SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

12 Ogos 2013

GANTI CUTRI UMUM HARI SABTU

KERAP juga berlaku di mana cuti umum jatuh pada hari Jumaat, Sabtu atau Ahad. Jika cuti umum jatuh pada hari Jumaat atau Ahad, cuti gantian akan diberikan pada Ahad (untuk negeri yang cuti hujung minggu pada Jumaat) dan pada hari Isnin (untuk negeri yang cuti hujung minggu pada Ahad).
Apa yang menjadi persoalan ialah apabila cuti umum jatuh pada hari Sabtu, cuti gantian tidak diberikan sedangkan hari Sabtu telah diisytiharkan sebagai hari tidak bekerja khasnya untuk penjawat awam.
Adakah ini kerana cuti hari Sabtu berbeza dengan cuti hujung minggu pada hari Jumaat atau Ahad? Saya bagi pihak pekerja-pekerja yang lain memohon agar Jabatan Perkhidmatan Awam atau CUEPACS mengkaji perkara ini. Secara rasionalnya sepatutnya perlu diberikan cuti gantian jika cuti umum jatuh pada hari Sabtu.

29 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau asyik nak cuti je bilanya nak kerja.Gaji kita dibayar bulanan bukan harian. rugilah kerajaan mcmni. Bila ekonomi nak meningkat asyik nak cuti.kalau cuti banyak kerja pun banyak tertangguh. sebulan hanya kerja 20 harije... cukup-cukuplah meminta.....

Tanpa Nama berkata...

tak payah cuti ganti..Malaysia ni terlalu banyak cuti umum...dah jadi lemak sangat...sikit2 cuti sampaikan kalau menang bola pun nak cuti..

Mintak Jangan Tak Mintak berkata...

sy x setuju cuti ganti je... elaun cuti gantian dan sagu hati cuti gantian serta uniform ala baju F1 perlu diberikan juga utk setiap cuti yg jatuh pd hari sabtu.... bonus gantian tahunan juga jgn lupa selain bonus biasa...

Tanpa Nama berkata...

tak payah nak nak cuti sabgat.. ambil ajer cuti tahunan... janji bonus kerajaaan beri.. tak kira lah berapa... janji beri bonus...

Tanpa Nama berkata...

Pungkoq hang bodo

Tanpa Nama berkata...

puak pemalas baloq nak kerja je yang nak sangat cuti2 ni...kerja malas,yang pandai nak cuti dan menyalak mintak bonus...bodowwwww

Tanpa Nama berkata...

tula. penjawat awam ni memang banyak golongan pemalas, kaki subsidi

cuti nak banyak, waktu kerja nak pendek, makan minum nak berjam2. mengular nak lebih.

tapi bila tak diberi bonus, ataupun diberi tapi dalam amaun yang sikit, menyalak-nyalak sampai 1 dunia tau!

memang ada GLC yang menggantikan cuti umum yang jatuh pada hari sabtu iaitu dengan memberi cuti pada hari jumaat sebelumnya atau isnin berikutnya. tapi tu adalah hak MAJIKAN di GLC tersebut dan lebih lagi mereka memang sejak dari dulu mengamalkan kerja 5 hari seminggu dan cuti 2 hari. jadi sebagai penjawat awam yang majikannya adalah kerajaan yang memerintah, terpulanglah kepada majikan tersebut nak beri atau tidak.

makin hari makin lemak dan manja lah penjawat awam ni! lepas satu, satu dimintanya! esok bila beruk2 ni dah jumpa fakta dimana ada beberapa negara di eropah yang hari bekerjanya adalah 4 hari dan cutinya 3 hari, pasti beruk2 ni akan terkinja2 dan melompat2 untuk demand cuti 3 hari seminggu pulak.

dasar pemalas! elok buang saja orang macam ni.

Tanpa Nama berkata...

jangan trakut la, pas ni mamat yan g kaki ulur dan tak datang keja akan ditolak keluar dari kerajaan, pas skim baru dilancarkan..

Tanpa Nama berkata...

rezeki masing2.. semuanya dari allah yang mahakaya.

Tanpa Nama berkata...

kerja mcm biasa 5 hari seminggu 20 hari sebulan

Tanpa Nama berkata...

aku nak ganti cuti umum hari sabtu bukannya
"GANTI CUTRI UMUM HARI SABTU"

Tanpa Nama berkata...

The Red PUKE Said......

Hahahahhhhhh. ... ko ni buat lawak ler bro.. ko nak ganti cuti umum hari sabtu.?

Kedah Kelantan Terengganu pun cuti umum jumaat sabtu n terkena jgk hr sabtu cuti umum.

Manakala lain2 negeri cuti umum sabtu n ahad n terkena jgk sabtu cuti umum.

Aku pikir baik ko p duduk dgn Beruk kat dlm hutan lg bagus dah tentu hari2 cuti n ko nak cuti khamis jumaatpun beruk2 dlm hutan tu ada beruk tu kisah.....

Punggahhhhhhh....

Tanpa Nama berkata...

tak payah cuti pun tak apa.. janji beri bonus... tak kira sedikit atau banyak... pegawai bawahan tentunya bersyukur... yang pegawai atasan tak tau lg...

Tanpa Nama berkata...

The Red Pantet Said.....


Tak payah cuti dan kerja hari2pun takpe... sbb aku kerja goyang kaki aje...
Hari2 kerja aku goyang kaki kalau kaki aku tak goyang jwbnyer tak bergeraklah beca aku. Sbb abis kerja aku buat part time kayuh beca kat Penang ni.... mai ler kita p pekena pasemboq kat pdg kota... mai jgn tak mai. Bila mai naik beca aku yer....

Tanpa Nama berkata...

kadang2 blog cuepacs n boleh jadi gelanggang raja LAWAK...KAH2

Tanpa Nama berkata...

sudah cukup le dengan cuti yang ada sekarang....banyak sangat cuti nanti jadi lembab pulak.....
'Orang yang Berjaya adalah orang yang sibuk'

Ali Abu

Tanpa Nama berkata...

The Red PUKE Said...



' Orang yang sibuk selalunya tidak berjaya'

Sbbnyerrrrr...... bila dah sibuk sgt sana nk terkejar n sini nk terkejar n sana nak buat n sini nak buat. Last2 tak selesaipun kerja yg ada....

Dok sibuk jaga kerja orang lain dan kerja sendiri terabai.

Dok sibuk jaga tepi kain orang lain dan dalam kain sendiri terabai..


Tanpa Nama berkata...

aku setuju kalau cuti umum sabtu diganti isnin baru panjang sikit rehat, pasti kualiti kerja bertambah maklumlah cuti rehat tak cukup untuk anak sakit dan diri sakit

Tanpa Nama berkata...

cuti sakit pun dah amik banyak nak ganti cuti umum hari sabtu lagi? Tak payah la...

Tanpa Nama berkata...

Tak payah cuti gantian pun tak ape...tapi cuti berikut mungkin boleh kaji..1. cuti untuk menjaga ahli keluarga yang sakit dan perlu rawatan yang agak lama. 2. cuti isteri bersalin ditambahkan bagi isteri atau anak yang bermasalah semasa bersalin dan perlu rawatan lanjutan .3. cuti mengiringi ahli keluarga menjalani pemeriksaan perubatan di luar kawasan kerja..

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR: Hari Raya kali ini disambut dalam keadaan kos hidup rakyat negara ini dijangka akan bertambah mahal dan menekan mereka, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub."Saya diberitahu, apabila agensi penarafan yang berpangkalan di Amerika Syarika Fitch Rating meletakkan prospek Malaysia daripada stabil kepada negatif, ia akan mencetuskan banyak kesan termasuk kejatuhan nilai ringgit."Keadaan itu sangat membimbangkan kerana Malaysia adalah negara pengimport makanan," kata beliau.Salahuddin berkata, berikutan penarafan tahap negatif itu, mereka yang mengkaji ekonomi menjangkakan keadaan akan menjadi bertambah buruk kerana ringgit Malaysia telah pun berada pada tahap terendah dalam masa tiga tahun berbanding dollar Amerika."Harga barangan import sudah tentu akan bertambah mahal dan ia akan memberi kesan kepada hampir kesemua perniagaan dan industri dalam negara ini," katanya.Ringgit Malaysia juga, katanya lagi, berada pada kadar terendah dalam masa 15 tahun berbanding dollar Singapura."Sekarang bertambah murah dan mudahlah orang-orang Singapura membeli hartanah di negara ini."Semua ini perkembangan yang tidak baik bagi rakyat Malaysia," kata Salahuddin.Beliau berkata, rakyat perlu memahami bahawa apabila nilai ringgit jatuh dan penarafan pula diletakkan pada tahap negatif, lebih banyak wang terpaksa dibelanjakan oleh negara ini untuk membayar hutang luar termasuklah kos untuk pelbagai jaminan kerajaan yang melibatkan bond, sukuk dan sebagainya."Apabila lebih banyak wang dibelanjakan untuk membayar hutang, peruntukan untuk pembangunan pula akan berkurangan," katanya.Salahuddin juga mengingatkan, dengan perkembangan sebegini di mana harga barangan termasuk makanan akan bertambah mahal dan menekan, wang sekali bagi seperti BR1M tidak akan dapat membantu meringankan beban rakyat."Persoalannya, apa akan jadi dengan nasib rakyat dan negara ini di bawah kerajaan yang tidak berkemampun kerana penarafan yang diturunkan ke tahap negatif itu dengan sendirinya jelas menunjukkan kegagalan dan ketidakmampuan kerajaan Umno Barisan Nasional mengendalikan ekonomi negara," kata beliau.Fitch Rating menyemak semula prospek Malaysia daripada "stabil" kepada "negatif", dengan mengemukakan masalah kurangnya kemajuan dalam reformasi kerajaan dalam menangani defisit fiskal.Ia juga membangkitkan kebimbangan berhubung peningkatan hutang isi rumah dan hutang kerajaan, sebanyak 53.3 peratus pada penghujung 2012, tidak termasuk liabiliti luar jangka

Tanpa Nama berkata...

Pi lah cuti bawa anak bini mandi laut ke hape...xde lah yg sakit mental...bercinta dgn kwn sepejabat...yg bos lak asyik dok jeling bontot dan tetek owg bawahan...keje..keje..keje..sampai mampos pun tak habis....gaji ciput gak...harapkan bonus je...bawa nak bini je tau...jgn lak bawa mak janda ke atau indon karpak...

Tanpa Nama berkata...

cuti dah banyak.... nak BONUS BONUS BONUS jer....xde nak benda lain....

Tanpa Nama berkata...

YG PENTING DPT GANDAAN OT..

Tanpa Nama berkata...

Klu x dpt cuti penjawat awam akan desak doktor utk MC. Kami para doktor amat tertekan setiap kali hari isnin atau slps cuti pjg. Mohon kerajaan kaji semula & beri bonus hanya kpd mereka layak sahaja.

Tanpa Nama berkata...

dah tawar ati ngan kerajaan...dah terkena baru tahu..sebelum ni aku penyokong tegar kerajaan..tp dari sebelum puase sampai lepas raya baru ni,baru tahu kenapa orang di kampung2 beralih parti..memag betul apa yg dikata oleh org kg...lepas pilihanraya tentu barang naik harga...akhirnya betul2 NAIK..kenape kerajaan SOMBONG...kputusan pilihnraya nasib2 je menag tp tknk ambik ikhtibar...kpdnkk betul2 main harge barang.contoh ayam kenape sblum puase tak letak harga syiling kenape bile harge sampai rm10 baru nk letak?AKU DAH TAKNAK SOKONG KERAJAAN DAN BN...aku rakyat yg ditindas..agensi kerajaan yg mnjadikan kerajaan DIBENCI..

Tanpa Nama berkata...

RUMAH PPA1M DAH TENTU-TENTU KRONI JE YANG DAPAT..YANG BAIK DENGAN ORANG POLITIK DAN ORANG-ORANG YANG BERKERJA DIJABATAN YANG BERKAITAN DAN SAKUT PAUT DENGAN YANG BERKAITAN...TAK PERCAYA TENGOK SENARAI YANG BERJAYA KAJISELIDIK..

Tanpa Nama berkata...

tak patut

Tanpa Nama berkata...

Kamu semua penjawat awam..tapi penulisan tidak seperti seorang penjawat awam..isu cuti pun duk kecoh maki memaki dlm blog..haishh shamed!!!!ingtlah ramai memerhati kamu..kami byr cukai..dgn cukai itulah membayar gaji kamu bkn untuk membicarakan psl cuti gantian sehingga maki memaki..sebaliknya kami perlukan sokongan kamu utk berkhidmat kepada rakyat..ingtlah..penjawat awam ada kastanya dalam masyarakat..jadilah imej berguna utk.kami...jgn buat kami memikirkan kamu seperti budak2 bila bergaduh.mahukan cuti..tq