SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

26 Oktober 2016

BAJET 2017 BERI LEBIH BANYAK PELUANG KEPADA PENJAWAT AWAM

Bernama
21/10/2016


KUALA LUMPUR, 21 Okt (Bernama) -- Bajet 2017 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini disifatkan sebagai bajet yang menyejahterakan rakyat dan memberi lebih banyak peluang kepada penjawat awam.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) Kamarozaman Abd Razak berkata penjawat awam terutamanya kumpulan pelaksana menerima manfaat yang besar daripada bajet kali ini.

"Keputusan kerajaan untuk memanjangkan kemudahan cuti belajar bergaji penuh dengan biasiswa kepada kumpulan pelaksana adalah manfaat yang besar kepada mereka kerana sebelum ini kumpulan pelaksana berhadapan dengan kekangan kewangan untuk melanjutkan pengajian mereka," katanya ketika dihubungi Bernama.

Pada pembentangan Bajet 2017 itu, perdana menteri mengumumkan kemudahan cuti belajar dengan gaji dibayar penuh bersama biasiswa dipanjangkan kepada kumpulan pelaksana.

Kemudahan tersebut sebelum ini hanya diberikan kepada penjawat awam di dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional iaitu dari Gred 41 dan ke atas.

Mengenai harga Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia yang dijual pada kadar 20 peratus di bawah harga pasaran, beliau berkata langkah tersebut menjadikan harga rumah lebih terkawal.

"Melalui langkah itu, penjawat awam akan mendapat pinjaman perumahan dengan lebih mudah. Walaupun kerajaan menaikkan had kelayakan pinjaman, ia tidak membawa sebarang perubahan sekiranya harga rumah turut sama meningkat".

Kamarozaman turut menyambut baik langkah kerajaan melanjutkan perkhidmatan pegawai 'Contract of Service' dan 'Contract for Service' selama setahun yang menurutnya meredakan keresahan pegawai-pegawai kontrak yang masih belum mendapat pekerjaan lain.

Sementara itu, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam Malaysia (Cuepacs) Datuk Azih Muda berkata kerajaan buat pertama kalinya telah menunaikan tuntutan Cuepacs untuk memberi lebih peluang kepada kumpulan pelaksana.

"Cuepacs telah lama mencadangkan kepada kerajaan untuk memberikan kemudahan Cuti Belajar Bergaji Penuh dengan biasiswa kepada kumpulan pelaksana dan cadangan itu telah diterima dalam bajet kali ini," katanya.

Beliau turut mengalu-alukan langkah kerajaan menaikkan had pinjaman perumahan penjawat awam dari RM120,00 kepada RM200,000 dan dari RM600,000 kepada RM750,00 yang disifatkan langkah sangat bagus kerana melaluinya para penjawat awam kini berpeluang untuk mendapatkan semula kelayakan pinjaman perumahan mereka.

Dalam pada itu, Azih turut berharap agar ketua-ketua jabatan dalam sektor perkhidmatan awam tidak membuat keputusan di luar pengumuman perdana menteri mengenai pelanjutan perkhidmatan pegawai kontrak selama setahun.

-- BERNAMA

17 ulasan:

Zulkefli Hassan berkata...

Penjawat awam mahukan kenaikkan gaji dan elaun serta bonus. Semua yg diumumkan dlm bajet tidak membawa erti utk penjawat awam. Presiden CUEPACS diminta undurkan diri kerana sudah tak relevan utk membela nasib penjawat awam.

Zulkefli Hassan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Zulkefli Hassan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Betul, azih muda kecut @###$

Unknown berkata...

Betul, azih muda kecut @###$

PAk JUSTAN DI BATANG berkata...

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

Nipol berkata...

Pak Justan Pak Justan.....sudah lah tu.

seriyau berkata...

Kenaikan kelayakan pembiayaan perumahan.. rasanya memberi faedah kepada yang bergaji 5000 ke atas.. pada yg gaji bwah ni... melopong je lihat harga rmh mampu milik hanya pada org kaya...

seriyau berkata...

Kenaikan kelayakan pembiayaan perumahan.. rasanya memberi faedah kepada yang bergaji 5000 ke atas.. pada yg gaji bwah ni... melopong je lihat harga rmh mampu milik hanya pada org kaya...

seriyau berkata...

Kenaikan kelayakan pembiayaan perumahan.. rasanya memberi faedah kepada yang bergaji 5000 ke atas.. pada yg gaji bwah ni... melopong je lihat harga rmh mampu milik hanya pada org kaya...

muhd hafizul berkata...

😤

Adam berkata...

Kenaikan Kelayakan Pinjaman Rumah tidak bermakna langsung kerana pendapatan kakitangan Awam tidak berubah. Kalau pun Kelayakan Pinjaman dinaikkan ke 1 Juta, apa faedah kepada Penjawat Awam yang gajinya rm4 ribu. Sekarang, gaji rm4 ribu sebulan tidak mampu membeli rumah yang bernilai rm150 ribu. Belanja bulanan ke atas keluarga yang anaknya 4 orang berapa? GST satu bulan boleh beli 20kg beras wangi, faham tak!!! Seharusnya kerajaan bagilah bonus itu tetap setiap tahun 1 bulan gaji. Pemimpin yang paling berjasa menaikkan gaji Kakitangan Awam dan Bonus yang tinggi ialah Tun Abdullah Ahmad Badawi. Terima kasih Tun kerana benar-benar merasai denyut nadi kepayahan rakyat.

Hafez Vsix berkata...

anjing yahudi kau undur diri je la,kami meluat dgn ckp sial kau ni,pukimak

Hafez Vsix berkata...

mana dua bulan bonus yg kau menyalak tue,ckp je pandai,dpn najib tak tegas,pundek la kau azih,elok kau ni buang ke laut je,takyah jd presiden sial

Hafez Vsix berkata...

jgn bg aku nampak muka kau kat n.9,aku terajang muka kau nti.anjing penjilat najib

Hafez Vsix berkata...

macam pondan bila jumpa najib sial

Nor Azam Zainol berkata...

Kami merindui kepimpinan Presiden cuepacs yg dulu, En.Ahmad Nor