SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

14 April 2016

RASIONALISASI SKIM PERKHIDMATAN BAGI PERKHIDMATAN AWAM PERSEKUTUAN DI BAWAH SISTEM SARAAN MALAYSIA

Media Cuepacs
14/1/2016

Rasionalisasi Skim Perkhidmatan Bagi Perkhidmatan Awam Persekutuan Di Bawah Sistem Saraan Malaysia

176 ulasan:

Anak sahak berkata...

Berdebar nunggu Pekeliling...buat kajian demi kajian makan tahun.. tapi apa yang menyeluruhnya?... kenapa kakitangan senior tidak dinaikkan gaji mengikut tangga gaji baru mengikut tempoh berkhidmat?... kakitangan baru sahaja yang dapat merasa nikmat skim baru ni... belum nampak kebaikan lagi skim baru ni.. moga diberi pencerahan.. tq

Mahmood Adam berkata...

sekali lagi, JPA buat kerja caca marba.. sebagaimana mereka buat kenaikan gaji berdasarkan peratusan mengikut tangga gaji seseorang pegawai pada ketika itu. sudahnya kenaikan gaji setiap pegawai tidak seragam. sekarang ni, mereka ulang semula, dimana gaji minimum diselaraskan, tetapi pegawai yang telah bekerja 5 tahun dan lebih tidak mendapat manfaatnya malah ianya suatu penghinaan apabila seseorang pelaksana yang masuk kerja harini, gaji pokoknya sama dengan seseorang yang 4 tahun lepas sudah bekerja, sudah disahkan dalam perkhidmatan.

jpa memang caca marba. itulah masalahnya apabila ptd-ptd yang mendominasi jpa tu begitu bongkak dalam mencanangkan dirinya "hebat serba serbi"

Iqrame 1976 berkata...

hahaha..... tipah tertipu lagi.....

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Hamsyari Nahlan berkata...

Orang JPA nii takdak anak beranak yg kerja taraf gred 17.. anak2 mereka kluar saja U terus dapat kerja gred 41. sebab tuulah dia buat dengan kaki jer..

sedih sungguh lihat keadaan dipermainkan oleh JPA nii .. mana patut pembantu tadbir di sekolah.. greg n17 dinaikkan ke 19 jer.

buat kerja serba serbi.. dia ingat pembantu tadbir di sekolah ni kerja macamaana yer..
terutama yg ada sornag pembantu tadbir dengan murid 300 dan guru 30 ornag.. lainla kalau KPm tetapkan dua orang pembantu tadbir di sebuah sekolah..


dah kerja nak pencen tak berapa lama lagi.. dengar2 hanya dapat kenaikan RM5 hingit.. 5 hinggit.. 5 hinggit..

cubalah kaji ,..dah berapa lama kami berjuang dengan kesatuan.. tiba2 ini yang dapat.. tak nak berjuang dengan kesatuan dituduh pentingkan diri sendiri..


banyak kerja terpaksa dibawa balik.. bila nak audit. sampai malam pukul dua tiga pagi takj siap.. sambung esoknya..

bila kluar result.. audirt bersyarat .. maka merahlah mata guru besau dan pengetua.. kononnya kami tak buat kerja elok.. sedangkan kami bukannya bawak lari wnag berguni guni. yang ditegur audit tuuu hanyalah teknikal.. maklumkan banyak erja nakj dibuat satu2 hari.

bila audit baik atau cemerlang.. guru besar dan pengetua nak tulis TERIMA KASIH pun sayang.. takut abis empat lima ratus wang dari saku meereka.. usahkan nak belanja teh dengan mihun goreng.. inilah nasib kami.. wahai PREDISEN CUEPACS.


yg SYOK lagi.. bila APC.. jarang guru besar dan pengetua yg nampak kami. kebanyakan APC dibolot oleh golonghan GURU.. yg hebat lagi.. guru besar dan pengetua kata.. Tahun nii takder APC utk kakitangan.. itulah darti mulut mereka..


ramai guru besar dan pengetua yg lakukan demikian.. takperlah.. MAKANLAH harta dunia ..nanti AKHIRAT.. jawablah depan rabbul Jalil..

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
unknown berkata...

Kenapa jpa hanya tawarkan kepada W17..sedangkan ramai juga N17 memiliki kelayakan sijil/diploma/stpm..sedangkan
selama ini ramai N17 mengambil tugas W17 terutama nya di jabatan kecil yg xda jawatan W17...saya yg bekerja 11tahun & sepatut nya akan KUP pada 2thn akan dtg ..hilang senoriti dan kena tggu 13 tahun lg utk dpt KUP bersama N17 yg baharu kerja 2-3 tahun akan sama2 jadi KUP dgn saya.mana adil..lgpun N17 pun ramai memiliki sijil/diploma/stpm..W17 jg ramai yg memiliki sijil/diploma/stpm..sekiranya semua dpt w29...ada bermakna N19 yg akan menangung kerja yg d tinggalkan W17?????? Terutama nya di jbatan di daerah2 kecil
..kerana selama ini N17 sgt multitasking...dan akan wujud tabiat w29 yg baharu akan merasa diri duduk sm level dgn w29 sedia ada ( yg terpaksa g interview berkali2 utk dptkan jawtan mereka skrg)..w29 yg baharu akan merasa diri mereka x perlu dpt arahan dr w29 yg lama kerana mereka rasakan gred w29 sm level

unknown berkata...

Minta la jpa offer opsyen kpd n17 yg berkelayakan sijil/diploma/stpm ..utk berlaku adil dan saksama..utk pemberian opsyen w17 ke w29..semua kerja ini dibuat oleh n17..adilkah?...n17 baharu dan n17 senior..sama kedudukan dr segi kekanaan(senoriti)..adilkah?...

J. gail berkata...

apa masalah zulkarnai harun ar rashid tu? komen sampai 2 kali?

ang dah gred 41 dok sengap dah la. tak payah bising hampa punya gred takdak kenaikkan. hampa tu golongan 41 confirm akan naik ke 44 dan seterusnya cuma perlu tunggu ja. macam kami ni bukan nak pangkat sangat, at least tengok la gaji basic tu macamana. orang baru kerja rm 1200 yang lama keja ni dok tengok tekulat-kulat.

ang jangan bodo sangat zulkarnai harun ar rashid.

no name berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
SPASCIANI berkata...

Kenapa kenaikan gaji tahunan perlukan recomendation ketua jabatan dan tidak automatik seperti skim sekarang.

Macam skim SBPA yang diolah.

PTPO dianaktiri berkata...

ini bukan bersyukur atau dak zulkarnai.. ni soal adil atau dak.. hang duk sengap sudah..

PTPO dianaktiri berkata...

zulkarnai memang macamtu.. konon dia la best..

PTPO dianaktiri berkata...

dia ni ahli PBAT tapi duk kalut lagi dalam ni pasaipa.. ni untuk orang sedang berkhidmat ja bang.. meniaga pasar malam tak payah kalut la kat sini..

PTPO dianaktiri berkata...

ahli PBAT tak payah duk kalut la kat sini.. ni untuk yang sedang berkhidmat.. hang sendiri pun duk perleceh persatuan PBAT hang.. hang duk kata kaku.. lagi duk kata hang bersyukur!!!

PTPO dianaktiri berkata...

http://wwwrealestet.blogspot.com/2016/04/persatuan-bekas-tentera-malaysia-kaku.html?m=1

kantoila zulkarnai.. konon bersyukur.. patutla duk dengki dengan orang yang sedang berkhidmat.. padahal pesara tentera..

PTPO dianaktiri berkata...

meniaga pasar malam tak payah kalut kat sinila zulkarnai..

PTPO dianaktiri berkata...

hang borak2 kat pasar malam ka?? sambil kutuk PBAT..

ANAK MERDEKA berkata...

rm5 pun jadi lah....cuma kup time based 13 tahun bagi kakitangan percepatkanlah surat lantikan kenaikan pangkat itu.contoh surat tawaran pada oktber maka selepas sehari dari tarikh cukup 13 tahun sudah ada surat lantikan baru (KUP) .tak perlulah tunggu surat kelulusan sampai 2-3 tahun sampai terjadinya TUNGGAKAN ....selalu saya perhatikan surat keluar lambat dari tarikh genap 13 tahun.biarlah bila ngam sampai kepada genapnya 13 tahun terus surat lantikan sudah sedia..tak perlulah tunggakan gaji...diharapan JPA keluarkan surat pekeliling mengenai perkara tersebut keseluruh jabatan memaklumkan perkara ini....

terima kasih

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...

PTPO maaf ya...mgkin awak tak paham apa yg di maksud berblogging...isu di utarakan bukan mengutuk....tapi lebih bersifat memberitahu kepada persatuan dgn serlahkan diri kami...
Sedang awak hanya signup utk komen tanpa serlahkan diri....isteri sya masih berkhidmat dgn kerajaan...maaf ye..

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...

Tak kalut aihhhhh..jgn lupa rajin rajin masuk kat blog ye tuan...ada banyak motivasi....

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...

Tak kantoi...mmg saya nak org masuk ke blog ....sbb itu lah tujuan berblogging bukan mcm tuan...signup utk komen tapi tak dedahkan diri ...

fuad22882 berkata...

1.Persoalan yang saya ingin tujukan adalah kenapa perlu diploma,sijil dan ijazah berkaitan untuk kenaikan pangkat ke 29 dan keatas, sedangkan ramai kakitangan yang memiliki diploma,sijil dan ijazah yang tidak berkaitan dan mempunyai pengalaman yang luas dalam tugas semasa TETAPI tidak mendapat kenaikan tersebut.

2.Pada pendapat saya, sepatutnya pihak JPA perlu memberi keutamaan kepada peminjam PTPTN yang memiliki diploma,sijil dan ijazah dan yang sedang berkhidmat supaya potongan gaji dari phak PTPTN tidak membebankan semua kakitangan yang terlibat.

3. kenapa tiada ruang untuk kakitangan N19 - N28 yang memiliki ijazah untuk dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat ke N41. Sekian, terima kasih.

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
PTPO dianaktiri berkata...

motivasilah sangat.. padahal sendiri pun masih tak berpuas hati dengan jumlah pencen yang diterima.. tapi ada hati nak nasihat orang supaya bersyukur..

PTPO dianaktiri berkata...

kalau isteri bekerja biarlah dia yang komen.. kepada pesara tak perlulah nak sibuk tentang skim orang yang sedang berkhidmat.. sedangkan masa berkhidmat dulu hangpa pun tentu jugak tak berpuas hati dengan skim sendiri..

PTPO dianaktiri berkata...

tujuan tu baguih.. tapi biaqlah cakap serupa bikin.. hang pun tak berpuas hati dengan pencen hang lagi ada hati nak nasihat orang..

PTPO dianaktiri berkata...

la zulkarnai awat pi remove komen?? dah kantoi ka??

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...

0k....kalau saya salah maafkan saya ya...jangan lupa masuk blog baca ye...

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...

Mmmm oklah ye tu...andai saya salah maafkan saya.....
Tujuan saya masuk sini utk org ke blog itu je....
Jgn lupa rajin ke blog ye tuan...moga tuan berjaya apa yang tuan hajati...

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
PTPO dianaktiri berkata...

saya pun mintak maaf.. cuma lumrah manusia biasala tidak akan berpuas hati apabila terasa dipinggirkan.. sedangkan ada skim yang telah pun merasa kenaikan sebelum ni dan sekali lagi merasai kenaikan.. dan ada skim yang diberi keistimewaan.. itu yang menimbulkan rasa tidak puas ati..

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...

Maaf tuan...sya tak panjangkan ceta...saya masih ada ruangan link itu boleh ke blog saya....sekali lagi kalau salah sya mtk maaf ye..
Jagn lupa rajin rajin ke blog sya ye....tpi kalu tuan nk komen kt blog kena ada signup goole yg genuin....ok tuan selamat maju jaya

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...

Ya tuan....tkasih ya....salam

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...

Ok tuan...kalau sya salah sya mtk maaf...

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...

Klik sini $$$$$ Cara Menambah Pendapatan Anda

Zulkarnai Harun Ar Rashid berkata...

Klik sini $$$$$ Cara Menambah Pendapatan Anda

zman 74 berkata...

saya 100% setuju dengan ulasan oleh PTPO dianaktirikan itu..ada yg dapat 2 kali penambahbaikan tapi kumpulan N (x kiralah N manapun..) spt payah sangat nak dibuat penambahbaikan yang ideal.. yang baru tu lain ceta la.. yg lama ni yg ada yg dh berbelas tahun masih di tahap tu jugak x bergerak2... susah sangat ke nak naikkan mereka2 yg telah lama bkhidmat dlm PA ni.. Sy pernah berjumpa dgn org yg dh lama dlm kontrak, baru dpt ambik kursus induksi... yg paling saya sedih n terharu tu adalah tempoh keja dia selepas tu adalah setahun je lg tinggal.. kita org dlm kursus tu semua terkejut... Perkara2 spt inilah harus diambil serius oleh Cuepacs... jawatan beliau ms tu adalah PAP je... kesian....

ANDY PB berkata...

Time base promotion tidak jelas bagi semua jawstan.

ANDY PB berkata...

Time base promotion tidak jelas bagi semua jawstan.

Isabel Noriko berkata...

Tidak berapa suka dengan skim baru ni...batalkan je. Tak perlu berkuatkuasa. Bagi betis nak peha. Inilah manusia. Yang PT tu..kalau nak kerja macam 41, mohonlah kerja 41. Belajar dulu..p exam dulu n pergi interview. Kalau dah tau kerja kerani busy, buat apa mohon? Saya pun pernah jadi PT. Tapi sejujurnya, saya xsuka skim baru ni. Mohon dibaalkan.

PTPO dianaktiri berkata...

sebabtu lah PT mintak JPA tengok balik.. la skim apa cik isabel??

One DragOn berkata...

Mohon batalkan skim baru yg mengarut ni.. Mmg mcm olahan SBPA. Org bwh dianiaya sentiasa.

One DragOn berkata...

Setuju sgt2.. Dlm dilema bila dh nk KUP tup2 dipermainkan mcm ni.. Cuepacs tlg la familia fight blk..@mohon JPA batalkan.

One DragOn berkata...

Sy pon sependapat. Skim baru ni mmgmenindas org bawah.

One DragOn berkata...

Sy pon sependapat. Skim baru ni mmgmenindas org bawah.

One DragOn berkata...

Sy pon sependapat. Skim baru ni mmgmenindas org bawah.

Rashid berkata...

kalau dah gred 32 nanti bln 7 bole naik 36 ka...nda faham

Yaseer Asrul berkata...

Kalau boleh minta JPA tengoklah sama skim PTPO bukannya PT Kew sahaja. Bagi PTPO yang ada ijazah takpa, kalau JPA beri alasan mereka yang berkenaan mohon ke skim 41 ke atas.Tapi, bagi PTPO yang ada STPM dan diploma terlalu ramai. Sama juga macam PT Kew. Tapi kenapa PTPO tidak ditawarkan dalam 16 skim yang ditukar lantik dalam pekeliling baharu ini?.Tolonglah jangan abaikan PTPO N17 sebab kerja dia pun terlalu pelbagai/multitasking di kebanyakan jabatan/agensi.Bagi skim yang telah jumud pun, banyak antaranya daripada dulu diserap/ditukar lantik ke skim PTPO. Terbaharu, skim Jurulatih Kawad dijumudkan dan ditukar lantik ke skim PTPO. Maka, ramai skim lain yang 'menumpang masuk' skim PTPO dari dulu. Sehingga kini, skim PTPO tiada ekslusifnya lagi. Silalah tengok akan hal ini.

rozila8728 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
rozila8728 berkata...

Kenapa skim yg terdapat di lampiran A7 sahaja (16 jawatan) yang mengalami pemindahan syarat kelayakan. Bagaimana skim Lain? :(

Kagero Mtp berkata...

Nk jd pegawai mohon kerja peg...no jd penolong pegawai mohon penolong pegawai...Mse interview biasany dtanya xmnyesal ke mohon kerani sdgkn ada diploma suma jwb x...skang mrungut..
Bsyukurlah zaman gawat skang ni msih dpt 2 kgt...

Kagero Mtp berkata...

Nk jd pegawai mohon kerja peg...no jd penolong pegawai mohon penolong pegawai...Mse interview biasany dtanya xmnyesal ke mohon kerani sdgkn ada diploma suma jwb x...skang mrungut..
Bsyukurlah zaman gawat skang ni msih dpt 2 kgt...

anwar mohamad berkata...

HA HA HA.. TIPU SEMUA NI... buat tambah kerja PT je
nak kena buat kew 8.. rekod dalam buku.. tapi habuk pun
tarak PT masih di takuk lama.. setakat ubah gred buat apa
untung bagi yang baru berkhidmat.. yang da lama..sama je
tiada perubahan pun..sepanjang berkhidmat... da brapa kali
ubah Gred tapi hakikat jawatan PT masih jauh tertinggal...
walau dianggap tulang belakang kerajaan... Kagero..bukan menyesal
jadi PT cuma mahu dihargai.. bukan tak bersyukur
tapi kenapa ade pilih kasih...

mdryusof berkata...

so jgn belajar smpai diploma kalu dlm skim n17,,, apala jpa x bleh pikir ke pasai ni...duit habis..masa trbuang....

mohd mirza tan zohri berkata...

aiyaaa...x dak kenaikan utk PTPO yg dh lama berkhidmat...PTPO yg akan lapor diri JULAI nnt sama la gaji diaorg dgn PTPO yg dh 4thn servis ni...uuummm sekalai lg, PTPO di ABAI kan, sekali lg PTPO di CELAKA kan dgn "SKIM PERKHIDMATAN" yg konon nya BAGUS ni...elok lah kan ANIAYA PTPO mcm ni...seronok lah PEMBUAT2 POLISI kat JPA yg HANDSOME2, SADO2, KPOP2, HIPSTER2, & yg DIVA2...seronok lah korang kan, aniaya PTPO mcm ni...xpa la, nnt kat AKHIRAT mjawab lah AMANAH yg korang MAIN2 kan ni...

setel semua HUTANG, bhenti je la, malas dh nk kerja dgn kerajaan mcm ni, malas dh nk jd PENJAWAT AWAM mcm ni...x di HARGAI langsung...

PTD2 sekalian yg mbaca KOMEN ni, ADALAH LEBIH KORANG SEMUA DALAM PERSATUAN PTD MCM BAGUS KORANG TU, CADANGKAN DILUPUSKAN JAWATAN PTPO NI, DRPD KORANG DOK BUAT ANIAYA & CELAKA KAN PTPO...

Pyan 82 berkata...

8tahun perkhidmatan dalam PTPO gaji pokok 1514.83 tapi gaji permulaan n17-n19 1352.00...huhuhu xadil.

no name berkata...

16 skim itu yg di bayar gaji kelayakan stpm..sijil poli dan sijil pertanian..syarat masuk dari dulu lagi mcm tu..

Tepu berkata...

SKIM YG SANGAT TAK ADIL KEPADA ORG TELAH YG LAMA BERKHIDMAT. SGT2 TAK PUAS HATI
!!! BATALKAN JE LAGI BAGUS..

rozila8728 berkata...

Kenapa x melibatkan semua skim

Unknown berkata...

Sekali lg skim n17 pptpo diabaikan, apa yg Cuepacs buat dlm memperjuangkan nasib ptpo? Dengan ini diisytiharkan skim n17 ptpo skim paling malang dalam JPA, hapuskan je skim ni tgk Skim lain boleh buat x keja yg dibuat oleh Ptpo ni

Unknown berkata...

Bincang semak semak bincang bertahun lamanya akhirnya kena tipu inilah Cuepacs semuanya wangi

Selvan Muthaiah berkata...

Bincang semak semak bincang bertahun lamanya akhirnya kena tipu inilah Cuepacs semuanya wangi

arka berkata...

masalah utama org melayu ialah hasad dengki
cuba fikir dgn baik insyaAllah boleh nampak apa yg cuepacs dan kerajaan dh berjuang ni.
Korang2 semua cuba la pikir sikit..kerajaan meninggikan paras gaji minimum ke tahap rm1200 tu sbb nk elakkan jurang pendapatan yg terlalu besar di antara golongan atasan dan golongan paling bawah.
macam gaji minimum swasta skrg ialah rm900, semuanya semata2 sbb nak bantu adik2 korang supaya dapat hidup dgn agak selesa sedikit walaupun sebenarnya masih x mencukupi dgn kos hidup yg makin tinggi skrg...tu semua lebih baik berbanding sebelumnya sbb pada ketika tu,masih ada majikan yg membayar gaji di bawah rm500..dgn rm900 bolehlah mereka bernafas sedikit utk berumahtangga walaupun masih kategori miskin kann..

cuma masalah yg timbul selepas itu ialah org lama yg dh bergaji melebihi rm900 x puas hati demand nak naik gaji jugak..

di peringkat swasta, sy tgk kebanyakan majikan tidak melayan songeh pekerja2 lama yg dh bergaji melebihi rm900 ini...mereka demand nak naik gaji jugak sbb berdengki dgn org yg baru masuk terus bergaji rm900.....mereka ni hati busuk sbb tidak mahu org baru menghampiri gaji mereka.....kalau ikut x cukup gaji,semua org pun takkan pernah cukup gaji kan...tp gaji minimum tu khas utk org yg dianiaya dgn gaji yg terlalu rendah sehingga tidak boleh bernyawa utk hidup......gaji melebihi rm900 tidak termasuk dlm kategori ini.......kalau melayan songeh org berdengki ni,alamatnya bankrupt la semua majikan sbb nak kena naikkan gaji beratus2 org kakitangan..x gitu??

di peringkat kerajaan sy fikir cuepacs dan gov fikirkan perkara yg sama seperti cerita swasta kat atas tu.....tak dapat nak dibayangkan kalau gov naikkan gaji serentak 1.6 juta kakitangan....itu bermaksud beban utk bayar pencen juga bertambah utk tahun2 akan dtg...ditambah dalam keadaan negara yg tenat dgn kejatuhan ringgit dan minyak....sy rasa kakitangan awam yg senior kena bersabar dan elakkan rasa dengki dlm diri....

kumpulan perkhidmatan yg tidak terlibat dengan pelarasan tu rasanya mmg dah difikir mendalam oleh cuepacs....contohnya N...mereka golongan paling ramai dlm sesebuah jabatan.....tugasnya walaupun multi tasking tp diagihkan dalam bentuk sekecilnya...seorang utk satu tugas....selesai tugas boleh mengular.....kurang tekanan....tugas kurang padat......utk standard kerja sebegitu mmg sukar utk dinaikkan ke pegawai secara beramai2....bg n17 yg bagus kerja berkebolehan dan penatlelah macam N kat sekolah yg ada seorang shj N tu....sy rasa mereka ini patut ambil peperiksaan perkhidmatan utk apply naik pangkat...itu lebih berkesan berbanding guna sijil sbb mereka berkemahiran dan ada ilmu cukup utk jawab soalan perkhidmatan

Abe Slanforest berkata...

skim tipu orang bodoh..
gred R3 naik gred H11...gred je yang naik tapi gaji xberubah cuma kenaikan tahunan berubah...kebaikan apa tipu orang bodo boleh lah..

Abe Slanforest berkata...

tipu jangan tak tipu...puihh

Abe Slanforest berkata...

hebat sangat ke blog kamu...kikiki

Abe Slanforest berkata...

hebat sangat ke blog kamu...kikiki

Abe Slanforest berkata...

nak motivasi orang diri sendiri bodo ....kikiki

Abe Slanforest berkata...

nilah nama skim penipu...

Abe Slanforest berkata...

weh kayu masalahnya penambahan baik skim ni yg jadi masalah...contohnya gred R3 naik gred H11 ...gred je naik tapi gaji tak naik buat nate apa.... cuma kenaikan tahunan berubah..pahtu pulok orang baru masuk kerja nak sama mahal gaji orang baru nga gaji orang lama..kalau macam ni baik taik kucing...

Abe Slanforest berkata...

citarasa kamu bengang...

Abe Slanforest berkata...

nilah nama skim penipu...

Abe Slanforest berkata...

nak motivasi orang diri sendiri bodo ....kikiki

no name berkata...

Kerana skim lain masuk spm sahaja..faham tak..jikalau skim yg ada syarat kelayakan yg ada spm atau stpm atau sijil di naik taraf saja ..contoh pembantu perpustakaan..syarat kelayakan spm sahaja ..jd tidak di naikkan ke 29..faham tak ..senang saja..jikalau ada syarak kemasukkan ada sijil mesti naik ke 29..contoh w17 ada syarat sijil..semak balik semua skim 16 tu..semua nya dulu sebelum pekeliling ni kluar..syarat masuk ada sijil..

rozila8728 berkata...

Tpi boleh ja pinda .x semestinya ikut syarat masuk yg dulu.

rozila8728 berkata...

Kenapa lah org atas ni nk angin dah lah xda nama.muka x nmpk

rozila8728 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
jhoni topapua berkata...


=RAHASIA MENHASILKAN UANG BERLIMPAH=========
=======RATUSAN RIBUH HINGGA JUTAAN RUPIAH======
====TIAP HARI DENGAN BANTUAN INTERNET=====

Jika Anda sudah capek dan lelah dengan status
P7 – PERGI PAGI PULANG PETANG PENGHASILAN PAS-PASAN
dan Anda tidak tahu harus bagaimana untuk meningkatkan
kondisi finansial Anda… maka saya minta Anda dengarkan saya.


Mungkin Anda adalah orang
yang memiliki masalah :

1.Stres
2.Butuh Uang
3 Butuh angka togel hasil ritual 100% tembus
4.ingin buka usaha sendiri
5 Memiliki Banyak Hutang
6.Penghasilan Tidak Cukup
7.selalu gagal setiap ada pekerjaan
Semua masalah bisa di atasi
Maka Anda sudah tepat sekali.
berada di sini
Anda PENASARAN Dan
Ingin Tahu Rahasianya?
AKI MANGKUBONODi Nmr (085-203-333-887) KLIK DISINI



Semoga masalah anda bisa di atasi,
Terima kasih atas bantuan yang AKI
Berikan. Alhamdulillah ya Allah, nmor togel darilAKI MANGKUBONO
bner2 tembus 100% yaitu 4D 3421 putaran SGP kemaren.
nasib sya bner2 berubah setelah mendapatkan angka ritual
dari AKI.Buktinya,saya dibantuh olah AKI selama 5X
putaran. Sayapun tidak sia2 membayar maharnya untuk 4d.
Atas bantuan AKI, skarng saya rencana buka usaha sendiri

ANAK MERDEKA berkata...

janji ada NAMA n17 dinaikkan gred sudah lah...kikikiki....janji naik ....yg lama berkhidmat ? yg baru masuk wow gaji permulaan 1352.00 ........

no name berkata...

Bkan naik angin..tp awak tak faham asas dia dlm pjawatan..klau tak pecaya ko telefon terus JPA..ni no dia 03 88855600..ki dengar dia ckp apa..klau nk pinda tukang kebun nk pinda syarat masuk jd 29..yg paling penting dlm perjawatan..arahan kerja...contoh kalau pemandu gred lebih besar dr peg. Sapa yg mengarah sapa..contoh pemandu H29.. tak kan n17 nk bagi arahan kt pemandu H29...heheheh..

Man Mad berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Man Mad berkata...

Anjak je gaji permulaan jadi semua akan terima kenaikan gaji habis cerita. .

NSP Agency berkata...

skim tak.adil

Aya John berkata...

Syukur alhamdulillah dengan rezeki yang allah bagi pada saya.....amin

ismail abdul rahman berkata...

Ini skim karut ja. Org yg buat skim pun kira dia punya perut ja.

Nasib org lama mcm mne?

keramat jb berkata...

Merujuk pek jpa pd Lampiran B3, klasifikasi prkhdmtn. Perenggan No.3, PTPO boleh saje ke N29,
Asalkn ada stam dan stpm, mula gaji min 1493.00 ,,
Asalkn ada diploma brkaitan
ATAU diploma setaraf kerajaan (boleh guna mana2 diploma) mula gaji min 1770.95 ..
Jelas mnunjukkan pihak jpa telah mngambil berat gol2 muda brkelulusn mcm2 diploma yg kbnyknnya ramai keje PT N17 (spm) skng ni cz masa tu gred ni la yg kosongnya meluas dan seng jgk dpt, utk hadapi cabaran keje masa kini..
So, Alhamdulillah gol muda ini akan dinaikkan ke gred 29, inshaAllah..
Cuma, x pasti bgaimana dilaksanakn..?
Ap pon, terima kasih pihak jpa..
*kesian sgt budk2 keje PT skng ni, keje makin byk beban mlibatkn mcm2 paper work, online & sbgnya..

BABY BOY berkata...

untuk gred N.17 dan N22 dapat naik pangkat klu ada STPM atau diploma, bagaimana kami yang ada degree? masa kerja dahulu, kakitangan digalakkan untuk belajar keperingkat yang lebih tinggi. Belajar separuh masa menghadiri kuliah setiap minggu. Dari Sandakan ke UMS Kota Kinabalu sepanjang 4 tahun. Yuran bayar sendiri,minyak kereta, sewa penginapan, makan minum semua tanggung sendiri, semata mata nak meningkatkan taraf akademik seperti yang disaran.Dah tamat belajar 2012, tetapi sehingga skrg tiada insentif yang diberi bila sudah menamatkan pengajian. Sekurang-kurangya berilah elaun khas kepada pegawai N.17 dan N22 yang ada degree.. Kita faham Degree hanya layak untuk gred 41, tetapi berilah sagu hati untuk pemegang ijazah kerana kami juga mengeluarkan wang yang banyak untuk menuntut ilmu.

ismail abdul rahman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
saril berkata...

Setuju dengan arka...

rusma berkata...

Nasib Pembantu Operasi N11 aka Pembantu Am Pejabat N1 aka Pembantu Am Rendah

SSB - Sistem Saraan Baru
Jawatan Pembantu Am Rendah Gerd N13

Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002
SSM - Sistem Saraan Malaysia
Jawatan Pembantu Am Rendah Gerd N1
Tukar nama kepada Pembantu Am Pejabat

Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 19 Tahun 2013
Pembantu Am Pejabat tukar nama kepada Pembantu Operasi N11

Cuepacs dan JPA : Sampai bila nak dipermainkan jawatan rendah seperti kami ni di anak tirikan gerd jawatan asyik naik turun tidak seperti Operator Pemproses Data, Jurutaip dan Tukang Masak boleh pulak dijumudkan saja ke gerd N17.Sekarang nie dapat pulak naik ke Gerd N19 seperti Pembantu Kemahiran yang baru dinaikkan gerd H17 pada tahun 2013 kini naik lagi ke gerd H19.

Aya John berkata...

Tahniah kepada semua 16 skim akan diupgred kepada gred 29 pada 1 Julai 2016....semoga dengan kenaikan gred ini kita semua mampu meningkatkan kualiti kerja....syukur alhamdulillah...amin

az berkata...

Mengapakah tak di perkenalkan tangga gaji seperti dulu...
Contoh tangga gaji untuk W19 : KGT RM100

T1 : RM1,353.00
T2 : RM1,453.00
T3 : RM1,553.00
T4 : RM1,653.00
T5 : RM1,753.00
T6 : RM1,853.00
T7 : RM1,953.00
T8 : RM2,053.00
T9 : RM2,153.00
T10 : RM2,253.00
T11 : RM2,353.00
T12 : RM2,453.00
T13 : RM2,553.00
T14 : RM2,653.00
T15 : RM2,753.00
T16 : RM2,853.00
T17 : RM2,953.00
T18 : RM3,053.00
T19 : RM3,153.00
T20 : RM3,253.00
T21 : RM3,353.00
T22 : RM3,453.00
T23 : RM3,553.00
T24 : RM3,653.00
T25 : RM3,753.00
T26 : RM3,853.00
T27 : RM3,953.00

Jadi semua PA W17 yang lama atau baru yang tiada sijil akan berpuas hati....
Dari gaji sekarang kepada gaji yang hampir...

az berkata...

Jila gaji Minimun - Maksimum, satu sen pun dapat (W19 : RM1,350 - RM4,005)
Orang baru kerja untung lah yang kerja 10 tahun... apa pun tak de harap KGT RM5.00 tu lah saja

keramat jb berkata...

degree scr rasionalnya memg la x boleh campurkn dlm kumpulan pelaksana/bukn profesional. degree digunakn dlm kumpulan profesional bang.. xkn la keje PT, degree bolh digunakn, x logik.. kbnykn anak2 atau budk2 skng dh ada stpm/stam/diploma, jarang nk smpi ke tahap degree cz degree dh level profesional. setakat itu la pencapaian mereka.. tapi pencapaian mereka x sebanding jwtn yg ada.. kbnyakn jwtn yg ada byk, gred 17. So, mereka hnya mohon jwtn yg ada byk tu, iaitu gred 17(spm). sedngkn mereka ada stpm/stam/diploma.. utk digunakan pd peringkat bukn profesional.. tu rasionalisasinya.. degree memg la kena pd kumpulnnya, iaitu profesional, x bolh la berada di kumpulan bukn profesional utk digunakan..

Pyan 82 berkata...

saya setuju dengan pendapat az...cuba guna tangga gaji tu ..

sime Lobor berkata...

kenapa KPSL tidak layak ditukarlantik ke 29??,
sijil atau diploma boleh pulak lantik secara auto?
kan ada dalam perjawatan,kpsl layak mohon 29.sama jugak sijil dan diploma layak mohon 29. tetapi dalam penambahbaikan ni KPSL tidak diambil kira. bagi lah adil.

APA KAMU BUAT NI CUEPACS DAN JPA?

no name berkata...

Terbaik laa..

no name berkata...

Itu laa rezeki nama dia..klau nk kira2 sangat..dulu n17 masuk kerja rm500 lebih saja..kih4

no name berkata...

Terbaik bro..alhamdullilah ..amin rezeki...

no name berkata...

Boleh..naik gred 41...isi borang spa8 online pilih jawatan gred 41..k..

Mymelon Tea berkata...

Poin soalan saya mudah, senior yang bekerja dengan junior yang baru masuk dengan gred yang sama,hampir sama gaji.Bagaimana dikatakan adil sedangkan pekerja baru dapat gaji seperti orang yang bekerja lama? mohon penerangan.

keramat jb berkata...

kpsl adalah laluan kenaikan pangkat, bukan syarat asas prmohonan dan lantikan..
syarat asas prmohonan dan lantikan adalah pd kelulusan akademik.. rasionalnya x sama kt situ..
walupon nk guna kpsl, dia akan tgk pd kredit akademik jgk..

Aya John berkata...

Tahniah kepada semua penjawat awam yang akan menerima 2 kenaikan gaji tahunan....amin...syukur alhamdulillah

keramat jb berkata...

scr logik memg x adil..
tp mana dpt info org baru akan hampir sama gaji dgn org lama??
kitakan x tau lagi pelaksanaanya bgmana..
rasanya pihk jpa amik maklum akan prkara ni..
kita tunggu penerangnnya nnti x lama lg..

seriyau berkata...

Pi mampos la sama itu gred...cilaka gred freemasion pun nak kecoh.. bukan boleh bawa mati itu gred ... choyyy.

seriyau berkata...

Pi mampos la sama itu gred...cilaka gred freemasion pun nak kecoh.. bukan boleh bawa mati itu gred ... choyyy.

babunbengis berkata...

16 Skim yang dikatakan upgrade ke Gred 29 tu pun bukannya semua dapat merasa. Diploma tuh ada tapi Diploma tak berkaitan. waktu kita isi SPA dulu kita pun pilih 5 jenis perjawatan. Pilih yang lain dapat yang lain, bab dapat syukurlah dapat. Tapi jarang la nak ada Diploma yang berkaitan dengan jawatan dipegang. Apa salahnya JPA iktiraf saja semua Diploma yang berdaftar dengan MQA. sudahlah dulu yang ada STPM masuk terus dapat gaji P1T4, sekarang mereka yang ada STPM ini dapat lagi advantage naik ke Gred 29. Yang Diploma tak berkaitan ini gigit jari lagi. STAM yang entah apa-apa tu kau iktiraf pulak. Dulu bolehla kata Skim Lapuk nampaknya bila JPA dah upgrade dia jadi Skim Nak Kena Hempuk.

Aya John berkata...

Saya rasa bersyukur dengan pekerjaan yang saya lakukan ketika ini (H11).....walaupun menggunakan tulang empat kerat utk buat kerja- kerja rutin setiap hari tetap masih ada juga kerja yang halal utk saya berikan duit belanja pd family saya...
Amin....alhamdulillah

abdul rahman mat yunus berkata...

Admin Aslm minta laluan - PP 01/2016 dah ada mana PP 02/2016 utk kumpulan Y

keramat jb berkata...

Setuju sangat2..
kalu dipikirkn stpm dan stam bukn berkaitan sgt pon, lg pon mereka x dibebani dgn hutg ptptn..
kbnykn budk2 skng ada diploma dan ada hutg ptptn.. sepatutnya beri la advntge kpd mereka..
Ada plbgai diploma yg mereka amik mngikut minat, khendak mereka dan jurusan yg mereka trpksa terima/dapt slps dibangku sekolah.. Slps tamat pngajian, x dijamin pon terus dpt keje ikut bidg yg mereka blajr trsebut.. cz jwtn dlm kerajaan ni utk lulusan diploma bukn banyak mana pon, sikit sgt.. semua telah diisi, telah diisi pon ada antarany mereka xde diploma pon.. Yg ada byk jwtn lulusan spm sprti N17, sedgkn budk2 dh ramai ada diploma dlm bidang masing2.. tp dapt keje, tu je la jwtn lulusan spm trsebut yg byk dan yg ada..
pihk jpa seharusnya iktiraf saje apa2 diploma utk ke gred 29 sprti ke N29. Jadi, mereka x perlu la risau brsusah payah utk mohon jwtn yg lain semata2 nk guna diploma yg mereka ada cz bukn seng nk dpt keje yg kita mahu dlm kerajaan ni..
So, rasionalnya boleh la guna apa2 diploma yg mereka ada, asalkn ada diploma dlm kerajaan yg diiktiraf oleh kerajaan. Berguna la jgk diploma mereka walupon pd asalnya dpt keje gred 17..
Rasanya, selama ni pihk jpa dh buat mcm tu cz ada antara mereka dpt guna diploma mereka walupon dlm bidang yg lain. Yg lg x sangka sblm ni, asalnya budk ni J17, bolh plak guna klulusan kolej komuniti, dpt naik plak ke gred JA29.. Harap2 dgn skim baru ni, budk2 muda yg ada apa2 diploma dh x payh risau la, boleh guna utk naik ke gred 29 sprti N29..

Pekerja 8-5 berkata...

"org baru keje untung, org lama rugi"
apa beza harga dulu nasi lemak 10sen dgn harga sekarang 1.50sen

ztirevolution 87 berkata...

saya bersyukur apa yang saya dapat, tp saya pelik kenapa saya lihat saya punya syarat lantikan spm tiada... adakah terlepas pandang.. lantikan saya dulu ialah spm bersyarat lulus pengajian kejuruteraan elektrik dan elektronik dari SMK Teknik.. skrag tidak diguna pakai lagi... kenapa sebelum ni lantikan spm saya tidak dipakai kepada J17 tetapi pada FT17.... Skrg saya lihat gred yang baru untuk FT19 ialah yang paling rendah SVM??? tetapi bukan SPM... saya lihat untuk lantikan yang baru seperti di bawah..

Sijil Vokasional Malaysia dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh Kerajaan.
(Gaji permulaan ialah pada Gred FT19: RM1,377.00); atau
(ii)
Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 2 dalam bidang berkaitan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred FT19: RM1,435.12); atau
(iii)
Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3 dalam bidang berkaitan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred FT19: RM1,493.24).

dari semakan saya semue tu saya tiada untuk lantikan FT19....
walaupun saya tau ini untuk lantikan baru...
Jangan lah diabaikan SPM yang berkelayakan sebelum ni...
walaupun lantikan saya dah lepas tp x selaras...
kalau diletakkan mane kategori lantikan saya?????

Dan saya tidak kisah lantikan saya ditukarkn kepada J ...
harap maklum

SEKIAN TERIMA KASIH...

Azam Mohamad berkata...


salam semua

PRA/PAR - H11 - H14 - H16 = maaf ya setakat itu sahaja

SPM - N19 - N22 - N26 = jika nak naik kena ada dip/stpm

STPM/DIP- N29 - N36 - N38 = cukup lah setakat itu

DEG - M41 - M44 - M48 - M48 - M52 - M54 - JUSA C - JUSA B - JUSA A - TURUS DAN SETERUSNYA = tidak perlu master or PHD bole naik

kos sara hidup meningkat, yang mewah bertambah mewah, staff bawahan dipinggirkan dan di permainkan..fikir-fikirkan lah..

Azam Mohamad berkata...

terpinggir lagi skim PTPO..

sime Lobor berkata...

JPA DGN CUEPACS BKN NAK LAYAN PUN.. JAGA PERIUK NASI DIORANG JE.

JPA dah buat skim mengarut sekarang ni,langsung tidak ambilkira pengalaman.ingatkan skim baru ada sinar untuk yang lulus peperiksaan khas,

tetapi dengan skim baru ini,makin gelap masa depan untuk yg lulus peperiksaan.langsung tiada makna.

CUEPACS pula sibuk dgn promote insuran je.. elaun dapat tp kebajikan ahli tidak jaga.

takde semangat sudah nk buat kerja,langsung tidak di hargai.

cuma aku buat,masuk pagi,balik petang..

YANG PENTING SEKARANG AKU KENA BERJINAK-JINAK DENGAN SIPUT.

Siong Sze Yin berkata...

Kenaikan gaji minimum 800 sehingga 1200 (>500) merupakan satu jurang yang sangat besar, kesannya sangat ketara dan kurang seragam. Sepatutnya keadaan penerimaan mendapat penimbangan sedalam-dalamnya dari pelbagai sudut. Cara pemberian pelarasan SMMB 1 Jan 2012 secara peratusan 13% kelihatan lebih adil dan saksama kepada semua pihak dan sangat baik. Bagi penambahbaikan gred yang semasa pula amatlah mendukacitakan.

rozila8728 berkata...

Salam, sy rasa kenaikan pangkat bg gred C ada lah tidak meluas. Bayangkan tiada peperiksaan kenaikan pangkat secara lantikan seperti kumpulan N.Mohon cuepac lebih adil dalam memerjuangkan semua skim. Janganlah dipinggirkan kami yang berada di Gred C ini.

Aya John berkata...

TQ JPA di atas penambahbaikan 16 skim ini....syukur alhamdulillah....amin...rezeki anak-anak & isteri...

rozila8728 berkata...

Sapa ckp tukang kebun.contoh pun x kna.agak2 lh .nk compare ,compare lh jawatan sama level. Lain kali pk dulu. Apalh. X mnjawab soalan lnsung

rozila8728 berkata...

Bajet pndai Sgt hal penjawatan .Muka pun x berani tunjuk. So x payah lh nk nmpk ko hebat Sgt. Jawapan ko tu x membantu.

rozila8728 berkata...

Bajet pndai Sgt hal penjawatan .Muka pun x berani tunjuk. So x payah lh nk nmpk ko hebat Sgt. Jawapan ko tu x membantu.

rozila8728 berkata...

Kalo ya pun ko nk naik 29 x payah ko nk sibuk skim Lain. Mcm ko sorang ada kelayakan.. Kita fight untuk skim kita. X yah sibuk lh ni komen aku bukan untuk ko

rozila8728 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
no name berkata...

Amin..

no name berkata...

Amin..

sapirudin berkata...

apsal klasifikasi ptd(M) berwarna biru? adakah disebabkan mereka itu hebat, maka hyperlink dia berwarna lain? kah kah

Noi Samat berkata...

Mana nak dapatkan jadual gred gaji jusa dan turus selepas penyelarasan gaji baru. Berapa diorang dapat selepas 4 kenaikan ditambah untuk gaji gred 11 hingga 54.

no name berkata...

Amin..

Kheboon Lalang berkata...

salam semua...

sekadar pendapat saya knp pt w17 yg mempunyai kelayakan diploma berkaitan ditukar lantik ke w29 tetapi pt po n17 tidak...

1- mengikut sumber yg boleh dipercayai dari JPA sendiri kenaikan pt w17 ke w29 kerana skim itu mempunyai 2 kelayakan masuk iaitu spm dan lg satu sijil politeknik....manakala bg skim pt po hanya kelayakan spm shj..

2. kesinambungan dari adanya 2 kelayakan itu jgk lah...JPA yg dulunya hanya mengiktiraf sijil politeknik untuk kemasukan w17 dgn gaji yg jauh lebih tggi dari mereka yg menggunakan spm...JPA mula mengiktiraf kelayakan diploma berkaitan ....mungkin tidak semua tahu mereka yg mempunyai sijil poli mendapat perbezaan gaji hampir RM500.00 berbanding w17 yg berkelayakan spm shj....

-kelayakan masuk dan gaji w17 boleh dilihat di laman web SPA untuk kepastian....

-JPA akhirnya menyeragamkan kelayakan masuk sijil dan diploma untuk lantikan w29...yg sbnrnya telah dinantikan oleh w17 sekian lama sewaktu mereka tahu w17 yg punyai sijil poli sudah menikmati gaji yg jauh lebih tinggi dari mereka wlaupn mereka ada diploma.....sbb masa tu diorg pasrah kelayakan diploma berkaitan tidak diiktiraf....

3. untuk makluman pt w 17 melakukan tugas kewangan yg sama shj dilakukan oleh pembantu akauntan w17....cuma bezanya pembantu akauntan di bwh JAB Akauntan Negara...manakala pt w tidak...dan disebabkan itu jgk lah melalui skim rasionalisasi itu PT w17 yg bersetuju ditukar lantik w29 untuk bertukar ke AG(jab akauntan negara)....

4. seterusnya AG akan menerima ramai w29 yg berkelayakan akademik dan pengalaman untuk membantu AG menjayakan peralihan sistem perakaunan negara ke perakaunan akruan yg masih belom dilaksanakan......kmungkinan pihak JPA dan AG sudah membincangkan isu ini dgn lebih menyeluruh...jika tidak mana mgkin proses tukar lantik w29 dilakukan tanpa perlu interview.....

ianya sememangnye rezeki w17 yg mempunyai diploma berkaitan.....knp perlu dipersoalkan?.....jika pt po 17 juga mahu dinaikkan ke n29 adakah keperluan mendesak bagi jawatan n29?...saya rasa tidak kerana jawatan n29 tidak banyak di dlm mne mne organisasai.....

-PERAKAUNAN AKRUAN yg sedang hangat diperkatakan dlm organisasi kerajaan skrg mgkn antara penyebab AG memerlukan lebih ramai W29....tugas yg berat buat mereka yg bakal ditukar lantik....


sekian pendapat saya....

Aya John berkata...

Tahniah W17 yg akan di upgred ke W29....dari PA yg akan ke gred 29 juga bulan Julai ini...amin....rezeki anak2

Muhammad Ahmad berkata...

PTPO(N) banyak sangat komen.
cakap tanggung tugas kewangan lah.
bebanan kerja beratlah.
Pastu xpuas hati kat polis dan guru, kenapa mereka diberi perhatian.
TP bg aku, mmg PTPO n ni xlayak diberi muka.
masuk keje pastu sibuk buat dropship.
surat disuruh buat pending.
buku perkhidmatan x update.
suka bawak anak ke pejabat.
setiap hari asyik sibuk bergosip.
banyak komplen la PTPO N ni.
macam sampah.

Muhammad Ahmad berkata...

PTPO di semua jabatan ni terkenal dengan sikap sambil lewa dan goyang kaki.
asyik komplen kereja mereka je yang berat.
walhal PTPO N ni lah majoriti pergi shopping semasa waktu bekerja.
sembang lebat keluar minum berjam-jam.
Tapi tetap jugak nak naik macam orang lain.
Benci ar PTPO N ni.

shawn berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
shawn berkata...

muhammad ahmad! akhlak ko tak seindah nama ko. ko pukul rata semua pt. apa kata ko cadangkan kat ceupacs dan jpa untuk mansuhkan skim n ni dan surat yg ko cakap tu, ko buat sendiri.

shawn berkata...

pada pandangan saya, apa yang ptpo minta adalah rasional. bukan rahsia lagi selama ini ptpo sentiasa dianaktirikan oleh pihak kerajaan dengan pelbagai alasan yang tidak munasabah. tapi hakikatnya pihak kerajaan seboleh-bolehnya memang berniat untuk mengekalkan ptpo ditempat yang mereka berada sekarang selama mana yang boleh bagi mengelakkan kos yang tinggi kepada pihak kerajaan memandangkan jumlah penjawat skim ini sangat ramai. pihak kerajaan mahu rakyat melihat kononya kerajaan ikhlas membantu meningkatkan taraf hidup penjawat awam tapi dalam masa yang sama menyembunyikan kebenaran penindasan yang dilakukan terhadap skim n sekian lama. apa yang ptpo tuntut, bukannaya supaya apa yang diberikan kepada 16 skim istimewa ditarik balik. sebaliknya supaya skim n ini diberikan layanan yang sama rata dengan 16 skim istimewa tersebut. dalam perkhidmatan awam ini, selain skim polis dan skim tentera, ptpo adalah paling ramai penjawatnya. sekiranya kerajaan ikhlas untuk menambahbaik skim perkhidmatan awam seperti yang didakwa, sepatutnya skim n inilah yang harus diberi perhatian terlebih dahulu berbanding skim-skim lain. tapi perkara sebaliknya telah berlaku. saya berharap kerajaan akan berlaku adil bukan sahaja kepada skim n, tetapi kepada skim-skim lain juga. walau bagaimana pun, dalam berbandingan saya nanti agak sukar untuk mengelak daripada membandingkan skim n ptpo dengan skim n yang lain. saranan saya begini:

1) untuk berlaku adil, tempoh perkhidmatan dan kelayakan akademik yang dimiliki penjawat awam (bukan kelayakan masuk skim) mesti diberi keutamaan dalam penetapan tangga gaji dan penetapan gred. ini bagi memastikan semua pihak mendapat keadilan sewajarnya dan menjadi matlamat kerajaan untuk meningkatkan mutu perkhidmatan awam. dengan bahasa mudahnya selama ini kakitangan awam yang berada di gred 17 tidak dihargai dan tidak diberikan kredit sewajarnya walau pun mempunyai kelulusan akademik yang lebih tinggi.

2) skim-skim yang dimansuhkan, diletakkan dibawah skim baru. sebagi contoh skim M yang selama ini hanya bermula dengan gred M41.

3) skim n pembantu operasi (po) dipisahkan daripada skim n (ptpo) dengan mewujudkan skim baru untuk salah satu skim memandangkan penambahbaikkan skim n sebelum ini tidak melibatkan skim n (ptpo). kesan negatif penambahbaikkan sebelum ini menyebabkan skim n (ptpo) terus ketinggalan. Contoh termudah: gaji skim n (po) yang berkhidmat selama 9 tahun hanya kurang RM 200 berbanding skim n (ptpo) yang telah berkhidmat selama 12 tahun. sedangkan bebanan tanggungjawab skim n (ptpo) jauh lebih berat dengan tanggungjawab skim n (po). secara tak langsung menunjukkan seolah-olah spm sudah tidak mempunyai nilai.

4) kakitangan awam yang mempunyai kelayakan akademik lebih tinggi seperti diploma dan ijazah dalam pelbagai bidang tetapi berada di gred 17 diberi kenaikkan secara automatik ke gred 29 kerana sebelum ini sijil politenik juga telah dinaikkan ke gred 29 secara automatik. perkara ini secara tidak langsung menyebabkan diploma seolah-olah tidak mempunyai nilai kerana telah disamaratakan dengan sijil.

5) kakitangan awam pemegang sijil, diploma dan ijazah dalam pelbagai bidang yang dianggap tidak relevan dengan skim gred 17 sediaada, diberi pilihan menukar ke skim lain sekurang-kurangnya di gred 29 supaya kelulusan akedemik mereka tidak lagi dianggap tidak relevan dengan skim. tambahan pula setiap tahun kebanyakan pengambilan, tidak pernah mengutamakan penjawat awam yang sedang berkhidmat. kami hanya mampu melihat kekosongan jawatan dalam perkhidmatan awam diisi oleh muka-muka baru yang kebanyakkan kelulusan peperiksaannya adalah minimum.

sekian. terima kasih.

Aya John berkata...

Syukur alhamdulillah kpd allah s.w.t..
..diatas nikmat rezeki yg diberikan kpd kami penjawat awam yang di upgred ke skim 29....amin...

Mahmood Adam berkata...

jpa takkan berani tawar tukar lantik kepada gred 17 terutama pt(p/o) yang mempunyai kelulusan tinggi seperti diploma, sarjana muda mahupun sarjana ke skim perkhidmatan baru yang lebih tinggi. in kerana mereka di jpa tu tak pernah lalui situasi masuk kerja sebagai seorang kumpulan sokongan, menyambung pengajian dan memperolehi kelulusan lebih tinggi dari kelulusan lantikan spm mereka. jadi mereka di jpa takkan faham dan takkan terfikir untuk guna kaedah tukar lantik sebegitu.

mengapa dahulu J17 boleh dijumudkan dan naik JA29? ini kerana kesatuan mereka kuat dan mereka menuntut dari jpa saban tahun selama berpuluh tahun lamanya. lebih-lebih lagi apabila pembantu kesetiausahaan N17 dengan mudah ke gred 27 menjadi setiausaha. mengapa kini ada sesetengah skim gred 17 terus diserap ke gred 29? pada ketika J17 ke JA29 dahulu, mereka dari skim lain juga menuntut dari jpa memandangkan mereka juga ada stpm atau sijil politeknik. jadi apa yang tinggal? yang tinggal hanyalah skim pt(p/o) kerana kononnya mereka ini syarat lantikannya hanyalah SPM. tetapi yang sebenar-benarnya tiada desakan dan tuntutan dari kesatuan, memandangkan skim pt(p/o) ini tiada kesatuan sekerja dan hanya bergantung harap dengan cuepacs sahaja. amat malang pt(p/o) yang kononnnya duduk di bawah payung JPA atas dasar "gunasama", tetapi dianaktirikan oleh JPA sendiri.

Aya John berkata...

Untuk makluman sebenarnya peranan kesatuan dalam membela nasib PA sangat2 berkesan....contohnya kesatuan pembantu pertanian bila aktif, kuat & bersatu hati setiap ahlinya... dpt naik gred G27.....rezeki bulan Julai 2016 ni...naik lagi G29...alhamdulillah rezeki kami sekeluarga...amin

no name berkata...

Bukan saja ptpo tak naik ke29..gred lain pun ada..sebab syarat masuk spm..sebab tu x naik...16 skim tu ada syarat sijil poli , sijil pertanian dan stpm..sebelum ni yg naik 17 ke 27..yg pakai sijil ko x bising pun..pembantu pertanian, juruteknik dan renjer hutan...

no name berkata...

Bukan saja ptpo tak naik ke29..gred lain pun ada..sebab syarat masuk spm..sebab tu x naik...16 skim tu ada syarat sijil poli , sijil pertanian dan stpm..sebelum ni yg naik 17 ke 27..yg pakai sijil ko x bising pun..pembantu pertanian, juruteknik dan renjer hutan...

Anak sahak berkata...

Sepatutnya gaji permulaan kakitangan Gred 17 yang mempunyai kelulusan Diploma keatas diberikan sedikit perbezaan, contohnya gaji permulaan pada Tangga Gaji T5 seperti perbezaan yang diberikan pada Penolong Pegawai yang berbeza mengikut kelayakan masuk STPM dan Diploma.

norazian muhamad berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
babunbengis berkata...

Jika opsyen ini benar-benar menepati definisi opsyen, maka mereka yang menolak tawaran untuk naik daripada Gred 17 ke 29 atas sebab tidak mahu ditukarkan atau lain-lain sebab, sekurang-kurangnya Tangga Gaji mereka dinilai untuk dinaikkan beberapa tangga sesuai dengan Diploma yang mereka ada dan layanan terhadap pemegang STPM dulu yang dapat gaji permulaan P1T4 sebelum ini.

apisz fifi berkata...

Ft 17 ape cerita skrg? Bila nak naik 29? Aku de kelayakan sijil..Mana2 p.t merungut berhenti kerja la bersepah lagi orang yang tgh mencari kerja..kerja p.t semua orang boleh buat..kerja technical korang boleh tau ke

apisz fifi berkata...

Ft 17 ape cerita skrg? Bila nak naik 29? Aku de kelayakan sijil..Mana2 p.t merungut berhenti kerja la bersepah lagi orang yang tgh mencari kerja..kerja p.t semua orang boleh buat..kerja technical korang boleh tau ke

apisz fifi berkata...

Mana2 p.t yg da lme sgt bekerja cari la kerja lain..bagi budak freshh yang nk bekerja..rmi lg menganggur kt luar sana..gaji pn da tinggi starting baru nnti..banyak merungut je kerja orang2 lama..tau bergosip je aku nmpak..hidup ni kena bnyk bersyukur..ekonomi pn bukan baik sgt skrg..lepas ni siapa yang nmpk gred ptpo klayakan spm..xyah la gatal2 mintak..kang sibuk lak kata ada diploma la degree la master la phd la..

apisz fifi berkata...

Mana2 p.t yg da lme sgt bekerja cari la kerja lain..bagi budak freshh yang nk bekerja..rmi lg menganggur kt luar sana..gaji pn da tinggi starting baru nnti..banyak merungut je kerja orang2 lama..tau bergosip je aku nmpak..hidup ni kena bnyk bersyukur..ekonomi pn bukan baik sgt skrg..lepas ni siapa yang nmpk gred ptpo klayakan spm..xyah la gatal2 mintak..kang sibuk lak kata ada diploma la degree la master la phd la..

apisz fifi berkata...

Tgk ptpo yang banyak komen di sini...kata kerja banyak la tapi sibuk online bnd bukan2..hehe. Hrmis update lambat sembang bnyk sgt..perkhidmatan tertunggak..kew 8 lambat...aku pernah nmpk cc suruh budak sambilan pergi meeting jbtan..pasal apa cc xtau nk wat kerja..cth mcm hrmis la..kerja tertunggak so jadi banyk la kerja ptpo..hehe. Harap azih muda tolong la perhati ptpo ni

FT Di pinggirkan berkata...

Macam tak releven untuk gred FT17 bagi pemegang sijil yang setaraf poli, sebab tak tersenarai untuk tukar lantik ke gred fa29, hanya sijil poli aja, mana letaknya sijil setaraf tu walhal untuk lantikan baru fa29 ada menyatakan sijil poli/setaraf.

Buat pekeliling ikut sedap aje..
Ramai yang masuk guna sijil setaraf poli... tak pulak jpa nampak.

FT Di pinggirkan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
suhaile sulaiman berkata...

Pekeliling yang tidak dikaji secara keseluruhan.
Ramai yang tercicir dan tidak relevan
Menurunkan motivasi kerja ramai penjawat awam yang sebelum ini setia.
Mohon dikaji semula dan saya setuju jika penjawat awam yang mempuanyai sijil hanya diberi kenaikan tangga gaji tinggi dan bukan hadiah tukar lantik secara mudah sedangkan JPA tidak menilai dari segi prestasi kerja dan rekod kedatangan pekerja yang terlibat.

Aya John berkata...

Tahniah kpd PA yg akan naik gred 29 bermula pada 1 Julai 2016......sebab saya saya antara yg akan ke gred 29 juga.....syukur alhamdulillah...amin...terima kasih cuepacs & JPA

Aya John berkata...

Tahniah kpd PA yg akan naik gred 29 bermula pada 1 Julai 2016......sebab saya saya antara yg akan ke gred 29 juga.....syukur alhamdulillah...amin...terima kasih cuepacs & JPA

Aya John berkata...

Tahniah kpd PA yg akan naik gred 29 bermula pada 1 Julai 2016......sebab saya saya antara yg akan ke gred 29 juga.....syukur alhamdulillah...amin...terima kasih cuepacs & JPA

Neal Dunstan berkata...

Tahniah buat penjawat awam yang berkelulusan dari politeknik. Sijil yang sangat diiktiraf. Tetapi bagaimana pula dengan pemegang Sijil Kemahiran Malaysia?? Bagi Skim Juruteknik Komputer FT17 yang memiliki sijil dari politeknik bakal dilantik ke jawatan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat FA29, tetapi bagaimana pula bagi para Juruteknik Komputer yang memiliki sijil SKM?tidak diiktiraf? Apakah pemegang pemegang sijil SKM tidak setara dengan graduan lulusan sijil politeknik? Sungguh tak adil.. mohon CUEPACS utarakan nasib pemegang sijil Kemahiran malaysia.

apisz fifi berkata...

Suhaile sulaiman tak payah la ko nak jeles gred w dan f dapat naik..ini mst ptpo kan..hahaha. Ke ko ade diploma degree ke nak naik juga? Mst la kesatuan ko fight mintak penambahbaikan gred ko tu..dah rezeki org tukar lantik ko nak bising buat ape??

Unknown berkata...

kenaikan f tu semua pakai diploma..katanya setaraf stpm..stpm tolak tepi..diploma je yg naik..sedih2....

Kak Pah berkata...

Assalamualaikum,
minta maaf banyak2 jika apa yang saya cerita ini mengganggu perasaan semua pihak, saya bersyukur kerana anda semua terpilih untuk kenaikan pangkat, tapi saya hanya nak menceritakan cerita saya yang mula berkhidmat sebagai pencari fail 15 tahun, saya hanya mempunyai sijil tamat tingkatan 3 dan sijil rendah agama sahaja, sijil diploma menaip bahasa melayu dan bahasa inggersis lulus dengan cemerlang, untuk melarikan dari kepongpong saya selalu mengambil peperiksaan yang jabatan sediakan untuk lulus bagi kenaikan pangkat oleh kerana ia sama taraf dengan SIJIL SRP pada masa tu, saya telah lulus kesemua mata pelajaran tu, dan layak memohon jawatan jurutaip secara lantikan KPSL, dan melalui ujian ketangkasan dan temuduga, saya lulus temuduga sebagai jurutaip, pada tahun 2000 ada pertukaran dari N11 ke N17, oleh kerana saya tidak mempunyai sijil SRP, jadinya saya kena tunggu 5 tahun lagi bagi mencukupkan 15 tahun seperti syarat, tetapi malangnya baru setahun dinaikkan N17 dah ada lagi perubahan yang sedihnya.. TIADA DISEBUT LANGSUNG bagi yang menggunakan KPSL sedihnya dah sekian lama menunggu untuk dinaikkan ke N17, gred ni dah dibuat Penjumudan dan Pemansuhan Skim Perkhidmatan agak-agak saya ni terawang-awang x tau ujung pangkal, kerja dah 36 tahun 3 tahun akan berpencen. Macam x dihargai je rasa...sepatutnya pengalaman kerja juga dan sijil KPSL PERLU DIAMBIL KIRA JUGA..BUKAN SENANG NAK LULUS PEPERIKSAAN TU.. DAN PEPERIKSAAN JURUTAIP PUN SAMA BUKAN SENANG NAK LULUS...BUKAN LAH PERJALANAN YANG MUDAH....TAPI TOLONG LAH AMBIL KIRA KAMI NI....KITA BUAT KERJA JUGA BUKAN DUDUK2 JE...

Kak Pah berkata...

SAYA SARIPAH BINTI SYED ABDULLAH
JABATAN KERJA RAYA, DAERAH MARAN
26500 MARAN.

SAYA BERHARAP DARI PIHAK YANG BERKAITAN...SUPAYA JANGAN MENGASINGKAN KAMI...JANGAN PANDANG RENDAH DENGAN PERKHIDMATAN KAMI YANG TELAH MENJANGKAU 36 TAHUN..HARAP TOLONGKAN KAMI...GAJI X NAIK PUN TAK APA SEKURANG2NYA JANGAN LA NAMPAK TERASING SANGAT

Kak Pah berkata...

TERIMA KASIH JIKA KAMI TIDAK DILUPAKAN

Unknown berkata...

Aslkm,, jgn dengki jgn busuk hati, rezeki masing2,, kalau rase kamu2 layak,, utarakan dkt tempat yg sepatutnya,, bising2 dkt sini pun tak guna,, tahniah pada yg berjaya,,

shanonezwa amran berkata...

Masing masing ada kesusahan dan ada stress sgt di tempat kerja masing. tak kira ada ke tidak diploma. Kerja makin bertindan sampai nak guna kaedah check list pun dah tak terguna.Terlewat skit kena sound. Baru perasan kita ni multiduty.

shanonezwa amran berkata...

Ok.nak kenaikan gaji baru,naik pangkat.cari dokumen dalam portal update gaji dan maklumat lain dalam hrmis. Mohon buat sendiri.

shanonezwa amran berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ZAFT berkata...

Bodoh punya kenaikan pangkat poli. F29 xpandai format komputer, printer JPN, xdpt print 2 minggu, IP address lagi lucu bagi 256. Hahaha. Bagus JPA kaji betul2. F19 lagi buat kerja cuma kesian . Sijil lain xda perluang . JPA jgn harap bagi pengarah naik pangkat kami. Mereka hanya mulut manis. Kerja bagi kaum kami troubleshoot kaum kami tapi lain dpt apc buat kerja photoshop? Kan kerja ps pereka bentuk b17? Aduh Apa terjadi kerja hakiki xkira?

ZAFT berkata...

Itu xpe kerja semua xpandai baru bagus

ZAFT berkata...

Betul
Tu