SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

19 Mac 2014

PEJAWAT AWAM DIINGATKAN TIDAK SEBAR MAKLUMAT TIDAK TEPAT MENGENAI MH370

Bernama
19/3/2014


KLUANG, 18 Mac (Bernama) -- Penjawat awam di negara ini diingatkan agar tidak menyebarkan sebarang maklumat yang tidak tepat berkaitan kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH370 bagi mengelakkan kekeliruan masyarakat.
Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata arahan sudah dikeluarkan pihaknya terhadap kira-kira 1.4 penjawat awam supaya mereka tidak terlibat dalam sebarang penyebaran atau spekulasi berhubung penerbangan MH370 berkenaan.

"Banyak pihak terutama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein juga sudah berkali-kali mengingatkan hal ini. Jadi, saya mahu penjawat awam menjadi benteng pertahanan negara dengan tidak menjadi 'api dalam sekam' atau 'gunting dalam lipatan'," katanya.

Mohamad Zabidi berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan program Wacana Transformasi Kepimpinan Muda di Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) Wilayah Selatan, di sini Selasa.

Beliau berkata sebagai pemimpin masa hadapan, penjawat awam terutama golongan muda mesti berpegang teguh terhadap kesetiaan kepada negara lebih-lebih ketika pelbagai dugaan menimpa negara, seperti kemarau dan jerebu.

Mengenai wacana terbabit, beliau berkata program pembentangan kertas kerja yang turut melibatkan pihak swasta, komuniti setempat serta badan bukan kerajaan itu dapat 'merakyatkan perkhidmatan awam'.

Beliau berkata program itu yang sudah diadakan di INTAN Bukit Kiara, Kuala Lumpur akan diteruskan di kampus INTAN Wilayah Utara di Sungai Petani, Kedah; kampus INTAN Wilayah Timur di Kemaman, Terengganu, kampus INTAN Kota Kinabalu, Sabah serta kampus INTAN Kota Samarahan, Sarawak.

"Menerusi program wacana ini, kita bawa ikon belia yang berjaya dalam bidang masing-masing bagi berkongsi kisah dan kejayaan mereka. Kita juga mahu menarik golongan muda khususnya generasi X dan Y bersama-sama membicarakan tentang dasar-dasar kerajaan pada masa kini dan akan datang," katanya.

-- BERNAMA

67 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1st

Tanpa Nama berkata...

Abis tu... yang maklumat entah apa2, bercanggah satu sama lain tu datang dari siapa? penjawat awam ke menteri? Nak jugak salahkan penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

Allah Dan Rasul lebih mengetahui...

kami penjawat awam ini, apalah yang kami tahu berkenaan MH370...

tak relevan langsung...

Tanpa Nama berkata...

Aku x sokong sapa2 tpi aku nk korang pk jap,

Menteri melayu (pelajaran) - staf pendidikan dapat buat degree tanpa mengira kepandaian (spm xyah skor main kredit2 je), time based, kerja susah yg menggangu bisnis luar cikgu2 boleh mansuhkan cth.ppsmi, pbs dll.

Menteri bukan melayu (kesihatan) -staf kesihatan x dapat jadi doktor jika spm sedikit A wpun banyak kredit ada minat dan keikhlasan, tak dapat ambil kursus mudah mcm pensiswazahan utk dpt degree dan jadi doktor, prosedur susah tak boleh kowtim mansuh, tak boleh buat bisnis luar.

Undilah Melayu di kajang dan di mana mana saja.

Tanpa Nama berkata...

Nak mula isu perkaumanlah ni.... Yg dok kutuk; cemburu tu pun spesis yg sama... Sama spesis pun 24 bertelagah, hujung2 habuk pun talak... Biar org asing jajah lg bagus, biar sama2 mampus.

PTD berkata...

biasa yang suka sebar maklumat ni adalah KEYBOARD WARRIOR yang tergedik-gedik dengan facebook dia, dengan twitter dia, dengan whatsapp dia. cuba perhatikan, golongan mana yang suka sangat dengan benda-benda yang membuang masa ni? golongan mana yang setiap masa telefon pintarnya tak lekang dari tangannya, matanya tak beralih dari menumpukan kepada skrin telefonnya dan jari jemarinya bergerak-gerak atas skrin telefonnya.

golongan sebeginilah yang tergedik-gedik yang suka menyebarkan cerita, suka kemaskini status dengan cerita-cerita yang ntah dari mana dia dapat, yang suka mengumpat, yang suka memfitnah dan sebagainya.

mari muhasabah diri sendiri, mari lihat adakah selama ini kita memanfaatkan kemudahan teknologi maklumat bagi mendapat/menyebarkan maklumat yang berfaedah ataupun suka menyebarkan cerita-cerita umpatan ataupun cerita-cerita berbentuk fitnah.

ingatlah bahawa selaras dengan perkembangan teknologi maklumat, dosa mengumpat mahupun dosa memfitnah anda boleh menjadi berganda-ganda dan menjadi semakin laju seiring dengan kelajuan mata-mata yang membacanya.

usia dunia dah makin tua, makin hari makin banyak tragedi berlaku sana sini. beristighfarlah banyak-banyak.

Tanpa Nama berkata...

Dah sebati dgn kehidupan cemburu, nak buat mcmmana lg? Rata2 mereka yg kuat cemburu ialah mereka2 yg terlampau malas dlm apa jua hal. Pantang tengok org lain lebih sikit darinya. Cemburu pun bukan boleh naik gaji pun, masih juga hidup susah selagi usaha utk berjaya tiada dlm dirinya.

Tanpa Nama berkata...

Yg sebut pasal score ni scorer kah? Pasti tidak score punya sebab tu asyik kutuk/cemburu.... Perangai yg memalukan... asyik kutuk kelemahan yg dibuat kaum ko sendiri. Yg scorer ni menjadi tukang kutuk pula.

Tanpa Nama berkata...

UTAMAKAN NAIK GAJI ATAU NAIK ELAUN PENJAWAT AWAM.INI DAH NAK BULAN APRIL, TIADA BUNYI PENAMBAHBAIKKAN 100 SKIM ATAU NAK NAIK ELAUN. ISU MH370 HAL KERAJAAN DENGAN MANGSA NAHAS

Tanpa Nama berkata...

Ekonomi merudum, masalah sana sini, kerajaan masih banyak duit kah? So kalau dah susah nak jahanamkan lg kah?

Tanpa Nama berkata...

Ini jugak yg jpa sibukkan...
Dari sibuk fikir pasal penjawat awam buat spekulasi ke tak.
Aku rasa baik jpa buat kerja dengan lebih baik.

Isu penjawat awam tak selesai lagi pasal elaun dan perbagai nak sibuk pasal penjawat awam cakap pasal kapal terbang ke tak.

Cuba buat kerja dan jaga lah hal ehwal penjawat awam.
Tanya balik kenapa jpa diwujudkan?

So buat kerja anda...
Isu banyak lagi tak selesai...
Sebelum suruh penjawat awam
berintegriti lah apa lah. Hal gaji yg berzaman pun tak dapat settle.

Sila selesaikan apa yang tertangguh....

Tanpa Nama berkata...

elaun rmh apa cerita dh tenggelam x timbul timbul..sibuk ke benda lain kes ni dh tertangguh lama korang dlm kupek hanya membisu

Tanpa Nama berkata...

Apa kata JPA/SPA diterajui kaum lain...... Beli ruang dan peluang utk sama memimpin negara tercinta ini.

Tanpa Nama berkata...

kassim ( skim perkhidmatan X ): nassier, hang dengaq betui2 no. kalu hang nak skor lah.

nassier: sy akan cuba sedaya upaya sy, en kassim.
nak tnya skit bleh x en kassim......

kassim: hang nak tnya pa? buleh eh, no prob.

nassier: en kassim dlu pun skor jgk ka?......

kassim: sy......sy......sy......

kantoi la tue, x score......hohohohohohohoho......

Tanpa Nama berkata...

BUWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!....

Tanpa Nama berkata...

Saya tidak mahu komen tentang langkah2 mencari pesawat MH370 kerana ia adalah kewajipan bersama antara negara2. Yang saya mushkil ialah ulasan2 pegawai tertinggi kita memberi komen tentang pencarian pesawat MH370 menampakkan mereka di dalam kegelapan dan pandangan di antara mereka bercanggah serta tidak meyakinkan. Bagaimanapun saya mengucapakan tahniah kepada pihak berwajib kerana bertungkus-lumus berusaha mencari pesawat yang hilang walaupun dalam keadaan panik dan serba kekurangan.

Tanpa Nama berkata...

Skor lanciu cibai...pukek mak. Hari2 sebut pasal skor, yg makan gaji ciput sibuk cemburu pasal xskorlah. Kalau skor tentu lama dah dpt gaji jusa. Semasa budak hingga tua hanya tahu buat kerja gila... tak skor tentu dpt kerja PT ciput gaji.

Tanpa Nama berkata...

Yg ni pula binatang apa? Keluarkan bunyi pelik2 ... mungkin dah cemburu kronik hingga becakap pun tak dpt... Buat lah kerja cow skrg dah waktu pejabat.... jdlah budak baik jika sebenarnya cow bukan lembu yg skor 10+ tapi buat kerja bodoh spt cow. Cow tahu lembu... Cow itu lembu yg bodoh.

Tanpa Nama berkata...

Hapuskan kuota kaum spya sikap dengki dan cemburu dpt dikurangkan. Ramai yg bodoh pun dpt kerja sdgkn ramai lg yg lulus cemerlang. Biar bodoh buat kerja kontrak binaan/kuitp sampah majlis daerah/bandaraya..

Tanpa Nama berkata...

Nampak sgtlah ko ni salah guna wifi pejabat... Tak mampu beli wifi sdrikah? Patut senyap je hujung minggu!

Tanpa Nama berkata...

apa kata JPA dan SPA diterajui oleh kaum lain, ni asyik2 melayu je, lantik ramai sangat orang melayu kat perkhidmatan awam..hadoooii kesian le kat kaum lain tu.

Tanpa Nama berkata...

SST APA CERITA SST APA CERITA SST APA CERITA SST APA CERITA CAKAP SAJA BESAR SATU HABUK PUN TAK SELESAI SPA APA NI SEMUA PEGAWAI TIDURKAH RASA DIRI SUDAH SELESALAH NI

Tanpa Nama berkata...

SST = SAYA SEDANG TENAT. TOLONG JGN GANGGU.... PEJAWAT AWAM DIPERLEKEHKAN. MAKIN BERTAMBAH KRONIKLAH PIHAK2 KAKI CEMBURU DAN DENGKI... MAAF SEGALANYA DAH BERAKHIRN

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya setiap jawatan ada 2 kali je timebase.cukup 8 tahun naik kanan,pastu cukup 16 tahun plak naik tertinggi, termasuk jg cikgu.barulah adil dan saksama

Tanpa Nama berkata...

Terbalik.. PTD dan doktor lg lah hebat. Kenapa tak komen? Ada PTD pun masih kucar kacir pentadbiran, ada doktor pun manusia tetap akan mati juga. Tanpa kewujudan sekolah, PTD dan doktor tak wujud.

Tanpa Nama berkata...

Hapuskan kuota kaum spya adil dan saksama. Biar yg terbaik saja dilantik... Jgn lupa hapuskan manusia yg hidup kerana kabel..

Tanpa Nama berkata...

Hapuskan timebased utk jawatan tak penting. Jimat duit rakyat utk beri subsidi BR1M.

Tanpa Nama berkata...

Tuan PRESIDEN CUEPACS..tolong fokus pada elaun perumahan,elaun khidmat awam...

Naikkan elaun-elaun berkenaan supaya relevan dengan keadaan masa kini.

Kebajikan penjawat awam wajib di berikan perhatian.

Tanpa Nama berkata...

Rosmah berjalan membeli cincin
Cincin dibeli diluar negeri
Klu tuan otak tak pandai
Najib boleh memberi degree

Membeli degree di oum
Duit yuran najib dah bayar
Apakan daya otak tak pandai
Beramai-ramai jumpa lecturer..

Huhu umno kalah...

Tanpa Nama berkata...

Hapuskan kuota kaum yg suka menyalak. Berlambak2 kat pejabat... kerja 'ngular'. Pelangan dah muak tengok muka manusia bodoh dan pemalas. Belajar bodoh tapi nak gaji besar. Kiamat dunia pun ko org tak dpt... Spesis malas.

Tanpa Nama berkata...

Transformasi kerajaan msia. Biar semua kaum diberi peluang sama rata mentadbir negara. Tiada yg monopoli segalanya....

Tanpa Nama berkata...

hehee.nak beli degree, senang je, amik kat OUM senang citer, kerja kursus semua ble upah orang tlong buatkan..lpas tu cigu2 upgrade DG41..

Tanpa Nama berkata...

Aku cemburu lah ni... Cemburu pun gaji dan gred tak naik. Menyalak tak abis2 adalah.... Kahkahkahkahkahkah..... seronoknya... ada yg sakit jiwa.

Tanpa Nama berkata...

Seronoknya..... bestnya..... skrg cuti lg... alamak syoknya. Skrg baru ko tau langit dan bumi tak kan sama. Semua free lg bagus. Inilah cara kerja spesis ko org. Pakai kabel pun halal, kuota kaum lah... Adilkah tu semua?

Tanpa Nama berkata...

Aku spesis cemburu tetap cemburu.. dpt lagi subsidi.BR1M.

Tanpa Nama berkata...

isu air bila nak selesai...

apa ni SYABAS... negeri lain pun kemarau juga... idok ler teruk smpi kena catuan air...

air pun nak di politik... walhal keperluan utama untuk kegunaan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

isu air bila nak selesai...

apa ni SYABAS... negeri lain pun kemarau juga... idok ler teruk smpi kena catuan air...

air pun nak di politik... walhal keperluan utama untuk kegunaan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

isu air bila nak selesai...

apa ni SYABAS... negeri lain pun kemarau juga... idok ler teruk smpi kena catuan air...

air pun nak di politik... walhal keperluan utama untuk kegunaan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

isu air bila nak selesai...

apa ni SYABAS... negeri lain pun kemarau juga... idok ler teruk smpi kena catuan air...

air pun nak di politik... walhal keperluan utama untuk kegunaan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

isu air bila nak selesai...

apa ni SYABAS... negeri lain pun kemarau juga... idok ler teruk smpi kena catuan air...

air pun nak di politik... walhal keperluan utama untuk kegunaan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

isu air bila nak selesai...

apa ni SYABAS... negeri lain pun kemarau juga... idok ler teruk smpi kena catuan air...

air pun nak di politik... walhal keperluan utama untuk kegunaan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

isu air bila nak selesai...

apa ni SYABAS... negeri lain pun kemarau juga... idok ler teruk smpi kena catuan air...

air pun nak di politik... walhal keperluan utama untuk kegunaan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

isu air bila nak selesai...

apa ni SYABAS... negeri lain pun kemarau juga... idok ler teruk smpi kena catuan air...

air pun nak di politik... walhal keperluan utama untuk kegunaan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Harap lepasni krajaan akn ambil iktibar dgn pe yg berlaku kets mh370..skunk ni baru kerajaan tahu pe pentingnye peranan DCA@ trafik udara..berjuta nyawa under control by diorg ni..

Tanpa Nama berkata...

kassim ( skim perkhidmatan X ): nassier, hang dengaq betui2 no. kalu hang nak skor lah.

nassier: sy akan cuba sedaya upaya sy, en kassim.
nak tnya skit bleh x en kassim......

kassim: hang nak tnya pa? buleh eh, no prob.

nassier: en kassim dlu pun skor jgk ka?......

kassim: sy......sy......sy......

kantoi la tue, x score......hohohohohohohoho......

Tanpa Nama berkata...

BUWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Harap lepasni krajaan akn ambil iktibar dgn pe yg berlaku kets mh370..skunk ni baru kerajaan tahu pe pentingnye peranan DCA@ trafik udara..berjuta nyawa under control by diorg ni..

Isnin, Mac 24, 2014 6:23:00 PTG


AMBOI AYAT... SOMBONGNYA...

DEMI ALLAH, YANG NYAWA MANUSIA DI DALAM GENGGAMAN KEKUASAANNYA...

Tanpa Nama berkata...

Yg xscore bijak membuat pilihan jawatan, nah skrg mereka untung. Ade aku kesah...Yg score tapi bodoh memilih jawatan yg bergaji lumayan memang raja segala bodoh. Hanya pandai score akademik tapi tak pandai guna otak pun tak guna. Skrg menyesal, cemburu tgk yg tak score lebih maju. Padan muka ko.

Tanpa Nama berkata...

Ong...ong.....ong....kuak....kuak....kuak......kuang......kuang....yahoo.....yahooo....google.......scorer + pilih jawatan gaji ciput + tak dpt hidup kaya = cemburu

Tanpa Nama berkata...

Scorer yg kecewa lalu cemburu lihat yg tak score hidup lebih maju dan bahagia...Hi...ha...hi....ha.... syoknya

Tanpa Nama berkata...

Scorer yg buat kerja gaji rendah.... marah? Dengki? Ketuk dahi ko sendiri 10x krna xpandai pilih.

Tanpa Nama berkata...


hangpa upsr pun x score, pastu sebok nak soh org score. bole ka lagu tu no. bila komplen, depa soh kita ajaq seniri. bukannya depa nak baiki. cthnya, kita komplen jln belubang, bukannya depa nak dtg tampai jln. depa soh kita plak jd jurutera jln. lagu mn nak habaq pun cek x taw la. ? ada ? xda. biaq bodo wat keja bodo, pandai wat keja pandai. hohoho.

Tanpa Nama berkata...

Biar x pandai guna otak tapi mkn halai drpd seniri x pandai dok mai tipu murid2. Melantak la hasei titik peluh menipu tu puah2.

Tanpa Nama berkata...

Sah ko pekerja cemburu tegar, marah tengok rakan2 dpt gaji lumayan. Nak buat mcmmana. Nasi dah jd bubur, menyalak lah sepuasnya dan jgn lupa nyanyikan lagu bangau oh bangau. Esok cucuk dinding tapi masih juga kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Aduiiiii

Tanpa Nama berkata...

Kesian juga tengok nasib anjing kurap yg tak henti menyalak ni. Suka betul dia dgn anjing kurap ni.... Siang mlm menyalak tapi gaji tetap juga sama... angan2 masih tak tercapai... kesian. Hi..ha..hi..ha...ada aku kesah.

Tanpa Nama berkata...

Seronok juga baca komen2 cemburu drpd scorer. Yg tak score hidup senang lenang pastu scorer sakit hati sbb nama saja scorer tapi buat kerja bodoh; pungut sampah... Hahahahaha.......
SCORER + JAWATAN BODOH + GAJI BODOH = CEMBURU DAN MAMPUS.
SCORER TAPI BODOH BUAT KERJA BODOH.... TAK SCORE TAPI BIJAK PILIH JAWATAN BUAT KERJA GAJI LUMAYAN.... HI..HA..HI..HA.. YA BA DA BA DO...

Tanpa Nama berkata...

Cemburu tu nilai baik kah? Cemburu tu lagi lah berdosa besar... Ni pun perlu diajar? Patutlah ko hanya layak dpt gaji kecik...

Mahmood Adam berkata...

keputusan muktamad dari kerajaan malaysia: MH370 telah terjunam ke dalam lautan hindi dan kesemua penumpang termasuk krew kabin dan juruterbang bolehlah dianggap telah terbunuh. jadi kepada 'pakar-pakar' teori konspirasi sekalian bolehlah berhenti merepek.

p/s: syabas kepada admin blog cuepacs ni kerana akhirnya sudah pandai untuk buang 'anonymous comment' dan menggunakan login gmail. barulah beruk-beruk yang berkeliaran dalam ni selama ni tak dapat sesuka hati membuat komen dalam ni!

s4ngnilautama berkata...

s

s4ngnilautama berkata...

lebih ramai yg terbunuh kerana kate-kate dan penulisan berbanding terbunuh oleh pedang..
tue la sebahagian maksud "lidah lebih tajam dari mata pedang"..
ketajaman lidah boleh membunuh berkali-kali berbanding pedang yg boleh menyebabkan kematian sekali saje..
sekali cantas mati serta merta.. sekali menggunakan lidah untuk membunuh yang kena bunuh akan mati berkali-kali, bukan hanya sekali!!..

ManCheMat berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Sabtu, Mac 22, 2014 10:03:00 PG
komen tuan puan tu tak relevan,
Tan Chee Koon Mr Oppostion tahun 70an seorang doktor dgn mata mata buat sebelah.
Still diberi ruang. Masa dia muda.
Saya tak dengar lagi doktor diterima masuk selepas umur 40 tahun.
Yer lawyer kalau dah 60 tahun pun masih diterima masuk Bar selepas ada law degree.
Guru diberi runag sambung belajar ok.Yang x ok bila paksa guru buat ijazah sebab nak naik gred gaji.
Yang mustahak guru ni berilmu dan mengajar yang betul.
Kalau ada phd sekali pun ilmu tak ada setakat tulsi satu research nak buat apa.
Masalah utama sekarang ni guru tak ada ilmu berbanding guru tahun 50an hingga 70an dulu.
kalau tak percaya tengok buku teks tahun 60an berbanding sekarang.
Guru dengan LCE lebih berilmu dari guru dengan master in TESL.

Rubber berkata...

1 DUNIA DAH TAHU MAKLUMAT SEBENAR..SAMPAI BILA NAK MENIPU?? MUSIM PILIHANRAYA BOLEH LA MENIPU SBB DALAMAN M'SIA SHJ,INI 1 DUNIA LAA...

Rubber berkata...

satu dunia dah tahu maklumat sebenar,menipu musim pilihanraya dlm m'sia boleh la..ini dunia laa..dunia dihujung jari..

Unknown berkata...

apa yang media luar laporkan kau percaya, apa yang kerajaan sendiri dedahkan semuanya kau anggap tipu. tahniah kepada anda kerana mudah dipengaruhi oleh media asing. nampaknya anda pun takda beza dengan orang yang mempercayai kerajaan dan tidak mempercayai media alternatif kerana anda begitu taksub dengan media lain walhal anda terus kata kerajaan itu tipu.

Made in Pahang berkata...

bro