SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

26 November 2012

CUEPACS SAMBUT BAIK SARANAN KSN MAHU JPA FLEKSIBEL

Bernama
26/11/2012


KUANTAN, 26 Nov (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyambut baik saranan Ketua Setiausaha Negara yang mahu Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) fleksibel dalam menentukan penempatan semula agar tidak perlu mewujudkan jawatan baru dan menambah petugas dalam sektor perkhidmatan awam.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata cadangan Datuk Seri Dr Ali Hamsa itu merupakan satu daripada transformasi yang dilakukan kerajaan dalam memantapkan lagi penjawat awam dari segi kualiti dan kuantiti.

"Tidak perlu lagi penambahan jawatan baru apabila wujudnya kerja tambahan, sebaliknya JPA perlu letakkan pegawai yang sedia ada melakukan kerja tambahan melalui proses penyusunan semula tanpa perlu melantik pegawai baru," katanya kepada pemberita selepas majlis Hari Kualiti dan Inovasi 2012 di Universiti Malaysia Pahang Isnin.

Beliau berkata jabatan atau jawatan yang berkemahiran tinggi seperti sektor kesihatan, pendidikan dan keselamatan bagaimanapun memerlukan pelantikan baru serta penambahan anggota dari semasa ke semasa mengikut keperluan.

"Jawatan yang berkemahiran tinggi seperti doktor, jururawat, guru, polis dan sebagainya perlu ada lantikan baru, jawatan mereka tidak boleh dimansuh atau dibekukan kerana jawatan-jawatan ini penting," katanya.



-- BERNAMA

47 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yahoooooooooo!!!.1st

Tanpa Nama berkata...

Bagus lah kalau betul yang di perkatakan... fleksibel lah kepada segala-galanya terutamanya apabila ada nya temuduga kerana kebanyakan nya telah maklum apa yang berlaku apbila ada kekosongan jawatan yang di buka...tak pandang ciri2 tugas sebenarnya ataupun org yang berpengalaman yang banyak melainkan..........?????

Tanpa Nama berkata...

CERCITA ..
jawatan baru tak perlu ditambah (1)
kecuali jawatan yg kemahiran tinggi (2)
siapa itu jawatan kemahiran tinggi (3)
doktor, jururawat, polis (4)
CUEPACS sokong apa yang dinyatakan oleh KSN. (5).

aku risau pun ada, adakah kajian telah dibuat oleh Cuepacs?
- mat qpac.

Tanpa Nama berkata...

gred juruteknik confem naik.. Syukurrrr

Tanpa Nama berkata...

kalau eja confirm pun jadi confem cemana naik naik bro .. hehe

kui berkata...

hahahaha....

Pok Nik. berkata...

Alamak Dato' KSN, kalau tak nak wujud jawatan baru mana aku nak letak sedara mara aku yang bodoh2 ni.
Pastu kerja bertambah pulak, lagi bebal lah jadinya sedara mara aku ni.
Tolong lah Dato'.
Kan Dato' tahu yang kerja kat gomen sekarang ni teramat ramai dari sedara mara kan.
Tolong kah Dato.

Tanpa Nama berkata...

Saya bertugas di JKRWPKL sejak setahun lepas Jawatan Teknikal

-Saya tinggal di Ipoh berulang-alik ke tempat kerja setiap hari

-dah mohon petukaran tempat kerja (diIpoh-JKR Perak)/memandangkan/mohon pertimbangan

-keluarga,anak-anak bersekolah di Ipoh, masih kecil

-Suami bertugas di Johor Baharu

-Saya sedang mengikuti, sembung belajar separuh masa dalam program Master di UTM

-mohon pertimbangan masalah pertukaran saya, kerana setiap hari berulang-alik dari
ipoh ke KL hampir 2 tahun

-saya mengharap agar CUEPACS dapat menolong saya

Tanpa Nama berkata...

gred juruteknik confem naik.. Syukurrrr.. tadi najib umum masa rasmikan phimpunan umno.. confirm naik penisku juga

Tanpa Nama berkata...

tadi najib umum masa rasmikan phimpunan umno.. confirm naik penisku juga
------------------------------------
Tiada akhlak punya orang...

Junction Produce berkata...

Ku hrp cpcs le bntu aq ptkn job lm gmn... aq pnt si brg onln tp xpt la... cpcs g skt tips kt aq... lau x ssh aq x pt kj pe2... pt jd pmbt tbr or IT k la... lau x cgu pn ok gk... tq cpcs!

Tanpa Nama berkata...

ade gak yg dpt keje gomen guna kabel cuepacs melalui datuk presiden yg ade direct connection dgn spa. kan datukkk kan kannnn.

ini adalah kisah benerrr!! hehehe.

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana dengan perlepasan degree sebanyah 100,000 orang kaun melayu setiap tahun. kaun cina dan india mudah mendapat kerja tetapi bukan bagi kaun melayu. cuepacs bolih menolong mendapat kerja kah ? Bila cuepacs sudah jadi seorang yesman ?

Tanpa Nama berkata...

MACAM MANA NAK TRANSFORMASI, TIADA WUJUD KEADILAN KEPADA PA LAIN..KEUTAMAAN DIBERI KPD POLIS, CIKGU,PTD...ORG LAIN TAK BUAT KEJA KE..

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana dengan PA yang terpaksa membuat pelbagai tugasan sedangkan gaji yang diterima tidak setimpal. Membekukan jawatan baru menyebabkan kami rasa terbeban kerana pelbagai tugasan hanya dilakukan oleh seorang sahaja tanpa bantuan sesiapapun. Sedangkan elaun masih sama dan tidak bertambah. Kami cuma kakitangan sokongan sahaja tetapi tanggungjawab bagaikan seorang senior executif.

Tanpa Nama berkata...

kadang-kala arahan dari masa ke semasa sudah di salah gunakan oleh pihak2 atasan....untuk menyiapkan kerja beliau..

Tanpa Nama berkata...

pelukis pelan patut dijumudkan..mmg xde keja pun.tu sbab Najib bagi pelukis pelan JKR keje kt rumah

Tanpa Nama berkata...

pelukis pelan patut dijumudkan..mmg xde keja pun.tu sbab Najib bagi pelukis pelan JKR keje kt rumah

Junction Produce berkata...

mn le dpt snri tgs pmbt tdbr dgn it? Lau de mtk eml pd aq kt vavan2000@yahoo.com

ssh ke kje ckg? aq nk mtk... cpcs tlg

Tanpa Nama berkata...

tula korang semua baru skg rase kesan.. ni semua sbb ptd yg x taw ape jd bos kt atas.. korg tgkla bkas kpn ts musa hasan pon cerita kdn campor tgn dlm job pdrm.. dlm kdn tu sape.. ptd leeerrrr.. so kesimpulan yg harus dburaikan.. jawatan ptd harus di bubarkan n mangkok ptd harusla djadikan pembantu am pejabat shj..

Tanpa Nama berkata...

SIAPA KATA PELUKIS PELAN TAK ADA KERJA?.... MEH DATANG MANA MANA PEJABAT TANAH....SEMUA KERJA MACAM HAPA........TAK AGAK AGAK NAK KOMEN PUN.... APA LAH...DAH SIAPA ADA "I.S.O"....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

tula korang semua baru skg rase kesan.. ni semua sbb ptd yg x taw ape jd bos kt atas.. korg tgkla bkas kpn ts musa hasan pon cerita kdn campor tgn dlm job pdrm.. dlm kdn tu sape.. ptd leeerrrr.. so kesimpulan yg harus dburaikan.. jawatan ptd harus di bubarkan n mangkok ptd harusla djadikan pembantu am pejabat shj..

Jumaat, November 30, 2012 11:50:00 PG


dajjal-dajjal moden yang dijenamakan semula dengan panggilan pegawai tadbir & diplomatik ni memang cerdik. sesuatu jabatan yang kononnya ada ketua perkhidmatan sendiri yang datang dari skim mereka sendiri sebagai contoh seperti polis pastinya tetap akan diletakkan di bawah PTD juga. sebagai contoh, ATM duduk bawah kementerian pertahanan dimana mangkuk yang jadi KSU semestinya PTD. PDRM yang duduk bawah KDN pun sama mempunyai KSU yang lahir dari PTD. JBG/JIM yang mempunyai ketua perkhidmatan dari skim perundangan pun terpaksa duduk di bawah BHEUU dimana ketua perkhidmatannya adalah PTD. KP pelajaran yang datang dari skim guru pun kena tunduk dengan KSU pelajaran yang datang dari PTD.

apa ingat JPA yang dikuasai oleh manusia berperangai dajjal ni akan biarkan skim lain duduk jawatan utama yang paling tinggi? pastinya mereka akan wujudkan jawatan yang lagi tinggi di atas skim lain.

akhirnya tak kira la apa jenis ketua perkhidmatan sekali pun, tetap duduk di bawah KSN yang semestinya datang dari skim serba boleh yang dipanggil PTD ini.

kah kah kah. nampak kan dajjal zaman moden ni menguasai segala benda dalam pentadbiran awam???

Tanpa Nama berkata...

TANDA-TANDA KETIDAKADILAN DLM PERKHIDMATAN AWAM WUJUD. MANA MUNGKIN PA LAIN BUAT KEJA BERMACAM2 SEDANGKAN ELAUN2 TIDAK DINAIKKAN SERTA KENAIKKAN PANGKAT LAMBAT SANGAT..BOLEH JAWATAN PA LAIN TAK DIWUJUDKAN, AKAN TETAPI PA YG TIDAK NAIK PANGKAT TETAPI ADA DIPLOMA ATAU DEGREE PATUT DIBERI ELAUN KHAS...

Tanpa Nama berkata...

apa2 je la....janji dpt bonus.....

Tanpa Nama berkata...

Di sini berlaku ketidakadilan. Didapati hanya jawatan-jawatan tertentu sahaja yang dibuka tiap-tiap tahun. Sedangkan jawatan seperti kakitangan sokongan gred N17 ke bawah tidak ditambah. Hinggakan mereka terpaksa membuat pelbagai tugasan seorang sahaja tanpa bantuan sesiapapun. Ini boleh membebankan mereka sedangkan elaun yang mereka terima tetap sama dan tidak pernah berubah.

Tanpa Nama berkata...

Elaun rmh tolong la naikkkan dgn kadar segera baru betul betul fleksibel,adakah patut elaun rmh kump sokongan dari rm115 hingga rm 180 jer,ptd pling koman rm400 hingga 900,tak fleksibel langsung macam langit dgn bumi,sedangkan yg melaksanakan kerja kump sokongan,

Tanpa Nama berkata...

JPA masih tak fleksibel........ pasal lihat KPI kekosong jawatan kanan.... tidak disebarkan statistik dlm warta rasmi kerajaan alih2 salahkan kementerian tak maklum .Apagunanya , hrmis yg dirujuk kadang2 atau jarang2 diketahui sebagai sumber maklumat PA ..kata hebat sangat PTD.....boleh jalanla...

Tanpa Nama berkata...

cadangan Datuk Seri Dr Ali Hamsa menambah bidang tugas peringkat sokongan tanpa elaun tambahan seperti keraian,rumah,kos sarahidup lebihmasa dan sebagainya dari masa ke semasa menunjukkan Malaysia akan terbelakang dlm impian negara maju berkelas dunia sedikit waktu lagi.Tunggu dan lihat pada PRU13.

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah... bonus dpt 18hb ni.. syukur..

Tanpa Nama berkata...

cekgu 1melaysia, yg baguih.... peka dan rajin brtugas perbetuikan keslhn rakyat jelate... suke mak bapak yg lahirkn kau.....sir

Tanpa Nama berkata...

kaum kerabat kau dan kau yg bodoh ni tk ditlong pn tk pe..... kau buat2 marah je tp tetap jd penykong teg..

Tanpa Nama berkata...

yg lain2.... tanya ko nk bagi tahu ni....?

Tanpa Nama berkata...

kau keje apa, cuba kau cadangkn keje kau dijumudkn....bg ler alasan kalau keje mcm tk guna ada satu sen pn

Tanpa Nama berkata...

pembantu am mcm aku nk jd apa pulak... nk jd lembu. mcm cdngn drp lembu je ni.‡

Tanpa Nama berkata...

dajjal mesti mudah mengenali sesama sendirik......

Tanpa Nama berkata...

aku setuju.‡.. contoh mudah dn senang difahami.... di sekolah
aku cadangkan di sekolah kalau murid 500 org, guru cuma 4 orang.... PAR 35 orng.....setuju?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...


akhirnya tak kira la apa jenis ketua perkhidmatan sekali pun, tetap duduk di bawah KSN yang semestinya datang dari skim serba boleh yang dipanggil PTD ini.

kah kah kah. nampak kan dajjal zaman moden ni menguasai segala benda dalam pentadbiran awam???

Jumaat, November 30, 2012 3:10:00 PTG


---------------

jgn lupa, pak menteri yg ade SUS tuh pun leh ade SUS(K) dr ptd. mmg cerdik depa nih. sume level nk dipancung nyer.

bila pencen, yg beso2 xreti kenyang2 tuh jd ler pengerusi itu ini. mmg dajjal abihhh!!!

Tanpa Nama berkata...

Elaun rmh elaun rmh pak omar oooo...pak omar tlg la ejas sampai dapat ....dapat naik seratus dua pun jadilah kurang kurang leh tampung sewa rmh

Tanpa Nama berkata...

kami PA sokong agar perjawatan terutama PTD ditambah....sudah terbukti sejak merdeka meraka (golongan elitis PTD) BERJAYA MEMERINTAH NEGARA DENGAN BAIK SEHINGGA MALAYSIA SAMPAUA KE TAHAP SEKARANG...harap kenaikan pangkat mereka dipercepatkan lagi demi negara tercinta agar kita boleh duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara maju lain..

jez my 2 cents

TUKANG K2 R11 berkata...

hanya ptd syok sendiri, kaki bodek ptd, yang mempunyai sanak saudara ptd, yang buta hati, buta akal dan buta mata sahaja akan keluarkan kenyataan seperti 'tanpa nama' di atas aku ni.

Tanpa Nama berkata...

1.sepatutnya jwtn cikgu kemas di tetapkn bukan d kontrak kan.kerana tugas ckgu kemas bukan hnya mnjadi ckgu ttpi trlibat dlm hal politik jgk.pas ngajar trus g opis buat kerja perhubgan lagi.pastu d hantr d pedalamn.tanpa air tanpa elektrik.tp kami xlayak dpt elauan khas..duit gaji pun tak kemana.terlebih pakai untuk duit minyak keta rm20 sehari untk trun mgajar di pdalamn masa prjln ke tmpt mgjar 1 jam stgah.jalan yg truk lgi jln balak..tp xpalh.demi anak2 pedalaman kami cikgu kemas sggup buat apa saja.

Tanpa Nama berkata...

aku rasa kami di hospital kerajaan in dah terlebih fleksible ,semua kerja dah buat , kerja hakiki , kerja paksaan , kerja tukang cuci n angkut sampah semua dah buat hinggakan sekarang kerja kerani pun semua dah buat so pe lagi nk fleksible tp gaji x naik2 n fleksible tp y dapat cikgu polis dan tentera ...ni pe citer ...

Tanpa Nama berkata...

aku tgk polis kat kl sentral tu ddk rilek sambil baca paper n hisap rokok lgi sambil gelak2 ...busy nyer polis dan dah terlebih fleksible dah

Tanpa Nama berkata...

jawatan2 yg kecil tiada penambahan,tapi kalau jusa & turus ada je penambahannya......

Tanpa Nama berkata...

Mansuhkan jawatan Pegawai Khidmat Pelanggan dan gantikan dgn Pembantu Tadbir (P/O). Lebih fleksible, tambahan pula kerja2 Peg.Khidmat Pelanggan lebih bnyk tertumpu kpd Pengkeranian dan Operasi.

Tanpa Nama berkata...

Fleksibel bermaksud bagus disini tetapi PA perlu melakukan kerja tambahan supaya jawatan baru tidak ditambah, ini tak bagus.....Kenapa?. Kalau PA yang terlalu banyak workload ditambah lagi tugasan, bayangkan apa yang akan terjadi...sakitlah jawapnya...Ramailah PA akan mempunyai masalah mental...yang bagus dan multitasking akan keluar ke swasta supaya mendapat gaji yang setimpal, ramai akan memberontak...susahkan kerajaan jugak....hahahaha...apa punya cadangan ....

Tanpa Nama berkata...

Jumudkan je jawatan seperti Pembantu Am Pejabat, Penghantar Notis dan seangkatan dengan gerd N supaya disamakan je gerd N17 dengan kelulusan SPM.Pada pendapat saya bila dah dijumudkan dan kerja dibagi sama rata maka tidak akan ada masalah dibahagian pentadbiran kekurungan kakitangan dan tidak perlu SPA membuat pengambilan baru.Barulah semua pekerja dalam sektor kerajaan ada skil multitasking...sepertimana seorang operator kilang dalam satu line boleh membuat semua keja dalam satu line tersebut.Itu pandangan saya saje...maafla kalau ada yang tak setuju dengan pendapat ini...