJE 8 TAHUN LAGI DA DPT GRED DG 48. GAJI DA DEKAT 6000 RIBU. PAS TU 3 TAHUN GAJI DG51..DEKAT 8 RIBU.. KEJE SAMA MENGAJAR BUDAK SEKOLAH. CUBA TENGOK DAH LA GURU ADA DEKAT 400 RIBU ORANG, JADI GAJI GURU SEBENARNYA BANYAK MENYEKAT KENAIKAN COLA, KENAIKAN ELAUN-ELAUN LAIN...TOLONG MINTA HAPUSKAN TIME BASED. KERAJAAN TERPAKSA BERBELANJA BESAR UNTUK TAMPUNG KEMEWAHAN GAJI GURU-GURU...HAPUSKAN TIME BASED GURU!!!!

Jumaat, Mac 14, 2014 12:27:00 PTG-

Tanpa Nama berkata...

Menurut Sumber: PRESIDEN CUEPACS AZIH MUDA DAN AJKNYA tidak pernah membaca komen-komen didalam blog cuepacs nie, mereka tiada masa langsung utk membuka blog cuepacs ini, pada mereka pendapat dan pandangan dari blog ini langsung tidak berguna dan boleh diabaikan, blog cuepacs di buka sekadar memenuhi kehendak 1.42 juta penjawat awam.. Mereka menggangap idea yg dilontarkan oleh penjawat awam lebih kepada kepentingan diri sendiri dan lebih kepada bertindak BODOH...

siamang luncai berkata...

kalau nak luahkan perasaan dalam blog nie , memang x jalan la apa yang nak minta . jom pakat ramai2 solah hajat ... lihatlah kehebatan Allah .......

Tanpa Nama berkata...



Aku heran ada orang dengki pada guru, dan aku heran bagaimana guru yg komen di dalam blog ni kurang cerdik dlm membalas komen.


Komen aku, guru banyak berjasa dalam mendidik anak-anak korang, guru sekrang banyak yg ada degree, dan skrg sudah menikmati gred yang tinggi DG41, DG44, DG48 dan ada yg DG52 walaupun bukan pengetua, mereka perolehi kerjaya berkenaan selepas mendapat didikan di universiti atau di maktab-maktab (IPG), sepatutnya guru hormati pensyarah sbb mereka belajar daripadanya bergitu juga pensyarah atau PA yang lain perlu hormati guru sbb mereka mendidik anak kita dan kita suatu ketika dahulu pernah menimba ilmu asas melalui guru. Jika ingin nak katakan siapa yang dulu bagi ilmu, mungkin kita boleh ambil cerita ayam dengan telur, sapa dulu? ayam atau telur?

Ada komen di dalam blog ini yg aku rasa guru itu kurang cerdik yang cuba membezakan guru dan pensyarah, dan beliau tidak heran dengan pensyarah sbb di kalangan guru ada yg punyai master dan PhD. Ini komen aku, trend skrg kebanyakan orang punyai master, tapi cuba lihat masternya jenis apa???? kebanyakan jenis 'coursework' yang boleh dihabiskan dalam 2 tahun dan kebanyakan adalah jurusan sains sosial, kalau ada yg sains, itupun master in IT yg lebih menjurus kpd sains sosial, PhD? ya kebanyakannya mempunyai PhD jurusan pendidikan dan sains sosial yang lain. Pensyarah di universiti kebanyakannya berkelulusan sains dan teknologi atas dasar kerajaan inginkan sains 60, 40 s.sosial, dan mereka mempunyai jenis kelayakan master / phd penyelidikan. jadi komen aku sungguh tidak adil kalau nak bezakan antara guru dan pensyarah. Guru ada martabatnya dan pensyarah juga begitu, jadi jgn cuba bezakan.

Satu lagi ada juga komen pensyarah yg mempertikaikan time-based guru, PA yang lain juga sibuk dgnnya. Ingin aku katakan di sini. Itu rezeki diaorg, rezeki kita belum lagi, kalau korang puas hati time-based guru ditarik balik, sebenarnya korang skrgni tgh 'mental' dan pada masa yang sama ko sebenarnya protes kerja tuhan ko dan seakan-akan tidak bersyukur dengan rezeki yang ko dapat skrgni. Komen aku daripada korang sakit hati dengan guru (yg hakikatnya tidak usik korang) baik korang sama-sama minta time-based seprt guru. Sama-sama merasa...

Peluang menjadi guru, peluang menjadi pensyarah, peluang menjadi dotor, farmasi, ptd ada sekiranya kita berusaha ke arah itu, pintu-pintu profesion itu tidak pernah tertutup malah masih belum cukup, Kalau ko org inginkannya, usahalah, corakan diri korang ke arah mana yang termampu korang pergi, jgn dengki rezeki org sbb semua itu ketentuan tuhan korang semua. Bagi PA kumpulan rendah, syukurlah dgn apa yg korang ada, jika korang tak mampu utk pegang profesion profesinal mungkin anak korang suatu hari boleh memegangnya. Kalau ko komen org atas, cuba ko fikir suatu hari anak ko jd org atas, timetu agak-agaknya ko nak komen lagi tak pasal org atas? Pada aku rezeki di tanggan tuhan, pandai-padailah kita padankan rezeki yang ada dan sesuaikan dengan zaman, kata lain 'ukur baju sendiri'.

Fikir-fikirlah...


Doktor Celop





































Tanpa Nama berkata...

Oleh NUR AISHAH AMIN, NASRUL FAIZ ABU AZAL
dan SHARKAWI LONDING
berita@kosmo.com.my

SEBAHAGIAN dadah dipercayai eramin 5 dan ekstasi yang dirampas polis pada konsert FMFA 2014 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur Jumaat lalu.

KUALA LUMPUR - Siasatan awal polis mendapati enam pengunjung konsert hiburan di Bukit Jalil di sini mati dalam tempoh 10 minit selepas mengambil dadah ekstasi dipercayai mengandungi kandungan bahan kimia berbahaya baharu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, dadah baharu itu didapati baru saja berada dalam pasaran Malaysia dipercayai awal tahun ini dan kemungkinan masih dalam peringkat diuji oleh sindiket dadah.

Menurut beliau, siasatan polis juga mendapati mereka yang mati berkongsi dadah itu yang dijual kepada pengunjung konsert Future Music Festival Asia (FMFA) 2014 di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini.

"Hasil siasatan dan saringan awal daripada ujian hospital, kesemua mereka positif dadah jenis ekstasi, methampetamine dan ampetamine," katanya di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kematian enam pengunjung konsert FMFA 2014 di pekarangan Stadium Nasional Bukit Jalil kelmarin yang dipercayai akibat pengambilan dadah sintetik berlebihan.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0318&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz2wIBglFUV
Hakcipta terpelihara

................................

Penutut IPTA 2 orang ...... ini pun isu berat juga?

HAMBA ALLAH berkata...

tiada kekeliruan mengenai, "mana yg lebih dahulu, telur atau itik"??.. agama kite menyatakan bahawa setiap makhluk yg diciptakan Allah berpasangan..
utk telur itu wujud, ia memerlukan campuran dua air benih dari jantan dan betina..
maka yg wujud dahulu adalah itik jantan & betina..
wallahua a'lam!!..

Tanpa Nama berkata...

KESIMPULANNYA:
CEMBURU + SAKIT HATI + SAKIT JANTUNG + MATI PUCUK = HUBUNGAN KELAMIN TERGENDALA (BERCERAI) = MATI

Tanpa Nama berkata...

Agama vs sains = bertambah pening 2 x 5

Tanpa Nama berkata...

Cemburu + sakit hati + serangan jantung = mati habuk pun talak....

Tanpa Nama berkata...

BODOH + BUAT KERJA BODOH + TERIMA GAJI BODOH + CEMBURU + STRES MELAMPAU + GILA BABI + HOSPITAL MENTAL = MATI (AWAS ANDA YG CEMBURU TEGAR)

Tanpa Nama berkata...

Ramai yg membuat komen cemburu dlm blog ini adalah bekas2 pelajar bermasalah dan malas. Dgn ilmu yg terlalu cetek mereka cuma layak dpt jawatan bergaji rendah tapi malangnya mereka berangan angan mdpt gaji bertaraf ijazah. Mereka langsung tak kenal diri sebab nak cermin diri pun tak reti sebab terlampau sibuk cemburu 24 jam. Mereka tak dipaksa memohon jawatan bergaji rendah. Kesilapan yg mereka buat cuba dikaitkan dgn org lain maka tidak hairan jika selera makan dan berasmara dana mereka pun hilang + mati pucuk. Elok mereka bjumpa pakar psiklogi/kaunselor sblm.mereka gila babi lalu mati disebabkan terlalu stres ttg gaji guru.

Tanpa Nama berkata...

KENAPA KO CEMBURU DGN KUMP PELAKSANA. DORANG TAK KACAU KO PUN. TIADA APA2 KEBAIKAN PUN YANG KO DAPAT DENGAN CEMBURU DAN PHD TERHADAP KUMP PELAKSANA. INSAFLAH.

Tanpa Nama berkata...

PELIK DAN HAIRAN.......DUNIA2, MANUSIA NI TAK PERNAH PUAS DAN CUKUP DENGAN APA YANG DIA ADA...... PANGKAT BESAR, GRED BESAR DAN GAJI BESAR, BUAT APA NAK BERDENGKI, CEMBURU TEGAR DAN IRI HATI TERHADAP GOL PELAKSANA......TIADA APA YANG KO NAK CEMBURU DENGAN GOL PELAKSANA NI.

Tanpa Nama berkata...

BODOH + BUAT KERJA BODOH + TERIMA GAJI BODOH + CEMBURU + STRES MELAMPAU + GILA BABI + HOSPITAL MENTAL = MATI (AWAS ANDA YG CEMBURU TEGAR DENGAN GOLONGAN PELAKSANA)

SukanStar berkata...

Semalam sebuah sekolah buat camping atas bukit, masa turun 4 pelajar hilang. Pagi tadi 2 dah jumpa dalam keadaan penat, terus dikejarkan ke hospital.

Petang tadi 2 orang lagi dijumpai, tapi jumpa badan tanpa nyawa. Habislah cikgu sekolah ni nak menjawab. Takziah kepada keluarga mangsa.

SukanStar berkata...

KONSPIRASI MH-370

M - Manchester United
H - Home
3 - bolos 3
7- ranking ke-7 dlm EPL
0 - Tanpa gol

Tanpa Nama berkata...

Rusa cemburu dgn sang kancil? Lawak.... lawak ... biar betul bebb.
Dunia dah nak terbalik agaknya.... siapa sebenarnya yg stress siang malam menyalak bagai anjing gila mendesak spya keistimewaan yg diberi ditarik balik? Pakar putar alam.... hahahaha........ lucu amat lucu hingga terkentut ketawa komen budak kecik meleleh hingus.

Tanpa Nama berkata...

Cemburu pun boleh mati ma.. Kena serangan sakit jantung lo...

Tanpa Nama berkata...

HAHAHAHAHAHAHA.... CEMBURU DGN GAJI CIPUT? GILA GILA GILA. SAYANGKAN NYAWA TU.... BIAR HIDUP SIHAT YG PENTING JGN CEMBURU DGN APA YG GURU DPT. BIAR JE GURU TERIMA GAJI YG KERAJAAN TELAH TETAPKAN...

Tanpa Nama berkata...

Rusa cemburu dgn sang kancil? Lawak.... lawak ... biar betul bebb.
Dunia dah nak terbalik agaknya....
oh ya, sang kancil adalah spisis haiwan kerdil yg bijak memperdaya ... siapa sebenarnya yg stress siang malam menyalak bagai anjing gila mendesak spya keistimewaan yg diberi kpd golongan pelaksana ditarik balik? Pakar putar alam.... hahahaha........ lucu amat lucu hingga terkentut ketawa komen budak kecik meleleh hingus.

Tanpa Nama berkata...

CEMBURU GAJI GURU + GILA + MENTAL HOSPITAL = MATI

Tanpa Nama berkata...

HAHAHAHAHAHAHA.... BUAT APALAH CEMBURU DGN GAJI CIPUT? GILA GILA GILA. SAYANGKAN NYAWA TU.... BIAR HIDUP SIHAT YG PENTING JGN CEMBURU DGN APA YG PELAKSANA OR PT DPT. BIAR JE PT TERIMA GAJI YG KERAJAAN TELAH TETAPKAN...

Tanpa Nama berkata...

Rakan2 PA sekalian thn 2014 mungkin tahun paling gelap buat sektor awam. Nampaknya tiada cahaya dihujung terowong. Pelbagai cadangan tlh dibuat tapi entah bila kerajaan akan memberi respon positif.... Ramai yg akan berpencen.. Kump pelaksana dan pnp pun asyik bertelagah.... Harap kerajaan.jlnkn tanggungjawab bukan sekadar buat janji.

Tanpa Nama berkata...

Si la lu...kong pun bo yong

Tanpa Nama berkata...

Hahahahahahahahahahaha.... Betul betul anjing gila. Berapa ekor lagi anjing gila u ada?

Tanpa Nama berkata...

Gaji PT besar tau, sebab tu ramai yg dengki/cemburu.

Tanpa Nama berkata...

Sang kancil dongeng melayu saja yg cerdik bebb...

Tanpa Nama berkata...

Apa keistimewaan yg diberi oleh kerajaan kpd kump pelaksana/pt hingga pihak lain cemburu tu? Adakah? Atau cuma angan2 giler.......

Tanpa Nama berkata...

cemburu dengan pelaksana or PT lah tu. nampak sangat busuk hati. gaji PT disangkanya lebih besar mengalahkan gaji dia. sudah diberi keistimewaan timebase 8thn pun masih tak puas hati. manusia2, tak pernah puas. dia akan minta lagi, walaupun diberi kemewahan harta bertimbun2. insaflah. hohoho.

Tanpa Nama berkata...

Yalah cemburu dgn gaji pt yg kecik dan timebased 13 thn tu. Kebabooooo..... binggung lalu terbalikkan fakta.

Tanpa Nama berkata...

Gaji PT sama gaji jusa ma... pasal itu manyak urang sakit hati sama pt...mo cui ho.

Tanpa Nama berkata...

Cemburu dgn gaji guru lah tu. Nampak sgt busuk hati.Gaji guru memang besar drpd gaji Pt. Sudah diberi timebased 13thn minta pula 8 thn. Manusia2.... tak prnah puas nak minta lg wpun diberi kemewahan harta bertimbun2. Insafla.. Hohohoho santa claus...

Tanpa Nama berkata...

“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama dan ad-deen Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan, lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya.” - (Quran, Al-Imran: 103)

Tanpa Nama berkata...

“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama dan ad-deen Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan, lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya.” - (Quran, al-Imran: 103)

Tanpa Nama berkata...

"Di hari itu (hari Qiamat) akan bersaksilah ke atas kamu oleh segala lidahmu, tanganmu dan kakimu dengan segala sesuatu yang telah kamu perbuat (di dalam dunia dahulu)." - (Quran, An Nur: 24)

Tanpa Nama berkata...

"Pada hari ini (hari Qiamat) Kami akan kunci mulut-mulut mereka dan akan bercakap kepada Kami tangan-tangan mereka dan bersaksi di hadapan Kami kaki-kaki mereka terhadap apa-apa yang mereka telah perbuat (di dunia dahulu)." - (Quran, Yasin: 65)

Tanpa Nama berkata...

hahaaa ada juga pengulas gunakan perkataan 'gila babi' apasal..? nak sangat ke makan daging babi yang sedap tu..? klu nak merasa sangat pegi la beli daging babi kat pasar..harga bukan nya mahal sangat, tapi lemak dan berkrim di sukai ramai dan penuh khasiat..coba lah, tak coba tak tau..!

Tanpa Nama berkata...

CIKGU-KERJA BANYAK TAK MAHU

JIKA NAIK GAJI MAHU

SEBAB TU PELAKSANAAA PBS GAGAL...CIKU MAJORII SABOTAJ

Tanpa Nama berkata...

SAPA GURU TOLAK PBS , GAJI KURANG DAN TIADA TIME BASED...ADA BERANI GURU MALAYA?

abdul wahub berkata...

suka hati ja nak kurangkan gaji cikgu ... mampus cikgu x mau ..

Tanpa Nama berkata...

Menurut Sumber: PRESIDEN CUEPACS AZIH MUDA DAN AJKNYA mesti membaca komen-komen didalam blog cuepacs nie, mereka sedaya upaya cuba luangkan masa utk membuka blog cuepacs ini, pada mereka pendapat dan pandangan dari blog ini ada benarnya dan boleh diketengahkan, blog cuepacs di buka bukan sekadar memenuhi kehendak 1.42 juta penjawat awam sahaja, malah utk kelangsungan perkhidmatan awam yg lebih kondusif dan holistik.. Mereka menggangap idea yg dilontarkan oleh penjawat awam lebih kepada kepentingan semua pihak dlm Perkhidmatan awam dan lebih kepada bertindak secara berkumpulan bukan berjuang atas dasar kepentingan individu ...

Tanpa Nama berkata...

Semoga semua yg buat komen2 cemburu dan berdengki dgn kump pelaksana or PT yg rata2 seagama dan sekaum ini akan diberi taufik dan hidayah hendaknya. Mereka tidak menghormati org lain..... kalau anda memang baik dan pandai kenapa buat kerja bodo dgn memperlekeh dan menanam rasa kebencian sesama PA. Kalau ko memang bijak spt mana ko buat komen dlm blog ni rasanya jawatan CEO pun ko dah lama dpt. Tapi ko hanya mampu layak krn ehsan. ? ada ? xda. sepatutnya biar bodo buat kerja bodoh, pandai buat kerja pandai. Jgn mulakan benda yg tak elok jika tak nak org lain hentam anda dgn komen 6 jahanam.

Tanpa Nama berkata...

hohoho

Tanpa Nama berkata...

Apa keistimewaan yg diberi oleh kerajaan kpd kump pelaksana/pt hingga pihak lain cemburu tu? Adakah? Atau cuma mungkin aku saja yg cemburu giler dgn pelaksana/pt sebab tak boleh tengok mereka menghampiri aku. maklumlah kan aku bos mereka.......

CEO Pecah Amanah berkata...

Pandai pun bodo dan bangang jugak, dah nama pun manusia...

Tanpa Nama berkata...

Oh gitu. Biar bodoh buat kerja bodoh.

Tanpa Nama berkata...

HAHAHAHAHAHA........semakin ramai yg bertambah stres.

Tanpa Nama berkata...

CAKAP AJER APA2 PADA CIKGU,LAGI RAMAI KUTUK LAGI MURAH REZEKI CIKGU.Terkini muhyiddin yassin berkata cikgu diberbani oleh tugas sehingga 100%.tak sanggup kakitangan kerajaan lain yg bekerja mcm cikgu rasanya,dgn itu kata muhyiddin yassin akan ditambah baikan sistem pbs bermula 1 april dan cikgu tak perlu buat tugas perisian data yg menyebabkan cikgu2 perlu bertugas hingga ke jam 2 pagi utk mengisi data kerana sistem sgtlah lambat dan slo utk ditembusi di internet,ini juga dapat mengurangkan cikgu dari membuat kerja pengkeranian.Dan ini telah memberi cikgu sediki kelegaan dan mengurangkan kerja guru dari 100% ke 80% .Alhamdulilah atas cemuhan dan kuta kata anda semua,nampaknya timbalan menteri pun tahu bagaimana tugas guru..Semoga semua dipermurahkan rezeki dan saling menyayangi antara umat2nya yg lain

Tanpa Nama berkata...

CAKAP AJER APA2 PADA CIKGU,LAGI RAMAI KUTUK LAGI MURAH REZEKI CIKGU.Terkini muhyiddin yassin berkata cikgu diberbani oleh tugas sehingga 100%.tak sanggup kakitangan kerajaan lain yg bekerja mcm cikgu rasanya,dgn itu kata muhyiddin yassin akan ditambah baikan sistem pbs bermula 1 april dan cikgu tak perlu buat tugas perisian data yg menyebabkan cikgu2 perlu bertugas hingga ke jam 2 pagi utk mengisi data kerana sistem sgtlah lambat dan slo utk ditembusi di internet,ini juga dapat mengurangkan cikgu dari membuat kerja pengkeranian.Dan ini telah memberi cikgu sediki kelegaan dan mengurangkan kerja guru dari 100% ke 80% .Alhamdulilah atas cemuhan dan kata2 anda semua,nampaknya timbalan menteri pun tahu bagaimana tugas guru..Semoga semua dipermurahkan rezeki dan saling menyayangi antara umat2nya yg lain

Tanpa Nama berkata...

apala kau ni labuu...

Tanpa Nama berkata...

HAHAHAHAHAHA........semakin ramai yg bertambah stres. hingga sanggup memaki hamun gol pelaksana or pt.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS BILA NAK DTG KE SETIAP KEMENTERIAN/JABATAN/AGENSI BERJUMPA SESAMA PENJAWAT AWAM...

HARI BERTEMU PELANGGAN (SETIAP PENJAWAT AWAM)

Tanpa Nama berkata...

Pihak2 yg bertelagah dlm blog ni semakin bertambah kronik. Justeru dgn itu, utk mengelak mana2 pihak terpaksa 'pendek umur" dlm masa terdekat ini berikut ada beberapa cadangan:
1. skrg iklan utk memohon menjadi guru pelatih ambilan jun 2014 telah dibuka mulai 10 - 30/3/14. Dimana anda yg bijak pandai khasnya skor 5A spya memohon; jgn lepaskan peluang kerana inilah peluang yg telah terhidang utk anda menyelamatkan masa depan anak2 anda dari terus dididik oleh manusia2 yg telah digelar sbg bodoh. Semua golongan bodoh meletak jawatan dan mencari golongan bijak pandai mengambilalih.
2. Mari sama2 berhenti menyekolahkan anak masing2 kerana hantar ke sekolah pun tak ada makna sebab diajar oleh manusia paling bodoh.Ibu bapa yg berpelajaran masing2 mengajar anak sendiri. Hanya dengan berbuat demikian akan dpt menamatkan profesyen perguruan. Anda berani? Cubalah....
3. Dgn berakhirnya profesion perguruan dan institusi pendidikan maka kita sama2 akan menyaksikan generasi buta huruf/angka. Untuk berkuasa kekuatan fizikal diperlukan, ilmu tenaga batin/bomoh digunapakai. Maka tidak wujud lagi jawatan pelaksana dan pnp. Adil dan saksama sebab tiada lagi yg boleh mengaku dirinya lebih hebat dan pakar dlm pelbagai bidang. Utk menentukan siapa yg gagah sediakan gelangang utk beradu tenaga - bertumbuklah sepuasnya selagi lawan belum mati. Zaman jahiliah muncul kembali. Anda berani?
4. Murid2 di sekolah skrg diajar oleh golongan manusia bodoh ilmu, oleh itu apakata jawatan/peranan golongan bodoh tersebut diambilalih oleh golongan cerdikpandai daripada kump pelaksana. Dgn berbuat demikian besar kemungkinan tidak lagi wujud murid. Apabila tiada murid bodoh maka mereka2 yg mencuci dan menjaga tandas awam akan ada yg berkelayakan master maupun Phd.
******Cabaran skrg ialah utk pihak bertelagah membuat pemilihan yg bijak utk menamatkan pertelagahan yg kian membodohkan diri. Tamatlah peribahasa:"Bagai anjing menyalak bukit" & lagu: bangau oh bangau".
Teropong ceupacs

Tanpa Nama berkata...

Dpt gaji ciput buat aku cemburu.

Tanpa Nama berkata...

Hohohoho....merry christmas kata santa claus.

Tanpa Nama berkata...

Semoga semua yg buat komen2 cemburu dan berdengki dgn kump pelaksana or PT yg rata2 seagama dan sekaum ini akan diberi taufik dan hidayah hendaknya. Mereka tidak menghormati org lain..... kalau anda memang baik dan pandai kenapa buat kerja bodo dgn memperlekeh dan menanam rasa kebencian sesama PA. Kalau ko memang bijak spt mana ko buat komen dlm blog ni rasanya jawatan CEO pun ko dah lama dpt. Tapi ko hanya mampu layak krn ehsan. ? ada ? xda. sepatutnya biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai. Jgn mulakan benda yg tak elok jika tak nak org lain hentam anda dgn komen 6 jahanam.

--------------------------

oh gitu ye

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAHLAH DIATAS KEJAYAAN YG MUNGKIN AKAN MEMUDARATKAN DAN MENJAHANAMKAN SISTEM.

Tanpa Nama berkata...

hohohoho

Tanpa Nama berkata...

Oh baru tau...

Tanpa Nama berkata...

OH GITU... BARU TAU. APA LAGI?

Tanpa Nama berkata...

Oooo...mcm tu kah? Pandai....pandai. Ada lagi?

Tanpa Nama berkata...

Ehsan??? Syaitan....biar betul beb.... Wang ehsan.
Hapuskan kuota kaum dlm sektor awam spya tak da PA malas dan suka bergaduh.
Shit......

Tanpa Nama berkata...

Gunakan sistem meritokrasi ganti kuota kaum.. muak baca komen2 manusia cemburu dan gila dlm blog ni. PA malas pakar timbul masalah menjahanamkan PA.

Tanpa Nama berkata...

Ehsan???....biar betul beb....
Hapuskan glngn ? ada ? xda, spya bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.......

Tanpa Nama berkata...

Gunakan sistem meritokrasi ganti kuota kaum.. muak baca komen2 manusia cemburu giler dgn kumpulan pelaksana dlm blog ni. PA malas pakar timbul masalah menjahanamkan PA.

Tanpa Nama berkata...

KETAM MENGAJAR ANAKNYA BERJALAN BETUL.... PA NEGARA MALAYSIA YG SUPER HEBAT.

Tanpa Nama berkata...

YANG CEMBURU DAN DENGKI DGN KUMP AKS/AKP OR PT, UMPAMA KETAM MENGAJAR ANAKNYA BERJALAN BETUL.... PA NEGARA MALAYSIA YG SUPER HEBAT.

Tanpa Nama berkata...

Bagus tu... teruskan.

Tanpa Nama berkata...

kta nak buat dia marah, balik2 kta yg marah. huhu.....

Tanpa Nama berkata...

Seronok giler...... kebabooo.

Tanpa Nama berkata...

Sedapnya.....

Tanpa Nama berkata...

Untung le.... kebabooo...kihkihkihkih...

Tanpa Nama berkata...

Siapa yg bodoh tu? Anjing atau bangau? Dua2......

Tanpa Nama berkata...

? da ? xda

Tanpa Nama berkata...

Ucapan tahniah kepada guru2 kerana setiap tahun,dan tahun 2014 ini SPM cemerlang lagi.Semoga ramai anak2 didik bangsa berjaya ke menara gading.Nampaknya ramailah yg pandai2 lepas ni dan ramailah gaji yg bosar-bosarrr lepas ni jika mereka bekerja di kakitangan kerajaan akan dtg.Jadi pada mereka yg kaki dengki seperti golongan2 yg biasa itu,gilah belajar semula supaya dapat menaikan taraf kehidupan anda dan juga pendapatan anda.Jgn asik meminta ajer gaji besor2 hingga ke pencen,susah YOEP.Kerajaan akan menaik tarafnya utk menjadi yg terbaik,jadi ANDA BILA LAGI.Jgn diharap apa yg dipinta jika tidak berusaha yoep...

Tanpa Nama berkata...

Ucapan tahniah kepada guru2 kerana setiap tahun,dan tahun 2014 ini SPM cemerlang lagi.Semoga ramai anak2 didik bangsa berjaya ke menara gading.Nampaknya ramailah yg pandai2 lepas ni dan ramailah gaji yg bosar-bosarrr lepas ni jika mereka bekerja di kakitangan kerajaan akan dtg.Jadi pada mereka yg kaki dengki seperti golongan2 yg biasa itu,gilah belajar semula supaya dapat menaikan taraf kehidupan anda dan juga pendapatan anda.Jgn asik meminta ajer gaji besor2 hingga ke pencen,susah YOEP.Kerajaan akan menaik tarafnya utk menjadi yg terbaik,jadi ANDA BILA LAGI.Jgn diharap apa yg dipinta jika tidak berusaha yoep...

lancau pak lu .. berkata...

kalau allah x izinkan hg pandai .. sampai mampus pon hg xkan pandai ..
nie la namanya pandai tapi bodoh ...

Tanpa Nama berkata...

Pandai + bodoh = cemburu..... kuang..kuang..kuang

Tanpa Nama berkata...

Lanciu ada, cibai xda. Otak gila..

Tanpa Nama berkata...

Oh gitu...tapi kenapa yg bodoh marahkan yg pandai, yg pandai marahkan yg bodoh? 2 x 5 bodoh.

Tanpa Nama berkata...

Lg bertambah manusia cemburu, ramai yg kena serangan jantung dan sakit mental lepas ni.... Pasal gaji guru; ramai mengidap stres, risau dibuatnya.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 246   Terbaru› Baru»