SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

15 April 2013

PENJAWAT AWAM DINASIHAT TIDAK TERLIBAT KEMPEN PRU-13

Utusan Malaysia
15/4/2013


KUCHING 15 April - Penjawat awam dinasihat supaya tidak terlibat secara langsung dalam aktiviti kempen yang dianjurkan mana-mana parti politik sepanjang musim Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).
Setiausaha Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) negeri, Ahmad Malie berkata, walaupun tiada peraturan atau larangan khusus yang menetapkan perkara tersebut, namun penjawat awam adalah golongan berkecuali.
Katanya, penjawat awam perlu memilih kepimpinan negara dengan bijak dan tidak terlibat secara langsung dalam aktiviti berkempen pilihan raya seperti menggantung poster dan terlibat dalam penganjuran ceramah.
"Penjawat awam tidak dibenarkan melakukan atau terlibat dalam aktiviti itu di bawah peruntukan Perintah Am iaitu mereka boleh dikenakan tindakan disiplin.
"Bagaimanapun mereka disaran supaya keluar mengundi dan menggunakan peluang tersebut secara rasional bagi memastikan dasar membela kebajikan mereka dan agenda pembangunan negara berjalan lancar," katanya di sini semalam.
Ahmad yang juga Presiden Kesatuan Guru Bumiputera Sarawak (KGBS) memberitahu, mereka perlu bijak memilih parti yang diyakini mampu menunaikan janji kepada penjawat awam bagi memperkasakan sektor awam hari ini dan memimpin negara di masa hadapan.
Di samping itu katanya, penjawat awam perlu menilai segala bantuan dan penambahbaikan yang dilakukan kerajaan sekarang dan memperjudikan masa depan mereka.

49 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Encik ahmad kerja ape....macam sedang berkempen je.....

Tanpa Nama berkata...

PENJAWAT AWAM D SABAH & SARAWAK MASIH DI ANAKTIRI DALAM PENGAMBILAN JAWATAN P&P DAN KENAIKKAN PANGKAT...HANYA SEBILANGAN KECIL SAJA TERPILIH...JAWATAN & PELUANG TIDAK DIWUJUD D SABAH & SARAWAK...JAWATAN KENAIKKAN HANYA DIWUJUD D SEMENANJUNG...OLEH YG DEMIKIAN PELUANG PA UTK NAIK TERBANTUT...MANA PEJUANGAN MU CUEPACS CAWANGAN SABAH & SARAWAK

Tanpa Nama berkata...

PA semua ckp mcm ni....INI KALILAH KITE TUKAR.....

Tanpa Nama berkata...

ala kerajaan ini, takkan PA nak kempen sikit tolong PKR pun tak leh...kata demokrasi (jilat la ludah sendiri)

Tanpa Nama berkata...

apa ingat penjawat awam bukan rakyat malaysia......kami ada parti yg kami sokong...ada jadi ahli parti yg kami sokong....lepas waktu bekerja kami buat kerja parti la...tu pun tak reti bodo betui peminpin cuepacs yang dok ada....

Tanpa Nama berkata...

Macam mana pula dengan keadaan Kerajaan Sementara yang menggunakan perkhidmatan awam sebagai bahan untuk kempen mereka? Kami terpaksa ikut dan sertai program dan tiada kata dua. Adilkah tuding jari hanya pada penjawat awam?

Tanpa Nama berkata...

Negara demokrasi, penjawat awam sebagai rakyat Malaysia mempunyai hak untuk memilih kerajaan mana sebagai majikan mereka kelak.....lebih baik CUEPACS jg kebajikan penjawat awam drpd menyebelahi mana2 parti politik untuk kepentingan peribadi

Tanpa Nama berkata...

apa pun ABCD////

Tanpa Nama berkata...

semua orang layak berkempen..tiada istilah kakitangan kerajaan tidak boleh berkempen....kita pun rakyat jugak

Tanpa Nama berkata...

Maksud kupek....PA tk boleh berkempen untuk selain drp B.N.....
Kalau untuk BN kempenlah sampai terberak n di mn saja pn boleh....macam tu ke?
Aku buat hari2 kerja untuk bn, waktu pejabat pn tk pe...bos aku macam suke je...
Kau org buat untuk pembngkg, jgn harap lerrrrr..mimpi tukr pemerintah..kau org dlu kena tukar...

Tanpa Nama berkata...

Saya bekerja di Pulau Pinang. Sepanjang tempoh April 2008 hingga April 2013, saya berpandangan bahawa kerajaan pimpinan DAP (Pakatan Rakyat) mampu mentadbir negeri dengan lebih baik lagi berbanding kerajaan Barisan Nasional dulu. Harap2 rakyat Pulau Pinang terus memberi mandat kepada kerajaan Pakatan Rakyat mentadbir kerajaan selepas PRU13 ini.

Tanpa Nama berkata...

Macamana pulak kalau apa2 program anjuran UMNO BN dipaksa penjawat awam pergi dan mintak surat tunjuk sebab kalau tidak hadir??? Penjawat awam pun RAKYAT RAKYAT MALAYSIA, ada PARTI SOKONGAN SENDIRI, ada HAK untuk BERKEMPEN.... APA MOTIF UNTUK TIDAK MEMBENARKAN PENJAWAT AWAM BERKEMPEN?? APA KEBURUKANNYA KEPADA NEGARA?? KAMI BEKERJA DENGAN KERAJAAN, BUKAN UMNO/BN!!!!!!

http://www.youtube.com/results?search_query=berani+kerana+benar+HD&oq=berani+kerana+benar+HD&gs_l=youtube.3...23970.31232.0.31538.22.22.0.0.0.0.1218.5137.4j9j3j3j0j1j0j1.21.0...0.0...1ac.1.F-VyBrhwbXo

Tanpa Nama berkata...

Bukan ke penjawat awam tu rakyat malaysia jugak ke? mereka mengundi bermakna mereka berhak nak kempen ...nama pun demokrasi, ingat kuku besi ke? penjawat awam pun berhak memilih siapa yang boleh dijadikan majikan terbaik buat mereka, kenaikan gaji polis mendadak naik ekoran kes Lahad Datu tu ada yg tak brape kena, polis2 yg tak buat keje operasi tu, duduk kat pejabat pun naik gaji sama mcm duduk buat operasi, adil ke tu? Bagi elaun atau insentif kepada polis2 yg terlibat dgn operasi sahaja, kaji semula kenaikan yg diberikan tu jgn main taram je....menghabiskkan duit negara je bayar kpd mereka yg tidak terlibat operasi lahad datu tu...Gaji konstabel lebih tinggi drpd N22 yang dah nak pencen tahun dpn itu pun br dpt,kalau mcm ni lah kerajaan tukar kerajaan lagi bagus, buat kajian skop kerja dan penugasan semula siapa layak dan siapa tidak layak...

Tanpa Nama berkata...

Menurut sumber: Lebih 5 ribu kakitangan kerajaan yang berkelulusan master,ijazah yang tidak di naikkan pangkat ke jawatan gred 41, telah berikrar dan berkerjasama menjadi think-tank dan turun ke medan pertempuran bagi pihak PR untuk memastikan kekalahan BESAR BN di dalam PRU-13, mereka juga menjadi super elit yang akan memastikan PR menguasai PUTRAJAYA

Tanpa Nama berkata...

betul kita tukar kerajaan baru hidup pkr anuar pm kita yang akan menurunkan harga minyak sekolah tinggi percuma yahooooooooo ,,,,mati umno dan bn

Tanpa Nama berkata...

najip umum perumahan untuk kakitangan kerajaan kunu tapi macam kami kakitangan rendah layak kah kami gaji 2,000 najip, najip kami bukan bodoh lah, kami akan tetap tukar kerajaan pm kami anuar belum faham lagi najip

Tanpa Nama berkata...

najip kau tunggu lah keputusan nanti kau akn menangis punyah awas kau najip kau tidak adil suruh lah polis dan askar undi kau kami awam akan tumbangkan kamu paham

Tanpa Nama berkata...

peringatan najip kami akan tumbangkan kamu percayalah TUHAN telah melihat kezaliman kamu di depan TUHAN tiada yang tidak kelihatan

Tanpa Nama berkata...

najip kalau umum tu umumlah kepada semua bukan [polis dan askar aje,,,,tapi tak pa lah kami akan menghukum kamu pada pru 13 ini percaya lah itu lah kesilapan mu najip dah hampir pru 13 umum tak adil ah tunggu kau kami tukar pm baru kami iaitu anuar

Tanpa Nama berkata...

kita akan tuuukar najip pm baru kami ialahhhhhhh anuarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Tanpa Nama berkata...

ingat najip jangan sesekali salahkan pr kami rakyat sendiri sokong pr lah kamu dah lama dah beri pula pada pr hidup pr hidup pr

Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam sekarang lebih matang dan bijak buat penentuan pilihan yg terbaik "Ini Kalilah"

Tanpa Nama berkata...

bangang punya topik.

penjawat awam adalah kakitangan kerajaan samada persekutuan, negeri, tempatan mahupun badan berkanun.

kempen parti politik tak ada kena mengena dengan mana-mana kerajaan. penjawat awam bebas untuk menjalankan aktiviti dibawah mana-mana parti politik sekalipun.

bukannya penjawat awam nak berkempen untuk kerajaan junta myanmar atau kerajaan komunis china pun. penjawat awam berkempen untuk parti politik di dalam negara malaysia yang bakal membentuk kerajaan samada peringkat persekutuan mahupun negeri.


inilah masalahnya apabila kepimpinan cuepacs dipenuhi oleh golongan yang jumud, tak berapa cerdik. sudahnya yang sibuk diperjuangkan adalah gred rendah naik gred lebih tinggi dengan senang hati, walhal kakitangan sokongan yang ada kelulusan tinggi takda pulak diperjuangkan untuk kenaikan laluan pantas ke kumpulan P&P.

jumud! kerajaan dengan parti politik pun tak boleh beza.

Tanpa Nama berkata...

konna koto ii na
dekitara ii na
anna yume konna yume ippai aru kedo

minna minna minna
kanaete kureru
fushigina POKKE de kanaete kureru
sora wo jiyuu ni tobitai na

(hai! takekoputaa!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

Tanpa Nama berkata...

Out 2 bn in 2 pr.ini kali.lah.

Tanpa Nama berkata...

rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Jumaat, April 19, 2013 11:47:00 PTG

XXXXXXXXXXXXXXXXXX

al juburi
aljuburi
aljuburi

Tanpa Nama berkata...

hehehe nak wat camner ramai top mgmt samada dlm govt mahupun cuepacs nih dtg dr mereka yg lahir dgn doktrin umno bn.

tuh yg ckp mrepek2 mrapu2 nih.

Tanpa Nama berkata...

NAK LALUAN PANTAS MACAM MANA????????? MEMANGLAH ADA DEGREE, TAPI POINTER PENEMUDUGA TENGOK 3 HARI 3 MALAM DEMAM PANAS TAK KEBAH-KEBAH.

Tanpa Nama berkata...

JARAK KETIDAK ADILAN BAGI SABAH & SARAWAK TERLALU BESAR DARI SEGI PEMBANGUNAN SEPERTI LEBUHRAYA BERKEMBAR & PELUANG PEKERJAAN & KENAIKKAN PANGKAT BAGI SETIAP KATEGORI PA....

Tanpa Nama berkata...

Betoi hang cakap sungguhpun saya org semenanjung..masa saya pegi sarawak, highway sana macam jalan kelapa sawit. Dah 50 tahun masuk msia masih ketinggalan....

Tanpa Nama berkata...

Memang beno jang! Sabah & Sarawak infra sruktur masih ketinggalan jauh walaupun hasil maksul dari perut bumi mereka banyak...mana pegi dia org punya hasil tu.....Dalam perkhidmatan awam banyak jawatan tidak dapat diberi kpd mereka....kita mesti berubah dari sekarang

Tanpa Nama berkata...

bak kata anwar dalam surat yang dia hantar kepada aku:


kita rehatkan barisan nasional supaya mereka dapat muhasabah diri.


yaaaaaaa. aku akan bantu dalam merehatkan barisan nasional. bukan nak sangat pakatan rakyat tu, tapi lebih kepada protes kepada kerajaan sekarang disebabkan mereka zalim, yang berhak tak dapat, yang tak berhak pulak atau berhak tapi ala kadar yang dapat melebih-lebih.

contoh paling mudah:

1. kakitangan sokongan sedang berkhidmat yang ada kelulusan tinggi dinafikan peluang naik ke P&P dengan alasan konon cgpa/pointer rendah ataupun takda daya saing ketika temuduga.

2. walhal graduan baru yang mentah yang taktau apa apa dilantik ke P&P pulak tu ada yang dapat disebabkan faktor ada "hubungan rapat" dengan orang-orang besar dalam perkhidmatan awam.

baiklah, dengan ini saya akan bantu untuk merehatkan sebenar barisan nasional supaya mereka dapat muhasabah diri dan semoga dengan tertubuhnya kerajaan baru dari parti baru dengan ideologi baru dapat pula membantu penjawat awam dalam merehatkan orang-orang besar dalam perkhidmatan awam supaya mereka juga dapat bermuhasabah diri.

Tanpa Nama berkata...

Kita undi barisan Nasional supaya rezki dan kenikmatan yang dikecapi sekarangan akan berpanjangan. Mari kita semua PA bersatu hati undi Barisan Nasional.

Tanpa Nama berkata...

bak kata anwar dalam surat yang dia hantar kepada aku:


kita rehatkan barisan nasional supaya mereka dapat muhasabah diri.


yaaaaaaa
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

aljuburi
aljuburi
aljuburi

Tanpa Nama berkata...

kepada PA buat pilihan yang anda suka. Saya seorang PA dan ketua putri UMNO.. tidak ada tindakan pun yang penting jangan ahli PR

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju semua PA berganding bahu kita sokong DS Najib dan BN ... sebab sekarang pon kita dapat kecapi nikmat ....sebenarnya kita tidak akan sentiasa cukup kecuali mereka yg bertakwa dan boleh menggunakan otak untuk berfikir. Jangan pulak kita dengar guruh dilangit air ditempayan dicurahkan...

Tanpa Nama berkata...

Salmiyah Harun,
22 Apr 2013

KUALA LUMPUR: Doa Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Haron Din sejak 20 tahun yang lalu agar bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhd Taib untuk menyertai PAS akhirnya dimakbulkan.

Haron Din pernah mengenali Muhammad berpuluh tahun lalu ketika beliau berkhidmat di Tabung Haji sebagai pegawai yang mengendalikan kursus haji.

(Ustaz Haron Din dan Muhamad Mohd Taib dalam sidang media hari ini)

"Waktu itu saya mengadakan kursus haji yang kebetulan waktu itu beliau (Muhamad) turut serta dalam kursus itu," katanya.

Dalam sidang media penyerahan borang keahlian PAS Muhammad, Haron Din menceritakan bagaimana beliau mula-mula mengenali Ajk Tertinggi Umno itu.

"Kita buat umrah sama-sama, dapat bas biasa. Bas itu mati di tengah-tengah terowong, tidak ada pilihan terpaksalah tolak bas itu. Orang pertama yang turun tolak Muhamad Taib ketika itu dia MB Selangor.

"Pulang ke Malaysia selepas itu, saya dijemput bagi ceramah bulanan di rumah MB. Tan Sri minat pada ceramah agama sampai sanggup buat ceramah di rumahnya," katanya.

Ekoran itu, Haron Din sentiasa mendoakan pasti suatu hari nanti Muhamad akan menyertai PAS.

"Saya pernah mendoakan supaya Allah bukakan hati dan hidayahnya untuk agama yang suci ini, saya mengalu-alukan beliau pada pagi ini," kata Haron Din.

Jelas Haron Din, Muhammad pernah datang ke rumahnya sebelum ini sebagai seorang teman lama dan tidak lebih dari untuk bersembang.

Bagaimanapun Haron Din terkejut apabila kehadiran Muhammad untuk menyatakan kesediaannya menyertai PAS.

"Ketika itu, saya terus menyediakan borang keahlian PAS, maka disinilah bermulanya dan akhirnya beliau masuk PAS," ujarnya.

Sementara itu, Abdul Hadi berkata, pengisytiharan Muhammad dilakukan selepas penamaan calon bagi melahirkan keikhlasan bahawa mereka yang menyertai PAS bukan untuk menjadi calon.

"Muhammad sudah bersama kami setahun yang lalu, dan sengaja (isytihar masuk PAS) dibuat selepas penamaan calon. Kerana kita tidak dapat menguasai media dengan sepenuhnya.

"PAS mengalu-alukan penyertaan Tan Sri. Ini adalah sokongan dan dokongan yang sangat kuat yang pernah memimpin Umno di peringkat pusat dan kerajaan negeri," katanya.

Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib hari ini secara rasminya menyertai Pas apabila beliau menyerahkan borang keahliannya kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di ibu pejabat parti itu.

Turut hadir dalam sidang media itu, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan dua Naib Presiden PAS iaitu Datuk Mhafuz Omar dan Salahuddin Ayub.

Tanpa Nama berkata...

MALU LAH! DAH 50 TAHUN MERDEKA, SABAH & SARAWAK TAK ADA JALAN HIGHWAY YG MENGHUBUNGI ANTARA BANDAR2..PELUANG RAKYAT KEDUA NEGERI INI UTK KERJA KAT PERKHIDMATAN AWAM SANGAT KECIL...Y TENGOK KAT PEJABAT2 PERSEKUTUAN DI SWAK, BYAK ORG SEMENANJUNG KAT SANA...NAIK PANGKAT LEBIH LAGI...

JPA berkata...

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan mengadakan Hari JPA Bertemu Pelanggan Secara Maya pada 23 April 2013 (Selasa) bermula pada jam 8.30 pagi hingga 12.00 tengahari. Program e-Pelanggan secara maya ini diadakan secara on line dengan melayari laman web JPA www.jpa.gov.my atau http://epelanggan.jpa.gov.my. Terdapat kaunter-kaunter Bahagian yang akan dibuka secara on line untuk menjawab secara terus berkenaan pertanyaan dan kemusykilan berhubung dasar perkhidmatan awam.

Tanpa Nama berkata...

Pakatan = Ini kalilah
BN = Lain kalilah

Tanpa Nama berkata...

najip zaman sekarang bukan zaman batu semua mengunakan wang jadi mana parti yang memberi percuma pendidikan di univeriti,kerata murah,barang murah, minyak turun,gaji kakitangan awan 4,000,bantuan warga emas 500, rumah tak sampai 3 ratus ribu harganya itu yang kami undi,PERHATIAN KEPADA C NAJIP TOLONG BACA INI, NAJIP KALAU INI TIDAK DI TUNAIKAN KAMI AKAN TUKAR KERAJAAN PERCAYALAH

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilah..!! akhirnya Husam Musa penyelamat PA di Putrajaya, jikalau dibandingkan dengan Tengku Adnan, ibarat bumi dan langit,
1. Husam Musa nampak gah, handsome, berkarisma, body language nampak intelektual, educated berbanding dengan Tengku adnan perut boroi, tua ngayut, cakap meleweh, tiada kualiti kepimpinan.
2. Husam nampak ikhlas dalam perjuangan, bersungguh-sungguh membela nasib PA, beliaulah yang mencadangkan perumahan PA di putrajaya berbanding Tengkua Adnan lebih kepada perutnya, mementingkan diri sendiri, tiada idea, lemah permikiran dan badan boyak.
3. Husam Musa berpendidikan agama, nampak kerterampilan boleh memberi kuliah, ceramah agama berbanding tengku Adnan baca Al-Fatihah belum tentu betul, rukun solat tue, tak betul baca fatihah tak sah solat beb..!!
ribuan anak-anak muda di putrajaya telah membantu Husam Musa mengempur kubu BN, BN akan kecundang PRU-13 nie.. ramai golongan intelektual serta org BN yg benci Tengku Adnan akan membantu Husam Musa.. Takbir..!!

Tanpa Nama berkata...

Penjawat Awam ada akalnya sendiri.
Kalau kempen boleh ubah pilihan penjawat awam, juga boleh ubah pilihan rakyat. Maka, kenapa perlu takut penjawat awam terlibat? Kita juga perlu apa sedang berlaku, dan buat pilihan terbaik untuk diri sendiri!!!

Tanpa Nama berkata...

yehhhhh kita rehatkan bn utk sepenggal or lebih supaya mereka dpt muhasabah diri.


dan xlupa juga pd ptd ptd jusa turus khas sume tuh. kita minta pada kerajaan baru supaya rehatkan sekali mereka tuh.

Tanpa Nama berkata...

KALAU BN BOLEH KERAHAN TENAGA UNTUK JAYA KAN PROGRAM DIORANG..TAK IKUT ARAHAN KENA TINDAKAN TATATERTIB.. Kalau Bantu PR kena Buang Keja.. MANA KETELUSAN PEMERINTAH.. Rakyat BUKAN bODOH.. Sape Yg perintah KAKITANGAN KERAJAAN TETAP BERKERJA UNTUK RAKYAT MALAYSIA..BUKAN UNTUK BN..

Tanpa Nama berkata...

"Di samping itu katanya, penjawat awam perlu menilai segala bantuan dan penambahbaikan yang dilakukan kerajaan sekarang dan memperjudikan masa depan mereka."

Kenyataan tuan seperti di atas seolah-olah kempen untuk golongan tertentu.....boleh tak dikenakan tindakan tata tertib?

Tanpa Nama berkata...

Takkan pegi ceramah masa musim kempen ni pun tak boleh?...Apa guna ada minggu kempen dan rapat umum kalo tak bley pegi dengar? Aagk-agakla nak bagi nasehat pon....

Tanpa Nama berkata...

Kt Putrajaya ni penjawat awam xboleh terlibat dgn politik, tp ada plak Bilik Gerakan BN kt kuarters2... mcm mna tu? klau xboleh terlibat langsung baik Parlimen Putrajaya dimansuhkan, xada guna bt klau penjawat awam xblh terlibat dgn politik tp blh plak terlibat dgn BN.

Tanpa Nama berkata...

Kalo terlibat berkempen u Umno Barisan Nasional dibolehkan..kalo buat kempen dlm premis kerajaan pn dibolehkan..
tp kalo u pakatan rakyat, apa pn x boleh..
INI DINAMAKAN DEMOKRASI ALA UMNO BEE END