SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

10 Jun 2008

HAPUSKAN CUKAI PERKHIDMATAN, KERAJAAN DI RESTORAN

Oleh AU YEONG HOW
Petikan dari Akhbar Utusan Malaysia
10/6/2008

KUALA LUMPUR 9 Jun – Kerajaan disaran menghapuskan cukai perkhidmatan dan cukai kerajaan sebanyak lima peratus yang dikenakan ke atas kedai makan dan restoran.
Setiausaha Eksekutif Kesatuan Pekerja-Pekerja Sistem Penerbangan Malaysia (MASEU), Mustafar Maarof berkata, kedua-dua cukai itu membebankan rakyat.
Ketika dihubungi di sini hari ini, beliau berkata, dalam keadaan harga minyak yang melambung sekarang, rakyat menanggung kos sara hidup yang tinggi dan pengenaan cukai tersebut menambahkan lagi beban mereka.
“Kedua-dua cukai perkhidmatan dan kerajaan itu jika dicampur berjumlah 10 peratus dan ia menyebabkan harga makanan di restoran mahal sehingga memberi kesan terutama kepada mereka yang berpendapatan rendah,” katanya.
Mustafar memberikan contoh, makanan yang berharga RM45 di restoran akan dikenakan cukai sebanyak RM4.50 iaitu 10 peratus menyebabkan pengguna terpaksa membayar RM49.50.
Tegasnya: “Kadar cukai itu agak membebankan.”
Beliau mempersoalkan adakah cukai perkhidmatan dan cukai kerajaan yang dibayar oleh pengguna itu sampai kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).
Beliau turut mencadangkan supaya kerajaan mengadakan dialog dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) termasuk dengan kesatuan sekerja bagi membincangkan penyelesaian terbaik dalam menghadapi kenaikan harga barang-barang keperluan.
Sementara itu, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Omar Osman pula mencadangkan supaya kerajaan menangguhkan pengenaan cukai perkhidmatan dan cukai kerajaan ke atas kedai makan dan restoran memandangkan keadaan ekonomi yang tidak menentu sekarang.
“Kerajaan boleh menimbangkan semula pelaksanaan cukai tersebut apabila ekonomi negara kembali pulih,” katanya.
Pada 4 Jun lalu, kerajaan telah meningkatkan perolehan jualan tahunan restoran di luar hotel yang dikenakan cukai perkhidmatan.
Dalam usaha untuk meringankan beban rakyat ekoran kenaikan harga bahan api, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan perolehan jualan tahunan restoran itu ditingkatkan daripada RM500,000 kepada RM3 juta
.

Tiada ulasan: