SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

01 Jun 2016

CUEPACS RAYU BONUS SATU BULAN UNTUK PERSEDIAAN ADILFITRI

Berita Harian
31/5/2016


 KANGAR: CUEPACS merayu kerajaan memberi bonus satu bulan gaji kepada penjawat awam bagi persediaan menyambut Aidilfitri Julai depan. Presidennya, Datuk Azih Muda, berkata pemberian bonus sebulan gaji itu adalah satu keperluan berikutan kenaikan harga barang serta kos sara hidup yang tinggi.
"Permintaan ini diharapkan dapat ditunaikan kerana sebelum ini semua sedia maklum kerajaan memberi bonus RM500 setiap kali menjelang Hari Raya. "Pemberian bonus ini diharapkan dapat disegerakan berikutan rasionalisasi Skim Perkhidmatan hanya akan berlaku penghujung Julai," katanya selepas Persidangan CUEPACS Perlis, di sini, sebentar tadi. Azih juga berharap kerajaan negeri yang berkemampuan dapat memberi bonus kepada kakitangan menjelang Hari Raya. "Kakitangan kerajaan sudah pastinya akan kecewa sekiranya permintaan bonus satu bulan gaji ini tidak dapat ditunaikan. "Kami juga menyambut baik langkah kerajaan negeri Pulau Pinang yang mengumumkan pemberian bonus Hari Raya tiga per empat gaji untuk kakitangan kerajaan negeri itu, pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), baru-baru ini," katanya

63 ulasan:

Dato Imran Dato Ahmad berkata...

Pemberian bonus hari raya biar lah sama rata, kalau satu bulan adalah tidak adil sebab kakitangan yang bergaji besar sebagai contoh Gred 41-54 akan menerima lebih daripada kakitangan kumpulan rendah daripada gred 1-40. Sedangkan mereka gaji besar dan tinggi. Di syorkan pemberian ini biar lah setimpal dengan tugas kumpulan gred rendah... mohon cadangan RM1500.00 sama rata gred. penjawat awam.

Shafiq Hafizah berkata...

Saya setuju diharap bonus untuk semua kakitangan kerajaan tidak ikut pangkat Dan selaras a banyak rm1500

Shafiq Hafizah berkata...

Saya setuju diharap bonus untuk semua kakitangan kerajaan tidak ikut pangkat Dan selaras a banyak rm1500

Kejoraku Bersatu berkata...

setuju bonus raya di beri sama rata..

Kejoraku Bersatu berkata...

tapi janganlah bagi rm 500 lagi tak berbaloi le dengan kenaikan harga barang..kerajaan kena bijak le..

Unknown berkata...

Saya setuju bonus rm 1500 bagi semua gred jawatan prnjawat awam

Made in Pahang berkata...

Setuju bagi sama rata utk semua gred
tapi up la sket cukupkan 2000 sesuai dgn kos harga barang skrg

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Lejang Legend berkata...

Saya bangkang perkara ini. Kekanda berdua hanya dapat suku bahagian tetapi adinda setengah bahagian. Ini tidak adil..!!! Aku bukan adindamu bahlol..!!!!kikiki

Lejang Legend berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Lejang Legend berkata...

Saya bangkang perkara ini. Kekanda berdua hanya dapat suku bahagian tetapi adinda setengah bahagian. Ini tidak adil..!!! Aku bukan adindamu bahlol..!!!!kikiki

Ahmad Zufar B. Mohd Naser berkata...

Saya mohon bonus raya rm1500.amat bersetuju.. Memandangkan saya penjawat awam yg sudah berumah tangga dan pendapatan di bawah rm2000 sebulan yg dikira miskin. Saya mohon bonus raya dpt rm1500.
penjawat awam

Man Aiman berkata...

Saya setuju.. RM 1500.... Memandangkan kos Sara hidup yg semakin tinggi...
Lagipun kerjaan sudah...mengutip gst...
Berilah...kepada bonus kepda penjwat awam dgn nilai yg setimpal.....

Man Aiman berkata...

Saya setuju.. RM 1500.... Memandangkan kos Sara hidup yg semakin tinggi...
Lagipun kerjaan sudah...mengutip gst...
Berilah...kepada bonus kepda penjwat awam dgn nilai yg setimpal.....

Amirul Ibrahim berkata...

Walaupun saya bukan kumpulan A tapi Xboleh sama cmtu. Bos tanggung jawab dia lain. Dia ptt terima habuan yg lbh. Dlm islam pun lelaki dua bahagian manakala oerempuan 1 bahagian. Renung2kanlah. 1bulan gaji

Amirul Ibrahim berkata...

Walaupun saya bukan kumpulan A tapi Xboleh sama cmtu. Bos tanggung jawab dia lain. Dia ptt terima habuan yg lbh. Dlm islam pun lelaki dua bahagian manakala oerempuan 1 bahagian. Renung2kanlah. 1bulan gaji

johari Rahmat berkata...

Penang bagi 3 per empat gaji utk raya ni...kita patut tunggu Selangor pulak umum berapa bagi bonus raya...kemudian baru la Federal umum bonus raya up sedikit dr Penang dgn Selangor...kita kan Federal kita kena tunjuk sikit kemampuan kita lebih dr meteka...jangan pulak kita aje dok sikit dr mereka...ekonomi kita berdaya maju pe...berbanding depa...sekian

farazila firdaus berkata...

Pasni najib bagi rm500 je..padan muka..

farazila firdaus berkata...

Pasni najib bagi rm500 je..padan muka..

PoKDe berkata...

Yang ni pokcik sangat2 setuju hehehe

PoKDe berkata...

Yang ni pokcik sangat2 setuju hehehe

adzharpeen sisajoli berkata...

tak dapat teruih baghu kleaaaa......hahahahhaha

Rohayu Ideris berkata...

Brape pon yg dpt,itu sume adlh rezeki..bersyukur la.

Rohayu Ideris berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
mat berkata...

Bonus hujung thn la, dpt 2 bln ke baru hidup bn, tp kalau dpt rm500, bleh jln lah bn hidup pr
Utk raya ni bg je rm1000 sorang tp bkn dikira bonus, bkn duit bn pun, duit rakyat jugak

Fadzshar berkata...

Assalamualaikum Dato ... Mohon Cuepacs mintak pada PM malaysia agar naik Bonus pada kaum pesara di malaysia. rasanya pemberian rm250 dah x releven lagi. Asyik rm 250 jer setiap tahun setiap masa... tapi masa PM malaysia Pak lah banyak jugak Pesara dapat bonus. zaman PM skg nie je tiap tahun tiap raya rm250 jer saguhati nak beli ayam dagin pulut pun rasanya x lepas .... harap tolong bersuara juga yer.

Zharbiz berkata...

yg aku pelik pesara pun nak minta bonus. tak fahamke maksud bonus

Zharbiz berkata...

yg aku pelik pesara pun nak minta bonus. tak fahamke maksud bonus

Zharbiz berkata...

yg aku pelik pesara pun nak minta bonus. tak fahamke maksud bonus

Paragon Ada berkata...

rasanya 500

Zalina Ali berkata...

Setuju sangat...namun janganlah diluluskan rm500 macam yang sudah2, sekurangkurangnya ikut lah gaji minima rm1200.00. Syukur Alhamdulillah..

Unknown berkata...

Mcm2 ragam...Hdk bagi bonus sebulan gaji pun,ada yg dengki bagai...Hdk bagi rm 500 pula, ada yg tak puas hati bagai...Cuba jadi bangsa melayu yg bersyukur dan jadilah bangsa melayu yg jgn ada sifat dengki dlm diri...Org dah bagi brp pun bersyukur ajerlah.Hdk lebih harus berusaha dari awal lagi,jgn salahkan org yg lebih dari kita...Slmt menyambut kedatangan ramadan.

Kagero Mtp berkata...

Saguhati Raya RM 1000,
Bonus ujung thun Sebulan Gaji..xtlu membebankan kerajaan,adil dn ckup memberi bantuan...

Kagero Mtp berkata...

Saguhati Raya RM 1000,
Bonus ujung thun Sebulan Gaji..xtlu membebankan kerajaan,adil dn ckup memberi bantuan...

osman ayob berkata...

Geng pesara pn sepatutnya cukup dengan duit pencen sahaja sebab mereka dah tidak berkerja.kerajaan bagi rm250 ti pun kira bertuah dari negara lain terus tak bagi

osman ayob berkata...

Rm500 ja pun dah cukup.Alhamdulillah

osman ayob berkata...

Rm500 ja pun dah cukup.Alhamdulillah

osman ayob berkata...

Geng pesara pn sepatutnya cukup dengan duit pencen sahaja sebab mereka dah tidak berkerja.kerajaan bagi rm250 ti pun kira bertuah dari negara lain terus tak bagi

Kejoraku Bersatu berkata...

nak katakan rm 500 tu rezeki dan bersyukur..ye memang betul tetapi biarlah adil dan saksama sesuai dengan keadaan semasa sekarang ni...kerajaan dah kutip hasil dari GST berbilion ringgit..tapi janganlah kedekut mesti ada peningkatan dalam pemberian bonus dan pulangkan semula kepada rakyat terutama pejawat awam...golongan bawahan ni yang teruk bertungkus lumus buat kerja...duit tu bukan nak simpan sampai mati..nak di belanjakan ada permintaan barulah ekonomi negara berkembang.

Kejoraku Bersatu berkata...

Pemberian bonus tu biarlah setara dengan peningkatan kos sara hidup sekarang ni sekurang-kurangnya minima satu bulan gaji..RM 1200.00 setuju untuk dipertimbangkan.

mamamimishop berkata...

Ok

ejai WBP7075 berkata...

Mn2 pun boleh... sebulan ke, rm1500 ke... janji bukan rm500

Bang Lang berkata...

Memandangkan kutipan GST 2015 mencecah hampir 30 billion dan bak kata pemimpin kerajaan GST akan dipulangkan kepada rakyat maka tidak sukar rasanya kerajaan akan memberi bonus Aidilfitri kepada penjawat awam.Dengan kenaikan kos sara hidup rasanya bantuan kewangan RM1000.00 mampu membantu mengurangkan bebanan penjawat awam..Kata harus di kota janji perlu ditepati..

johari Rahmat berkata...

2018 nti time nak ngundi...cuepac x minta pun bonus raya tp dibagi 2 bulan bonus...biasa la permainan ni org dh tau...

mat berkata...

Bonus hujung thn la, dpt 2 bln ke baru hidup bn, tp kalau dpt rm500, bleh jln lah bn hidup pr
Utk raya ni bg je rm1000 sorang tp bkn dikira bonus, bkn duit bn pun, duit rakyat jugak

mat berkata...

Bonus hujung thn la, dpt 2 bln ke baru hidup bn, tp kalau dpt rm500, bleh jln lah bn hidup pr
Utk raya ni bg je rm1000 sorang tp bkn dikira bonus, bkn duit bn pun, duit rakyat jugak

Liq Zara berkata...

Dpt sebulan..bayar 2x...stgh bln time raya..stgh bln lg ujung tahun..

Zua Jon berkata...

Sepatutnya cuepacs menuntut pemberian bonus atau imbuhan sebulan gaji atau maksimun 3000++,,bukan seperti sebelum ini dgn sebulan gaji atau minimun 1000... bermakna yg bergaji berbelas ribu nmpak ketara pendapatan dgn berbagai kemudahan seperti elaun keraian dan kemudahan kerajaan..

msa asm berkata...

Pokcik tak fahamlah dengan kerajaan sekarang. Dari zaman dulu pokcik mula kerja sampai lah ke zaman facebook sekarang ni ekonomi kerajaan masih begitu je. Tak pernah pokcik merasa hasil dari kerajaan. Dulu sampai sekarang masa nak raya 500 je la. Tiap-tiap tahun begitu asek-asek 500 setiap tahun. Pokcik rase la kan kerajaan ni kodekut. Kenapa pokcik kata kerajaan kodekut sebab bangunan tinggi umno pokcik tengok tinggi-tinggi macam hotel tapi bila minta bantuan kerajaan untuk menyambut bulan shawal diberi kita 500 jah? Bukan kodekut ke tuh? Tiap-tiap tahun pokcik beraya serba sedikit. Tak pernah kerajaan bagi lebih pada pokcik. Pokcik bagi duit raya pada chucu chucu pokcik sorang sehelai RM5 pun pokcik kena cop kodekut. Paling-paling pokcik minta dah berpuluh tahun kita merdheka jangan buat kodekut pada golongan seperti pokcik. Raya ni bukan pokcik seorang sahaja yang raya. Anak anak pokcik chucu chucu pokcik pokcik sedih la kita ada kerajaan yang kodekut. Pokcik tak hairan kenapa ramai orang minta bantuan lebih seribu tapi pokcik betul betul hairan kita berpuluh tahun kerajaan masih kodekut. Maafkan pokcik. Selamat berpuasa.

Unknown berkata...

Mimpi la semua...duit gst dh abih bayar interest hutang 1mdb. Nganga la semua

Unknown berkata...

Mimpi la semua...duit gst dh abih bayar interest hutang 1mdb. Nganga la semua

Fera Syasya berkata...

Klu itu ukuran adil susahlah tuan...klu gitu semua gaji k/tangan awam semua sama...amacam. Lgi tinggi jawtan tentulah lgi besar t/jawab dan beban tugasnya maka wajarlah pemberian bonus tak sama rata...apapun dpt byk mana pun kita kena besyukyr...

Fera Syasya berkata...

Klu itu ukuran adil susahlah tuan...klu gitu semua gaji k/tangan awam semua sama...amacam. Lgi tinggi jawtan tentulah lgi besar t/jawab dan beban tugasnya maka wajarlah pemberian bonus tak sama rata...apapun dpt byk mana pun kita kena besyukyr...

Fera Syasya berkata...

Klu itu ukuran adil susahlah tuan...klu gitu semua gaji k/tangan awam semua sama...amacam. Lgi tinggi jawtan tentulah lgi besar t/jawab dan beban tugasnya maka wajarlah pemberian bonus tak sama rata...apapun dpt byk mana pun kita kena besyukyr...

Fera Syasya berkata...

Klu itu ukuran adil susahlah tuan...klu gitu semua gaji k/tangan awam semua sama...amacam. Lgi tinggi jawtan tentulah lgi besar t/jawab dan beban tugasnya maka wajarlah pemberian bonus tak sama rata...apapun dpt byk mana pun kita kena besyukyr...

Woman in Biz berkata...

Sebulan gaji untuk semua penjawat awam yang beban kerja semakin bertambah-tambah. Work like private, pay like private

Senior Hamtaro berkata...

Apepun cuepacs mmg the best la, kami hargai perjuangan cuepacs, cuepacs mmg caring dan memahami kami penjawat awam, apepun pendapat anda kita fikir2kan sebelum berkata2, cuepacs dh minta sebulan gaji mmg dh ok kerana ,kita bleh ukur baju di badan sendiri, usaha tangga kejayaan, klu rm500 alhamdulillah tp sektor swasta lebih hebat, dulu swasta hormati gaji kerajaan, skrg ni swasta plak yg nmpk tinggi bonusnya, klu rmsebulan gaji jumlah pendapatan alhamdulillah, kami berasa amat lega , tidaklah kami kumpul dari awal tahun nak sambut raya, bajet balik kampung dh rm300, baju anak2 lagi,isteri lagi, harus menyambut kemenangan bulan ramadhan,kuih muih lg, kadang2 smpai nk beli kuih raya pon den tak mampu haa..sejenis dh rm30, mmg xheran jiran sy tutup pintu bila budak2 dtg, zaman dulu budak2 dtg, tp semua dpt duit raya rm0.50 xtutup pun pintu,zaman skrg xmampu kesian2

Muhamad Faizal berkata...

Setuju samarata 1500 sebulan biar adil.. Bersyukur..

Muhamad Faizal berkata...

Setuju samarata 1500 sebulan biar adil.. Bersyukur..

Servispotong Rumput berkata...

dulu masa belajar tak mahu usaha leih kederat dan modal (pinjaman dll), bila pegawai secara relatif dapat lebih nak banding-banding pula. tak tahu ke pegawai itu biasanya bagi lebih pada keluarga berbanding adik beradik set-set staf yg kononnya tak cukup duit tp baju raya mengalahkan pegawai

Unknown berkata...

Dapat berapa pun alhamdulillah..semuanya rezeki...bersyukur apa yang ada..

Unknown berkata...

Dapat berapa pun alhamdulillah..semuanya rezeki...bersyukur apa yang ada..

sue berkata...

Bagi gaji sebulan tapi minimum RM1000 dan maksimum RM3000.