SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

25 Jun 2016

GOVT WILL CONSIDER CUEPACS' REQUEST FOR ' INFORMAL HOLIDAY'

NST
By AZURA ABAS
and HASHINI KAVISHTRI KANNAN
24 June 2016 @ 9:07 PM




PUTRAJAYA: The government will consider a request for an ‘informal holiday’ on July 8 - the third day of Hari Raya Aidilfitri - for public servants who are working on Friday.
Chief Secretary to the Government Tan Sri Ali Hamsa said he would bring up the request made by the Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs) with Prime Minister Datuk Seri Najib Razak.
"I will inform the prime minister of this; further discussions are needed on the feasibility of having the occasional holiday. Only then it will be brought to a formal setting (in cabinet).
"We just have to wait and see what will be decided on the matter," he told reporters today.
Earlier, Ali had met with Cuepacs president Datuk Azih Muda and other council members for a meeting and to break fast.
At the meeting, various issues were discussed including increasing the number of civil servants to ease the work burden of existing workers and resuming training courses that were shelved as a cost-cutting measure.
Ali gave his assurance that all proposals would be discussed and considered by the government.
He also urged civil servants to increase productivity and give proposals on how to measure productivity aside from relying solely on Key Performance Indicator (KPI) evaluation.
"The government will also look into ways how to address work stress including by those working in shifts.
"We will also look into the feasibility of giving allowances for those who are doing graveyard shifts.
"However, this will depend on the government's financial ability," he added.

The government will consider a request for an ‘informal holiday’ on July 8 - the third day of Hari Raya Aidilfitri - for public servants who are working on Friday. Chief Secretary to the Government Tan Sri Ali Hamsa said he would bring up the request made by the Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs) with Prime Minister Datuk Seri Najib Razak. Pix by Mohd Fadli Hamzah

6 ulasan:

Unknown berkata...

sekolah dah biasa dengan cuti peristiwa ni melalui pengumuman guru besarnya,tapi penjawat awam ( tidak termasuk badan berkanun ) lain belum pernah dapat cuti peristiwa ni.

apa salahnya bagilah penjawat awam merasai juga cuti peristiwa` pada 8 julai 2016 sebagai menghargai perkhidmatan yang dicurahkan.

Pemberian cuti peritiwa ni tidak melibatkan implikasi kewangan pun.Malah kita (penjawat awam ) akan terus menyokong pemerintahan kerajaan sedia ada.

baganhegan berkata...

tetapi kenapa cadangan hanya kepada negeri yang bekerja pada jumaat sahaja. adakah kami yang bekerja di kelantan, kedah, terengganu, johor yang bercuti pada jumaat bukan dalam kategori penjawat awam persekutuan. jika benar cuti peristiwa inin diberi kepada negeri yang cuti pada jumaat maka kami akan lebih masa bekerja berbanding negeri yang bekerja pada jumaat. keputusan yang adil dan saksama adalah diharap.

Unknown berkata...

Blogger baganhegan berkata...
tetapi kenapa cadangan hanya kepada negeri yang bekerja pada jumaat sahaja. adakah kami yang bekerja di kelantan, kedah, terengganu, johor yang bercuti pada jumaat bukan dalam kategori penjawat awam persekutuan. jika benar cuti peristiwa inin diberi kepada negeri yang cuti pada jumaat maka kami akan lebih masa bekerja berbanding negeri yang bekerja pada jumaat. keputusan yang adil dan saksama adalah diharap.

Rabu, Jun 29, 2016 12:05:00 PTG

CUTI PERISTIWA TU KAN JATUH HR JUMAAT, KALAU KENA KERJA, 1 HR JA NK KERJA, SABTU AHAD CUTI PLAK...X KAN LAH BENDA2 REMEH MCM NI PN NK PERTIKAI...ADA AKAI KA?...

Mahmood Adam berkata...

cuti hari jumaat tu adalah cuti "pemberian", bukannya cuti umum. jadi ianya takkan diganti pada hari berikutnya sekiranya jumaat itu cuti umum bagi 4 buah negeri. sama juga dengan cuti hari sabtu, sekiranya terdapat sebarang cuti perayaan jatuh pada hari sabtu, ianya takkan diganti pada hari isnin. hanya cuti umum yang jatuh pada hari ahad sahaja yang akan dibawa pada hari berikutnya iaitu isnin.

Unknown berkata...

Hal yang tidak pernah terbayankan kini menjadi kenyataan dengan keluargaku,,,untuk MBAH SURYO kami ucapkan banyak terimakasih karna berkat bantuannya ALHAMDULILLAH keluarga kami bisa lepas dari hutang dan masalah,karna nomor “GHOIB”untuk pasang togel,hasil ritual MBAH SURYO meman benar2 merubah nasib kami hanya sekejap,dan disitulah aku berkesempatan kumpulkan uang untuk buka usaha kembali,karna baik rumah sudah disita,,warung makan jg sudah bangkrut,,tapi itu semua aku masih tetap bertahan hidup dengan anak istriku,,walau cuma kontrak tapi aku tetap bersabar dan akhirnya MBAH SURYO lah yang bisa merubah nasib kami..MBAH SURYO orang paling bersejarah kepada keluarga saya…!!! Kepada teman2 yang di lilit hutang dan ingin merubah nasib baik dari pada sekaran HBG: 0823~4299~7888-MBAH SURYO,dengan penuh harapan INSYAH ALLAH pasti tercapai dan sudah terbukti.

Anggita Sari berkata...

buat saudara punya permasalahan, hutang atau angka
dan lain2 silahkan hub,AKI LOMBANG karna AKI LOMBANG lah
suda membantu saya melunasi hutang2 saya dan saya sudah melunasi
hutang2 saya,jika anda ingin hutang anda di lunasin silahkan hub
AKI LOMBANG di nomor, 0852 8016 7541 trima kasih