SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

15 April 2010

CUEPACS MINTA KERAJAAN SEMAK SEMULA GAJI PENJAWAT AWAM

Bernama
15/4/2010




PULAU PINANG, 14 April (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) meminta kerajaan supaya menyemak semula gaji penjawat awam.Presiden Cuepacs Omar Osman berkata kongres itu dalam proses menyiapkan satu memorandum semakan seiring dengan Model Ekonomi Baru (MEB) untuk mengukuhkan sektor awam."Kami di peringkat akhir bagi menyiapkan memorandum itu untuk diserahkan kepada kerajaan kerana kali terakhir kenaikan gaji ialah kira-kira empat tahun lalu," katanya kepada pemberita selepas menghadiri seminar Kebangsaan Kepimpinan Muda Kesatuan Sekerja Sektor Awam di sini Rabu.Beliau berkata Cuepacs akan menyiapkan memorandum itu untuk diserahkan kepada kerajaan dalam masa sebulan dua ini.Sementara itu, beliau berkata penjawat awam yang memohon bersara pilihan masih boleh memperoleh ganjaran penuh jika mempunyai alasan munasabah bagi menyokong permohonan itu seperti masalah kesihatan selepas persetujuan dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)."JPA telah setuju memberi kelonggaran itu bagi kes tertentu tetapi jika alasan bersara pilihan tidak munasabah, syarat yang ditetapkan dalam pekeliling adalah terpakai," katanya.Mengulas lanjut, Omar berkata penjawat awam yang bercadang bersara awal dan mempunyai alasan kukuh seperti masalah kesihatan ingin selesaikan hutang, boleh mendapat 100 peratus ganjaran."Jika nak bersara tanpa tujuan dan alasan yang kukuh, mereka akan menerima 20 peratus daripada ganjaran atau RM10,000 atau mana yang lebih tinggi," katanya.Tambahnya, JPA juga memberi jaminan syarat itu hanya berbentuk jangka pendek dan kembali kepada syarat lama apabila keadaan ekonomi negara kembali pulih.Mulai 1 Februari lalu, JPA mengetatkan permohonan bersara pilihan kakitangan awam persekutuan, negeri dan badan berkanun serta kerajaan tempatan berikutan kedudukan kewangan semasa negara, selain mengelakkan kekurangan pegawai terlatih bagi mengendalikan Program Transformasi Kerajaan (GTP).Antara syarat baru itu, kakitangan perlu bersetuju menerima hanya 20 peratus ganjaran atau RM10,000, mengikut mana yang lebih tinggi ketika bersara pilihan berbanding bayaran sekali gus sebelum ini.-- BERNAMA

57 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semak semak juga, yg dah naik tu (polis & seangkatan yg dah dpt) harus dikecualikan dari semakan ini.

Tanpa Nama berkata...

sabar2 tggu berita baik nanti... 1Mei kot..????

Tanpa Nama berkata...

staff kontrak bila nak tetap??jangan pikir dok naik gaji je..

Tanpa Nama berkata...

gaji dan elaun jurutera juga harus dikaji semula. jurutera awam contohnya; tahap risiko, tanggungjawab dan bebanan yang dipikul sebenarnya jauh lebih besar berbanding arkitek yang selalunya dapat 'nama' bila sesebuah bangunan siap. jurutera dapat 'nama' bila bangunan runtuh, arkitek 'diam' je..

Tanpa Nama berkata...

jurutera memang selalu disisihkan, didalam semua bidang !! sedangkan jurutera memainkan peranan di sebalik tabir.

Sekiranya sesuatu berlaku, jurutera lah yang akan dipersalahkan

Tanpa Nama berkata...

kaji...kaji dan terus kaji...last2 polis ja yg dpt...hurmmmmmmmmmmmmm...kami PA yg x keje polis x penting kot bg kerajaan..agaknya la...

Tanpa Nama berkata...

dok bincang apa... keja sudah laa.. dpt keja pun dh cukup bagus dah..!!

Abu Jahal berkata...

kalo taknak kje., berenti laa.. bg aku plak nk masuk.. x larat menoreh dah.. aku pun nk rilek2 dlm ofis baca paper pastu hujung bln masuk gaji..

Ir. Kamil Imran berkata...

harap grd 41 x lagi disikitkan kenaikan berbanding sokongan. tanggungjawab kami berat, bkn mcm kerani atau sokongan yg snggup lari jika ada masalah kerja dan tidak berfikiran panjang. (mcm dlm komen2 kat shout-hampir semuanya geng sokongan la tu)

sokongan asyik mempertikaikan mngapa beza gaji org ada ijazah dan mereka. dulu ms saya keje swasta pn sama. bezanya = TANGGUNGJAWAB.. mgkin kerani rasa mereka sgt2 penting, tetapi apakah kerja mereka itu memerlukan satu ketelitian/ketanggungjawaban yg amat tinggi berbanding gred 41? x kira la di balai, sekolah atau pejabat..

oleh kerana x berfikir waras dan panjanglah kerani2 ni menjadi berlagak dan boleh mgarah pegawai utk hal remeh.

kakak saya di sekolah pun sgt pening dgn sikap keraninya, bercakap bagaikan tiada perasaan ehsan dan angkuh sekali. bagaikan merekalah yang paling hebat dan berkuasa di sekolah. tu belum lagi bila ditanya pasal pergerakan gaji yg x naik2 berbulan2, pasti leteran bermuka masam akan diterima oleh insan hina gred41 dari insan mulia gred17 itu.

fikir2kan lah

pegawai juga (mosti)

Tanpa Nama berkata...

tok sah la dok emosi, laman ni tuk sembang je tak kemana pun

KPT SKBS berkata...

Badan Ekonomi Rakyat Usaha Kerani-PT-PTPO (BERUK)

selepas AJK BERUK bermesyuarat, kami memutuskan bahawa pihak kerani menuntut:

1. gaji kerani sekolah dinaikkan ke gred 44 segera

2. kerani sekolah diberi cuti panjang macam guru, tetapi dengan keistimewaan tidak BOLEH dipanggil bertugas/kursus di tengah2 cuti

3. kami berhak memarahi dan mengarah guru sesuka hati kerana kami lebih intelek daripada mereka

4. kuasa ketua PT lebih tinggi dari pengetua/guru besar dan layak menerima pemandu sendiri serta elaun keraian

5. hak untuk balik pada pukul 1.30 t/hari seperti guru

6. hak untuk makan pagi dan baca paper selama 2 jam, bertujuan meningkatkan produktiviti dan keberkesanan penyampaian awam

7. cuti tahunan 45 hari setahun

8. anjakan gaji sebanyak rm400 setahun

1Malaysia, kerani didahulukan, Pencapaian diutamakan

Che Gayah binti Senapi
S/U Penaja (BERUK) Kebangsaan
Badan Ekonomi Rakyat Usaha Kerani-N17/W17/S17/E17 (BERUK)

Tanpa Nama berkata...

Minta kerajaan semak balik kerja kerani yang diaaorg kata banyak sgt kerja..lagi mintak kerajaan letak cctv kat meja kerani lagi pantau rekod keluar masuk kerani..mansuhkan jawatan kerani ni kalau diaorg dah xberminat nak jadi kerani dan minta agihkan kerja kerani tu tadi kepada pegawai yang buat dan tambah elaun kerja tambahan kepada pegawai tu biarkan kerani duduk bersandar mengunyah karipap,kopok lekor dsbnya..minta kerani yang bermasalah dihantar ke sekolah untuk diajar pendidikan sivik dan kewarganegaraan supaya menjadi lebih bersyukur dan menghormati orang lain.

OT Sikit je.. berkata...

SEMAK2 NGAK, JGN LUPA LAK ISU ELAUN DAN BAYARAN LEBIH MASA PA, DAH MASUK BULAN 4, LEPAS PRESIDEN DAN TIMB. PRESIDEN CUEPACS BANGKITKAN ISU BAYARAN TUNAI TU, SKRAG DAH SENYAP...SEPI... TAPI YG TIMBUL SEKARANG SESAK... SENGSARA... SEDIH... SEKSA... SEMPIT...UTK KAKITANGAN AWAM DLAM ISU BAYARAN TUNAI KERJA LEBIH MASA. JPA? MENTERI? KEMENTERIAN? CUEPACS? KERAJAAN...??????????????????

Tanpa Nama berkata...

Boleh war war kan kpd kami jabatan/kementerian mana yg tak bayar OT tu, bukan apa nak tahu la juga sebab sesetengah jabatan tu ok ja

Tanpa Nama berkata...

semak2 la..tapi jangan la lupa kakitangan kontrak sambilan.ni.kesian dorang.da bertahun2 berkhidmat,bila ada kekosongan,tak pernah dapat jawatan tetap.cuepacs kesian kan la dorang.tak ada kemudahan awam langsung pun yang dorang dapat.sedangkan sesetengah mereka kerja lebih teruk dari kakitangan tetap.sebab takut nak bantah,yala dala sambilan,bersuara sikit da kena pecat...kesian tau.sepatutnya utamakan mereka dulu.da 4,5 tahun dan ada yang 10 tahun atau lebih berkhidmat,tak jugak tetap2.nak kira pengalaman bekerja,kalau swasta da lebih dari cukup tu.kalau setakat tugas yang berkaitan senang jak nak buat.tak perlu kena ajar.ini tidak,asyik2 org baru yang tak tau buat tugasan tu langsung..kerja kena ajar lagi.yg kena ajar pekerja sambilan kontrak ni jgak.sya bukan nak salahkan siapa2.dan sya harap tiada yang tersentuh hati dgn ulasan ni.kalaun ada sya dahulukan meminta maaf pd yg berkenaan.tpi sya harap awal tahun 2010 ni ada la berita gembira utk kakitangan kontrak ni...biarlah mereka dapat merasa menjadi kakitangan tetap kerjaan.pertimbangkan la permohonan2 mereka dlm sektor awam.jawatan tetap.kmi merayu ni.sebagai rakyat 1 malaysia kami berharap slogan tu memberi peluang kepada kami..

Tanpa Nama berkata...

semak2 la..tapi jangan la lupa kakitangan kontrak sambilan.ni.kesian dorang.da bertahun2 berkhidmat,bila ada kekosongan,tak pernah dapat jawatan tetap.cuepacs kesian kan la dorang.tak ada kemudahan awam langsung pun yang dorang dapat.sedangkan sesetengah mereka kerja lebih teruk dari kakitangan tetap.sebab takut nak bantah,yala dala sambilan,bersuara sikit da kena pecat...kesian tau.sepatutnya utamakan mereka dulu.da 4,5 tahun dan ada yang 10 tahun atau lebih berkhidmat,tak jugak tetap2.nak kira pengalaman bekerja,kalau swasta da lebih dari cukup tu.kalau setakat tugas yang berkaitan senang jak nak buat.tak perlu kena ajar.ini tidak,asyik2 org baru yang tak tau buat tugasan tu langsung..kerja kena ajar lagi.yg kena ajar pekerja sambilan kontrak ni jgak.sya bukan nak salahkan siapa2.dan sya harap tiada yang tersentuh hati dgn ulasan ni.kalaun ada sya dahulukan meminta maaf pd yg berkenaan.tpi sya harap awal tahun 2010 ni ada la berita gembira utk kakitangan kontrak ni...biarlah mereka dapat merasa menjadi kakitangan tetap kerjaan.pertimbangkan la permohonan2 mereka dlm sektor awam.jawatan tetap.kmi merayu ni.sebagai rakyat 1 malaysia kami berharap slogan tu memberi peluang kepada kami..thor

Tanpa Nama berkata...

betul jgak.staff kontrak bila nak tetap.???kesian mereka...

Kerani Senior berkata...

Kami sangat setuju gaji PTPO disemak dan dinaiktaraf sekurang2nya 41 jika tidak ke 44. Beban semakin banyak, pegawai tahu mengarah dan minum2 dalam mesyuarat.

Kami juga mahu elaun dan kemudahan mereka seperti parkir, bilek dan surat khabar. Biar org hormat pada kerani. X perlu la guna alasan degree. Setakat celoteh dalam meeting dan pakai kot & tali leher kami juga boleh wat. Kami mahu pakai kot dan tali leher.

Bagi yang ramai anak, diberi naik taraf istimewa kepada gaji setaraf 48. Kalau dapat gaji setaraf 44 pun, dgn anak ramai, kami masih x mampu untuk sekolahkan mereka.

Kami juga mahu makan2 dan berbelanja di alamanda. Dari buat projek sana sini, beri pada kami duit tu supaya dapat kami rangsang ekonomi dengan beli belah. Semua gembira sama adil!
SETUJU!!!

Tanpa Nama berkata...

Skim TEKNIKAL kolar biru seperti juruteknik, pembantu jurutera dan jurutera tu yg patut di naikkan dari dulu lagi....asyik2 polis dan cikgu jer yg naik gaji

Tanpa Nama berkata...

BERKOKOK DAN MENYALAK SAMPAI KELUAR ANAK TEKAK KAT SINI PUN TAK GUNA BUANG MASA AJE...KERAJAAN BUKANNYA PRIHATIN.KITA PA BUKANNYA ADA DALAM SENARAI UNTUK DIDENGAR RINTIHAN..HANYA POLIS DAN CIKGU SAJA YG ADA DALAM SENARAI KRN MEREKA INI MENYUMBANG KEPADA NEGARA..KITA NI TIDAK BERMORAL KRN ASYIK MINTA NAIK GAJI DAN TIDAK MENYUMBANG UTK NEGARA.

cikgu Nizar berkata...

last2 cikgu jugak yg kena hentam.. mcm biasa....

1HARI berkata...

jengok je jab. @ agensi yg byk terlibat dengan kempen dan program, kita pasti dengar keluhan mereka. Bayangkan org ambil upah mesin rumput hari sabtu dan ahad pun dapat bayaran. adil ke kami di bayar setakat cuti gantian dan dihadkan bayarannya (tak sampaipun 1/3 dr gaji). kalau peruntukan khas diberikan utk pembayaran tunai pada semua PA yg layak, jgn anggap kami ni mcm x ada nilai je. CUEPACS! harap dlm isu ini anda tidak pandang sebelah mata je, bayaran ini kerana mereka yg terlibat buat kerja dan bertugas.

AMANG berkata...

bonus tak dapat ini kan pula nak semak...soryla deh...

Tanpa Nama berkata...

Pas ni x de dh Pembantu tadbir, akan ditukar katanya....!!! Tggu dan lihat laa...

Tanpa Nama berkata...

Dengar macam bagus je...teruskanlah wahai pemimpin cuepacs....teman nak tengok je...satu je yang teman nak ingatkan...anggota yang "dah dapat tu dalam perkhidmatan awam juga"..kalau depa dapat juga memang melampau la.....lagi satu..tengok2 lah sama dengan COLA..jangan ada perbezaan,biar sama je...kita rakyat Malaysia makan berss yang sama je....

Tanpa Nama berkata...

cth jabatan : JKM, JPenerangan, Jasa, JKJR, AADK, JKesihatan, Pengguna, dan smua dan sgala yg terlibat dlm kempen dan program kerajaan. Ini antara yg terlibat, mungkin ada yg masih kekal baik imbuhan OTnya dan ada yg dah mula kawal atau x bayar langsung. Alasan standard : x ada peruntukan, peruntukan x cukup, ambil je cuti gantian. NAK TANYA : SAMPAI BILA ? OT dan TNT x layak ke bayar penuh...? Kumpulan sokongan 1 & 2 ni sapa ? Pegawai bergaji besar ke ? Datang dgn kenderaan pejabat ke ? Makan dan minum masa bertugas free ke ? Panas dan berhujan ? Sapa pikir ? Renung2lah KEBAJIKAN kami, jgn perah nanti parah!

Tanpa Nama berkata...

sokong tanpa nama (Jumaat, April 16, 2010 4:07:00 PM) tapi pembetulan tang pembantu jurutera, yg betul penolong jurutera, beza tu

Tanpa Nama berkata...

SIJIL KEJURUTERAAN POLITEKNIK PATUT DINAIKTARAFKAN DULU.....BALIK BALIK CIKGU DAN POLIS JER YG NAIK GAJI

Tanpa Nama berkata...

pandang dulu kakitangan kontrak sambilan yng da la berkhidmt ni..bila mau rasa tetap ni CUEPACS ,PM?tolongla....

Tanpa Nama berkata...

jgn berharap sgt la...ni penipuan yg x boleh..diterima akal.. semak bapa kali nak semak..wat perabis air liur gan kertas jer..

Tanpa Nama berkata...

harap2 ada naik gaji lagilah..teruk betul sekarang nie,nak makan pun kena bujet betul2,itu pun masih lagi tak sampai pay day terpaksa korek asb lagi,swipe kad kredit lagi,mana tak betambah lagi hutang tu...betul kata kawan2 tu...yang dah naik tak payah naik lagilah...mana tak nya, sikit2 naik gaji polis..tak sampai empat tahun pun dah naik lagi...masih ada juga yang tetap nak "money under the table"????

Tanpa Nama berkata...

harap2 ada naik gaji lagilah..teruk betul sekarang nie,nak makan pun kena bujet betul2,itu pun masih lagi tak sampai pay day terpaksa korek asb lagi,swipe kad kredit lagi,mana tak betambah lagi hutang tu...betul kata kawan2 tu...yang dah naik tak payah naik lagilah...mana tak nya, sikit2 naik gaji polis..tak sampai empat tahun pun dah naik lagi...masih ada juga yang tetap nak "money under the table"????

Tanpa Nama berkata...

harap2 ada naik gaji lagilah..teruk betul sekarang nie,nak makan pun kena bujet betul2,itu pun masih lagi tak sampai pay day terpaksa korek asb lagi,swipe kad kredit lagi,mana tak betambah lagi hutang tu...betul kata kawan2 tu...yang dah naik tak payah naik lagilah...mana tak nya, sikit2 naik gaji polis..tak sampai empat tahun pun dah naik lagi...masih ada juga yang tetap nak "money under the table"????

Tanpa Nama berkata...

Bagi i chance utk cakak2 sikit pasal guru2.lu olang semua pun ada tau,majoriti guru2 ada OT $$$.boleh cakap,hampir 85% guru2 ada kasih tusyen selepas sekolah.biasa2 pun sekorang2 satu guru mempunyai 10 murid dalwam sayap nya.satu murid RM100,...10 x RM100 = 1 k! itu 1 k boleh bayar banyak lo...kereta Vioz atau instalment untuk satu rumah teres.
semua kategori penjawat awam sama2 membuat sacrifizes .tak adil emphasizing satu/dua golongan saja.

Tanpa Nama berkata...

tapi kena ingat naik gaji, inflasi juga naik.Tak takut ke?

cikgu nizar berkata...

nak hentam guru lagi....?? sek mana yg 85% guru ada tuisyen tu? buat cerita palsu yaa... kalo korg nk duit byk, pandai2 la cari lubang, yang penting halal dan berkat. korang mk2 nk buat tuisyen buatla, sapa x halang...

kepada yang membandingkan gaji guru pedalaman yg mmg byk tu dgn korang yang dok di bandar, ramai rakan guru mmg nk sgt2 pindah bandar berbanding duduk area pedalaman 2 dan 3 sinun.. biarlah korang plak merasa gaji mahal tapi hidup bagaikan orang zaman Kesultanan Melaka.. beli kete mahal pun sebulan sekali je dapat naik..

kalo korang setuju, cadangkan la agar kerani juga ditempatkan disana dan mendapat elaun mahal.. ini, sek pedalaman ni kerani pun xde tau, sapa pun x hingin nak pergi.. dah dok bandar tu bersyukur lah, pandai2 berbelanja mengikut kemampuan diri.. kakitangan swasta ramai gaji bawah RM1000 xde plak bising2 mcm golongan kerani nih....

samad ex-N11 berkata...

kami setuju je duduk pedalaman dengan syarat makanan spt ayam dan ikan dihantar setiap hari, balik kampung percuma sekali seminggu, rumah berperabot yang selesa, elaun RM2000 sebulan (lebih dari guru kerana kerja kami lebih berat dan susah), talian telefon dan internet didapati, serta kemudahan cuti tahunan yang banyak seperti guru.

jgn kata kami golongan sokongan 1&2 terutama PT/PTPO ni x mampu, cuma perlu disediakan untuk kemudahan setaraf dengan profesionalisma dan taraf hidup kami.

Che' Goo berkata...

Sokong samad. Gaji polis naik x pe lah. Mmg skang ni byk penjenayah. Yg cikgu2 ni nk melalak naik gaji apa ke hal? Kalau pendalaman tu susah dan elaun yg byk mana pon x mampu tarik hati dan minda cikgu2 ni utk berkhidmat di pendalaman, senang je; tarik balik.

Gunakan duit tu untuk upgrade kemudahan asas sekolah di kawasan pendalaman. Mmg kesian gak diorg ni. Tapi esok kalau dh ok kemudahan, bising la plak elaun sikit n nk balik elaun pendalaman dulu.... tu la cikgu. X abis2.

PENSYARAH TERANIAYA berkata...

Kecewa kenaikan pangkat di Institut Pendidikan Guru

SAYA telah berkhidmat di Institut Pendidikan Guru (IPG) selama tujuh tahun. Pada tahun 2006, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak (ketika itu Timbalan Perdana Menteri) mengumumkan seluruh institut perguruan dinaikkan taraf kepada Institut Pendidikan Guru (IPG).

Sehubungan itu, semua pensyarah dinaikkan taraf. Pensyarah gred DG41 bakal dinaikkan ke gred DG44 dan seterusnya hingga ke gred DG54 atau JUSA.

Sebahagian kenaikan gred itu telah dilaksanakan pada tahun 2009. Kenaikan itu dilaksanakan mengikut Fasa 1, Fasa 2 dan Fasa 3. Saya tergolong dalam Fasa 3. Golongan Fasa 1 dan 2 terdiri daripada pensyarah DG48 ke atas. Kenaikan pemangkuan jawatan dalam Fasa 1 dan 2 telah pun disahkan kenaikan pangkat mereka.

Malangnya, kenaikan saya dari DG44 ke DG48 belum lagi bermula. Telah tiga kali dokumen peribadi diminta oleh KUKP IPG dan dihantar ke Bahagian Pendidikan Guru (BPG). Namun sehingga hari ini tiada perkembangan positif.

Apabila ditanya pihak berkenaan di BPG, mereka mengatakan segala maklumat itu telah dihantar ke Bahagian Sumber, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Apabila saya bertanya di Bahagian Sumber KPM, mereka memberitahu tidak menerima apa-apa maklumat Fasa 3 dari BPG.

Saya berasa sangat kecil hati dan terhina diperlakukan seperti ini. Telah tujuh tahun berkhidmat di IPG dan 10 tahun dalam gred DG41, tetapi belum menerima hak pemangkuan sebagaimana dijanjikan.

Lebih berkecil hati apabila melihat rakan-rakan yang baharu tiga tahun berkhidmat di IPG telah dinaikkan ke gred DG48, sedangkan permulaan gred DG41 sama dengan saya.

Saya rasa ini satu penganiayaan oleh BPG terhadap kakitangannya. Hal ini tidak sepatutnya berlaku. Saya berharap pihak berkenaan dalam Kementerian Pelajaran dapat memberi perhatian terhadap aduan ini.

PENSYARAH TERANIAYA

Tanpa Nama berkata...

hentikanlah hina penghina nih... kalo nak komplen pun biarlah guna perkataan yg tidak menyentuh perasaan org lain yg kurang bernasib baik utk menyandang jawatan tinggi seperti anda guru2 yg mendidik org menjadi seorang yg berguna..

Tanpa Nama berkata...

Jika dikaji Skim perkhimatan yang disemak dan naik gaji tu mempunyai agenda politik tersendiri. Kita tanya pada diri kita sendiri kenapa skim perkhidmatan tersebut diberi perhatian yang lebih? Siapa menteri yang jaga Kementerian tersebut.Berapa ramai PA berada didalam Skim perkhidmatan tersebut...Kenapa PA di dalam Skim perkhidmatan tersebut perlu dijaga dan dibelai bagai menatang minyak yang penuh? Anda akan dapat jawapannya

Tanpa Nama berkata...

Saya perhatikan ada beberapa kementerian yg selalu sangat bersuara tentang kebajikan PA dibawahnya, Kem. Pendidikan, Kem. Pertahanan, Kem. Dalam Negeri, Kem. Kesihatan dan mendapat perhatian k'jaan, sedar atau tidak bila selalu sangat diberi perhatian dan imbuhan kepada mereka ini PA di lain kementerian pasti terguris hatinya dan terasa khidmat mereka tak dihargai, saya berharap kerajaan memberi perhatian sama kpd semua skim perkhidmatan tanpa ada agenda disebaliknya.

Tanpa Nama berkata...

harap bukan retorik kosong je...macam aku ni staff sokongan ajer,dok pulak kat bandar besar bini tak kejer..anak 3 orang sekolah ..bawak bekal biskut 4 segi jer dan teh o..(tak mampu nak kasi duit belanja kat kantin)
rumah kena sewa,kereta nissan sunny second hand tu nak jugak isi minyak..minyak motor nak gi kejer kena isi hari2..

pas tu sampai opis,tengok aje pegawai2 makan,sebab tak mampu nak makan (takut lebih budget)

tengahari baru buka bekal nasi dgn sambal tumis ikan masin..minum air free kat pantry..nak makan kat kedai nanti lari budget.


bill nak kena bayar.air,api,tepon,
barang dapur,susu anak..arghhhhhh..aku dah tension..

Tanpa Nama berkata...

jawatan kerani ni mansuhkan jer lar klu susah2 sgt..bagi jer keje tu kat pegawai atasan atau cikgu2 ke.pastu bg elaun kerja perkeranian kat pegawai atau cikgu2 tu..abih citer..macam lar susah sgt keje kerani tu..nak kecoh satu malaysia..polis ok lar naik gaji sebab lama dah diaorg xnaik gaji..gaji polis mmg kecik dr dulu..korang xpernah nk kaji ke?tau baca tajuk suratkabar jer korang ni..tu lar korang membaca buku malas!kesian polis keje tgh panas..peluru ada dimana mana.rumah korang selamat ada korang kesah?kita ni keje dok dalam aircon pn nak kecoh.cikgu pn ok lar nak naikkan gaji,gaji diaorg pn kecik jer dr dulu lagi..gaji tu cth dapat membantu nak photostat keje kat anak kita tu..sekarang pun PM galakkan sekolah berprestasi tinggi kan..ni ada saya buat kira bodoh2 ckit..bayangkan kalau satu kelas 40murid. 1pagexRM0.05x40=RM2. kalau ajar 5 kelas sehari,dah jadi RM10.tu kalau satu hari,kalau 5 hari seminggu dah jadi RM50..kalau satu bulan?RM200..tu pun kalau 1page jer,klu 2,3 page..kiralah sendiri..bukan guru nak berkira..tapi guru mengajar nak bagi anak kita pandai jugak..saya pun nak anak saya jadi pandai..kalau takde guru,entah reti ker kita nak mengeja dan membaca mcm sekarang..igtlah PM,peguam,jurutera,polis,askar,kerani,pemandu bas,doktor,pembaca berita,ahli sukan ker,kita sumer pernah diajar oleh guru..kalau sekarang kita mula nak hina guru, ilmu yang kita dapat dulu makin lama makin hilang dari diri kita dan keberkatannya.Kalau kita xsuka dengan gaji yang diberi, letak jer jawatan dan keje kat kampung.menoreh getah ke,jadi peneroka ker,bela lintah,bela cacing,tanam sayur ker.ada lagi org yang kat luar sana nak makan gaji.Sabda Rasulullah saw "Celakalah orang yang memperbudakkan dirinya kepada wang dan harta. apabila diberi ia puas dan apabila tidak diberi ia gelisah" (Bukhori)

Tanpa Nama berkata...

dah memang kerja dia cikgu mesti mengajar tak kan toreh getah pula, zaman dulu guru/tok guru takde gaji(iklas je ngajar) cuba la ni ada tak orang nak keja kalau takde gaji, jadi jangan lah dok ungkit-ungkit kalau tak kerana ...

samad ex-N11 berkata...

kami PT sekolah kerja ikhlas, dh la keje byk teramat sgt, gaji x naik2 ke gred 41 ni yg nk marah ni..

guru kerja x ikhlas sebab tu layak dapat gaji gred 11 sahaja..

kami kerja ikhlas sampai kadang2 x dibayar gaji tapi kami x merungut, tetapi guru br kami lewat sikit je buat kenaikan gaji dh datang tanya.. contoh xde intelektual la tu

Cikgu Nazir berkata...

Syabas, akhirnya berhasil juga perjuangan CECUPAK! Tahniah!

Gaji pengawal naik

KUALA LUMPUR 22 April - Mulai 1 Julai ini, kira-kira 150,000 pengawal keselamatan akan menikmati gaji pokok di antara RM1,100 hingga RM1,450 sebulan iaitu kenaikan antara 67 hingga 75 peratus.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, keputusan menaikkan gaji itu dibuat mengikut Akta Majlis Penetapan Gaji 1947 bertujuan meningkatkan pendapatan pengawal keselamatan di negara ini.

Menurutnya, gaji pokok pengawal keselamatan pada masa ini adalah di antara RM300 hingga RM400 sebulan.

"Peningkatan gaji pokok ini melibatkan semua pengawal keselamatan iaitu pekerja tempatan atau asing," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

Beliau yakin peningkatan gaji tersebut akan menarik lebih ramai rakyat tempatan untuk bekerja dalam bidang itu.

"Kenaikan gaji akan dibuat berasaskan kepada pelbagai zon geografi dan butiran mengenainya akan diumumkan kemudian," jelasnya.

Subramaniam berkata, proses sama akan dilakukan bagi para pekerja dalam industri tekstil, elektronik dan hospitaliti .

Menurutnya, kementerian juga sedang menyemak semula perundangan buruh bagi menggalakkan pertumbuhan ekonomi selaras dengan Model Ekonomi Baru (MEB) yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada akhir Mac lalu.

Beliau menambah, kementerian akan menggunakan pendekatan perbincangan secara terbuka dan telus dalam kajian semula itu seperti mengadakan taklimat dan perbincangan dengan wakil-wakil majikan dan pekerja.

"Kementerian berharap menerima maklum balas daripada pelbagai sektor terhadap cadangan-cadangan perubahan dan menerusi maklum balas itu kita akan gubal keputusan akhir," katanya.

Wakil majikan ialah Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) dan Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) manakala wakil pekerja ialah Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Ladang (NUPW) dan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs).

Tanpa Nama berkata...

relax2 geng.kita tnggu jak penjelasan CUEPAC dan Kerajaan kita.

Tanpa Nama berkata...

zaman dulu xyah nak kira lar..kerani pn ikhlas jer wat keje taip surat dulu..xambil upah pn keje..nak ungkit psl zaman dulu lar konon..kerani yang tolong taip tu pn cikgu jugak yang belanja minum kopi..tentang kenaikan gaji..kerani tu yang lembap xreti wat keje..kerani lebih intelektual kot sebab pandai buat alasan jer.buat keje hampeh.kami mmg sokong gaji kerani naik terus ke 44 pn xpe..kerani intelektual alasan adalah pemacu kemajuan negara.hidup kerani byk alasan!

Tanpa Nama berkata...

jgn lupa untuk DG41 pun ya.....
Fikir masak-masakla bang sebelum membuat pengumuman mengenai kenaikan..............

Tanpa Nama berkata...

saya rasa kita patut kerja guard la...gaji dah naik. dah potong gaji mula kerani atau kumpulan C yg lain..kehkehkeh...

kerani gaji 800.00 ja...guard pula 1450...tak main la kerja kerani...murah beb...

kehkehkeh...

kau orang kalau harap sangat najib nak umum kenaikan gaji ke apa ke...alamat merana la...

kerajaan tak ada duit...duit dah perabih kat hulu selangor...

kehehkeh...

Tanpa Nama berkata...

betul lar..berjuta juta dah perabih kat hulu selangor..senang pulak kerajaan kuar duit serta merta.

Tanpa Nama berkata...

hidup sekarang semakin mencabar,,ap2 pom bersbar la semua,try cari duit poket lebih dgn pelbgai cara,berjimat cermat...jgn saling rasa cemburu,dengki,insy'lah..rezeki tu ada dimana2...

Jom Menari berkata...

Kepada semua PA, ini peluang baik untuk memperbaiki skil tarian dan joget anda. Murah dan mudah. Jum masuk ramai2 meriahkan suasana dalam keadaan santai dan gembira!

http://bit.ly/9NMNc1

Tanpa Nama berkata...

HUH...
ABISSSSSS laaaa kita di cap tidak bermoral oleh pemimpin paaaaling tinggi di dunia tu...

Tanpa Nama berkata...

Tambahan buat KPT SKBS...

9. Kami juga berhak menampar, menghambat,menendang, menumbuk anak murid sesuka hati kami tanpa ikut peraturan...dengan alasan sayang dan mengajar..seperti guru2 lakukan

10. Kami berhak membuat harta benda kerajaan yang dibeli menggunakan duit rakyat macam harta benda bapak kami sendiri (bawak pulang serta ambik terus)...seperti yang guru2 lakukan

11. Kami berhak menipu duit kerajaan (duit rakyat) seperti pembelian, kontrak pembaikan (1.berniaga masa pejabat-lesen org lain, hasil poket sendiri dsb)..spt guru2 lakukan

12. Diberi hak hak mencabul (spt yg disiarkan di media massa)...spt yg guru2 lakukan

12. Diberi hak maksum...maaaaacam guru2..

kakakaka..jangan marah.. kita sama-sama dibayar gaji oelh kerajaan guna duit rakyat, bukannya salah satunya membayar gaji... sebab bukan bapak kita yang buat syarikat kerajaan ni, bapak kita tak de syer walaupun 1 sen
Kalau mau marah2, tubuhkan sekolah swasta...jadi pemilik yang membayar gaji pekerja... baru boleh ek..
Ni mesti guru kampung nih..tidak sedar diri...

Tanpa Nama berkata...

chop...chop...
ada tambahan baru buat KPT SKBS...

13. kami diberi hak mendidik murid dgn cara memaksa mereka menghisap cerut...mcm guru lakukan

alaaa...baru ja keluar berita..