SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

09 Jun 2008

K-TANGAN AWAM DIGESA BIJAK URUS BELANJA HARIAN

Petikan dari New Sabah Times
9th June, 2008


KOTA KINABALU: Kakitangan sektor awam di negeri ini digesa supaya bijak dalam menguruskan perbelanjaan harian mereka ekoran kenaikan harga petrol dan diesel di negara ini
Pengerusi Kesatuan Pekerja-Pe-kerja Dalam Perkhidmatan Awam Malaysia (Cuepacs) Cawangan Sa-bah, Pengiran Anak Pengiran Mubin, berkata pihaknya sedar bahawa dengan kenaikan harga petrol dan diesel itu anggota perkhidmatan awam terpaksa menanggung kos yang tinggi untuk perbelanjaan harian mereka.
“Ini terutamanya kos membeli minyak kenderaan untuk mereka berulang alik daripada kediaman ke tempat kerja … malah ramai kakitangan awam yang tinggal jauh daripada tempat mereka bekerja dan ini sudah tentu akan menghadapi bebanan tambahan,”kataya di sini, kelmarin.
Rabu lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meng-umumkan pakej penstrukturan semula subsidi membabitkan kenaikan harga petrol sebanyak 78 sen seliter iaitu daripada RM1.92 kepada RM2.70 sen, manakala harga diesel dinaikkan RM1 seliter daripada RM1.58 kepada RM2.58 seliter.
Beliau berkata, ramai kakitangan sektor awam tinggal melebihi 30 kilometer daripada tempat kerja me-reka … kalau sebelum ini kos minyak kenderaan mereka antara RM300 hingga RM400 sebulan kini kos itu sudah meningkat antara RM500 hingga RM600 sebulan.
Bagimanapun, beliau berharap kakitangan awam di negeri ini menerima hakikat kenaikan harga petrol dan diesel itu seperti yang dijelaskan kerajaan ekoran kesan daripada ke-naikan harga minyak di pasaran dunia.
“Cuepacs Sabah beerharap jangan pula disebabkan kenaikan harga bahan api itu ada kakitangan awam di negeri ini melupakan tanggungjawab mereka dengan tidak hadir bertugas … tanggungjawab perlu dilaksanakan seperti biasa,” katanya.
Pengiran Anak juga berkata, jika perlu untuk menjimatkan kos membeli minyak yang tinggi, kakitangan awam boleh menggunakan kaedah berkongsi kenderaan untuk ke tempat kerja.
Beliau juga berkata, Cuepacs Sabah juga sedang mencari jalan terbaik untuk mengurangkan bebaban kakitangan sektor awam di negeri ini dan akan memberi cadangan kepada kerajaan untuk membentuk sektor awam terutamanya berkaitan dengan elaun yang perlu diberikan kepada mereka.
Sehubungan itu, beliau juga berharap kakitangan awam di negeri ini tidak mudah terpengaruh dengan tindakan pihak-pihak tertentu terutamanya menyertai perhimpunan ha-ram bagi membantah kenaikan harga minyak itu.
“Kita ada saluran untuk mencari penyelesaian terbaik dan kerajaan tentunya akan mendengar apa yang kita suarakan itu jika ianya untuk kebaikan dan bukannya melalui perhimpunan haram yang hanya mendatangkan masalah terutamanya dari segi keselamatan,” tambahnya.

Tiada ulasan: