SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

17 Jun 2013

MTUC, CUEPACS GESAPELBAGAI PIHAK BANTU CAPAI SASARAN 50 PERATUS TENAGA KERJA BERKEMAHIRAN TINGGI


Bernama
17/6/2013



KUALA LUMPUR, 17 Jun (Bernama) -- Usaha untuk memastikan negara memiliki tenaga kerja berkemahiran tinggi sebanyak 50 peratus menjelang tahun 2020 bukan hanya terletak di bahu Kementerian Sumber Manusia semata-mata, kata Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).
Presidennya Mohd Khalid Atan berkata tanggungjawab tersebut sebaliknya perlu ditangani dengan usaha semua pihak termasuk pihak swasta.

"Dengan berbaki hanya tujuh tahun untuk menjadi negara maju, dengan statistik 28 peratus tenaga kerja berkemahiran tinggi, kita nyata masih jauh ketinggalan," katanya ketika dihubungi Bernama di sini Isnin.

Sambil menyokong langkah Kementerian Pendidikan yang berusaha menyediakan lebih banyak peluang kemahiran, Mohd Khalid berpandangan saluran tersebut dilihat tidak memadai.

"Pelbagai usaha dilakukan dua kementerian ini untuk meningkatkan bilangan graduan yang mempunyai kemahiran bagi memenuhi pasaran industri negara, namun pihak-pihak lain terutama institusi swasta tidak boleh berpeluk tubuh dengan hanya mementingkan keuntungan semata-mata.

"Sebaliknya mereka perlu berganding bahu, bekerja secara 'full force' dengan kerajaan bagi bersama-sama mencapai sasaran tersebut," katanya.

Katanya, walaupun institusi pendidikan swasta bertambah bilangannya, namun ada antaranya yang lebih cenderung menyediakan kursus bersifat komersil.

Pendapat beliau disokong Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman yang berpendapat telah tiba masanya institusi pendidikan semua peringkat termasuk milik kerajaan mengkaji semula sukatan pelajaran kemahiran mereka.

Mohd Khalid dan Omar juga mencadangkan agar pihak kerajaan menstruktur semula gaji tenaga kerja berkemahiran agar bidang ini dilihat sama taraf dengan bidang kerjaya profesionalisme yang lain.

Menurut mereka, masalah tenaga kerja berkemahiran tinggi tidak mahu pulang ke tanah air masih menjadi masalah dan menimbulkan persepsi bahawa kerjaya kemahiran sesetengah bidang tidak gah dan berpendapatan tidak sepadan di negara ini.

Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Ismail Abdul Mutalib dilaporkan berkata hanya 28 peratus daripada sejumlah 12 juta tenaga kerja di Malaysia setakat ini merupakan golongan tenaga kerja berkemahiran tinggi.

-- BERNAMA

33 ulasan:

Khairul Muzzamir bin Alias berkata...

Saya menyokong kepimpinan kerajaan sekarang

Tanpa Nama berkata...

Yes no 2

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan BN sekarang terbaikkk

Tanpa Nama berkata...

aku sokong dan laksana dasar kerajaaan.. kita berdoa agar kerajaan kita baik dan sokobng syariah islam...

Tanpa Nama berkata...

di negara barat mereka lebih pentingkan pekerja yang pentingkan skill.. di negara kita pekerja berkemahiran seperti di pandanh rendah.. mereka lebih pentingkan pekerja yg smart berimej ala2 korporat..

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan sekarang adalah terbaik untuk sesetengah orang sahaja. Yang pastinya kerajaan sekarang 'buta' kerana selama ini menekan rakyat melalui penjualan harga kereta yang mahal. Bagi ahli perniagaan, mereka sudah tentu ingin membeli kereta import. Dalam hati mereka menyumpah kerajaan kerana kereta import yang mereka beli 100% kali ganda mahal kerana duti eksais yang teramat tinggi. Ini memberi kesan kepada kaum Cina dan India yang berniaga lagi beralih arah kepada PKR. Keputusan kerajaan untuk mengurangkan harga kereta terlalu perlahan, seperti mahu menjadi agenda politik mereka menjelang PRU ke14. Ini sebenarnya menimbulkan kemarahan rakyat. Fakta inilah yang saya katakan kerajaan 'buta' pada sesetengah perkara.

Tanpa Nama berkata...

betuike anjakan gaji julai 2013 nih, senyap saja.. mana pekeliling dia?????

ganukite berkata...

dah keluar la kawan... http://www.beritasemasa.com/pekeliling-kenaikan-gaji-penjawat-awam-2013... yang menariknya "17. Pemberian pemindahan gaji ini tidak menjejaskan Pergerakan Gaji Tahunan pegawai bagi tahun 2013 dan tahun berikutnya, tertakluk kepada had gaji maksimum dalam JGMM serta pegawai memenuhi syarat dan peraturan Pergerakan Gaji Tahunan yang berkuat kuas.."

sixpenditagila berkata...

bukan x bersyukur dengan kenaikan gaji . tapi kalau naik rm75 setahun .. apakah jadahnya . sehari ja dan abis . akai ada ka bila buat belanjawan dan pengumumam .

Tanpa Nama berkata...

Saudara saudari sekalian, KGT Julai ini adalah untuk memansuhkan tunggakan. Kerana setiap kali KGT anda semua akan dapat tunggakan. Kali ini apabila anda dapat KGT, tunggakan tiada. Harap maklum.

...................................

Salah tuuu

Yang KGT bulan Januari ,dapat lagi satu KGT bulan Julai ini ? Yang KGT bulan Julai ini X 2 laaaaa ?

Tanpa Nama berkata...

KGT diawalkan satu kenaikan pada JULAI 2013 ?( 2 kenaikan dalam 2013 )

KGT N17 ~ RM 95 x 2 = RM 190

KGT N41 ~ RM 223 x 2 = RM 446

...................................

Kenaikan harga barang / kos sara hidup mengikut kemampuan siapa ? N17 @ N41 ?

..................................

Ini tidak betul !

Tanpa Nama berkata...

Berita Harian / Nasional m/s 4

Paris.

Kumpulan AirAsia semalam memenangi empat anugerah antarabangsa, termasuk Penerbangan Tambang Murah Terbaik Dunia dan .......... seterusnya!

Tanpa Nama berkata...

Kitak ia gago jak. Aku di sitok sik sekoh gilak. Aku tengah mukol tok... nang best..

Tanpa Nama berkata...

Siang ari pun mukol juak. Nang nafsu beruang lah kau ia.

Tanpa Nama berkata...

klu nk mencapai ke arah memiliki tenaga kerja berkemahiran tinggi, kerajaan sepatutnya memberi elaun khas bagi penjawat awam yg berjawatan penolong pegawai ke bawah yg mempunyai ijazah, ini secara tidak langsung dpt meggalakkan penjawat awam utk menyambung pelajaran dan secara tidak langsung juga akan meningkatkan ilmu pengetahuan, kemahiran dan dpt mencapai hasrat tersebut..

staff bawahan berkata...

KGT N17 ~ RM 95 x 2 = RM 190

KGT N27 ~ RM 145 x 2 = RM 190

KGT N41 ~ RM 225 x 2 = RM 450

Kenaikan 13% yg diumumkan tahun lalu

Basic RM1000x13% = RM 130

Basic RM2000x13% = RM 260

Basic RM3000x13% = RM 390

yg kaya makin kaya..yg miskin sekadar cukup mkn, kenaikan x selari dgn kenaikan hrga barang bg jawatan rendah..

apa jenis kenaikan pun hanya lebih mementingkan dan menguntungkan yg gred tinggi dan gaji tgi je..ini kah yg dikatakan utk meringankan beban rakyat yg berpendapatan sederhanan & rendah..

staff bawahan berkata...

KGT N17 ~ RM 95 x 2 = RM 190

KGT N27 ~ RM 145 x 2 = RM 290

KGT N41 ~ RM 225 x 2 = RM 450

Kenaikan 13% yg diumumkan tahun lalu

Basic RM1000x13% = RM 130

Basic RM2000x13% = RM 260

Basic RM3000x13% = RM 390

yg kaya makin kaya..yg miskin sekadar cukup mkn, kenaikan x selari dgn kenaikan hrga barang bg jawatan rendah..

apa jenis kenaikan pun hanya lebih mementingkan dan menguntungkan yg gred tinggi dan gaji tgi je..ini kah yg dikatakan utk meringankan beban rakyat yg berpendapatan sederhanan & rendah..

Tanpa Nama berkata...

Adalah xlogik jika kenaikkan gaji dan elaun kumpulan pelaksana hendak disamakan ataupun lebih tinggi dari kumpulan atasan. Jgn kerana anda berada di kumpulan pelaksana maka anda xfikir perasaan kump lain dan syarat kemasukan yg telah ditetapkan utk semua gred. Jgn kerana kita kecewa dan bermasalah maka org lain hendak dianiayakan pula. Tak gaji dan elaun atendan hospital nak disamakan dgn doktor. Gunakan pemikiran yg waras dan logik pabila berbicara...

Tanpa Nama berkata...

Bukan saja 'buta' tetapi terlampau 'celik' cara utk menyusahkan rakyat yg telah menganugerahkan mereka dgn gelaran YB pd PRU lepas.

Tanpa Nama berkata...

Nang nyaman ngamput duak ngisap pukek pempuan tok. dah lah susu besar badan solid mcm model. duak tiga round pun nya tahan. ya baruk best mukol pempuan tok.

Tanpa Nama berkata...

tak habis2 sibuk nak pujuk tenaga mahir yang taknak berkhidmat dalam negara untuk balik ke malaysia


dey tambi! diorang memang tak suka dengan malaysia la sebab tu diorang kerja di luar negara. lumayan.

jadi kerajaan malaysia seharusnya menggunapakai tenaga kerja yang ada dalam malaysia ni. sibuk pegi buat talentcorp la itula ini la tu semua membazir duit.


kumpulan sokongan ramai yang mempunyai kelulusan tinggi. masih lagi sibuk ambil budak baru hingus meleleh, lepastu nak pujuk mereka yang kerja di luar negara.


jumud sungguh pemikiran kerajaan malaysia & cuepacs ni.

Tanpa Nama berkata...

KGT N17 ~ RM 95 sepatutnya RM 125

KGT N27 ~ RM 145

KGT N41 ~ RM 225

Tanpa Nama berkata...

staff bawahan berkata...
KGT N17 ~ RM 95 x 2 = RM 190

KGT N27 ~ RM 145 x 2 = RM 190

KGT N41 ~ RM 225 x 2 = RM 450

Kenaikan 13% yg diumumkan tahun lalu

Basic RM1000x13% = RM 130

Basic RM2000x13% = RM 260

Basic RM3000x13% = RM 390

yg kaya makin kaya..yg miskin sekadar cukup mkn, kenaikan x selari dgn kenaikan hrga barang bg jawatan rendah..

apa jenis kenaikan pun hanya lebih mementingkan dan menguntungkan yg gred tinggi dan gaji tgi je..ini kah yg dikatakan utk meringankan beban rakyat yg berpendapatan sederhanan & rendah..

Rabu, Jun 19, 2013 4:18:00 PTG


----------------------

Bukan ke Malaysia mempunyai pakar ekonomi terbaik? Sehingga kini orang luar mengambil kesempatan. Tengoklah nanti, sekarang laju je naik ekonomi (nampak tak ada something wrong?). Nanti tiba-tiba menjunam.

By the way, 13% kenaikan tu tak sepatutnya berlaku. Lain kali treasure kalau nak buat kenaikan gaji, jangan ikut peratus. Lebih baik semua naik RM500 berbanding semua naik 50% kerana nilai RM500 tu tetap, manakala 50% tu tak tetap mengikut kadar gaji pokok.

Tu baru satu kesalahan. Banyak lagi sampai sekarang ni ekonomi naik bukan kerana betul2 terbaik tetapi orang mengambil kesempatan.

Tanpa Nama berkata...

Cuba nak raya ni bonus raya diberi secara peratus, contohnya 20%. Berapa kumpula sokongan dapat. Bukan ke tak logik buat kenaikan gaji guna peratus? Kalau nak bagi bonus raya, jangan guna peratus. Beri RM500 (nilai ringgit, bukan peratus). Faham ke tak ni?

Tanpa Nama berkata...

staff bawahan berkata...
KGT N17 ~ RM 95 x 2 = RM 190

KGT N27 ~ RM 145 x 2 = RM 190

KGT N41 ~ RM 225 x 2 = RM 450

.................................
memang terpinggir kumpulan sokongan.
ini macam 5 tahun lagi BN lingkup !!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Adalah xlogik jika kenaikkan gaji dan elaun kumpulan pelaksana hendak disamakan ataupun lebih tinggi dari kumpulan atasan. Jgn kerana anda berada di kumpulan pelaksana maka anda xfikir perasaan kump lain dan syarat kemasukan yg telah ditetapkan utk semua gred. Jgn kerana kita kecewa dan bermasalah maka org lain hendak dianiayakan pula. Tak gaji dan elaun atendan hospital nak disamakan dgn doktor. Gunakan pemikiran yg waras dan logik pabila berbicara...

Rabu, Jun 19, 2013 6:11:00 PTG

Jawapan kepada statement di atas..kenaikan tahunan KGT kumpulan sokongan tidak mempertikaikan kerana itu lah kelebihan yg berlajar pandai dan mempunyai kemahiran, tetapi yg dipertikaikan ialah kenaikan menggunakan kaedah peratusan yg sama iaitu 13% adalah tidak munasabah utk semua gred..ini kerana 13% bagi gaji basic rendah adalah sgt sedikit nilainya berbanding yg gaji basic tinggi..

Tanpa Nama berkata...

KGT N17 ~ RM 95 x 2 = RM 190

KGT N27 ~ RM 145 x 2 = RM 190

KGT N41 ~ RM 225 x 2 = RM 450

Kenaikan 13% yg diumumkan tahun lalu

Basic RM1000x13% = RM 130

Basic RM2000x13% = RM 260

Basic RM3000x13% = RM 390

yg kaya makin kaya..yg miskin sekadar cukup mkn, kenaikan x selari dgn kenaikan hrga barang bg jawatan rendah..

apa jenis kenaikan pun hanya lebih mementingkan dan menguntungkan yg gred tinggi dan gaji tgi je..ini kah yg dikatakan utk meringankan beban rakyat yg berpendapatan sederhanan & rendah..
____________________________

Betul3..

klu bg bonus mengikut basic gaji, contoh bonus 2 bulan gaji utk kakitangan awam:

N17 ~ RM1000 x 2 = RM 2000
N27 ~ RM2000 x 2 = RM 4000
N41 ~ Rm3000 x 2 = RM 6000

untungnya basic tgi..

lps ni klu nk bg bonus n gaji jgn guna peratusan yg sama utk semua gred n bonus jgn guna berdasarkan basic gaji..
sekian, harap maklum..hahaha

sixpenditagila berkata...

yang untung tetap orang atasan .perut makin buncit makan gaji buta . pandai bagi arahan ja ( hanjing )

Tanpa Nama berkata...

Salam,Admin blog Cuepacs saya admin Kelab PAP UTM,boleh tak kita link blog antara satu sama lain (Sharing is Caring....Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Cadangan memang bagus tapi penguatkuasaan lembap,, tu semua poyooooooooo

Tanpa Nama berkata...

Tuan..sila kaji gred jawatan PEMBANTU PEMBEDAHAN PERGIGIAN...kerja teruk..sila la turun padang dan buat prmantauan di klinik 2 besar di johor ni.. saya harap tuan dapat fikir kalau anak tuan sendiri kerja macam doktor tp gaji macam org bwh2...

Pekerja Am Perubatan berkata...

Tuan..sila kaji gred jawatan PEMBANTU PEMBEDAHAN PERGIGIAN...kerja teruk..sila la turun padang dan buat prmantauan di klinik 2 besar di johor ni.. saya harap tuan dapat fikir kalau anak tuan sendiri kerja macam doktor tp gaji macam org bwh2...
Jumaat, Jun 21, 2013 6:13:00 PTG
----------------------------------------------

Setuju...kami Pembantu Pembedahan Pergigian kerja macam doktor dan kami nak gaji sama dengan doktor, kami bukan orang bawah-bawah tapi bukan juga orang atas-atas.

----------------------------------------------

Bangga saya jika anak saya bukan doktor tapi kerja macam doktor...lebih-lebih bangga saya lagi jika anak saya kerja dengan ikhlas dan kenal dirinya siapa kerana dulu-dulu masa sekolah tak pandai mana pun tetapi masih boleh bekhidmat untuk masyarakat dan kerana Allah.

____________________________________________________

Tanpa Nama berkata...

Tuan..sila kaji gred jawatan ATENDEN KESIHATAN PERGIGIAN...kerja teruk..sila la turun padang dan buat pemantauan di klinik 2 besar di johor ni.. saya harap tuan dapat fikir kalau anak tuan sendiri kerja macam PEMBANTU PEMBEDAHAN PERGIGIAN tp gaji macam org bwh2..

Apa perasaan korang?