SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

05 Januari 2010

SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT/

JPA
21/12/2009


Pekeliling perkhidmatan ini bertujuan memaklumkan keputusan kerajaan mengenai perubahan skim perkhidmatan Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) Gred N17, N22, N32yang telah dilaksanakan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 2007 kepadaskim perkhidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat Gred N17, N22,N27/28, N32, N36.
Untuk keterangan lanjut sila (klik disini)

149 ulasan:

mila berkata...

best nye...tapi kami ni yang berjawatan pegawai khidmat pelanggan n17, ramai yang ada degree, tapi kat sini aje...minta jawatan yang lebih tinggi, tak dapat.

Tanpa Nama berkata...

MMMMM...PA DH NAIK GRED PSP PLAK, DEPA MINTA SEMUA DPT...!!! KAMI PT KEW. MINTA NAIK ELAUN BITK, RIUH SEKAMPUNG...MENTANG2 LA PSP TU DOK JAGA DEPA..!!

Tanpa Nama berkata...

Tahniah utk skim setiausaha dh dinaik pangkat......JURUTEKNIK SIJIL POLITEKNIK bila lagi.....

Tanpa Nama berkata...

tahniah kepada setiausha yg dpt...
bagus juga dia bagi kepada pemegang diploma poli ngan uitm jer..yg pa ada spm tetap sama..
cam ni laa kita mau!!
harap juruteknik akan dapat jugak nanti!! tahniah setiausaha semua.

Juruteknik menunggu berkata...

Tahniah para para setiausaha lulusan UiTM dan POLITEKNIK

Semoga para para JURUTEKNIK lulusan POLITEKNIK pun dapat juga

Juruteknik berkata...

Bak juruteknik ni aku rasa jpa berat sikit,kalau skim gaji kita berubah dah tentu skim gaji pen. jurutera berubah,aku rasa jpa patut pinda syarat lantikan juruteknik dan pen. jurutera, sebagai contoh juruteknik dari j17 ke j21 manakala pen. jurutera dari j29 ke j33, semoga jpa ambil perhatian tentang komen ni...

Tanpa Nama berkata...

ko ni juruteknik pandir ker aper??
ker penolong jurutera yg menyamar juruteknik!! org minta 27 ko nak mintak 21.. apa punya baghal!!
aper laa ko ni cetek sgt otak..juruteknik ukur tanah dah dpt dan setiausaha lulus diploma (belajar 2 tahun dpt diploma) poli ngan uitm pun baru dapat, ko bodoh bangang mintak 21 jer!! kita semua mintak 27 laaa...setaraf ngan stpm sama cam 2 skim jawatan ni dpt!!
aku rasa ko ni penolong jurutera yg menyamar juruteknik nie...hasad dengki!!

Tanpa Nama berkata...

Beruntung sungguh setiausaha2 ni. Mula naik elaun lepas tu naik gred pulak.kalau nak tahu, Pembantu tadbir Gred 17 lagi ramai yang mempunyai diploma & digree, tidak pulak naik gred macam setiausaha.Sepatutnya JPA kena kaji betul-betul sebelum keluarkan pekeliling.Pihak lain pun berhak, jangan hanya sebelak pihak ditumpukan, tak adil betul.Mentang-mentang setiausaha dekat dengan bos tapi keje tak ape-ape, cuma jaga jadual bos je tu pun boleh naik gred.

juruteknik berkata...

pada aku setiausha layak berada dlm 27 dari dulu lagi. dan harap juruteknik pun akan dpt sama kelak..sesapa yg ada degree tue kjer kerani tue jgn dengkila. degree utk jawtan pegawai..so mintak laa laa jawatan pegawai tue samapi ko dpt jadi pegawai.. jgn terima jawatan bawah2 nie..tak setaraf ngan korang..dia org dpt pada yg hak yag patut dpt!!
anyway tahniah setiausaha!!!

Tanpa Nama berkata...

kepada Tanpa Nama Berkata:Rabu, 06 Januari 2010. 8.49am..

Sabar la..jangan cakap macam 2..awak ingat setiasusaha minta arini besok dapat..? punya la payah dan agak lama jugak kami ni mintak baru tahun ni dapat..yang penting sabar..lagi satu, ingat setiausaha dekat dengan bos boleh dapat advantge? sapa kate? cuba awak tengok "punch bag" macam 2 la kami rasa..

papehal pun sabar..kasi pelan2
kayuh..baru ngam ho...

Tanpa Nama berkata...

Kalau setiausaha layak kenapa kerani tak layak. sedangkan ramai dikalangan kami ade diploma. Bukan dengki, tapi keadilan tu penting. apa lah ko begap sangat.

- berkata...

KEPADA TANPA NAMA:

Utk makluman tuan, jawatan kerani kelayakan masuk yang diperlukan adalah SPM. Bilamana disebut SPM, gred gaji dan jawatan adalah N17. Mana2 kerani yang ada degree/diploma tu boleh pohon untuk jawatan yang lebih tinggi atau yang bersesuaian dengan kelayakan yang dimiliki.

Pembetulan juga pada tulisan tuan terdahulu yang mengatakan setiausahan hanya belajar di UITM/Politeknik hanya dalam masa 2 tahun tu tuan dapat info dari mana???

Adalah lebih baik untuk tuan selidik dahulu setiap apa yang ingin ditulis atau disuarakan. Ianya hanya akan memaparkan kecetekan pengetahuan atau ilmu yang tuan miliki.

Untuk makluman semua juga para setiausaha ni ada yang hanya menunggu masa untuk pencen baru dapat di"upgrade"kan ke satu gred/gaji yang sepatutnya diberikan dari dahulu lagi. Seorang setiausaha pejabat di sebuah jabatan ni berjuang untuk mendapatkan hak/kenaikan ini dari tahun 1976 (seawal beliau berkhidmat di jabatan kerajaan)& hanya pada 01.01.2010 beliau mendapat hak yang sepatutnya.

Apapun berbanyak terima kasih kepada pihak kerajaan khususnya JPA yang akhirnya meluluskan peningkatan gred/gaji/nama baru jawatan para setiausaha.

Terima kasih..

Rakyat Didahulukan, Pencapaian Di Utamakan

Tanpa Nama berkata...

Jangan nanti jadi masuk angin kuar asap....tunggu punya tunggu apa pun tarak....

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kepada Setiausaha dah di naikkan gred..aku sejak masuk jadi Juruteknik mmg dah ada Diploma tapi smpi sekarang tak naik2...minta jawatan lain x dpat2..harap JPA perihatin...juruteknik ptt naik Pen.Jurutera walaupun ada sijil..mcm Pen.tanah/metologi...yang nak jadi juruteknik cuma perlukan SPM jer..mcm surat perkeliling SSb tukar ke SSM...sekian

Tanpa Nama berkata...

Kepada penulis : Rabu, Januari 06, 2010 8:05:00 AM

Kalau benar-benar anda pekerja kerajaan, nampaknya kursus induksi untuk anda gagal mencapai matlamat, saya berkata demikian sebab anda tidak faham tentang struktur perjawatan, anda hanya mengikut emosi dan bahasa kesat, cuba lihat gaji mati gred 27 dengan gred 29 bezanya tak sampai RM50, saya nasihatkan penulis (Rabu, Januari 06, 2010 8:05:00 AM) kalau ada diploma atau ijazah, mohonlah jawatan yang setara dengan kelulusan anda, tok sah lah dok tunggu buah yang entah bila nak gugur kalau tak tahan sabar.

Tanpa Nama berkata...

kepada Tanpa Nama Berkata-10.47 am..

hang ada diploma ek? awat hang p mintak kerja kerani? pasal xde kerja kan? terima dengan hati yang terbuka la..kawan2 aku pun ramai yang ada "Ijazah" pun rilek je jadi kerani. berkat kesabaran diorang skang ni banyak yang dah jadi pegawai..cuma ko kena pandai la survey jika ada kekosongan jawatan diploma kat tempat ko kerja..bila ada kosong ko apply je la..payah sangat ker? tu la..jangan suka cakap orang bengap..keadilan tetap keadilan, cuma skang ni bukan zaman Tun Abdul Razak di mana masa 2 kerja cari orang..skang ni orang kena cari kerja..

by the way, tahniah kepada sume yang terlibat dengan usaha untuk skim ini..lama tu, dari tahun 1976 baru 2010 dapat..tahap kesabaran yang tinggi..tahniah skali lagi..

Tanpa Nama berkata...

salam utk semua

sy happy sbb akhirnya JPA upgradekan jawatan PA nih. utk pengetahuan semua, jawatan PA ni kelayakan dulunya mmg diploma kesetiausahaan (DSS) dari Uitm. tetapi sejak tahun 2000, uitm telah upgrade diploma tersebut ke diploma pengurusan & teknologi pejabat (OM114) yang bagi membolehkan para graduannya memohon jawatan EO. akan tetapi masalah komunikasi berlaku yg mana ramai graduan dari diploma OM114 kebanyakannya mendapat jawatan sebagai PA. so ramai yg mohon pd JPA utk dikaji semula diploma OM114 utk jawatan PA.

then, skrg JPA setelah mengkaji & menilai, baru la pekeliling tu dikeluarkan..bagi yg tk pernah keje di bahagian penyelarasan dasar, bukan senang sesuatu pekeliling nak dikeluarkan, byk research yg dibuat, bukan simply je keluarkan.

bagi PTPO yg ada degree or diploma jgak, harap dapat bersabar & cuba utk mohon jawatan yang anda layak.

akhir sekali, jgn pk PA tkde keje.kalu nk rasa mcm mna jd org pertama yg kena "hamun" walaupun bukan kesalahan tu dari kita, try la jd PA. saya ni kalu nk cuti, ramai yg tk nak gantikan tempat saya.

sekian terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

iyela x fhm betul aku dgn org2 ni. dh kt masuk keje gune kelayakan DIPLOMA bukan SPM jd mmg sepatutnya gred 27 tu berpihak pd kt, fhm x DIPLOMA... kalo apply kat SPA pun kelayakan DIPLOMA name die x mention brp thn. ape dah. yg kerani2 ade degree la konon dh ko masuk keje gune kelayakan SPM phm bhs x. xkan bljr ade degree tp xfhm. dasar org baghal.. berlagak pandai itu pasal x dpt2 jwtn 41...

Remy Ishak berkata...

amboih jadik panas terus forum neh...apa2 pun kita "BERKHIDMAT UNTUK NEGARA" jgn lupa diri ye

Tanpa Nama berkata...

Harap sangat pihak JPA naiktarafkan
Juruteknik J17 (POLITEKNIK) ke J27
Juruteknik J22 ke J28
Juruteknik J26 ke J30

JURUTEKNIK KOMPUTER berkata...

Pembetulan juga pada tulisan tuan terdahulu yang mengatakan setiausahan hanya belajar di UITM/Politeknik hanya dalam masa 2 tahun tu tuan dapat info dari mana???

KEPADA BERKATA.. MAKCIK NI JAWAPAN TU!!

http://www.politeknik.edu.my/webjan06/menu/index.asp

heheheheh

TEMPOH PENGAJIAN DI POLITEKNIK KPT

Bil Program
Tempoh Pengajian

1 Sijil. Empat semester.
2 Diploma. Enam semester.
3 Diploma Sains Kesetiausahaan. Empat semester.
4 Diploma Penyenggaraan Pesawat Lima semester.
5 Diploma Perkapalan. Tujuh semester.
6 Diploma Lulusan Sijil Politeknik KPT. Dua semester atau mengikut tahap kemasukan
7 Diploma Lulusan Sijil Kolej Komuniti KPT. Tiga semester termasuk satu semester program Bridging.
8 Diploma Lanjutan. Empat semester

ai tak mengaku ker belajar diploma setiausaha 2 tahun..heheheh

JURUTEKNIK KOMPUTER berkata...

Pembetulan juga pada tulisan tuan terdahulu yang mengatakan setiausahan hanya belajar di UITM/Politeknik hanya dalam masa 2 tahun tu tuan dapat info dari mana???

Adalah lebih baik untuk tuan selidik dahulu setiap apa yang ingin ditulis atau disuarakan. Ianya hanya akan memaparkan kecetekan pengetahuan atau ilmu yang tuan miliki.


ni jawapan sekali LAGI makcik!!
NI ZAMAN IT MAKCIK OII..SEKALI MENGGOOGLE DAH DPT JAWAPAN DAN FAKTA YG TERANG DAN JELAS..HEHEHEHHE

Bil Program
Tempoh Pengajian

1 Sijil. Empat semester.
2 Diploma. Enam semester.
3 Diploma Sains Kesetiausahaan. Empat semester.
4 Diploma Penyenggaraan Pesawat Lima semester.
5 Diploma Perkapalan. Tujuh semester.
6 Diploma Lulusan Sijil Politeknik KPT. Dua semester atau mengikut tahap kemasukan
7 Diploma Lulusan Sijil Kolej Komuniti KPT. Tiga semester termasuk satu semester program Bridging.
8 Diploma Lanjutan. Empat semester

Tanpa Nama berkata...

elo, kawan..aku blajar 3 tahun..ko tau tak..? cuba hang survey UiTM punya plak..!! klu dah nama kaki dengki, memang ni la prangai..macam mane nak maju! buat malu je..rezeki masing2 beb..patut la hang kat takuk tu aje..

ShahRizola berkata...

baru hari ni rasa nak menulis sikit je pasal topik ni

selama ni ada dengar jugak budak PA (mostly grad diploma uitm - OM114) mengeluh dan rasa diploma yg diorg usahakan selama 3 tahun tu hanya dilayak diletakkan kat paras p1t2 gred n17.

ada juga PA berkelulusan sijil kesetiausahan politeknik terus sahaja ke tangga p1t9 dengan gaji yang tentu sekali jauh berbeza dari lepasan diploma uitm. dengan sebab itu lepasan diploma naik angin. NYORON~

ah nak mandi dulu la

Tanpa Nama berkata...

PELAKSANAAN
6. Semua pegawai dalam skim perkhidmatan Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) yang
dilantik secara tetap adalah layak ditukar lantik ke skim perkhidmatan Pembantu
Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat yang baharu seperti berikut:
(a) pegawai yang mempunyai kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM):
(i) Gred N17 akan ditukar lantik ke skim perkhidmatan Pembantu
Setiausaha Pejabat Gred N17; dan
(ii) Gred N22 akan ditukar lantik ke skim perkhidmatan Pembantu
Setiausaha Pejabat Gred N22.
(b) pegawai yang mempunyai kelayakan Diploma Sains Kesetiausahaan
daripada politeknik-politeknik tempatan atau Diploma Pengurusan dan
Teknologi Pejabat daripada UiTM:
(i) Gred N17 akan ditukar lantik ke skim perkhidmatan Setiausaha
Pejabat Gred N27;
(ii) Gred N22 akan ditukar lantik ke skim perkhidmatan Setiausaha
Pejabat Gred N28; dan
(c) pegawai yang berada di Gred N32 akan ditukar lantik ke skim perkhidmatan
Setiausaha Pejabat Gred N32.
7. Ketua Jabatan hendaklah menghubungi Jabatan Perkhidmatan Awam (Bahagian
Pembangunan Organisasi) untuk mewujudkan jawatan-jawatan baru di bawah skim
perkhidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat Gred N17, N22, N27/28,
N32, N36 secara tukar ganti dengan jawatan Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) Gred N17,
N22, N32 di mana berkaitan.


bagus pekeliling ini.. dia bagi pada yg hanya ada diploma jer..spm tetap sama n17 ker n17..patut dijadikan contoh kepada perubahan skim juruteknik kelak.

J17 berkata...

uitm dan politeknik setiuasaha sama jer sekarang nie...tak tahu aaa uitm tu 3 tahun belajar..tapi taraf korang samer jer diploma setiausaha poli tu sekrng nie..dpt n27 gak...cakap atas fakta..bukan omong kosong...ko dah dpt tu dah bagus dah..aku ucap tahniah..tapi belajar 2 tahun tue takyah laa ko pertikaikan...dah memang fact pun...tu jer....2 tahun tetap 2 taahun sama cam sijil politeknik.
kalu jantan belajar setiausaha nie dulu masa kat poli...jantan makyah jer belajar course nie..heheheheh...aku pun gelak kalu setiausha laki...ya au au..
alaa uitm tue baru berapa dpat taraf universiti...dulu INSTITUT TEKNOLOGI MARA...hehehhehe...sama jer taraf ngan politeknik..baru 10 tahun nie dpt taraf universiti...hehehhehe

J17 berkata...

KALUU BETUL UITM BELAJAR 3 TAHUN OKER LAA..TAPI DIPLOMA SETIAUSAHA POLI TETAP 2 TAHUN..TAKYAH MARAH LAA KAWAN..TU FAKTA TUE...KITA ORG PUN MINTAK BENDA YG SAMA...KO ORG DPT DULU OKER LAAA..REZEKI KORANG..KAMI MASIH DALAM PERJUANGAN..TAKYAH LAA NAK NAFIKAN FAKTA DIPLOMA SETIAUSAHA POLI 2 TAHUN..TU JER....RUANGAN NIE PUN DIBUAT OLEH ORG IT YG TERDIRI DALAM JURUTEKNIK2 KOMPUTER..HARGAILAH TUAAN RUMAH SKET..TUAN PRESIDEN OMAR OSMAN PUN JURUTEKNIK..TAPI DIA TAKDER SIJIL POLI LAA..TU TAKDER SEMANGAT NAK FIGHT UTK JURUTEKNIK SGT TUE..ANYWAY TAHNIAH KEPADA SEMUA PA MALAYSIA ATAS USAHA ANDA.

J17 berkata...

Sdr. Suhaimi bin Othman BCN, AMN, AMN, PPT, PMC, BKT, PJK
PRESIDEN MTSU KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMENANJUNG MALAYSIA

http://www.mtsu.org.my/

Sekalung tahniah kepada pasukkan Web MTSU. MTSU telah wujud bermula dengan pra penubuhannya 1938 dan berdaftar 1950. Selama ini kita bergelut dengan masa dan tenaga semasa menghantar, menyebarkan dan mendapatkan bahan dan berita-berita. Dengan pengwujudan laman web ini semua bahan-bahan dan info menjadi lebih mudah dicapai dan sampai kepada kumpulan sasaran selepas ia di kemaskini.

Laman web ini membawa MTSU merentasi sempadan dan semua maklumat bolih dicapai walaupun dimana kita berada. Semuga dengan kemudahan yang terkini ini MTSU dapat sokongan daripada para ahli-ahli untuk memberikan semua input pro dan kontra perjalanan MTSU demi untuk kemanafaatan semua ahli.

Kita bersyukur kerana MTSU telah pun berjaya dalam permohonan menukarkan nama Pembantu Teknik kepada Penolong Jurutera, membantu CUEPACS dengan mengumpul maklumat kumpulan teknikal sehingga mendapat kenaikan gaji sebelum ini.

Isu yang terkini sedang dalam perhatian JPA ialah isu Pengredan Skim Kejuruteraan. JPA telah pun mendapat sokongan bersurat dari Kementerian Kerja Raya yang menyokong penuh pengredan semula gred kumpulan sokongan kejuruteraan. Permohonan MTSU ialah Gred 17 dijadikan Gred 27 dan Gred 29 dijadikan Gred 31. Untuk pengetahuan para ahli kakitangan berkelulusan diploma ada yang diletakkan dalam Gred 27.

Asas permohonan kenaikan Gred17 ialah kelulusan bertaraf Sijil diiktiraf sama dengan STPM tetapi tidak diletakan dalam gred STPM iaitu Gred 27 dan juga memohon kelayakan masuk berkhidmat Gred 17 dinaikkan sepenuhnya kepada taraf sijil. Dengan pengharapan ini dan dengan adanya kemudahan borang ahli dilaman web ini saya ingin menyeru kakitangan teknikal yang belum mendaftar agar dapat mendaftar sebagi ahli. Kita perlu membina kekuatan supaya semua tuntutan kita dilayan dan diberi perhatian oleh pihak kerajaan.

Selain usaha memperjuangkan hak-hak ahli, kebajikan ahli juga diutamakan, MTSU memberikan perlindungan insuran 24 jam dengan hanya membayar yuran ahli RM3.50/RM4.50, bayaran kemasukan hospital RM30.00 sehari, faedah khairat kematian dan bisiswa untuk anak-anak yang cemerlang dalam PMR dan SPM. Dasar MTSU ialah untuk membantu ahli walaupun faedahnya dapat dimanafaatkan ahli dan buka ahli oleh itu sekali lagi MTSU menyeru supaya mereka yang belum mendaftar sebagai ahli tidak hanya jadi penumpang yang memberatkan badan MTSU. Akhir kata sekirannya anda mempunyai masalah dan pertanyaan bolelah disalurkan melalu laman web ini dan MTSU akan membantu anda sedaya upaya mengikut skopnya.

Sekian
Presiden.

Tanpa Nama berkata...

elo mat..ingat xde ke Setiausaha laki? hang ni mesti baru keluar dari utan agaknya..xpun baru nak kenal dunia pkerjaan..pas2 merenget macam budak terencat..hang ni macam xpacaya qada dan qadar ek? (tak tau la kalu agama lain..) rezeki masing2 la..pas2 hang nak hina universiti orang..nampak sangat ko ni la prosak PA..fikiran negatif,singkat, cetek, dan seangkatanya..klu macam ni memang layak la ko kat takat 2 aje..

letih layan orang hati busuk..

J17 berkata...

sudah cukup bagus pekelilig ini untuk diikuti oleh skim juruteknik..sudah la bab argue diploma poli ngan diploma uitm tue..poli dpt N27 p1t1 dan uitm N27p1t5...uitm belajar 3 tahun poli belajar 2 tahun.cukup cantik dipikir oleh pihak JPA untuk mengeluarkan pekeliling ini.

KELAYAKAN LANTIKAN TERUS KE GRED N27
(d) (i) Diploma Sains Kesetiausahaan daripada politeknikpoliteknik
tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf
dengannya oleh kerajaan.
(Gaji permulaan ialah pada Gred N27: P1T1); atau
(ii) Diploma Pengurusan dan Teknologi Pejabat daripada
UiTM atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya
oleh kerajaan.
(Gaji permulaan ialah pada Gred N27: P1T5)

Tanpa Nama berkata...

kau yg menghina org dulu..aku jawap soalan ni..ko ke yg tulis ulasan tue...tu yg ko terasa sgt..
ko menghina orang cam org tak tahu fakta..tu jer..kita jawab balik...

ni ulasan tu yg kita jawab

KEPADA TANPA NAMA:

Utk makluman tuan, jawatan kerani kelayakan masuk yang diperlukan adalah SPM. Bilamana disebut SPM, gred gaji dan jawatan adalah N17. Mana2 kerani yang ada degree/diploma tu boleh pohon untuk jawatan yang lebih tinggi atau yang bersesuaian dengan kelayakan yang dimiliki.

Pembetulan juga pada tulisan tuan terdahulu yang mengatakan setiausahan hanya belajar di UITM/Politeknik hanya dalam masa 2 tahun tu tuan dapat info dari mana???

Adalah lebih baik untuk tuan selidik dahulu setiap apa yang ingin ditulis atau disuarakan. Ianya hanya akan memaparkan kecetekan pengetahuan atau ilmu yang tuan miliki.

Untuk makluman semua juga para setiausaha ni ada yang hanya menunggu masa untuk pencen baru dapat di"upgrade"kan ke satu gred/gaji yang sepatutnya diberikan dari dahulu lagi. Seorang setiausaha pejabat di sebuah jabatan ni berjuang untuk mendapatkan hak/kenaikan ini dari tahun 1976 (seawal beliau berkhidmat di jabatan kerajaan)& hanya pada 01.01.2010 beliau mendapat hak yang sepatutnya.

Apapun berbanyak terima kasih kepada pihak kerajaan khususnya JPA yang akhirnya meluluskan peningkatan gred/gaji/nama baru jawatan para setiausaha.

Terima kasih..

Rakyat Didahulukan, Pencapaian Di Utamakan

Rabu, Januari 06, 2010 11:19:00 AM

Tanpa Nama berkata...

Pembetulan juga pada tulisan tuan terdahulu yang mengatakan setiausahan hanya belajar di UITM/Politeknik hanya dalam masa 2 tahun tu tuan dapat info dari mana???

Adalah lebih baik untuk tuan selidik dahulu setiap apa yang ingin ditulis atau disuarakan. Ianya hanya akan memaparkan kecetekan pengetahuan atau ilmu yang tuan miliki

Tanpa Nama berkata...

setiausha laki tu setiuasaha makyah..ya au auau..auu meh tonyok mackup sket up...hehehhehe
auuuuuuuuuuu...heheheh

bila nak abis dah...heheheh
sorry laaa ygnie...yg tue jer yg bisingh...fakta tu ..heheheh.dah laa...gruau-gurua jere...hehehehhe

Tanpa Nama berkata...

betul..Poli ke, UiTM ke sama je..yang penting ada peningkatan.. Kepada sume Setiausaha baik laki mahu pun ppuan, tahniah..Diharap dapat memberi khidmat yang lebih baik pada masa akan datang..biar apa orang nak kate pada anda sume..yang penting rezeki halal..Kepada sume juruteknik Insya'ALLAH, klu ada rezeki anda sume akan merasa perkara yang sama..cuepacs xkan nak diam diri..tambah pak osman pun juruteknik..mesti ada usaha untuk naik kan gred anda sume..cuma benda ni makan masa..sabar je la..xpayah nak provoke sapa yang bagus,sapa ya au au..(staf aku pun ada setiausaha lelaki gak..xde pun aku tengok lembik..garang lagi ada la..)sapa yang hebat..yang penting support cuepacs untuk ke arah yang lebih baik bagi pekerja awam...

Tanpa Nama berkata...

bila masa aku hina uitm..memang uitm dulu institut teknologi mara..dah memang fakta buka auta..aku tak hina pun..kalu grade diploma sebelum itm jadi uitm anda tetap grade itm...grade uitm selapas diisitiharkan jadi universiti..maner ada aku hina pun.
org cakap atas fact..aku bukan nak hina setiausaha laki..tapi memang kurang sesuai...laki jadi pa..cam pondan...memang wanita sahaja layak jadi pa..manis dan berkaliber

Tanpa Nama berkata...

Kepada setiausaha lelaki..jangan tersinggung dengan budak yang menghina anda sume..xpe, janji korang lagi tinggi gred daripada yang menghina korang ni..laksanakan tugas dengan cemerlang pada masa yang akan datang..

Kepada yang menghina, awak jangan ingat setiausaha lelaki sume seperti awak fikirkan..buka mata..buka minda..berapa banyak jawatan yang dahulu di dominasi oleh ppuan telah di dominasi oleh lelaki..tolong jangan jadi Pekerja Awam minda kelas ketiga..jadilah yang kelas pertama..baru la negara boleh maju..

Tanpa Nama berkata...

er geng..ko nak cakap atas fakta ek? ko dari universiti mane? cite sket?

J17 berkata...

yelaa i'm sorry..sakit hati jer sebab pertikaikan fakta tue...bab pa laki tu mintak maaflaa yer..im'm sorry...i'm salute u..jawapan cam ni kita mau...kita bukan dengki..kita org pun suka pa naik..ada contoh sama cam kita perjuangkan untuk juruteknik..jgn laa condem kami juruteknik...kami pun sukar belajar bidang kejuruteraan dulu.hargai sedikit apa yg kami perjuangkan..masa akan menentukan segalanyer...kami juga telah lama berusaha..cuma rezeki belum tiba..coming soon..dah dpt reaksi yg posotif pun dari jpa..

J17 berkata...

DULU AKU DARI POLISAS KUATAN..
SEKARANG AKU KEJER DI UPM.
TAK LAMA DAH PUN AKU PUNYA DEGREE DI SPACE UTM NAK ABIS!!!
ANYWAY SORRY SEMUA PA LAKI..
TAHNIAH SEMUA PA MALAYSIA

Tanpa Nama berkata...

KITA TUNGGU SAJA KEPUTUSAN JPA UTK NAIK TARAF SKIM JURUTENIK......TAPI SAMPAI BILA KENA TUNGGU.....

Tanpa Nama berkata...

aku dr poli. aku mmg th poli uat course DSK 2thn ms mula2 aku nk amek. jd aku rebutla la peluang. 2thn sape xnk ade diploma, DIPLOMA ok dan aku lgsg xth pasal keje KERAJAAN ni sume tangga gaji la apela yg aku th, aku smbg bljr. sudah tentula mudah bg aku dpt course ni aku dr aliran SAINS TULEN walaupun elektif aku x brp baik result die tp teras aku sumenye A1 dan A2 shj. jgn pandang hina kami DSK. kami bkn dr aliran cikai2 ms SPM. tp aku bersyukur walau jwtn PA ni x sebagus mane tp aku bljr bile dh keje lebih dr aku bljr. aku kene uat keje ape yg bos aku uat. jd sudah tentula korg sedia maklum PA 17 uat keje 54,JUSA... korg ade uat... at least ktorg bljr... jd jgn pandang enteng pd PA.... bos kalo minte idea minte dr PA dulu bkn dr pegawainye hahaha....

Tanpa Nama berkata...

pekeliling JPA tu based on KELAYAKAN bukan pengalaman... so, maner2 PA2 lama yg gred 22 xpuas hati tu terimalh kenyataan. nk sgt naik gred gi amik cuti 3 tahun pastu sambung study amik Diploma OM @ Poli. habis citer... aku xphm naper diorg xpuas hati sgt. jgn nk dengki rezeki kami yang penat study ni naik gred n gaji. Allah maha mengetahui....

Tanpa Nama berkata...

first of all, tahniah diucapkan kepada lulusan DSK Poli di atas kejayaan anda memperjuangkan hak kite. terima kasih diucapkan kepada JPA..untuk makluman semua, bila sebut pasal PA..die lah org pertama yg akan org cr sebelum bosnya..PA dipandang tinggi disebabkan die merupakan org kanan bos a.k.a org kuat bos..mcm bos aku, mane die percaya pegawai die. die lebih percaya PA die..

Tanpa Nama berkata...

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia??? - tahniah pada setiausaha kerana kesabaran menunggu untuk di upgrade ke 27 akhirnya tercapai

pada yang hold dip.dari Uitm taniah gakla sbb gaji korang da bukan p1t2 kan?kan? p1t5 kan? wah lagi untung la dari politeknik ..sbb poli da trun lak p1t2..huhu... *betul ke ea? aku pun tak pasti sbb ni org yg gtawu..

pada krani, bersabarlah ye? sbb korang mintak keje gune sijil je kan? kan? ktorang ni mmg nyata interview dgn diploma, so berbaloi la dgn ape kami dapat, lau tak puas ati gak, korang gi la tunjuk dip/degree korang kt JPA, tgk ape respons..okae...

Tanpa Nama berkata...

Saudara Presiden MTSU :

j17 ke j27 beza 10, j29 ke j31 beza 2, kalau dilihat mata gaji akhir 27 dan 29 bezanya cuma RM19.70, saya cadangkan j29 ke j35 tak lah sedih sangat kami yang dok gred j29 ni.

Tanpa Nama berkata...

aku nk perbetulkan pasal tangga gj. aku dh ty pd budak2 diploma uitm sblm thn 2000 kelulusan diorg bukan seperti yg tertera di pekeliling yg JPA kuarkan itu hanya selepas thn 2000 tangga gj diorg akan jd p1t5 jd yg sblm 2000 course die sikit lebih kurang name dgn course poli jd tangga gajinye same dgn poli p1t2. samela cc kat pej aku pun ckp mcm ko ckp. xfhm aku napela cc ni b+e+n+g+a+P xkan xpandai bc.. sadis...

Tanpa Nama berkata...

of course la poli p1t2 studi 2 thn. OM from uitm studi 3 thn. beza hanya thn dan jam kredit. tp jam kredit poli masih lebih lg dr budak2 sijil poli... maknenye kalo juruteknik nak naik 27 tangga gj die mestila p1T0.5. hehehe...sbb diorg kalo nk uat degree pun kene smbg diploma dulu kami2 ni bole terus uat degree walau 2thn studi.. ngehngehngeh...

ShahRizola berkata...

Assalamualaikum, salam hormat dan selamat sejahtera

Merujuk kepada topik perbincangan di http://cuepacs.blogspot.com/2010/01/skim-perkhidmatan-pembantu-setiausaha.html berkenaan pekeliling yang dikeluarkan JPA (Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 2007: [url]rujuk http://www.jpa.gov.my/docs/pp/2009/27/PP272009.pdf[/url]) mengenai kenaikan gred bagi jawatan asal Pembantu Tadbir (kesetiausahaan) N17 kepada Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiaushaha Pejabat N27/28 dan sebagainya, saya dipanggil untuk memberikan beberapa penjelasan serta teguran demi kepentingan Penjawat Awam bersama.

Isu ini telahpun sepertimana yang tuan-puan sedia maklum, diutarakan sejak tahun 1976 sehingga ke hari ini. Jelas disini, pihak JPA/SPA telah pun menggunakan masa selama 33 tahun untuk menimbang dan meneliti kepentingan serta keberkesanan perlaksanaan juga akibat dari penggubalan satu-satu pekeliling yang akan atau yang telah dikeluarkan.

Ulasan en - Rabu, Januari 06, 2010 11:19:00 AM

“[i]Untuk makluman semua juga para setiausaha ni ada yang hanya menunggu masa untuk pencen baru dapat [b]di"upgrade"kan[/b] ke satu gred/gaji yang sepatutnya diberikan dari dahulu lagi. Seorang setiausaha pejabat di sebuah jabatan ni berjuang untuk mendapatkan hak/kenaikan ini dari tahun 1976 (seawal beliau berkhidmat di jabatan kerajaan)& hanya pada 01.01.2010 beliau mendapat hak yang sepatutnya.[/i]”

Sepatutnya kita sebagai seorang penjawat awam dalam jabatan kerajaan perlu mencontohi sikap setiausaha ini kerana walaupun sudah berpuluh tahun berjuang di masa yang sama bekerja dengan penuh komited dan berdedikasi, usaha beliau selama ini akhirnya membuahkan hasil. Saya percaya beliau amat berpuashati dengan keputusan menaikkan gred yang lama ke gred yang baru.

ShahRizola berkata...

[b]PT (PO) Urged JPA to Revised On Something Simple[/b]

Tiada beza setiausaha lelaki dan setiausaha perempuan kerana kita juga perlu maklum yang ada kalanya seorang pegawai peringkat professional memerlukan seorang setiausaha lelaki bagi memudahkan tugasan beliau seharian. Kerana jika boss lelaki yang di lihat keluar masuk hotel penginapan/bilik secretariat sementara bersama setiausaha perempuan semasa persidangan, mindset orang kita akan terus merumuskan tentang hubungan sulit boss dan PA. Kerana ini adalah kanser di dalam mindset penjawat awam, setiausaha lelaki diperlukan untuk mengisi permintaan pegawai professional dalam menjalankan tugas harian mereka.






PA atau secretary atau setiausaha seperti yang tuan-tuan dan puan-puan sedia maklum, diberikan satu elaun pembantu khas mengikut gred boss yang ditugaskan. Ini adalah elaun tambahan untuk para PA yang kerapkali membantu boss sehingga terpaksa mengetepikan keluarga demi tugasan pejabat, pulang lambat ke rumah, dan kerapkali mengganggu hubungan kekeluargaan terutamanya dengan suami ataupun isteri. Saya percaya, perkara telahpun difahami dan diketahui oleh Pembantu Tadbir Perkeranian/Operasi yang kurang berpuas hati dengan rakan PT(kes) mereka. Ini kerana anda PT(po) perlu tahu mengenai skop kerja dan perbezaan tanggungjawab yang dipikul golongan PT(kes). Seperti anda juga, ada PT(po) yang diperuntukkan elaun khas seperti elaun penjaga stor (contohnya) namun begitu perlu juga anda tahu yang tidak kesemua PT(po) perlu melalui tapisan halus keselamatan sepertimana kebanyakkan rakan PT(kes) kita perlu lalui. Disini anda boleh rumuskan tentang beza peranan dan tanggungjawab dua jawatan ini.

Jadi sekiranya anda tidak berpuashati dengan gaji gred N17 PT(po) yang anda terima sekarang, anda mempunyai beberapa pilihan dan keputusan yang wajar anda fikirkan kelak.

- Seperti semua pejawat awam yang lain, anda diberi peluang untuk mengambil peperiksaan Tahap Kecekapan setiap tahun. Kerana saya juga percaya ramai dari rakan PT (po) yang mempunyai degree, Master, witchcraft dan sebgainya; anda tidak akan mempunyai masalah untuk menjawabnya dengan mudah tidak seperti peperiksaan di Universiti Ohio ataupun Universiti Malayneum melainkan anda meniru semasa peperiksaan dijalankan.

- Iklan perjawatan gred lebih tinggi seringkali dipaparkan di ruang iklan jawatan kosong kementerian/jabatan kerajaan. Paling kurang, iklan melalui email jabatan/kementerian masing masing mengenai kekosongan jawatan. Sekiranya anda mempunyai degree didalam bidang teknologi kayu kayan ataupun kepujian di dalam bidang pembuatan katana warisan jepun, anda dialu-alukan untuk memohon jawatan yang diiklankan. Gaji dan gred anda akan dipertingkatkan.

- Anda boleh menulis surat meletakkan jawatan dan cuba ceburi sektor swasta. Selain dari gaji yang lumayan, persekitaran kerja juga ruang kerja anda juga lebih luas berbanding meja 4x4 kaki di sektor kerjaan. Perlu anda ketahui, iklan jawatan kosong dikeluarkan setelah seorang penjawat awam pencen, meninggal dunia ataupun meletakkan jawatan. Tidak perlu menjadi keyboard warrior dan menyuarakan rasa tidak puas hati disini, kerana kita semua sedia maklum; hanya kesabaran dan doa sahaja yang dapat lalukan pada masa sekarang. Berikan peluang untuk mereka diluar sana mencuba jawatan PT (po) kerana tempat adalah terhad.




Nasihat saya kepada anda PT (po); masa anda akan tiba kerana saya percaya kerajaan pimpinan PM kita Dato Seri Najib mula melakukan perubahan sedikit demi sedikit demi merealisasikan konsep 1malaysia, Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan. JPA/SPA sedang mengkaji tentang rasional permintaan golongan PT (po), jadi tidak perlu bersedih hati. Percaya kepada PM kita.

ShahRizola berkata...

[b]Seniority Based Problem[/b]

Tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati, saya percaya kita semua tahu dan sedia maklum tentang perbezaan Gred N17 dan N32. Walaupun dibawah nama jawatan yang sama, gred ini adalah penanda aras yang diberikan kepada kita untuk berusaha dengan lebih rajin demi mencapai sasaran gred yang lebih tinggi dari gred yang kita sandang sekarang. Ia juga sedikit sebanyak menunjukkan jurang perbezaan pengalaman kerja, pendidikan dan professionalism seseorang penjawat satu satu gred. Biasanya penjawat gred N32 menjaga Pegawai Professional sekurang kurangnya Gred M54 (jusa C) dan keatas, namun begitu ada juga penjawat gred N17 menjaga Pegawai Professional Jusa C dan keatas. Kebiasaanya, penjawat awam gred n22 pula biasanya adalah penjawat awam yang telah lama berkhidmat di dalam sektor kerajaan. Mereka dari kalangan PT(kes) N22 pula biasanya mempunyai elaun tambahan seperti Elaun Trengkas juga Elaun Bahasa. Berbanding dengan penyandang jawatan N17 yang baru memulakan tugas didalam sektor awam, mereka tidak diberi elaun seperti yang diterima PT (kes) senior mereka N22. N22 diberikan kepada mereka yang lulus dengan cemerlang PTK atau kenaikan yang disokong oleh boss/jabatan masing masing.

Tahun 1976 sehingga tahun 1986, tahun 1996 sehingga ke tahun 2006 mencatatkan beberapa kronologi menarik mengenai bidang kesetiausahaan. Jika dulu kursus kesetiausahaan hanya ditawarkan oleh institut teknologi mara, kini lebih dari 4 institusi awam menawarkan kursus tersebut kepada lepasan spm/stpm – O’ level ataupun A’ level. Seperti biasa mindset orang Malaysia. Pembantu Khas sama seperti pembantu rumah. Pembantu rumah jarang sekali dianut oleh kaum lelaki. Konsep ini adalah salah kerana seperti yang saya nyatakan sebentar tadi, Pegawai Professional mengeluarkan permintaan PA lelaki sejak dari tahun 1980an. Jumlah penduduk Malaysia juga telahpun bertambah sejak tahun 1976. Kini rakyat berebut untuk mendapat tempat didalam sektor kerajaan.

Institut teknologi mara tidak sama seperti Universiti Teknologi Mara. Dahulu, itm adalah institut pembelajaran dibawah kelolaan mara namun begitu U[b]i[/b]TM tidak lagi dibawah kelolaan majlis yang sama, tetapi adalah universiti awam yang sama ditaja sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia dan dibuka hanya untuk golongan bumiputra. Di sini tidak wujud persoalan itm dan uitm siapa besar siapa gagah. Kerana uitm adalah salah satu universiti awam yang berdaftar.

Sepertimana masa berubah, matapelajaran dan keperluan yang ditawarkan oleh UiTM dan politeknik juga perlu berubah mengikut peredaran zaman. Kini kita tidak lagi menggunakan mesin taip burung belatuk seperti dahulu, seperti saya; kita menggunakan papan kekunci dan paparan LCD untuk menaip surat bantahan atau draf atau surat tunjuk sebab dan sebagainya. Kursus yang ditawarkan dahulu tidak lagi begitu relevan untuk dipelajari golongan muda dan dengan sebab itu beberapa matapelajaran ditawarkan UiTM/Politeknik telah diubah. Dahulu, setiausaha akan ke bilik boss bersama air tea dan buku pa terselit di tangan. Namun masa telah berubah, kini PA membawa PDA seperti iphone 3gs ataupun blackberry storm dan tidak lagi bersama air tea seperti dahulu. Menunjukkan betapa rapid time change. Kat sini kalau pengalaman seribu tahun dengan benda yang sama pun tak kemana. Senior perlu belajar menggunakan MS words. Tak guna berada di takuk lama. Teknologi dan masa akan tetap meninggalkan anda.

ShahRizola berkata...

[b]PELAKSANAAN[/b]
6. Semua pegawai dalam skim perkhidmatan Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) yang dilantik secara tetap adalah layak ditukar lantik ke skim perkhidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat yang baharu seperti berikut:

[spoiler]
(a) pegawai yang mempunyai kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM):
(i) Gred N17 akan ditukar lantik ke skim perkhidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat Gred N17; dan
(ii) Gred N22 akan ditukar lantik ke skim perkhidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat Gred N22.
(b) pegawai yang mempunyai kelayakan Diploma Sains Kesetiausahaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau Diploma Pengurusan dan Teknologi Pejabat daripada UiTM:
(i) Gred N17 akan ditukar lantik ke skim perkhidmatan Setiausaha Pejabat Gred N27;
(ii) Gred N22 akan ditukar lantik ke skim perkhidmatan Setiausaha Pejabat Gred N28; dan
(c) pegawai yang berada di Gred N32 akan ditukar lantik ke skim perkhidmatan
Setiausaha Pejabat Gred N32.
7. Ketua Jabatan hendaklah menghubungi Jabatan Perkhidmatan Awam (Bahagian Pembangunan Organisasi) untuk mewujudkan jawatan-jawatan baru di bawah skim perkhidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat Gred N17, N22, N27/28, N32, N36 secara tukar ganti dengan jawatan Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) Gred N17, N22, N32 di mana berkaitan.[/spoiler]


RENUNG RENUNGKAN LA…. NYORON~

Tanpa Nama berkata...

jawatan N27 (setiausaha pejabat) di ada permohonan baru dlm SPA tak?klu ada, aku pun nak mintak jgk,x adillah..aku diploma OM114,keje kat government jgk,tanggungjawab lagi besar drpd PA tp gaji aku lebih kecil drpd PA...ini bukan dengki tau,cuma aku jgk nak menaiktarafkan sosio-ekonomi family aku..hehe..nway kpd kekawan yg dpt tu i'm happy for you..!!TAHNIAH yer..
-semoga rezeki aku lebih murah di tahun 2010 ni...AMIN

Tanpa Nama berkata...

Sekarang tukang masak dh dpt N17, Jurutaip pun dpt N17, dulu operator pun naik N17 jadi kami yang N17 ni tugas makin bertambah, gaji dan skel tak setimpal dengan tugas. Nak sambung belajar peluang kenaikan pangkat amatlah tipis jadi tak payah buang duit sambung belajar.Apakah perancangan masa hadapan JPA berkenaan nasib Pembantu tadbir (P/O), N17?

ShahRizola berkata...

sila rujuk iklan jawatan di www.spa.gov.my untuk keterangan lanjut mengenai jawatan baru ini.

bagi penganut n17 ptpo, anda harus bertanya kepada diri anda sendiri, sekiranya anda mempunya diploma, degree atau master; haruskah anda meneruskan tugas anda sebagai penjawat n17 ptpo? apa apa pun anda boleh meminta boss anda untuk membuat surat sokongan bagi memohon jawatan baru dengan setimpal kelayakan anda kelak

adil atau tidak. keputusan di tangan anda. tidak ada kejayaan tanpa usaha

Tanpa Nama berkata...

hi kamu om knp x minte keje PA... walau gj kecik ms msuk keje sblm pengredan ini sbb kamu xde trengkas dan shorthand pitman 2000 xkan xth kamu ttp bole jd PA dan skrg slps pengredan kamu layak N27 dgn tangga gj P1T5. itula org selalu kate budak2 OM ni lebih berlagak dr budak2 dsk, ntah ape ntah nk berlagaknye. lubang kubur same jgk. kalo amal ko baik lebar la sikit kalo x baik kecik la sikit. bukan duit bole beli size lubang kubur pun khas utk budak2 om yg berlagak.... kalo xberlagak jgn terasa bukan ditujukan utk yg x berlagak.

Tanpa Nama berkata...

shah rizola??
ko ni laki ker pompuan??
setiausaha ker??
lain macam jer backup setiausaha!!

ShahRizola berkata...

*dengan niat bekerja bersama dibawah satu bumbung. tiada perbezaan pangkat gaji dan ruang pejabat. kita bekerja bersama warga malaysia untuk anak malaysia.

ShahRizola berkata...

dari anas bin malik radiallah hu anhu. sabda rasullullah s.a.w

*maksud hadis

tidak beriman seseorang itu jika dia tidak mengasihi saudaranya. sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri

- marilah kita bekerja dengan hati yang ikhlas

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama berkata:

weh orang yg xde nama... dah la xde nama... pastu cakap tu biarlah beralas sket bangang... ko ni melayu ker india ha??? sengal nak mampus... cakap nak mencarut, nak memaki hamun orang jer... sengal ayam betul la ko ni la... nama pun xde, ni nak cakap lebih pulah... kau tu yg x baca circular tu betul2... yang kau ni hangin sangat pasal PA naik gred asal??? ko melecet ker dorang naek gred???

Konstabel Muniandy berkata...

sepatutnya lah itu polis mendapat anjakan gaji sekurang2nya gred 41, kerana tugas polislah yang banyak susah dalam dunia. susah sangat.

ayooo, takat juruteknik yg kuat mengular, setiausaha yang hanya tahu membodek bos ( ramai yg sanggup buat hubungan seks dengan bos) demi naik pangkat dan bonus dan jururawat yang malas, guru yang sepatutnya diberi gred R1 sahaja sebab kerja senang, malahan banyak lagi PA ynag cuma menipu dan melepak kuat mcm kerani tak sepatutnya diberi apa-apa bonus dan ganjaran.

hanya polis sahaja yang berusaha keras tanpa mengira masa dan gaji. itu macam harap pertimbangkan bonus khas untuk polis kerana gaji dan elaun khas terlalu sedikit, kami nak elaun khas rm1000 dan gred 41 dengan segera dari CUEPACS. selain itu banyakkan pengambilan polis dan PA dari kaum india sekurang-kurangnya 50%, baru polis dan kerajaan menjadi banyak cekap.

ikhlas sungguh:
(Konstabel hampir pencen,
senawang)

Tanpa Nama berkata...

sudah lah....bukan laku sangat pun diploma dan degree di malaysia ni...terutama yg amek PJJ/PLK...makan kuah la....

PA SOTONG berkata...

shah rizola isketam bola.
padang jarang padang tekukur.
mesti jantan lembut nie.
sotong man.

Karl Max berkata...

penjawat awam yang ada otak pemikiran kelas ketiga macam ini lah yang kita tak mau.

semua salah letak atas kepala org lain. diri sendiri tak tengok.

-PA baik dgn bos kata bodek
-Juruteknik rehat sekejap kata mengular
-jururawat yg tidak melayan anda dikatakan malas
-guru tiada kerja kena bagi gred r1
-polis amik rasuah kata gaji tak cukup padahal dah dinaikkan sampai 45%. dah gemok nak besar mana lagi baru cukup?

yang lagi sorang ni dok mengata org tu sokong orang ni bongok. cermin diri sendiri dulu.

Tanpa Nama berkata...

Bagi penganut PT(P/0)N17 sama seperti saya, ramai yang mempertikaikan tugas kita tetapi ramai yg tidak tahu (kononnya) penganut pt(p/o) N17 hanya buat/taip surat je tapi yg byk menerima surat yg bertulis dr peg atasan "Sila urus", di mana kita membuat kerja dari A - Z dan menghantar kembali kerja tersebut utk ditandatangani peg atasan. Bukan nak mempertikaikan tugas peg atasan sebab memang mereka lebih tinggi jawatan/pangkat/pendidikan tapi kami yang tidak mampu utk menyambung pelajaran dan hanya mempunyai sijil SPM (Pangkat 1) sebenarnya boleh/ditawarkan melanjutkan pelajaran tapi tidak ada duit/harapan keluarga. Saya hanya minta gaji penganut pt(p/o)N17 direvised mengikut tugas kami sedangkan tukang masak, N1 pun dah sama gaji.
* Bagi yg keja federal memang senang nak naik pangkat tapi bagi yg keja dgn kerajaan negeri sampai pencen pun masih N17..*

Tanpa Nama berkata...

Utk pengetahuan pihak tuan, kami pt(p/o)N17 dibwh kerajaan negeri sarawak tidak ada menerima elaun COLA tapi pun dpt meneruskan hidup. Ada juga yang diarahkan bertugas di kawasan pedalaman (Kapit/Belaga/Long Lama) di mana menggunakan express boat/perahu/jln balak tidak ada pun menerima elaun macam cikgu Rm1500.00 tetapi sanggup menjalankan tugas di sana.

Tanpa Nama berkata...

aku pun pa laki jugak..xde la macam sotong..aku malas nak pikir..sume rezeki tuhan..terima aje..

Besarionis dze Jughashvili berkata...

pt/po ni umpama PAR yg diupgradekan gred gaji dan jumlah bayaran gaji dibayar. pt/po juga ada yang menerima elaun khas.

kita kena paham pt/po adalah jawatan universal. satu jawatan yang mempunyai paling ramai kakitangan di sektor awam. pt/po boleh diterapkan ke unit kewangan. di sini seorang pt/po ditugaskan untuk melaksana tugas seorg w17. ada juga seorang pt/po n17 melakukan tugas kerja J27 tanpa ada rasa bantahan dari kedua dua kakitangan ini. Malah mereka adalah diantara pt/po yang efisyen dimana salah seorang dari mereka dinaiikan ke P2T5 kerana berjaya dengan cemerlang didalam PTK.

Kerana ada juga pt/po menghantar surat yg sepatutnya menjadi tugasan PAR, pt/po tidak sepatutnya mengeluh tentang tangga gaji juga gred yang diberi. ada juga PA yang menghantar sendiri surat yg ditandatangni bos.

for mother russia

octopus man berkata...

eee setiausaha laki.
pakai lipstik laa ngan eyeshadow.
geli laaa.
pompuan baru best.
tergoda ngan kecantikannyer.
ni jantan.
tulen banggggggg.

Ekaterina Svanidze berkata...

is this blog targeted to be one giant trolling area where people can mock each other?

please click the report button on those who aren't contributing anything towards the norms of humanity.

squidman berkata...

kahkahkahakahakah
hhahahahahhahahah
sotong mann!!!!!
octpus man!!!!
squid man!!!
takder telur!!!

Tanpa Nama berkata...

SALAM..

saya PA LELAKI disalah sebuah Badan Berkanun...

setelah melihat komen anda semua..ternyata ramai menggunakan emosi seperti DENGKI,IRI HATI,FITNAH, dn berbagai lagi tohmahan yg diberi kepada warga SETIAUSAHA seperti kami..

utk pengetahuan anda semua,tempoh belajar di UiTM yg mengambil masa selama 3 tahun dan POLITEKNIK selama 2 tahun..berbagai cabaran dan rintangan yg berlaku ketika mengambil kursus ini..pendek kata..walaupun ramai berkata mudah..tetapi kursus2 yg diajar sepanjang 3 tahun pelajaran amat mencabar...kami diajar tuk belajar menaip tanpa melihat 'keyboard',buat surat tidak lebih 15 minit,communication skills,filing,handle event,maths,dan dll skills yg perlu ada pada seorang PA..dan juga ENGLISH LANGUAGE...yg anda semua tahu bahawa kebanyakan dari diri anda sangat lemah untuk berbahasa inggeris..

cuba nilai diri anda semua..mampukah anda melalui apa yang pernah kami lalui liku2 utk menjadi graduan Diploma..dan pengalaman saya ketika berurusan dgn kakitangan putrajaya amat mengecewakan terutama kakitangan gred N17...sikap profesionalisma dan etika bekerja sangat teruk...tak hormat orang..dan biadap sekali..penah ketika menemai pegawai kewangan sy utk hantar invoice..pegawai sy hanya berumur 25 tahun..tetapi dimaki tanpa disoal selidik dahulu?? tahukah die bahawa org dimaki adalah pegawai??

dan pada ketika ini saya melihat komen2 tuan2 semua, nauzubillah ..tuan2 semua harus berbangga kerana dapat menjadi PEKERJA KERAJAAN hasil usaha kerajaan membantu golongan bumiputra...klu diikutkan..anda semua lagilah tak layak...klu nak kerja kt swasta..tak smpai seminggu anda kene buang..padan muka!

ubahlah sikap tuan2 dan puan2 semua dahulu...kalu anda semua SEDAR DIRI dan redha... baru hati tuan2 semua akan tenang..

saya ingin tegaskan disini..

WE..MALE PERSONAL ASSISTANT ARE TRULY MEN... NOT SHEMALE,PONDAN OR WAT SO EVER U GUYS DESCRIBED... SO DON'T ACT LIKE A MORON YOU FOOLSSS... FAGS!! MAGGOTS!!

pa tue ayam nak pencen berkata...

Satu Perjumpaan Diantara Ketua Perkhidmatan Dengan Pembantu Setiausaha Pejabat Gred N22 Akan Diadakan Pada 11 Januari 2010 Jam 2.30 petang Di Auditorium Aras 4, Blok C1, JPA Putrajaya.


http://www.jpa.gov.my/


Aada setiausaha n22 tak puas hari pulak dah.hehehhehehe
tak dpt tue atau kena batang idung tue laa nak mengamuk nie.heheheh
siap nak jumpa jpa.dasar pa tua tul. hehehehe.dah takder diploma nak kecoh.hehehhehehe..dah dapat menyombong lak.hahahahahha
ni laa pa tak tau bersyukur.
time dia dpt..org lain cmplain tak dpt..dia cakap org tue takder rezeki..tak rapat ngan bos la..
konon dia lagi besar dari bos laa..
bos denagr cakap dia la..hahahahha
pa tue dan dengki kat pa muda lulusan poli/uitm sebab dah lawan tokey.hehehehhehee

sotong katak man berkata...

alaa kalu dah jantan tu buat laa kejer jantan.ni nak buat kejer pompuan.malu laaa.tak macho langsung. geli. belajar sastera nak kecohh.. belajar sains ker doktor ker..kejuruteraan ker..baru laa macho. ni spesis takder kejer laa tue..mintak kejer pompuan.hahahahhahaha.
sotong man.squid man.
satu teringgaal course tue..
ko tak taruk..
kursus mackup diri.camner nak taruk eyeshadow.hahahahhahaha

kurita man berkata...

WE..MALE PERSONAL ASSISTANT ARE TRULY MEN... NOT SHEMALE,PONDAN OR WAT SO EVER U GUYS DESCRIBED... SO DON'T ACT LIKE A MORON YOU FOOLSSS... FAGS!! MAGGOTS!!

ni jawab cam nie..dah tentu laa spesis mak nyah..mak yah kan jenis havoc konon teroor cakap org putih.hahahahah
sah pa jantan takdok telur..batang pun tak leh pakai..tak naik..jenis main kat belakang ni. suka jantan gak..gay.

adolf hitler berkata...

penjawat awam PA gred n22 telah pun dipanggil ke JPA untuk diberi penerangan, ulasan dan kata putus sama ada untuk terus dibawah skim gred n22 ataupun bersetuju dengan kenaikan pangkat yang ditawarkan.

penjawat n17 yang akan dinaikkan ke gred n27 pula perlu bersedia dengan sijil diploma poli ataupun uitm kerana ia akan diperlukan sebagai lampiran dalam pengisian borang kenaikkan pangkat yang akan diedarkan kelak.

sieg heil!

Tanpa Nama berkata...

WOI KURITA DGN SOTONG KATAK MAN!!

lu ingat gua ni pondan ke?? harapkan muka aje je hensem..tapi bodo mcm penyapu jamban!! lu pegi blaja dulu lah baii.... oppss ape??bodo english??serius shit fail la ko ni mamat...

ape korang ingat lelaki tak leh jadi PA ke?? KSN tu bukan lelaki ke pandai?? mulut jaga2 sket arr...
dapat PA lelaki..boss senang.. takde skandal..leh wat keje2 org lelaki...

nampak sngt ko ni SPM pangkat 3!! cari ilmu dululah bai..itulah yg bezanya ko dgn aku..

Tanpa Nama berkata...

haha..nape tak balas???keluar awal ke??tulah die perangai2 gred N17 mcm ko ni sotong kurita...keluar awal..belum time lagi..ko tgk cam aku..walaupun dah waktu berehat..tapi maintain duduk dalam opis..layan tetamu...

tak hairanlah ade banner kt istana kehakiman tu ade tulis KERJA..KERJA..BUAT KERJA....bodo punye olang..buat malu ar weiiiii... moron!!

Herman Lee berkata...

yang bodoh makin bodoh. bila bodoh+dengki+perasan bagus hasilnya jadi penjawat awam yg takde kualiti. masuk pejabat bergayut guna phone jabatan, 75% dari kerja mengumpat dengar radio kuat-kuat.

Pegawai professional tolong perhatikan tingkah laku n17 di pejabat anda

lembut man berkata...

saper fail..
aku spm grade 1 aregeret15
belajar teknologi maklumat
ko tue laaa moron
stupid donkney..
budak sastera budak third kelas..
hahahhahaha...eee jantAN TAKDER TELUR...TELUR tu bagi makan boya jer.....tak malu kejer pompuan..
eeeeeeeeeeeeeeeeee
tak tahu malu kejer pompuan.
pegi hari setiausaha...terselit sekor dua jantan takder telur tgh awek2 yg comel....eeee malunyer

ulat gonggok pa berkata...

bodoh bangang punya sotong pa ni..KSN TUE NAMA jer..jawatan dia PEGAWAI PTD...NGAKU SEDARA NGAN DIA LAK...hahahahhahahahhaha...buang laa kote tueee...buang lubang kat tgh...sebab nak jadi pa sgt.hahahahhahah

ulat gonggok pa berkata...

aii pa jantan pun gi shooping gak ker...kui 3 lum masuk.hahahahahah

Puteri Nuur At-Terawis berkata...

Terima kasih di atas pelarasan gred ini. Untuk makluman, paper ni stucked di JPA berbelas-belas tahun. Banyak benda yang kami minta, tapi memang susah nak lepas semuanya. Tapi, berkat PA2 senior yang sebelum ini berjuang untuk kami-kami ni. Terima kasih juga atas bantuan CUEPACS, akhirnya kertas ini terlaksana juga. Tak lupa, terima kasih kepada GAKUM yang bersusah payah bermesyuarat ke sana ke mari.

Untuk kalangan PTPO, jawatan PA sepatutnya dari dulu lagi mendapat kelayaka gred N27. Kalau dahulu, steno betullah nak diletakkan di gred 17 kerana tiada diploma yang diperlukan. Sejajar dengan JPA menaik taraf kelayakan masuk menjadi PA kepada Diploma, saya tak rasa isu ini patut digembar gemburkan. Malah SEMUA JAWATAN YANG MEMERLUKAN KELAYAKAN DIPLOMA ADALAH DI GRED 27/29.

Kalau nak ikut nak mogok, dah lama geng-geng PA boleh mogok. Tapi, dah nama SETIA, kami SETIA berkhidmat.

Terima kasih

churiya-san berkata...

sila klink link ini untuk penjawat N22. kehadiran anda amatlah dia alu alukan

suara anda akan didengari. tegakkanlah hak anda

http://www.jpa.gov.my/docs/pelbagai/2010/Surat_Perjumpaan_Pembantu_SUN22_07012010.pdf

Tanpa Nama berkata...

apah kebenda makcik2 ni.
korang takder diploma sijil poli/ uitm.takyah aa memekak.pegi eblajar laaa.cukup laa tue kejer.pencen jer laa.memang hak diploma nie pun.kalu ko dpt menag kes niesemua jawatan kena rombak sebab kes ko nie.maner adil kat jawatan lain. jpa jangan tak berlaku adil lak kasik menang makcik2 ni. kalu nak kasik kasik semua jawatan. jgn double standard
apa lebihnyer pa ngan jawatan lain kat kerajaan nie. bukan pa sorang jer kejer...kita org pun menyumbang gak negara.

Tanpa Nama berkata...

hah elok lah..kecoh pasal dunia...kecohlah..kat luar2 orang dah nak start merusuh pasal agama, yang kat dalam ni dok kecoh pasal nak naik gaji stakat bape ratus je..? skang dok risau pasal berulang peristiwa 13 Mei korang pulak dok penting kan tugas...kalu yang dok mencarut pas 2 dan yang mempertahankan jawatan PA ni orang islam, stoplah..xkemana dunia ni..esok lusa yang bawak kain kapan je..fikirlah..

Tanpa Nama berkata...

betul tu..kalu dah jadi 13 mei balik, usah kan N27, nak kuar rumah pun xboleh..hehehe..darurat! (teringat arwah datuk citer tentang 13 mei..ngeri..)

Pemegang Dip OM114 berkata...

anyway nak merakamkan penghargaan syukur dan tk pada CUEPACS krn tlh memperjuangkan hak yg sepatutnya.

hidup OM114. semoga lepas ni kita lebih tekun dan lebih berdedikasi dlm menjalankan tugas yg telah diamanahkan utk merealisasikan visi dan misi serta piagam pelanggan di tempat kerja masing. sekian

Tanpa Nama berkata...

JPA mesti ingat pekeliling SSM mengatakan sijil poli akan upgred ke gred 27/29 terutama pada juruteknik...fikir2lah JPA..itu awak yang kuarkan pekeliling

sekian

Juruteknik diutamakan, rasuah diabaikan

adolf hitler berkata...

juruteknik is next. so be more professional guys. don't have to wank others just to get what u want in life. patience is virtue

seig heil~

ops NYORON~

Tanpa Nama berkata...

Bole bagi url pekeliling SSM mengatakan sijil poli akan upgred ke gred 27/29, bukan apa saya terlepas pandang, t/kasih.

joseph stalin berkata...

rasanya bukan sijil politeknik tapi diploma politeknik.

J17 berkata...

takyah bising2 aa kawan2 juruteknik semua. setiausaha agung pun dah cakap tahun ni jugak akan kuar pekeliling penambakan juruteknik nie. tunggu jer berita gembira tue.

Konstabel Muniandy berkata...

bodo punya juruteknik sama pembantu pejabat.. dh dapat lagi mau ada bising sama marah..

tengok polis gaji kecil saja lagi perlu bela.. naikkan ke gred 41 sekarang dengan time based 4 tahun sebelum ke 44

bagilah segera supaya kami mampu membeli exora seperti lain-lain guru dan pegawai kanan kerajaan lain

ikhlas sangat:
konstabel hampir pencen

aina berkata...

Assalamualaikum... wahai sahabat semua...

Setelah embaca komen-komen anda mengenai kenaikan skim setiausaha pejabat membuatkan saya terfikir sejenak... betapa sempitnya pemikiran bangsa kita yang penuh hasad dengki,penuh pesimis, syak wasangka terhadap bangsa sendiri mahupun lain2 bangsa juga...

Dan yang membuatkan saya lebih berasa dukacita adalah kebanyakkan komen2 tersebut ditulis mereka yg bbangsa melayu dan beragama islam... dimanakah letaknya budi pekerti anda sebagai seorang insan.. yang begelar hamba Allah...

Saya tidak menyokong mana-mana pihak... adakah anda seorang juruteknik, anda seorang PA, anda polis yg hendak pencen ataupun kerani N17 (P/O)...

Tetapi berbaliklah kepada yang asal.. kuatkanlah iman dan carilah pedoman... rezeki yang diberi kepada kita semua adalah kehendak Allah yang Maha Berkuasa... setiap yang diberikan pasti ada hikmahnya...

Masyaallah... itulah yg boleh saya
katakan bila membaca komen-komen yang langsung tidak mencerminkan nilai-nilai kemanusiaan...

Terima kasih..

saya
hospital melaka

suzumiya haruhi berkata...

perjumpaan dgn pihak JPA dgn PT(kes) N22 telahpun berlangsung semalam.

tiada apa yg menarik dapat diungkai selain dari mendapat elaun memangku n32 bagi PT (kes) yang berkhidmat dibawah pegawai Jusa juga M54. Elaun memangku ini dikatakan perlu bagi menjamin prestasi PT (kes) di masa hadapan.

Tanpa Nama berkata...

buat apa nak bising-bising... asyik jaga hal org lain jer... masing-masing punya kerja buatlah baik-baik... org yang selalu complaint kerja orang lain ni bermakna dia tak tahu buat kerja sendiri.. kan ke kita ni bekerja di lain bidang, jabatan, macamana pulak korang asyik sibuk kerja hal org lain...

cuba org lain complaint kerja awak.. apa perasaan... bak kata Nabil " Lu pikir le sendiri"....

Tanpa Nama berkata...

itu saja ke....
mcm mane permohonan pt n22 yg tdk berpuas hati ngn pt n17 yg dpt n27..

suzumiya haruhi berkata...

pembetulan kepada ulasan yg diatas.

sebenarnya PT n22 diberi elaun memangku n28 bukan n32. dan sekiranya mereka ingin kekal di gred n28, mereka harus mengambil peperiksaan.

jadi, hak pt(kes)n22 telahpun dibela. namum pt(kes) n17 yg masuk service menggunakan SPM bukan sijil seperti senior mereka dahulu, kekal di gred yang sama sehingga mereka menggunakan inisiatif mereka sendiri untuk mengambil peperiksaan ptk atau pun sambung belajar.

keputusan di tangan anda. saya amat bersetuju dgn JPA

saya juga menyokong komen sebelum ini mengenai penggunaan bahasa yg kurang baik di kalangan anda semua. ia mencerminkan betapa buruknya budi pekerti serta niat anda.

saya sebagai penjawat awam merasa malu dengan perlakuan anda semua yang berlagak menjadi penjawat awam yg cemerlang. dari cara anda berbahasa sudah tahu anda tidak disukai oleh bos mahupun rakan sekerja yg lain.

ya, saya tidak seperti anda. gred J17 atau n17 yg tidak berpuas hati. saya adalah seorang pegawai ptd gred M52.

Tanpa Nama berkata...

jd pt n17 yg ade diploma tk kira dri poli atau uitm akan tetap dpt naik ke n27. w/pun mereka masih baru berkhidmat...

Tanpa Nama berkata...

bukan la...yg cumer ader dip kesetiausahaan dari poli n uitm sajerk means yg diiktiraf baru dapat naik 27...klu selain tu tak bole

pedulik_hapa_aku berkata...

baca la Pekeliling tu. dah state Diploma UiTM OM114 dgn politek je yg dapat.

SPM n17 takde. kalau nak naik gred seperti biasa amik la exam

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa ini yang berkaitan tentang sijil politeknik diletakkan dibawah gred 27-40 masa SSM untuk rujukan yang bertanya..tapi kalu saya silap tolong betulkan ye..

terima kasih

www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf

Tanpa Nama berkata...

nampak sangat korang yg complaint ni tak baca pekeliling. malas sungguh. kalau cam ni la kakitangan kerajaan. bila pun tak maju.

pegi la baca. pekeliling tu baru boleh nak complaint ke apa?
adoi. pemalas betul

Tanpa Nama berkata...

www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf

Tanpa Nama berkata...

T/kasih kpd yg bagi url pekeliling tu, apa lagi berjuang lah, lagi cepat lagi bagus, kalau boleh sebelum pertengahan tahun ni dpt keputusan, yang penting kita sama sama dpt.

S/U @ PA Jerman berkata...

Terlebih dahulu saya ingin lahirkan syukur alhamdulilah dan juga terima kasih kepada pihak kerajaan atas kenaikan gred ini sesuai dengan kelulusan dimiliki setanding dengan jawatan lain.

Membaca komen-komen di atas membuat saya rasa sedikit kecewa, kerana terserlah di sini betapa mentaliti kita rakyat Malaysia yang juga penjawat awam khususnya masih jauh ketinggalan berbanding rakyat negara maju lain. Saya juga adalah seorang setiausaha yang berkelulusan UiTM dan baru berkhidmat 10 tahun dalam perkhidmatan awam.

Satu perkara yang anda perlu sedar kerajaan tidak sewenang-wenangnya menaikkan sesuatu gred itu tanpa kajian dan penyelidikan yang teliti. Bukan kerana kami setiausaha ini baik dengan orang atasan atau asyik jaga orang atasan maka segala benda yang diminta semuanya dapat, cuba anda senaraikan apa kelebihan lain yang kami dapat sebelum ini? Semua senarai tugas kami pun disediakan oleh pihak kerajaan, jadi adakah salah kami jika perlu menjaga orang atasan dan berbaik dengan orang atasan?

Kepada mereka gred N17 yang mempunyai diploma atau degree, saya sarankan anda cubalah dapatkan jawatan yang setaraf dengan kelulusan anda. Untuk makluman anda, kebanyakan setiausaha dari UiTM juga mempunyai ijazah, namun disebabkan kesukaran mendapat jawatan yang sesuai menyebabkan mereka menggunakan diploma yang ada dengan jawatan yang sesuai. Semua sedia maklum kelayakan jawatan PT p/o adalah SPM, jadi secara logiknya mana mungkin kita menggesa kerajaan untuk menaikkan taraf PT setaraf dengan jawatan yang mempunyai Diploma. Sedangkan dalam perjawatan setiausaha pun telah diberikan keistimewaan kepada mereka yang mempunyai diploma sahaja.

Saya tidak menafikan kepentingan bidang tugas PT p/o dan jawatan lain namun anda harus sedar, kerajaan juga perlu masa dalam mengkaji sesuatu dasar sebelum pekeliling dikeluarkan.

Melihat komen2 negatif di atas membuatkan saya rasa kecewa dan pelik dengan tanggapan di sini yang rata-rata merendah-rendahkan martabat seorang setiausaha. Kepada yang merendah-rendahkan jawatan ini saya ingin jawapan ikhlas daripada anda semua bagi persoalan saya dari komen-komen anda:

1.Apakah hinanya menjadi seorang setiausaha berbanding dengan jawatan lain?
2.Adakah anda yang berjawatan lain dari setiausaha begitu tinggi darjatnya?
3.Adakah Allah menilai ibadah seseorang dari kerjayanya yang luar dari setiausaha?
4.Adakah berdosa besar seorang lelaki menjadi setiausaha?
5.Adakah gaji seorang setiausaha tidak halal berbanding dengan jawatan lain?
6.Adakah semua setiausaha itu murah berbanding jawatan lain?

Jelas dan nyata persepsi penjawat am masih kuat dengan rasa hasad dan dengki, seharusnya anda sebagai manusia yang kononnya lebih baik serta mempunyai nilai-nilai murni dari kami setiausaha ini tidak mengeluarkan kata-kata kesat dan negatif seperti di atas.

Kepada JURUTEKNIK KOMPUTER, sepatutnya anda memberikan komen berdasarkan maklumat yang jelas jangan terlalu excited untuk merendah-rendahkan orang hingga salah maklumat, dulu memang diploma UiTM hanya 2 tahun tetapi tidak sejak 8 tahun yang lepas. Kerana itu, jelas di dalam pekeliling ini membezakan perbezaan tangga gaji diploma UiTM dan Politeknik.

Bagi saya janganlah nak merendah-rendahkan UiTM yang baru 11 tahun lalu dinaiktaraf ke universiti. Sebelum itu pun jika dilihat ramai dari pemimpin dan para cerdik pandai adalah keluaran dari ITM. Sepatutnya kita harus saling berbangga kerana masih ada institusi pengajian tinggi yang masih menjaga kepentingan anak-anak bumiputera dalam akademik dan pendidikan. Tapi sayang sekali, bangsa bumi sendiri saling bercakaran dan merendah-rendahkan bangsa sendiri. Sedangkan bangsa lain, kaum cina misalnya sedang bersatu dan terus berusaha untuk mendapatkan tempat dalam akademik bagi menaik tarafkan bangsa mereka dalam negara. Buktinya kerajaan sendiri telah menaikkan kuota kepada pelajar cina untuk kemasukan ke ipta-ipta. Malah tahun ini juga jelas membuktikan 60% pelajar yang ditawarkan biasiswa tajaan JPA ke salah sebuah negara Eropah adalah cina.

S/U @ PA Jerman berkata...

Sambungan

Kepada PT PO yang kesal dengan keputusan ini, saya sarankan anda tidak melihat tugas setiausaha sebagai sesuatu yang mudah. Saya sebagai setiausaha yang kini bertugas di luar negara merasakan tugas ini sangatlah mencabar. Untuk mendapat peluang bertugas di luar negara kami perlu menghadiri temuduga yang 80 peratus diadakan dalam bahasa Inggeris dan pelbagai soalan melibatkan pengetahuan am juga perkhidmatan awam. Selain itu, kami perlu diuji dengan ujian IQ yang dibuat secara online dengan soalan hampir 200 soalan. Tugas di luar negara pula tidak melibatkan kesetiausahaan semata-mata, pelbagai tugas lain seperti perkeranian, kewangan serta membawa imej negara juga perlu dilaksanakan. Kami setiausaha juga sering diuji dengan emosi para bos yang kadang kala tidak stabil.

Bagi penulis2 yang memanggil setiausaha lelaki sebagai sotong atau pondan maaf jika saya katakan anda memang kurang ajar. Sayang sekali ada pendidikan tetapi cakap umpama orang yang kurang pendidikan, rasanya orang tak berpelajaran tinggi pun tak akan menghina orang lain sehingga begitu aib sekali. Kesian penat ibubapa anda memberi didikan tapi sayang mengeluarkan kata kesat kepada orang begitu mudah sekali keluar dari diri anda. Saya ingin jelaskan pada anda janganlah menghina orang kerana orang yang kita hina itu adalah ciptaan Allah, anda menghina mereka bermakna anda juga menghina Penciptanya.

Ingatlah semua, walaupun saya setiausaha perempuan tetapi tidak dinafikan setiausaha lelaki sangat diperlukan terutama apabila bertugas di luar negara. Malah mereka ini lebih berdedikasi dan disenangi oleh kebanyakan bos.

S/U @ PA Jerman berkata...

Sambungan

Kepada saudara Konstabel Muniandy pula, rasanya telah banyak kelebihan yang diberikan kerajaan kepada pihak polis atas tugas mereka yang sangat mencabar. Namun begitu daripada pemerhatian saya kes dan kadar jenayah di Malaysia kini makin meningkat dan menakutkan, malah banyak kes serius yang belum selesai contohnya seperti kes adik Nurin Jazlin dan adik Sharline. Terus terang saya akui terdetik rasa takut untuk kembali ke Malaysia apabila setiap hari kita disogokkan dengan berita jenayah yang tidak berkesudahan di kaca tv mahupun media massa. Walaupun negara sendiri tetapi rasa takut macam berada di negara orang. Walaupun saya berada di luar negara namun rasa secure sangat dirasai di sini, di mana saya sebagai seorang perempuan bersama anak-anak kecil perempuan bebas untuk berjalan tanpa risaukan perogol, peragut atau penculik. Fikirlah kelebihan telah diberikan kepada pihak polis, seharusnya usaha membanteras jenayah lebih kuat dilakukan. Sepatutnya kita sebagai penjawat awam perlu ada give and take, imbuhan yang diberikan oleh kerajaan sebenarnya adalah sebagai galakan untuk kita lebih berusaha gigih dalam menjana perkhidmatan awam negara, bukannya asyik minta, minta dan terus meminta.

Selama 10 tahun saya bertugas dengan 3 jabatan dan 5 bos tidak pernah sekali tugas saya sebegitu ringan sebagaimana yang disangka, mungkin nasib saya yang sering mendapat jabatan yang banyak kerja, namun begitu saya bersyukur mendapat rezeki dari sumber yang halal dan kepada yang menganggap kami setiausaha ni macam perempuan murahan saya mohon anda tidak menilai semua kami sebegitu, jangan kerana nila setitik rosak sebelanga. Jika benar ada setiausaha yang ada hubungan sulit dengan bos, seharusnya anda boleh mengambil tindakan yang sewajarnya kerana di dalam perkhidmatan awam, ada tindakan yang sesuai dengan setiap perbuatan yang kita lakukan.

Betullah kata alim ulama, makin banyak kita dihina makin tinggilah darjat kita. Sekarang baru saya sedar betapa ramai manusia di luar sana merendah-rendahkan kami kaum setiausaha tanpa langsung boleh menilai kebaikan dan kelebihan kami para setiausaha walau sedikit pun.

Saya harap anda-anda yang suka menghina dan merendah-rendahkan martabat orang lain untuk kembali cermin diri anda terlebih dahulu, adakah anda manusia yang sempurna? Saya yakin manusia yang mempunyai akhlak dan berbudi pekerti tinggi tidak akan sewenang-wenangnya merendah-rendahkan orang lain.

Saya mohon maaf atas tulisan saya yang mungkin menimbulkan rasa kurang puas hati anda, namun adalah tidak adil jika anda menilai kami kaum setiausaha dari sudut yang negatif sahaja. Kesimpulannya tidak ada manusia yang sempurna, dan kepada anda yang tidak puas hati dengan keputusan kerajaan ini saya mohon bersabarlah, saya yakin kerajaan akan sentiasa memberi imbuhan yang setimpal kepada semua penjawat awam.

david hayter berkata...

heh sejak bila bangsa melayu ni akan tidak ada perasaan hasad dengki dan mulut berbau? kalau dah takde mesti kiamat dunia ni. orang orang macam ni lah yg sepatutnya kerja cuci jalan maki org buang sampai kat jalan raya. tempat diorg bukan kat opis yg ada meja. tapi atas moto dgn beg plastik sampah. at least org yg kutip sampah tu lagi mulia budi pekerti dari org yg menuduh, dengki dan hina org lain tak tentu arah. padan la kerja tak kemana gaji tak naik pasal kerja takde berkat.

joseph stalin berkata...

PSM dah mintak sijil diploma. tunggu borang opsyen aje la. thanks JPA. alhamdulillah rezeki awal tahun 2010

Tanpa Nama berkata...

Lain kali jpa kena hati-hati tang syarat kemasukkan sesuatu jawatan, bukan apa takut orang kata skim gaji tinggi kerja tak banyak, nanti riuh satu malaya.

Tanpa Nama berkata...

TAK ADIL LANGSUNG, DIORG MASUK PIT9, PASTU GAJI TINGGI, PASTU PEMBANTU TADBIR YG PAKAI SPM KENE TUNGGU 15THN NAIK PANGKAT..JAGA BOS JE, BOS OUT-STATION, TGK INTERNET, TULIS DALAM BLOG, KUAR AWAL...FAIL SULIT, KERANI KENE BUAT..SEPATUTNYA DEPA KENE BUAT...

S/U @ PA Jerman berkata...

Kepada Tanpa Nama Jumaat, Januari 15, 1:37:00 PM

Nampaknya anda masih tidak faham kenapa kerajaan membezakan gaji PT P/O dengan PA dengan tanggagaji yang berbeza, lagi sekali saya ingin jelaskan kepada anda, gaji tersebut diberikan kepada mereka yang mempunyai diploma tetapi jika tiada diploma gaji adalah sama sahaja.

Bagi saya mudah, jika anda merasakan beban kerja sebagai PT P/O terlalu banyak dan tidak sesuai dengan kelayakan, anda ada pilihan, letak jawatan dan dapatkan kerja yang lebih ringan, tinggi gajinya dan senang naik pangkat.

Rezeki kita semua Allah yang tetapkan, kalau sebut pasal keadilan, rasanya kami dulu lagi tidak adil ada diploma tapi gred hanya N17, kami belajar 2-3 tahun untuk dapatkan diploma. Kebanyakkan kami pun datang dari keluarga susah, terpaksa mendapatkan pinjaman atau biasiswa untuk mendapatkan segulung diploma. Bagi yang membuat pinjaman, kini apabila bekerja pinjaman tersebut harus dilangsaikan. Jadi salahkah kami jika kerajaan sendiri prihatin akan kesukaran kami mendapatkan segulung diploma dulu dengan memberikan gaji dan gred yang sesuai kepada kami?

Tolonglah bukalah minda dan akal fikiran, jangan bercakap mengikut nafsu dan emosi. Bersyukurlah sekurang-kurangnya anda masih ada pekerjaan yang agak baik berbanding orang lain.

Tanpa Nama berkata...

byknyyer setiausaha ni menaip.
terang2 takder kejer laa tue.
angkuhnyer korang pa yer.
biasa aa bodek bos.

mereka yang dengki berkata...

zaman mak kau dulu boleh la guna mesin taip.

Tanpa Nama berkata...

tolong sesape sat bg senarai tugas pt(kes) nak tengok banyak mana tugas anda, tu pun kalau berani...

tolong sesape sat bg senarai tugas pt(po) nak tengok banyak mana tugas anda, tu pun kalau berani...

pastu same-samelah kita nilai tengok keadilan wujud atau tidak.

kita sudah melihat ketidakadilan berlaku semasa perubahan gred pen.peg.tanah dahulu yang ternyata menindas gred juruteknik dan juruteknik komputer dengan jurang gaji akhir hampir rm1000.00.

sama-sama kita nilai pula pt(kes) dan pt(po) pula. adakah cuepacs lebih bijak kali ini.

Tanpa Nama berkata...

kami dari skim gred 29 juga berasa bahawa perlu skim kami ini juga dikaji semula. jika juruteknik dan juruteknik komputer diberi gred gaji baharu, maka gred 29 juga perlu dikaji semula untuk kenaikan. jangan bila naik nanti nanti gred juruteknik dan gred 29 hanya beza rm19.70 sedangkan tugas 29 lebih banyak dari juruteknik.

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya bagi pendapat saya skim pt(kes) ni tak le ramai sangat kat malaysia ni.. tu yang senang naik, tak le kerajaan keluar duit banyak sangat bayor gaji dema kalau ikut perjawatan.
macam skim pen.peg.tanah nt17 dulu le, tak le ramai sangat hanyer ada kat pej.tanah dan PTG jer..
kalau juruteknik j17 ramai le sangat, semua pej boleh dikatakan ade. kalau naik jugak payah la kerajaan nak bayor. boleh pengsan kerajaan..idak gitu

Tanpa Nama berkata...

kepada semua gred 17 harapan anda bersabar le dulu. sabor yee.. kalau tn hj omar ingat kat kita alhamdullillah. kalau tn haji lupa nak buat camne. kita ni gred 17 hanya keja dengan tangan bukan dengan mulut mana la orang nampak sangat. lainla kalau pt(kes) tiap2 meeting dia masuk, mana orang tak nampak. kita ni ni orang suruh buat keje je. kalau ok selamat, kalau salah siap le nanti kena marah.
ITULAH NASIB JADI PT N17, TERIMALAH SEADANYA. NIKMATILAH KEHIDUPAN YANG SEMENTARA INI.MUNGKIN NASIB KITA TIDAK BERPIHAK DIDUNIA INI. MUNGKIN DIALAM LAIN. WASSALAM

Tanpa Nama berkata...

SALAM KEGEMILANGAN, SALAM 1 MALAYSIA,

SAYA MENCADANGKAN SELEPAS INI JIKA KERAJAAN INGIN MEMBUAT PERUBAHAN GAJI ATAU SKIM PERKHIDMATAN BUATLAH SECARA KESELURUHAN SKIM DARI 1 HINGGA 54. SUPAYA TIDAK BERLAKU LAGI SEPERTI RUNGUTAN-RUNGUTAN KAKITANGAN AWAM YANG TIDAK TERLIBAT SEOLAH-OLAH MEREKA INI TERLEPAS PANDANG OLEH PIHAK ATASAN. KALAU BOLEH SKIM 17 BOLEHLAH DIMANSUHKAH KEPADA GRED YANG BARU KERANA BEBANAN TUGAS SKIM 17 SUDAH BERTAMBAH SEKARANG INI. SAYA JUGA MELIHAT DARIPADA PERSPEKTUS EKONOMI SEKARANG YANG MANA KITA DAPATI PERBELANJAAN HARIAN YANG SEMAKIN MENINGKAT.
KITA JUGA MELIHAT PEMANSUHAN GRED NT17, N17(KESETIAUSAHAAN) DAN N11 SEJAK KEBELAKANGAN INI MENYEBABKAN RAMAI KAKITANGAN AWAM YANG LAIN BERASA DIPINGGIRKAN DAN TIDAK DIPEDULIKAN OLEH PIHAK ATASAN.

KITA JUGA MELIHAT HAMPIR KESEMUA PEKERJA AWAM R1 YANG TERPAKSA MEMBUAT KERJA SAMBILAN SETIAP HARI DILUAR WAKTU KERJA BAGI MENERUSKAN KELANGSUNGAN HIDUP MENYARA KELUARGA DAN ADA YANG MENDAPAT PENDAPATAN LEBIH DARIPADA PEGAWAI P&P. TETAPI WAKTU TUGAS MEREKA DARI JAM 7PG-3.00PTG MEBOLEHKAN MEREKA MEMBUAT PART TIME
INI PADA SEBELAH PETANG. APABILA KITA BANDINGKAN PULA DENGAN GRED 17 YANG DITETAPKAN WAKTU BERTUGAS 8PG-5TG, BOLEHKAH MEREKA INI MEMBUAT PART TIME PADA WAKTU PETANG? BAGI PENDAPAT SAYA TIDAK. INI KERANA SAYA TIDAK MENYARANKAN KAKITANGAN AWAM MENBUAT PART TIME PADA SEBELAH MALAM KERANA INI AKAN MEMPENGARUHI PRESTASI MEREKA PADA BESOK HARI.

OLEH ITU SAYA BERPENDAPAT BAHAWA KERAJAAN PERLU MENILAI SEMULA GRED 17 INI YANG SAYA RASA SUDAH TIDAK RELEVAN LAGI DENGAN BEBANAN TUGAS DAN GAJI YANG DINIKMATI OLEH MEREKA SEKARANG INI.

UNTUK MAKLUMAN PEMBACA, SAYA INI PERNAH BERADA PADA GRED N17 SATU KETIKA DAHULU DAN MERASA SAAT-SAAT GETIR INI. SAYA JUGA PERNAH BERADA DIDALAM GRED J17 DAN BERASA KEADAAN YANG SAMA JUGA. TEKANAN SARA HIDUP YANG MENINGKAT MEMBUAT SAYA UNTUK MELANGKAH BERADA SEKARANG INI KE GRED 32. OLEH ITU APA YANG SAYA SAMPAIKAN INI MERUPAKAN PENGALAMAN SEBENAR SAYA.

SAMA-SAMA KITA RENUNGKAN. WASSALAM

minorin berkata...

APAKAH PT PO tuan tuan dan Puan Puan??

Deskripsi Tugas:

Bertanggungjawab melaksanakan tugas-tugas perkeranian dan operasi di peringkat Kumpulan Sokongan yang merangkumi aspek perkeranian dan operasi (termasuk, tetapi tidak terhad kepada, tugas-tugas pentadbiran am, pengurusan personel, perkhidmatan kaunter dan pemprosesan, pengumpulan data dan maklumat, pengendalian peralatan perhubungan/komunikasi).

Skop Fungsi dan Bidang Tugas:

Aspek Perkeranian
a) Pentadbiran pejabat.
b) Pengurusan personel.
- perjawatan, pembangunan organisasi dan perancangan sumber manusia
- perkhidmatan, latihan dan kerjaya
- gaji, elaun dan kemudahan
- faedah persaraan
c) Pengurusetiaan.
d) Menaip dan menyediakan dokumen rasmi yang diarahkan dalam masa yang ditetapkan.
e) Pengurusan Rekod.
f) Pengurusan Kewangan.
g) Pengurusan Fail.

minorin berkata...

cukup sekadar senarai tugasa seharian PA sotong ni

1. Mengambil catatan
2. Menaip draf-draf surat, memo / minit bebas daripada ketua (SUB/KP/KPS)
3. Merekodkan surat-surat masuk dan keluar / dokumen / faks ke Bahagian untuk tindakan /
perhatian ketua (SUB/KP/KPS)
4. Mengendalikan surat-surat yang diterima untuk makluman dan simpanan ketua (SUB/KP/KPS)
5. Menerima dan membuat panggilan telefon serta mengambil pesanan untuk ketua (SUB/KP/KPS)
6. Mencatat tarikh-tarikh mesyuarat yang perlu dihadiri
7. Menyelaras, mengatur temu janji ketua (SUB/KP/KPS)
8. Menguruskan penghantaran dan pengambilan surat di Unit pendaftaran terbuka/rahsia
9. Menguruskan penghantaran keluar surat-surat SEGERA di dalam dan luar pejabat/Kementerian Malaysia.
10. Mengedarkan surat-surat / memo yang telah diminitkan oleh Ketua (SUB/KP/KPS) kepada pegawaipegawai
dan kakitangan serta Bahagian-bahagian yang terlibat di Kementerian.
11. Membuat salinan Dokumen untuk ketua (SUB/KP/KPS)
12. Menghantar dokumen / surat melalui faks.
13. Merekod surat masuk dan keluar untuk tindakan dan makluman (SUB/KP/KPS).
14. Ambil surat khabar untuk (SUB/KP/KPS)
15. Memastikan pejabat, bilik mesyuarat dan bilik menunggu dalam keadaan kemas
16. Tugas- tugas lain yang diarahkan dari masa kesemasa.

pikir la sendiri sebelum nak label org lain.

S/U @ PA Jerman berkata...

Kepada Tanpa Nama, Jumaat, Januari 15, 4:14 pm

Saya harap saudara dapat semak semula waktu komen-komen saya sebelum ini. Kenapa anda kata kami pa angkuh? Sedangkan jika dilihat dari awal pun jelas, anda jawatan lain yang menghina dan merendah-rendahkan kami terlebih dahulu, salahkah saya sekadar menjawab segala tohmahan yang anda dan rakan-rakan seperjuangan anda ke atas kata-kata tak berhati perut tu semua? Saya juga tidak menghina orang lain seperti anda dan rakan-rakan...Bagaimanakah perasaan anda kalau orang lain buat begini kepada anda..pelik sungguh bila membela diri dari terus dihina dikatakan angkuh, sedangkan orang-orang lain di atas menghentam kami kaum pa tidak pula dikata apa...patutlah Dr. Mahathir sendiri pun give up dengan orang Melayu, Melayu memang tak pernah hilang dengan rasa hasad dan dengki.. :(

Tanpa Nama berkata...

Slm...

Saya bersetuju dengan pendapat yg diberikan oleh s/u @ pa jerman.jgn menyalahanggap bhw semua pa 2 angkuh..kenali kami dahulu baru anda tahu siapa kami...

pa menjadi tempat k/tgn lain untuk meluahkan segala masalah terutama dalam pekerjaan dan menerimanya serta cuba menyelesaikan supaya mereka tidak merasa tersisih.

pa menerima segala kerja yang diberikan tanpa mengira adakah kerja itu termasuk dalam senarai tugas ataupun tidak...

pa sentiasa memberikan perkhidmatan terbaik kepada bos dalam semua segi termasuklah urusan-urusan yang lain

pa sentiasa menganggap setiap tugas yang dilaksanakan itu penting dan mencerminkan jabatan itu sendiri

jadi fikir2kanlah...

untuk pengetahuan semua kenaikan ini telah lama dibincangkan sejak saya belum masuk bekerja sebagai pa dlm kerajaan. Lagipun kenaikan ini berdasarkan apa yang telah kami pelajari selama ini.jadi wajarlah tiga setengah tahun belajar telah dihargai.

Bagi yang lain cubalah selagi mampu untuk memperjuangkan hak masing-masing.

Tapi yang penting janganlah ada hasad dengki. Kita adalah 1Malaysia

Wslm

minorin berkata...

org yang cabar golongan Pa utk senaraikan tugas harian tu dah diam. camtu la bila dah takde lagi alasan lain nak bela diri.

kalau tak puas dgn senarai tugas PTPO yg dah saya letak kat atas tu. silakan tambah.

senarai tugasan pa tu baru sikit. kalau yg jaga ketua jabatan atau jusa jusa. lagi banyak. so mintak tolong jangan la nak berlagak pandai

Konstabel Muniandy berkata...

tugas polis

1. settle kes
2. meronda
3. saman
4. settle saman
5. menaip
6. siasat tempat kematian
7. siasat tempat kemalangan
8. seasat tempat kejadian
9. siasat kes gaduh
10.siasat kes judi
11.siasat ket rogol

dan beribu lagi tugas yang sangat susah.. bila nak naik ke gred 41 ni. nanti sudah nak pencen tak merasa la pakai exora. setiausaah pejabat yang tak ada kerja boleh, kenapa kami yang sangat susah sampai tak sempat baca paper pagi tak dapat?

SAYA SAYANG KERAJAAA.sila beri juga tanah percuma di putrajaya supaya kami boleh buat rumah disana.

ikhlas sungguh
- Konstabel hampir pencen (senawang)

Tanpa Nama berkata...

minorin..tak nmpk sgt beza antara tugas PA dan PT(P/O @ PT(W)..rasenyer kerja PT(P/O) @ PT(W) lebih rumit. Tugas yg anda copy paste dr web SPA tu tk melambangkan keseluruhan tugas kami PT(P/O) @ PT(W)...bile dipertikaikan sesuatu tugas itu bukan tugas kami, bos akan kata "tugas yg diberikan dari masa ke semasa". Paperwork, urusetia taklimat & program, pengiraan Ganjaran Cuti Rehat yg perlukan ketelitian pekeliling, Penyata Kewangan tahunan dan bulan (KOM6 & G17), aggrement dgn pihak pembekal, inden kerja, projek, atur mesyuarat dan buat surat serta edar kepada jabatan2, kena order makan lagi..itu kerj aku sbg PT(W)..malah, kami juga yg menyemak semula kerja2 PA spt tuntutan mileage bos2 mereka dll...kami PT ni dianggap sbg pekerja serba boleh diharap. sudahlah..kamu syukur sajalah dgn apa yg kamu dh dpt..itu rezeki kamu, tp jgn perlekehkan kami PT(P/O) & PT(W). Sekian

minorin berkata...

kerana itu anda perlu mengkaji tugas anda sebagai penjawat N atau W17. kerana 17 adalah khidmat gunasama. tugas dan skop juga diperluaskan kepada beberapa bahagian. saya rasa anda juga sedia maklum mengenai jumlah kakitanya gred 17 yg terlalu banyak di dalam dan diluar negara.

sekiranya anda mengeluh mengenai beban kerja seperti yg anda sebutkan di atas. anda perlu fikir sekali lagi. adakah ia kerana kesalahan JPA yg tidak mengkaji gred, tugas kerja atau kesalahan ketua jabatan anda sendiri yg tidak mahu menambah jumlah kakitangan sokongan sementara/tetap?

Perlu anda ketahui yg W17 sememangnya banyak tugas berbanding N17. saya akan menerangkan tentang W17 dan masalahnya terlebih dahulu. Panjar wang runcit, LO, perbekalan, Gaji, Tuntutan seharusnya dibahagikan kepada satu individu utk dilaksanakan sewajarnya. Seharusnya hanya satu W17 bertanggungjawab utk satu tugasan. Di kementerian ini, satu w17 di pertanggungjawabkan utk 1 seksyen. Gaji dipecahkan kepada gred. tuntutan juga diberikan kepada org lain bukan org yg sama. Ini kerana di pejabat kementerian, w17 bertanggungjawab utk pejabat itu sendiri dan pejabat kawalan bawahan seperti MOE yg juga menjaga akaun PPD, dan sekolah sendiri. Seharusnya jika. beban kerja terlalu banyak. anda sepatutnya mengeluh kepada PPT atau Pegawai Tadbir N32 sendiri.

N17 sama juga seperti W17. Cuti, permohonan kursus, rekod peribadi, kew8 semuanya diberikan kepada lain lain kakitangan. bukan atas satu n17 utk kesemua tugasan HR. Kementerian ini sendiri mengambil Pegawai Khidmat Singkat untuk membantu PTPO melaksanakan tugas tanpa sebarang beban tambahan.

Jelas sekali disini segala tugas gred N/W17 adalah terkawal kerana ia adalah kakitangan gunasama yg mengambil setiap potion tugasan utk setiap pegawai berasingan. tetapi ujaran untuk meminta kenaikan gred adalah tidak munasabah sama sekali. Tugas anda dan tugas Pemb Khas adalah berbeza sama sekali.

sekiranya soalan anda mengapa saya copy dan paste tugasan PTPO n17 ke sini; mudah sahaja

kerana N17 adalah gred gunasama kebangsaan/persekutuan. Berikut lampiran paste itu adalah bukti mengenai tugas ASAS pTPo sebelum anda menandatangni jawapan terima dari SPA. Anda perlu jelas mengenai apa yg anda mahukan dan apa yg anda perlukan sebagai seorg PTPO

Berilmu dan terus berbakti berkata...

Bersyukur sgt2 dgn rezki pemberian-NYA..

kpd yg bukan dari kalangan PA jgn la gaduh2/dengki/iri hati.. Rezki masing2 baik cepat atau lambat, banyak atau sikit, semua tu bermula dari usaha masing2 dan ketentuan Allah SWT..

terima kasih kpd kakak2 PA senior yg bertungkus-lumus memperjuangkan PA dari dulu lg..untuk PA N22, CUEPACS pasti perjuangkan sesuatu untuk anda. kami PA junior tetap hormat pd kakak2 senior yg dah byk pengalaman dlm bidang nie..sekurang2nya perjuangan kalian dan penat lelah kami belajar di UiTM/Politeknik membuahkan hasil.berbaloi-baloi...

'Yang tua dihormati, yang muda disayangi..' iye tak? =)

terima kasih utk JPA, CUEPACS dan semua yg terlibat..

Tanpa Nama berkata...

mcm mana dgn jawtan pembantu juruaudit pula??

kalu kat federal sudah dijumudkan... semua jdk W27..
saya kat negeri masih lagi W17

Aisyahbella... berkata...

assalamualaikum...

rasanya tak perlulah kita bergaduh2 n mengata org takder kerja or kerja tak banyak... semua jawatan ada peranan masing2... dan terpulang pada keikhlasan tuk melaksanakan kerja... kalau ada degree or diploma n gaji tinggi.. tp mutu kerja adalah teruk... pun tak guna juga..

takperlulah nak mengata Setiausaha or PA tak der kerja... rasanya semug jawatan pun ada masa ada kerja.. ada masa takder kerja jugak... terpulang cara masing-masing... rasanya... semua jawatan ada jugak masa berborak2 kosong.. contoh skrg... semua jawatan dok mengadap internet... tak namanya... tak buat kerja.. mengular kan..????????

bagi kerani pulak, kelayakan masuk ke skim kerani mmg SPM so.. tak perlulah nak mendengki... bagi PA kelayakan masuk ke jawatan PA adalah DIPLOMA... so mmg layaklah naik gred n gaji... so pada KERANI yang ada diploma or Degree... mintalah kerja yang layak dengan kelayakan.. tak perlu nak melenting tak tentu pasal...

bagi juruteknik... berusahalah sampai JPA lulus... rezeki kuasa ALLAH... kalau betul berada dilandasan... insyaallah akan dipermudahkan oleh ALLH... berdoa bebanyak dari memaki hamun PA2...

bagi yg bukan PA yang menyenaraikan tugas PA tu... awak tahu ke sebenarnya tugas PA... bagi saya yang bekerja di badan berkanun sebagai PA... kerja saya lebih banyak kerja kerani.. sbb bos kurang percayakan kerani.. kerani pemikiran yg tak boleh nak pikir lebih kreatif n hasil kerja yg kureng... so PA jugak yang disuruh.. tp sebagai pekerja saya tetap buat... walhal... kerani sempat lagi membaca novel... bergayut telefon.... kalu sbb bos tak nampak... kalau PA... bilik sebelah bos... tak bleh nak tinggalkan tmpt nak berborak2 macam kerani.. Kerani punya masa berjual2 barang lagi... betul kan..

cuma kerani bahagian akaun saja yg saya akui banyak kerja... tak dinafikan... tp kerani pentadbiran...hampeh... kerja berkira... tp gaji nak lebih...

kalau telefon berdering tmpt orang lain pun malas angkat... itulah kerani... kerajaan...

Berkhidmat dan Berbakti berkata...

Kepada pihak yg masih tak jelas tentang huraian tugas seorang PA, sila buka Pekeliling Perkhidmatan Bil. 27 Tahun 2009, Skim Perkhidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat.

Baca LAMPIRAN C dari page 1-7..

(bukan senang jd PA..bukan senang nak dpt rezki..bukan senang nak jd pekerja cemerlang kalau tiada usaha, azam, kekuatan mental dan keikhlasan dalam diri)

TERUSKAN USAHA ANDA DAN RENUNG2KAN..

Tanpa Nama berkata...

to : Aisyahbella...

kepala hotak hang la...

big_world berkata...

bila nama dia kerani

bunyi macam KERA ANI. dah nama pun KERA. perangai dengki tu pun macam kera la jugak

Tanpa Nama berkata...

bila pulak N17 PT(P/O) yg ader dip. dari poli leh dapat mcm setiausaha pejabat..nak dapat diploma pun kena blajar sampai 3 tahun..

Tanpa Nama berkata...

saya pun tau lulusan diploma sains kesetiausahaan dr politeknik belajar 2 tahun jer...kalo 4 semester kan 2 tahun jer 2...cume pada masa sekarang mungkin ade perubahan pada anjakan tahun belajar..tp sebelum kenaikan gred nie, diorang juz belajar 2 tahun jer..kwn serumah saya pun lulusan dari politeknik..dpt jd PA..naik gred...tp keje ciput..balik umah mengadu penat, tp keja fotostat jer...yg lebih main internet jer...yg kami Peg. Khidmat Pelanggan nie keje dengar maki hamun org ari2, ade sape2 peduli ker..walau ade Diploma, tp pekerjaan seperti kami xdipandang pun...FRONT LINER seperti kami bile diperlukan barulah nk puji...sepatutnya kami punya hak sama rata...dengar customer kol ari2, elaun pekak, senyum sepatutnya kami dapat...

Tanpa Nama berkata...

Saya telah berkhidmat ngan kerajaan sebagai PT(P/O)N17, dan kelulusan saya SPM jer. Nak jadi kerani je kena ada 6 kredit maknanya pangkat 1. Maknanya kerani SPM xla bodoh sgt yang tuan/puan katakan.

Selama saya bergaul dgn kawan² yang memiliki SPM @ Dploma @ Ijazah. Mmg mcm² ragam yang saya jumpa. Budak² kerani yang mempunyai Dip/Dig mmg diaorg eksyen lebih, X suka diarah²kan dan x boleh buat kejer lebih sikit. pastu diaorg lah yang agaknya bising² minta gaji dinaikkan.

Tpi bila tuan/puan kutuk PT(P/O) yang berkelayakkan SPM nie saya terasa lah. Kami pun x suka budak DIP/Dig minta jawatan kerani.. Kerana mereka menutup periuk nasi org lain. Org yang mempunyai kelayakkan SPM yang sesuai jadi kerani.

So, apa kata Kerani² yang mempunyai kelayakkan lebih tinggi dari SPM bentilah kejer atau mintaklah kejer lain yang bersesuaian dengan korang semua. Ramai lagi budak SPM yang berkelayakkan utk menggantikan korang semua.

Kepada SPA ngan JPA tu bila nak amik org bekerja tu, tolonglah tgk betul². kalo korang semua buat kejer betol² xdelah kes mcm nie terjadi.

sekian.

Tanpa Nama berkata...

Emm Pembantu Tadbir (kesetiausahan) dah Tukar kepada Pembantu Setiausaha / Setiausaha Pejabat, tapi kenapa masa mesyuarat Pembantu Tadbir masih kena ambik minit mesyuarat sedangkan itukan tugas Pembantu Setiausaha Pejabat / setiausaha Pejabat..

emerald sunshine berkata...

kalau rase nak gaji banyak...gov bukan tempatnye...kalo malas belajar tapi nak berdasarkan pengalaman utk naik gaji...keja la swasta.... 1 pentadbiran nak puaskan hati berjuta penjawat..memang la sukar...

nak sambung blaja..knapa nak harapkan bantuan? kite sendiri kena berkorban utk dapatkan sesuatu yang kite nak..nak keluar duit skit utk belajar pun susah... skang ni ade pinjaman ptptn..ape nak pening..pinjam pastu bayar la balik...

kalo dah decide nak keja gomen..and mase apply tu sanggup terima gaji kecik..knape nak bising skang..?? pelik btol la.. usaha la sendiri.. insyaallah.. kejayaan milik orang yang berusaha... ALLAH tak kejam..Dia mesti bagi kejayaan pada yang berusaha...hmmm

Tanpa Nama berkata...

saya PT P/O,dalam bab ni masing-masing nak pertahan hak masing-masing...kita tak yah la gaduh teruskan berjuang untuk buat tuntutan dengan cara betul..masuk kesatuan..baru ni pergi taklimat ngan Cuepacs dan Kesatuan PT,dimaklumkan ramai yang tak jadi ahli..sedangkan jumlah pt ramai,yang ahli ciput sgt..kalau dah cam tu ..tak sebualt suara cam na orang atasan nak dengar suara kita....masa tu siapa yang kita nak salahkan....biarlah orang lain dapat apa yang diaorang perjuangkan sebab diaorang usaha..so kita kena la bersaing secara sihat....

PT kerjaku

Syida berkata...

Salam,
yang penting rezeki yang halal.

abang saya dari IKM juga dulu, ambil coz pertukangan kayu, then keje dengan kilang starting operator je, now dah taraf juruteknik merangkap jurutera - selalu kena outstation ke jepun, china dll, gaji 2ribu ke atas - itupun dah lebih 15 tahun.

saya plak dip pa poli, duk dalam pool jaga 3 orang jusa B dan seorang jusa C (semua cina), tanpa elaun pa, walaupun tak dapat elaun pa saya happy sebab dapat kenaikan gaji ke gred 27 dan yang penting saya happy keje kat sini sebab boss yang senang bekerja dan suasana keje yang tidak menganggu.

yang saya harapkan sekarang pertukaran tempat kerja kerana saya amat berharap untuk bekerja dengan seorang boss saja, keje untuk 4 boss - dah macam tak leh nak bernafas.

yang penting ikhlas.

Tanpa Nama berkata...

salam, nk taye.. ape lah nasib kami yang menjadi pekerja sambilan di agensi kerajaan??? jawatan Pembantu Tadbir Kesetiusahaan telah di tukar ke Setiausaha Pejabat dan tangga gaji juga telah berubah.. tapi nasib kami sebagai pekerja sambilan, jawatan masih tak tukar dan tangga gaji juga tidak sama. mohon pandangan terhadap nasib kami pekerja sambilan yang makan gaji hari.. terima kasih...

Tanpa Nama berkata...

Udah...

Pi, pi kerja. Dah kerja nak gaduh lagi, masa nak apply, semua sahnggup..!

Tanpa Nama berkata...

Salam... bagaimana pula sy Pembantu tadbir (p/O) gred N17 yg sudah menjlnkn tugas Pembantu Setiausaha Pejabat N27 selama 9 bulan ini tnpa diberi ape2 keistimewaan.. ini berlaku stlh PSP di pejabat sy bertukar dan tiada penganti... sedangkan semua keje PA sy lakukan termasuk membancuh air n kerja lain yg berkaitan... mohon sedikit padangan... terima kasih...

Tanpa Nama berkata...

MOHON DINAIK TARAFKAN KERANI KONTRAK KEPADA STATUS TETAP...KEKADANG..KERANI KONTRAK NI DIBERI TUGAS SAMA TARAF DENGAN TETAP..KDG3 RASE BNYK GAK KEJE BUKAN NAK BERKIRA...TP NAK MINTAK RASE SIMPATI SHJA...KAMI YG KONTRAK NI BUKAN X CUBE APPLY KERJA YG OK...CUME XDE REZKI N PESAINGAN TU RMI..SESETGH KERANI TU ADA YG DIPLOMA N DEGREE...JGN PIKIR KAMI X MINTAK KEJE YG OK..KAMI DAH USAHA...KLU BOLEY...PIHAK TERTENTU AMBILLAH TINDAKAN DGN SEGERA..JGN SALAHKAN KAMI KLU X BYR PTPTN SEMULA..KERANA GAJI KAMI X CUKUP MENAMPUNG SARA DIRI KAMI KLU SETAKAT GJ SPM SHJ...820...XCUKUP RASE...SAYA CDGKAN DITETAPKAN LANTIKAN TERSEBUT DAN GAJI DIBRI MENGIKUT TANGGA SIJIL DAN KELAYAKAN KERANI TERSEBUT...TQ..

Cik Kiah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
YUN berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Sebelum pa diupgradekan wujudkan n27, n32 Dan n36 telah pun Ada beberapa Tahun sebelum 2010. So, apa yang dirasakan Pelik Ajaib dgn kewujudan n27 n28??? Kalau sebelum n27 n28 tak dirasakan Pelik kenapa pertikaikan n27 n28??

ayang81 berkata...

saya rasa ramai yang tidak faham dengan skim jawatan PA ni. Kenapa para PA fight untuk dinaikkan ke gred N27 seperti gred jawatan EO. Ini adalah kerana para PA masuk ke jab, kerajaan ni menggunakan kelayakan diploma tetapi bergred N17. Itu lah sbb para PA semua fight utk mendapat sama gred seperti EO yang masuk ke jab. kerajaan menggunakan diploma juga. Lain dengan kerani, kelayakan jawatan kerani adalah spm , jadi, kalau kerani itu ada diploma sekalipun, mana mungkin utk mereka dinaikkan ke gred 27. Sbb tu la PA yang berkelayakan SPM tidak dpt dinaikkan ke gred N27 spt PA yg berdiploma. Mereka tetap N17 kan.