SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

11 September 2009

KL TO RAISE ISSUE OF MAIDS 10 MIN

Straits Times
By Elizabeth Looi,
Malaysia Correspondent
11/9/2009



KUALA LUMPUR - MALAYSIA will seek clarification from Jakarta on complaints that its embassy here will not renew passports of Indonesian maids who are paid less than RM600 (S$245) a month.
The issue became public after the employers of the maids and foreign worker agencies raised complaints. 'They (the maids) are asked how much they are paid and if they are paid below RM600, their passports are not renewed,' said Human Resources Minister S. Subramaniam on Wednesday.
Indonesia is asking for minimum wages for its workers in Malaysia, and the embassy's move is seen as part of its pressure tactics.
The whole issue of Indonesian labour working in Malaysia forms part of the ongoing tensions between the two neighbours, as many Indonesians say workers are being exploited with low wages and poor working conditions.
Malaysians, on the other hand, argue that the jobs given to some two million Indonesian workers help them support their families back home.
Horror stories of how some Indonesian maids were treated by their employers, and how factory workers were not paid salaries, have added to perceptions of unjust treatment among Indonesians.
Earlier, it was reported that Indonesia wants its maids and other workers to be paid at least RM800 a month.
Malaysian Foreign Minister Anifah Aman, who met Indonesian Ambassador Da'i Mochtar on Wednesday, said Jakarta wanted the RM600 minimum wage for its workers in other sectors also, like construction and manufacturing, The Star newspaper reported on Thursday.
But the plan is unlikely to be accepted in Malaysia because there is no law setting minimum wages in the country. 'It's just not fair. Some locals working in the private sector do not even receive RM800,' said Mr Omar Osman, president of the civil service union Cuepacs.
Indonesia's proposal came after its government pledged to protect its workers, following several maid abuse cases here. Indonesian maids, who make up 88 per cent of the 320,000 foreign maids in Malaysia, earn between RM450 and RM600 a month. The majority work long hours without any day off.

32 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PRESIDEN CUEPACS MMG PANDAI ANGKAT PUNGGUNG UTK DIRI SENDIRI JE....
PANDAI CKP BELAKANG. BERDEPAN NGAN KSN & PM. MALU TERSIPU-SIPU.

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa tuduhan anda tak betul. Setahu saya Presiden CUEPACS sekarang tak buat kerja untuk kepentingan diri sendiri. Sangup jadi Presiden walaupun dah bersara (1/2 gaji) tak macam Presiden2 yang lepas2 hanya berjuang untuk dapat gelaran Dato' saja. Presiden sekarang ni dengarnya nak bagi Dato' pun tak mau, nanti susah nak berdepan dengan orang atasan.Seharusnya kita berterima kasih kepada beliau yang banyak berjasa kepada kakitangan awam dalam memperjuangkan hak pekerja.

Hidup Hj Oamar Osman

Tanpa Nama berkata...

sebab dia tak ebrsara sebab tak dpt lagi gelaran datuk le tuu he he he

Tok Janggut berkata...

Memang tidak dinafikan akan peranan Sdr Omar Presiden Cuepacs Malaysia.

Dia telah banyak menyumbang jasa kepada semua penjawat awam sama ada dia orang ahli kesatuan atau pun tidak.

Berbangga dengan kebolehan Sdr Omar Osman.

Teruskan perjuangan anda.

Tanpa Nama berkata...

Presiden tido nyenyak ke sebab dpt duit. tak bangun lagi ke....

Tanpa Nama berkata...

weh tuan presiden... takyah nak alih tpoik pasal orang gaji... orang dok sibuk pasal bonus dia nak alih topik plak...

kalu rasa tak mampu nak pikul amanah... baik letak jawatan je...

Tanpa Nama berkata...

betul betull....dia alih topik pulak. nampak sgt penting diri. skait ati betuiiiii

Tok Janggut berkata...

Janganlah kita salahkan Sdr Omar, kerana segala keputusan pemberian Wang ehsan ini adalah ditangan KSN dan Perdana Menteri.

jaja berkata...

betul presiden dah buat yg terbaik untuk kite semua, nape sbb kump.A x dpt bonus terus nak kutuk dia, aku rasa presiden sblm ni ada ker perjuangan nasib kakitangan awam semua...kite beruntung dapat seorang berani, telus, ikhlas dan x gila gelaran DATO'..

Tanpa Nama berkata...

korang ni x nampak usaha yg di buat oleh hj omar... aku sgt respeck dia...
bersungguh nk tlg penjawat awam...
x mcm KSN yg pemalu ngan zainal rampak...

Tok Janggut berkata...

Betoi tu Tan Sri KSN la ni, lebih sudu dari kuah.

Tanpa Nama berkata...

Sebenornya memang KSN yang tak nak bagi bonus....Hj Omar dengan soldadu dia le yang tebalkan muka ngadap PM masa Berbuka Puasa tu.Tu lah Hj Omar....ini ada yang marah pasal hj omar dari Kumpulan Sokongan...Ada ke P*P nak jadi Presiden CUEPACS... lagi penakut nak jaga body..maklum le orang atas nak menyalak macamana kecuali lah orang bawah nie...memang lah orang bawah ni tah pandai tapi kami cerdik...

Tanpa Nama berkata...

PRESIDEN CUEPACS ADALAH GOLONGAN SOKONGAN SEBAB ITULAH DIA MEMBELA GOLONGAN SOKONGAN sahaja...KITA LAKSANAKAN KEMPEM "JOM TUKAR"

1.PM(SKALI DENGAN BN)
2.PRESIDEN CUEPACS(GOLONGAN SOKONGAN)

sape setuju angkat kaki tukar...

abekhalid berkata...

Saya setuju tapi bersyarat.kaulah yang ganti dia.tengok best ka ndak jadi presiden cuepacs ni.mau bercakap depan kamera pun mungkin ko begegar.jangan cadang kalau sendiri ndak mampu la k.

Tanpa Nama berkata...

Betul kata abekhalid tu...kekadang kumpulan P&P ni punya le nak jaga prestasi konon....nak suroh berucap...duduk hafal tek ucapan berhari2..tak macam Hj Omar tu majlis sebesar mana pun langsung tak pakai teks...lum cakap pun orang dah tepuk gemuroh...tak tau le orang yang berangan nak jadi presiden tu berucap...semua tido kot..

Tanpa Nama berkata...

kite tukar kan je org yg bagi cadangan tu kat pendalaman...
ckp pandai...
hj omar da bt keja sungguh2 pn x dihargai...
kalu nk suruh gol p&p tu.. jdk la mcm KSN tu... pemalu..

Tanpa Nama berkata...

AKU DAH BACA SEMUA PANDANGAN DALAM BLOG NI. BAGUS LE...KERANA ISU INI RAMAI BERMINAT MELAYARI BLOG NI DAN AMBIL BAHAGIAN BERI PANDANGAN. AKU NI RAPAT JUGA LE DENGAN ABANG 2 CUEPACS TU. KESIAN RAMAI YANG SALAHKAN HJ OMAR. DIA DAH BERJUANG UNTUK SEMUA PENJAWAT AWAM TAK KIRA PANGKAT. SEMUA TELAH MENDAPAT FAEDAH NYA TERMASUK YANG BERJAWATA JUSA.

TETIBA DALAM ISU BONUS NI RAMAI YANG KUTUK DIA.

SEBENARNYA DALAM ISU BONUS NI KSN PENDEK TU LAH YANG BERTANGUNG JAWAB. DIALAH YANG TAK SETUJU BONUS KEPADA KAKITANGAN AWAM. DIALAH YANG CADANGKAN PADA PM SUPAYA BONUS JANGAN DI BAYAR. TETAPI ATAS KEPRIHATINAN PM, DIA BAGI JUGA TAPI BUKAN NAMA BONUS TAPI BANTUAN KEWANGAN.

KENAPA KORANG TAK KUTUK KSN YANGDAH BERAPA KALI SAMBUNG KONTREK TU.....

ini bukan pertama kali dia buat...dulu yang tak bagi Honororium pun dia juag yang SEGAN nak cakap kat Pak Lah akhirnya PRU12 lingkup

Tanpa Nama berkata...

ooooo sik pendek yang tak mampus2 tu...
dah lah pendek....

Tanpa Nama berkata...

ish tak baik berkata buruk kepada presiden cuepacs, dah banyak die perjuangkan untuk kita, aku ni memang la rasa sedih gak tak dapat sumbangan raya 5 rad ni, tapi aku tak setuju la tuan hj di persalahkan, KSN pendek la yang patut kita persoalkan

Tanpa Nama berkata...

Betul-betul! kita tak patut salahkan Hj Omar, beliau banyak berjasa kepada kita, sedih juga tak dapat duit raya tapi apa nak buat, pilihan di tangan KSN and PM bukan presiden cuepacs, saya lihat kakitangan sokongan kat sek saya pun memang memerlukan sumbangan ni, saya pun perlukan juga cuma sepatutnya bagi semua sama rata, tapi apa pun, tahniah Haji Omar, kerana telah memperjuangkan hak kami sedaya upaya

abekhalid berkata...

tuan Presiden terima kasih banyak2.

KSN yang pemalu dan penyegan kau memang jahanam kalau kau cadangkan jangan bagi bonus untuk kakitangan awam.

Buat kawan2 kump sokongan diucapkan selamat hari raya.sila simpan duit sikit untuk selepas raya bagi mengelakkan anda terjerumus ke lembah along.nanti hidup akan jadi tidak bermaruah.

Tanpa Nama berkata...

betui la abe khalid, kepada semua rakan-rakan penjawat awam, sama-samalah kita bersabar dan sama-sama la bersatu padu. P&P memerlukan sokongan begitu sebaliknya, kita kempen KSN kasi tukar, lagi satu, sahabat2 semua, berhati-hati dijalan raya, selamat pulang dan selamt kembali nanti.

Tanpa Nama berkata...

saya dah post comnt kat web 1malaysia, kenape xder lagi, ait takkan kene tapis kot, apara, yang bangsa lain duk cmmnt macam2 keluar lak, ait ni ker konsep satu malaysia, saya bukan tulis yang buruk2 pun. cuma teguran je, ish tutup je web 1malaysia kalau tak boleh post,

Tanpa Nama berkata...

salam
Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Syukur kepada kawan-kawan yang faham siapa sebenarnya yang meminta dan memberi. Tn Hj Omar n AMJKT telah berusaha hadir walaupun dari jauh nun utara dan timur untuk membuat rayuan bagi semua pejawat awam tapi yang dapat hanya sokongan itu pun selepas rayuan kpd PM masa selepas moreee malam tu. Org terakhir dapat jumpa PM dan menyampaikan hasrat kita semua selepas yang berkuasa tidak bersetuju memberi bonus.Tuan2 kena fikirkan AMJKT yang turun berjumpa apa pun tak dapat malah duit poket keluar lagi ada sbb berkhidmat kpd orang ramai duit poket sendiri yang habis.
Nak kutuk kat Presiden tuan2 kena fikir kalau tuan2 bukan ahli kesatuan malah tidak bergabung tak payah ambik kisah kerana tuan2 tidak layak nak bercakap pun kerana tuan2 yang berdiri kat belakang Presiden bukan ramai sangat pun. Nak bercakap memang senang tapi nak jumpa PM n KSN setakat air liur jangan mimpi la kawan. Ketua jabatan anda pun tak ramai yang berani nak jumpa malah PM n KSN, boleh cakap kalau jumpa PM kita tukar n kita buktikan PRU13nanti.
Kalau Presiden nak pingat DATO, sudah lama dia dapat tapi perjuangan dia bukan untuk pingat kena faham wahai kawan2 yang dok hentam presiden. kalau anda ahli kesatuan tampilkan diri anda jangan guna tanpa nama. ok
salam aidil fitri maaf zahir batin

Tanpa Nama berkata...

memang ler...yg puji semua puak sokongan...mau tak puji...semua dah dapat..seronok ler...mau tak bodek...hahahhahahha

Tok Janggut berkata...

Tahniah Presiden Cuepacs Sdr Omar dan pergi jahanam KSN,

Sambung kontrak buat habis boreh aje buat KSN kita tu.

Bagi ajelah jawatan KSN kat orang lain lagi bagus.

Tanpa Nama berkata...

Memang le aku puji presiden...sebab aku dah dapat kenaikan gaji 25%..plus wang ehsan raya...jangan jelessss...

Tanpa Nama berkata...

btl tu..
yg xdpt ddk diam2... jgn byk songeh..
kalu x pueh ati... nnti perhimpunan bulanan direct ty kt PM sape yg kt p/jaya tu..
tp.. brani ke.??
aku taku semua kecut telo.. brani kt blkng je.. membobok..

Alang berkata...

Harapan semua kakitangan awam kepada kepimpinan CUEPACS, KSN dan juga PM... Pertimbangkanlah semula pemberian bonus kepada semua kakitangan awam tanpa mengira kategori, terutamanya menjelang sesi persekolahan tahun hadapan...
Dan minta jangan ditukarkan pula kepada istilah wang ihsan atau sebagainya...
Agar istilah "BONUS" itu sendiri akan menjadi pemangkin semangat K.A. untuk meningkatkan produktiviti di tahun-tahun seterusnya!
"Charity begins at home..."

Alang berkata...

Tentang Isu Maids @ amah ini pula, saya percaya peranan "orang tengah" yang mengaut untung berlebihan yang menjadi punca stress dan kekecohan pihak yang terlibat!

Sebelum adanya agensi2 yang bagai cendawan tumbuh (tak tahulah kroni siape!) tak kecoh pun macam ni...

Rakyat didahulukankan...(rakyat yang mcmmane, ye!). Jangan biarkan ada segelintir yang "menangguk di air keroh" atau "menahan lukah di gentingan"!

Dahlah Bonus tak dapat, tetiba "maids" asing pule yang senang-senang terima kenaikan pendapatan! Kah...kah..kah...

Tanpa Nama berkata...

Kata kerajaan tak de duit nak bagi bonus...dapat bagi wang bantuan/ehsan je..tu pn pada sokongan..tapi berita malam tadi boleh pulak taja pasukan F1 malaysia tahun depan..kalau ye pun swasta yang taja tapi melalui GLC kerajaan macam petronas dan proton pun sama jugak masuk syer taja...bukan ke ngabihkan duit rakyat je tu semata-mata nak nama...tapi kebajikan rakyat/kakitangan awam dipinggirkan...ntah lah kerajaan ni..aku pun tak la apa nak jadi..

Alang berkata...

Tapi...kalau PR memerintah, boleh pasti ke akan lebih baik...! Alang takut juge kalau2 nanti ibarat, "keluar mulut rimau, masuk pula ke mulut naga!" @ "Menang sorak, kampong tergadai!"

Naye...naye...! Sempena ambil berkat Ramadan ini, mari ramai-ramai kita buat solat istiharah dan hajat...minta petunjuk dan perlindungan,dari yang maha esa lagi maha mengetahui, k!

Selamat Hari Raya Idilfitri dan Maaf Zahir Batin kepada semua muslimin dan muslimat tak kira di mana anda berada...(baik lokasi maupun idealogy!)

Wassalam!