Katanya, ini kerana kebanyakan pengundi telah serik dengan apa yang dialami mereka sejak 17 tahun lalu yang sekadar bersandarkan retorik dan perasaan tidak puas hati.
Beliau berkata, mereka kini kecewa dengan kegagalan wakil rakyat sebelum ini menjaga kebajikan mereka.
“Saya merasakan suatu kelainan pada kali ini, saya pernah menjadi Pengarah PRK Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir suatu ketika dahulu, rakyat ketika itu terlalu bersimpati kepada tokoh tertentu dan kita lihat kesatuan mereka adalah jelas,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas Merasmikan Perhimpunan Hari Pekerja peringkat negeri di Politeknik Seberang Perai di sini hari ini.
Yang turut hadir Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar; Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Pulau Pinang, Datuk Seri Zainal Abidin Osman dan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Azih Muda.
Sementara itu, Ahmad Zahid yang juga Pengarah PRK Parlimen Permatang Pauh menyeru semua pihak yang terlibat dalam PRK itu supaya berkempen dengan baik.
Katanya, pada masa ini sudah ada jentera parti dari negeri lain cuba melakukan provokasi supaya Barisan Nasional (BN) dipersalahkan.
“Saya harap semua pihak bertenang dan menerima hakikat bahawa kuasa rakyat adalah kuasa mutlak untuk menentukan wakil ke Dewan Rakyat.
“Sikap agresif tidak beri kelebihan kepada mana-mana pihak sebaliknya pengundi menjadi semakin benci,” katanya.
Diminta mengulas cadangan supaya Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) perlu mendapat kepujian dalam Bahasa Melayu di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Ahmad Zahid berkata, sebagai rakyat negara ini, tiada alasan untuk mana-mana pihak tidak fasih bertutur dalam bahasa kebangsaan.
“Di Thailand, ahli Parlimen mereka perlu bertutur dalam bahasa Thai, di Indonesia dalam bahasa Indonesia manakala di Filipina dalam bahasa Tagalog,” katanya.
Beliau mengulas cadangan ahli akademik, Prof. Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah yang mahu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mensyaratkan mereka yang mahu menjadi wakil rakyat bagi peringkat Parlimen atau DUN, perlu sekurang-kurangnya mendapat kepujian Bahasa Melayu dalam SPM.
Selain itu, Mohd. Ridhuan Tee turut mencadangkan agar calon pilihan raya ditemuduga mengenai penguasaan bahasa Melayu dan sejarah kenegaraan sebelum dibenarkan bertanding.