SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

23 April 2013

MEMPERKUKUH PERKHIDMATAN AWAM

Bernama
23/4/2013

 
PERTUMBUHAN dan pembangunan negara ini banyak disumbangkan oleh penjawat awam. Mereka merupakan tulang belakang pembangunan ekonomi negara kita. Mereka melindungi sempadan kita, mendukung undang-undang dan ketenteraman awam, mereka mengubat dan menjaga kita serta mengajar dan mendidik anak-anak kita.Sesuai dengan hakikat itu, maka manifesto BN kali ini turut meletakkan sasaran untuk memperkukuhkan perkhidmatan awam dalam tempoh lima tahun akan datang.

Antara yang akan dilaksanakan adalah memperkenalkan Skim Gaji Transformatif (SGT) untuk penjawat awam, termasuk menyemak semula elaun dan menyediakan pergerakan gaji khas sebanyak tiga peratus kepada mereka yang mencapai gaji maksimum jika pada waktu itu tiada semakan gaji dilakukan.Penambahbaikan lain yang akan dilaksanakan adalah menyediakan lebih banyak peluang kenaikan pangkat dan pembangunan bakat serta memastikan kualiti kehidupan penjawat awam terpelihara.

Bagi Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman, pihaknya menyambut baik langkah untuk memperkenalkan SGT di bawah Sistem Saraan Transformatif (SST)."Dalam masa sama kita berharap SST yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada bulan lalu dilaksanakan secara lebih menyeluruh bagi meningkatkan prestasi penjawat awam.

"Kalau boleh proses penyediaan SST yang meliputi 81 skim perkhidmatan sahaja setakat ini akan diperluaskan untuk turut meliputi kesemua 289 skim perkhidmatan."Sebelum ini kita ada cadangan untuk meningkatkan sistem saraan melalui Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SSBP), namun tak jadi. Kita balik kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik."Apa yang diperlukan sekarang adalah sistem pengganti SSM bagi membolehkan penjawat awam berkhidmat dengan baik.

"SST yang baru diumumkan merupakan langkah pertama yang baik ke arah ini, namun ia belum merangkumi semua skim perkhidmatan awam," katanya.Selain semakan terhadap setiap gred, katanya, nama jawatan dan tangga gaji dalam perkhidmatan awam merupakan perkara penting yang memerlukan kajian mendalam."Ini penting bagi membentuk sebuah sistem saraan mampan yang mampu memastikan perkhidmatan awam berada pada tahap tertinggi selain menjaga kebajikan penjawat awam," ujarnya.

Mengenai langkah menyediakan lebih banyak peluang kenaikan pangkat dan pembangunan bakat, Omar berkata, ia sudah pasti disambut baik oleh penjawat awam. "Ini kita nampak lonjakan daripada sistem terdahulu kerana terdapat peluang lebih cerah kepada penjawat awam untuk mendapat kenaikan pangkat melalui laluan pantas yang dinilai berdasarkan bakat, kepakaran dan kreativiti mereka," katanya.

58 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

First...

Tanpa Nama berkata...

j17 bila mau upgred ?

Tanpa Nama berkata...

saya rasa sepatutnaya kerajaan bagi tahu dahulu kenaikan gred j17 ke j29 dan kautkuasa bulan berapa tak kisah,kerana gred j17 tidak akan tukar perti kerana telah ada hitam putih drp kerajaan tentang kenaikan gred mereka.saya rasa ramai kumpulan gred j akan tukar kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

umum la bila j17 nk di upgred kan...ini x..sikit2 jawatan lain yang duk naik gred..x de pn nk kaji2...

Tanpa Nama berkata...

kaji jangan tak kajiii....sekarang giliran pru13 pula dikaji...

Tanpa Nama berkata...

tukal tukal saja toh...udah bilang kita tukal yukal karusi...bisuk mu lusa kawe ler...he he he heeee

Tanpa Nama berkata...

Ass'kum,
Toksa dok tembak deras deras , apa cerita gred seimbang , dok tunggu dah berapa puluh tahun, duit yuran pun hangpa sapu tiap tiap bulan , gred kami bukan naik tapi turun dan tertinggal , kalau Ragunathan ada tak jadi macamni , hangpa bukan lawan tapi bergaya lebih dari orang politik , taik kucing.

Tanpa Nama berkata...

j17 sa dengar kena tipu lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....tiapa korang jadi pengadil ni PRU13...sa dangar cerita manesfesto PR mau kasi lulus J17 KE J29 DAN J29 KE J32.......baha apa lagi mau tunggu terjun terusssssssssssss he he he he di antara ragam manusia dekat pilihanraya

Tanpa Nama berkata...

DAP bercadang nak kurangkan PA...J17 mungkin ditiadakan sebab nenurut kajian mereka tak berapa efektif ramai sangat.

Tanpa Nama berkata...

muahahaha...

jangan ckp saja braderrrr...ramai2 la buktikan kalau betul berapi sgt dlm blog kupeks niii..

apa mcm ada berani?? PRU13 wooooo

Tanpa Nama berkata...

87% kakitangan awam sudah bosan dengan tipu helah dan penyalahgunaan kuasa di dalam sektor awam.
Belum di kira budaya membodek dan mengipas lagi.

Dengan peluang PRU-13 ini, kakitangan awam telah bersepakat untuk menukar kepimpinan kerajaan dan secara tidak langsung pentadbiran putrajaya.

Perkara ini telah diterima baik oleh semua anggota keselamatan dan pertahanan negara. Setiap yang mendapat mandat yang meraih majoriti dalam pilihanraya akan diberi kepercayaan sepenuhnya oleh rakyat.

Tanpa Nama berkata...

SEORANG KETUA KEPADA KESATUAN KERJA PERLU ADIL DAN TIDAK MENYEBELAHI MANA-MANA PARTI POLITIK.

NAMPAK SANGAT MENGAMPU BEKAS PERDANA MENTERI SEHINGGAKAN LUPA DARATAN SEBENAR. INGATLAH, SEMUA KAKITANGAN AWAM MENJADIKAN KAMU WAKIL PEKERJA.
BUKAN WAKIL POLITIK.

Tanpa Nama berkata...

test-test

Tanpa Nama berkata...

ELAUN KHAS BAGI GRED SOKONGAN YANG ADA STPM/DIPLOMA

Tanpa Nama berkata...

jadiiiii...jgn cakappppp sajaaa....ayuhhh buktikan nnt masa PRU13...boleh??

Tanpa Nama berkata...

POLIS BANTUAN KP11?

Tanpa Nama berkata...

Gred kp 11 ape cerita tok omar....

Tanpa Nama berkata...

gred untuk tukang pula macam mana..........

POLIS BANTUAN KP11 berkata...

penjawat keselamatan skim KP, apa cerita? takkan statik je, dok grhok cetthong la, takde mende.

Tanpa Nama berkata...

tak payah dok sembang la....
ini kali kita kasi tukar...

Tanpa Nama berkata...

KENAIKAN PANGKAT NANTI MASIH BERUNSUR PILIH KASIH & JILAT BUNTUT

Tanpa Nama berkata...

Kupek sama perkesa dua buah parti komponon bn agak nyerrr...macam je lerrrr

Tanpa Nama berkata...

Kita Pastikan BN menang 2/3 majoriti...insyaalah gaji/elaun/pangkat akan dinaikan..

Tanpa Nama berkata...

Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya yang sebelum ini dikaitkan dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) malam tadi secara terbuka mengaku

Katanya, BN secara konsisten memperjuangkan Islam termasuk perundangan syariah di negara ini.

Tegas beliau lagi, Pas walaupun mengaku memperjuangkan Islam tetapi tidak mempunyai rekod kejayaan untuk dibuktikan.

Sebaliknya, ujar beliau, kerajaan BN yang selalu dimomokkan sebagai tidak tahu agama oleh pemimpin Pas, telah mengangkat martabat Islam.

Insyaalah kepentingan PA akan terjamin dibawah BN yg mengangkat mertabat Islam...walaubagaimanapun..kalau Gajah berak besar...Kancil pon nak berak besar...mak rosak lah badan kancil tersebut. Juga Kot mana pon..gaji besar..gaji naik...jika tidak bersyukur...memang sentiasa tidak mencukupi...

Tanpa Nama berkata...

87% kakitangan awam sudah bosan dengan tipu helah dan penyalahgunaan kuasa di dalam sektor awam.
Belum di kira budaya membodek dan mengipas lagi.

Dengan peluang PRU-13 ini, kakitangan awam telah bersepakat untuk menukar kepimpinan kerajaan dan secara tidak langsung pentadbiran putrajaya.

Perkara ini telah diterima baik oleh semua anggota keselamatan dan pertahanan negara. Setiap yang mendapat mandat yang meraih majoriti dalam pilihanraya akan diberi kepercayaan sepenuhnya oleh rakyat.


Selasa, April 23, 2013 2:20:00 PTG

NI mana kajian kamu buat wei...... kalau takat tembak je x payah la. Kalau kamu nk terjun..terjun la sendiri. Kalau nk menipu tu patut2 la...

Tanpa Nama berkata...

Betul la wei...dia sorang agaknya yang buat kajian khayalan...kita orang PA akan kekalkan pemerintahan yang sedia ada (BN)...yang telah berjaya meningkatkan tarafhidup PA dan ekonomi negara baik dari segi rohani atau jasmanai.

Tanpa Nama berkata...

assalam...

saya rasa JPA kini sudah hilang arah /tersasar. mungkin sebab di ketuai oleh hanya geng2 PTD, dan bukan golongan2 professional dlm bidang teknikal.
kembali semula perbezaan semasa zaman kita belajar pun ada aliran sastera sains, dekat U pun ada bidang art,akaun, engine,perubatan, sukan dll. yuran berbeza, subjek berbeza. mengikut tahap senang susah atau sukar.
dan dulu2, JPA keluarkan gaji pokok pun tak sama, mana jawatan teknikal tertentu gaji pokoknya kurang dan mana lebih.
tapi sekarang saya rasa semuanya tersasar.

moral yg terpkasa diambil disebabkan kesilapan ini = budak2 zaman sekarang tak perlu belajar subjek susah2 spt kejuruteraan, akaun,perubatan dll sebab gajinya pun sama sahaja dengan subjek sastera atau sewaktu denganya.

natijahnya= satu kerugian dalam bidang sains teknologi kejuruteraan dan lain2. masyarakat makin mundur bukan makin maju.

sekian, pandangan saya yang kurang bijak ini. maaf andai tersilap tulis.

wassalam...

Tanpa Nama berkata...

Tak puas hati dgn kerajaan berhenti sahaja,,ramai yg kat luar sana nak kerja dgn kerajaan,bila gaji lambat salahkan kerajaan,gaji tak naik salah kan kerajaan...habis tu ddk kat warung berjam-jam,pergi pasar,ambik anak sekolah,pergi bank,pergi pasa nak salh kan kerajaan ke

Tanpa Nama berkata...

MAKLUMAT PENTING DAN TERKINI:
Semua penjawat awam yang memiliki master,ijazah,diploma tidak akan di lantik ke jawatan baru apabila memohon perjawatan baru oleh panel pengambilan dan temuduga suruhanjaya perkhidmatan negeri-awam,hasil dari pemesyuaratan di kalangan pegawai-pegawai tadbir negeri dan pegawai-pegawai dipolmatik.cth kerajaan negeri johor, perkara ini telah diputuskan bersama oleh pegawai-pegawai tadbir negeri, pegawai-pegawai tadbir diplomatik dan suruhanjaya perkhidmatan awam negeri dan awam.

kami 1.4 juta PA akan memberi undian kami kepada PR pada PRU-13 nie.. PR ke PUTRAJAYA...

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilah..!! akhirnya Husam Musa penyelamat PA di Putrajaya, jikalau dibandingkan dengan Tengku Adnan, ibarat bumi dan langit,
1. Husam Musa nampak gah, handsome, berkarisma, body language nampak intelektual, educated berbanding dengan Tengku adnan perut boroi, tua ngayut, cakap meleweh, tiada kualiti kepimpinan.
2. Husam nampak ikhlas dalam perjuangan, bersungguh-sungguh membela nasib PA, beliaulah yang mencadangkan perumahan PA di putrajaya berbanding Tengkua Adnan lebih kepada perutnya, mementingkan diri sendiri, tiada idea, lemah permikiran dan badan boyak.
3. Husam Musa berpendidikan agama, nampak kerterampilan boleh memberi kuliah, ceramah agama berbanding tengku Adnan baca Al-Fatihah belum tentu betul, rukun solat tue, tak betul baca fatihah tak sah solat beb..!!
ribuan anak-anak muda di putrajaya telah membantu Husam Musa mengempur kubu BN, BN akan kecundang PRU-13 nie.. ramai golongan intelektual serta org BN yg benci Tengku Adnan akan membantu Husam Musa.. Takbir..!!

Tanpa Nama berkata...

penganalisis ppulitik from langit....
PR akan ......??????
BN akan ......???

but Bee End kan bagus sbb da lamer da but da kusut lapuk koyak rabak da...ada aspal ada undi baik...he he he he he.....biaser ler ragam time pru13 dan yg lepas lepas pun gini jugo...ha ah ha ha haaa.....

Tanpa Nama berkata...

saya mengundi di putrajaya, walaupun sy ahli umno, akan tetapi di putrajaya Husam musa lebih bagus dari tengku adnan dari pelbagai segi, keimanan , jiwa rakyat n lain2.., dari segi keikhlasan n cara menyelesaikan masalah penduduk putrajaya, sy pilih Husam musa sebagai undi sy kali ini,

Tanpa Nama berkata...

bodoh btl hg ni...da kerja ngan kerajaan xkan nak pi mengadu nasib kat tokey kilang kicap kot...bangang x agak2 hg ni...

Tanpa Nama berkata...

MANA ADA NAIK PANGKAT IKUT BAKAT...KEBANYAKKAN NYA PILIH KASIH DAN UTK YG PANDAI ANGKAT BUNTUT

TUKANG KANAN R22 B.Sc Computer Science berkata...

nak transformasikan JPA, kena "transformasikan" kerajaan dahulu.


dalam bahasa lain, nak mengubah JPA yang dikuasai secara mutlak atau guna sistem monarki, perlulah diubah kerajaan terlebih dahulu.


barulah polisi berubah. selagi kerajaan itu sahaja, selagi itulah SPA/JPA akan menggunakan sistem monarki dalam perkhidmatan awam, hanya suku sakat mereka sahaja yang boleh mentadbir dan suku sakat mereka sahaja yang akan dilantik.

Tanpa Nama berkata...

Masalahnya Husam Musa tu tak ada satu projek pon yang dijalankannya yang berjaya...(nabi tak suka pemimpin yg. warak..tetapi bodoh dan lembab)...Bela kambing Janapari pon hancus...ladang rakyat cuma kutip duit balak...lepas tu jual,..orang asli juga yg terinaya...senang sangat tak payah fikir...lembah sirih...pon lingkup...Dia lebih suka ambil apa yang orang dah buat dan berjaya...lepas tu nak letak nama dia...jangan lah kita cari penyakit dengan calon pemimpin begini...rugi kita dan negara...

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS SILA BUAT KAJIAN BERAPA RAMAI KAKITANGAN SOKONGAN YANG MEMPUNYAI IJAZAH DAN MASTERS TETAPI PELUANG KENAIKAN PANGKAT ADALAH TERBATAS...SAYA CADANGKAN AGAR DIBERI ELAUN KHAS KEPADA KAKITANGAN INI BERDASARKAN BEBAN TUGAS YANG DIPIKUL.

Tanpa Nama berkata...

Tahu la bla nk dpat gred kot koot j17 ni tkar je la omar pon kita tkr

bakal KUP13 berkata...

Bila pekeliling KUP 13 dan KGT di awalkan nak keluar ni? wakil dari JPA sila jawab.

Tanpa Nama berkata...

PA BANYAK DILEMPARKAN DGN JANJI TAK DITEPATI....TIDAK BAGI POLIS & ASKAR......

Tanpa Nama berkata...

husam musa jika di bandingkan dengan adnan, husam musa lagi layak memimpin putra jaya markah husam 98% adnan dah nanyuk dah tua pe mati lah bersama c pak mahadir tu kah kah layak pe rumah orang tua dah tu lihat saja mata c adnan tu tebal tu cermin mato dia tu nampak lembu aje..

Tanpa Nama berkata...

saya tetap tukar tu bn/umno kita cuba pula pembangkang ini kali eluruh negara ingin yang baru tak kan pembangkang tak bole urus duit negara paham tu najip bongok

Tanpa Nama berkata...

najip najip di sinilah kesilapan mu dan hukuman mu nanti pasti akan kalah punya suruh lah askar dan polis undi kamu kami akan undi pembangkang punya macam mana pun tv adalah bahan kempen bn tapi rakyat bukan bodoh lah najip kami dah bosan dengan muka mu najip

Tanpa Nama berkata...

ayuh semua kakitangan awam tunjukkan ketidak puasan hati kita tukar kerajan baru kita mau rasa juga pimpinan pembangkang ni gaji kakitangan kerajaan semua naik pendidikan percuma,kereta murah,minyak turun,itu yang kita mahu lihat c najip brim hanya tiap tahun kedai satu malaysia mana di tempat kami belum ada tidak menyeluruh najip najip betul kan jadi sekarang kita patut tukarlah

Tanpa Nama berkata...

untuk perhatian najip di sabah akan ada kejutan kali ni tengok lah ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tanpa Nama berkata...

ini lagu untuk najip dan kerajaan semantara,,bumi oh bumi ku lihat terang mu dan keindahan mu hari ini hujan esok pula dah kan kemarau oh wahai manusia terimalah hakikat adat alam oh oooooo,,,
kalau ku dapat mengubah masa akan ku kambalikan zaman kanak-kanak apakan daya itukan sudah suratan takdir oh ho ho selamat tinggal barisan nasinol dan dan juga umno ok lah saya tak tahan lagi menyanyikan lagu ini sedih sungguh ok by

Tanpa Nama berkata...

kawan-kawan sila tafsir mimpi saya ,, saya mimpi bendera timbangan koyak mana kala bendera pkr berkibar di mana-mana seluruh negara lepas tu yang di pertuan agung memakai pula bendera pkr sebagai baju nya dan berkata ini lah suara rakyat lepas tu memberi nombor pada saya tapi saya tak pasti itu mimpi saya sedangkan saya bukan mana-mana parti ,,,,mimpi semalam

Tanpa Nama berkata...

saya pun bermimpi jugak elaun rumah di naikkan, elaun cola di naikkan , penambahbaikan skim perkhidmatan , bonus diberikan sebagai permulaan 2 bulan gaji oleh kerajaan yang baru iaitu kerajaan pakatan rakyat

Tanpa Nama berkata...

mana-mana kerajaan yang baru dipilih akan membuat pembaharuan, sebaliknya yang telah lama berkuasa akan menyalahgunakan kuasa dan naik lemak.


lihatlah di negara maju, kerajaan mereka silih berganti dan bertukar-tukar parti. itulah taktik yang digunakan oleh rakyatnya. mereka mahukan pembaharuan. jadi mereka pilih A untuk tempoh sepenggal dan sekiranya mereka berjaya, dilanjutkan sepenggal lagi. sebaliknya lepas diberi peluang sepenggal lagi mereka tertidur, maka mereka perlu ditukar semula dengan B untuk penggal berikutnya. dan ianya akan berpusing-pusing lagi. memang dah jadi lumrah setiap orang yang berjanji biasa akan melaksanakannya sekiranya mereka ini "orang baru", tetapi hanya cakap kosong sekiranya mereka ini "orang lama" dan sudah lama memerintah.

Tanpa Nama berkata...

ada ke diaorg baca komen mengkome ni....

Sabahan berkata...

CUEPACS SIBUK MELARANG KAKITANGAN AWAM MENYERTAI KEMPEN POLITIK.

PRESIDEN CUEPACS SIBUK BERKEMPEN SUPAYA MENYOKONG BARISAN NASIONAL NI APA?? BUKAN KEMPEN KE??

BODOH BETUL CUEPACS NIH!!

CAKAP TAK SERUPA BIKIN!!

CUEPACS SEPATUTNYA BERSIKAP KECUALI. BILANG MACAM LEMBUKAN MARAH PLAK..

UNDILAH PARTI BERSATU RAKYAT SABAH!!

Tanpa Nama berkata...

BAGI PELUANG PR MEMERINTAH PULA,DAH BERAPA LAMA BN MEMERINTAH,ADA DIA BELA NASIB KITA ORANG BAWAHAN NI,ASYIK2 LEPASKAN TEKAK ORANG ATASAN JE,KAMI GRED U3 TAKKN SOKONG BN LAGI,BERAPA PULUH TAHUN DIA MEMERINTAH,NASIB KITA SAMA JUGA,KAJI KAJI KAJI,BG PELUANG PR TAK CUBA KITA TAK TAU,FIKIR LA SENDIRI..OMAR KAU LETAK JAWATAN LAGI BAGUS,KAU ADA PUN MACAM TAKDE,JADI LEMBU IKUT SAJA CAKAP NAJIB TAK GUNA TU,KAMI ORANG KESIHATAN NAK TUKAR.INI KALI LA

Tanpa Nama berkata...

Minta tolong cuepacs review dgn jpa.ttg kenaikan gaji atm yg terbaru..ramai yg xberpuas hati..kenaikan tdk ditentukan berapa %..ramai yg bersungut tidak tahu hendak mengadu kepada siapa..kenaikan terbaru memberi faedah kpd pihak tertentu..

Tanpa Nama berkata...

Salam...saya kurang setuju kenaikan gred 17 ke 29..sepatutnya wujud gred khas bagi mereka yang mempunyai sijil.. sebab sijil x setara dengan diploma..turunkan taraf STPM setara sijil.. mungkin akan ramai setuju kalau gred J17 dimansuhkan dan semua yg ada sijil berkenaan naik ke J22 secara automatic..selepas ini kemasukan ke J17 tidak perlu diadakan lagi dan hanya ada sijil sahaja boleh mohon ke gred J22...baru adil...

Tanpa Nama berkata...

Kesimpulannya.. Allah masih benarkan BN memerintah.. syukur Alhamdulillah.. ini kali lah!! buang je slogan tu.. jom ubah!! buang je la slogan yang ada hidden meaning tu.. Husam!!.. belum masanya lagi.. dan mungkin Allah takdirkan dia kalah n tak layak..
Percayalah pada qada dan qadar Allah..
Kita hanya mampu merancang..
Allah menentukan segalanya..
Terimalah kekalahan itu dengan minda kelas pertama..
Bukan seperti mereka yang sanggup berbaring di atas jalan.. sedangkan pemimpin mereka telah mengangkat sumpah.. nauzubillah.. kenapa Melayu sanggup jadi begini.. mana letaknya akal fikiran kita?? Allahualam..

rukustar berkata...

Gred J17 naik kepada J29, bagaimana pula dengan kedudukan mereka yang dalam gred J29? J29 adalah terdiri dari pemegang diploma. Akhir sekali pemegang sijil sama taraf dengan pemegang diploma dalam sektor kerajaan. Lepas ni kalau rasa nak kerja kerajaan tak payahla penat-penat belajar sampai diploma cukupla sampai sijil udah la

Tanpa Nama berkata...

kerajaan mengalakkan PA melanjutkan pelajaran, sangup amil separuh gaji ingin kan gaji yg lebih memuaskan..ttp apakah yg kami dpt PA sokongan yg mempunyai diploma dan ijazah.. inikah di katakan kerajaan yg berkebajikan..

Tanpa Nama berkata...

setuju dengan kenaikan j17 ke j29 atas sebab-sebab yang dinyatakan dan rezeki tapi apa pula nasib j29 sedia ada? Secara puratanya belajar diploma mengambil masa 3 tahun dengan hutang pinjaman PTPTN tidak kurang dari RM15,000. Bagi sijil mengambil masa 2 tahun dengan hutang pinjaman kurang dari RM10,000. Beban j29 sedia ada pada masa ini adalah hutang PTPTN yang perlu ditanggung. Apakah tiada apa2 insentif untuk J29 sedia ada? Jika hendak agihkan rezeki biarlah secara adil, jangan satu pihak merasa dan satu pihak lagi kekal merana. Apa pon taniah kepada pihak yang buat dasar ni yang boleh dikatakan serampang dua mata iaitu membantu dan menindas