SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

31 Januari 2010

1.3 JUTA PENJAWAT AWAM BERSEDIA PIKUL TUGAS:OMAR

Berita Harian
31/1/2010





KUALA LUMPUR: Kongres Kesatuan Pekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yakin 1.2 juta penjawat awam sudah bersedia menggalas tanggungjawab dan menyahut cabaran ke arah perubahan dalam melaksanakan Pelan Hala Tuju Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA). Presidennya, Omar Osman, bagaimanapun berkata, kerajaan perlu memberikan penerangan lanjut mengenai GTP dan NKRA terutama kepada 860,000 kakitangan sokongan 1 dan 2 kerana golongan itu adalah pelaksana kepada projek berkenaan. Beliau berkata, anggota perkhidmatan awam adalah tulang belakang dan jentera penting bagi melaksanakan perubahan itu.
“Penerangan dalam perhimpunan bulanan oleh semua ketua jabatan boleh meningkatkan kefahaman dan memastikan semua penjawat awam menyedari tugas dan tanggungjawab masing-masing. “Penjawat awam tidak seharusnya rasa tertekan dengan GTP kerana mereka sewajarnya memiliki minda terbuka, bersedia berdepan dengan cabaran selain berfikir ke arah pembaharuan. Kita tidak boleh toleh ke belakang,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam. Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak merasmikan pelancaran pelan Hala Tuju GTP dengan memberi keutamaan kepada enam bidang utama NKRA iaitu memperbaiki sistem pengangkutan awam, membanteras rasuah, mempertingkatkan pencapai pelajar dan infrastruktur luar bandar, mengurangkan kadar jenayah serta mempertingkatkan taraf hidup isi rumah. Sementara itu Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan menyarankan supaya kerajaan melaksanakan penambahbaikan terhadap guru prasekolah selain melihat insentif yang lebih baik terhadap warga Sekolah Berprestasi Tinggi supaya seiring dengan matlamat. Beliau berkata, tawaran gred dan gaji yang lebih baik wajar diberikan dalam usaha menaik taraf status guru prasekolah, sekali gus memastikan mereka mempunyai kelayakan lebih tinggi berbanding kini hanya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). “Memang di atas kertas kita lihat GTP dan NKRA bagi mempertingkatkan pencapaian pelajar adalah baik tetapi NUTP bimbang jika ia tidak dapat dilaksanakan kerana halangan awal tidak diatasi dengan segera,” katanya.

2 ulasan:

jimmy eat world berkata...

saya menyokong segala usaha untuk memantapkan pentadbiran PA

Chinta Chundary berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.