SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 Januari 2010

AGENSI PERLU IKUT GARIS PANDUAN JPA

Berita Harian
Oleh Sazarina Shahrim
sazarina@bharian.com.my
15/1/2010



Ketua jabatan tidak boleh buat syarat tambahan sendiri isu kenaikan pangkat

PUTRAJAYA: Semua ketua jabatan dan agensi kerajaan pada peringkat negeri perlu mengikut garis panduan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) berhubung proses kenaikan pangkat pegawai sokongan yang berkhidmat lebih 15 tahun tanpa mengenakan syarat tambahan. Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam, berkata pihaknya tidak pernah mengeluarkan sebarang syarat tambahan termasuk menghalang kakitangan yang merokok daripada dinaikkan pangkat.
"JPA sudah menetapkan garis panduan dan berharap (ketua jabatan dan agensi kerajaan) ikutlah. Tidak boleh sengaja buat syarat tambahan sendiri," katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam. Beliau mengulas pendedahan Presiden Cuepacs, Omar Osman, kelmarin, bahawa ada ketua jabatan dan agensi kerajaan pada peringkat negeri yang mengenakan syarat pelik apabila tidak membenarkan pegawai merokok naik pangkat mengikut skim Khas Untuk Penyandang yang berkuat kuasa 1 Julai lalu. Antara syarat kenaikan pangkat bagi kumpulan itu yang dikeluarkan JPA ialah perlu berkhidmat lebih 15 tahun dan memperoleh markah 80 peratus ke atas bagi Laporan Penilaian Prestasi Tahunan tiga tahun terkini serta lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).
Skim KUP yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada Perhimpunan Hari Pekerja Sektor Awam Mei lalu itu, dijangka memberi manfaat kepada 176,066 pegawai kumpulan sokongan dalam perkhidmatan Persekutuan yang berkhidmat lebih 15 tahun dengan membabitkan kos sebanyak RM170.4 juta. Ismail bagaimanapun berkata, sehingga ini JPA tidak menerima laporan atau aduan seperti didakwa Cuepacs itu dan hanya mengetahuinya menerusi laporan media massa. "Saya minta supaya mereka yang ada maklumat itu tampil dan membuat laporan supaya JPA boleh siasat dan kalau benar, tindakan akan diambil," katanya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Akak keliru la skrg nie...Siapa yg lbh berkuasa dlm menentukan sesuatu keputusan. Sbnya smpi saat ini pun masih ramai penjawat awam belum menikmati SKIM KUP. Klu org bwh silap mcm2 kena, tp klu org atas buat semua betul...JPA pun ngango sj...