SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

20 Jun 2015

STATE CUEPACS HAILS FINANCIAL BENEFITS FOR CIVIL SERVANTS

Borneo Post
20/6/2015


KUCHING: The financial aid and increase in housing allowance as announced by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak recently should serve as a motivation for civil servants to continue giving high standard of service to the people.
State Congress of Union Employees in the Public and Civil Service (Cuepacs) president Ahmad Malie, said civil servants should be grateful with the announcement despite many other requests by the congress such as minimum wage rise and improved Cost of Living Allowance (Cola) that had yet to be met.
He also said the announcement showed that Najib’s administration was concerned about the welfare of and facilities for civil servants.
“Sarawak Cuepacs highly welcomes the announcement made by the prime minister in regard to the special Ramadan and Aidilfitri financial aid as well as increase in housing allowance. At least the prime minister has responded to the demand of Cuepacs all this while, even though some of our requests have yet to be met.
“We hope that civil servants would be grateful with the announcement. At the same time, we hope the civil servants would continue to give the best service to the people,” Ahmad said in a statement yesterday.
On Wednesday, Najib announced a special financial aid of RM500 to civil servants Grade 54 and below in view of Ramadan and Aidilfitri. He also said that RM250 would be paid to the over 700,000 government pensioners. The payment of the aid would be made on June 25, involving a sum of RM1 billion.
Najib, who is also Finance Minister, also announced a raise from RM180 to RM300 in housing allowance of civil servants on Grade 41 and below. In addition, he mentioned that those who resided in government quarters and did not enjoy this allowance would be given 25 per cent of the actual housing allowance they were eligible for. The move would take effect on Nov 1 this year, set to benefit more than 1.1 million civil servants nationwide.
Ahmad – who is also Sarawak Bumiputera Teachers Union (KGBS) president – said in this regard, the state Cuepacs was confident that Najib would consider other requests such as salary increments, as well as improved regional allowance and Cola.

5 ulasan:

Unknown berkata...

Terima kasih kepada CUEPACS yang berjuang demi kenaikan kadar elaun rumah serta bantuan perayaan 2015,dapatlah digunakan sebaik mungkin.

Cadangan agar diperhalusi kenaikan kadar elaun untuk khidmat awam dan sara hidup,memandangkan kos barangan,kos bahan api meningkat sejak kebelakangan ini kerana kewujudan GST (alasan yang diberikan peniaga).

Berkaitan isu gaji pokok baharu yang bakal diumumkan hujung tahun ini iaitu 2015 seperti kenyataan oleh Menteri berkaitan tempoh hari diharap tidak dilupakan,kerana ia juga wajar direalisasikan atau diputuskan tahun ini.

Anjakan gaji wajar diberikan kepada yang sedang berkhidmat demi keadilan,ini kerana untuk menaikkan kadar gaji baharu maka anjakan gaji perlu diberikan perhatian.

Unknown berkata...

setuju tuan zamri..

Unknown berkata...

munasabahkan kadar gaji baru penjawat awam terutama kumpulan sokongan 29 ke bawah dengan taraf hidup sekarang.harap dibentangkan dalam bajet akan datang (BAJET 2016)

Mathius C.K berkata...

Tahniah kepada seluruh warga kakitangan awam yang terlibat dan menerima kadar bayaran elaun perumahan yang baru. Terima kasih juga kepada kepimpinan Cuepacs yang diterajui oleh Datuk Azih Muda yang begitu komited untuk menjaga kebajikan kakitangan awam. Kepada Perdana Menteri yang juga selaku Menteri Kewangan Malaysia YAB Dato Sri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak, Ketua Setiausaha Negara dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam,..terima kasih kerana sedikit-sebanyak mendengar keluhan dan denyut nadi rakyat.
Walaubagaimanapun, sebagai penjawat awam dan rakyat marhain Malaysia yang dicintai ini, kami masih mengharap kepada kerajaan agar penambahbaikkan bagi 252 skim perkhidmatan perlu dipercepatkan memandangkan kos sara hidup sentiasa seiring searah mengejar peluang yakni untuk menaikkan segala kos barang-barang dan perkhidmatan serta carta aliran pergerakan rakyat di negara ini sentiasa berada didalam dilema kerana berhati-hati dan berhemah dalam perbelanjaan harian.Bagi mereka yang mempunyai pendapatan melebihi RM15k, mungkin ianya tidak menjadi beban.
Semoga ada perubahan dan penyelarasan gaji bagi semua skim perkhidmatan dengan memberi perhatian yang lebih kepada kumpulan berpendapatan rendah (Pelaksana 1 dan 2). Kita faham akan situasi kumpulan ini yang sememangnya memegang jawatan mengikut kelayakan akedemik tetapi harus diingat bahawa kumpulan ini merupakan kumpulan penjawat awam yang memikul pelbagai jenis tugas yang tidak terdapat dalam tugas hakiki dan terpaksa menggunakan duit poket sendiri bagi tujuan kelangsungan dan kelancaran kerja tersebut tanpa mendapat elaun modal ehsan.Maka cadangannya di sini ialah, wujudkan Elaun Ehsan bagi kakitangan awam dari semua jenis skim perkhidmatan dari GRED11 sehingga GRED43.Adakalanya pegawai di Gred41 masih menjadi budak suruhan oleh pegawai atasan untuk melakukan pelbagai jenis tugasan remeh yang menuntut untuk mengeluarkan duit poket bagi memastikan kerja-kerja tersebut dapat diteruskan dan dilaksanakan.
Dengan adanya penambahbaikkan yang tersusun serta adil, semoga penjawat awam terus memberikan khidmat bakti setia kepada kerajaan dengan memberikan hasil kerja yang baik dan cemerlang.

Mahmood Adam berkata...

penjawat awam yang dilantik seharusnya diwajibkan untuk menghadiri kursus pengurusan kewangan kendiri dan lulus dengan jayanya kursus tersebut (meliputi aspek teori dan praktikal) sebelum boleh disahkan perkhidmatan. jadi dapat meminimumkan seterusnya membasmi terus tragedi penjawat awam yang termasuk dalam kategori "keterhutangan melampau" mahupun diisytiharkan bankrap oleh mahkamah.

rata-rata ramai penjawat awam yang tidak pandai menguruskan kewangan dan perbelanjaan harian mereka. mereka ini tidak tahu "ukur baju di badan sendiri" bak kata pepatah sebab suka mengikut perkembangan semasa, mengikut orang lain dan tidak tahu untuk mengawal nafsu. itu yang saban tahun kita biasa dengar keluhan mereka yang mengeluh "kos sara hidup tinggi..." tapi dalam masa yang sama memiliki kereta yang melebihi kemampuannya untuk ansuran bulanan, malah ada yang sampai mempunyai lebih dari 1 kenderaan dengan alasan kononnya kereta adalah untuk bawa keluarga jalan-jalan dan motosikal atau kereta yang lebih kecil sikit untuk ke tempat kerja. kerap makan di luar walhal di rumah ada dapur dan anda mempunyai keluarga yang boleh masak sendiri di rumah. golongan yang tak sedar diri sebeginilah yang suka mengeluh "kos sara hidup semakin meningkat......"