SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

05 Ogos 2008

RAKYAT MARAH MRR2 RETAK

Petikan dari Berita Harian
Oleh Wan Hazmir Bakar, Mohamed Farid Noh
dan S Anand Kumar
bhnews@bharian.com.my

KEADAAN TERKAWAL: Lalu lintas berjalan lancar di Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2), semalam. Cuepacs, Fomca syor bentuk tribunal khasKUALA LUMPUR: Marah, bimbang dan terkejut. Itulah reaksi pemimpin kerajaan dan masyarakat berhubung keretakan tiang jejambat Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2) kelmarin, yang ketiga dalam tempoh empat tahun. Sehubungan itu, kerajaan disaran menubuhkan tribunal bebas bagi menyiasat punca sebenar keretakan terbaru itu bagi mengelak kejadian berkenaan berulang hingga membahayakan keselamatan orang ramai.
Cadangan itu dibuat Presiden Cuepacs, Omar Osman dan Setiausaha Agung Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Muhammad Shaani Abdullah yang meninjau jejambat berkenaan semalam selepas terkejut dan bimbang dengan kejadian itu. Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika mengulas kejadian itu pula menegaskan keretakan berkenaan boleh dielakkan jika pihak yang bertanggungjawab berhati-hati dan memastikan masalah sama tidak berulang pada masa yang singkat. Perdana Menteri berkata, kejadian itu bukan saja menyebabkan rakyat marah, tetapi boleh menimbulkan pelbagai andaian yang bersifat negatif.
"Mereka buat pelbagai rumusan dan sudah tentu rumusannya tak baik. Dulu apabila rosak kita belanja RM70 juta, itu satu perbelanjaan yang besar, sekarang retak lagi... inilah cerita yang buat rakyat tak seronok, tak senang hati, bahkan marah. "Masalah ini boleh dielak jika kita berhati-hati memastikan apa yang sudah dibaiki teguh dan tidak akan berlaku kerosakan atau keretakan," katanya pada perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di Dataran Perdana, Putrajaya, semalam. Kelmarin, jejambat berharga RM238 juta yang menghubungkan Kepong dan Selayang ke ibu kota itu, terpaksa ditutup lagi selepas sebuah tiangnya dikesan mengalami kerekahan. MRR2 yang mula dibuka pada 1999, kali pertama mengalami keretakan pada Ogos 2004 dan kedua, Februari 2006.
Abdullah berkata, jika semuanya dibuat dengan baik, sudah tentu rakyat tidak akan marah dan laluan itu boleh digunakan dengan selamat serta tidak menakutkan. "Menakutkan jika berlaku runtuhan atau kemalangan. Jadi, sudah tentulah ini tidak baik," katanya. Kelmarin, Presiden Generasi Profesional dan Pewaris Bangsa (Prowaris), Feriz Omar, turut menyuarakan kekecewaannya kerana kejadian itu masih berulang di sebalik memorandum dikemukakan persatuan itu mendesak penyelesaian segera dibuat selepas berlaku keretakan dua tahun lalu. Beliau juga mahu kerajaan mendedahkan laporan syarikat perunding, Halcrow Group Ltd berhubung hasil siasatan jejambat itu sebelum ini. Beliau bimbang keretakan itu boleh membahayakan pengguna

Tiada ulasan: