SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

17 Januari 2010

KERAJAAN DIGESA UBAH NAMA JAWATAN "PA" KEPADA SETIAUSAHA TADBIR

Bernama
17/01/2010 7:11pm




PUTRAJAYA 17 Jan — Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu kerajaan menggunakan istilah ”Setiausaha Tadbir” bagi jawatan pembantu perbadi (PA) yang kini digelar ”Penolong Setiausaha Tadbir” berbanding mengubah nama kepada ”Setiausaha Pejabat”.
Presiden CUEPACS Omar Osman berkata menurut surat Pekeliling Perkhidmatan Awam 2009 No.27, jawatan ”Pembantu Peribadi” telah dikuatkuasakan pada 1 Jan tahun ini tetapi belum dilaksanakan.
“Oleh itu, kami akan mengadakan pameran bergerak dan akan meminta semua ahli-ahli negeri memberi taklimat mengenai perkara tersebut,” katanya pada sidang media selepas memberi taklimat mengenai perkara itu kepada kira-kira 200 petugas awam di sini hari ini. — Bernama

30 ulasan:

minorin berkata...

asalkan gred naik. takde apa lagi nak mintak

Tanpa Nama berkata...

saya berterima kasih dengan kerajaan kerana menaikkan taraf PA kepada N27. Saya tiada masalah dengan nama Setiausaha Pejabat.

Tanpa Nama berkata...

Tiada masalah sama ada Setiausaha Pejabat ataupun Setiausaha Tadbir. Yg penting pihak kerajaan telah dibukakan hati untuk mengiktiraf kelayakan diploma kami & juga meng"upgrade"kan jawatan kami ke gred yang selayaknya dari dulu lagi kami dapat. Terima kasih.

lenin berkata...

tidak perlu mengubah nama pejabat kepada tadbir. nama tidak bermakna apa apa. pa tetap pa.

carriby blu berkata...

aik pelik, bukan ke dlm pekeliling tertera kat situ PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT & SETIAUSAHA PEJABAT? bile masa pula JPA tukar nama ke PENOLONG SETIAUSAHA TADBIR? musykil musykil...

Tanpa Nama berkata...

takpayah nak tukar, asalkan gred dah naik oklah tu, kiteorg pembantu tadbir mmg xder keistimeweaan pun...PA kat opis sy ni bkn buat keje sgt, tp semuanya dapat...yd ade PT yd ade Sijil n diploma pun xder keistimewaan punn

lenin berkata...

tak perlu ubah nama. kekalkan nama yg ada. buat apa nak menysuahkan lagi JPA. syukurla apa yg ada. PT PO tak dapat pun tak bising

Konstabel Muniandy berkata...

bagaimana pula dengan kami polis yang gigih amanah tekun dan benci rasuah ini? bila pula ingin dinaikkan ke gred 41? sedangkan yang malas kerja seperti PA, kerani, guru dan teknision mendapat kenaikan gaji.

susah betul kerja polis, nak baca paper pun banyak susah la. duduk sekejap saja ada orang datang report balai, nanti petang kena ronda lagi. kasihain kami yang nak pencen tapi belum merasa gred 41

ikhlas sungguh
-Konstabel hampir pencen (senawang)

Tanpa Nama berkata...

Konstabel..udah la dengan prangai nak kutuk orang, hina orang..buat malu je..menyampah lak dengar..orang lain komen elok dan baik serta membina, kamu pulak macam budak2 merengek nak menyusu..cukuplah..

muniandy_celaka berkata...

oi mofo. dah le tuh dengan kutuk org lain. boleh tak jgn jadi sarcastic dalam sehari. macam haram je perangai

Tanpa Nama berkata...

kpd konstabil muniandy baik mintak jd ketua polis negara lg baik..

Tanpa Nama berkata...

betul elaun sara hidup (KOLA) akan ditarik balik???
dah la bonus tadak... nak tarik balik kola.... betul ka apa yg aku dgr?? kenapa aku tgk blog CUEPACS ni tak update??

Tanpa Nama berkata...

kasih biarlah bah orang kemukakan
masalah masing-masing jangan lah
ditegah apa sahajah terpendam dalam
hati dikasih keluar kalau tidak
nanti sakit jantung pula asik dipendam dalam hati. bila lagi kemuka kan masalah sekaranglah
diterima atau tidak diterima terpulang lah kepada yang berkenaan. tidak juga sampai mengamuk.

muniandy_celaka berkata...

bukan nak kata apa. tapi org melayu ni mudah kena tipu. baru khabar angin dah menggelabah. dah la tak sabar, malas, pastu suka reka cerita. macam mana bangsa nak maju.

Tanpa Nama berkata...

saya pn xfaham kenapa nk timbulkn lagi isu pasal 'PA' ni.. sedang Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) yang mempunyai diploma pn xdiperjuangkn.. :(

i am the walrus berkata...

pasal jawatan PTPO ni memang jawatan SPM yg p amik guna diploma degree sapa suruh. kalau nak jawatan diploma amik la PPT. kalau korang naik gred. PPT nak letak mana? ada tak korang pikir?

Tanpa Nama berkata...

cuba tgk blk kelayakan utk PTPO ni... kalo ada sertain dip je baru leh dpt tanggagaji yg lebih d P1T1.. sedangkn seperti juruteknik.. PA yang dibangga-banggakan.. apa lg..mcm2 jawatanla..kalo sijil pn naik sampai T9, then bg kerani apa dpt tetap bermula dgn P1T1..ni pasal PPT ni kn da bangkit da..skrg ni kn da dgr kata sume ppt ni pn dok tgh sebok nk ngadu gak..adui ai.. ha lu pikir la sendiri walrus oi..

i am the walrus berkata...

ada kerani PTPO kat kementerian aku P1T9 pasal dia ada SIJIL PERANCANG BANDAR politeknik. apa kejadahnya korang kata tak selaras?

open thinker berkata...

laa.. ape la mslh org yg nk pertikaikan psl PA ni.. kn mereka ada diploma.. dan selayaknya naik ke N27.. yg PTPO tu.. mmg kelayakkan nye spm.. guna la diploma atau degree anda utk jawatan yg b`sesuaian.. tolong la.. ada akal pikir la.. GUNA KAN KELAYAKAN ANDA UNTUK MEMILIH JAWATAN BERSESUAIAN.. jgn la bila isu mcm ni nak diperbesarkan.. nonsense..

S/U @ PA Jerman berkata...

Dengan kenaikan gred ni pun dah syukur alhamdulilah, tak perlu ubah nama. Lagipun dengan kenaikan gred ni pun dah macam-macam kata-kata kesat yang keluar dari jawatan lain kepada kami kaum PA, cukuplah dengan apa yang diberi, saya yakin semua PA di luar sana pun berpuas hati dengan apa yang sedang kami terima setakat ini.

PA berkata...

PA2 tak minta pun JPA tukar nama... tp cuepacs yang minta.. so tak payahlah nak marah2 kan PA... satu lagi.. kepada Kerani2 yang tak puas hati dgn kenaikan gred PA2... lain kali kaji dulu skim sebelum nak minta kerja... KERANI MASA NAK APPLY KERJA KAN.. KELAYAKAN SPM... SO.. MMG GAJI SPMLAH.. DAN GRED N17 LAH.. tak perlu lah nak melalak kata ada DIP or DEGREE.... kalau dah tau cam2 mintalah kerja yg setaraf dengan kelayakan.. PA2.. masa APPLY KERJA... mmg NAK KAN DIPLOMA setiausaha or pejabat dri POLITEK or UITM>.. so mmg layaklah diupgradekan mengikutkan kelayakan...

dan kalau nak tahu kebanyakkan PA2 pun ada degree gak... tp disebabkan faktor lain.. PA2 ni apply kerja mengikut kesesuaian.. kalau nak diploma... carilah kerja yg mmg nak diploma...

so... kepada KERANI2 yang ada dip... mintalah kerja lain.. tak perlu dengki2...

Macam2 ragam berkata...

Saya sokong PA : Jumaat, Januari 22, 2010 11:28:00 AM

Sy sokong juga usaha CUEPACS nak ubah nama jawatan tu..teruskan berjuang apa shj demi memuaskan hati semua pihak, selagi termampu..

Respon utk Tanpa Nama: Rabu, Januari 20, 2010 11:03:00 AM dan Tanpa Nama: Isnin, Januari 18, 2010 1:46:00 PM

Kelayakan utk permohonan jawatan PA memerlukan Diploma Kesetiausahaan dari UiTM dan Politeknik / SPM / setara dengannya (yg setara ni kena rujuk list kat JPA, baru leh tau layak ke x untuk mohon jwtn PA)

yg mana ada diploma, gaji lebih la sikit.. yg mana guna SPM, gaji pun ikut kelayakan SPM lah..

itu sudah cukup jelas kan?

yg saya pelik, kenapa ada PT(PO) tak puas hati?

untuk PT(PO) yg ada diploma/degree/etc.. tak perlu la bising2 kata takde keistimewaan atau nak gaji lebih.. sbb jawatan PT(PO) yg anda sandang skrg ni selayaknya untuk mereka2 lepasan SPM yg takde kelulusan tinggi mcm anda..
kalau nak keistimewaan, gred tinggi dan gaji lebih, mohon la jawatan yg setaraf dgn kelayakan anda ok..

beza kerani SPM senior dgn anda ialah pengalaman. dan sbagai senior, mereka harus dihormati berdasarkan pengalaman mereka dlm bidang kerja tersebut..

manakala beza anda dengan kerani SPM pulak ialah ilmu dan kemahiran. jd hasil mutu kerja anda haruslah jauh lebih baik dari kerani SPM.. ujian PTK wat la elok2, dpt jugak naik gaji. kalau prestasi cemerlang pasti bos akan sokong anda untuk kenaikan pangkat.. (sy pun ada diploma & degree jugak. dulu bermula dgn W17 sambilan, pastu PA N17 sambilan then naik kontrak, dan skrg dah pun PA N17 tetap, Alhamdulillah.. selagi terdaya sy akan terus usaha untuk ke tahap yg lebih baik lg, Insyallah)

jd jgn tau merungut aje ye..

rezki takkan dtg bergolek atau hanya tunggu org suap ke mulut..yg penting, IKHLAS & GIGIH BERUSAHA.. tak gitu??

minorin berkata...

saya sokong @macam macam ragam:

ilmu takkan datang bergolek. begitu juga kejayaan. tanpa usaha takkan ada kejayaan.

usaha anda ni umpama anjing menyalak ke bukit. mana mungkin boleh runtuh

jika ada degree anda boleh diserap masuk ke skim PTD.

Tanpa Nama berkata...

semua yg komen kat sini mcm harammmmm.....

Tanpa Nama berkata...

Kepada Tanpa Nama Jumaat, Januari 22, 5.10.00 pm

kalau cam tu hang pun macam harammmm jugak la sbb hang pun bagi komen kat sini walau pun sekadar nak kata orang haraammm...bengong..

Tanpa Nama berkata...

hang pn termasuk la...

minorin berkata...

yg bodoh org yg tak reti nak berusaha. bebuih mulut dah cakap nak naik gred amik la PTK.

Tanpa Nama berkata...

aduss la... nape la sume ni dipertikaikan... semua ni adalah nasib n rezki masing2... so kita kena la bersyukur dengan apa yg ada dan percaya pada ketentuan yg diberikan... hari ni mungkin rezki buat semua PA,kita tak tahu pada masa depan rezki sapa pulak yg datang... jd kitaperlu la saling memberikan kata semangat agar semua dpt berusaha lebih gigih utk memperbaiki diri dan mutu kerja masing2...

Tanpa Nama berkata...

Adus... aku kecewa kerana kategori majikan, aku tak dapat Gred27, w/pun ada dip. setiausaha. Sapa cakap skim ni semua PA dapat!!! Kami DIHADKAN dalam jadual 1 (m/s 5)Majikan aku sorang ahli parlimen tp. gara2 jadual tu, pihak PSM aku cakap tak dapat. Kenapa JPA tak SERAGAMKAN aje skim ini utk semua PA yang ada dip. setiausaha?????

Tanpa Nama berkata...

to Tanpa Nama Selasa, Januari 26, 2010 12:22:00 PM

Adakah u betul2 dah baca & fahami keseluruhan pekeliling tu? Lagi satu u bleh tgk satu lagi pekeliling 1/2010 berkaitan/lanjutan daripada pekeliling 27/2009 yg dikeluarkan hari ini di web JPA. Cuba fahamkan betul2 maksudnya telah jelas pada pandangan saya.