SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

22 Disember 2008

CUEPACS KAJI PINDAAN TAMBAH BAIK PTK

Utusan Malaysia
20/12/2008

KUALA LUMPUR 20 Dis. - Setiap jabatan kerajaan diberi kuasa menetapkan corak peperiksaan dan penilaian ke atas kakitangan mengikut panduan pelaksanaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang dipinda oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk dilaksanakan mulai 1 Januari depan.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Omar Osman berkata, dengan pindaan itu, kakitangan tidak perlu menduduki peperiksaan yang tidak bersesuaian dengan pekerjaan, pengalaman dan usia, sebaliknya mengikut keperluan di jabatan masing-masing.
Katanya, pindaan terbaru ke atas pelaksanaan PTK itu didapati lebih komprehensif dan menggunakan mekanisme yang lebih mudah.
Menurutnya, CUEPACS menerima butiran pindaan ke atas PTK setebal 27 muka surat dengan 34 tajuk itu pada Selasa lalu untuk diteliti dan dibincangkan dalam kalangan 120 kesatuan di bawah naungannya.
"Pindaan dan penambahbaikan PTK itu bagaimanapun akan dibincang dan diputuskan pada Mesyuarat Majlis Kongres Khas di Sungai Petani, Kedah, pada 10 Januari depan," katanya pada sidang akhbar selepas mengadakan taklimat khas Majlis Kongres CUEPACS di sini hari ini.
Sehubungan itu, Omar berkata, mekanisme pelaksanaan PTK akan dibuat melalui beberapa peringkat termasuk Lembaga Penilaian Kompetensi Perkhidmatan Awam, Lembaga Penilaian Konpetensi Kementerian, Panel Peperiksaan, Panel Penilaian Kursus dan Panel Penilaian Bagi Pegawai Berkelayakan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Ke Bawah.
Menyentuh pelaksanaan pindaan PTK itu pada tarikh tersebut sedangkan CUEPACS hanya akan membincangkannya pada 10 Januari, Omar berkata, ia masih boleh diubah suai sekiranya terdapat kategori pekerja yang tidak berpuas hati dengan mekanisme pelaksanaan PTK tersebut.

Tiada ulasan: