SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

24 Jun 2008

JANGAN SALAH GUNA PERMIT PERNIAGAAN - CUEPACS

Petikan dari Utusan Malaysia
23/6/2008

KUALA LUMPUR 22 Jun - Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang menyambut baik pengumuman kerajaan tentang pemberian permit perniagaan kecil kepada kakitangan awam, mahu mereka menghargai kemudahan tersebut dan tidak menyalahgunakannya.
Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata kepada Bernama, pemberian peluang itu menunjukkan keprihatinan kerajaan terhadap kebajikan rakyat termasuk kakitangan awam, khususnya yang berpendapatan rendah dan sederhana.
Terdapat kira-kira 650,000 kakitangan awam yang berada dalam kategori pendapatan bulanan RM2,500 ke bawah.
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan, kerajaan akan mengeluarkan permit perniagaan kecil kepada rakyat berpandapatan rendah yang ingin menambah pendapatan mereka.
Ia sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk meringankan beban ekonomi rakyat berikutan kenaikan harga minyak, kata Perdana Menteri.
Perniagaan kecil itu merangkumi seperti penjaja pasar tani, pasar malam dan di kawasan perumahan.
Omar juga mencadangkan, agar kerajaan membuka pemohonan permit teksi kepada individu termasuk anggota sektor awam.
"Langkah ini amat baik kerana ia dapat membantu meringankan beban sara hidup yang semakin meningkat.
Kepentingan"Tetapi saya harap kakitangan awam akan memohon dan menggunakan permit ini untuk kepentingan sendiri, bukannya disewakan kepada orang lain," katanya.
Beliau menasihati kakitangan awam bahawa di samping menjalankan aktiviti sampingan untuk menjana pendapatan, produktiviti dan prestasi terhadap kerja rasmi mereka perlu dipertahankan.
Sementara itu, CUEPACS menyambut baik keputusan kerajaan yang tidak menaikkan gaji pegawai tinggi syarikat milik kerajaan (GLC) hari ini.
Omar berkata, langkah bijak kerajaan itu bertepatan dengan keadaan semasa negara yang mengkehendaki semua pihak berjimat cermat.
Menurutnya, kerajaan juga prihatin dengan keadaan ekonomi negara dan tidak akan berbuat sebarang tindakan yang boleh mengundang rasa tidak puas hati segelintir pihak.
''Kita gembira apabila Perdana Menteri mendengar rintihan hati rakyat terutama melibatkan kenaikan gaji peringkat atasan kerana ia perlu dilakukan bersama dengan kenaikan gaji pekerja peringkat bawahan.
''Secara dasarnya memang tidak adil sekiranya pihak pengurusan tertinggi GLC sahaja menerima sedangkan pekerja bawahan dinafikan hak seperti itu,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Hari ini, Abdullah mengumumkan kerajaan menolak cadangan kenaikan gaji pegawai tinggi GLC yang menimbulkan rasa kurang senang orang ramai.
Menurut Perdana Menteri, walaupun cadangan berhubung perkara itu telah dikemukakan kepada Kementerian Kewangan, ia bagaimanapun tidak mendapat kelulusan.
Omar memberitahu, kenaikan gaji di kalangan pegawai GLC sebanyak 100 peratus tidak wajar dilakukan pada masa sekarang dan ia boleh dipertimbangkan kemudian
.

Tiada ulasan: