• Azih Muda Azih Muda
KOTA KINABALU - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan mengemukakan kepada kerajaan lima perkara berkaitan penjawat awam untuk diberikan perhatian dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11).
  
Presidennya, Azih Muda berkata lima perkara itu tertumpu kepada aspek keadilan dan kesaksamaan terhadap penjawat awam khususnya yang berpendapatan rendah melibatkan kebajikan, perbelanjaan kesihatan, perumahan, kos sara terkawal serta insentif termasuk elaun.
  
Beliau berkata dari aspek kesihatan seperti pemberian insurans kepada penjawat awam terutamanya anggota beruniform, bukan hanya kepada polis dan tentera sahaja, tetapi kepada anggota beruniform lain berikutan cabaran kerja yang cukup tinggi masa kini, dan ia perlu dinyatakan dengan jelas dalam RMK-11.
  
"Dalam tempoh lima tahun negara menuju ke 2020, masih ada penjawat awam mengalami tekanan hidup ekoran kos sara hidup yang tinggi ketika ini," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucapan kepada lebih 3,000 penjawat awam yang hadir pada perhimpunan Hari Pekerja 2015 peringkat Sabah di sini, hari ini.
  
Azih berkata Cuepacs juga meminta kerajaan secara jelas menyatakan dalam RMK-11 peruntukan perumahan bagi penjawat awam, dan dalam tempoh lima tahun, peruntukan perumahan itu perlu ditambah merangkumi pembinaan Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA), MyHome dan projek rumah mampu milik.
  
"Kerajaan perlu memastikan kos tidak meningkat dengan ketara. Hari ini penjawat awam yang gaji RM3,000 ke bawah tidak mampu membeli rumah harga RM180,000 dan kalau beli, mereka tidak mampu lagi untuk membeli keperluan lain.
Ini yang kerajaan perlu pertimbangkan iaitu membina rumah yang harga RM130,000 ke bawah dan mampu milik," katanya.
  
Mengenai aspek sara hidup, Azih berkata Cuepacs mahu dalam RMK-11,  apapun yang dicadangkan oleh kerajaan, mekanisme itu dapat membantu penjawat awam di kawasan bandar menangani kos sara hidup yang meningkat secara mendadak.
  
Katanya insentif untuk sektor awam termasuk elaun yang sudah lama tidak dikaji dan tidak dapat membantu penjawat awam menampung perbelanjaan seperti  elaun perumahan wilayah, elaun pedalaman, Cola dan elaun sewa rumah, perlu diteliti semula agar sesuai dengan peredaran masa.
  
"Insentif ini pelbagai termasuklah hospitaliti, perumahan, elaun dan sebagainya dan telah 13 tahun tidak dikaji. Ini yang kita sebut kerana harapan Cuepacs agar sektor awam (menjadi) pemangkin kepada hasrat kerajaan menjadikan Malaysia sebuah negara maju menjelang 2020 dan negara berpendapatan tinggi," katanya
  
Turut hadir pada majlis itu ialah Setiausaha Persekutuan Sabah Datuk Borhan Dolah. -Bernama