SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

31 Januari 2010

1.3 JUTA PENJAWAT AWAM BERSEDIA PIKUL TUGAS:OMAR

Berita Harian
31/1/2010





KUALA LUMPUR: Kongres Kesatuan Pekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yakin 1.2 juta penjawat awam sudah bersedia menggalas tanggungjawab dan menyahut cabaran ke arah perubahan dalam melaksanakan Pelan Hala Tuju Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA). Presidennya, Omar Osman, bagaimanapun berkata, kerajaan perlu memberikan penerangan lanjut mengenai GTP dan NKRA terutama kepada 860,000 kakitangan sokongan 1 dan 2 kerana golongan itu adalah pelaksana kepada projek berkenaan. Beliau berkata, anggota perkhidmatan awam adalah tulang belakang dan jentera penting bagi melaksanakan perubahan itu.
“Penerangan dalam perhimpunan bulanan oleh semua ketua jabatan boleh meningkatkan kefahaman dan memastikan semua penjawat awam menyedari tugas dan tanggungjawab masing-masing. “Penjawat awam tidak seharusnya rasa tertekan dengan GTP kerana mereka sewajarnya memiliki minda terbuka, bersedia berdepan dengan cabaran selain berfikir ke arah pembaharuan. Kita tidak boleh toleh ke belakang,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam. Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak merasmikan pelancaran pelan Hala Tuju GTP dengan memberi keutamaan kepada enam bidang utama NKRA iaitu memperbaiki sistem pengangkutan awam, membanteras rasuah, mempertingkatkan pencapai pelajar dan infrastruktur luar bandar, mengurangkan kadar jenayah serta mempertingkatkan taraf hidup isi rumah. Sementara itu Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan menyarankan supaya kerajaan melaksanakan penambahbaikan terhadap guru prasekolah selain melihat insentif yang lebih baik terhadap warga Sekolah Berprestasi Tinggi supaya seiring dengan matlamat. Beliau berkata, tawaran gred dan gaji yang lebih baik wajar diberikan dalam usaha menaik taraf status guru prasekolah, sekali gus memastikan mereka mempunyai kelayakan lebih tinggi berbanding kini hanya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). “Memang di atas kertas kita lihat GTP dan NKRA bagi mempertingkatkan pencapaian pelajar adalah baik tetapi NUTP bimbang jika ia tidak dapat dilaksanakan kerana halangan awal tidak diatasi dengan segera,” katanya.

28 Januari 2010

KONTRAK SEJUMLAH PEGAWAI DIPERBAHARUI

Bernama
27/1/2010




KUALA LUMPUR, Jan 27 (Bernama) -- Kerajaan telah menerima rayuan CUEPACS dan melanjutkan perkhidmatan "beberapa ratus" pegawai kontrak untuk setahun lagi, kata Setiausaha Agungnya Ahmad Shah Mohd Zin.

Beliau memberitahu Bernama bahawa sesetengah para pegawai ini berada dalam perkhidmatan kontrak lebih daripada 20 tahun dan diambil bekerja berdasarkan setahun ke setahun.

"Sementara kita menghargai usaha kerajaan membaharui kontrak mereka, kami menggesa supaya para pegawai ini diserapkan dalam perkhidmatan tetap," katanya.

Terdapat kira-kira 50,000 pegawai kontrak berkhidmat dalam pelbagai jabatan kerajaan, pihak berkuasa dan badan-badan berkanun.

Katanya CUEPACS masih berbincang dengan Jabatan Perkhidmatan awam (JPA) untuk mencari jalan terbaik bagaimana isu berhubung isu pegawai kontrak dapat diselesaikan.

Sementara itu, seorang jurucakap JPA berkata masalah para pegawai kontrak merupakan isu yang sedang berjalan yang sedang ditangani jabatan itu.

-- BERNAMA

HUNDREDS GET CONTRACT RENEWED

Bernama
27/1/2010




KUALA LUMPUR, Jan 27 (Bernama) -- The government has accepted Cuepacs' appeal and extended the services of "a few hundred" contract officers for another year, its secretary-general, Ahmad Shah Mohd Zin said Wednesday.

He told Bernama that some of these officers were on contract for over 20 years and were employed on a year-to-year basis.

"While we appreciate the government's gesture in renewing their contract, we would urge that these officers be absorbed into the permanent establishment," he said.

There were an estimated 50,000 officers on contract serving the government in various departments, local authorities and statutory bodies.

He said Cuepacs was still discussing with the Public Service Department (PSD) to find out how best this issue of contract officers could be amicably resolved.

Meanwhile, a PSD spokesman said the contract officers problem was an ongoing issue which was being addressed by the department.

"We are constantly monitoring the situation as some of the officers were employed on a project-to-project basis," he said

-- BERNAMA

25 Januari 2010

PENANGGUHAN BAYARAN SEBAHAGIAN GANJARAN

JPA
25/1/2010



Seperti sedia dimaklum, persaraan pilihan ialah suatu keistimewaan yang
boleh dipertimbangkan bagi anggota sektor awam dengan mangambil kira
kepentingan jabatan, kepentingan perkhidmatan serta keadaan kewangan negara.
Sehubungan dengan ini, dengan mengambil kira keadaan kewangan negara
semasa, Kerajaan telah memutuskan persaraan pilihan anggota Sektor Awam
(iaitu pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan atau Negeri serta pekerja Pihak
Berkuasa Berkanun atau Tempatan) akan diluluskan dengan syarat anggota
bersetuju dibayar 20% daripada ganjaran atau RM10,OOO.OO, mengikut mana
yang lebih, ketika bersara dan selebihnya akan dibayar pada tarikh yang akan
ditetapkan oleh Kerajaan, tidak melampaui tarikh anggota mencapai umur bersara
wajib mengikut syarat pelantikan atau opsyen umur persaraan wajib. Walau
bagaimanapun, wang tunai sebagai Gantian Cuti Rehat (GCR) dan pencen
bulanan akan dibayar sepenuhnya mengikut peruntukan undang-undang pencen.
(Sila catatkan rujukan Jabatan ini apabila berhubung)
"JPA
Untuk keterangan lanjut (sila klik disini)

24 Januari 2010

NO TO NEW SHIFT SYSTEM

Borneo Post
Sarawak
by Lee Ya Yun
January 24, 2010, Sunday





KUCHING: The laboratory staff of the Health Department wants the government to stop their new shift duty system which they have been using since April last year.

STOP SHIFT DUTY: (Seated from second right) Pang, Ahmad and Adnan at a press conference.
Sarawak Medical Services Union president Eugene Pang yesterday said the system had caused problems and difficulties to about 210 staff members in the pathology department throughout the state.
He pointed out that those affected comprising about 100 in Kuching, 70 in Sibu and 40 in Miri.
“Six to eight months ago, the pathology departments in Kuching, Sibu and Miri were forced to use the system when we actually didn’t agree to it.
“We are now requesting the government to revert to the pre
vious shift system. We prefer it because it has regular office hours, after office hours (overtime) and night shift,” he told a press conference after a meeting and dialogue with the Congress of Union of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs).
The meeting between the union members and Cuepacs secretary general Ahmad Shah Mohd Zin and deputy secretary general II Adnan Mat was held at the SGH’s Central Laboratory.
Pang pointed out that the old duty system had proved to be efficient in delivering the services as they also provided 24-hour service.
“Because of the new system, a lot of problems have arisen. First is the shortage of staff and secondly a lot of staff members are not used to the different working hours especially when they have family commitments,” he said.
He further explained that the nature of work in the pathology department is different from nursing, for instance. Therefore the 24-hour shift duty is not feasible.
The new shift has not brought any positive improvements. In fact the staff members are feeling de-motivated, said Pang.
Then why was the new shift system implemented?
Pang replied: “There is no clear reason”.
He said if the reasons were related to service improvement or cost saving, then it had proven to be inadequate and irrelevant.
“I learnt from the Sibu group that we are not really saving cost. Instead we are incurring more cost. The new system is not beneficial to the workers, yet it puts pressure on them to work for unnecessarily more hours,” he said.
He pointed out that the union had tried to solve the problem internally through communicating with related parties. Unfortunately, they received only negative response.
“We have followed the procedures at our level; we try to solve problems within the department. The union also had a few meetings with the management but all the responses were negative.
“They said they are implementing the system according to directives from the state health director. So we asked for a special meeting with the director but there has been no response,” he said, adding that this was the main reason why the union is seeking help from Cuepacs.
He explained that he had written a letter to the previous state health director, Dr Mohd Kamil Hassan in October 2009. The current director is Dr Zulkifli Jantan.
Ahmad, meanwhile, said Cuepacs would help to channel the request of the union to the government.
He said Cuepacs would take the initiative to coordinate and standardise the working hours so that the welfare of the affected staff would be taken care of.

RUMOUR OVER COLA AND ITP DISMISSED

The Star
24/1/2010





PUTRAJAYA: The Public Service Department (PSD) has dismissed as a rumour that the cost of living allowance (Cola) and the fixed housing allowance (ITP) for civil servants are to be withdrawn.
“It is a rumour and not true,” PSD director-general Tan Sri Ismail Adam said when contacted by Bernama here.
He was asked whether the Government was considering withdrawing the Cola and the ITP as a measure to reduce national expenditure.
Cuepacs president Omar Osman had dismissed the matter as a rumour on Friday, saying there was no circular to that effect.

23 Januari 2010

HUJAH TV9: CUEPACS MINTA NAIK GAJI UNTUK ELAK RASUAH

Harakah Daily
Azamin Amin



Presiden Cuepacs, Omar Osman berkata dengan kenaikan gaji oleh kerajaan di antara 10 hingga 40 peratus itu juga secara tidak langsung dapat memotivasi kakitangan awam demi meningkatkan produktiviti serta memperbaiki mutu serta penyampaian maklumat kerajaan kepada awam dengan lebih berkesan.
"Saya percaya nak hapuskan secara terus memang susah tetapi sedikit demi sedikit, sama ada rasuah dan produktiviti akan dapat diperbaiki jika tuntutan kenaikan gaji ini dipenuhi," katanya dalam Rancangan Hujah di TV9 semalam.
Selain beliau, ahli panel lain adalah Presiden Fomca M. Marimuthu Madison bagi membincangkan topik yang bertajuk :'Kenaikan gaji kakitangan awam, kesan dan kewajarannya'dan rancangan tersebut dipengerusikan oleh Profesor Agus Yusoff.
"15 tahun dahulu kita tidak pernah mendengar keluhan dan bantahan, tetapi sekarang dari masa ke sama, gaji tidak semak, sara hidup makin tinggi dan masyarakat mempertikaikan.Produktiviti menurun, rasuah berlaku dan rangking rasuah kita naik," katanya lagi.
Katanya statistik Cuepacs mendapati, kakitangan kerajaan atau individu yang bergaji RM5,000 ke atas,53 peratus daripadanya terlibat dengan rasuah manakala 30 peratus terlibat dengan gejala itu terdiri daripada yang berpendapatan RM4,000 ke bawah.
Bagi yang bergaji RM1,500 ke bawah pula sebanyak 18 peratus terbabit dalam rasuah dan kenaikan gaji diharap dapat menghapuskan gejala ini secara berperingkat termasuk dapat meningkatkan kualiti serta matlamat minda kelas pertama akan tercapai, katanya lagi.
Marimuthu turut menegur sikap kerajaan selama ini yang sering membiarkan satu-satu perkara atau isu terlalu lama tanpa sebarang semakan dan kajian dibuat dan ini turut berlaku terhadap gaji kakitangan awam, begitu juga dengan barangan keperluan dan makanan.
Tanpa sebarang kajian yang betul maka kenaikan harga barang akan dilihat naik secara mendadak dan secara tidak langsung dianggap akibat daripada kenaikan gaji kerajaan.
"Seperti harga gula, sudah 15 tahun tak semak. Dan kita perlu tahu kos kehidupan semakin meningkat, kita bukan negara pengeluar makanan dan kita bergantung penuh daripada sumber negra luar," katanya
"Jika disemak sudah tentu harga barangan ini akan dinaik secara sedikit demi sedikit tidak akan berlaku seperti sekarang mendadak naik," katanya.
Beliau turut menambah masalah gaji yang tidak mencukupi ini akan menimbulkan masalah sosial yang lain seperti tekanan perasaan yang kemudiannya menjurus ke arah perbuatan bunuh, bunuh diri, curi dan rompak yang berpunca daripada tidak cukup pendapatan. - mr

JPA NAFI COLA DAN ITP DITARIK BALIK

Bernama
23/1/2010




PUTRAJAYA, 22 Jan (Bernama) -- Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Jumaat menafikan laporan yang mendakwa pembayaran elaun sara hidup (COLA) dan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) yang dinikmati penjawat awam akan ditarik balik.Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam ketika dihubungi Bernama di sini berkata: "Itu semua khabar angin dan tidak benar".Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan laman blog dan penyebaran SMS yang mendakwa bahawa kerajaan akan menghapuskan pembayaran COLA dan ITP penjawat awam sebagai langkah penjimatan perbelanjaan negara.Semalam, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) Omar Osman menafikan khabar angin itu dan berkata jika ia dilaksanakan, sudah pasti ada surat pekeliling dengan ditandatangani secara rasmi oleh pihak berkenaan dan diedarkan untuk pengetahuan kira-kira sejuta penjawat awam.-- BERNAMA

PROGRAM 3K UNTUK DIDIK PENGGUNA

Bernama
23/1/2010
Oleh Melati Mohd Ariff




KUALA LUMPUR, 22 Jan (Bernama) -- Masyarakat pengguna Malaysia masih bergantung kepada kerajaan untuk perlindungan dan pembelaan hak mereka.

Sikap demikian menjadikan kebanyakan mereka kurang yakin untuk mengembangkan keupayaan bagi menyelesaikan satu-satu masalah secara proaktif.

Ada juga pengguna yang lebih suka mengambil sikap berdiam diri atau menunggu orang lain membuat aduan meskipun mengalami kerugian ditipu peniaga.

"Golongan ini mahu kerajaan mengambil tindakan tetapi mereka lupa jika tidak ada aduan, macam mana tindakan hendak diambil? Aspek apa yang perlu diperbetul?

"Sudah sampai masanya untuk pengguna di negara ini mengubah sikap dan lebih yakin dengan kemampuan diri mereka untuk bertindak di samping menimba kemahiran baru serta ilmu yang bersesuaian agar menjadi pengguna yang bestari," kata Muhammad Sha'ani Abdullah, Setiausaha Agung Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA) kepada Bernama.

Menurut beliau, pengguna juga perlu tahu apa juga perubahan sikap yang perlu dibuat, ia bermula dari diri sendiri diikuti dengan keluarga dan seterusnya komuniti.

Beliau berkata satu daripada usaha Fomca untuk mendidik masyarakat pengguna di negara ini ialah menerusi Kempen Konsumer Kebangsaan atau dikenali sebagai 3K.

PROGRAM 3K

Program 3K yang masuk ke tahun kedua tahun ini dilancarkan pada Jun 2008 untuk tempoh empat tahun sehingga 2012.

Dengan tema "Perubahan Bermula Dengan Saya", Fomca sebagai peneraju kempen, mendapat kerjasama daripada empat rakan utama iaitu Petronas, Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita (NCWC), Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) dan Majlis Belia Malaysia (MBM).

Menurut Muhammad Sha'ani, 3K juga dirancang untuk memberi kesedaran dan pendidikan kepada pengguna untuk bersedia menghadapi kehidupan yang lebih mencabar.

Antaranya kerana faktor kegawatan ekonomi, kesan globalisasi, peningkatan harga bahan makanan yang tinggi serta peningkatan kadar jenayah yang mempengaruhi kualiti kehidupan pengguna.

"Kita mahu pengguna menjadi lebih kritis dalam pasaran. Kita juga mahu masyarakat pengguna Malaysia sedar dengan perilaku sendiri dan bersikap lebih prihatin terhadap perancangan, menjauhkan pembaziran dan mengamalkan penggunaan lestari," jelas Muhammad Sha'ani.

Mengulas lebih lanjut mengenai 3K, beliau memberitahu bahawa apa yang dilakukan setakat ini lebih kepada penyampaian maklumat kepenggunaan terhadap pengguna termasuk keadaan ekonomi dunia dan fenomena globalisasi.

Pengguna, katanya, perlu diberi kefahaman bahawa dalam pasaran bebas, kerajaan tidak boleh mengawal semua harga barangan kecuali beberapa barang keperluan asas harian.

"Ini akan mengurangkan kecenderungan pengeluar untuk mengeluarkan barang-barang yang dikawal harga kerana pulangannya mungkin tidak menarik.

"Keadaan itu juga menyebabkan berlakunya kekurangan bekalan tempatan dan mengakibatkan keperluan import dengan harga yang lebih tinggi dan menjejaskan peluang pekerjaan dalam kalangan rakyat negara ini," tambahnya.

ADA TANGGUNG JAWAB

Sehubungan dengan itu, jelasnya, dalam menghadapi situasi kenaikan harga barang atau kekurangan bekalan sesuatu barang, pengguna perlu mengambil sikap bertanggungjawab dan mengelakkan pembelian.

"Sikap pengguna boleh membantu memperbetul gelagat pasaran," tegas Muhammad Sha'ani.

Beliau juga mahu mengingatkan pengguna supaya tidak mudah terpedaya dengan pelbagai bentuk iklan yang telah 'dibunga-bungakan'.

"Pengguna perlu menilai iklan dengan lebih kritikal," katanya.

SOROTAN PROGRAM 3K 2009

Sebanyak 171 bengkel 3K diadakan sepanjang 2009 untuk masyarakat pengguna berbilang kaum di negara ini.

Kumpulan sasar kempen ialah kumpulan komuniti luar bandar (99 bengkel), sekolah (23), Institusi Pengajian Tinggi (23 bengkel), Persatuan (15 bengkel) dan badan korporat (11 bengkel).

Antara bengkel peringkat kebangsaan yang dijalankan ialah kempen penjimatan elektrik pada 27 Feb bersamaan dengan E-Day yang disambut di negara Eropah.

Kempen ini bertujuan menyedarkan pengguna bahawa dengan penjimatan elektrik, mereka boleh menjimatkan wang dan mengurangkan kesan gas rumah hijau.

Satu lagi kempen peringkat kebangsaan 3K ialah wanita sebagai pengguna.

Menurut Muhammad Sha'ani, ia bertujuan menggalakkan golongan wanita supaya lebih berdisiplin dalam perancangan pembelian barangan serta mengambil kira penggunaan lestari dalam kegiatan harian mereka.

"Minggu Tanpa Menonton" yang diadakan pada 21-27 April bertujuan membantu meningkatkan kesedaran untuk mengehadkan masa menonton televisyen kepada kurang dua jam sehari.

Di bawah kempen ini, ibu bapa digalakkan supaya menghabiskan masa bersama anak-anak dengan melakukan aktiviti selain daripada menonton televisyen.

Muhammad Sha'ani memberitahu bahawa menurut Data Pengguna Media, kanak-kanak di Selangor berusia 5-10 tahun menghabiskan purata 18.3 jam setiap minggu dengan menonton televisyen tanpa pengawasan ibu bapa.

Satu lagi acara 3K yang cuba menangani sikap boros berbelanja sesetengah pengguna ialah "Hari Tidak Berbelanja" yang diadakan pada setiap 16 Julai.

Pada sepanjang hari itu, pengguna digalakkan untuk tidak membuat sebarang pembelian.

Sebagai satu cara daripada untuk membantu meringankan beban kewangan pengguna, Fomca mengadakan kempen "Tanam Sendiri" iaitu aktiviti menanam sayur-sayuran sendiri.

Untuk tujuan promosi, Fomca mengadakan kempen itu pada 14 Nov lepas di Dewan Taman Tuanku Jaafar, Nilai di mana biji benih dan baja diedarkan kepada peserta.

PROGRAM 2010

Bagi tahun 2010, Muhammad Sha'ani berkata Fomca akan memberi fokus kepada beberapa pendekatan dalam melaksanakan program yang sedia ada termasuk menambah bilangan bengkel penerangan 3K.

Sebanyak 200 bengkel dirancang diadakan sepanjang tahun ini dengan keutamaan ditumpukan ke kawasan luar bandar.

"Pengguna di bandar mempunyai banyak pilihan untuk membeli barang termasuk di hipermarket sedangkan masyarakat luar bandar tidak mempunyai pilihan kecuali mendapatkan bekalan dari sebuah kedai sahaja.

"Harga yang dijual di kedai tersebut mungkin tidak mengikut harga kawalan yang ditetapkan kerajaan," jelasnya.

Di samping bengkel, Fomca juga menggunakan saluran Radio 24 Bernama untuk program "Kuasa Komuniti Konsumer" yang ke udara setiap Jumaat pukul 4.15 petang.

Fomca juga dijangka melancarkan laman web KonsumerKINI pada awal Februari ini yang memaparkan pandangan dan pendiriannya terhadap isu serta dasar kerajaan.

TAK PUAS HATI

Muhamamd Sha'ani yang juga Ketua Eksekutif Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional atau ringkasnya NCCC berkata jumlah aduan yang diterima meningkat dari tahun ke tahun.

NCCC menerima 18,345 aduan pada 2006, 24,873 aduan pada 2007 dan 28,080 aduan pada 2008.

Untuk 2009, beliau berkata jumlah aduan dianggarkan sekitar 32,000.

"Untuk 2009 kami melihat aduan paling banyak ialah mengenai barangan dan perkhidmatan yang tidak menepati kualiti seperti yang diiklankan. Kami juga banyak menerima aduan terhadap syarikat telekomunikasi," katanya.

Di sebalik peningkatan aduan itu, Muhammad Sha'ani berkata masih ramai pengguna yang tidak membuat aduan.

Menerusi bengkel 3K yang diadakan, katanya, ramai peserta yang melahirkan rasa tidak puas hati tetapi malangnya hanya segelintir yang bersedia mengemukakan aduan.

"Apabila kita buka ruang untuk sesi soal jawab, ramai peserta yang menyatakan rasa tidak puas hati cuma bila kita minta buat aduan, amat sedikit yang berbuat demikian," katanya.

Tambah beliau, melalui bengkel itu, pasukan 3K mendapati masalah paling utama yang dihadapi pengguna ialah pengangkutan awam dan harga barang yang tinggi.

"Dalam hal itu, pengguna yang mengalami kesulitan itu perlu membuat aduan kerana melaluinya sahaja kita akan tahu masalah yang dihadapi.

"Lagi pun kalau ada lebih banyak aduan, ini mewajarkan satu-satu pihak untuk mengambil tindakan, contohnya untuk perkhidmatan awam mungkin kerajaan atau pengendali perkhidmatan berkenaan. Kalau tak ada aduan, orang boleh membuat tanggapan semuanya memuaskan," jelasnya.

Pengguna yang memerlukan maklumat kempen 3K boleh melayari laman web www.kkk.org.my

-- BERNAMA

22 Januari 2010

CUEPACS NAFI COLA DITARIK BALIK

Utusan Malaysia
21/1/2010




KUALA LUMPUR 21 Jan. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menafikan khabar angin kononnya elaun sara hidup kakitangan awam (COLA) dan elaun perumahan akan ditarik balik oleh kerajaan.
Presidennya, Omar Osman berkata, sekiranya ia dilaksanakan, sudah pasti ada surat pekeliling dengan ditandatangani secara rasmi oleh pihak berkenaan dan diedarkan untuk pengetahuan kira-kira sejuta kakitangan awam.
''Perkara baru yang bakal dilaksanakan oleh kerajaan perlu mempunyai surat dan tarikh kuat kuasa dan ia tidak akan sah tanpanya,'' ujar beliau ketika dihubungi malam ini.
Omar mengulas berita yang tersebar dalam khidmat pesanan ringkas (SMS) dan laman-laman blog yang mendakwa elaun tersebut akan ditarik balik oleh kerajaan sebagai langkah penjimatan perbelanjaan negara.
"Semalam saya ada bertemu dengan pegawai tertinggi Perbendaharaan dan Pegawai Akauntan Negara mengenai perkara itu dan mereka tidak tahu mengenai pemotongan tersebut," katanya.
Katanya, jika benar elaun itu ditarik balik, ia akan menjadi masalah besar kepada kakitangan awam kerana bonus tahun 2009 juga tidak diberi kepada mereka.

20 Januari 2010

'MORE RESEARCH NEEDE FOR CENTRES TO HELP UNEMPLOYED'

Malay Mail
by pekwan on Tuesday, January 19th, 2010
G.Prakash







Tuesday, January 19th, 2010 12:02:00
KUALA LUMPUR: There is fresh hope for some 300,000 people without jobs in the country.
They will receive assistance from special community employment service centres to help the longtime unemployed.
To facilitate the process, the Congress of Union of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs) wants the Human Resource Ministry to first conduct a thorough study before setting up such community employment service centres.
Last Friday, Human Resource Minister Datuk Dr S. Subramaniam announced that the government will immediately set up 11 employment centres to help 300,000 jobless people in the country.
Cuepacs president Omar Osman told The Malay Mail that the government should study the situation carefully before setting up such centres.
"It is important to study who these 300,000 people are and why they are jobless to enable the centres to function accordingly."
Omar added the government also needs to research the appropriate industries to cater for the unemployed.
"It is a good idea, but these centres would only be successful in helping the jobless if a comprehensive study is carried out."
It is learnt that the employment community centres would be set up in shopping complexes, bus stations and Social Security Organisation (Perkeso) buildings.
"The government must make sure that the centres are set up at the right locations as it is important to have easy access to such places."
Osman said it was not right for Subramaniam to compare Malaysia to United States, where the unemployment rate is five million to Malaysia's 300,000 jobless locals.
"I think its not right to compare our country with the US as our economy is different from theirs. But since he (the minister) has put it that way, then shouldn't we also compare the population of both countries?"
Osman further suggested that the high rate of unemployment can be brought down if the number of foreign workers being brought into the country is reduced.
"We must stop being dependent on foreign workers. Local companies need to offer a reasonable salary to attract locals to take up jobs.
"Once set up, the employment community centres would be handled by experienced councilors who will then guide and offer counseling sessions to job seekers."
The Human Resource Ministry had also said that the its main focus this year was to ensure that the unemployed find jobs according to their qualification and interest.

PELAKSANAAN DAN PENETAPAN GRED JAWATAN

JPA
20/1/2010

Pekeliling Perkhidmatan ini bertujuan untuk memaklum dan melaksanakan keputusan Kerajaan untuk menetapkan gred jawatan dan kadar elaun Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat Gred N17, N22, N27/28, N32, N36 berikutan pelaksanaan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 27 Tahun 2009 bertajuk Skim Perkhidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat.
Untuk keterangan lanjut (sila klik disini)

17 Januari 2010

KERAJAAN DIGESA UBAH NAMA JAWATAN "PA" KEPADA SETIAUSAHA TADBIR

Bernama
17/01/2010 7:11pm




PUTRAJAYA 17 Jan — Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu kerajaan menggunakan istilah ”Setiausaha Tadbir” bagi jawatan pembantu perbadi (PA) yang kini digelar ”Penolong Setiausaha Tadbir” berbanding mengubah nama kepada ”Setiausaha Pejabat”.
Presiden CUEPACS Omar Osman berkata menurut surat Pekeliling Perkhidmatan Awam 2009 No.27, jawatan ”Pembantu Peribadi” telah dikuatkuasakan pada 1 Jan tahun ini tetapi belum dilaksanakan.
“Oleh itu, kami akan mengadakan pameran bergerak dan akan meminta semua ahli-ahli negeri memberi taklimat mengenai perkara tersebut,” katanya pada sidang media selepas memberi taklimat mengenai perkara itu kepada kira-kira 200 petugas awam di sini hari ini. — Bernama

1,000 KAKITANGAN JPNK DITAMAT KONTRAK

Berita Harian
16/1/2010




KOTA BHARU: Kongres Kesatuan Pekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mendedahkan kira-kira 1,000 kakitangan Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan (JPNK) yang kontrak mereka ditamatkan pada 2008 dan tahun lalu, menagih pembelaan. Berikutan itu, Cuepacs akan mengatur pertemuan dengan bekas pekerja berkenaan pada awal Mac ini bagi membincangkan masalah mereka. Pada masa yang sama Cuepacs berharap JPNK menimbang keputusan menyambung semula kontrak pekerja berkenaan yang kini mengalami tekanan hidup.
Pengerusinya, Omar Osman berkata pihaknya diberitahu ada antara bekas pekerja itu meminjam daripada ceti haram atau along untuk menyara keluarga dan membiayai perbelanjaan persekolahan anak. Ketika dihubungi Berita Harian, Omar menjelaskan ada yang gagal membayar balik pinjaman along dan terpaksa menghilangkan diri buat sementara waktu kerana bimbang keselamatan diri. Katanya, kebanyakan pekerja yang ditamatkan kontrak perkhidmatan itu sudah bekerja lebih 20 tahun. Disebabkan faktor usia, mereka sukar mendapat pekerjaan baru.
"Ada antara mereka menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) dan menelefon saya sambil menangis mengadu masalah termasuk mahu meminjam wang bagi membantu membayar keperluan persekolahan anak. "Bagi yang terdesak, mereka meminjam wang daripada along sehingga RM5,000, selain bank untuk membiayai keperluan hidup dan persekolahan anak-anak. "Sekarang along dan bank sudah kejar mereka untuk menuntut bayaran berkenaan, malah ada kereta yang ditarik akibat gagal membayar ansuran bulanan," katanya.

AGENSI PERLU IKUT GARIS PANDUAN JPA

Berita Harian
Oleh Sazarina Shahrim
sazarina@bharian.com.my
15/1/2010



Ketua jabatan tidak boleh buat syarat tambahan sendiri isu kenaikan pangkat

PUTRAJAYA: Semua ketua jabatan dan agensi kerajaan pada peringkat negeri perlu mengikut garis panduan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) berhubung proses kenaikan pangkat pegawai sokongan yang berkhidmat lebih 15 tahun tanpa mengenakan syarat tambahan. Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam, berkata pihaknya tidak pernah mengeluarkan sebarang syarat tambahan termasuk menghalang kakitangan yang merokok daripada dinaikkan pangkat.
"JPA sudah menetapkan garis panduan dan berharap (ketua jabatan dan agensi kerajaan) ikutlah. Tidak boleh sengaja buat syarat tambahan sendiri," katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam. Beliau mengulas pendedahan Presiden Cuepacs, Omar Osman, kelmarin, bahawa ada ketua jabatan dan agensi kerajaan pada peringkat negeri yang mengenakan syarat pelik apabila tidak membenarkan pegawai merokok naik pangkat mengikut skim Khas Untuk Penyandang yang berkuat kuasa 1 Julai lalu. Antara syarat kenaikan pangkat bagi kumpulan itu yang dikeluarkan JPA ialah perlu berkhidmat lebih 15 tahun dan memperoleh markah 80 peratus ke atas bagi Laporan Penilaian Prestasi Tahunan tiga tahun terkini serta lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).
Skim KUP yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada Perhimpunan Hari Pekerja Sektor Awam Mei lalu itu, dijangka memberi manfaat kepada 176,066 pegawai kumpulan sokongan dalam perkhidmatan Persekutuan yang berkhidmat lebih 15 tahun dengan membabitkan kos sebanyak RM170.4 juta. Ismail bagaimanapun berkata, sehingga ini JPA tidak menerima laporan atau aduan seperti didakwa Cuepacs itu dan hanya mengetahuinya menerusi laporan media massa. "Saya minta supaya mereka yang ada maklumat itu tampil dan membuat laporan supaya JPA boleh siasat dan kalau benar, tindakan akan diambil," katanya.

CUEPACS LAPOR SYARAT PEGAWAI MEROKOK TAK NAIK PANGKAT

Berita Harian
15/1/2010




KUALA LUMPUR: Cuepacs mendedahkan ada ketua jabatan dan agensi kerajaan pada peringkat negeri mengenakan syarat pelik apabila tidak membenarkan pegawai merokok naik pangkat mengikut skim Khas Untuk Penyandang (KUP), berkuat kuasa 1 Julai lalu. Presidennya, Omar Osman, berkata beliau menerima aduan pegawai yang memenuhi syarat naik pangkat mengikut skim itu seperti ditetapkan Surat Pekeliling Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), tetapi tidak layak menikmatinya kerana merokok. "Kita anggap ini syarat gila kuasa. Ketua jabatan dan agensi kerajaan jangan menganiaya kakitangan bawahan dengan mengenakan syarat tidak munasabah," katanya ketika dihubungi, semalam.
Sempena Perhimpunan Hari Pekerja Sektor Awam 14 Mei lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kerajaan bersetuju memberi kenaikan pangkat KUP bagi pegawai kumpulan sokongan yang sudah berkhidmat melebihi 15 tahun. Omar berkata, pihaknya kesal dengan tindakan ketua jabatan dan agensi terbabit kerana JPA menerusi surat pekelilingnya sudah menetapkan syarat jelas untuk diikuti dalam menaikkan pangkat kakitangan mereka mengikut skim itu.
Katanya, selain perlu berkhidmat lebih 15 tahun dan mencapai sekurang-kurangnya 80 peratus dalam laporan prestasi bagi tempoh tiga tahun lalu, kakitangan juga perlu lulus tahap tiga Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). "Mereka juga tidak disabitkan dengan kesalahan tata tertib iaitu dengan mendapat pelepasan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), mengisytiharkan harta, memberikan bukti mereka tidak pernah dikenakan tindakan disiplin dan dicadangkan ketua jabatan masing-masing. "Jadi, jangan membebankan mereka yang layak dengan pelbagai syarat pelik. Ada di antara kakitangan terbabit sudah berkhidmat dalam gred sama antara 25 hingga 30 tahun tanpa merasai nikmat kenaikan pangkat," katanya. Omar berkata, pihaknya sudah menghantar surat rasmi kepada semua Setiausaha Kerajaan Negeri, selain turut memaklumkannya kepada Perdana Menteri dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan berhubung pelbagai syarat dikenakan terhadap kakitangan itu.

15 Januari 2010

MINIMUM WAGE ISSUE: BETTER LATE THAN NEVER, SAY UNIONS

Malay Mail
Submitted by Izat on Friday, January 15th, 2010

Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs)
Local Malaysian Trades Union Congress (MTUC)
G. Prakash
Friday, January 15th, 2010 12:26:00





OMAR: It's time for the Government to set appropriate minimum wages for the public sector
KUALA LUMPUR: It is about time the private sector minimum wage structure is reviewed by the government.

That was the initial reaction of the Congress of Union of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs) and Malaysian Trades Union Congress (MTUC), the two main bodies which represent the bulk of employees in Malaysia.

Cuepacs president Omar Osman told The Malay Mail that the government should have reviewed the minimum wage for the private sector a long time ago.

He welcomes the government's wage review plan. Better late than never.

"It's time for the government to set appropriate minimum wages for the public sector. In many commercial sectors, the main reason why local workers are not taking up jobs in certain industries is because of the low salary offered."

Omar said if the salary was suitable, employers would not depend on foreign workers so much.

"If local workers are paid reasonably well, they will not mind taking up these jobs. If we use local workers, I believe that they will be more efficient than foreign workers and companies in these industries will be more productive."

The minimum wage review for the private sector — to minimise dependency on foreign workers — was announced by Human Resources Minister Datuk Dr S. Subramaniam yesterday after delivering his New Year message to the ministry's staff in Putrajaya.

He had said the move was in line with the government's objective to achieve a high-income economic model which would enable workers to earn a reasonable amount of salary and help them overcome poverty.

Meanwhile, MTUC general-secretary G. Rajasegaran said that the union has been fighting for this over the past four years and hopes it will not be just another announcement by the government.

"I applaud the move as the government is finally saying they are going to review the minimum wage for private sector workers. Previously, they gave many excuses when the issue was brought up. I hope they will work on this seriously and come up with a reasonable minimum wage."

As there is now no minimum wage structure set for the private sector, many employed in this sector are being paid really low wages and these employees are finding it difficult to survive with such a small income, especially in urban areas where living costs are high

14 Januari 2010

PENJAWAT AWAM PERLU PROFESIONAL

Utusan Malaysia
14/1/2010

SEMUA penjawat awam atau kakitangan kerajaan harus akur dan patuh kepada saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak supaya berkhidmat secara penuh profesional tanpa didorong kecenderungan politik.
Selanjutnya, Najib dalam ucapannya semasa majlis makan malam Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) yang turut dihadiri Pengerusi SPA, Tan Sri Jamaluddin Ahmad Damanhuri baru-baru ini menyatakan penjawat awam mesti berpegang teguh dan kukuh kepada prinsip profesional secara total tanpa mengambil kira apa-apa pun pandangan peribadi.
Seseorang yang dilantik menganggotai mana-mana sektor dalam perkhidmatan awam tertakluk kepada dasar, peraturan, pekeliling perkhidmatan, perintah am dan lain-lain peraturan yang telah ditetapkan dan diguna pakai semasa menjalankan tugas. Ia juga meliputi semua tindakan pelantikan, penanggungan kerja, naik pangkat, tatatertib dan pengurusan prestasi penjawat awam.
Kenyataan dan saranan Perdana Menteri itu mengingatkan penjawat awam yang alpa tentang perlunya mereka bersikap profesional dalam menjalankan tugas.
Penjawat awam perlu meletakkan ke tepi perbezaan fahaman politik dan kepentingan peribadi. Pelaksanaan dasar yang dibuat oleh kerajaan hanya akan tercapai kepada matlamat yang ditetapkan sekiranya semua penjawat awam bersikap profesional, bersungguh-sungguh melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan.
Dasar-dasar yang digubal oleh kerajaan di dalam setiap Pelan Rancangan Malaysia hanya berjaya dicapai sekiranya semua pihak mendokong penuh dasar tersebut.
Tindakan segelintir penjawat awam yang ponteng kerja tanpa sebarang alasan bukan sahaja merugikan, malah menjatuhkan imej perkhidmatan awam.
Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Ahmad Shah Mohd. Zin semasa merasmikan Mesyuarat Agung Kesatuan Pekerja Awam Angkatan Tentera Malaysia di Port Dickson pada April tahun lalu menyatakan sebanyak lima peratus kakitangan awam terlibat dengan gejala ponteng kerja. Walaupun peratusan itu dianggap kecil, namun sekiranya tiada tindakan tegas diambil, dikhuatiri ia akan memberi impak yang besar kepada jabatan tempat mereka bertugas.
Apa pula nanti persepsi orang ramai terhadap jabatan berkenaan. Sesungguhnya seseorang penjawat awam itu membawa bersamanya imej jabatan tempat mereka bekerja.
Penjawat awam yang bertugas sebagai pendidik sama ada di sektor pendidikan dan pengajian tinggi wajar menumpukan secara total kaedah pengajaran dan pembelajaran dengan mengikut silibus yang telah ditetapkan tanpa memasukkan elemen-elemen yang tidak relevan dalam pengajaran mereka.
Ini penting kerana generasi muda hari ini merupakan bakal pemimpin masa hadapan. Tindakan segelintir tenaga pengajar yang mengambil kesempatan menanamkan fahaman politik sempit, 'anti-establishment', memburuk-burukkan pemimpin-pemimpin tertentu dan dasar-dasar kerajaan amat mendukacitakan. Kanak-kanak dan golongan pelajar umpama kain yang putih, sekiranya warna yang diterapkan itu gelap, maka lama kelamaan pemikiran mereka akan dipengaruhi unsur gelap.
Kemajuan yang dikecapi oleh Malaysia hari ini adalah hasil hubungan yang baik dan saling bertaut antara kerajaan dan penjawat awam. Dasar kerajaan mampu dilaksanakan dengan lebih berkesan dan lancar sekiranya semua penjawat awam sentiasa menyokong dan mampu menterjemahkan dasar tersebut dan menentukan setiap agenda kerajaan dilaksanakan dengan sebaik mungkin.

NADZIR AWANG AHMAD
Universiti Teknologi Mara Perlis

CUEPACS LAPOR SYARAT PEGAWAI MEROKOK TAK NAIK PANGKAT

Berita Harian
14/1/2010





KUALA LUMPUR: Cuepacs mendedahkan ada ketua jabatan dan agensi kerajaan pada peringkat negeri mengenakan syarat pelik apabila tidak membenarkan pegawai merokok naik pangkat mengikut skim Khas Untuk Penyandang (KUP), berkuat kuasa 1 Julai lalu. Presidennya, Omar Osman, berkata beliau menerima aduan pegawai yang memenuhi syarat naik pangkat mengikut skim itu seperti ditetapkan Surat Pekeliling Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), tetapi tidak layak menikmatinya kerana merokok.
“Kita anggap ini syarat gila kuasa. Ketua jabatan dan agensi kerajaan jangan menganiaya kakitangan bawahan dengan mengenakan syarat tidak munasabah,” katanya ketika dihubungi, semalam. Sempena Perhimpunan Hari Pekerja Sektor Awam 14 Mei lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kerajaan bersetuju memberi kenaikan pangkat KUP bagi pegawai kumpulan sokongan yang sudah berkhidmat melebihi 15 tahun.
Omar berkata, pihaknya kesal dengan tindakan ketua jabatan dan agensi terbabit kerana JPA menerusi surat pekelilingnya sudah menetapkan syarat jelas untuk diikuti dalam menaikkan pangkat kakitangan mereka mengikut skim itu. Katanya, selain perlu berkhidmat lebih 15 tahun dan mencapai sekurang-kurangnya 80 peratus dalam laporan prestasi bagi tempoh tiga tahun lalu, kakitangan juga perlu lulus tahap tiga Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). “Mereka juga tidak disabitkan dengan kesalahan tata tertib iaitu dengan mendapat pelepasan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), mengisytiharkan harta, memberikan bukti mereka tidak pernah dikenakan tindakan disiplin dan dicadangkan ketua jabatan masing-masing. “Jadi, jangan membebankan mereka yang layak dengan pelbagai syarat pelik. Ada di antara kakitangan terbabit sudah berkhidmat dalam gred sama antara 25 hingga 30 tahun tanpa merasai nikmat kenaikan pangkat,” katanya.
Omar berkata, pihaknya sudah menghantar surat rasmi kepada semua Setiausaha Kerajaan Negeri, selain turut memaklumkannya kepada Perdana Menteri dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan berhubung pelbagai syarat dikenakan terhadap kakitangan itu.

06 Januari 2010

KERETA PUNCA BAS AWAM DI PUTRAJAYA 'LESU'

Berita Harian
Oleh Ahmad Naim Nawawi
6/1/2009





Pengurangan pemanduan sendiri mampu tingkat sistem lalu lintas di bandar raya bestari ISU berkaitan masalah sistem pengangkutan awam, termasuk kegagalannya di pusat pentadbiran kerajaan Persekutuan di Putrajaya, mengundang banyak reaksi. Pelbagai tuduhan dilemparkan kepada pihak berkuasa kononnya tidak komited menjayakannya, sama ada melalui tindakan yang tidak menyeluruh atau masalah sistem dilaksanakan itu tidak mampu menampung permintaan. Tanpa hasrat membela pihak berkuasa yang terbabit, beberapa fakta harus dibincangkan secara mendalam untuk membantu semua pihak memahami dengan lebih tepat kedudukan sebenar perkara berkaitan isu terbabit. Jika fakta itu diperhalusi sebaiknya, mungkin timbul cetusan perspektif baru yang dapat membantu memahami seterusnya menyelesaikan kemelut berkenaan. Satu komen Presiden Cuepacs, Omar Osman yang disiarkan dalam akhbar pada 1 Januari lalu menarik perhatian. Kata beliau, kebanyakan jalan di Putrajaya adalah laluan sehala yang menjadi punca kelemahan sistem pengangkutan di situ.
Tanpa ingin menyangkal dakwaan atau memperincikan sama ada Omar sering ke Putrajaya atau tidak, hakikatnya di Presint 1 (lokasi jabatan dan kementerian) saja yang menggunakan sistem jalan sehala. Semua jalan ke Presint 1 bertaraf lebuh raya dan menggunakan sistem dua hala. Kemudian ada jalan-jalan susur di Presint 2, 3 dan 4 yang dijadikan jalan sehala, tetapi dengan laluan yang luas dan papan tanda arah yang banyak. Juga ada jalan dalam kawasan kompleks kementerian tertentu (bukan semua) yang perlu dijadikan sehala untuk mengawal aliran lalu lintas. Oleh sebab itu, kenyataan beliau mungkin tidak tepat dalam konteks isu yang sedang diperkatakan. Putrajaya adalah bandar raya bestari yang pertama di negara ini yang dirancang khusus untuk menjadi pusat pentadbiran kerajaan. Pelbagai infrastruktur disediakan dengan matlamat menjadikannya bandar raya serba lengkap dan berkualiti tinggi.
Sistem perparitan, bekalan elektrik, bekalan air, kamera televisyen litar tertutup (CCTV), perhubungan, pengangkutan dan sebagainya dirancang begitu teliti supaya menjadi prasarana yang dapat menyokong kawasan kediaman dan penduduknya. Namun, hasilnya kelihatan tidak menggembirakan walaupun banyak pelaburan dibuat. Bas-bas Nadiputra yang semuanya menggunakan bahan api gas NGV untuk alam persekitaran yang lebih bersih hanya penuh pada waktu puncak. Pada masa lain, bilangan penumpangnya kadangkala kurang 10 orang. Apakah yang sebenarnya tidak kena dengan Putrajaya ini? Satu faktor yang tidak diberi pertimbangan sewaktu semua perancangan ini dibuat lebih sedekad dulu, ialah manusia atau mereka yang bakal menghuni bandar raya ini. Apakah dengan membina infrastruktur kelas pertama, kita mengharapkan penduduk yang datangnya daripada segenap pelusuk negara ini secara automatik akan mengubah cara hidup mereka menjadi penduduk kelas pertama? Memang ada benarnya jika dikatakan ketidakseimbangan antara kemudahan dengan pemikiran penduduk inilah yang menjadi punca kegagalan yang dibincangkan ini.
Mengubah perangai atau tabiat lama itu sememangnya amat susah. Walaupun bas yang bersih, selesa dan lebih tepat waktu perjalanannya sudah ada memberi perkhidmatan, kita masih memilih untuk memandu kereta sendiri ke tempat kerja. Alasannya? Kereta lebih fleksibel, yakni boleh membuat perjalanan pada bila-bila masa. Macam lah waktu perjalanan bas-bas itu terlalu lama antara satu sama lain. Atau bas tidak sampai ke kawasan perumahan? Atau apakah kita masih dibelenggu sindrom kereta melambangkan status sosial seseorang? Lagi kurang bilangan penumpang dalam kereta, lagi tinggi martabat kita? Kalau masing-masing kita memandu ke tempat kerja, apa akan terjadi dengan ruang meletak kereta yang sememangnya disediakan pada tahap minimum di kompleks kementerian dan jabatan? Kita masih mahu menyalahkan pihak berkuasa kerana tidak menyediakan kemudahan meletak kereta yang mencukupi? Atau salahnya terletak pada diri kita sendiri yang masih terbawa-bawa dengan tabiat lama di tempat baru? Sistem 'Park & Ride' yang tersedia tidak mendapat sambutan menggalakkan, sama ada di kalangan pekerja, mahupun pengunjung. Sepatutnya dengan pelaksanaan sistem ini, kawasan pusat (Presint 1) menjadi lebih selesa. Berapa penumpang yang ada dalam bas yang terbabit dengan sistem ini? Banyak lagi perkara yang boleh diperkatakan mengenai hal ini. Pada satu pihak, segala perancangan sudah dibuat untuk mewujudkan utopia Malaysia. Di pihak lain, kekurangan pelbagai kemudahan yang tidak setanding dengan jumlah penduduk juga dikatakan sebagai kegagalan sistem. Pokok pangkalnya, adakah kita yang tinggal di kawasan infrastruktur kelas pertama ini sanggup meninggalkan mentaliti dunia ketiga? Tepuk dada, tanya selera! Penulis ialah Perunding Perancangan Pengangkutan yang memegang Sarjana Sains dalam perancangan pengangkutan dari United Kingdom

05 Januari 2010

SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT/

JPA
21/12/2009


Pekeliling perkhidmatan ini bertujuan memaklumkan keputusan kerajaan mengenai perubahan skim perkhidmatan Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) Gred N17, N22, N32yang telah dilaksanakan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 2007 kepadaskim perkhidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat Gred N17, N22,N27/28, N32, N36.
Untuk keterangan lanjut sila (klik disini)